***LOPPUKEVÄÄN 2010 HOIDOISTA PLUSSANNEET***

Kuulumisia täältäkin..taas sairaslomalla:(sain nimittäin riesakseni aivan järkyttävät peräpukamat.Olen todella kipeä.eilen kävin työterveydessä ja sain vielä illaksi ajan kirurgille.Itsehoitaen PITÄISI parantua, olon helpottaa kolmessa neljässä päiväss hiljalleen.kun mielellään ei raskauden aikana niitä lähdetä operoimaan..tämä lääkäri oli kyllä onneksi ASIANTUNTEVA,nimittäin su iltana päivystyksessä niitä ei edes katsottu.Ainoa mikä helpottaa oloa edes tilapäisesti on tyyny tuolilla ja siinä KYLMÄKALLE:'(muuten ei oikeen pysty olemaan missään, syödäkkin pitää seisaaltaan.Että kaikenlaista riesaasitä ihmisellä pitääkin olla.vauva onneksi liikkuu, se tuottaa iloa.
 
Karmilla: Peräpukamat osaavat olla inhottavia! Itselläni viime raskaudessa oli ja nytkin jotain pientä. Apteekin salvaaoon niihin laittanut.

Täällä myös saikulla ollaan. Kaksi päivää olin töissä ja se riitti. Nyt on taas kaksi viikkoa saikkua ja sit kaksi viikkoa lomaa. Sen jälkeen jääkin enään kaksi viikkoa töitä, mut taitaa sekin mennä saikulla. Iskias on ollut välillä niin pahana, että viime viikolla jouduin hakemaan kyynärsauvat. Niillä en kyl osaa kulkea yhtään, et tossa ne eteisen nurkassa on koristeena :) Nyt viikon ajan iskias ollut kyllä hyvänä. Pahin ongelma nyt on ne supistukset. Ei tarvi kun perunoita kuoria niin eilenkin supisti. Likan kanssa vähän vaikeeta olla, kun ei anna mun yhtään levätä..

Neuvolassa kävin tänään. Hb laskee taas, 109. Maha pieni, mutta kasvaa :) Kohdun korkeus oli 22cm. TAYSissa kävin siä sisätautipolilla ja thyroxin lääkitys aloitettiin kilpirauhasen vajaatoimintaan. Taudin tai lääkkeen ei pitäisi onneksi vaikuttaa vauvaan mitenkään! Puolen vuoden päästä synnytyksestä yritetään lääkkeestä päästä eroon, mut jos ei päästä niin sit alkaa tutkimukset, et mikä mun aivolisäkettä vaivaa, magneettikuvaukset ja muut... Imettämään tuskin pystyn tästäkään raskaudesta, kun ei toi aivolisäke vaan toimi.. Mut se on pienin murhe! Oisin vaan niin halunnut...

Riksu ja papu rv 29+1
 
Riksu hyvä että sait asiat selviksi, tai niin selviksi kuin nyt voi! vaikka tosi harmi tuo imetysjuttu jos olit sitä odottanut. Ja kuulostaa kyllä vähän haastavalta hoidella toista lasta jos kaikki supistaa! Mutta onneksi isot asiat on nyt hyvin ettei ollut mitään vakavaa!

Karmilla auts, otan osaa. Mullakin oli jotain pienempää vaivaa ja se kyllä riitti vakuuttamaan. Nyt on onneksi pysynyt poissa lesekuurilla ja lantionpohjajumpalla.

Nemi hyvä, että työjutut tuli selviksi ja kohdunsuu ei ole auennut. Nautinnollista saikkua sitten toivotellaan! Olen itsekin yritellyt tunnustella onko perätilassa vai ei - viimeksi eivät neuvolassa saaneet selvää. Toissa iltana oli sellaiset tosi kipeät myllerrykset että ainakin asento vaihtui silloin)

(.) Täällä ei ole vauvan liikkeiden lisäksi mitään erityisiä tuntemuksia, mikä on ihan hyvä, koskta meillä tulikin nyt asunnonvaihto! Ihanaa päästä isompaan jo ennen pikkuisen tuloa, mutta tässä vaihtoprosessissa on kyllä vaivaakin. Meinattiin alkaa myydä omaa itse, mutta stressitasot nousi sen verran, että muutettiin mieltä. On tässä vielä muitakin asioita joita pitäisi saada tehtyä ennen vuodenvaihdetta, niin ei minunkaan vointi ja energiatasot nähtävästi ihan noin superluokkaa ole! Nyt on helpottunut olo, joten lähdenkin tästä täyttämään ne KELAn paperit...
 
Marraskuutervehdys kaikille :wave:

Hyvä Nemi että sait Saikkua loppu ajan, eikä tarvitse enää työpaikan ilmanlaadusta stressailla! Toivottavasti verenpaineailahtelut helpottaa ja saat nautiskella lomasta ennen kun kädet on sitten ihanasti täynnä työtä :)
Miulla loppui tossa juuri töissä strassaava työrupeama, joka edellytti piiitkiä päiviä ja viikonlopputöitä + muutaman työmatkan ruotsiin, ny ihanan ressitön olo ja oisin ihan valmis jäämään kanssa töistä pois jo, mutta kun olo niin harmittavan hyvä ettei millään kehtaa :D Neuvolantätikin kyllä kannusti jäämään ajoissa pois töistä ennemmin kuin liian myöhään, joten viikkoviikolta tässä tunnustelen miten olo kehittyy...

Nonna hyvän kokoisia teidän tuplat jo! Milloin teillä se 4D ultra? Meillä seuraava äippäpoli ultra 19.11. Eiköhän siihen mennessä nuo meijänkin rääpäleet ole jo saaneet lisäkokoa, kun nyt on viimeiset kaksi viikkoa ollut tämän mamman ympärysmitan kasvu niiiiin hurjaa... n. 5cm per vko :cool:

Karmillalle paranemisia! Eikös raskauden aikana olekin aika riski juuri noita pukamavaivoja saada? Niille ei sitten voida mitäänkö ennen synnytystä?

Paijulle paljon onnea uudesta kodista! Ihana päästä tilavampaan ennen pikkusen tuloa :heart: Temppiä teille muutto- ja asunnonmyyntirumbaan!

Meillä ollut työkiireiden lomassa onnellista odotusta, mentiin myös naimisiin tuossa 20.10. ja nyt la lähdetään häämatkalle vajaa viikoksi =)

Ihanaa marraskuuta ja hyviä vointeja kaikille, tästä harmaudesta huolimatta...

Vilkas ja pikkuset 23+1
 
Vilkas onnittelut naimisiin menon johdosta :flower: Ihanaa häämatkaa!:)

Riksu Hyvä kun asia selvisi.Minulla todettiin kesällä 09 kilpirauhasen vajaatoiminta:( Siis eikö voi imettää jos on toi kilpirauhasen vajaatoiminta?:confused:

Karmilla toivottavasti saat jostain apua/helpotusta peräpukamiin,et varmasti ole ainut jolla niitä on.

Itse olen vielä saikulla,selkäsäryt vähentyneet kun saa olla kotona ja touhata omaan tahtiin. Ensi viikolla pitäisi sitten mennä töihin.Nyt meinaa iskeä flunssa taas vaihteeksi:kieh: Muuten olen voinut ihan hyvin :) Kyselin tässä silloin ennemmin vauvan haalareista/toppapusseista,nyt olen löytänyt vauvalle lämpimät ja hyvän väriset haalarit :)

Sellaista vielä kysyisin että minkä merkkisiä vaunuja teillä on/aiotte hankkia?Itse olen tykästynyt emmaljungan vaunuihin,mutta ne on aika kalliit.

Mukavaa loppu viikkoa kaikille!:)
 
karmilla Voi ei :eek: Peräpukamat voi kyllä olla tosi kivuliaat! Mulla on kerran ollu, eikä ne edes ollu kovin pahat ja silti kipu oli kova. Toivottavasti sulla kipu helpottaa pian! Mullakin on välillä kipuja ja olen pelännyt milloin mun peräpukamat ilmottaa itsestään... Toivottavasti eivät kuitenkaan mene pahoiksi!

riksu82 Voi harmi sun suppareita :| Vaikeeta varmasti on pienen tytön kanssa. Onneksi sun kilpirauhasvaivat ei vaikuta vauvaan! Toivottavasti kilpirauhasasiat jotenkin helpottais. Onpa kyllä harmi, jos et voi imettää :hug: Ymmärrän kyllä, että haluaisit imettää.

Paiju Onnea uudesta kodista ja voimia ja tsemppiä täältäkin asunnon myyntiin ja muuttoon. Pääsetkös sisustaan pienelle omaa huonettakin :heart:?

Vilkas75 Juu, ei kannata sinnitellä töissä yhtään liikaa. Onnea naimisiinmenosta :flower: ja oikein ihanaa ja rentouttavaa häämatkaa =)

pipa87 Pikaista paranemista flunssasta ja toivottavasti selkäsäryt eivät pahene töissä! Me saatiin lahjoituksena emmaljungan vaunut =) Onneksi, ei olis raskittu uutena ostaa! Kyllähän niitä voi hyvällä tuurilla löytää käytettynäkin kirppiksiltä tai vaikka huutonetistä.

Kävin tänään töissä hoitamassa paperiasioita ja opastamassa sijaista. Kyllä oli heti raskas ja huono olo siellä. Onneksi ei enää tarvi mennä sinne töihin. Ensi viikolla pitää vaan käydä siellä vielä opastamassa sijaista ja raivaamassa työtilaa. Harmittaa vaan pikkasen, kun ilmeisesti saan loppuajan sairaslomasta alempaa palkkaa, kun sairaslomapäivät ylittyy : / Täytyy huomenna vielä soittaa palkanlaskijalle ja selvittää asiaa...
 
Vilkas hyvää häämatkaa! Sen takia olet niin hyvässä kunnossa pysynyt, että pääset tuosta vielä nauttimaan;). Tuli noista ympärysmitoista mieleen, että pitäisi ehkä mitata perheen yhteistä ympärysmittaa - lähipiirissä monet tulevat isät ovat kasvattaneet lisärenkaita noin niin kuin seuraksi, meillä ei vielä havaittavissa ainakaan.

Pipa me ostettiin Concord-merkkiset vaunut/rattaat/turvaistuin käytettyinä 200 e. Ajokokemus on vielä vähän vähissä, mutta haluttiin jotain näppärää ja ettei tarvitse heti 6kk iässä lähteä uusia hankkimaan. Eiköhän noista uusista Emmaljungista saa eteenpäin myydessä ison
osan takaisin?

Nemi tsemppiä viimeisiin työpuristuksiin ja byrokratiaan. Tulee meille kyllä lapselle huone, mutta varmaan vasta sittenn kun se muuttaa yksin nukkumaan (enpä tiedä taas sitäkään että koskakohan se on?).

Kaikki lahjoituksina saadut lastenvaatteet on nyt käyty läpi ja järjestetty, niin että jos meneekin muutot ja synnytykset päällekäin niin ei silloin tarvitse niitä miettiä. Nyt hahmotan jo vähän paremmin näitä 'puolipotkuhousu' ja 'tää puku on hankala kun tähän tarvitsee sukat' ja 'lyhythihaisille ja pikkuhousuille on kyllä tosi vähän käyttöä'- keskusteluja. Huh huh, aika paljon oppimista, mutta mikäs siinä kun aihe on kiva.
 
tässä sitä istutaan pieni hetki koneella, tyyny takamuksen alla..tää erikoislääkäri jonka vastaanotolla maanantaian kävin, sanoi että kolme,neljä pv menee kun paraneminen ALKAA..ite en oo huomannu muuta helpotusta kun särkyjen kokoaikaisen häviämisen ja sen että pystyn jopa VIISI MINUUTTIA istumaan..mulla on särkylääkkeitä ja puuduttavaa voidetta ja puikkoja.Tuntuu vaan niin masentavalle olla ja maata.sitten iskee epätoivo että jos en paranekkaan.Kuulemma hirttäminen" nopeuttais 2pv paranemista,mutta maanataina jos tilanne on sama mä vaadin kyllä jotain toimenpiteitä,mun kärsivällisyys ei riitä enää!Leikkaaminen on ÄÄRIMMÄINEN keino,ja sehän on aina riski raskaana olevalle, siinä myös haavat jätetään auki ja paraneminseen menee helposti kuukausi...

Olis niin kiva olla töissä varsinkin kun töitä olis enää 5 viikkoa...tosin kotonakin olis hommia, vaatteiden yms perua , järkkäämistä jne, eli mitään en oo vielä tehny, ja joulukin on tulossa.
Sain lainaan hoitopöydän ja lämpöpussin , yhdeltä kaverilta on tulossa pari kassillista kaikkea vauvaroinaa":)
 
Paiju Mekin aateltiin vasta joskus myöhemmin raivata työhuoneesta tietokonepöytä pois ja tehdä siitä pikkuiselle huone. Pinnoille ei tarvi onneksi tehdä mitään, ainoastaan laittaa pinnasängyt jne paikoilleen. Ensi viikolla menen vielä käymään työpaikalla. Paprut on nyt onneksi kunnossa, mutta työtilaa pitää vielä tyhjentää ja sijaisen kanssa jutskata.

Selvisi sitten eilen, että palkka tippuu viimeisiltä 17 päivältä yhdenkolmasosan : /. Tämän vuoden aikana ollut sen verran paljon poissaoloja hoitojen (kahden punktion) ja olkapään loukkaantumisen ja nyt tän raskauden aikana. No pääasia, ettei tarvi enää mennä töihin kiusaamaan ja rääkkäämään itseään (ja vauvaa)!

karmilla Äidiltä leikattiin peräpukamat vuosia sitten, kun vielä asuin kotosalla. Oli kyllä tuskaisen kuulosta vessassa käynti äidillä silloin :x ja kesti aika kauan tosiaan. Toivottavasti sun olo helpottais tai sitten tekisivät jonkun helpottavan toimenpiteen!

Kaksoissisko ja pikkusisko lupasivat eilen tulla tekemään meille joulusiivouksen ennen joulua :heart: Ihanaa, huolehdinkin jo pikkasen, etten jaksa siivota jouluksi ja mieskin hengähti helpotuksesta, ettei sen tarvi yksin siivota ;) Eilen illalla bongasin, että pikkuisella oli kunnon hikkakohtaus =) Koko maha pomppi ja mieskin näki ja tunsi nytkähdykset. Pää oli ainakin sillä hetkellä alempana kyljessä, kuin edellisellä lääkärikäynnillä. Jospa se pikkuinen kääntyis oikeaan asentoon ennen h-hetkeä! Lääkärikin rauhoitteli, että vasta useamman viikon päästä mietitään kääntöyritystä, jos ei ole siihen mennessä kääntynyt.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
pipa87: Voi tietty imettää! Mulla vika aivolisäkkeessä, joka erittää prolaktiinia joka taas tuottaa maitoa. Mulla lapsettomuusongelmatkin liittyvät aivolisäkkeen erittämiin hormoneihin ja edellisestä raskaudestakaan en pystynyt imettämään, kun maitoa ei vain erity :(

Meillä vaunuihin likan vanhat gessleinin yhdistelmävaunut. Emmaljungia aikoinaan kans ihasteltiin,mut uutena ovat niin turkasen kalliita!

vilkas75: Paljon onnea! Mihin menette häämatkalle?

karmilla: Tsemppiä pukamien kanssa! Kuulostaa kauhealta..
 
Onnea Vilkas :flower: Ihanaa honeymoonia!

Monet täällä kovasti valmistelleet vauvan tuloa, samoin myös täällä... Hankittiin kaksi Gracon käytettyä kaukaloa telakalla ja tosi hyvässä kunnossa molemmat, kuin uudet. Nyt isommista/ tärkeimmistä hankinnoista jäljellä vaunut + kantokopat, vaatelipasto, hoitotaso, amme, rintapumppu, sitterit tms., pinniksiin patjat, peitot ja vuodevaatteet sekä pyyhkeet vain vauvoille. Vaatetta, pulloja sekä hoitotarvikkeita että vauvakirjat sekä valokuvakehykset hankitaan rv 30 jälkeen, mitä ei saada joululahjaksi. Niin ja vielä pähkäillään vauvavakuutusten kanssa...vaikeeta tää päättäminen.

Viikolla käytiin neuvolassa ja kaikki hyvin edelleen. Tällä kertaa sydänäänet kuuluivat molemmilta paremmin kuin koskaan ennen. Hemis 126, et ei oo laskenut kuin kaksi pykälää, paineet normaalit, pissa puhdas ja sf-mitta 28,5. Pääsen kuun lopussa sokerirasitukseen, koska itse halusin, terkka ei sinne ois pakottanut, kun äippäpolin lääkäri meinasi, ettei miulla olisi selkeää tarvetta siihen. Niin, siellä äippäpolillakin käytiin ja sydämet kunnossa pikkuisilla, vilkkaita olivat ja painoero edelleen se vajaa 100g. Lääkärin mielestä tuosta painoerosta ei pidä murehtia, kun ovat hyvänkokoisia kaikkiaan. Tällä kertaa veikattiin sukupuolia niin, että toinen olisi selvä poika ja toisesta eivät niin lääkäri kuin kätilökään saaneet varmuutta... Ei kuulemma kahta tyttöä ainakaan ole tulossa. Mukavaahan se ois saada molemmat - tyttö sekä poika, mut terveet muksut ennen kaikkea. =)

Nyt meinaan lähtä viel hiukan shoppailee, jospa löytyis jotain ihanaa vauvoille.... ;)

Hyvää viikonloppua kaikille!!

Nonna ja sukeltajat 23+4
 
vilkas Onnea naimisiinmenosta :flower:

Nemi hyvä, että sait saikkua loppuajaksi =)

Paiju tsempit muuttorumbaan =)

riksu ikävää tuo, että ei voi imettää :hug: vaikka eihän sitä tiedä vaikkei itsekään voisi. Yritänkin asennoitua jo nyt siihen, että ei se välttämättä onnistu vaikka kuinka tahtoisi ja aivan yhtä hyviä lapsia kasvaa korvikkeellakin. Pääasia on se, että vauva kasvaa ja voi hyvin, ei se mistä se maito tulee :heart:

karmilla auts!! Kuulostaa TODELLA ikävälle vaivalle. Voi kumpa se nyt helpottaisi pian :hug:

oivikki ei mulla siis mitään raskausmyrkytystä epäilty suoranaisesti, mutta kai se oli heidän mielestään joku pieni hälytysmerkki, että painoa on noin kovasti tullut yhtäkkiä ja samalla kertaa valitin turvotuksesta ja puutuneista käsistä..?

pipa me ostettiin käytetyt emmaljungan citycrossit =)

Nonna hienoa, että kaksosilla kaikki hyvin ultrassa =)
 
Jatkan omaa napaa erilliseen viestiin..

Täällä voidaan hyvin ja paksusti :cool: Beibi potkii välillä (nytkin) niin vimmatusti, että koko mamma heilahtelee edes takaisin. Että kyllä on tullut voimia tuolle oikein kovastikin. Hurjaa ajatella, että pikkuinen on kuitenkin jo pidempi kuin se pitkä viivotin (30cm) ja painoakin on jo varmasti yli kilon. Eräs laskuri näytti, että päiviä synnytykseen 77. Kuulostaa järjettömän vähälle sekin!

Ensimmäinen perhevalmennus on ollut ja se oli aika tylsää loppuviimeksi. Psykologi sen piti ja aiheena oli perheeksi tuleminen. Tietysti joiltakin kohdin siinä oli hyviäkin pointteja ajateltavaksi. Ensi kertaa odotan silti suuremmalla mielenkiinnolla, silloin puhutaan imetyksestä ja lastenhoidosta =)

Ensimmäiset supistukset on täälläkin bongattu. Onneksi ovat olleet niitä kivuttomia, mutta epämiellyttäviä tokikin. Töissä niitä on tullut, mutta vielä sen verran vähän, eivätkä ole häirinneet, että jatkan töitä entiseen malliin. Vielä viisi viikkoa pitäisi jaksaa.
Isyyspakkauksen sain melkein valmiiksi ja aion antaa sen isänpäivänä :heart: Toivottavasti on mieleinen.

Äitiyspakkauksesta oli tehty päätös myös ja se saapunee parin viikon sisällä. Ihanaa!! Kyllä sitä on odotettukin :D Meillä taitaa olla kaikki isoimmat hankinnat nyt tosiaan tehtynä ja vaatettakin on alkuunpääsemiseksi ja varmasti tulevilta isovanhemmilta tulee vielä lisää itsekudottuja villasukkia ja talvivaatteita ensi kuukausien tarpeisiin. Itse en ole ollenkaan käsityöihminen, joten hyvä, että muut kutovat. Vauvan kylpyamme ja sitteri ovat vielä hankintalistalla ja samaten kaikki pikkutarvikkeet, kuten voiteet, puhdistuspyyhkeet, vaipat, tuttipullot jne.

Pikkuperho ja beibi rv 29+0 :heart:
 
Hellou!

Kolme päivää olin töissä ja yllättävän hyvin jaksoin. Nyt on kyllä ihan poikki olo ja jalkeillaollessa supistelee kovasti eli aikalailla sopivaan aikaan mulle tuli nyt kolmen päivän vapaa eli tiistaina vasta töihin taas. Koitan jaksaa olla töissä jos vaan supistelut ei työpäivän aikana kovin pahoiksi mene. Nyt onkin ihanaa ottaa lungisti kun ei ole vknlopuksi mitään ihmeempää ohjelmaa:)
Mahtavaa ajatella, että ens viikolla tulee jo 30 viikkoa täyteen! Sehän kuulostaa jo tosi lupaavilta viikoilta ja laskettuaika lähenee ihanasti.

Kaikille hyvää vknloppua ja muistakaa rentoutua:D
 
Illusia ilahduttavaa että meni töissä odotettua paremmin!
Karmilla sairastaminen on kyllä tosi ankeaa!! Toivottavasti rohdot alkaa kohta tehota ja saat jotain millä pitää ajatukset muualla. Tai sitten niihin järeämpiin hoitoihin vaan, sitähän varten ne on loppupeleissä kuitenkin..
Pikkuperho ja Nonna hyviä uutisia teillä :)
Nemi Aika ihana siivousidea. Minäkin ajattelin siskoa kutsua avuksi, mutta ehkä vasta h-hetken jälkeen.

Täällä on uutena pohdintana toissapäivänä alkanut ihon kutina, joka herättää öisin ja tuntuu etenkin käsissä, käsivarsissa ja vähän missä vaan. Mulla on muutenkin kuiva iho ja taipeet kutiaa, mutta nyt on kyllä varsin ikävässä mittakaavassa :(. Jos tämä jatkuu kaikesta rasvauksesta huolimatta niin pitänee mennä ensi viikolla verikokeisiin kun on 31. viikko menossa ja raskaushepatoosikin voi alkaa oireilla juuri näillä viikoilla! Muuten olo on hyvä ja maha senkun kasvaa, alan mielestäni jo näyttää aikamoiselta buddhalta.
 
Nonna78 Tänään juuri kattelin netistä erilaisia tuttipulloja. Hienoa, että kaksosilla on kaikki hyvin! :D

Onko muilla kokemuksia, minkä merkkinen ois hyvä tuttipullo? Avent-merkkiset vaikuttais aika hyviltä? Ilmeisesti ei hirveästi pitäis "häiritä" imetyksen onnistumista.

Pikkuperho Hyvä, että tekin saatte muiden kutomia vaatteita =) Itsekin olen pyytänyt äitipuolta kutomaan, kun en minäkään todellakaan ole käsityöihminen. Paksusti voidaan täälläkin :cool: Maha on aikasen iso ja pikkuinen myllää kyllä ahkeraan. Hikkaa olen bongaillut nyt vähän sieltä sun täältä, joten taitaa hän pyöriä tosiaan aika kovasti ympäri masussa :LOL:

illusia Hienoa, että töissä meni hyvin ja onneksi viikonlopun lepotauko tuli hyvään saumaan! Tosiaan 30viikolla ollaan menossa, JEE! Huisia ajatellakin :D

Paiju Voi ei tota kutinaa : / Mikä raskaushepatoosi on? Olen kyllä kuullut sanan, mutta en tiedä mitä se tarkoittaa :ashamed: Toivottavasti sulla ei kuitenkaan ole kyse siitä!
 
Hei naiset pitkästä aikaa!

Olen ollut niin väsynyt etten ole jaksanut käydä edes sivustoilla, mutta nyt tulin kurkkaamaan teidän kuulumisia. Ihana huomata, että kaikilla on mennyt mukavasti, vaikka pieniä kremppoja näillä viikoilla alkaakin jo esiintymään.

Paiju inhottavaa tuo kutiaminen. jaan tunteesi, sillä mahanahkani kutiaa ihan älyttömästi. Eilen äivällä se kutisi niin kovasti, että raavin ja raavin, eikä auttanut ja illalla huomasinkin siihen ilmestyneen raskausarpia, joten ilmeisesti maha kasvaa niin kovasti ettei iho pysy mukana. Toivottavasti sinulla tuo ei tarkoita hepatoosia, ihan hyvä varmaan tsekkauttaa neuvolassa, vaikka varmaan ihan vaan jo ilmat tekee ihon kuivaksi.

Illusialle tsemppiä töissä jaksamiseen, hienoa venymistä sulla ainakin on!

Vilkas kovasti onnea naimisiinmenosta! Pääsette nyt helpommalla isyyden tunnustamisenkin suhteen, kun sitä ei tarvitse nyt sitten tehdä :)

Karmilla varmasti ihan kauheita nuo pukamat. Mulla on itsllä ollut kanssa tosi kipeitä pukamia joskus ja olin ihan varma, että niitä tulee kovasti raskausaikanakin, mutta ovat toistaiseksi pysytelleet poissa. (kop kop)

Nonna kiva kuulla että kaksosilla kaikki hyvin. Painothan voivat vaihdellakin aika tavalla. meillä oli rv 19 100 g painoeroa eikä siitä mitään sanottu muuta kuin, että ihan normaalia. Nyt vauvat ovat pitkään olleet ultran mukaan samanpainoisa, mutta niissähän on joku 10 % heittkoin, joten tuskin ne oikeasti ihan tasoissa kasvaa.

Nemi[/B] ihanaa että saatte joulusiivousapua! Meillä on kanssa äiti luvannut tulla siivoilemaan ennen joulua. Tosin meillä taitaa silloin jo ollut vauvat kainalossa, mutta saa nähdä ovatko vielä sairaalassa vai kotona. Mutta tosiaan hienoa, että saatte apua.

Riksu hyvä, että kilppariasiasi selvisi. Kurjaa jos imetys ei onnistu, mutta onneksi korvikkeet ovat nykyään niin hyviä.

Kaikille muillekin kovasti jaksamista ja ihanaa odotusta, kaikkia en nyt muista kommentoida.

Omaa napaa sen verran, että täällä on menossa jo rv 33+1. Maha on tosiaan valtava ja kaikki luulee, että odotan yliaikaista vauvaa ;) Mutta kaksikon pitäisi kyllä vielä vähän aikaa viihtyä mahassa. Korkeita verenpaineitani seurataan ja käyn tsekkaan pissan neuvolassa kaksi kertaa vikkossa, samoin kuin paineet. Raskausmyrkytystä tässä siis seurataan, tai sitä ettei se tulisi päälle. Toistaiseksi paineet pysyneet levossa ihan ok tasolla ja pissassa ei ole ollut mitään, joten tilanne on vielä ok. Valitettavasti kaksosilla tuo myrkytysvaara on niin kohonnut, että taysillakin käyn ultrassa puolentoistaviikon välein tarkistamassa vauvojen napanuoravirtaukset. Viikko sitten vauvat painoivat jo 1800 g ja kaikki oli heillä oikein mainiosti. Vielä en siis ole huolissani, mutta toivon, että kotilepo auttaa etten joudu sairaalaan kovin pitkäksi aikaa.

Mutta ei tässä varmaan laskettuun aikaan mennä ja miehen kanssa veikkaillaan, että se on pari-kolme viikkoa kun synnytys alkaa olmemaan käsillä! Hui! Aika on mennyt lopulta niin nopsaa ja on vaikea käsittää, että raskaus on oikeasti niin loppusuoralla. Ensi viikolla jos vauvat maailmaan haluaisivat, niin heitä ei kuulemma enää pidäteltäisi, koska viikot ovat jo ihan hyvät. Tosin lääkärin mukaan eivät olisi tulossa vielä hetkeen, kun kohdunkaula on ihan yhtä kiinni kuin alussa. Oma terveyteni voi tietysti jossain vaiheessa vaatia vauvojen synnyttämistä ennen aikojaan. Joka tapauksessa, jänniä hetkiä elellään!

Tsemppiähalit kaikille!

Tytti
 
Viimeksi muokattu:
Nemi raskaushepatoosissa maksa- ja sappiarvot nousevat tuntemattomasta syystä (hormonit?), äidille tulee kutinaa, ja lapselle saattaa tulla ongelmia, eli pitää seurata verikokein, ehkä lääkitä ja pahimmassa tapauksessa käynnistää synnytys ennen aikojaan. Onneksi kutina ei nyt ainakaan ole enää lisääntynyt. Odotan seuraavaa neuvolaa ensi maanantaina

Tytti sulla on tosiaan seurantoja, tosi ihanaa että niillä menee noin hyvin. Kohta oletkin sitten varmaan jo tositoimissa, oletteko jo päättäneet millä lailla ne tulevat sieltä ulos?

Täällä uutta on lähinnä miehen bongaama linea negra. Oma näkyvyys tuonne navan alle alkaakin olla jo aika puutteellinen. Tänään on synnytysvalmennus, kivaa että jotain taas vaihteeksi tapahtuu. Muuten onkin energia mennyt asunnon myyntiä stressatessa :kieh: , toivotaan todella että se on onnellisesti ohi ennen h-hetkeä..
 
Tytillä alkaa olla jännät ajat jo lähellä! Kyllä tää aika on mennyt nopeaan ja kohtahan meillä kaikilla on jo nyytti (tai kaksi) kainalossa:)
Paiju taitaa odottaa poikaa? Tai en ole ainakaan koskaan kuullut, että tuo linea negra tulisi tyttövauvaa odottaessa.
Töissä olen käynyt edelleen ja eihän tässä olekaan enää kuin reilut 2 viikkoa kun 27.11 on viimeinen työpäivä. Jään sitten talvilomalle joka jatkuu äippälomana. Joululahjoja olen jo kovasti miettinyt ja hankkinutkin, kun ei sitten kuitenkaan tiedä mikä on vointi joulukuun puolella. Voipi olla ettei paljoa jaksa kaupoissa kierrellä. Perjantaina on taas neuvola, eipä tässä mitään ihmeempiä tällä kertaa;)
 
Tytti onkin jo aivan loppusuoralla! Tsemppiä viimesiin metreihin =)

Paiju toivottavasti saatte asunnon myytyä pikapuoliin =)

Illusia mä oon kyllä kuullut, että linea negra voi tulla ihan kenelle vaan, riippumatta siitä minkäsorttista vauvelia odottaa :) Anoppi sanoi, että jos viiva tulee alhaalta vaan napaan asti, niin odottaa poikaa.. mutta jos se jatkuu navan yli, niin sitten tyttöä. No tuo ennustustapa on yhtä luotettava kuin nuo mahan kokoon ja muotoon jne perustuvat :D

Mulla on tullut linea negra jo siinä vaiheessa, kun massu alkoi pyöristymään ja tulee siis alhaalta napaan asti ja jatkuu navan yli hieman eri kohdassa. Ja mulla on vahva poikaolo, saapi nähdä. Mahakin on kasvanut suoraan tuohon eteen, takaa katsottuna ei edes huomaa koko mahaa vielä ainakaan. Tosin itse tunnen semmoiset pienet kummut tuossa vyötärön kohdalla molemminpuolin.

Meinaatteko esikoisodottajat muistaa tulevaa isää sunnuntaina jotenkin?
Mä oon koonnu sen isyyspakkauksen ja aion antaa sen silloin ja ehkäpä nousen kokkailemaan tuolle armaalleni jonkinlaisen aamiaisenkin :heart:

Huomenna poksuu jo rv 30+0 :O Kuukausi vielä töitä, olisi enää vain pari viikkoa, jos saisin pitää pitämättömät lomani tältä vuodelta, mutta näyttää siltä, että ketään ei kiinnosta minua päästää lomalle.. Sen enempiä selittelemättä, meillä on hankalat pomot ja tiukka työntekijätilanne. Ärsyttävää! Mutta olen kuitenkin sen verran hyväkuntoinen vielä, että jatkan töitä ja olen päättänyt jäädä sitten sairaslomalle, jos en kertakaikkiaan enää vaan jaksa/pysty. Siinäpä sitten huomaisivat, että olisi kannattanut suosiolla antaa ne pari lomaviikkoa minulle. Kelpaavat ne kyllä rahanakin palkan päälle, saan vähän säästöön hoitovapaata varten. Muuten ei ole varaa jäädä kovin pitkäksi aikaa kotiin.

Pikkuperho ja beibi rv 29+6 :heart:
 
Kuulumisia täältäkin..onneksi paranin hirvittävistä peräpukamista:|Huomenna on siis jo 30+0, hurjaa!
Eilen ja toissapnä pesin kaikki petivaatteet samoin ä pakkausken vaatteet ja laittelin kaappiin ne.Ei niitä vaatteita nyt niin hirveästi ole vaikka ensin näytti sille.Mieli tekis kyllä ostella kaikenlaista, mutta luotan että jotain tulee lahjaksikin.
Kuukausi olisi mullakin töitä enää ja eka ä lomapäivä 14.12, hurjaa.Pikkuhiljaa alkaa pelottamaan , kun ei stten haluttu osallistua niihin valmennuksiinkaan.Luotan vaan jotenkin siihen että kyllä sielä sairaalassa sitten neuvotaan, toivottavasti.Miehellä ei oo varsinaisesti mitään isyyslomaa, mutta eiköhän se voi koulusta olla jonkin aikaa pois,luotan siihen.

Olen ostanut isänäpäivälahjaksi hyvät hanskat kun en oikeen muuta keksinyt, mennään varmaan appiukon luokse kahvittelemaan.

Aluksi ei meinannut paino nousta, mutta nyt olis kyllä ruokahalua vaikka muille jakaa, satsumiin mulla on oikeen himo, niitä voi mennä 5-6 päivässä helpostikkin.
Viikon päästä olis neuvola, edellisestä tuleekin jo puoltoista kuukautta sitten aikaa..tosin kävin tässä välissä sielä 4D.ssä
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
 
kiitokset kaikille onnitteluista ja hanimoon toivotuksista =) Oltiin Riksu wienissä. Oli loistava valinta tähän vallitsevaan olotilaan nähden. Varattiin etukäteen liput Motzart konserttiin, Balettiin ja Weiniläisen ratsastuskoulun näytökseen, mahtavia elämyksiä kaikki, ja sitten kierreltiin kaupungilla, puistoissa ja kaupoissa sen minkä jaksoin. Paiju taisit muuten olla oikeassa siinä että ihan tän matkan takia mun olo oli säilyny niin hyvänä... ny heti matkan jälkeen on kohtu ruvennu aikas kivuliaasti painamaan kylkiluita ja keuhkoja... välillä tuntuu ettei saa happea ollenkaan :|

Paiju toivottavasti ihon kutina helpottaa! Neuvolassa kannattaa tosiaan pytää, jos tsekkaavat ne maksa-arvot. Mulla atoopinen iho, ja se oikeen kunnolla ärtyi kutisevaksi alkuraskaudesta, mutta sitten löysin Valioravinnon Iho Omega - mustaherukansiemenöljykapselit, aloin niitä syömään ihan vaan sen takia, kun tutkitusti vähentävät atopisen ihon periytymisriskiä, muttamutta kun olin viikon syönyt niin iho oli oikeestaan paremmassa kunnossa kuin vuosiin, suosittelen siis jos kutisevaa iho ongelmaa, vaikka nämä luontaistuotteet on tietty sellasia, että jollekin auttaa ja toiselle ei...

Tytille tsemppiä loppumetreihin, voin joo kuvitella, että viimeiset viikot voi koko näiden tuplien kanssa olla aika valtaisa, niin hurjaa tämä vatsan kasvu on nyt viime viikot ollut.

Nonnalle onnittelut hyvistä ultranäkymistä. Toivoisin että meillekin annettaisiin jonkinlaisia ennusteita sukupuolista ensiviikon ultrassa... kolmen vaihtoehdon kanssa eläminen käy miun uteliaisuudelle pikkuhiljaa ylivoimaiseksi :D

Karmilla loistavaa että olo parantunut! Miullakin oisi nyt ruokahalu kohdillaan, mutta närästyis niin pahaa, että vähentää syömäintoja ja vatsalaukkukin tuntuu täyttyvän ihan minimaalisista annoksista, no pitääpähän vaan syyä useesti mutta pienempiä annoksia =)

iloista loppuviikkoa Kaikille!

Vilkas ja pikkuset 24+2
 
Hei minusta tuntuu, että aika lentää eteenpäin tosi nopeasti. Kävin ma sairaalassa ultrassa. Kaikki oli hyvin vauvalla, toisin paino kulkee alemalla käyrällä, mutta käyrällä kuitenkin. Istukka oli noussut pois kohdunduulta, joka on hieno juttu. Oletteko ottaneet sen influenssarokotuksen, minä ajattelin seuraavalla neuvola käynnillä ottaa sen.

Vilkaalle onnittelut, ihanaa, että häämatka sujui ihanasti.

Tytti ihanan isot jo sinulla vauvat.

Karmilla hienoa, että sinä paranit! Vaatteita tekee minunkin mieli ostaa, mutta yritän olla ostamatta lisää, sillä niitä on jo aika paljon. Tein listan tarvikkeista joita vielä puuttuu, pienempiä juttuja kuten amme, imetysliivit, pumpulia, sukat, vaipat, kantoliina, kuumemittari yms. Joten yritän niihin nyt keskittyä :).
 
Moikka!

Tytti Kohta sie pääset tositoimiin! =) Oot kyllä saanut kannettua pikkuiset tosi hyville viikoille miunkin mielestä. Paljonko siulla on masunympärys ja SF-mitta nyt? Itseä vaan kauhistuttaa se, et kuinka kauheasti tää pömppis viel voi kasvaa...... ;)

Nemi Millasia tuttipulloja sie löysit? Me hankittiin kaukalot telakoilla molemmille ja hirveesti tekis mieli hankkia nuo vaunutkin ja kaikkee tilpehööriä.

Vilkas Meillä on ens viikolla 4D-ultra ja siks sit ä-poli vasta joulukuun alussa (kerroin viime kerralla, et mennään 4D:hen). Nähdään sitte kuinka piti paikkansa normiultran sukupuoliveikkaus. =) Kovasti kiinnostaa tietysti se, et muksuilla asiat ois hyvin ja istukan virtaukset yms. kunnossa. Torstaina sit selviää. =)

Paiju Mie peukuttelen, jotta asunto ois myyty ajoissa! Me aiotaan vaihtaa isompaan ens kesänä, ko sitte 2v asumista täynnä tässä asunnossa. Mukavaa, et sielläkin sujuu kivasti masun kanssa. =)

(.) Ens torstaina siis pääsemme odotettuun 4D-ultraan. Jännää!! Viime neuvolassa sain kelan paprut ja ne pitäis laittaa eteenpäin pikkuhiljaa. Montaa työpäivää miulla ei enää ole, kun terkka meinas, et 25.11. ois lääkärineuvola ja siitä miut päästettäisiin saikulle lepäämään. Otan kyllä sen mieluusti vastaan... Turhaan mie vedän itseni nyt piippuun, kun reilun 2kk:n kuluttua voimia todella tarvitaan 24/7. Sokerirasitus on tässä kans iha kohta puolin. Jännää päästä kokemaan se lopultakin.

Tämä isänpäivä sujui omia isiämme onnitellessa. En tänä vuonna edes ajatellut miestäni jotenkin muistaa, ko ei hän vielä isä ole.... Jonkinlaisen selviytymispakkauksen aion hälle koota yhdeksi joululahjaksi. =)

Voikaa kaikki mukavsti kuin vain mahdollista! :hug:

Nonna ja sukeltajat 24+6
 
Viimeksi muokattu:
Nonna aika jännä, mä taas ajattelen ihan eri tavalla.. Eli mun mielestä tuo mies on jo tavallaan isä, vaikka vauva ei ole vielä syntynytkään. Kyllä minäkin kokisin olevani jollain tavalla äiti, vaikka jotain kamalaa tapahtuisikin (ja toivottavasti EI tapahdu!!). Raskauden alkuvaiheessa en ehkä pitänyt itseäni vielä äitinä, mutta nyt kun vauva on varsin vilkas ja ilmoitellut itsestään jo reilut pari kuukautta päivittäin ja olisi ihan elinkelpoinen, vaikka lähtisi nyt syntymään, on minun vaikea olla ajattelematta sitä minään muuna kuin meidän lapsenamme :heart:

Elikkä täällä tuleva isukki sai valmiin aamiaisen ja isyyspakkauksen :heart: Lahja oli selvästi mieluinen, sekä yllätys, ei osannut yhtään aavistaa saavansa mitään tuollaista.
 

Yhteistyössä