Lokakuun -08 kullannuput

Voiko oireet rokotteista tulla vähän viiveellä? meillä kun neidille annettiin maanantaina se normaali yhdistelmärokotteen eka annos plus rotan eka annos niin tänään oli sitten kunnon huutoa ilta ja nyt sitten tuli aika vetelää kakkaa (tuli hoitoalustalle niin hankala sanoa oisko ollut "vaippaan imeytvää", ei ihan vettä kuitenkaan ollut muttei ihan maitokiinteetäkään) joka haisi ihan erilaiselta kuin ennen. Mietin että onko se nyt jotain muuta vai vaiko johtua niistä rokotteista.

zizilisko mäkin sitä vähän ihmettelin että miksi ei saa mennä kun totta kai sitä tamponia käyttäisi mutta sanoi että ei saisi tulla.

Meilläkin rinnalla vietetään vaihtelevasti 5-15min. jos menee tuo 15min niin siitä ajasta on kanssa paljon tuota "pari imua ja irti" vaihetta. iltaisin varsinkin on moneen kertaa sitä että pitää taukoja paljon ja pitkään eli voi mennä puolikin tuntia että on täysi.

 
Jasmara - Juu kyllä täytyy myöntää taas hyvä muistutus nuo purkkiruoat hih,että on aivan kamalaa moskaa,ei voi mitään,hedelmäsoseet on ihan hyviä mutta ruoka,niiin pyööökss...
Mutta tosiaan syö paremmin mun tekemää kun purkkiruokaa,hedelmäsoseet menee vaikka kuinkas hyvin hih..

Tänään ois Emmalla neuvola joten kiva nähdä mitat ja rokotus,ei kiva pikkuselle,mie en tykkää noista pirun piikeistä yhtään...

 
moi

meillä Nooa viihtyy rinnalla n. 5-15 min ....illalla kun on yöunille käymässä niin menee pidempikin aika, välillä taas tuntuu et menee muutama minuutti vaan... =) tulee välillä liian vauhdikkaasti maitoa...

soittelin eilen kaverille kenen lapsi on tosi allerginen kaikille ja pohdin et mitä teen tän mun dietin ja Nooan soseiden aloituksen suhteen sillä enhän voi aloitella Nooalle soseita ja jäädä itse tälläiselle dietille kun ei taida tästä apuakaan olla, kakka on välillä keltaista ja välillä ihan vihreää..ja tulin siihen tulokseen et käyn vaan purkamaan tätä omaa diettiä enis, eli kauran otan nyt ensin käyttöön ja sitten katsellaan et tuleeko mitään...katselen sitten joskus vaikka 5 kk iässä noita soseiden aloituksia...kun pärjää ihan hyvin mun maidolla...

Emilyn ihan tosi, stressillä on suuri vaikutus noihin vatsavaivoihin...toivottavasti asiat selviät..

soseiden teosta meinaa tehdä itse nuo ruokasoseet ,hedelmä ym soseet ostan kaupan hyllyltä...tietty jokin mikä sit sopii niin ostan kaupasta noita valmisjuttuja kun kyllä ne joskus kiireisenä päivänä on iso apu..mut yöks niiden haju ja ulkonäkö :x


pw ja Nooa
 
Heissan!

Meillä yöt ovat taas normalisoituneet =)
Eli poju palasi kahteen syöntiin per yö, ihanaa :heart:
Syöntiajat ovat eri kuin ennen, eilen nukahti 20.20, söi 23.30 ja 01.00 ja nukkui sitten 06.30 asti =)

Auttakee tietämätöntä, ihan hävettää :ashamed: , mutta... ostin nestemäistä lv pyykinpesuainetta, voiko sitä kaataa suoraan pesukoneen lokeroon vai pitääkö se laittaa johonkin pesupalloon ja pyykinsekaan??
 
Moi taas pitkästä aikaa :wave:

On tässä mm. harrastusten parissa mennyt aika niin ettei ole tullut käytyä kovin täällä.

Pojalla oli 3kk neuvola ja mitat oli 7060g (3410) ja 63,9cm (49cm). On maito maistunut :snotty: Nyt aloitettiinkin sitten totuttelu velleihin ja eilen maistettiin pikkasen perunaa. Hymyilytti kovin uusi maku:)
Meillä tartutaan jo hienosti leluun ja yritetään perässä päristellä :heart:

Illalla nukahtaa edelleenkin n.klo 20. Aamulla herää syömään klo 5-8. Jos herää 5-7 niin nukkuu yleensä ysiin-kymppiin asti. Päivällä mennään pienemmillä unilla. Aamupäivästä n. tunti, iltapäivästä 1(-3)tuntia.

Nytpä tuo taisi herätäkin..
moro :wave:
 
mammatuu
mä olen tehnyt molempia =) ja saanut puhdasta pyykkiä!
Kai ne suosittaa että siihen palloon laittaa niin ei liian aikaisin liukene varsinkin jos ohjelmassa on joku esipesu/huuhtelu ensin. Mut tosiaan kyllä se käy niinkin et laittaa suoraan sinne lokeroon jos palloo ei ole....

Mä tein juuri ensimmäistä kertaa bataattisosetta pakkaseen :D ja totesin että olipa helppoo! Nyt kun neiti herää pitää katsoa vaan maistuuko se....
 
Mulla alkoi nyt tulemaan huoli, kun olen lukenut teidän 3kk neuvolan paino lukemia.. Tuo meidän neiti painoi siis 5920g ja tuntuu et kaikki muut vauvat painaa paljon enemmän.. niinkun ne tosiaan sanoo et kasvaa omalla käyrällään, mut silti. On vaan aika pikkunen muihin verrattuna.

Mammatuu: mä laitan aina sinne lokeroon, ei ole edes pesupallot käyny mielessä :)

Saikku, mäkin ajattelin tässä alkaa perehtymään noiden soseiden tekoon ensi viikolla. Helpompaa varmaan alottaa toi maistelukin, kun ei tartte heittää niin paljon roskiin, jos valmispurkkeja ostais. Voi vaan pakastella sopivia määriä :)
 
toiveikasäiti: Iida sai rotarokotteen maanantain. Keskiviikkona oli kiukkupäivä ja kakkavaipat näytti oudoilta ja haisivat pahalta. Tiistaina ei ollut vielä mitään, torstaina tyttö oli suunnilleen oma itsensä.

FPI: ite olen myös miettinyt tuota kiinteiden aloittamista. Ensin ajattelin aloittaa 4,5 kk:n iässä, mutta nyt olen miettinyt 5 kk:n ikää, se olis kompromissi 4 ja 6 kk:n väliltä. 6 kk:n täysimetykseen en allergioiden takia halua. Jos vehnän pitäisi olla ruokavaliossa 7 kk:n iässä, niin tahti on aika nopea, jos sen kuukaudessa saa mukaan. En kyllä tiedä, mikä on järkevintä.

kukkis2: vaihtelee syöntiajat paljon. Joskus on viis minuuuttia, joskus yli puol tuntia. Yleisin on n. vartti.

pöppiäinen: meillä on vielä yösyöttöjä. Iida heräilee muutenkin, joten en ole ihan varma, mitkä heräilyt on nälän takia, mutta taitaa olla 1-2 yössä.

jenksu: katos tuolta http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/ Tuon mukaan paino olisi ok.

Mistä tietää, että vauva pystyy istumaan tuettuna, kokeilemalla? Ja kun istuu tuettuna, onko tuki vaan selän takana vai myös sivulla? Tää nyt on vähän ennenaikaista, mutta kun Iida punkee istumaan, niin tuli mieleen, koska vois yrittää.
 
vegamä kuulin että tyttöjä ei sais istuttaa ennen puolta vuotta mistään hinnasta! Saanakin punkee koko ajan ja halu olis kova... sit kun en anna niin tulee huutoo! Mut se kuulemma vaikuttaa synnytyselinten kehittymiseen jos liian aikaisin istuu! Joten en uskalla ottaa riskiä... aina käännän vähän tyynyä tms selän taa et saa painoo pyllyltä pois.
 
Jenksu: oletko katsonut omaa neuvolakorttiasi, miten sinä kasvoit pienenä? Meillä Emilia painoi 3 kk neuvolassa 4580g ja nyt 4 kk neuvolassa 5480g. Paljon vähemmän vielä kun teidän vauva. Itse painoin samassa iässä vielä vähemmän, ja 6kg tuli mulla täyteen vasta puolivuotiaana ja 7kg vuoden iässä, ja ihan normaalin kokoinen musta on tullut silti :LOL: Eikä mitään kummempia sairauksia ole ollut. Peritty kasvutapa siis meidän tytöllä. Ei se yksi vaa'an lukema kerro mitään siitä lapsen voinnista, eikä varsinkaan se, mitä se paino tai pituus on verrattuna muihin lapsiin. Älä siis hätäile, KUKIN LAPSI KASVAA OMALLA TAVALLAAN, pääasia, että kasvu on tasaista, oman tahtista, ja lapsi voi hyvin.
:hug:
 
jenksu Meillä Pihla painoi viikon yli kolmen kuukauden iässä 6015g. Tärkeitä kait on se että pituus ja paino menee joinkin yksiin. Meillä tytöllä on ainakin niin pulskat posket, että ei ole ainakaan nälässä ollut :D

Enpä ole kuullut, että istuttaminen alle puolivuotiaana vaikuttaisi synnytyselimiin tytöllä. Meillä neuvolassa sanottiin, että jos vauva itse haluaa istuvaan asentoon niin ei ole mitään estettä siinä sitä pieniä aikoja pitää. Siis sylissä jne. Olien antanut ainakin tytön istua sylissä käsivarteen nojaten välillä. Mokoma kun ei vauva asennossa enää tahdo suostua olemaan.
 
En minäkään ole moista kuullut tuosta tyttöjen istumisesta, meillä neuvola hoitaja sanoi neidin ollessa jo 2 ½ kk että anna istua vaan jos tahtoo. Oltiin silloin neuvolassa ja neiti ei tahtonut muuta olla kuin löhöilemässä istuma-asennossa sylissä ja siitäkin vielä kunnolla istumaan joten hoitaja sanoi että antaa istua vaan jos tahtoo.
En minä kyllä sitä tänäkään päivänä anna kunnolla istua vaan sellaisessa löhöily asennossa.

Meilläkin Karoliina oppi kääntymään vatsalleen, ja voi että äiti on ylpee :D
mutta huvinttavinta siinä on se että kun illalla isikin olisi tahtonut kääntymisen nähdä niin eihän sellaista edes viitsitty tehdä. ilmeisesti oli liikaa silmäpareja tuijottamassa. :)

mulla oli eilen lääkäri mun käden takia tai no peukalon takia, kun se kai menee sijoiltaan vähän väliä, jää siis sellaiseen liftari asentoon ja menee hetki että sen saa takasin normaaliksi. No nyt joudun sitten röntgeniin jossa katsotaan peukalon istuvuus, peukalo kun liikkuu löysemmin kuin toisessa kädessä. No jos siinä jotain epäselvyyksiä löytyy niin joudumpa mahdollisesti sitten leikkaukseen. :(
tulokset selviää tossa parin viikon päässä.

Mutta nyt pitää mennä vaihtamaan neiti kuiviin kun kohta lähdetään liikenteeseen.

Leppis&Karoliina 3 ½ ja jokunen päivä.
 
En varmaan taas muista kaikkia juttuja kommentoida, kun oli niin paljon eri aiheita käsitelty!

Tiheän syömisen kausia on siis ollut monellakin. Oliskohan meilläkin sitten sitä "vaivaa" öisin, kun on viimesen viikon aikana poika nukkunut kovin levottomasti. Olen vaan sitkeästi pitänyt kiinni kahdesta syömiskerrasta ja yrittänyt muuten saada muilla keinoin rauhottumaan ja nukahtamaan. Meinaa vaan niin kovin heräillä, enkä ole osannut ajatella, että se olisi maidon kaipuuta. Meillä kun on ennen ollut tiheää imemistä lähinnä päivisin, sillon kun on ollut. Mutta nytpä tulikin mieleen, että voihan se tosiaan noin öisinkin pelkästään ilmetä. Pitänee kokeilla tissitainnutusta siis ensi yönä, jos levottomuus jatkuu. Toivottavasti levottomat yöt olisi nyt joka tapauksessa jotain kausittaista, eikä jatkuisi enää kovin pitkään.

Kakkajuttuja, meidän poika kakkaa tyypillisesti usean kerran päivässä, useimmiten ehkä kolme kertaa. Pari päivää on ollut tähän mennessä kokonaan kakkaamatta. Ja täysimetyksellä siis mennään.

Istumisesta, meilläkin poika kovasti itse punkeaa itseään istuvaan asentoon esim. sylissä ollessaan. Kyllä kai vauva itse sitten ilmoittaa, kun ei enää jaksa ja haluaa vaihtaa asentoa. Monet puhuu tuosta, että ei saa istuttaa, mutta ei mulle ainakaan ole esim. ´neuvolassa edes mainittu mitään asentorajoituksista.

syöntiaika vaihtelee jonkin verran meillä. En ole oikeastaan enää kellosta katsonutkaan, miten pitkään kestää, kun se on niin kovasti lyhentynyt alkuajoista.Olisko jotain 5-10 min. Ihan normaalia on, että muutamassa minuutissakin voi tässä vaiheessa jo vauva saada tarpeeksi maitoa massuun. Meillä eniten vaikuttaa se, miten nopeasti heruminen käynnistyy. Siinä saattaa jo pelkästään mennä useampi minuutti nykyään. Onneksi ei aina, ja onneksi joskus poika malttaa lutkuttaa tarpeeksi kauan. Välillä on edelleen vaikea saada syöminen onnistumaan, ja joitakin syömiskertoja saattaa päivän aikana jäädä välistä.

Ihania kuvia olette monet viitsineet laitella tänne ihasteltavaksi. Pitäisi varmaan itsekin tuota kuvaamista enemmän harrastaa. Eihän täällä itse huomaakaan, miten vauva muuttuu koko ajan. Sitten vaan aina tajuaa senkin, kun joku tulee muutaman viikon tauon jälkeen kylään, ja ihmettelee, miten erinäkönen vauva taas jo onkin!

Novelle ja Eki
 
FPI
Moi!

Istumisesta, meille eilen neuvolalääkäri sanoi, että ei haittaa, jos esim sitteristä punkeaa istumaan, että voi antaa punkea ja kunhan selkää tukee niin pieniä hetkiä voi istuttaa...

Vega, kiinteistä oon ajatellu samaa kun sä eli et 5kk:na aloittaisin!

Kahvi taitaa olla valmista...täytyy mennä juomaan ennen kuin typy herää!

Milla ja Minni ylihuomenna 4kk :heart:
 
Todella pitkästä aikaa täällä. Joku kaipaili kadonneita lokakuisia, täällä yksi :wave: Paavon kanssa ollaan nyt maisteltu perunaa, porkkanaa ja bataattia ihan pieniä lusikallisia kerrallaan. Pikkaisen ovat vatsaa vääntäneet vaikka oon yrittäny soseuttaa huolella. Tosin Paavo pulauttelee muutenkin aika reilusti, usein ollaan yltä päältä oksennuksessa molemmat. Imetys kuihtui pois, Paavo ei oikein osannut imeä rinnasta silloin tarpeeksi, kun maitoa oli ja sitten se maidoneritys hiipui.

Tässäpä viime neuvolan mitat (ikää silloin vähän reilu 3kk)
65,2cm
6445g
päänympärys 42cm

Mahtavan hyväntuulinen poika, silloin kun kaikki on kohdallaan, mutta kyllä Paavo komentaakin osaa kovaäänisestikin tarvittaessa. =)
 
Jenksu - Mullakin likka painaa vähemmän kuin osalla pikkuset täällä,mutta ei mua huoleta tosiaan pääasia ko terve ja kaikki etenee.. Mä olen kasvanut samaa tahtia myös kuin eka ja tämä Emmaseni... Nora taas menee samaa käyrää kuin isänsä hih..

 
Koskaan ei pitäisi mennä kehumaan kuinka hienosti meillä nukutaan kun sitten menee kaikki ihan reisille. Neiti meni hienosti nukkumaan vailla 11 niin kuin aina (toki yleensä vähän aikaisemmin mutta kuitenkin). heräsi siinä 12 jälkeen ja annoin ruokaa ja sittenpä ei nukahdettukkaan. yleensä nukahtaa heti kun on ruokansa saanut mutta ei tällä kertaa. Tissit toki olivat aika tyhjät, mutta söi molemmista ja koitin antaa vielä korviketta mutta ei huolinut. Huutoa huutoa. kun otti syliin ja pomppi sängyllä, hiljeni. sitten laittoi takaisin sänkyyn uskossa että nukahtaa niin ja mitä, huuto alkoi melkein heti. sitten jutteli välillä ja taas huuti kun kukaan ei ottanut syliin. ennen ei ole tehnyt tuota. minä sitten silmät ristissä sitä kanniskelin, vaihdoin vaipan, mittasin lämmön (normaali) ja kannoin lisää, välillä kokeilin laittaa sänkyyn ettei nukahda syliin. lopulta sitten joskus 2 jälkeen nukahti ihan ite omaan sänkyyn. Siitä nukkui sitten vähän yli 9 asti. Mikä lienee vaivasi. tiedän että ei ole paha kun toiset valvoo kaiket yöt/heräilee vauvat parin tunnin välein mutta itselle se tuntui kamalalta kun jo kuukausi pari menty niin hyvillä unilla (8-9h heräämättä välillä 00-8/9). aamu meni sitten taas ihan mallikkaasti. :)

Eilen tuli taas kakka ja se oli nyt ihan normaalin näköistä, jopa ihan keltaista pitkästä aikaa mutta haju oli edelleen outo, pistävä. tiedä sitten vaikuttaako ne rokotteet siihen sitten vielä.

Viikon verran on pitänyt siivota mutta en ole saanut itsestäni irti. nyt on jo pakko. :D

tä ja Jenni 3,5kk
 
Silleri
Vega, pisti silmään tässä ruokajutussa, tiedätkö syytä siihen, miksi vehnä pitäisi olla ruokavaliossa 7kk:n iässä? Onhan se tietysti voimakkaasti allergisoiva. Pojalle en aikanaan uskaltanut antaa vehnää kun pelkäsin, jos sattuu olemaan sille allerginen, hän taisi olla jo päälle vuoden vanha ennen kuin sai sitä ensimmäisen kerran. Sillä vaan sitten rupesin tuota miettimään...

Kaislan hammas kasvaa, näkyy jo ihan selvästi nauraessa. Mutta ihme kyllä ei ole saanut vielä toista kaveriksi, edellisillä tuli hampaat aina pareittain n. viikon välein. Kaislan eka puhkesi siis jo edellisen viikon maanantaina. Vielä ei ole ainakaan ketään muuta hampaallista ilmoittautunut, näinkö meille se sitten putkahti ensimmäisenä lokakuisista? Jotain meilläkin siis ekana tehdään.... :D Vaikka just hampaiden tulo kun ei ole mikään hieno oma saavutus, ne tulee vaan jos tulee! :LOL:

Muutama päivä sitten laskin Kaislan keittiön lattialle pötköttämään siksi aikaa kun kävin nykäisemässä pojalta housut ylös ja kun tulin takaisin, eipä ollutkaan neiti enää siinä, mihin olin jättänyt. Kuolavana vaan näkyi lattialla kaarena. Oli lähtenyt siis kiertämään kehää. Mihin minä tän kanssa joudun, on kyllä paljon enemmän vauhtia masiinassa kuin isommilla sisaruksillaan! :D

Sain tänään huutiksesta rintarepun ja tässä just sitä kokeillaan. Ainakin näin alkuun tuntuu tosi kivalta, Kaisla tykkää istuskella siinä ja katsella. Kantoliinasta ei enää tykkää kun siinä tulee niin hiki. Eli meiltä varmaan sellaisen saisi jos joku kaipaa, luumun värinen Pikku-Ruu. Olen tykännyt tosi paljon, pojan kanssa käytin jatkuvasti, mutta Kaisla tosiaan on todella herkästi hikoileva eikä siihen enää oikein rauhoitu.

Silleri ja Kaisla, karvan yli 4kk
 
Silleri - Me kun käytiin maanantaina tuolla iho-ja allergiasairaalassa lääkärillä, niin tää lääkäri mainitsi jostain 10 vuotta kestäneestä tutkimuksesta, jossa on todettu, että vasta 6kk jälkeen vehnää saaneilla oli huomattavasti enemmän vehnäallergiaa, kuin ennen puolen vuoden ikää vehnää saaneilla.
Itse en ole tähän tutkimukseen mitenkään perehtynyt, joten en ota kantaa suuntaan tai toiseen :D
 
Silleri: allergia- ja astmaliiton sivuilla siitä mainittiin, ei mulla sen parempaa tietoa ole. http://www.allergia.com/index.phtml?930_m=954&s=891 jutun lopussa, toivottavasti linkki toimii. Ja onnea hampaasta!
 
Mikä ero on vauvan puklaamisella ja oksentamisella? miten voi tietää koska rintamaito vauva on oksennustaudissa? Meillä neiti on nyt tänään ja eilenkin puklaillut/oksennellut aika paljon. onhan meillä ennenkin ollut päivä ja toinen että puklua lentään kunnolla mutta nyt alkoi hirvittää kun se rotavirus rokotekkin annettiin että koska tiedän mikä on normaalia ja mikä ei.
Jenni syö ihan hyvin, nukkuu normaalisti ja on pirteä naurava, jutteleva itsensä paitsi tänään ja eilen on ollut ihan kummallisia itkukohtauksia joista ei oikein ota selvää että mikä on. tissiä ei huoli, mikään asento ei ole hyvä, ei edes pomppiminen jumppapallon päällä välttämättä auta mikä yleensä viimeistään auttaa jos huutaa. hiukan se vääntää ja ähkii että tulee vain mieleen että masu oisi kipeä, huuto kestää joku 5min (välillä toki taukoja pieniä) ja sitten rauhoittuu tai nukahtaa. tämä on ollut vain kerran päivässä suunnilleen samaan aikaan (klo 16-18 välillä)Puklailua tulee heti syönnin päälle niin kuin yleensä aina on tullut, mutta voi tulla myös puoli tuntia syönnin jälkeekin vielä... sitä mietin että onko se sitten enää puklailua jos tulee paljon myöhemmin syönnin päälle.
Niin ja kakka on ollut ihan normaalin näköistä. haju oli eilen pistävä mutta tänään oli ihan tavallinen. ei imeydy vaippaa (ei siis ripulia) ja tulee ihan hyvä määräkin kerran päivässä.

On se kun on ensimmäinen lapsi niin ei sitten tiedä mistään mitään... :ashamed: jospa sitä seuraavan kanssa osaa sitten olla. :D
 
Meillä nautittiin n.2kk hyvistä unista. Neiti meni 10 aikaa nukkumaan niin kuin aina. meinasin syöttää 12 aikaa kun menin nukkumaan mutta en halunnut herättää (yleensä herää itse siihen aikaa). Heräsi puoli 2 aikaa. ei meinannut nukahtaa syönnin päälle. sitten heräsi taas 6 aikaa, silloin nukahti syönnin jälkeen hienosti. lopulta heräsi 10 jälkeen. ihan normaaliahan se on kun heräsi VAIN kaksi kertaa mutta kun on tottunut niihin 8h yhtä jaksoiseen uneen niin kyllä rassaa. :headwall: aina pitää jostain valittaa. :LOL:
 
Moi! =)

4kk neuvolassa käytiin. Kaveri oli taas kasvanut eli nyt 67,5 cm pitkä ja painoa 7,62 kg, pään ympärysmitta 43,5 cm. Pituus yläkäyrillä niin kuin alusta asti, paino vähän hiipumassa. Päätettiin aloittaa soseet imetyksenrinnalla, ei taida kaverille enää rinta yksin riittää ja ummetuskin vaivaa. Kasvupyrähdys käynnissä. Kakkaa oli tulematta toisen kerran jo 12 päivää tällä viikko kakkijalla. Täytyi käydä vauhti tavaraa (microlax) jo hakemassa. Porkkanasta saa kuulemma kuitua eli sitä sitten, luumun ja muiden lisäksi. Täytyy saada vatsa toimimaan.

Käytiin polskimassa tässä kuva:



Luumua on hauska syödä. Ekakerta aika röpöstystä. Ruokalappua on kiva rutistella käsillä ja vedellä kasvoihin :LOL: :LOL:







:LOL: :LOL:
 

Yhteistyössä