lapsemme ei osaakaan kontata OIKEIN?

  • Viestiketjun aloittaja koulussa
  • Ensimmäinen viesti
koulussa
Ekaluokkalaisemme ei osaa kontata silleen vuorokäsi-vuorojalka, siis ristiin. Tiedätte varmaan. Ope oli sitä mieltä, että siinä voi olla syy, kun lukeminen ei onnistu. Nyt sit jumpataan tätä, onko tuttua kellekään??
 
jaaratti
Voihan se olla, että hänellä on vaikeutta tuollaisessa motorisessa tekemisessä ja se voi olla lukemispulmienkin taustalla osittain. Osaako hän ajaa pyörällä? Miten hiihto sujuu? Ennemmin minä alkaisin opettamaan hiitämään kuin konttaamaan... Kannattaa kysellä opettajalta, voisiko tehdä tarkempia tutkimuksia esim. psykologilla tai toimintaterapeutilla. Meillä lukeminen takkusi tosi paljon ja saatiin sitten loulta lähete toimintaterapiaan ja nyt asiat kyllä rullaa. Tsemppiä!
 
---
Meidä nyt 8 v ei kontannut koskaan ennenkö lähti kävelemään,ja jossain vaiheessa sanottiin että se pitäis oppia. Enpä ole tarkkaillut osaako nytkään oikein,mutta ainakin oppi lukemaan eskarissa.
 
Olen luokanopettaja ollut jo vuosia ja en tuollaisesta korrelaatiosta ole kuullut, googlasin ja löytyihän sieltä juttua, että konttaamisen väliin jääminen SAATTAA aiheuttaa viivästymiä lukemaan oppimisessa. Kyllä lapsenne oppii ajan kanssa lukemaan, Muistakaa luettaa joka päivä 10-15 min äänteitä, tavuja, sanoja ja muistakaa myös lukea hänelle ääneen vaikka iltasatu. Ja tosiaan tarkempiin tutkimuksiin pyydätte, jos on tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
"a.p"
No, kuulemma se ristikkäisliike on tärkeää ja joku keskiviivan ylitys kehossa. Netissä nyt onkin juttua sitä aika paljon, ja littyy tosiaan luki-vaikeuksiin. EN ollut kyllä ikinä kuullut!
 
"Mie"
Konttamisella ei ole tekemistä ton asian suhteen.. Nyt kun jo kävelee.. Osaako kävellä, niin että oikea jalka ja vasen käsi edessä. Silleen heiluttamalla..? Mikäli osaa, niin enpä olisi huolissaan.
 
jaarati
Ei kai opettaja tiedä kaikkia motorisisa pulmia... siis meille selitettiin, että se ongelma on Karkeamotoriikan vaikeudet, liikkeiden hallinnan vaikeudet
• vaikeuksia erilaisten liikuntalajien oppimisessa
• askel- ja liikesarjat tuottavat vaikeuksia
• vuorotahdin ja ristikkäisliikkeiden oppiminen hankalaa

Eli käsitin, että teilläkin juuri tuo vuorotahdin oppiminen vaikeaa. Hiihdossa sitä on paljon myös. Ja lukemisen pulmien taustalla siis voi olla tuonkaltaisia motorisia ongelmia.
 
"sanna"
Meidän poika ei kontannut vauvana ollenkaan ja neuvolassa sanottiin, että kannattaa tosissaan harjoitella sitä käsien ja jalkojen vuoroliikettä, koska konttaamattomuudella on havaittu olevan yhteyksiä lukihäiriöön. Sittemmin poika kyllä oppi konttaamaankin.
 
"vieras"
Motoriset ja kielelliset ongelmat liittyvät usein toisiinsa. Siis siten, että jos on kielellisiä ongelmia, niin on myös motorisia ongelmia. Mutta ei se sitä tarkoita, että pitäisi alkaa konttaamaan. Ainakin minä olen sitä mieltä. Meillä poika ei myöskään osannut kontata oikein. Fysioterapeutti painosti kovasti sen opetteluun. Onneksi sairaalasta saatiin lupa jättää konttaukset väliin ja opetella kävelyä. Hiihto olisi varmaan teilläkin järkevämpi vuorotahtisuuden harjoittumuoto. Seinäkiipeilyä suosittelen myös, jos sen harrastaminen on mahdollista. Meillä ei ole seinäkiipeilty, mutta muuten huomasin, että lapsen kehitys meni huimasti eteenpäin, kun hän kiipeili pienenä huonekaluilla.
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";25700810]Motoriset ja kielelliset ongelmat liittyvät usein toisiinsa. Siis siten, että jos on kielellisiä ongelmia, niin on myös motorisia ongelmia. Mutta ei se sitä tarkoita, että pitäisi alkaa konttaamaan. Ainakin minä olen sitä mieltä. Meillä poika ei myöskään osannut kontata oikein. Fysioterapeutti painosti kovasti sen opetteluun. Onneksi sairaalasta saatiin lupa jättää konttaukset väliin ja opetella kävelyä. Hiihto olisi varmaan teilläkin järkevämpi vuorotahtisuuden harjoittumuoto. Seinäkiipeilyä suosittelen myös, jos sen harrastaminen on mahdollista. Meillä ei ole seinäkiipeilty, mutta muuten huomasin, että lapsen kehitys meni huimasti eteenpäin, kun hän kiipeili pienenä huonekaluilla.[/QUOTE]

Ei tykkää kiivetä yhtään. Hiihtää kyllä, mutta omalla tyylillä senkin, koko ajan tasatahtia.
 
Joo, kyllä mä olen useastikin lukenut ja kuullut tuosta, että konttaus on hyvä taito ja jos sitä taitoa ei tule, se voi kertoa että myöhemmin on ongelmia myös lukemisessa yms. ei varmasti kaikilla, mutta ihan yleisessä tiedossa ollut, siksi välillä mietin kun osa äideistä sanoo, että ei meillä kontattu ollenkaan, se lähti suoraa kävelemään! että onkohan se sittenkään niin hieno juttu, mutta koska en ole tuon alan ammattilainen, en ole siitä äideille sanonut, vaan luottanut että neuvola hoitaa homman... mutta tiedä sitten, mutta ap:lle opettajan puheissa voi hyvinkin olla siis perää. Toivotaan kuitenkin, että alkaapi sujua lukeminen siis :)
 
"Mona"
Tuntuu hassulta että tuonikäistä pitäisi opettaa kohtaamaan, mutta ystäväni lapsi lähti kävelytuolin "ansiosta" suoraan kävelemään ja kävivät sitten fysioterapeutilla myöhemmin että oppi konttauksen. En nyt muista mikä se syy oli, miksi konttaus oli niin tärkeää.Tuosta syystä meille ei kävelytuolin hankittu.
 
Konttaus on tärkeää nimenomaan vuorotahtisuuden opettelussa. Usein jos tuossa on pulmaa, on ongelmia myös keskiviivan ylityksessä. Kielelliset ja motoriset taidot tosiaan kehittyy toisiaan tukien ja vahvistaen, ja jos jokin motorisen kehityksen tärkeä alue jää oppimatta, silloin aivoissa jäävät tietyt yhteydet kehittymättä. Näiden yhteyksien kehittymättä jääminen voi vaikuttaa negatiivisesti kielellisen puolen yhteyksien kehittymiseen. Näin yliyksinkertaistetusti selitettynä.

Eli sillä tosiaan yleensä ON merkitystä. Vaikka jonkun kumminkaimalla sillä ei ollutkaan merkitystä, yleensä sillä on. Jos ette omin avuin saa opetettua niin toimintaterapeutit on sitä varten.
 
"a.p"
Konttaus on tärkeää nimenomaan vuorotahtisuuden opettelussa. Usein jos tuossa on pulmaa, on ongelmia myös keskiviivan ylityksessä. Kielelliset ja motoriset taidot tosiaan kehittyy toisiaan tukien ja vahvistaen, ja jos jokin motorisen kehityksen tärkeä alue jää oppimatta, silloin aivoissa jäävät tietyt yhteydet kehittymättä. Näiden yhteyksien kehittymättä jääminen voi vaikuttaa negatiivisesti kielellisen puolen yhteyksien kehittymiseen. Näin yliyksinkertaistetusti selitettynä.

Eli sillä tosiaan yleensä ON merkitystä. Vaikka jonkun kumminkaimalla sillä ei ollutkaan merkitystä, yleensä sillä on. Jos ette omin avuin saa opetettua niin toimintaterapeutit on sitä varten.
Juuri näin, meille kerrottiin. Hassultahan se tuntuu, opetella konttausta, mutta mun mielestä toi on ihan järkeenkäypää.
 

Yhteistyössä