Laserleikkaus-kokemuksia kiitos :) !

tk.
Ei mulla tapahtunu hämäränäölle yhtään mitään joten älä yleistä.

Suosittelen lämpimästi leikkausta, maksaa itsensä takaisin hyvin nopeasti, kun ei mene rahaa laseihin.
Jos et huomaa muutosta hämäränäössä se tarkoittaa että sinulla oli hajataittoa jo ennen leikkausta ja olet tottunut halo-ilmiöihin. Asymmetriset halot ovat erittäin yleinen sivuvaikutus (kuvassa 5 ja 6):

 
"Mette"
En lähtisi ottamaan riskiä noin pienen miinuksen takia. Mulla leikattiin yli vuosi sitten -5 vahvuudet ja juuri nuo halot häiritsevät ikävästi pimeässä ajaessa. Toisesta silmästä ei ilmeisesti hajataiton korjaus onnistunut kunnolla. Päivällä ja valoisalla näkö on ok, mutta esim. tietokoneen ruudulla oleva teksti näkyy "levinneenä" hajataiton takia.
 
"Hipsis"
Mulla on leikkauksesta jo kymmenkunta vuotta, ja olin huomattavasti huononäköisempi kuin sinä. Klo 15 leikattiin ja klo 20 katselin telkkaria sujuvasti. Olen ollut todella tyytyväinen. Hämäränäössäni ei ole mitään vikaa.

Sellaisen pienen erikoisuuden silmälääkäri pari vuotta sitten havaitsi, että mulle on tullut harmaakaihi. Siitä ei voi syyttää suoraan leikkausta, kun tutkimustuloksia ei liene riittävästi, mutta oma vahva veikkaukseni on, se kaihi johtuu juuri siitä. Silti en tekisi nyt toisin.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;30412545:
Onko sulle oikeesti silmäläääri sanonut, että kannattaa leikata?? Kaksi hyvää ystävääni ovat silmäläääreitä. Molemmat sanovat, että yleensä leikkauksissa jätetäänkin leikattavalle noin -1.0, jotta tulevaisuudessa joka tapauksessa tuleva ikänäkö kompensoituisi. Hyödyllisimpiä leikkaukset ovat kun miinusta on paljon. Ja huom Suomesssa on edelleen hyvin vähän silmälääkäreita jotka ovat leikkauttaneet omat silmänsä, mahdollisista tulevaisuuden ongelmista ei tiedetä vielä riittävästi.
Optikot ovat sanoneet, että eivät näe mitään syytä miksi ei! Nyt näen ensi viikolla silmälääkärin, mutta 100% varmuudella suosittelee leikkausta.. Turvallisia kun ovat. Olen jo 23v. Ja näkö on pysynyt samana jo vuosia joten ei ole syytä pelätä, että huononisi!

Kyllä näkö vaikuttaa elämänlaatuun tosi paljon.. Mä ootan sitä leikkausta kun kuuta nousevaa, ja on se läheisillekin kiva kun näen ympärilleni oikeasti normaalisti ! Baarissakin ihmettelen aina kun kaveri näkee kun haukankatseella tutut vaikka porukka ja tungosta on, ja hän aina sanoo että niin näkisit sinäkin jos käyttäisit piilareita :D
 
Siis sulla on lasit 0.75? Noin mitätöntä vikaa en lähtisi korjaamaan. Leikkaus on aina riski. Mulla on likinäköä noin -4. On näppärää, kun pystyn lukemaan pienetkin tekstit ottamalla lasit päästä. Mieheni, jolle on tullut ikänäköä, ei näe pakkausten pikkutekstejä edes lasien kanssa.
Mitä enemmän nyt luen laserleikkauksista silmäasemien sivuilta niin sitä rauhallisimmin mielin olen et kyse on turvallisesta operaatiosta ja vaikka se epäonnistuisi niin silti siitä ei sokeudu! Kaikki muut mahdolliset komplikaatiot on pikkujuttuja, mun mielestäni.:p
 
Veikaan, että enemmän haittoja on piilareista kuin tuosta leikkauksesta.
Moni frendi on joutunut piilareista luopumaan lääkärin käskystä, ei kaikkien silmät kestä niitä pidemmän päälle. Sitten on niitä jotka ovat sokeutuneet koska ovat saaneet piilareiden käytöstä pahan tulehduksen silmään.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Veikaan, että enemmän haittoja on piilareista kuin tuosta leikkauksesta.
Moni frendi on joutunut piilareista luopumaan lääkärin käskystä, ei kaikkien silmät kestä niitä pidemmän päälle. Sitten on niitä jotka ovat sokeutuneet koska ovat saaneet piilareiden käytöstä pahan tulehduksen silmään.
Noni ja puhutaanko noista vaaratekijöistä -ei! :D Sitä paitsi se aina veisi aikaa aamusta ja illasta (etenkin tälläiselta rähmäkäpälältä) ja sit ne piilarit lentää seinään kun hermo menee.
Mielummin nyt suon itselleni tämän osamaksulla ja onpahan loppuelämän hyvä näkö<3 Jaiks!!
 
...........
Mä olin smile-leikkauksessa. Ja näen pimeällä paljon paremmin kuin aiemmin. Tosin se osin saattanee johtua siitä etteivät lasit "rajaa" näkökenttää saati niiden pnta "häikäise".

Hämärtyessä nän ehkä hieman huonommin muutaman minuutin, mutta sen ajan voin vaikka seisoskella pihalla ja odottaa että näkö tarkkenee.

Edes silmätippoja en ole joutunut käyttämään kuin sen pakolliset pari kuukautta heti leikkauksen jälkeen.

Suosittelen!
Selittyy sillä että sulla on ollut liian heikot lasit aiemmin, fakta ja tutkittua tietoa on se että hämäränäkö heikkenee leikkauksen seurauksena..
 
.......
Mitä enemmän nyt luen laserleikkauksista silmäasemien sivuilta niin sitä rauhallisimmin mielin olen et kyse on turvallisesta operaatiosta ja vaikka se epäonnistuisi niin silti siitä ei sokeudu! Kaikki muut mahdolliset komplikaatiot on pikkujuttuja, mun mielestäni.:p
Minä kävin 2009 leikkauksessa kaikki meni paremmin kuin hyvin, ainut negatiivinen puoli on se että hämäränäkö heikkeni todella huomattavasti..
Mutta kaikilla ei todellakaan ole mennyt kuin tanssi nuo leikkaukset, samaan aikaan kun itse kävin jälkitarkastuksessa vuoroaan odotti mies joka oli joutunut komplikaatioiden takia olemaan liki 2kk pois töistä ja menossa kolmanteen leikkaukseen.
 
Minä kävin 2009 leikkauksessa kaikki meni paremmin kuin hyvin, ainut negatiivinen puoli on se että hämäränäkö heikkeni todella huomattavasti..
Mutta kaikilla ei todellakaan ole mennyt kuin tanssi nuo leikkaukset, samaan aikaan kun itse kävin jälkitarkastuksessa vuoroaan odotti mies joka oli joutunut komplikaatioiden takia olemaan liki 2kk pois töistä ja menossa kolmanteen leikkaukseen.
Voi kurjuus:/ Kolmanteen leikkaukseen.. Huhhuh
Luulisin et lääkäri tutkii hyvin ensin ja kertoo mitkä mahdollisuudet on onnistua, kaikki me ollaan yksilöitä. Kunhan en sokeudu niin fine by me :cool:
 
............
Voi kurjuus:/ Kolmanteen leikkaukseen.. Huhhuh
Luulisin et lääkäri tutkii hyvin ensin ja kertoo mitkä mahdollisuudet on onnistua, kaikki me ollaan yksilöitä. Kunhan en sokeudu niin fine by me :cool:
Esitutkimus oli näyttänyt että silmän kalvo oli riittävän paksu tällä äijällä, mutta siinä olikin jotain häikkää, eli kalvon paksuus ei riittänytkään, ja ensimmäisen leikkauksen jälkeen joutuivat tekemään toisella tyylillä (prk?) uuden leikkauksen ja sekään ei toiminut, loppupeleissä se äijä sanoi että on aika pienet mahdollisuudet saada näkö täysin kuntoon enää-

Nämä ovat varmasti hyvin harvinaisia juttuja MUTTA mahdollisia, kaikkiin leikkauksiin liittyy riskejä eli kannattaa miettiä onko valmis oikeasti ottamaan ne ja mahdollisesti kantamaan seuraukset.

Mulla huononi hämäränäkö hitokseen, normaalielämässä ei haittaa tippaakkaan mutta harrastuksissa haittaa ja silmät ovat edelleen 6v jälkeen välillä tosi kuivat ennen leikkausta ei tätä ongelmaa ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Kaikkiin toimenpiteisiin tosiaan liittyy riskejä. Kyllä mäki oon ihan simppelin umpparileikauksen jälkeen ollu viikon tiputuksessa, sellasta se on. Eihän sitä mitään uskalla tehdä jos pelkää aina pahinta.
Ja mulla tosiaan on priima hämäränäkö, parempi kuin kelään tutulla.
 
Esitutkimus oli näyttänyt että silmän kalvo oli riittävän paksu tällä äijällä, mutta siinä olikin jotain häikkää, eli kalvon paksuus ei riittänytkään, ja ensimmäisen leikkauksen jälkeen joutuivat tekemään toisella tyylillä (prk?) uuden leikkauksen ja sekään ei toiminut, loppupeleissä se äijä sanoi että on aika pienet mahdollisuudet saada näkö täysin kuntoon enää-

Nämä ovat varmasti hyvin harvinaisia juttuja MUTTA mahdollisia, kaikkiin leikkauksiin liittyy riskejä eli kannattaa miettiä onko valmis oikeasti ottamaan ne ja mahdollisesti kantamaan seuraukset.

Mulla huononi hämäränäkö hitokseen, normaalielämässä ei haittaa tippaakkaan mutta harrastuksissa haittaa ja silmät ovat edelleen 6v jälkeen välillä tosi kuivat ennen leikkausta ei tätä ongelmaa ollut.
Tosi huono tuuri ollut tyypillä:(
Mulla varmaan tulee olemaan myös tuota silmien kuivumista mutta se ei haittaa pätkääkään. Tai mistäs minä tiedän sitten jos ne kokoajan kuivuu mutta omasta mielestäni se on sen arvoista. Kliseisesti sanottuna elämä on näkemisen arvoista :/
 
Tosi huono tuuri ollut tyypillä:(
Mulla varmaan tulee olemaan myös tuota silmien kuivumista mutta se ei haittaa pätkääkään. Tai mistäs minä tiedän sitten jos ne kokoajan kuivuu mutta omasta mielestäni se on sen arvoista. Kliseisesti sanottuna elämä on näkemisen arvoista :/
Mä käytin vuoden kosteuttavia tippoja ja sitten niiden tarve loppu kuin senään. Ei ole iso vaivaa kantaa mukana sitä puulloa ja välillä laittaa silmään tippoja.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Kaikkiin toimenpiteisiin tosiaan liittyy riskejä. Kyllä mäki oon ihan simppelin umpparileikauksen jälkeen ollu viikon tiputuksessa, sellasta se on. Eihän sitä mitään uskalla tehdä jos pelkää aina pahinta.
Ja mulla tosiaan on priima hämäränäkö, parempi kuin kelään tutulla.
Näin se on. Enkä tajua ihmisiä ketkä elää "sitku mä valmistun, sitku kun on rahaa sukanvarressa kunnolla" -elämää eikä ajattele, että ehkä siihen elämänlaatuun kannata satsata kun elämä on tässä ja nyt. Jos ei tarvitse siristellä, pahoitella että en nyt näe loppuelämän aikana enää niin miksi ihmeessä en menis leikkaukseen.. Yhden silmälääkärin sivuilla luki, että riski sattua jtn on isompi liikenteessä kokoajan kun laserleikkauksessa! :attn:
 
"Lilli"
Kävin kymmenen vuotta sitten Lasik-menetelmän leikkauksessa, miinusta oli noin 3-4. En löydä yhtään huonoa puolta leikauksesesta, ainoastaan sen, että maksaa niin paljon. Väitän, että piilolasien käyttämisestä on enemmän haittaa kuin leikkauksesta.
Ulkonäkö parani kymppi plus, kun ei tarvii laseja. Lisäksi säästää silmälasien ja piilolinssien ostamiselta. En myös pystynyt näyttöpäätetyössä käyttämään piilolinssejä, kun silmät kuivuivat liikaa, nykyään ei moista ongelmaa, kun on terveet näkevät silmät.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
vierass
Kaikkiin toimenpiteisiin tosiaan liittyy riskejä. Kyllä mäki oon ihan simppelin umpparileikauksen jälkeen ollu viikon tiputuksessa, sellasta se on. Eihän sitä mitään uskalla tehdä jos pelkää aina pahinta.
Ja mulla tosiaan on priima hämäränäkö, parempi kuin kelään tutulla.
Jos leikkaus tarvitaan sairauden takia, niin on ymmärrettävämpää ottaa riski.
Jos riskin ottaa terveiden lähes normaalisti näkevien silmien kanssa, niin pienikin riski tuntuu liian isolta.

Kannattaa muistaa, että leikkauksia tekevien silmälääkäriasemien kirjoitukset ovat mainontaa, johon tulee suhtautua kriittisesti.
 
järki käteen nyt
Optikot ovat sanoneet, että eivät näe mitään syytä miksi ei! Nyt näen ensi viikolla silmälääkärin, mutta 100% varmuudella suosittelee leikkausta.. Turvallisia kun ovat. Olen jo 23v. Ja näkö on pysynyt samana jo vuosia joten ei ole syytä pelätä, että huononisi!

Kyllä näkö vaikuttaa elämänlaatuun tosi paljon.. Mä ootan sitä leikkausta kun kuuta nousevaa, ja on se läheisillekin kiva kun näen ympärilleni oikeasti normaalisti ! Baarissakin ihmettelen aina kun kaveri näkee kun haukankatseella tutut vaikka porukka ja tungosta on, ja hän aina sanoo että niin näkisit sinäkin jos käyttäisit piilareita :D
Kai sä tajuat että toi leikkaus ei ole mikään ehkäisy sitä vastaan että näkö koskaan, edes vanhana huononisi? Samalla tavalla se sun silmä ikääntyy kuin sinä itsekin, vai meinaatko että ne jotain nuoruuden lähteen vettä sinne pumppaa? Ja 23v ei oo oikeasti kovinkaan vanha, ainakaan niin vanha ettäkö voisit sen perusteella sanoa tuleeko sun näkö enää koskaan huonontumaan. Eri asia jos oisit 73v.
 
järki käteen nyt
Noni ja puhutaanko noista vaaratekijöistä -ei! :D Sitä paitsi se aina veisi aikaa aamusta ja illasta (etenkin tälläiselta rähmäkäpälältä) ja sit ne piilarit lentää seinään kun hermo menee.
Mielummin nyt suon itselleni tämän osamaksulla ja onpahan loppuelämän hyvä näkö<3 Jaiks!!
Ai että ihan vielä osamaksulla? Ei turhamaisuuteen liittyviä leikkauksia varten kannata lainaa ainakaan ottaa. Eri asia jos sulla on varaa tosta vaan maksaa tuollainen leikkaus, mutta ihan oikeasti, kannattaako ottaa velkaa leikkaukseen joka saattaa jo 10 vuoden päästä olla jo täysin hyödytön kun näkösi iän myötä heikkenee itsestään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja järki käteen nyt;30413067:
Kai sä tajuat että toi leikkaus ei ole mikään ehkäisy sitä vastaan että näkö koskaan, edes vanhana huononisi? Samalla tavalla se sun silmä ikääntyy kuin sinä itsekin, vai meinaatko että ne jotain nuoruuden lähteen vettä sinne pumppaa? Ja 23v ei oo oikeasti kovinkaan vanha, ainakaan niin vanha ettäkö voisit sen perusteella sanoa tuleeko sun näkö enää koskaan huonontumaan. Eri asia jos oisit 73v.
Ei, nykyaikana noissa kalleimmissa laserleikkauksissa estetään samalla ikänäkö. Näin on asian laita ja jos et usko, lue ja ota selvää. Optikot sanoivat tämän, kun olen todellakin kysynyt ja tiedustellut.
 

Yhteistyössä