Laserleikkaus-kokemuksia kiitos :) !

Oon haaveillut jo pitkään silmä-leikkauksesta. Se olisi kaiken rahan arvoista. Näkövikaa mulla on vain 0,75, mutta silti ilman laseja en näe mitään/ketään ja se on ärsyttää myös muille. Piilarit ei oo mun juttu ollenkaan :D Ekan kerran kun tässä kokeilin niitä niin enhän saanut pois niitä illalla! Onneksi isäpuoli kuka on lääkäri sai ne otettua :'D Hermot menee jo ajatuksesta että lopun elämää sähläisin niiden kanssa!

Mutta toki kun hieman arkajalka olen, ne leikkaukseen liittyvät riskit peloittavat... Kaipailisin kokemuksia, millaisena koit kyseisen toimenpiteen ja oliko näkö täydellinen heti leikkauksen jälkeen?

En malta odottaa!!! Näen silmälääkärissä ihan pian ja toivon mukaan leikkaus onnistuu :)
 
[QUOTE="Mummo";30412335]Pientä likinäköä (-0,75) ei kannata leikauttaa koska sit joutuu aiemmin käyttämään lukulaseja.[/QUOTE]

Ei nimenomaan joudu kun näissä nykyajan leikkauksissa myös se korjaantuu! :) Aika loistavaa senkin takia!
 
"Mummo"
Ei nimenomaan joudu kun näissä nykyajan leikkauksissa myös se korjaantuu! :) Aika loistavaa senkin takia!
Ikänäköä ei voi korjata leikkauksella koska johtuu siitä että linssi menettää kimmoisuutensa eikä siksi tarkenna. Täydellisellä 0-näöllä ikänäkö alkaa vaivaamaan aikaisemmin, pienellä miinusnäöllä voi lykätä lukulasien käytön.
 
vvvvieras
Piilareita täytyy vain opetella käyttämään. Aluksi se tietty on vaikeaa, kokemuksen karttuessa linssit sa päähän/pois vaikka unissaan. Nykyään on lisäksi kaikenlaisia viikko-silmässä-linssejä, eli ei tarvitse vaihtaa edes päivittäin.

Et kertonut onko sulla liki- vai kaukonäköä, mutta kummin vain, kyllä tuolla 0,75 todellakin näkee myös ilman laseja. Eli jos sulla vaikka kaupungilla ollessa hajoisi silmälasit niin varmasti pääsisit kotiin, oikeasti huononäköinen ei esim. voi ylittää tietä kun ei näe autoja jne.

Leikkauksessa on omat ongelmansa, silmät ovat todella kuivat ja valonarat ainakin 6kk, usein jopa vuoden-pari operaation jälkeen. Leikkaus ei estä näön muuttumista myöhemmin, eli voit joutua joskus kuitenkin käyttämään laseja. Piilolinssejä ei välttämättä voi enää koskaan käyttää, jos silmään muodostuu leikkauksen jälkeen arpikudosta tai sarveiskalvon kaarevuus muuttuu runsaasti.

Lääkäri ja sinä päätätte yhdessä mahdollisesta leikkauksesta, mutta itse en missään nimessä nuorena leikkaisi silmiä, jos näkökyky ei ole merkittävän huono.
 
[QUOTE="nuttura";30412350]Tuo tietenkin koskee ihmisiä, joilla on jo ammatti ja josta voisi joutua luopumaan leikkauksen takia, esim lentäjillä on tarkkaan rajattu, millaisia toimenpiteitä silmille saa tehdä.[/QUOTE]

Juu totta.

Oon niin kyllästynyt laseihin kun niitä joutuu kokoajan puhdistaa ja ne on niin rumat (mitkään ei sovi mulle) että en kehtaa pitää kun koulussa. Rukoilen et toi leikkaus onnistuu tehdä mahd pian!!!
 
Mä olin smile-leikkauksessa. Ja näen pimeällä paljon paremmin kuin aiemmin. Tosin se osin saattanee johtua siitä etteivät lasit "rajaa" näkökenttää saati niiden pnta "häikäise".

Hämärtyessä nän ehkä hieman huonommin muutaman minuutin, mutta sen ajan voin vaikka seisoskella pihalla ja odottaa että näkö tarkkenee.

Edes silmätippoja en ole joutunut käyttämään kuin sen pakolliset pari kuukautta heti leikkauksen jälkeen.

Suosittelen!
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Raskaana
Oho, ollaanpas täällä negatiivisia. Mun silmät leikattiin pari vuotta sitten ja paras päätös ikinä. Miinusta oli mekein neljä eli en pärjännyt lainkaan ilman laseja. Piilareita käytin paljon, mutta loppuaikoina ne eivät enää sopineet (Kuulemma yleistä, että vuosien käytön jälkeen ei enää voi käyttää). Niin ihanaa, kun ei tarvi laseja.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Piilareita täytyy vain opetella käyttämään. Aluksi se tietty on vaikeaa, kokemuksen karttuessa linssit sa päähän/pois vaikka unissaan. Nykyään on lisäksi kaikenlaisia viikko-silmässä-linssejä, eli ei tarvitse vaihtaa edes päivittäin.

Et kertonut onko sulla liki- vai kaukonäköä, mutta kummin vain, kyllä tuolla 0,75 todellakin näkee myös ilman laseja. Eli jos sulla vaikka kaupungilla ollessa hajoisi silmälasit niin varmasti pääsisit kotiin, oikeasti huononäköinen ei esim. voi ylittää tietä kun ei näe autoja jne.

Leikkauksessa on omat ongelmansa, silmät ovat todella kuivat ja valonarat ainakin 6kk, usein jopa vuoden-pari operaation jälkeen. Leikkaus ei estä näön muuttumista myöhemmin, eli voit joutua joskus kuitenkin käyttämään laseja. Piilolinssejä ei välttämättä voi enää koskaan käyttää, jos silmään muodostuu leikkauksen jälkeen arpikudosta tai sarveiskalvon kaarevuus muuttuu runsaasti.

Lääkäri ja sinä päätätte yhdessä mahdollisesta leikkauksesta, mutta itse en missään nimessä nuorena leikkaisi silmiä, jos näkökyky ei ole merkittävän huono.
Joudun siristelee ilman laseja jatkuvasti ja kauemmaksi en näe. Voi että kun nuo piilarit oli kokonaisen päivän silmissä niin sehän oli aivan upeata! :heart: Näki selvästi ja joka puolelle vaivatta.

Optikot sanoivat, että koska näköni ei ole huonontunut parin vuoden sisällä niin riski siitä, että se vielä huononisi on lähes olematon. :) Tämä oli helpotus kuulla, sillä itsekin mietin että olenkohan liian nuori siihen.

Kuivuuteen käyttäisin silmätippoja.... Eikös monet niitä käytä päivittäin talvella muutenkin..?
 
"wieras"
Mulle on tehty laser leikkaus n. 15-vuotta sitten ja en voi muuta kun suositella. En keksi itselläni mitään miinusta verrattuna siihen miten ärsyttävät lasit ja piilolinssit olivat. Hämäränäössä en ole huomannut mitään häiriötä. Sinulla tosin on niin vähän miinusta että en tiedä kannattaako leikkausta tehdä.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
tiskiina
Mä kävin laserleikkauksessa ku toinen silmä oli -10 ja toinen -4,5. Leikkasivat ja ihan kivaa on nyt ku ei tartte käyttää enää piilareita (laseihin en koskaa oppinu), mut ne tekee sen aina varalta pikkusen yli, eli mulla on nyt molemmissa silmissä 0,3 tms plussaa. Eli ei todellakaan kannata tuolla 0.75 lähtee leikkauttaan, ku se on nii vähä et voi iän myötä korjaantua tai jopa plussaantua itekseen.
 
Niinjoo, ja itse leikkaus oli tosi helppo.

Piti vain olla paikaoillaan ja odotella ja sit tuijottaa sinne minne käsketään tai seurata valoa mikä näkyi. Ei sattunut, ei tuntunut oikein miltään.

Ja valonarkuus... no, mulla silmät olivat hieman valonarat noin viikon. Ja siitäkin selvisi käyttämällä aurinkolaseja.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Mä kävin laserleikkauksessa ku toinen silmä oli -10 ja toinen -4,5. Leikkasivat ja ihan kivaa on nyt ku ei tartte käyttää enää piilareita (laseihin en koskaa oppinu), mut ne tekee sen aina varalta pikkusen yli, eli mulla on nyt molemmissa silmissä 0,3 tms plussaa. Eli ei todellakaan kannata tuolla 0.75 lähtee leikkauttaan, ku se on nii vähä et voi iän myötä korjaantua tai jopa plussaantua itekseen.
No minkäs takia ammattilaiset taas voivat suositella? :D
 
Niinjoo, ja itse leikkaus oli tosi helppo.

Piti vain olla paikaoillaan ja odotella ja sit tuijottaa sinne minne käsketään tai seurata valoa mikä näkyi. Ei sattunut, ei tuntunut oikein miltään.

Ja valonarkuus... no, mulla silmät olivat hieman valonarat noin viikon. Ja siitäkin selvisi käyttämällä aurinkolaseja.
Puhuuko se lääkäri siinä mitään leikkauksen aikana? Entäs jos vaikka yhtäkkiä aivastuttaa? :ashamed:
 
viiras
Siis sulla on lasit 0.75? Noin mitätöntä vikaa en lähtisi korjaamaan. Leikkaus on aina riski. Mulla on likinäköä noin -4. On näppärää, kun pystyn lukemaan pienetkin tekstit ottamalla lasit päästä. Mieheni, jolle on tullut ikänäköä, ei näe pakkausten pikkutekstejä edes lasien kanssa.
 
supertyytyväinen
Leikkautin silmät vajaa 10 vuotta sitten (n.-1.0 ja reippaasti hajataittoa) ja ainoa asia mitä olen katunut on etten mennyt aikaisemmin! Hirvitti paljon mutta esilääke auttoi, toimepide oli tosi nopsaan ohi ja voi sitä tunnetta kun samana päivänä näki jo kunnolla ilman laseja :) Yhäkin ihan haukankatse, tuntuu että näen jopa liian hyvin :D Rohkeasti vaan leikkaukseen, tuskinpa kadut!
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
lääkäri
Onko sulle oikeesti silmäläääri sanonut, että kannattaa leikata?? Kaksi hyvää ystävääni ovat silmäläääreitä. Molemmat sanovat, että yleensä leikkauksissa jätetäänkin leikattavalle noin -1.0, jotta tulevaisuudessa joka tapauksessa tuleva ikänäkö kompensoituisi. Hyödyllisimpiä leikkaukset ovat kun miinusta on paljon. Ja huom Suomesssa on edelleen hyvin vähän silmälääkäreita jotka ovat leikkauttaneet omat silmänsä, mahdollisista tulevaisuuden ongelmista ei tiedetä vielä riittävästi.
 

Yhteistyössä