¤¤¤LOKAMASSUT -08 Syyskuussa¤¤¤

kulti mulla o kanssa iso vauva tulossa. Lasketulle ajalle syntymäpaino arvio on 4.5 kg.!! hirvittää että miten tuollasen pystyy pungertamaan alateitse? Mun vauvan paino nousee sen 400-500g viikossa. |O tää o kamalaa..
toisaalta taas hyvä ku mulla o ennen aikaisen synnytyksen riski, näin sanoivat lääkärit.
oon siis vuodelevossa täällä kotona ollu jo 2 viikkoa..vielä ensi sunnuntaihin pitäisi jaksaa maata, sitten saisi syntyä. ja silloinhan vauva on jotain 3kg, että hui kauhia..
 
Silleri
Nyt on sitten vaunut hankittu! Bongasin nettikirppiksiltä sekä sateenvarjomalliset tuplat että tänään hakemani Hauckin Roadster Duo SL:ät. Halvempi merkkihän se on ja ovathan ne hieman hetkut, mutta näppärät, menevät hyvin autoon ja tuo maksikokoinen poikakin mahtuu todella hyvin sinne kuomun alle. Jalat taas kyllä vähän roikkuvat, mutta tarkoitus olisikin pärjätä talven yli ja sitten varmaan myydä ne eteenpäin. Sain kantokopankin siihen mukaan niin nyt on sitten sekin. Pikkuhiljaa alkaa olla valmista, vauva vaan puuttuisi...

Makeanhimo vaivaa, mutta päätin, että salakavalasti tavaksi tullut jokapäiväinen karkin napostelu saa nyt loppua. Suklaapatukoita en enää osta.

Silleri
 
kiitoksia linkistä satunen, pitää käydä joskus tässä paremmalla ajalla se kattomassa, ei tosiaan oo telkkua meijä huushollissa.
Ja piti vaan tulla kirjottaan et jos joudut Ouluun ni elä jännitä,me käytiin just viime viikolla siel tutustumiskierroksella, ja paikka näytti varsin mukavalle ja viihtysälle ja oli kivan olosta henkilökuntaaki paikalla. Hyvin se menee missä lie sit olisitkaan, ymmärrän kyllä silti tosi hyvin et mieluummin synnytäsit siel lähellä kotia, kukapa ei sitä toivos =)

Mulla ei oo tulli limaa eikä suppareita eikä mitään mikä viittas lähenevään synnytykseen, paitsi onkohan kenties mahan ylikäynti yks mahdollinen oire?
Mulla vääntää ku viimestä päivää mahaa ja kakkimassa saa juosta sen 5-7 kertaa päivässä. Muutoinki se murisee ja pulisee ja pulputtaa ja kurnii ja ääntelee ihan kummasti, oonki miettiny et puhuukohan se vauva vai mitä ihmettä siel tapahtuu... :LOL:
Muilla samoja oireita?

ja tuosta sukkapuikkosuppareista, en tiiä onko nää nyt sitte niitä, mut mulla tuntuu välillä sellaselle et poku pistäs puikkoa mun virtsarakkoon. ihan samalle siis ku sillon ku just katetroidaan. Tuntuu TOSI inhottavalle, varmaan jossain pissatulehuksessa on sellanen fiilis koko ajan, nuo sentään tulee mulla vaan sillon tällön. Onneks.
 
Lauantaita kaikille!

Oli tuosta vauvan koosta puhetta.
Meillä esikoinen syntyi vkoilla 38+6 raskausmyrkytyksen takia ja oli 4020g.
Nyt pyysin itse lähetettä painoarvioon kun tulokas kasvaa yläkäyrän yläpuolella ja on vahva tunne,ettei sieltä mikään pikku sirpuli ole tulossa.
Kävinkin jo Jorvissa juttelemassa kätilön kanssa esikoisen synnytyksestä jääneistä peloista ja tämän odotuksen aikana muodostuneista peloista tulevaa synnytystä kohtaan.
Siellä käydessäni sain suoraan ajan synnytys/painoarvioon,joka on 17 pvä.
Oli kätilön kanssa puhetta käynnistyksestä kenties vkoilla 38 jos ei sitä ennen mitään ala itsekseen tapahtua,toiveena on siis synnyttää alateitse.
Jos vauvan koko arviot on hurjaa luokkaa niin sitten pitänee miettiä asioita uusiksi.
Mutta nyt pakkailemaan sauna tavaroita niin pääsee löylyttelemään.

:wave:
 
poppari- ei mitään, aattelin vaan että jos haluat silti nähhä sen :D

kuka meinaa tänään kattoa sen kattoa subilta bb.n jälkeen sen riivatut talot ohjelman? ite aattelin kattoa ku kiinnostaa kaikki yliluonnollinen.. onko muita kiinnostuneita? :wave:
-sitte saan paskat housuissa pelätä joskus ku alkaa mielikuvitus laukkaan ja muistuu mieleen tietysti tuosta ohjelmasta näkemät jutut.. :LOL:

käytiin nopsaa ukon kansa ärrältä vuokraamassa 2 elokuvaa..oli tarjous 6?/2kpl..

mies halusi disneyn riemukkaan robinsonin perheen sen animaation, ja minä taas puolestani valitsin
Jesse Jamesin salamurha, Bratt pittin tähdittämä :p en tuon brattin takia vaan ku oon nähny elokuvasta trailerin ni se vaikutti kiinnostavalta..

tänään muuten joku juoppo palloili meidän oven takana, etti jotaki "haltsua", olin menossa ulos niin kysy multa " hei muija, tiiätsä miss haltsu asuu" mä vaan että "öö en.." sitte huomasin että meitä vastapäätä melkein asuu yks talon ainoa juoppo, joten oletin sen olevan se.. Se jäi sen ovea kolkutteleen ko häippäsin hissiin..
kaiken maailman hörhöjä täälläki pyörii, sais olla ovet lukossa 24/7.

niin joo ja poppari, jos säki haluut nähä sen kummitus ohjelman, niin se on nähtävissä kello 00.00-jälkeen kun ohjelma loppuu ni se tulee sinne subtvn sivuille sitten netti tv:seen, uskosin. en oo varma mutta luulisin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja satunen89:
puusilmä - oli kyllä muksulla kokoa..miten sovit sen synnyttään alateitse, vai tehtiinkö sektio? |O

Pikaseen ennen saunaa.. =)
niin eihän tuo 4kg tänä päivänä ole vielä isokaan :D
Olihan siinä hommaa,alateitse tuli.
Ponnistusvaihe oli pitkittynyt(yli tunnin),vauvan sydänäänet heikkeni,tehtiin kookas välilihaleikkaus ja tyttö mahtui syntymään.
Tässä niitä muutamia syitä,että ahdistaa tuleva synnytys.
Nyt kuitenkin tiedän mitä se on ja osasin vaatia tutkimuksiin.
Esikoista odottaessa kun ei tehty mitään koko arvioita vaan tilanne/vauvan koko tuli aivan ns.puun takaa.
Onneksi käynnistettiin,muutenhan tuo koko olisi ollut vielä isompi.. :|

 
Kiitos tuesta, rakkaat siskot:)

Vähän meinaa käydä aika pitkäks. En oo noussu tästä sängyltä mihinkään muualle kun vessaan ja valmiiseen ruokapöytään. Mun rakas mies.. Se niin huolehtii musta ja lapsista :heart: :'( kauankohan se jaksaa mua :snotty:
 
Tänään on valivali-päivä joten jos ei halua lukea valivalivalitusta niin ei kannata tätä viestiä lukea. :D

Tänään on ollut oikein kunnon masis/ahdistus päivä. Miehellekkin olen kiukutellut vaikka mies ei oo syyllinen ja sitten kun mies tuli kysymään että mikä on niin purskahdin vain itkuun. Huoli vauvasta on ollut kova. Se pieni sf-mitta nyt kummittelee mua koko ajan. Puolessa välissä kun käyrä meni yläkäyrälle ja sitten seuraavalla kerralla rv 26 tai jotain se olikin alakäyrällä ja siitä lähtien on siellä ollut. Koko ajan pyörii mielessä että nyt on jotain pahasti vialla. Kauhea paniikki kun vähän väliä on koko päivän supistellut, tai tullut niitä "menkka"kipuja, hentoja mutta sellaisia mitä tunnistaa. Nii että jos se nyt syntyy niin kokoa on varmaan vaan kilon ja voi kauhia... ihana elää tälläisellä vilkkaalla mielikuvituksella. :eek:

vauvakin on ollut koko päivän jotenkin kovin rauhallinen, kun koko alkuviikon liikkui joka päivä niin paljon että meinasi melkein hermo jo mennä. Ja eikun lisää ruokaa mielikuvitukselleni. Jestas näitä hormonimyrskyjä.

Ihana kun minäkin viitsisin/pääsisin johki kivaan paikkaan pitkälle retkelle. mihinkään ei vaan uskalla enää lähtiä jos ei tosiaan tiedä että se vessa on käytettävissä minuutissa. HUomenna mennään miehen isän työ ja se oli suunnitellut ulkoilma picnic jutun johku kivaan paikkaan mutta enhän minä mihinkään voi lähtiä kun kävely kestää tuhat vuotta ja vessaa ei oo lähimaillakaan. Jipii. ärsyttävää olla vaikea.

Supistuksista tuli mieleen että neuvolatäti sanoi viimeksi että jos joskus tuntuu supistelevan monesti päivässä (muttei kovin säännöllisesti/kivuliaasti) niin se voi johtua nestehukastakin! Siispä olen tässä juonut vaikka kuinka paljon (hyvä idea ennen yötä juoda kauheesti :D ) josko se auttaisi. :)

Nyt valivali menee taas hakemaan lisää juotavaa ja yrittää keksiä muuta ajateltavaa kuin kaikki pahat jutut... :)

rv 34+5
 
hui hitsi mulla pelottaa..soitin just äippäpolillle..
olin suihkussa ni tuli verta sen liman seassa.. |O sellasia verisiä viivoja..
äippäpolille soitin ääni väristen paniikissa, kyseli tilannetta ja että oltiinko yhdynnässä jne,
käski laittaa rätin ja tarkkailla jos alkaa supisteleen tai tulee kunnolla vuotoa tai menee vedet ni soittaa heti sinne..
täsä niinkö jännätään sitten että millo lähtö tulee. se sano että voi olla tahatonta valkovuotoa,ettei mitään hätää. ottaa rauhallisesti..vieläki roppa tärisee.. :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja satunen89:
hui hitsi mulla pelottaa..soitin just äippäpolillle..
olin suihkussa ni tuli verta sen liman seassa.. |O sellasia verisiä viivoja..
äippäpolille soitin ääni väristen paniikissa, kyseli tilannetta ja että oltiinko yhdynnässä jne,
käski laittaa rätin ja tarkkailla jos alkaa supisteleen tai tulee kunnolla vuotoa tai menee vedet ni soittaa heti sinne..
täsä niinkö jännätään sitten että millo lähtö tulee. se sano että voi olla tahatonta valkovuotoa,ettei mitään hätää. ottaa rauhallisesti..vieläki roppa tärisee.. :eek:

Oi kauhee.. :eek:
Ettekä oo ollu sänkypuuhissa tai ei oo tehny mitää raskasta?
Oliskohan se h-hetki sulla ny tulollansa? :whistle: :hug:
 
gabrielle: kyllä se ainakin sanoo ymmärtävänsä, mutta itkuhan tässä pääsee kun toisen passattavana joutuu olemaan.

satunen: mä oon kuullu, että siinä limatulpassa voi olla niitä veriviiruja. Jospa se ois sitä, kun sulla sitä limaa tullu niin muutenkin. Älä panikoi :hug:
 
huitshapeli joo nii oon minäki. sitä tulee vieläki vähäsen.. ei oo kyllä mitää supistuksia tai mitn..
sitä verta tuli liman seassa n.15-10 min vaille 10.. ja sitten tossa varttia vaille 12..
|O kaameeta.

mimmali ei oltu misn puuhissa. Nousin vaa patjalta olkkarin lattialta je menin suihkuun..
:whistle: ihme hommaa..

ei mulla muu pelota, ku se että joudun sinne ouluun..
 
Moi. Taitaa useammilla alkanut jo äitiysloma, kun viestejä pukkaa niin paljon päivittäin. hyvä niin :) kiva lukea, että limat jo irtoilee osalta...voi alkaa itsekin niitä tarkkailemaan. onko teillä kellää ongelmia kävellä esim. tavaratalojen kokoisissa marketeissa? mä en enää pysty käveleen noin isoissa paikoissa, saati lenkillä käymään, kun alkaa kiristää vatsaa ihan älyttömästi, että täytyy mennä etukumaraan japysähtyä- onkohan se supistamista? tuota on kyllä iltapäivisin lähes koko ajan kun olen liikkeellä...onkohan se vaarallista?
ainiin ja tietty onnittelut naurohtaukselle :flower:
rv 33+3
 
elämänperhonen juu samaa vikaa mulla! pikku vinkki, jos meet miehes kans tai jonku kans isoon markettiin niin sieltä löytyy pyörätuoli. Mäkin oon istunu niissä, saahan niitä käyttää muutki ku jalattomat.. :D helpottaa kuule huomattavasti ku saat istua..

Joo noista limoista pelottaa..
taas tullu ihan vähän viiruja..
mulla on ollu aamusta asti sellasta menkkamaista oloa..siis ei käy minnekää muualeku alapään luihin jos liikkuu, mutta semmone kumma olo.
Oon ollu myös ihmeen väsyny 2 viime päivän aikana, ja ruokahalu kasvanu. Eilenki söin 4 kertaa lämmintä ateriaa lautasellisen 3 tunnin sisällä!! hullua..

|O tänään ei oo hyvä päivä synnyttää koska en halua!! :headwall: :D
nii ja ei mulla muu kummittelw kuin se oulu.. sinne en halua, en tod..
Mutta kai ne mut eka täälä tarkastaa jos soitan että "nyt mä tuun synnyttään" pakkoha niilä on..
kai ne sitte päättää laitetaanko ouluun, ja aion kyllä protestoida että ei todellakaan laiteta. Jos vauvalla siis kaikki hyvin jne..

mä vähän veikkaan etten mä kestä enää henkisesti toista raskautta.. ainakaan moneen moneen vuoteen.. nyt jo tuntuu että nuppi sekoaa. :headwall:
 
Satunen89: Nyt vaan yrität rauhoittua, se menkkamainen olokin voi johtua stressaamisesta... ja ihan varmuuden vuoksi jos sun synnytys on käynnistymässä niin älä syö ihan hirveesti mitään kiinteitä ruokia, suosi nestemäisiä... Suihku on aika hyvä ensiapu ja sitten sinne alavatsalle jokin lämpöpakkaus ja sohvalle lepäämään...
Itse vannoin 7vuotta sitten etten koskaan enää synnytä tai tule raskaaksi, mut kas kummaa taas olen samassa tilanteessa... Yllättäen sitä kaiken unohtaa... Mikä siinä oulussa synnyttämisessä on niin kamalaa?
Tsemppiä!!!
 
Sunnuntaita kaikille!

gabrielle: tuo pistos kyljessä kuulostais lihasten "kramppaamiselta" eli oot rasittanu jotenkin niitä ja siks sinne pistää... Ootko kokeillu auttaako hieronta? Mies hommiin... :)

toiveikasodottaja: sitä vartenhan me ollaan, et saa valittaa :hug: Ymmärrän kyllä, et tuo pieni sf-mitta kummittelee sun mielessä, mut käsittääkseni se ei kerro koko totuutta vauvasta. Joka paikassahan sitä ei edes mitata, ku voidaan turhaan huolestuttaa äitejä jos kaikki ei meekään "käyrillä". Mitta voi olla pieni, vaikka vauva oliskin normaalikokonen tai vastaavasti iso mitta ja pieni vauva. Äidin kroppakin vaikuttaa mittaan ja kohdun koko. Jos ne olisi neuvolassa huolissaan kasvusta, uskoisin, et pistäisivät sut ultraan jossa kokoa voisi arvioida paremmin. Voimia ja älä turhia murehdi. :hug:

satunen: kuulostais myös mun mielestä limatulpalta joka irtoilee osissa. Supistelujakin tulee toisilla vähemmän toisilla enemmän. Itekin aina välillä havahdun, ku masua vihloo ilkeesti. Useimmiten supparit on onneks "kivuttomia" eli ne tuntee, mut ei satu. Ehkä en osaa muutenkaan olla huolissani, ku on kokemusta enemmän. Ymmärrän kyllä, et esikoisen kohdalla kaikki tuntuu oudolta ja pienikin "oire" voi pelottaa. Älä liikaa stressaa, sekin voi tosiaan aiheuttaa supisteluja. :hug:

jasmara ja masuasukki 35+2
 
Satunen,koita olla nyt stressaamatta,vaikka limatulpan mukana tulee veristä vuotoa voi olla että synnytykseen menee viellä pitkä tovi,veljen vaimokkeella meni viellä kolmeviikkoa ja pientä veristä vuotoa tuli limatulpan mukana joka päivä.Ja veikkaanpa kun saat oman nyytin iholle ekan kerran niin vannot että näitä pitää saada lisää :D

Ihanaa kun muutkin valittaa olostaan,olin unohtanut että olen loppuraskaudesta ärsyttävä valittaja,ei ole tämä odotus helppoa noille ukoillekkaan..oma mies sanoi ettei ikinä tiedä kenen vierestä aamulla herää..
Eilen rupesi jännittämään että tuleekohan lähtö yöllä kun supisteli koko päivän ja illalla tuli jo säännöllisesti n.10min välein ja aika kipeästikkin,nyt taidan ruveta uskomaan sitä neuvolalääkäriä ja lepäilemään.viellä olisi viikon päästä viimeinen lääkäri jossa katsellaan paikat.Viimeksi oli kohdunkaulaa nippanappa sentti jäljellä ja paikat pehmeenä,näinköhän eilisen rääkin jälkeen sitäkään..

Nyt syömään ja sitten viemään esikoista tivoliin :wave:

Pöökkis ja velipoika 34+6
 
meela monen saan kilometrin päähän synnyttään ihan outoon paikkaan jossa en oo ikinä käyny |O jos synnytys käynnistyy yöllä nii meikä joutuu sinne ambulanssilla ja mies tulee autolla perässä ja ressaan sitä että mies nukahtaa rattiin.. :ashamed:
miksei mies saa tulla ambulanssin kyytissä kans? ihan tyhmää..

nii ja miksei kiinteitä ruokia? Oon syöny nyt jugurttia ja banaania..
ja kohta pakko syyä lämmintä ruokaa, jauhelihapihviä ja sydänmakaronia (tumma).. :$

helppoahan se on toisten sanoa että elä ressaa.. tiedän yritätte auttaa, oon nyt vähemmän ressannu..

KUULUUKO SYNNYTYKSEN LÄHESTYMISEEN, SE ETTÄ TISSIT TURPOAA JA NIIHIN PISTELEE VÄLILLÄ? outoA..
 
Pöökkis -vautsi, tivoli syksyllä? :D tääälä rovaniemelä se kävi juhannusviikon. :p
enpä sieläkään päässy minnekään, kävin vaan hattaran popsimassa ja pehmiksen. Ja vähän onkimassa.
nii ja kiitti toi teksti lohdutti ees vähäsen..yritän ottaa rauhallisesti nyt vielä sunnuntaihin asti..Mikä tulee olemaan erittäin vaikeaa kun mies on aamu 7, päivä 4 töisä.. jokapäivä..
en saa ees ruokaa tehä, eikä meillä sovi minnekää jos jemmaan tekis.. Pitää vissii pärjätä siihe 4 asti pikku purtavilla.. :$ tämä on niin väärin!! mielumin kantasin tätä yli lasketulle ajalle..

mutta eihän sitä tiiä vaikka pääsis sinne asti. tai ainaski lähemäs..
:snotty: nyt syömään.
 
Satunen: Ensin sanon sen mistä et tykänny :D eli koita olla stressaamatta... Sanottiinko sinulle että ihan varmasti ouluun tulee lähtö jos nyt syntyis? Minulle nimittäin sanottiin että viikolta 33 hoidetaan tuolla LKS:ssa... Saattaahaan tuo tietty olla sitte kiinni vauvan koostakin, mutta sinullakihan on "isohko" vauva tulossa. Toivottavasti se pieni nyt vielä muutaman päivän jaksais olla masussa.

Elämänperhonen: Minulla on kans tuo, että isoissa marketeissa alkaa supistelemaan. Prisma näyttäis varsinki olevan semmonen hyvä supistuskauppa :D . Varmaan näyttää hyvältä ku roikun kärryjen päällä ja yritän irvistellä huomaamattomasti ku sielä käyn :LOL: .

Eilen kierreltiin kaupungilla ja käytiin kirppiksellä kattelemassa jos olis ollu löytöjä. Muutaman vaatteen vauvalle löysin. En kyllä ymmärrä mikä ihmeen ahneus ihmisillä on kun vanhoista, nukkaantuneista äitiyspakkaustenki vaatteista pyydetään aivan mielettömiä hintoja!!! Tänää sitte lykkäsin tuossa nurmikkoa ja haravoin. Tosin piha on sen verran pieni ettei siinä nyt kovin hirveesti ole hommaa. Eli siis kova yritys päällä että vauva ilmoittais tulostaan lähiaikoina :D .. Ei vain näytä olevan vaikutusta...

Nanna + poju 36+4
 
nanna81 tiistaina sano lääkäri että ovat pitäneet palaveria ja sopineet että ouluun joutus synnyttään ku ei oo varmaa onko lastenlääkäriä joka pystys hoitaan.. mä vähän luulen ettei ne mua kuiteskaa laittas ouluun..
 
nanna81 mä teen samaa ku nojaan ja roikun kärryissä varsinki PRISMASSA.. :Djos en oo istunu pyörätuolissa.. se o hirveetä ku ei meinaa pystyä liikkuun.varmaan sitteku o synnyttäny niin sitä "löytää" uudelleen ittensä olo o varmaa ku enkelillä höyhenen kevyt ja lentäis.
 
kirjotin jo aikasemminki, et JOS satunenjoudut Ouluun synnyttään, ni don´t panic. Me käytiin just viime viikolla siel kattomassa paikkoja ja siel oli kivan olosta ja mukavaa henkilökuntaakin. Parempihan se on kuitenki et pääset sellaseen sairaalaan synnyttään missä sua voidaan sitte hoitaa, eikö?

Mustaki on mukavaa et muillaki on hankalaa (voiko näin ees kirjottaa? :LOL: )
Ittiä ei oikeestaan vaivaa mikään muu PAITSI:
-nuo jalat, kipeytyy niin perkeleesti yöllä, monesti oon heränny ihan siihen kipuun et pitää vaihtaa kylkeä, ja sit taas tunnin päästä toiselle puolelle. Mikään ei auta.
-Pissalla ravaaminen etenki öisin. Viime yö meni n.45minuutin pätkissä.... Hyvää harjotusta, todellakin...
-Tää paineen tunne+kipu alapäässä. Se tuntuu voimistuvan vaan päivä päivältä. Nyt tuntuu tosi ilkeesti jo ku nostaa jalkaa n.10senttiä maasta, koitappa siinä sitte esim.pukea..

Eikä varmaan ollu kovin hyvä idea ku tänään satuin tilantesen jossa piti hieman juosta. Ja tuli tehtyä pari kyykkyyn-ylös-liikettäki. Nyt nimittäin tuntuu niin paljon et ai ai ai ai :headwall:
Koitan lohduttautua ajatuksella et se on merkki tilanyteen etenemisestä ja et kohta pääsisin jo synnyttään, mulla ku se ois jo "luvallista."

Nyt vois mennä juomaan kupposen kahvia ja mussuttaan ite tehtyä vegaanista suklaapiirakkaa :p

poppari ja beibe 36+4
 
niin ja toiveikas odottaja mullahan on kans ollu ihan alusta asti se sf-mitta siel ihan alakäyrillä. Mut sit ultran mukaan mennäänki normikäyrillä. Joten ei kannata ressata siitä pienestä mitasta, jotuu hirveesti vauvan asennosta ja sun omasta kropasta. Ja tosiaan jos ne ois neuvolassa huolissaan vauvan kasvusta ton takia ni ois ne varmaan lähettäny sut ultraan tarkistuttamaan tilanteen. Tsemppiä, koita jaksaa, valivali-ärsytys-masennus-ahdistus-päiviä on meillä kaikilla :hug:
 

Yhteistyössä