Lokakuun lapset 2013 <3 *maaliskuussa*

Tämän kuun viimiestä päivää viedään. Huomenna pitäisi tänne aloittaa sitten uusi pino huhtikuulle. Niin ne kuukaudet vaan kuluu. Eipä aikaakaan kun tuskailemme mahoinemme kesähelteitä täällä! :p

Danita onnea plussauksesta ja tervetuloa mukaan, kiva kun vielä tulee uusia. Hienoa että olet jo saanut sydänäänet kuuluviin! Helpottaa varmasti paljon pelkoasi!
Mulle doppleri on myös ollut pelastus, niin ihana kun voi aina tsekata että lyöhän se pikku sydän. Nyt hän alkaa olla jo niin iso että sykkeen löytää heti kun alkaa kuuntelemaan. :heart:

Vitsit tekis mieli laittaa tänne kuva mun pallo mahasta! Te ette usko miten iso se on!:O Mä en tajua miten se on tällänen! Näin iso esikoisen kanssa oli joskus rv 23+.:LOL:
Eilenkin kun olimme hoplopissa niin juttelin yhden äidin kanssa ja hän sanoi että no teillä ei mee kauaa kun tulee toinen sitten!:LOL:
Yritin siinä sitten mumista että nooh kyllä tässä vielä vähän aikaa menee.. Onneksi ei kysynyt millä viikoilla olen tai millon on laskettuaika!!!

Supistuksista, onko kellään muulla vielä ollut? Mä ajattelin että täytyy tiistaina soittaa neuvolaan ja kysyä onko tää nyt ihan ok kun eilenkin supistuksia tuli vähän väliä. Kyllä mulla varmasti on tosi supistusherkkä kohtu kun esikoisenkin kanssa supisteli myös aika aikasesta vaiheesta mutta ei nyt näin aikasin sentään.
Vähän alkoi huolettaa eilen kun samaan aikaan kun näitä suppareita alko tulee niin lisäänty myös valkovuoto. Ei musta kyllä tunnu että olis mitään tulehdusta siellä. en tiiä sitten.

Rautatabletteja en oo vielä alottanu, viime vuodesta niitä on tuolla jäljellä kaapissa. Obsidan oli mun mielestä paras, sitä ne suositteli neuvolassakin. Itse koin hyväksi sen siksi ettei mulle tullu siitä vatsaoireita. Esim Retaferin oksensin aina ulos. Hankalaksi koin rautatablettien kanssa sen ettei niitä voinut ottaa pariin tuntiin ennen tai jälkeen maitotuotteiden nauttimisen. Siksi en oo jaksanu vielä alkaa kikkailla niiden kanssa mutta pianhan se on taas väistämättä edessä.

Marjaana mä luulen että se on kyllä todella harvinaista että keskenmenon voisi aiheuttaa säikähtämällä. Kyllä varmasti jokin voimakas shokkitila esim läheisen kuolema tms äärimmäisen rankka juttu voisi aiheuttaa kohonnutta keskenmeno riskiä. Mutta enpä usko että sinun tarvitsee tuollaista ollenkaan pelätä! Äärettömän harvinaista jokatapauksessa.
Siitä on paljon puhuttu että stressihormonit välittyvät istukan läpi sikiöön ja siksi käsketään ottamaan rauhallisesti koska voimakas stressaaminen ole hyväksi äidille eikä vauvalle. Mutta vaikeahan se on usein stressaamattakaan olla.. Mullekkin usein sanottiin neuvolassa kun odotin esikoista että stressaaminen ei tee hyvää sikiölle kun pelkäsin niin hysteerisesti sitä synnytystä mutta en mä voinut ajatuksilleni mitään. Yritin kyllä sitten rentoutus cd:illä ym vähän kompensoida panikointejani. Terve ja hyvin voiva tyttö sieltä onneksi sitten tuli.
Ja Marjaana nyt ET sitten ala stressata siitä että stressaat, kun mä kirjoitin että stressaaminen pahasta!:LOL:

Nyt valmistautumaan pääsiäislounaalle miehen vanhemmille. Karitsaa nam!

Emskis 12+3
 
Kiitos kaikille järjen puhumisesta päähäni, ihan aidosti helpotti kun kuuli miten muilla on mennyt... Marjaana kyseli tosta keskenmenosta ja säikähtämisestä. Väitän että on aina ihmiskohtaista, tiedän ikäväkseni nimittäin tapauksen missä raskaus oli alussa ekalla kolmanneksella ja mies kuoli autokolarissa sinä aikana. Uskomatonta kyllä, terve vauva syntyi myöhemmin isättömänä kylläkin. Mut pointtina että siinä on tuntemukset olleet muutakin kun säikähdystä ja siitäkin voi vauva selvitä. Rukoilen ettei kenenkään tarvitsisi kokea mitään tuollaista.

Eilen muuten nauratti, kun mieheni soitti mummolleen. Mummolle tuleva lapsi on ensimmäinen lapsenlapsenlapsi ja mummo oli todella iloissaan aiheesta. Oli sitten eilen kertoillut miehelle " minä olen täällä päivät pitkät kuvitellut kuinka työntelet sitä vauvaa rattaissa pitkin poikin"... Jotenkin alkoi naurattamaan tuo mummelin mielikuva :)

Mulla on muuten edelleenkin pahaa oloa ja ajattelen ruokaa ihan lakkaamatta. En ole kovin montaa hampparia raskauden aikana syönyt, mutta kanasalaattia senkin edestä! Mulla on joku ihme vimma syödä kanasalaattia... nam.

Noh, nyt koiran kanssa ulos.

Luna 12+4 (vastaa vauvan kokoa ultrassa) (lasketun ajan mukaan ois 13+0)
 
Emskis Voi kiitos tuesta :heart: Hetken ehdin jo kiihdyttämään stressitasoa taas korkeammalle, kun oon tällainen stressaaja :LOL: Nyt yritän keskittyä pääsiäisen viettoon ja nauttimaan hyvästä olosta. Pitkästä aikaa aamu ilman pahoinvointia! Meillä oli eilen anoppilassa pääsiäisruokailu ja tänään mennään mun porukoiden luokse päivälliselle :D Yhtä herkuttelua ollut koko pääsiäinen!

Ja kiitos Luna sinullekin vastauksistasi. Kamala tuo kertomasi juttu!
Täytyy kai vain uskoa, että jos se säikähtäminen olisi todettu vaaralliseksi, niin kai neuvolasta kiellettäisiin kauhuelokuvien katselu yms. hehe. Ja tuo jatkuva ruoan ajattelu - hyvin tuttua... Mulla vain vähän vaihtelevaa mitä alas saa! Salaatti on ollut koko alkuraskauden ajan yökötys, vaikka ennen raskautta söin JOKA PÄIVÄ kahdesti päivässä salaatin?!

Danitalle tervetuloa mukaan :flower:

Rautatabletithan mulla on ollut jo 3 viikkoa käytössä, kun sain sen raskaudenaikaisen anemian jo tässä vaiheessa. Alkuun söin viikon ajan joka päivä, mutta nyt oon syönyt 3 päivän välein.

Supistuksia mulla ei ole vielä ollut (tietääkseni), mutta viimeisen 5 päivän ajan alamahaa on nipistellyt ja pistellyt taas samanlailla kuin silloin alkuraskaudessa kokoajan. Kai se on sitä kohdun kasvamista taas? Välillä nipistelee kovempaa vähän aikaa ja sitten se helpottaa. Jos virtsarakko pääsee täyttymään, niin se tuntuu tosi kipeältä ja on heti pakko päästä vessaan.

Mutta nyt joku mukava jättipaita päälle niin pääsee äitin herkkujen ääreen venyttelemään mahaa, haha :LOL: Ja Emskis EHDOTTOMASTI kuvaa sinun mahasta tänne muiden ihasteltavaksi :heart:

Hauskaa pääsiäissunnuntaita (sukkasunnuntaita siis) meille kaikille


Marjaana84 11+2
 
Viimeksi muokattu:
Leppoisaa pääsiäistä kaikille minunkin puolesta. Pientä palstataukoa ollut nyt, kun olen reissussa.

Pakko oli tulla kirjoittamaan, kun kävin eilen Heurekassa katsomassa Body Worlds - näyttelyä. Kyseessä on siis aitoja plastinoituja ruumiita, elimiä ym. Siellä oli odotusajan osiokin, missä oli sitten alkioita 4-9 viikolta ja sikiöt viikolta 16-36 (tai jotain sinnepäin). Ihan lopuillaan oleva raskaana oleva nainen oli esillä myös. Toisaalta karua, ja väkisin miettii että mihinhän tuokin ihminen kuoli... Toisaalta koko näyttely oli hyvin havainnollistava ja mielenkiintoinen. Oli tupakoitsijoiden keuhkoja, nivelsairauksia ja sydäninfarktin elimiä esillä. Kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa, jos ajatus kuolleista ja oikeista elimistä, hieman muovisen näköisinä haittaa. Jotkut ihmetteli, että miksei ruumiit ja elimet haise, minun raskausnokkaan kyllä tuli joku kevyt epämiellyttävä haju, muttei se estänyt näyttelyssä olemista.

Oman vaavin sydänääniä välillä kuuntelen nopsaan, kaverinkin pistin pampatusta kuuntelemaan :) Tulevana keskiviikkona olisi lääkäri ja saa taas ultrakuvaa ja reilun viikon päästä np-ultra. Jänniä viikkoja eletään ja toivotaan että kaikki on kunnossa.

Pahoinvointi alkaa jo helpottaa. Maha kyllä paisuu ja kyllä erottaa ihan selvän pömpön mitä ei voi vetää sisään :D Uutena oireena on tullut verenkierron selvä parempi virtaus tai jotain. Mulla on AINA tosi kylmät sormet ja nyt ihan tulessa. Mieskin mainitsi, ettei muista milloin olisi ollut näin lämmin :) Kohta kerrotaan sitten lähisuvullekin uudesta elämänalusta.

Lisa Maria ja kääpä 11+1
 
  • Tykkää
Reactions: petite
Heipähei :flower: ja oikein mukavaa pääsiäisen aikaa!

Älkää nyt hyvät siskot tuhlatko energiaa stressaamiseen ja huolehtimiseen asioista, mitä ei välttämättä tule edes tapahtumaan. Huolehtiminen ja negatiivisuus tuo tullessaan lisää negatiivisuutta, voi vaikka opetella pienillä asioilla nauttimaan hetkestä ja miettimällä kaikkea sitä hyvää mikä ympärillä on.. Sitten huomaa, että sitä ihanaa ja hyvää on yllinkyllin.
Sitten kun joku ikävä tilanne on päällä, niin vasta sitten voi käyttää hetken sen murehtimiseen. Ja sekin murhe unohtuu pian, kun osaa siirtää ajatukset muualle..

Mutta kyllä tämä palsta on siinäkin mielessä kiva, et voi kirjoittaa sen hetken purkauksen ja heti jo helpottaa. Tuntuu jopa typerältä kirjoitettuna se huolen aihe ;)

Täällä on ollut ihana pääsiäinen, on vietetty perheen kesken aikaa, ulkoiltu, oltu jäkisturnauksessa (jee, kultaa tuli), käyty anoppilassa ja syöty ja syöty ja syöty:x

mieliteot ovat kyllä ihan mulle epänormaalia. Voisin elää makkaralla (gotler suorastaan huutaa syömistä), grillikyljellä, pizzalla, pihveillä ja mustalla makkaralla.
Minä, jonka terveellistä ruokavaliota on kadehdittu.. Toki kasviksiakin menee.
Luulen, että tuo lihan himo johtunee raudanpuutteesta, jota täälläkin podetaan. Lievänä tosin, hb oli 115. Terkka oli sitä mieltä ettei kannata vielä aloittaa rautaa, koska vatsan kanssa voi tulla ongelmia.
Noh, olen kuitenkin kyt parina iltana napannut retaferia, mitä löysin kaapin uumenista. Jäivät sinne km-vuodon aiheuttaman anemian hoidon jäljiltä

Toisaalta olin kipeänä pitkään ja syömiset oli aika huonolla tolalka, niin kaippa elimistö tarvii tuon kaiken lisäenergian

Masukin on pullahtanut näkyville, jo aamusta on pienoinen pömppö. Ihanaa! Tänään piti kyllä miettiä päällepantavaa, kun piipahdettiin anopilla.
Hän ei vielä tiedä, hällä on kuukauden kuluttua synttärijuhlat, mikä olisi mainio paikka kertoa myös suvulle tulokkaasta.. Mikäli sinne asti päästään salaamalla ;)

Anopista puheenollen, täällä ei aina ole ruusuinen suhde häneen. Ei edes miehelläni.
Hänestä ei aina tiedä, mistä päin tuulee. Useinmiten on ahdistunut ja saamaton, arvostelee toisten valintoja oli kyse lasten kasvatuksesta tai politiikasta

Lastenhoitoapu on kiven alla, kun ei viittis käydä suihkussa tai kissa ei oo käynyt hiekalla sinä päivänä ja tarvii vahtimista
Toisaalta on tullut yllärikyllään (tiesi avainkätkön), kun luuli että meidän kissat ovat kotona keskenään..etteivät vaan jää ilman ruokaa.
Ei oo ikinä pitänyt kuria lapsilleen tai lastenlapsilleen ja pitää siksi poikiamme kurittomina ja villeinä. Jos ei ole ikinä kieltänyt, niin mistäpä lapset tietää mikä on kiellettyä. Nauraa heidän tempauksille, mikä taas villitsee lisää
Jos olemne " onnekkaita" saadaksemme hänet lapsenvahdiksi, he ovat vielä iltapäivällä yöppäreissä, syöneet pelkkää pullaa ja keksiä ja suklaata ja päiväunista ei tietoakaan. Ja ulkoilleet eivä ole ikinä. Sisällä tv:n ääreen tai läppäri nenän eteen.. :/
Ja tunnin päöstä alkaa soittelu, milloin tullaan kotiin, kun hällä kiire kissan luo.. Ja kun tullaan, alkaa voivotus, miten rankkaa hällä on ollut

Arvatenkin hän on hyvin, hyvin harvoin lastenhoitoapuna. Meillä on vaan kovin pieni turvaverkosto täällä ja joskus on pakko turvautua

Hän päästelee sammakoita ja on loukannut monesti perhettään. Oli jopa vuosien välirikossa äitinsä ja yhden poikansa& miniänsä kanssa.
Meilläkin oli pieni välirikko. Keskenmenon saatuani hän ei edes pahoitellut, arvosteli vain lapsilukua ja miksi vielä lapsia.. Hällä on jo 9 lastenlasta ja se riittää. Kissa oli taas tärkeysjärjestyksessä ykkösenä

No mutta se siitä..
Toisaalta sain hältä arvokasta tukea, kun olin välirikössa mieheni kanssa joku vuosi sitten.

Nyt käyn porkkanakakun kimppuun. Se on jo toinen tälle pääsiäiselle, mutta tällä köörillä ei yksi pikkulätty kauaa vanhene ;)

Pottusäkki ja masumies (ja viikkoja on hitusen alle 10, kai). :heart:
 
icy
Argh, eikö tää oksentaminen ikinä lopu... Näillä viikoilla pitäis helpottaa, mutta ei olossa vielä mitään muutosta parempaan ole, pikemminkin pahenee taas vaan. Voisin koko ajan vain nukkua! Esikoisesta ei väsyttänyt yhtään näin paljon ja oksentaminenkin taisi loppua aiemmin. Kolmas kuumeflunssakin iski päälle ja päätä särkee kolmatta päivää. Tuntuu hirveältä valittaa, mutta hiukan harmittaa missata nämäkin kauniit kevätpäivät vain pötköttelemällä. Noh, josko se tästä kohtapian! :xmas:

Ja olenhan jo keksinyt selityksenkin tälle, tuplasti oksentamiselle, tuplasti ärsyyntymiselle, tuplasti väsyttämiselle... nimittäin, että 10.pvä saadaan tuplasti onnea ultrassa. :LOL: Mietein sitäkin, kun plussasin aika vahvan viivan jo kp29 ja kaksi edellistä kiertoa oli 36pvä, kp31 tuli jo digiin 2-3vko. Tuntuu ihan hullulta tämmöisten pohdiskelu :D

Täällä on onneksi hyvät välin anoppiin. Hän on ollut kyllä loistavana apuna kun oon sairastellut ja muutenkin voin aina hyvin mielin viedä poikaa hoitoon hälle. =) Pottusäkki tosi kurja tuo anopin asenne lastenlapsia kohtaan hoitoasioissa ja muutoinkin inhottavaa olla tuollaisen ihmisen kanssa aina varpaillaan. : /

Kuulosti sen verran kiinnostavalta tuo Heurekan näyttely, että piti oikein käydä kurkkimassa nettisivuilla mistä on kyse. Sehän on aika pitkään loppukesään asti tuolla niin voisi käydä katsomassa. Täältä on kuitenkin sen verran matkaa, että pitää hiukan etukäteen suunnitella :D

icy & nökäre 10+6
 
Icy harmi että sulla edelleen noin surkea vointi! :hug: Mulla kans väsyttää paljon ja kahdessa edellisessä raskaudessa se loppukin vasta rv17. Pahoinvointi mulla on helpottanut onneksi jo paljon, mutta edelleen iltasin saattaa örkyttää, onneks ei kuitenkaan tarvi enää käydä pönttöön kurkkimassa.. :x Jospa sulla tosiaan olis tuplat tulossa, mun miehen veljellä on kaksoset ja näitten lasten äiti sano että oireet tuli myös tuplana. Ainakin eri sukupuolta saattaisi sinun tulokas olla kuin mitä teidän esikoinen :D

dita rv 11+3
 
jk74: :hug: Voimia :(

Emskis: Mulla on supistellut jo rv 7 lähtien harkkasuppareita, lääkäri ei pitänyt huolestuttavana, kun mun raskaudet on kuitenkin menneet aina yli LA:n. Eivät ole mitenkään kipeitä, tuntuu vain kiristys koko vatsan seudulla, kun vatsa kovettuu. Olen mennyt omien tuntemusten mukaan, jos vatsa kovettuu herkästi, niin sitten otetaan vähän rauhallisemmin :)

Täällä yhä tulee herkästi yökkimisrefleksi, varsinkin väsyneenä. Nyt on kyllä hienoa, että tuoremehut maistuvat, saan edes jostain nestettä :) Reilu viikko vielä np-ultraan :heart:

kääkkis ja "sisu" 11+0 ( 10+5 )
 

Yhteistyössä