*** MAALISKUUN 2010 ODOTTAJAT LOKAKUUSSA ***

Perjantaiaamua,

Kylläpä lähti aamu kurjasti liikkeelle. Heräsin 5.20 napakkaan pohjesuonenvetoon |O |O Aikani kärvisteltyäni kinkkasin jääkaapille juomaan, ottamaan magnesiumia ja syömään suolakurkkua. Unta ei sen jälkeen enää ehtinyt hakea kun herätys oli joka tapauksessa klo 5.35 :(

Sen lisäksi riesaksi on kehittynyt kukkiva iho, joka juontaa juurensa PCO:hon. Luulin, että PCO:n aiheuttama akne helpottaisi raskausaikana, mutta katin kontit..mitta tuli täyteen ja laittelin lääkärille viestiä josko saisin antibioottikuurin koska iho on infektoitunut.

Että tällaisia raskausjan iloja näin perjantaiaamun kunniaksi..

IntoOlivia 19+6
 
Glow
suonenveto pohkeessaa :whistle: mäki heräsin siihen yks yö ja oli pohje kipeä sen jälkeen 2 päivää. Tänäaamuna/aamuyöllä heräsin kovaan supistukseen :/

Mä oon edelleen ihan pihalla siitä possuflunssarokotteesta, voi arggghh, viimeyönä näin unta jossa yks tuttu sano että "nyt teillekin se tulee" :eek: :eek:

Se ois sit huomenna tupa täynnä lapsia ja aikuisia, esikoisen synttärit... =)

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Maine Coon, todella ikävä kuulla, voin vain kuvitella tuskanne :'( Voimia suruunne :hug:

Sikainfluenssarokotuksesta, minäkin olen hirveesti yrittänyt tietoa kerätä tuosta rokotteesta ja sen perusteella punnita mikä olisi oikea ratkaisu. Mahdoton tehtävä tuntuu olevan kun kaikenlisäksi ei voi tietää mihin tietoon voi luottaa ja tietääkö kukaan oikeesti kun rokote on niin uusi. Olen välillä päättänyt ottaa rokotteen, sit taas päättänyt olla ottamatta, nyt olen taas kallistumassa rokotteen ottamisen kannalta perustuen siihen, että rokotteen pitäisi olla pienempi riski kuin se, että saa taudin. Todennäköisyys taudin saamiselle kun tuntuu kasvavan viime päivien sikainfluenssatapausten hurjan lisääntymisen vuoksi :( Olisin niin toivonut, että tämä uhka olisi hälvennyt tautitapausten vähenemisen myötä ja sitten olisi voinut jättää rokotteen ottamatta. Te, jotka olette rokotteen jo ottaneet, onko tullut mitään sivuvaikutuksia ? Olen vaan kuullut, että käsi tulee tosi kipeeksi rokottamisen jälkeen, rokotuskohta on turvonnut yms.

Oma napa, täytyy poksautella tässä samalla: tänään tasan 20 rkv, jeeeee, puolivälissä ollaan =) Eilen oli rakenneultrakin ja kaikki näytti olevan oikein hyvin, tosi helpotus oli kun aina sitä pelkää pahinta. Sukupuolta ei erikseen ruvettu tiirailemaan, oltas siinä lopussa voitu se vielä kurkata, mut päätettiin miehen kanssa, että saa jännitys säilyä loppuun saakka =) Tyttöä tosin miehen kanssa veikataan, mullekin tuli väkisten mieleen kun katselin siitä ruudulta kun pikkuinen nieleskeli lapsivettä ja sormiaan heilutteli, että voi kun suloinen neiti siellä on :heart: En tiedä johtuuko ns. tottumuksesta tuo ajatusmalli kun ensimmäinen on tyttö vai onko "oikea intuitio".

Hyvää viikonloppua kaikille ja toivottavasti saatte tekin ensi viikolla ultraan menevät hyviä ultrauutisia kun eikös aika monella ole ensi viikolla toi rakenneultra ?
 
Maine Coon Täälläkin kostui silmäkulma viestisi luettua :'( Osanottoni täältä, muuta en osaa sanoa! Jaksamista :hug:

Katselen täältä kaukaa
Rakas Taivaan Isä, miksi äiti itkee?
Miksi isällä on niin raskaat askeleet?

Minäkö heille olen surua tuottanut,
kun vain katselen täältä kaukaa.
Enkä tule vaikka he odottavat niin kovasti,
että raskain sydämin käyvät iltaisin nukkumaan.

Voitko, Taivaan Isä, äitiä lohduttaa,
pyyhkiä kyyneleet hiljaa pois?
Voitko isän olkaa taputtaa,
ettei niin kumarassa hän ois?

Kerro heille, Taivaan Isä,
etten ihan vielä ole valmis syntymään maailmaan.
Kerro, että jotkut lapset taivaassa niin rakkaita on
luojalleen ettei heitä malttaisi millään antaa pois.

Huomaisipa äiti, kun hänen luokseen
lennän perhosena ikkunaan.
Tietäisipä isä, miten tuulen mukana
hänen poskeaan silittää saan.

Vielä joskus saan siemenenä kasvaa äidin vatsassa
ja isän vahvat käsivarret ympärilläni tuntea.
Ja kun vihdoin kohtaamme,
löytää tarkoituksensa pettymys jokainen
Ne on kestettävä jotta juuri minä syntyisin.

Niin ikävä on kaukana täällä äitiä ja isää
Koska saan mennä, Taivaan Isä,
joko pian pääsen omaan kotiin?

- tuntematon


T. Jemppi
 
Maine coon suuri :hug: aivan kamalaa,minunki suurin pelko tällä hetkellä tuo sinun tilanne.Kovasti voimia.

Mulla ei muuta,pelkään ja pähkäilen tuota possuinflua ja sitä rokotetta.Täällä meillä ku se nyt on niin levinny ja sit ku se sattuis omalla kohdalla just pahana tai pahat jälkitaudit,ku eihän sitä voi tietää millasena se kellekki tulee :/ No,eli en kumminkaan tiiä mistään mitään.Kysyn ens viikolla ultrassa polilla,et mitä he siitä sanovat ja ens viikollahan alkaa täällä raskaana olevia rokottaan.

Ja siis tuota ens viikkoahan mie vaan ootan,et ois se rakenne uä.Toivoa,et kaikki ois pieneillä hyvin.

Nystis U&H *POKS* 20+0
 
Maine Coon Syvä osaanottoni menetyksestä :'(

Tossa ku oli puhetta noista sf-mitoista, mulle joskus sanottu että niistä katotaan osviittaa vauvan kasvuun. Jos käyrät menee kovin matalalla tai korkeella ni sit saatetaan laittaa äippäpolille tarkastukseen. Mut se että ois käyrät korkeella ei välttis tarkota isoo vauvaa...mun siskolla kaks vähä yli kolmekilosta tyttöö ja käyrät huidellu missä sattuu :) Mulla itelläni aiemmissa odotuksissa kolmessa käyrät menneet korkeella ja yhessä keskellä suunnillee.

Nyt ku kävin viimeviikolla neuvolassa ni eka mitta oli 16cm ja viikkoja sillo oli 18+5. Parhaillaan mun eka mitta on ollu 20cm =)

Hyvää viikonloppua!!!
 
Mun piti kommentoida, vaikka mitä, mutta kävikin vaan kamalasti itkettämää, kun kuvittelenkaan sitä tuskaa, mitä siinä koetaan, kun oman syntymättömän lapsensa menettää :'(

Kirjoitan siis mitä muistan:
Sikarokotteesta Mä en oikeesti tiedä mitä sen kassa tehdä! Luulen, että päädyn sen kuitenkin ottamaan, sillä se on niin suositeltavaa. Lisäksi katuisin myöhemmin jos flunssaan sairastuisin ja siitä jotan hallaa sitten tulisi. Kuitenkin se riski on "tavallisessa tilassa" olevaa ihmistä paljon suurempi..Tai sitten päädyn siihen, etten mahdollisten sivuvaikutusten vuoksi sitä halua ottaa. On tää niin vaikeeta. Ristiriitaista tietoa tulee joka tuutista. Ehkä vain päätän sen ottaa ja odotan mitä siitä seuraa...


Täällä on alkaneet kovat liitoskivut(?). Jos niitä liitoskivuiksi kutsutaan. Mulla on nimittäin nivuset reippaan kävelyn lopussa ihan tulessa ja samoin alavatsa. Ihan kamala olo välillä! Mut täytyy sanoa, etten voi enää valittaa oloista ollenkaan. Päänsäryt ovat helpottaneet ihan huomattavasti ja samoin pahoinvointi. Olen jaksanut käydä päivittäin ulkoilemassa n. tunnin kävelylenkkejä ja muutenkin pikkuhiljaa suunnitella uutta sisustusta ja puuhailla kotona. Ei nää vaivat kivoja oo, mutten osaa sen uskomattoman kamalan alkuraskauden jälkeen oikein valittaa mistään ;)

Ihanaa viikonlopun alkua masukkaille :wave:

Jemppi & unikko 19+3

ps. 6 päivää rakenneultraan! Jännittää niin pirusti! Siellä ajattelin muuten lääkäriltä sitten tiedustella vähän lisää tähän rokotteeseen liittyen....
 
Maine Coon :'( Osanottoni ja paljon voimia!
Jempin laittama runo oli niin itkettävä,että en pystynyt sitä loppuun lukemaan :'(

Possurokotteen olen ehkä sittenkin kallistumassa ottamaan? En tiedä! Kamalaa kun ei tiedä mitä se rokote itsessään voi aiheuttaa vauvalle. Sikaflunssalla voi ainakin olla kohtalokkaat seuraukset. Ehkä mä taidan sen kumminkin ottaa? Telkkarissa eilen joku asiantuntija sano että jokaisen raskaana olevan pitäisi se ottaa.

Mysti 19+4
 
maine coon, syvimmät osaanottoni suuren suruun :'( :'( Ei varmasti ole sanoja, jotka helpottaisivat tuskaanne. :hug: Se on niin väärin, että joskus suurimmat pelkomme käyvät toteen :'(

Itseäkin pelottaa, että saan huonoja uutisia neuvolassa. Vauva ei reagoi mihinkään, ei tönimiseen, ei makean juomiseen, ei mihinkään. Liikkeitä en siis tunne vieläkään oikein kunnolla vaikka jo 19. viikko menossa.. :'( Toivottavasti kenenkään ei tarvi poistua tästä ketjusta enää. Jokainen menetetty pienokainen on liikaa :'(

mobic ja huolissaan pikkuisesta
 
Maine Coon, osanottoni. Jaksamista. Elämä on joskus kauhean epäreilua. Tunnen surusi ja tuskasi. Olen itsekin kokenut kaksi myöhäisen vaiheen km:a.

Suonenvedosta Mulla on ollu kans tosi pahoja ja kivuliaita pohjekramppeja. Normaalistikin syön magnesium-lisää, mutta näin raskausaikana ei uskalla ottaa mitään mega-annoksia, mitä saatoin ennen tempasta naamariin. Magnesium-pitoisen ruuansyönnistäkään (banaani, parsakaali) ei ollut apua.
Mutta, keksin tässä kotva sitten konstin, joka näköjään on poistanut omat pohjekramppini kokonaan. Eli teen säännöllisesti miltei joka päivä pohjelihasliikkeitä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että seison lattialla ja nousen varpailleen. Toistoja saa olla niin monta, että tuntuu. Välillä teen ko. liikettä ilman vastusta eli sängyssä illalla maatessani eli nilkat suoriksi niin että pohkeet jännittyy ja sit taas koukkuun. Ja toistoja, toistoja. Ajattelin kertoa neuvolantädillekin tästä huikeasta keksinnöstä, koska hänkin osasi neuvoa vaivaani vain omalla kohdallani pelkästään käytettynä tehottomaksi osoittautunutta magnesiumia.
Kyseisen pohjetreenin pointti on siis aivan sama, mikä yleensäkin kramppien hoidoissa ja ennaltaehkäisyssä eli veren pitää kiertää lihaksessa ja lihaksen aineenvaihdunnan täytyy toimia. Kokeilkaa.

Possupiikistä Itse olen saanut/joutunut perehtymään työnikin puitteissa possurokotteeseen. Aluksi olin epäluuloinen, mutta päätökseni piikin suhteen on nyt päivänselvä: otan sen! Rokotteessa on toki riskinsä. Esim. sikiövaurioriski on 1:100 000. Sen takia piikkiä ei annetakaan, jos rv. on alle 12. Rokotteella on myös sivuvaikutuksia, kuten päänsäkyä yms.
Raskaanaolevat kuuluvat kuitenkin ensimmäiseen riskiryhmään. Eli meille tauti on osoittautunut kaikkein vaarallisimmaksi. Sairaalahoito, komplikaatiot ja jopa kuolema on siis raskaanaolevien sairastuneiden kohdalla osoittaunut tilastollisesti kaikkein merkittävimmäksi ja todennäköisimmäksi.

RaskausviikoistaRv. 20 täälläkin eli tänään juhlitaan yhtä rajapyykkiä. Terkut kaikille tänään puolivälin poksauttaville.

Dominique+tyllerö
 
Maine Coon itku tuli täälläkin teidän puolesta :'(. Mitkään sanat eivät riitä, toivon vain voimia teille surussa! :hug:

Aloitin työt tällä viikolla ja sitten on saanutkin painaa. Hirvee stressi ollut päällä, kun tekniikka ei oikein toimi ja selvisi vielä, että tekemättömiä töitä on enemmän kuin kuvittelin :(. Olen ihan poikki! Eilen jouduin kävelemään junalle normaalia pidemmän matkan ja yöllä se sitten kostautui järkyttävinä pohjekramppeina. Heräsin useita kertoja kävelemään, kun vääntämällä en kramppia saanut asettumaan. Närästys on täällä myös yleinen vaiva, pitänee kysyä Rennietä voimakkaampaa lääkettä, kun ääni rupee pettämään.

Rokotteesta, olin jo päättänyt etten ota rokotetta, mutta nyt alan kallistua sittenkin ottamaan. Luin tuota THL:n tiedotetta, niin mieli muuttui vähän rokotteelle myönteisempään suuntaan. Lisäksi mies on varuskunnassa töissä, joten tartuntariski sieltä suunnalta on aika kova. Kysäsen vielä viikonloppuna mieheltä, mitä se on mieltä asiasta. Onhan tää vauva kuitenkin meidän yhteinen.

SF-mitta oli maanantaina 15 cm ja meni sille keskimmäiselle viivalle. Neuvolatäti sanoi, että yleensä mitataan rv 20 alkaen, koska ennen sitä masu ei välttis ole vielä niin selkeä. Ei sanonut muuta sitten kuin, että sahaavaa liikettä tuo käyrä ei saisi tehdä.

Lumet on sulaneet pois ja toivottavasti pysyvätkin vielä pitkään poissa. Olen yksin täällä maaseudulla, koska mies on viikot pois jouluun asti. Lumityöt ei houkuta selkä kipeenä ja nivuset tulessa! Ja kyllä liitoskivut ovat rantautuneet tännekkin, välillä jalkoja ei meinaa saada suoraksi, kun kipu on niin kova!

Huomenna puoliväli saavutettu. Ajateltiin sen kunniaksi käydä Lahdessa vaunuliikkeissä katsomassa oisko Emmaljungan vanhoja värejä alessa. Samalla käyn katselemassa itselle äitiyspaitoja Kärkkäiseltä, kun täällä Kouvolassa valikoimat on aika vähissä.

Maanantaina ultra, jännittää!

NinaRinsessa 19+6
 
Pohjekrampeista vielä en ole niitä saanut riesakseni, mutta edellisessä raskaudessa olivat aika pahoja. Yksi mikä minulla auttoi oli nukkuminen säärystimet jalassa. En pidä sukat jalassa nukkumisesta, joten pitkiä villasukkia en voinut käytää, mutta villaiset säärystimet auttoivat. Ihan vain vinkiksi, jos auttaisi teilläkin, jolla näitä ongelmia on.
 
sikainf-rokote
Päätin että otan sen heti kun mahdollista. Nyt olen mielestäni niin valveutunut aiheeseen kuin siihen vain voi maallikko olla. Viimeisen plussan päätökseen löi tämän päivän hesarissa erään tutkijan pohdinta asiasta. Taisi olla tokalla sivulla.. Ihan alussa silti.
 
Maine Coon Ei löydy sanoja kertomaan niin paljon lohdutusta suruunne, mitä teidän perheessä nyt koetaan. Aivan kauheaa.. Miten ei aikaisemmin huomattu? Olisihan neuvolassa pitänyt sydänäänien kuulua? :hug: :hug: :'(

Sikaflunssa rokotteesta Itse en aio sitä ottaa. Mielestäni sitä ei ole riittävästi ehditty tutkimaan, että voiko siitä olla vauvalle jotain haittaa, niin en halua sitä riskiä ottaa. Pidän sitten omana kipeenäni, jos siihen sairastun ja komplikaatioita tulee. Kyllä oon miettinyt pääni puhki, että mitä teen, mutta tälle kannalle oon nyt päätymässä. Jokainen tekee omat valintansa ja se jokaiselle suotakoon.

Toissapäivänä kävin neuvolassa ja siellä kaikki ok. :) Enää kaks viikkoo rakenneultraan.. Kohta pitää töihin lähtee suuntaamaan.. |O

-Bluedrama ja Tirriäinen 18+2
 
Heippa kaikille!
En tiedä tulenko nyt jotenkin hassusti tänne kesken kaiken, en ole aiemmin ollut tällaisilla listoilla,mutta nyt päätin rekisteröityä,sillä kaipaan juttuseuraa muista odottajista:) Odotan siis ensimmäistäni ja laskettuaika on 8.3. Olen 20v., opiskelen ja asutaan pääkaupunkiseudulla.
elinainen
 
Maine coon syvin osanottoni, ja paljon voimia teidän perheelle :'( :hug:

elinainen tervetuloa :)

Possunuharokotteesta aion varmaankin sen ottaa, kysyn vielä neuvolassa heidän mielipidettä.. En kuitenkaan halua sairastua siihen tai ottaa riskeä että lapselle tulee jotain komplikaatioita :/

Omaan napaan ei ihmeellistä, liikkeitä tuntuu joka päivä..Ei nyt omasta sen enempää, surettaa nyt sen verran :(

Murgu ja Möhkispöhkis rv 21+1

 
heippa ja tervetuloa joukkoon elinainen :)

kävin tänää neuvolassa ja sydän sykki hyvin, 150 näytti sykkeet :) sit kävin vähä äitin kanssa itiksessa pyörimässä ja nyt äiti vielä lähti ostaa mulle bola korua <3 äiti siis tuli meille kyläilemään viikonlopuksi :) mies lähti just pelaamaan ja ite mussutan arnoldsin donitseja ja kattelen telkkaa :)

vähä nyt jäi harmittamaan ja mietityttämään, kun neuvolatäti sanos että jos noi alavatsa kivut jatkuu aina kun töissä käyn, niin enpä voi sitten käydä..yhen keikan ehdin siis tehä päiväkodissa 0-3v ryhmässä, ja sen jälkeen kaksi päivää alamaha ollu tosi kipee ja herkkä kaikelle liikkumiselle.. plaah :( mutta, minä ja vauva ensin, sitten vasta muiden lapset :)

musta hei tuntuu että mä vaan lihon ja lihon ja lihon, vaikka en mielestäni ees ihan mahottomasti syö :( paitsi nyt noita donitseja... :ashamed: mutta siis tuntuu että naama on lihonnu kauheesti, hyi :(

no mutta..hauskaa viikonloppua ja jaksamisia kaikille :hug:

 
Voi Maine coon Olen todella pahoilani puolestanne. Nämä uutiset on aina kurjia.

Minä kävin tänään kanssa vasta-aine testissä tuosta parvorokosta. Viikonloppuna tuttavaperhe kävi kylässä ja eilen saatiin tieto, että perheen pojalla oli todettu parvorokko. Nyt tässä viikko odotellaan tuloksia vasta-aineista :| Lisäksi vielä saa miettiä tuota possunuha rokotusta ja pää on kyllä aivan pyörällä koko ajatuksesta. Välillä on ajatus, että kyllä se varmaan kannattaa ottaa ja välillä taas, että ei missään tapauksessa. Lähinnä sen ottamisessa huolettaa jos vauvalla joskus todetaan jotain kurjaa niin minä ainakin syytän siinä vaiheessa sitä rokotusta täysin. Toisaalta taas syytän itseäni jos sen possunuhan saan ja jotain tapahtuu, että miksi en ottanut sitä...
Meidän neuvolan täti on niin onneton, ettei varmasti saada sen vakuuttavampaa vastausta sieltä. On tässä nyt sitten vielä muutama viikko aikaa miettiä kun kuulemma vantaalla rokotukset raskaanaoleville aloitetaan 9.11

 
Tänään oli ultra. Kaikki on hyvin ja vauvan koko ja viikot meni täysin yksiin. Sukupuolta kätilö ei lähtenyt edes veikkaamaan, kuva oli kuulemma sen verran rakeinen. Eli kaunisteltu versio siitä että ylimääräistä painoa on.
Ultran jälkeen kävin vihdoinkin taas uimassa.

rokotteen
meinaan ottaa sitten kun sitä tarjotaan, vaikka en usko että saisin koko sikaflunssan.

mobic Koska sulla on seuraava neuvola? Jos oot huolissas vauvasta niin eikö ne kuuntelis sydänääniä muiden asiakkaiden välissä jos soitat ja pyydät sitä.

Fantaihana 19+4
 
wantsu Uteliaisuuttani tahon tietää et onko siitä parvorokosta mitä vaaraa raskaana? Eikös se oo se ns "suu- ja sorkkatauti" näin puhekielessä käytettynä?! Jos niin meillä yks neljästä sairasti sen ja snki huomasin ihan vahingossa. Mie ku vielä olin pelänny et se on aivan karmee tauti, mut onneks meni noin.

Hei kertookaa mulle mnistä saa tollasia hienoja jutskia mistä näkyy mitkä viikot menossa ja paljo jälellä? Kuten esim katariina00:lla on?
 

Yhteistyössä