***LOPPUKEVÄÄN 2010 HOIDOISTA PLUSSANNEET***

Oivikki tuo alakäyrä kuulostaa ihan hyvältä! Etenkin synnytyksen kannalta :)

Vilkas hyvä että oli noin antoisa matka! Hyvää tekee että on muutakin elämää kuin vauvan odotus! Ja kiitos vinkeistä ihon suhteen, hurja rasvailukin on onneksi jo alkanut vähän auttamaan

Pikkuperho kiva tuo lahjajuttu! Meillä tuleva isä sai aamiaisen isänpäivää edeltävänä päivänä, kun meidän mielestä nyt ollaan vielä vähän niin kuin tässä isyyttä ja äitiyttä edeltävässä tilassa.

Karmilla no huh helpotus että pukamat lähtivät, alkoi jo kuulostaa hurjalta! Enkä usko että menetit mitään uskomatonta synnytysvalmennuksissa. Jos alkaa mietityttää niin katso vaikka TAYS:n netissä oleva valmennusvideo, siinä oli minusta kaikki perusjutut.

Neuvolat on taas käyty ja kaikki hyvin. Nyt on 8,5kg painoa, vähän keskikäyrän yläpuolella mennään SF-mitassa ja pikkuinen on kuulemma pää alaspäin (jippii toistaiseksi!), verenpaine sen kun laskee. Synnytysvalmennuksesta isä taisi saada enemmän irti kuin minä, mutta hyvä sekin, odotan innolla kaikenlaista apua siinä tilanteessa jos ja kun sinne asti päästään. Sairaalassa vierailukäynti on varmaan mielenkiintoisempi.

Tämä ODOTUS käy koko ajan odottavampi. Tekee mieli esim. tehdä kaikkia hankintoja, että vauvan tulo tulisi jotenkin konkreettisemmaksi, kun mitään muuta ei vielä tapahdu. Yleensä en ole kauhean tavarakeskeinen, mutta nyt huvittaisi. No, on niitä hankintoja vielä onneksi tehtävänäkin niin ettei tarvitse ihan turhaa hankkia. Kantoliinan hankinta huutonetistä on meneillään, uutena en raaski ostaa kun jos ei se sitten syystä tai toisesta miellytäkään. Haluaisin kuitenkin heti laitokselle mukaan, niin pitää hankkia etukäteen kuitenkin.

Paiju & Sissi 31+0
 
Heippa!

Täällä ollaan nyt sitten saikulla taas. Lauantaina käytiin miehen kanssa wc kaapistoja katselemassa kun remppa olis tarkoitus tehdä. Vähän myös siivottiin ja la iltana alkoi sitten tosi kovat pitkäkestoiset supistelut. La-su välinen yö oli aika tuskallinen, kun vatsa oli käytännössä koko ajan kovana:( Sunnuntain lepäilin pelkästään ja iltaa kohden hieman olo helpotti, maanantai aamuna varasin ajan työterveyslääkäriltä ja hän kirjoitti mulle 2 viikon sairausloman eli juuri sen verran kuin mulla olisi ollut enää jäljellä töitä ennen talvi-/äippälomaa.
Oli aika outo olo kun tyhjensin töissä kaappini ja annoin avaimet pomolle:xmas:
Onhan mulla ollut jo jonkin aikaa noita supisteluja töissä, mut silti tuli jotenkin yhtäkkiä tää töistä poisjäänti. Mutta vauva on nyt tärkein ja kyllähän tämä aivan ihanaa on kun ei ole kiire minnekään ja voi rauhassa omaan tahtiin laitella tavaroita valmiiksi vauvaa varten.

Hankittiin Gracon logico turvakaukalo ja niihin rattaat, tuossa ne on olkkarissa brion yhdistelmävaunujen kanssa. Ollaan kuin vaunuliikkeessä:) Kovin paljoa ei ole enää hankintoja tekemättä, pinnasänky on ainoa isompi mikä vielä puuttuu. Mutta sekin hommataan käytettynä jostain.

Pikkuperho, en tiedä mistä olen saanut päähäni et vain osalle ja nimenomaa poikavauvaa odottaville tulis linea negra:confused: Kovin monelle sitä ei kai edes tule, tai omille tutuilleni sitä ei ole tullut kuin yhdelle pojan saaneelle.

t: illusia 30+5
 
Viimeksi muokattu:
tytti82 Ihanaa, että olet päässyt jo noin pitkälle :D Ja toivottavasti raskausmyrkytys tule päälle, vaan olo pysyy ihan hyvänä loppuun asti! Voin kyllä kuvitella, että mahasi on jo aika kunnioitusta herättävä, kun tuntuu, että itselläkin se on jo aika iso ;) Teillä on sitten varmaankin 2 joulutonttua ilahduttamassa jouluanne :heart::heart: Kyynel tulee silmäkulmaan, kun ajatteleekin :xmas: Tsemppiä viimeisiin hetkiin ja viikkoihin!

Paiju Mullakin näkyy hentosta linea negraa, peilin kautta sen näen ja mieskin sen näkee. Meillä on tänään synnytysvalmennus tai siis yksi kerta meillä vaan käsitellään synnytystä ja seuraava kerta onkin sitten vauvan hoidosta. Toivottavasti saatte asunnon myytyä mahdollisimman pian! (viimeistään ennen pikkuisen saapumista!) Hyvä, että neuvolassa oli kaikki hyvin!

Pikkuperho Mullakin linea negra alkaa alhaalta ja jatkuu navan yli ja maha on kasvanut aika lailla suoraan eteen. Pienet kummut tunnen minäkin vyötärön molemmin puolin. Ja potkut tuntuu aika useasti kyljissä. En muistanut sen kummemmin tulevaa isää viime sunnuntaina. Jotenkin molemmat ollaan vielä vähän varovaisia sen suhteen (vaikka kyllähän mieheni isä jo on ja minä äiti :heart:)

karmilla Hienoa, että peräpukamat paranivat!! Itsekin olen tässä pessyt vauvan vaatteita urakalla. Äitiyspakkausta odottelen vielä, saapas nähdä milloin saapuu...

vilkas itse olen huomannut ihan saman, etten pysty enää syömään kovin isoja annoksia, kun maha jo täyttyy. Täytyy syödä pienempiä annoksia ja useammin, sehän se kai terveellisempää onkin ;)

oivikki Hienoa, että istukka on noussut! En tiedä tuosta influenssarokotteesta... Possupiikin otin viime tammikuussa. Mitään ei ole aiheesta puhuttu neuvolassa, täytyy varmaan kysästä ensi viikolla, kun menen seuraavan kerran.

Nonna Ostin Avent-merkkiset tuttipullot vastasyntyneelle. Pullossa on antikoliikki-rakenne ja tuttiosa yrittää jäljitellä rinnan muotoa mahdollisimman hyvin. Joten pitäisi häiritä mahdollisimman vähän imetystä. Tutista maito pitää myös oikeasti imeä. Siinä on vaan yksi reikä, joten pikkuinen ei pääse liian helpolla ;) Saapa nähdä miten noi pullot sitten meillä toimii, mutta ajateltiin ostaa valmiiksi 2, jotta isäkin pääsisi jossain vaiheessa osallistumaan syöttöhommiin. Ostin myös samanmerkkiset newborn tutit (joiden renkaat loistaa pimeässä, ettei tarvi yöllä etsiä), jos tarvista tulee. Samaa mieltä olen kanssasi siitä, ettei kannata ajaa itseään piippuun ennen äippälomaa, synnytyksessä ja varsinkin sen jälkeen niitä voimia sitten tarvitaankin =)

illusia Hyvä, että pääsit saikulle. Ei kuulosta yhtään kivoilta noi sun yölliset supparit! On tosiaan mukavaa, kun ei tarvitse miettiä enää, että miten jaksaa töissä, vaan voi keskittyä kodin valmisteluun vauvaa varten =) (tietenkin omien voimien rajoissa) Parempia vointeja sinulle!

Käytiin viikonloppuna mun kotipuolessa, kun enää ei varmaan ennen pikkuisen saapumista sinne lähdetä. Sen verran tulee kuitenkin matkaa, eikä toi autossa istuminen enää niin hirveän mukavaa ole. Hankittiin ikeasta vielä toinen unipussi ylivuotojen varalta ;) ja pinnasänkyyn lakanoita ja lisäksi toisesta liikkeestä tarttui mukaan kylpytuki. Sellanen nallen muotoinen ja tosi tukevan oloinen, jossa on liukusuojatkin ja 4 imukuppia pohjassa. Hieman nimittäin mua ainakin jännittää se pikkuisen kylvettäminen... Tuleva isä sitä kai luultavasta saa harjoitella (toivottavasti) synnärillä. Tänään on tosiaan perhevalmennusta ja aiheena synnytys. Saapas nähdä tuleeko mitään uutta tietoa... Hieman mua on alkanut huolettaan kunnon laskeminen, kun en ole voinut suppareiden takia hirveästi liikkua viime aikoina : / Ja ennen on kuitenkin ollut aika hyvä kunto. Pitää varmaan ensi viikon lääkärikäynnin jälkeen, jos kaikki on hyvin, alkaa varovasti kävelemään. Lantionpohjan lihaksia olen kyllä yrittänyt treenata aina välillä... Synnytyksessä olisi kuitenkin hyvä olla ihan hyvässä kunnossa...

Kestovaippoja odottelen postista =) Sain huudettua itselleni huutonetistä ihan kivan määrän uusia erilaisia yhden koon kestovaippoja. Saadaan sit testailla, mitkä meille sopii parhaiten.

Hyvää viikon jatkoa kaikille!
 
Hei vaan taas kaikille :wave: (täällä saikkulainen taas kirjoittelee :ashamed:)

kysymys äitiysrahan ennakonpidätyksistä:

Tilasin itselleni juuri muutosverokortin joulukuuksi, vielä eivät kuulemma voi laskea ensi vuoden verokortteja. Joulukuun puolessa välissä pystyvät sen tekemään, pitää silloin soittaa ja laskettaa uusi kortti, joka alkaa 1.1.2011. Ja nyt se kysymys: Oletteko muut laskettaneet uutta prosenttia loppuvuodelle? Ei tietenkään tarvi vastata, jos on liian henkkoht. kysymys ;) Itse lasketin, koska olen maksanut koko vuoden aika reilusti veroja ja nyt tuli pienempi palkka ja joulukuun alku menee pienemmällä palkalla saikun takia. Nää veroasiat aiheuttaa mulle aina ylimääräistä tykytystä otsasuonessa :stick: , kun tuntuu ettei niistä ymmärrä mitään ja sit pelottaa, jos tulee mätkyjä, vaikka kuinka olisit yrittänyt pitää huolen asioista...

Sain päätöksen eilen äitiys- ja vanhempainrahasta ja äitiysavustuksesta. Paketti tulee postissa n. 2viikon päästä =)
 
Neuvolassa: Käyty kaikki ok. Ekaa kerta pääsin alakäyrälle mahani kanssa, et kai se kaveri siellä sitten kasvaa :) Sairasloma täälläkin nyt jatkuu äitiysloman alkuun. Supistelee edelleen herkästi ja selkä on ollut taas tosi huonona. Äippäpolille tehtiin lähete synnytystapa arvioon, kun edellinen oli sektio ja lisäksi tämä kaveri on kääntynyt viime viikolla perätilaan!
 
Paiju niin se on totta varsinkin, kun minä olen itsekkin pieni. Minäkin olen kantoliinaa tai reppua etsinyt, jota voisi käyttää jo ihan pienllä. Kantoliinaksi olen miettinyt kudottua lyhyempää liinaa.

Illusia hyvä, että sait sairaslomaa ja voit nyt levätä tarvittaessa. Nuo vaunut ja rattaat kuulostaa ihanalta.

Nemi tuo kunnon laskeminen on masentavaa. Mutta eiköhän se sitten viimeistään lapsen syntymän myötä taas parane. Minulla on kunto ja lihasvoimat ihan romahtaneet, kun kesästä asti en ole voinut rasittaavaa liikuntaa harrastaa. Äitiysjoogassa ole käynnyt, mutta se on aika kevyttä. Pitäisi alkaa tehdä jotain käsiliikkeitä pienillä painolla täällä kotona. Minäkin osti kestovaippoja käydessäni la kirppiksellä. Ostin sisävaippoja ja taskuvaippoja vielä pitäisi pari kuorta ostaa. En ole lasekettanut uutta verokorttia, vaikka on s-lomaa, kela lisää pariprosenttia normaaliin prosentiin ainakin sairaslomakorvauksissa. Minä en ole vielä saanut kelan päätöstä äitiysrahasta, sitä odotellessa. Muutan sitten ensivuoden verokortin.

Huomenna on perhevalmennuksen toinen kerta, yritin tänään varata aikaa tuonne sairaalaan tutustumiskäynille, mutta tänään ei onnistunut ajanvaraaminen, niillä oli jokin koulutus siellä, huomenna sitten uusi yritys.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa pitkästä aikaa...

Riksu Kiitos vastauksesta.En ollut kiinnittänyt huomiota siihen että sinulla myös muuta vaivaa.Harmi kun et voi imettää,mutta ei siitä kannata stressiä ottaa ei sille itse voi mitään.Itsekin toivoisin että imetys onnistuisi mutta ei sitä etukäteen voi tietää...

Laitan nyt pikaisesti omat kuulumiset ja tulen myöhemmin lukemaan muiden kuulumiset...
Elikkäs neuvolassa käyty, painoa tullut vajaa kilo, verenpaine ok,vauvan sykkeet 145+, sf-mitta 27 eli yläkäyrällä, hb laskenut taas ja koitan nyt vaihtaa taas rautalääkettä.
Nyt kun olen taas töissä huomaan olevani todella väsynyt,töiden jälkeen ei jaksa mitään.Teen kolmivuorotyötä...Sitten ummetus on alannut taas vaivata:mad: Yritän juoda paljon vettä ja syödä kuitupitoista ruokaa,mutta ei tunnu auttavan.Apteekista voisi tietysti kysyä jotain tähän vaivaan,en halua peräpukamia ja muutenkin vaiva on kurja.:ashamed:

Nyt on sitten hankittu pinnasänky ja hoitopöytä :) Myös emmaljungan vaunut jäi käteen kovasta hinnasta huolimatta.Katseltiin eri merkkejä,mutta ne vaan miellytti meitä eniten :)

Mukavaa loppuviikkoa kaikille ja jaksuja! :)
 
Jaksuja kaikille saikkulaisille :hug: Hyvä juttu, että saatte levätä, eikä tarvitse turhaan kärvistellä supistusten ja kipujen kanssa työelämässä. Ehtii sitä töitä tehdä elämässään myöhemminkin =)

Pipa onnittelut hankinnoista, kyllä ne emmaljungat on vaan kivannäköiset ja -oloiset =)

(.) Tänään olin taas neuvolassa ja kaikki hyvin. Painoa on tullut yhteensä 9,6kg, mikä oli positiivinen yllätys. Itse olin varma, että kymppi on paukkunut jo kevyesti rikki. Sf-mitta pomppasi kertaheitolla keskikäyrän ja yläkäyrän väliin, oli kasvanut alle neljässä viikossa 23cm -> 28,5cm :O Ensimmäistä kertaa myös ihmeteltiin beibin tarjontaa ja RT:ssä se majailee ainakin vielä. Näin olen aavistellutkin. Sykkeet pyörivät siinä 130-140 paikkeilla, korkeimmillaan olivat 153, kun vauva oikein mylläsi mahassa. Joten poikaolo vain vahvistuu täällä, sitähän sanotaan, että korkeat sykkeet (150 ja yli) merkkaisivat tyttöä ja matalammat poikaa.. Mutta nämä on taas näitä "tosi varmoja" ennusmerkkejä ;) Seuraavat neuvolat ovatkin sitten jo kahden viikon välein.

Tänään sain myös hakea äitiyspakkauksen postista :heart: Ihan kyyneliä nieleskellen ajelin sitä hakemaan. Tuntui niin uskomattomalta, että vihdoin.. 4,5 vuoden jälkeen minäkin saan hakea ihan ikioman äitiyspakkaukseni :'( Niin ihanaa!! Miehen kanssa se tuossa sitten pengottiinkin läpikotaisin.

Perhevalmennuskin on nyt sitten käyty. Viime kerralla meille tulivat puhumaan tuoreet vanhemmat, joilla oli 3kk ikäinen vauveli mukanaan. Oli kiva kuulla kokemuksia ihan oikeasta elämästä, eikä vain pelkkää teoriaa. Käsiteltiin myös paljon imetystä ja sekin oli mielenkiintoista =) Seuraavaksi edessä onkin synnytysvalmennus. Kävi säkä, olemme täälläpäin viimeisiä, jotka pääsevät synnärille tutustumaan etukäteen. Meinaavat lopettaa sen touhun ensi vuoden alusta ilmeisesti. Sen jälkeen on mahdollisuus ainoastaan virtuaalisen vierailuun. Tylsää. Onneksi päästään sinne nuuskimaan paikkoja ennen varsinaista koitosta :D

Mulla on kauhea synnytys- ja vauvakuume :LOL: en odota sitä kipua ja repeämisiä sun muuta, vaan sitä, että vihdoin saisin tämän niin kauan odotetun ja toivotun vauvan vierelleni tuhisemaan :heart: Ja kai siinä on sitäkin taustalla, että ei usko, että todella saa sen vauvan ennenkuin sen saa syliinsä.
 
Hei!

Nemi, minä käyn yleensä alkusyksystä (kun kaikki lomarahat on jo saatu) verotoimistossa nostamassa hieman veroprosenttia jotta saisin aina palautuksia. Viimeiset 10v olenkin saanut aina palautuksia tällä systeemillä. Mätkyjä olis kurja maksaa joulun alla. Nyt mietin, että pitäisikö mennä hakemaan verotoimistosta verokortti sosiaalietuuksia varten, eli äitiysrahaa varten. Mutta toisaalta ottaahan ne sitten sen vähintään 20% muutenkin veroa.

Me jätetään perhe-/ synnytysvalmennukset väliin, mutta aion mennä synnytystapa-arviointiin kun sitä neuvolasta tarjottiin. Siinä käsittääkseni varmistetaan vauvan tarjonta ja ultrataan kokoarvio. Tehdään kai joskus rv:lla 36-37. Vauveli on ollut jo jonkin aikaa pää alaspäin ja oikoo jalkojaan kylkiluiden väliin aikas kipeästi. Pari päivää on taas vatsassa ollut sellaista riehumista, että karaten alkeet on vaavilla selvästikin hallussa:whistle:
Onko muut huomannut, että automatkoilla vauva mylläisi enemmän? Itse olen tuon huomannut ja mietin että johtuuko se siitä ettei vauva tykkää auton tärinästä tms? Se olisikin huono asia sitten syntymän jälkeen jos huutaa pää punasena aina autossa: /
Mekin lähdetään huomenna viimeistä kertaa ennen joulua anoppilaan 250km:n päähän. Toivon, että tulisivat sitten meillä käymään vielä lähempänä joulua kun itseä ei huvita tuonne asti enää myöhemmillä viikoilla lähteä.
Meillä alkaa maanantaina wc-remppa, ostettiin jo kalusteet ja eilen haettiin vielä maalia yms. tarvikkeita. Noh, mies siinä saa töiden jälkeen rehkiä kun itse toimin lähinnä vanhojen kaappien tyhjentäjänä ja työnjohtajana;)
Mukavaa viikonloppua kaikille!!

*Muoks* Tänään tulikin kutsu sinne synnytystapa-arviointiin ja se on 4.1.2011. Siitä onkin sitten vain n. 2 viikkoa laskettuun aikaan..toivottavasti ei ole liian myöhään tuo aika..
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolakuulumisia täältäkin..oli TAAS joku opiskelija siinä mukana ja myöhästyin sitten töistä kun siinä piti jaaritella:OPaino on tippunut hieman, sitä on siis tullut 2,8kg koko raskauden aikana vaan lisää..Tosin mun pukamat ja tää päällä oleva flunssa on veroittaneet ruokahalua.Rautaa olis mentävä huomenna ostamaan jä th epäili että se saattaa laittaa taas mahan kovalle:|Hb oli 105.Sf mitta oli 30cm.Ja muan niin ÄRSYTTÄÄ kun osa työkavereista kommentoi mahan kokoa " ompas se pieni, osa sanoo"ei se kyllä mikään pieni ole!!Mulla oli noilla viikoilla sen ja sen kokoinen!!
Kolme viikkoa ja jään ä lomalle, näillä tiedoin vika työpv olis 10.12.
Kovasti odotan myös että saan vauvan syliini, sitten uskon vasta tämän lapsettomuushelvetin hellittävän.En osaa jännittää vielä synnytystä, mies kyllä jännittää.Luotan vaan että kaipa se hoituuja lapsi ulos saadaan.

Huomenna olis tarkoitus mennä ostamaan kaikkea pientä ja puuttuvaa, olis sitten ä loman alkaessa kaikki valmiina, vaikka olenkin manaillut että mitä minä sitten teen kun LOMA alkaa ennnekuin vauva syntyy.
 
illusia mä en oo huomannut, että mylläisi autossa enemmän.. Kaipa nämäkin ovat niitä vauvakohtaisia temperamenttijuttuja :D

karmilla Mulle myös joku kaveri sanoo, että on iso maha ja oma äiti sanoo taas, että "voi kun sä oot vielä pieni, kun minä olin sua odottaessani semmonenkin valas". Ainahan niitä kommentteja riittää, raskaanaoleva nainen tuntuu olevan vapaata riistaa sen suhteen : / Ja äitiyslomalla sitten NAUTIT ja lepäät. Mä ainakin odotan jo niin kovasti sitä, että ei tarvitse tehdä yhtään mitään :) Mulla on niin raskas tuo työ, että olisin jo ihan valmis jäämään kotiin pikkuhiljaa.
 
pipa teillä on hankinnat hyvällä tolalla. Kuulostaa kyllä raskaalta tuo kolmivuorotyö.

Pikkuperho minullakin täällä entistä useammin pyörii päässä tuo synnytys.

illusia olen kyllä huomannut tuon saman, että autossa vauhti kiihtyy myös pienellä mahassa, mutta yleensä vain alukumatkasta, bussissa en ole huomannut samaa. Mistä lie johtuu??

Katselen tässä taas toisella silmällä englantilaista ohjelmaan vatsasta maailmaan, on todella erilaisia käytäntöjä maailalla. Siellä on mahdollista synnyttää kotona ja sama ( yksityinen) kätilö käy kotikäynniellä raskauden aikana.
 
Nemi tosiaan kunto tuntuu täälläkin heikolta vaikka olen saanutkin liikkua. Ihan pienestä, jopa innokkaasta puheesta seuraa puuskutusta..Noista KELA-asioista en tiedä, mätkyjä on jo tullut ihan riittävästi että on alkanut tottua tällaisiin 'joululahjarahoihin'..

Riksu sulla nyt tuota jännitystä piisaa, vai että perätilaan on kääntynyt. Oletko miettinyt miten haluaisit synnyttää?

Karmilla kiva että osaat olla noin rento tuon synnytyksen kanssa. Tuntuu että nyt alkavat kaverit kertoa jo vähän liiankin kanssa näitä naisten sotatarinoita, toivottavasti onnistun pitämään mielen avoimena kuitenkin.

Illusia ai teillä on synnytystapa-arvio. Ei taideta meillä tarjotakaan, vai mitä siellä tehdään?

Oivikki kuulostaa toisaalta mukavalta että on tuttu kätilö, mutta en kyllä haluaisi kotona synnyttää. Katselin minäkin isäksi tulemisesta ohjelmaa - herra oli rennosti haastateltavana autoa ajaessaan ja takapenkiltä kuului vaan välillä karjuntaa. Vaikutti ihan realistiselta..

Pikkuperho on kyllä tosiaan kiva että pääsee synnärille käymään, odotan sitä. Pitääkin muistaa varata aika. Ennusmerkeistä: Meillä on sitten sykkeiden mukaan tulossa tyttö ja linea negran mukaan poika, ihan hyvä että pysyy jännitys.

(.) Eilen meni ilta kylkipiston kanssa kamppaillessa. Jostain syystä vain kaikki asennon vaihdot sattui ja sen lisäksi pieni vielä jumppasi ja potki kipeästi oikein olan takaa. Mikäköhän lie ollut pistoksen syy? Onneksi tänään on jo normaalimpaa.
 
Heipsan kaikille!

Nyt vasta kerkeen ilmotteleen miten 4D-ultrassa kävi... Lääkäri oli sellasen 30 min myöhässä, et meillä meni illan suunnitelmat ketuiksi. Pääasia kuiteskin, et masussa edelleenkin molemmilla asiat tosi hyvin. Sukupuolet selvisi kuulemma 100% varmuudella; tyttö sekä poika tulossa. :heart::heart: Tyttö olisi A-vauva ja rt:ssä, arvioitu syntymäpaino tällä hetkellä (siis jos syntyvät rv 38) 4200g ja poika on jalat edellä, arvioitu syntymäpaino hällä 3800g. Tälläkin hetkellä pikkuisilla painoero vajaa 100g edelleen, ei mitään kummallista siinä tämänkään lääkärin mielestä. Joku täälläkin taisi todeta omista tuplistaan, et ihan normaalia tuo. Vauvaa masussa melkein 2kg jo + vedet, istukat jne. ja se kyllä tuntuu. :D

Tällä viikolla olis lääkärineuvola ja saikulle laittavat äippäloman/ synnytyksen alkuun saakka. Itse oon nyt miettinyt asioita ja tullut siihen tulokseen, et kyllä mie jaksan vielä töissä olla... Rahallinen menetys on aikamoinen, jos jo nyt jään saikulle. Ehtisin tipahtaa Kelan rahoille --> huomattava lovi äippärahaan. Laskeskelin, että ens kuun puolenvälin jälkeen tai ennen joulua voisin "huoletta" jäädä saikulle. Pitää viel liitosta varmistaa montako viikkoa työnantaja maksaa palkan useamman viikon yhtäjaksoisesta saikusta. Kuulostaa varmaan kylmältä taktikoinnilta - mitä se jonkin verran onkin - mutta pakko se on nipistää paras mahdollinen raha meidän tilanteessa. Toki, jos lääkäri määrää ehdottomasti saikulle jo nyt niin jään. Pikkuisten turvallisuus on etusijalla tietenkin. Toistaiseksi kunto on aika hyvä, vaiks yöt menee välillä heräillen, kun vintiöillä on menopäällä... =)


Mukavaa viikkoa kaikille!

Nonna ja murut 26+0 POKS
 
Viimeksi muokattu:
Nonnalle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!! Saattekin sitten molempia sukupuolia yhdet:)
Tuota vauvojen kokoarviota vaan ihmettelen, tulikohan sulle näppäilyvirhe vai miten voisi noin isot painoarviot olla kaksosilla? Vauva kasvaa n. 200g viikossa ja jos sulla on 12 viikkoa jäljellä tuonne rv38:lle, niin eikös silloin tulisi painoa lisää n. 2400g eli nyt kilon painoiset olisi 3400g? Sekin olisi jo aika hyvä koko kaksosille, eikö?
Nuo saikkuasiat on hankalia, varmasti kaksosraskaudessa pitää riskit arvioida tarkasti mutta jos sulla on tosi hyvä olo edelleen niin voihan sitä vielä jonkin aikaa töissä olla.
 
riksu Hyvä, että pääset synnytystapa-arvioon ja toivottavasti pikkuinen vielä kääntyy oikein päin (onhan tässä vielä aikaa)!

oivikki Oysin synnärille ei pääse tutustumiskäynnille. Ymmärrän kyllä sen ihan hyvin. Ei mustakaan varmaan olis kovin kiva, jos joutuisin kärvisteleen tungoksen takia käytävällä supistusten kanssa ja sitten sinne tulis iso joukko tutustumaan... Netissä on esittelyvideo.
Ajattelin huomenna kysästä lääkäriltä, että voisinko käydä uimassa silloin tällöin. Jos siis kohdunsuulla kaikki kunnossa. Meillä ois uimahalli tosi lähellä ja uiminen on muutenkin mulle mieluista. Uimapuku ei kyllä mene edes viereen :LOL:, mutta jospa nuo bikinit vielä mahtuis... Ylä- ja alaosa ovat jo vähän venähtäneitä, joten jos ne nyt ois passelit ;)

Meillä on huomenna perhevalmennus, aiheena vauvan hoito. Lupailivat viimeksi, että siellä olisi n 3kk vauva =) vierailevana tähtenä.

pipa Ei käy kyllä kateeksi sun kolmivuorotyö. Voimia ja tsemppiä työelämään! Mullakin joinakin päivinä vaivaa ummetus, mutta onneksi se ei yleensä jatku kovin kauaa...

pikkuperho Mullakin varmaan on tippa linssissä, kun saan äippäpakkauksen hakea. On tämä vaan niis uskomatonta! Toisaalta tuntuu, että tammikuuhun on vielä pitkä aika, mutta toisaalta tää aika menee ihan hirveen nopeasti! Jouluun ei enää ole pitkästi ja sen jälkeen alkaa jo olla jännät paikat... (Ellei ole jo ennen sitä!)

illusia En ole huomannut vauvelin mylläävän automatkoilla enempää. Hyvää vessaremppaa teille =) Hienoa, että pääset sinne synnytystapa-arvioon! Hmm, meillä siitä ei ole puhuttu mitään... Pitää yrittää muistaa huomenna kysyä siitä! Vähän mietityttää vauvan mahdollinen iso koko. Hikka on kyllä nyt viime päivinä tuntunut alapäässä, joten josko ois kääntynyt oikein päin...

karmilla Mulla vähän päinvastainen tilanne: monet päivittelee kuinka iso mun maha on. Eikö ne ymmärrä, että jokainen raskaus on yksilöllistä, eikä kaikenmaailman päivittelyt kivalta tunnu!

paiju Mulla välillä myös pistää kylkeen, erityisesti kun istun sohvalla kyljittäin nojaten isoon tyynyyn. Kun laitan toisen tyynyn tukemaan mahaa, niin pistos helpottaa.

Nonna Hienoja uutisia sulla =) Ja, että saatte molempia sukupuolia kerralla ;), vaikka eihän sukupuolilla niin olekaan merkitystä... Varmasti tuntuu, että kaksi hyvänkokoista kultahippua sulla matkustaa mukana. Voin vaan kuvitella.

Eilen illalla vihloi oikein kunnolla alapäähän ja lonkat on poksunu muutaman kerran oikein äänekkäästi. Lauantaina vietettiin kaverilla pikkujouluja, niin vieressä istunut kaverikin kuuli lonkan poksahduksen vaihtaessani asentoa :LOL: Onneksi löystymiskivut eivät ole vielä olleet kovin pahoja, eivätkä kestä hirveen kauaa! Pissalla pitää kyllä rampata taas useasti ja silti tulee pikku lirutusta vaan :mad: Kaipa se pikkuinen jo painaa taas virtsarakkoa. Huomenna ois tosiaan taas kontrolliaika lääkärille, katsotaan taas kohdunsuun tilannetta. Ajattellin kysästä voisko saada koko arviota, siellä ois nimittäin ultra käytössä...
 
illusia Kiitos! =) Piti tarkistaa viel paperista ja tuollain lääkäri kirjoitti painoista. Kasvukäyrän mukaan painot olisi tuota luokkaa. Kaksosien kasvu hidastuu myöhemmillä viikoilla, ko istukasta ei riitä tarpeeksi ravintoa tai jotain, tuollasta lekuri sanoi, et kuulemma hyvä, et painoa ja pituutta tullut hyvin tähän asti. Pituutta ainakin saattaa piisata, ko näiden isukki on aika hujoppi (195cm) ja miekään ihan lyhyt ole (170). Arvioitahan nää on ja sokerirasitukseen pääsen ens viikolla...toivottavasti painot ei johdu RD:sta. Kyllä, tuo 3400g olisi todella hyvä syntymäpaino tuplille. Mie en osaa sanoa yhtään millai sikiöiden kasvu menee, mut jos tuollai painon kuuluisi nousta, ni sitte on lekurille käynyt virhe?

Nemi Kiitos! =) Nää kultahiput tuntuu hiukan jo kimpaleille... ;) Miullakin on lonkat paukkuneet äänekkäästi pitkään. Mua se ei satu, mut ääni on aikamoinen... Harmillista tuo pissittäminen ja siun kivut. :hug: Onneksi oot saikulla ja saat levätä? Toivottavasti kaikki on huomenna kunnossa kuten pitääkin!
 
Paiju en minäkään varmaan haluisi kotonasynnyttää, mutta tullaisien vakikätilön kyllä mielelläni ottaisin mukaan. Toivottavasti kylkipisto ei ole uusinut.

Nonna ihanaa, että pienillä ja sinulla on kaikki hyvin. Kelan äitiyspäivärahasta, minulla ainakin lasketaan joko vuoden 2008 vertuksen tai ennen sairalomaa 6kk ajan palkanmukaan. Kannattaa soittaa kelaan ja kysyä niitä äitiysrahan laskentaperusteita.

Nemi meilläkin oli perhevalmennuksessa käymässä vauvaperhe 2kk vauvan kanssa :). On se ikävä, juttu kun nykyisin tuntuu olevan sairaaloissa niin minimi resurssit, kuitenkin kaikkien pitää synyttää silloin kun on sen aika. Uiminen on varmasti hyvää liikuntaa. Saitko sen koko arvion.

Minä kävin eilen neuvolassa. Kaikki oli ok. Vauva on jo laskeutuntu aika alas lantioon ( ainakin th tunnustelun perusteella) sitä en yhtään ihmettele, kun minulla on kävellessä kokoajan pissahätä. Otin myös sen influennssapiikin.
 
Nonna78 Juu, varmasti tuntuu, että 2 kultakimpaletta on masussa =) Kyllä näiden kipujen kanssa pärjää. Paljon parempi olo on, kun voin levätä juuri silloin, kun siltä tuntuu. Eiköhän teidän tuplien koot johdu tosiaan suurimmaksi osaksi äiskän ja iskän pituuksista =) Harvemmin pitkille vanhemmille kovin pieniä lapsia tulee ;) Meillekin lääkäri totesi, että eihän vanhemmatkaan mitään pienikokoisia ole.

oivikki Sain kokoarvion, tällä hetkellä n. 2400g, mutta lääkäri sanoi, että virhemarginaalia voi olla aika paljon. Mitat otettiin niin pikaisesti. Eli koko vastais viikkoja 34 :O ja viikothan mulla on nyt 32+2. Lääkäri sanoi, että viikolla 36 on lääkäriaika, jossa katotaan tarkempi kokoarvio ja synnytystapa-arvio. Minä sain influenssapiikkiesitteen, mutta vielä en sitä ottanut. Hoitaja sanoi, että mieti ihan rauhassa kotona. Voin käydä sen sitten ottamassa vaikka heti huomenna, jos siihen päädyn. En oikein tiedä vielä.

Oletteko muut ajatelleet ottavanne kausi-influenssarokotteen?

Tarkemmat neuvolakuulumiset: Kaikki ok :D Kohdunkaulan tilanne hyvä ja ennallaan! Vauveli ainakin tällä hetkellä kääntyneenä oikein päin (tietenkinhän tässä ehtii vielä kääntyillä moneen kertaan), mutta aika ylhäällä oli vielä. Sain luvan käydä uimassa, mutta omia tuntemuksia pitää kuunnella. Jos alkaa supistella enemmän, niin sitten pitää ottaa taas rauhallisemmin. Seuraava lääkäri viikolla 36, jolloin tarkempi koko- ja synnytystapa-arvio. Hui, sitten ollaan kyllä jo aika pitkällä (jos pikkuinen ei siis ole ottanut varaslähtöä)!
 
Nemi sinullahan oli hvyiä uutisia neuvolasta. Minullahan oli silloin kaksivkoa sitten tosiaan vauvan koko arvio 1150g. Nämä viikothan ovat juuri niitä jollon pikkuisen paino nousee kohisten. Kiva myös, että sait tuon uimisluvan. Minä kävin tänään kävelylenkillä kirjastossa, oli mukavaa, kun oli aurinkoista. Minä tosiaan eilen otin sen ifluenssarokoitteen. Tänään vielä tuntuu olkavarressa, kun nostan kättä ylös.
 
oivikki Niinhän se on, että pikkuinen kerää nyt rasvaa ja kasvattaa massaansa :)

Pelkäsin tuossa toissailtana, että mullakin on alkanut peräpukamat ärtymään : / Tosi kovia kipuja tuli ajoittain peräsuolen alueelle. Välillä kivut tosin säteili muuallekin lantion alueelle ja olivat sellaisia niin, kuin olis sukkapuikoilla sohittu peräsuoleen ja lantion alueelle. Lisäksi oli paineen tunnetta alavatsalla. Onneksi kivut ovat olleet eilen ja tänään helpompia, eikä niitä ole ollut läheskään yhtä paljon! Mietinkin, että voisivatko kivut olla ainakin osaksi lantion löystymiskipuja? Voisko osa peräsuolen kivuista olla myös häntäluusta säteilevää kipua? Kai mullakin peräpukamat jonku verran on ärtyneet. Pitää seurata tilannetta ja tarpeen vaatiessa hakea lääkettä...
 
Juu, on tämä raskausaika kaikessa ihanuudessaankin melko rampauttavaa toimintaa. Aina joku paikka on hankala. Minulla on edelleen nämä ihovaivat - järkeilin, että kun hikoilee herkemmin (ainakin minä hikoilen) niin perusheikko ihokin ärtyy herkemmin? Nyt on ainakin isot rasvatuubit tiiviissä käytössä. Ja sitten selkä on välillä kipeä. Peräpukamatkin ovat välillä muistutelleet, muttei onneksi pahasti. Valivali..No, nyt alkaa olla maksimissaan 2 kuukautta jäljellä.
 
Oletteko kukaan pohtineet kestovaippakysymyksiä? Itse olen toistaiseksi taipuvainen harso/nauhavaippasuuntaan, koska vaikuttaisi, että niiden kanssa tarvitsisi uusia vain ulkokuoret vauvan kasvaessa. Onko kellään kokemuksia tai muita ideoita? Toki kaikki sanovat, että pitää ensi kokeilla kaikenlaista ja sitten vasta valita, mutta kun ei millään jaksaisi, ja meillä ei kuitenkaan ole kuivausrumpua niin ei voi mitään hitaasti kuivuvaa harkitakaan.

(.) Neuvolassa taas kaikki ok. Nyt yläpaine on noussut jo yli sadan...äiti paksuuntunut, pikkuinen sen sijaan asettunut keskikäyrälle
 

Yhteistyössä