Kotona synnyttäminen

  • Viestiketjun aloittaja "Kotimamma"
  • Ensimmäinen viesti
kfkfkf
[QUOTE="Kotimamma";29463800]Neuvolan suhtautuminen on melko nihkeää, joten en ole kertonut ettei aiota sitä kätilöäkään hommata. Haluan synnyttää kotona koska minulle se olisi luonnollisin ja turvallisin paikka. Ahdistun vieraissa paikoissa ja vieraiden ihmisten läsnäollessa.

Sehän on vaan fakta, että sairaalassa komplikaatioita tapahtuu enemmän, koska "puututaan" synnytykseen herkemmin ja monesti ihan turhaan.[/QUOTE]

Se että sä et ahdistu, on sulle tärkeämpää kuin se vauva?
Ahdistaa minuakin sairaalat, tietäisitpä vain kuinka paljon (mitä kaikkea olen siellä joutunut kokemaan), mutta silti ei tulis mieleenkään synnyttää kotona, ei niinkun kävis edes hetkeäkään mielessä
 
-.-
Miksi haluat synnyttää kotona? miten neuvolassa on suhtauduttu?


Et ei sitä välttämättä itse edes huomaa että jokin on vialla. Oletko miettinyt sitä? Entä jos joku menee pieleen ja vauva kuolee sen takia ettette ole sairaalassa?
Tämä on kuitenkin fakta että jotain voi käydä. Ei välttämättä, mutta aina on mahdollisuus siihenkin.
Voisitko vastata näihin? kotisynnyttäjänä olet varmaan miettinyt kaikki valmiiksi.
 
"vieras1"
Se on kyllä fakta, että komplikaatioita on enemmän kun puututaan, mutta se ei ole fakta, että kaikki menee hyvin kun ei puututa! Aika tietämätön ja välinpitämätön suhtautuminen asiaan.

Tämä on se mitä tavoittelet?

"A woman in a developing country is 97 times more likely to die as a result of pregnancy than a woman in a developed country.2 The majority of these deaths occur during and immediately following birth: 25% are caused by severe bleeding, 15% by infection, 12% by eclampsia (a seizure disorder), and 8% by obstructed labor."

Vauvasta puhumattakaan.
 
"Kotimamma"
huomaan et moni vertaa vain omaan synnytykseen, ja sen perusteella ajattelee että jokaikinen synnytys menisi päin mettää :) Kyllähän sitä sit sairaalaan siirtyis, jos tarve vaatii.. Mutta jos kaikki sujuu hyvin, niin miksi ihmeessä ei voisi synnyttää kotona.. Tästä on paljon faktaakin, että on turvallista ja jopa turvallisempaa kuin sairaalasynnytys.. :)
 
kfkfkf
Mä olisin kuollut jo ekan lapseni synnytykseen, samoin tietysti vauva. Ei tullut ulos kuin RAJUN imukuppikiskonnan jälkeen.
Mulla sama juttu, olis kuollut sekä vauva että minä. Sykkeet hävisi kokonaan ja imukuppikiskonta ja reilusti menetin verta kun istukkakin jäi sisään. Eikun nukutukseen suoraan synnytyssalista ja istukka irti sillätavoin.

Ei olis auttanut aapeen 2 minuutin automatka, koska lapsi oli saatava ulos HETI
 
dert
[QUOTE="Kotimamma";29463818] Tästä on paljon faktaakin, että on turvallista ja jopa turvallisempaa kuin sairaalasynnytys.. :)[/QUOTE]

:D On on. Anna mennä vaan. Voisit vielä kuvata kaiken ja lähettää suorana palstalle?
 
"vieras1"
[QUOTE="Kotimamma";29463818]huomaan et moni vertaa vain omaan synnytykseen, ja sen perusteella ajattelee että jokaikinen synnytys menisi päin mettää :) Kyllähän sitä sit sairaalaan siirtyis, jos tarve vaatii.. Mutta jos kaikki sujuu hyvin, niin miksi ihmeessä ei voisi synnyttää kotona.. Tästä on paljon faktaakin, että on turvallista ja jopa turvallisempaa kuin sairaalasynnytys.. :)[/QUOTE]
Kotisynnytys on terveellä jUUDELLEENSYNNYTTÄJÄLLÄ ja komplisoitumattomassa raskaudessa (huom. myös ylipaino kiellettyä) yhtä turvallinen, kuin sairaalasynnytys siinä tapauksessa, kun _kokenut_ ammattilainen valvoo synnytyksen kulkua. Siinä tapauksessa voi mennä puskaan synnyttämään, jos ammattilaista ei jaksa maksaa. Se ei kuulu "yhtä turvallisen" piiriin, se on arpapeliä.
 
"vieras."
Kuulostaa pelottavalta. Se yksi pariskunta jossain tv. dokkarissa viime vuonna oliko joku erilaiset äidit?? niin synnyttivät kaksisteen ilman kätilöä. Mies kuvas ja vaimo synnytti tuntikausia.
 
kfkfkf
Ja se joku Marimma nimimerkki synnytti myös kotona, vaikka palstallakin varoiteltiin... Kuoli sitten vauva, se tais tosin jäädä epäselväksi, että oliko kuinka kauan ollut kuolleena... synnytti muistaakseni aika pitkään
 
"Kotimamma"
Voisitko vastata näihin? kotisynnyttäjänä olet varmaan miettinyt kaikki valmiiksi.
Joo, elikkäs halutaan synnyttää kotona, koska koetaan miehen kans että se on paras paikka meille, turvallinen ja mukava, jossa en ahdistu.

Neuvolassa ei ole oikein sanottu juuta eikä jaata, koska en ole ottanut sen suuremmin asiaa puheeksi. Kerroin vain että meillä on haaveissa kotisynnytys ammeeseen, ja kertoi että on sairaaloissakin ammeita ja että ei suosittele kotisynnytystä, vaikka kaikki onkin mennyt hyvin.

Tottakai olen miettinyt, että milloin mennään sairaalaan jos tarve vaatii, ja että mitä jos kaikki ei sujukkaan hyvin ja vaikka pahin mahdollinen tapahtuisi ja vauva menehtyisi. Se on vain riski joka on olemassa kaikessa elämässä, eikä sitä voi välttää elämällä missään sairaalassa tai kuplassa. Kauheampaa mulle ois että vauva vietäis pois multa toimenpiteisiin ja 5 h päästä tultais sanomaan et "teidän lapsi on kuollut"..

Uskon kuitenkin että näin ei kävisi, sillä kyllä minä tai mieheni huomaisi jos jotain sattuis olemaan huonosti :) Tai jos synnytys pitkittyy mahottomasti, tai jos raskaus menee yli lasketunajan paljon, tai supistukset alkaa ennen aikojaan, lapsivesi vihreää jne..

Onko kellään tietoa tästä vauvan rekisteröimisestä?
 
minätässävainhei
Olen synnyttänyt kahdesti sairaalassa ilman ainuttakaan lääketieteellistä inventiota, ylimääräistä sisätutkimusta tai muuta vastaavaa. Jos olisin ollut kotona, olisi ensimmäisellä kerralla ollut pulassa vauva (ei alkanut hengittää synnytyksen jälkeen), toisella kertaa minä itse (massiivinen verenvuoto). :)

Trolli on trolli, mutta oikeastihan tuossa alkaa olla jo lastensuojeluilmoituksen paikka, jos noin naurettavilla perusteilla lapsen henki riskeerataan. :) "Kotimamma" voisi tänne vaikka linkittää niihin tutkimuksiin, joiden mukaan kotisynnytys on sairaalasynnytystä turvallisempi, jos kätilöä(kään) ei ole mukana. :)
 
"vieras1"
[QUOTE="Kotimamma";29463844]
Uskon kuitenkin että näin ei kävisi, sillä kyllä minä tai mieheni huomaisi jos jotain sattuis olemaan huonosti :) Tai jos synnytys pitkittyy mahottomasti, tai jos raskaus menee yli lasketunajan paljon, tai supistukset alkaa ennen aikojaan, lapsivesi vihreää jne.. [/QUOTE]
Te ette voi huomata mitään, jos ei ole minkään näköistä hajua sikiön normaalista sydänäänien vaihteluista. Niitä ei edes tavallinen kätilö tunnista, vaan täytyy olla luomusynnytykseen erikoistunut kätilö. Siinäpä sitten ponnistellaan mahdollisessa pahassa ahdingossa olevaa lasta hengettömäksi maailmaan kaikessa rauhassa?
 
Joo. Onhan noita kotisynnytyksiä tehty. Mutta ensisynnyttäjälle sitä ei lähdetä todellakaan suosittelemaan ja olkoonpa synnyttäjä nyt kuinka ahdistunut tahansa, niin kuitenkin se ajatusmaailma liikkuu kuonnollisesti siellä turvallisessa synnytyksessä ja hyvinvoivan lapsen saamisessa. Mitenkähän ahdistunut mahdatkaan silloin olla, jos sattuisi komplikaatioita tulemaan ja tapahtuisi todella dramaattinen käänne? Siinä kun on se ja sama asuisitteko heti ulko- oven avaamisen päässä sairaalasta.

Kotisynnytyksissä on kuitenkin mukana henkilö, jolla on takanaan riittävä koulutus synnytyksessä avustamiseen eli ilman ammattihenkilöä sitä ei lähdetä tekemään. Vaikka kuinka ahdistaisi.

Toivon todellakin, että kyseessä on huono pila, koska tässä hierotaan jo mauttomuutta.
 
"marianne"
Kotisynnytys voi olla ihan OK. Sen verran vain että ennen vanhaa kun oli vain noita kotisynnytyksiä niin apuna oli melkein aina henkilö, joka on aiemmin avustanut synnytyksissä.
 
kfkfkf
[QUOTE="Kotimamma";29463844]Joo, elikkäs halutaan synnyttää kotona, koska koetaan miehen kans että se on paras paikka meille, turvallinen ja mukava, jossa en ahdistu.

Neuvolassa ei ole oikein sanottu juuta eikä jaata, koska en ole ottanut sen suuremmin asiaa puheeksi. Kerroin vain että meillä on haaveissa kotisynnytys ammeeseen, ja kertoi että on sairaaloissakin ammeita ja että ei suosittele kotisynnytystä, vaikka kaikki onkin mennyt hyvin.

Tottakai olen miettinyt, että milloin mennään sairaalaan jos tarve vaatii, ja että mitä jos kaikki ei sujukkaan hyvin ja vaikka pahin mahdollinen tapahtuisi ja vauva menehtyisi. Se on vain riski joka on olemassa kaikessa elämässä, eikä sitä voi välttää elämällä missään sairaalassa tai kuplassa. Kauheampaa mulle ois että vauva vietäis pois multa toimenpiteisiin ja 5 h päästä tultais sanomaan et "teidän lapsi on kuollut"..

Uskon kuitenkin että näin ei kävisi, sillä kyllä minä tai mieheni huomaisi jos jotain sattuis olemaan huonosti :) Tai jos synnytys pitkittyy mahottomasti, tai jos raskaus menee yli lasketunajan paljon, tai supistukset alkaa ennen aikojaan, lapsivesi vihreää jne..

Onko kellään tietoa tästä vauvan rekisteröimisestä?[/QUOTE]

Mut ymmärrätkö MIKSI ne vie sen vauvan toimenpiteisiin? Siinä tapauksessa sillä on mahdollisuus edes selviytyä. Sulle on vain tärkeintä, että saat pitää sitä sairasta vauvaa sen 5h sylissä? Vaikka toisin toimimalla hän saattaisi selvitä..

Mikäs on sun "synnytys pitkittyy mahdottomasti" aika? Milloin se on siis pitkittynyt liikaa mielestäsi? Jos sulla nyt menis lapsivedet, niin koska menisit lääkäriin jos vauva ei ole syntynyt?
 
Ei äiti tiedä, onko vauvalla kaikki hyvin. Takana yksi oksitosiinisynnytys ja kaksi luomua. Viimeisimmässä olin ollut auki jo kolmevarttia ja odottelin (lue: kärvistelin tuskissani) ponnistuksen tarvetta. Vauvan syke alkoi reagoimaan supistuksiin ei toivotulla tavalla ja yhtäkkiä oli sali täynnä tätejä ja ne kaikki usuttivat puskemaan nyt eikä heti. Minun olotilani ei ollut muuttunut miksikään, ei omalta osaltani, eikä aistimuksista vauvansuhteen. Kokemuksella on hyvä tuupata sitten vauva tahdonvoimalla ulos, kun kerran tiukka käsky tuli. Sinistäkin sinisempi vauva sai pään ulos ekalla punnauksella ja loppu toisella. Ilman seurantaa en olisi tiennyt, että vauvalla alkaa olla hapenpuutetta ja olisin edelleen odotellut ponnistamisen tarvetta ja aiheuttanut lapselle ties mitä.
 
kfkfkf
Niin ja vielä se, että mitä sille vastasyntyneelle vauvalle käy sinä aikana, kun te menette autolle ja ajatte sairaalaan? Montako minuuttia mahtaa selvitä jos ei esim hengitä? Tai on jotain muuta ongelmaa? Tulee massiivinen verenvuoto tai mitä tahansa muuta...
 
-
Mun mielestä on naiivia ajatella että te tiedätte millon on hätä ja mitä pitää tehdä. Te ette ole ammatti-ihmisiä, ette edes ole koskaan kokeneet synnytystä.

Sama tuo silti mulle on. Säälittää vaan jos lapselle käy jotain. Toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin.
 
kfkfkf
Ei äiti tiedä, onko vauvalla kaikki hyvin. Takana yksi oksitosiinisynnytys ja kaksi luomua. Viimeisimmässä olin ollut auki jo kolmevarttia ja odottelin (lue: kärvistelin tuskissani) ponnistuksen tarvetta. Vauvan syke alkoi reagoimaan supistuksiin ei toivotulla tavalla ja yhtäkkiä oli sali täynnä tätejä ja ne kaikki usuttivat puskemaan nyt eikä heti. Minun olotilani ei ollut muuttunut miksikään, ei omalta osaltani, eikä aistimuksista vauvansuhteen. Kokemuksella on hyvä tuupata sitten vauva tahdonvoimalla ulos, kun kerran tiukka käsky tuli. Sinistäkin sinisempi vauva sai pään ulos ekalla punnauksella ja loppu toisella. Ilman seurantaa en olisi tiennyt, että vauvalla alkaa olla hapenpuutetta ja olisin edelleen odotellut ponnistamisen tarvetta ja aiheuttanut lapselle ties mitä.
Mut hei, aapee tuntee omassa kehossaan ne vauvan ongelmat. Aapeella alkaa varmaan häntäluu väpättämään heti kun vauvalla jotain hätää :LOL:
Ja korvien väpättämisestä aapee tietää, että nyt pitää ponnistaa
 
"Kotimamma"
Kyllä täällä varmaan on niitä, jotka osaa neuvoakkin "käännyttämättä" ? :)

Me ei oikeasti aleta pelkäämään joka ikistä mahdollisuutta epäonnistua, vaan me aiotaan onnistua.. Ja jos ei onnistuta itse, niin sitten mennään sairaalaan.. Onkyllä harmi että tälläkin palstalla "poljetaan oikeuksia" ja kun on ihan laissa sanottu, et on oikeus valita missä synnyttää..

Ja ensimmäinen on lapsi tulossa :)
 

Yhteistyössä