Kotona synnyttäminen

  • Viestiketjun aloittaja "Kotimamma"
  • Ensimmäinen viesti
dert
[QUOTE="Kotimamma";29463894]Kyllä täällä varmaan on niitä, jotka osaa neuvoakkin "käännyttämättä" ? :)
[/QUOTE]

Osallistuuko siinä sitten jopa toisen tappoon, pistää monet miettimään; neuvoako mitään.
 
"Apua"
Mä todella toivon että joku tekee ls imoituksen susta. Neuvola edes!

Sä et voi tietää onko vauvan sykkeet pilvissä tai liian alhaiset. Mitä jos lapsesi vammautuu tai kuolee? Oletko aivan varma että selviät syyllisyyden tunteesta? Minä en selviäisi.
Jos tuntuu että selviät niin siinäkin tapauksessa vauva pitää ehdottomasti ottaa sinulta pois koska olet tunnekylmä ihminen. Et ajattele mitään muuta kuin omaa etua ja sinun ahdistusta ja sinun sairaalakammoa. Sinä sinä sinä. Sulle on tulossa vauva joka tarvii vanhemman joka ajattelee aina ensin oman lapsen etua henkeen ja elämään liittyvissä kysymyksissä.

Mielestäni tällainen toiminta pitää kriminalisoida, ja jos haluaa kotisynnytyksen niin pitäisi olla psykiatrin arvio vanhemmista ja ensisynnyttäjille ei pitäisi sallia ollenkaan. Jos on uudelleen synnyttäjä ja mukana on asiansa osaava kätilö, sekä riskitön raskaus niin fine. Tehköön sitten miten haluaa.
Toivon edelleenkin että neuvola tekee teistä ilmoituksen kun lapsi on syntynyt. Te ette ole valmiita vanhemmiksi kun riskeeraatte vauvan elämän jo heti ensimetreillä.

Synnytys on vaarallisin kohta koko raskaudessa! Euroopassa ollaan kotisynnytyksen puolesta paljonkin, mutta siellä niillä ihmisillä on järki päässä eikä kukaan synnytä ilman asianmukaista kätilöä. Ja yleensä ne on uudelleenaynnyttäjiä myös.
 
"Kotimamma"
luulin et netissä ois oikeasti suvaitsevampaa porukkaa, kuin lähipiirissä.. täähän menee jo ihan naurettavaks pelleilyks teidän osaltanne.. Eikö ole muuta leikkipaikkaa?? :(

Minusta mulla on ihan asiallisia kysymyksiä ollut, ja pyysin asiallista suhtautumista ja kokemuksia.. Eli jos ei ole sellaista tarjolla voisko olla mahdollista ettet kirjottaisi tähän ketjuun?
 
säpäle harmaana
[QUOTE="Kotimamma";29463818]huomaan et moni vertaa vain omaan synnytykseen, ja sen perusteella ajattelee että jokaikinen synnytys menisi päin mettää :) Kyllähän sitä sit sairaalaan siirtyis, jos tarve vaatii.. Mutta jos kaikki sujuu hyvin, niin miksi ihmeessä ei voisi synnyttää kotona.. Tästä on paljon faktaakin, että on turvallista ja jopa turvallisempaa kuin sairaalasynnytys.. :)[/QUOTE]

Häh? Miten ihmeessä sinä voit olla varma, ettei sinun synnytyksesi mene päin mettää? Luuletko, että sen mettään menemisen voi päättää itse etukäteen?
 
"zxc"
Ja ensimmäinen on lapsi tulossa :)[/QUOTE]

Nyt mää kyllä repesin :-DDDDDDDDDDDDDDD Ensimmäinen lapsi!!!!! No uskoisin, että menette sinne sairaalaan, kun ensimmäiset kunnon poltot tulee.
Ja anna kun arvaan: mies ei ole koskaan ollut synnytyksessä läsnä.
Kivat teille!
 
"vieras1"
Ei tälläiseen voi "suhtautua asiallisesti". Tai siis asiallista on se, että kerrotaan tuollaisen olevan hengellä leikkimistä.

Mutta voisit ehkä ruveta sananlähettilääksi kehitysmaihin? Kertomaan, miten teidän naisten nyt ei pitäisi kuolla näihin synnytyksiin, eikä vauvojen, kun kaikki on oikeesti yhtä turvallista kuin länsimaisen ammattitaidon hoivissakin. Typerät akat kun menee kuolemaan tolleen!!
 
"Kotimamma"
Äidin etu on lapsen etu. Jos äiti ei voi hyvin, ei voi lapsikaan, näin ajattelen.. Toki myös toisinpäin! Emme me vaaranna lapsen henkeä, synnytyshän on vain tapahduttava, tapahtuu se sitten missä vain..

Ja en mä ole varma, vain luottavainen. Luottavainen siihen, että en ole yksi niistä joilla menee mettää, ja luottavainen siihen että osaamme itse toimia jos tarve vaatii, ja siitä että mun keho kyllä osaa synnyttää...
 
Provo mikä provo. Mutta silti voin sanoa, kuten moni muukin, että ilman sairaalaa minua tai lastani ei tässä olisi. Keho ei todellakaan kertonut mikä on vialla. Keho kertoi minulle vain että sattuu niin helvetisti. Mutta niinhän se sattuu synnytyksessä. Se, että sattuu asumaan sairaalan lähellä ei täysin kotikutoisessa synnytyksessä tule ketään pelastamaan jos joku hätä tulee. JOS mukana olisi hommansa osaava kätilö kuten kotisynnytyksessä kuuluukin, niin sitten ehkä. Mutta jos teillä kotona sattuu lapsen sydän pysähtymään niin valitettavasti hän on kyllä mennyttä. Jos sen sijaan synnyttäminen tapahtuu valvotuissa olosuhteissa niin mahdollisesti tarpeellisessa sektiossa ollaan ihan muutamassa minuutissa.
 
dert
[QUOTE="Kotimamma";29463914]luulin et netissä ois oikeasti suvaitsevampaa porukkaa, kuin lähipiirissä.. täähän menee jo ihan naurettavaks pelleilyks teidän osaltanne.. Eikö ole muuta leikkipaikkaa?? :(

Minusta mulla on ihan asiallisia kysymyksiä ollut, ja pyysin asiallista suhtautumista ja kokemuksia.. Eli jos ei ole sellaista tarjolla voisko olla mahdollista ettet kirjottaisi tähän ketjuun?[/QUOTE]

Asiallista on ohjata sinut joko a) synnyttämään _turvallisesti_, tai b) pääkoppahoitoon mauttoman provoilun vuoksi.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="Kotimamma";29463933]Äidin etu on lapsen etu. Jos äiti ei voi hyvin, ei voi lapsikaan, näin ajattelen.. Toki myös toisinpäin! Emme me vaaranna lapsen henkeä, synnytyshän on vain tapahduttava, tapahtuu se sitten missä vain..

Ja en mä ole varma, vain luottavainen. Luottavainen siihen, että en ole yksi niistä joilla menee mettää, ja luottavainen siihen että osaamme itse toimia jos tarve vaatii, ja siitä että mun keho kyllä osaa synnyttää...[/QUOTE]

Entä jos ei osaa? Miksi luulet olevasi parempi synnyttäjä, kuin monet muut?
 
"Kotimamma"
Juu ei mies oo ollu koskaan synnytyksessä.. Ja kyl mä uskon kestäväni synnytyksen, olen valmistautunut siihen henkisesti todella paljon. Ja kipua lievittämään meidän on tarkoitus ostaa amme jossa voi lämpimässä kylpeä, saunoa, homeopaattista ja käyttää ääntä jne.. :)

muuten on kyl kaikki ihan selkeää meille, paitsi tuo vastasyntyneen rekisteröinti.. Mihin viedä vauva tarkistukseen ja kuka kirjoittaa syntymätodistuksen? Napaverinäytekkin voidaan ilmeisesti ottaa vasta sitten, tai näyteputkilon saa labrasta et ottaa ite..
 
[QUOTE="Kotimamma";29463754]No ompas tympeää tekstiä. En tosiaankaan kaipaa mitään "päänkääntelyä", tää on jo kauan harkittu ja päätetty asia. Kätilö ei tee meidän synnytyksessä mitään, ja mä en rupea maksamaan montaa tonnia siitä että meijän kotona istuu tuntematon ihminen kahvia litkimässä ja painostamassa sairaalaan vaikka tarvetta ei olisi.

Me kyllä asutaan ihan sairaalan lähellä, jossa synnäri, et ihan parissa minuutissa ollaan omalla autolla päivystyksessä jos tarve vaatis..[/QUOTE]

No onhan ne rahat hyvä säästää vauvan hautajaisiin.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="Kotimamma";29463947]Juu ei mies oo ollu koskaan synnytyksessä.. Ja kyl mä uskon kestäväni synnytyksen, olen valmistautunut siihen henkisesti todella paljon. Ja kipua lievittämään meidän on tarkoitus ostaa amme jossa voi lämpimässä kylpeä, saunoa, homeopaattista ja käyttää ääntä jne.. :)

muuten on kyl kaikki ihan selkeää meille, paitsi tuo vastasyntyneen rekisteröinti.. Mihin viedä vauva tarkistukseen ja kuka kirjoittaa syntymätodistuksen? Napaverinäytekkin voidaan ilmeisesti ottaa vasta sitten, tai näyteputkilon saa labrasta et ottaa ite..[/QUOTE]

Miksi ihmeessä veisit vauvan "tarkistukseen"? Mitäs hyötyä siitä olisi?
 
"zxc"
[QUOTE="Kotimamma";29463933]Äidin etu on lapsen etu. Jos äiti ei voi hyvin, ei voi lapsikaan, näin ajattelen.. Toki myös toisinpäin! Emme me vaaranna lapsen henkeä, synnytyshän on vain tapahduttava, tapahtuu se sitten missä vain..

Ja en mä ole varma, vain luottavainen. Luottavainen siihen, että en ole yksi niistä joilla menee mettää, ja luottavainen siihen että osaamme itse toimia jos tarve vaatii, ja siitä että mun keho kyllä osaa synnyttää...[/QUOTE]

Lapselle on siinä nimenomaisessa tilanteessa tärkeintä, että se tulee turvallisesti maailman. Sen jälkeen on tärkeää läheisyys ja yhdessäolo äidin kanssa. Ja oikeasti ette voi tietää, onko lapsella kaikki hyvin. Sinä huudat kuin hyeena, eikä mies tiedä onko sinullakaan kaikki hyvin.

Voisit neuvotella neuvolan/sairaalan kanssa lyhennettyä aikaa sairaalassa. Vain siis synnytyksen ajan ja sitten heti kotiin, kun se on ohi. Olet ihan oikeasti tosi itsekeskeinen ja oman navan tuijottaja, jos oman ahdistuneisuutesi takia et halua synnyttää sairaalassa. Olis kyllä kannattanut moneen kertaan miettiä, hankkiutuako raskaaksi vai ei. Leiki omalla terveydelläsi, älä muiden.
 
Synnytyslääkäri
[QUOTE="Kotimamma";29463914]luulin et netissä ois oikeasti suvaitsevampaa porukkaa, kuin lähipiirissä.. täähän menee jo ihan naurettavaks pelleilyks teidän osaltanne.. Eikö ole muuta leikkipaikkaa?? :(

Minusta mulla on ihan asiallisia kysymyksiä ollut, ja pyysin asiallista suhtautumista ja kokemuksia.. Eli jos ei ole sellaista tarjolla voisko olla mahdollista ettet kirjottaisi tähän ketjuun?[/QUOTE]

SINÄ saat synnyttää tai olla synnyttämättä ihan missä tahansa, milloin tahansa ja miten tahansa, se on SINUN oikeutesi. Ei me väkisin haluta sairaalaan ketään pakottaa, mutta asiat hoidetaan asiallisesti ja hyy-vin, hyvin joustavasti jos synnyttäjällä on erityistarpeita ja hän tarvitsee erityistä tukea. Vaihtoehtoja on monia, keskustelemalla päästään kyllä hyvään ja kaikille osapuolille (äiti ja lapsi) turvalliseen ratkaisuun. Tutustumiskäynti synnytyssairaalaan voisi olla sinulle hyvä vaihtoehto, kannttaa ehdottomasti myös minimissään keskustella kätilön/doulan kanssa niin saat vähän jotain käsitystä heidän roolistaan.

Jos itsekin olet avoimin mielin liikenteessä, niin kannattaa myös varautua siihen vaihtoehtoon, että avustajan läsnäolo synnytyksessä voisi olla sinulle positiivinen kokemus ja siitä voi olla hyötyä.

Laitoin jo linkin tuonne aktiivinen synnytys -sivuille, sieltä löytyy lisäinformaation ohella myös yhteystietoja.
 
"Kotimamma"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29463940:
Entä jos ei osaa? Miksi luulet olevasi parempi synnyttäjä, kuin monet muut?
En mä luule olevani parempi synnyttäjä.. En ole vaan lähtenyt tähän raskauden/synnytyksen medikalisointiin mukaan!

Ei raskaus oo sairaus, tai synnyttäminen?? Täysin normaali, luonnollinen asia.
 
Blue
Routa porsaan kotiin ajaa ja ensisynnyttäjän sairaalaan. Ei raukka vielä tiedä mitä on tulossa. Kun ensimmäiset supparit iske niin lähtee sairaalaan, ellei jo aiemmin. Luonto on suunnitellut niin että luonnolliset vaistot ottaa vallan ja äiti tekee vaistomaisestikin sen että hakeutuu sinne mistä saa apua.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="Kotimamma";29463968]En mä luule olevani parempi synnyttäjä.. En ole vaan lähtenyt tähän raskauden/synnytyksen medikalisointiin mukaan!

Ei raskaus oo sairaus, tai synnyttäminen?? Täysin normaali, luonnollinen asia.[/QUOTE]

Miksi sitten oletat, että lapsesi olisi sairas? Miksi häntä mihinkään tarkistuksiinkaan veisit?
 
"Kotimamma"
Alkuperäinen kirjoittaja Synnytyslääkäri;29463964:
SINÄ saat synnyttää tai olla synnyttämättä ihan missä tahansa, milloin tahansa ja miten tahansa, se on SINUN oikeutesi. Ei me väkisin haluta sairaalaan ketään pakottaa, mutta asiat hoidetaan asiallisesti ja hyy-vin, hyvin joustavasti jos synnyttäjällä on erityistarpeita ja hän tarvitsee erityistä tukea. Vaihtoehtoja on monia, keskustelemalla päästään kyllä hyvään ja kaikille osapuolille (äiti ja lapsi) turvalliseen ratkaisuun. Tutustumiskäynti synnytyssairaalaan voisi olla sinulle hyvä vaihtoehto, kannttaa ehdottomasti myös minimissään keskustella kätilön/doulan kanssa niin saat vähän jotain käsitystä heidän roolistaan.

Jos itsekin olet avoimin mielin liikenteessä, niin kannattaa myös varautua siihen vaihtoehtoon, että avustajan läsnäolo synnytyksessä voisi olla sinulle positiivinen kokemus ja siitä voi olla hyötyä.

Laitoin jo linkin tuonne aktiivinen synnytys -sivuille, sieltä löytyy lisäinformaation ohella myös yhteystietoja.
Joo, kiitos siitä linkistä! :) Kyllä me ollaan jonkulaista kolmatta osapuolta harkittu tietenkin, mutta tahtoisin hänen olevan meille tosi läheinen.. Toistaiseksi ei ole kuin oma äitini joka voisi tulla synnytykseen mukaan, mutta sekään ei ole varmaa pääseekö hän..

Ja voinen vakuuttaa, että olemme oikeasti harkinneet tätä todella tarkkaan, ja niin monelta kantilta ettei sitä voi edes sanoin kuvailla, ja meille lapsen turvallisuus on tärkeää.. emme vain usko että turvallisuus vaarantuu yhtään enempää kotona synnyttäessä, koska (jos ja kun kaikki sujuu hyvin) on rento ja turvallisuuden tunteva äiti parempi synnyttäjä kuin pelokas ja ahdistunut äiti :)
 
Blue
[QUOTE="Kotimamma";29463968]En mä luule olevani parempi synnyttäjä.. En ole vaan lähtenyt tähän raskauden/synnytyksen medikalisointiin mukaan!

Ei raskaus oo sairaus, tai synnyttäminen?? Täysin normaali, luonnollinen asia.[/QUOTE]

Tämä jo kertoo sen ettet tiedä yhtään mitä on tulossa. Vaikka täysin luonnollisesta ja tavallisestakin asiasta on kyse niin ekalla kerrallla tuntuu kaikkea muuta kuin luonnolliselta. Seuraavilla kerroilla tiedät mistä on kyse ja osaat suhtautua ja toimia, ekalla kerralla vaan heittäydytään ja toivotaan että joku ottaa kiinni.
 
kfkfkf
[QUOTE="Kotimamma";29463989]Joo, kiitos siitä linkistä! :) Kyllä me ollaan jonkulaista kolmatta osapuolta harkittu tietenkin, mutta tahtoisin hänen olevan meille tosi läheinen.. Toistaiseksi ei ole kuin oma äitini joka voisi tulla synnytykseen mukaan, mutta sekään ei ole varmaa pääseekö hän..

Ja voinen vakuuttaa, että olemme oikeasti harkinneet tätä todella tarkkaan, ja niin monelta kantilta ettei sitä voi edes sanoin kuvailla, ja meille lapsen turvallisuus on tärkeää.. emme vain usko että turvallisuus vaarantuu yhtään enempää kotona synnyttäessä, koska (jos ja kun kaikki sujuu hyvin) on rento ja turvallisuuden tunteva äiti parempi synnyttäjä kuin pelokas ja ahdistunut äiti :)[/QUOTE]

Normaalisti se äiti olisi nimenomaan pelokas ja ahdistunut, kun tietää ettei ole ketään ammattilaista siinä lähellä. Mä olisin ainakin aivan kauhuissani, jos synnytys alkaisi enkä pääsisi sairaalaan..
 

Yhteistyössä