~~~MAALISMASUT 2008~~~ Elokuussa

äiskä äiskä: Kokkolassa asuu molempien vanhemmat, mutta nyt ollaan menossa Lestijärvelle appien mökille viikonlopuksi. Se on sellasta pikkutietä enimmäkseen ja aikaa menee joku 3h. |O

Vielä 2h pitäs jaksaa. Oon ihan poikki. Taidan jättää lähtöimuroinnin välistä ja otta tirsat ku isäntä käy salilla. :saint:

Mies alko tosissaan puhumaan, että jos ei etsittäiskään Jyväskylästä uutta kämppää, vaan muutetaankin takaisin Kokkolaan ku sukulaiset on siellä. Olis sitten hoitoapu ja tukikin lähempänä kuin täällä. :/ Olishan se mukavaa nähdä perhettä vähä useammin ja ehkä laittaa jopa ihan oma koti.. :eek:
 
äiskä äiskä: nauratti kun luin sun satuhää-paruista. mulle kun kävi samalla lailla, että tippa ilmestyi linssiin. huh huh. hormooneitako muka? :LOL: samaa sarjaa mama-L:n retiisien kanssa, hauskaa. mä olen tuollainen aina kuumeessa...
Täällä kanssa marjat maistuu, paremmin vähän kirpsakat kuin makeat. Viinimarjat ennen kaikkea, nam.
skog + yhä nimetön 10+6
 
Helteistä päivää neidot!

Sain vihdoin ja viimein aikaseks varata sen ultran, menen maanantaina töiden jälkeen. Ja jos sit sen jälkeen sais mielenrauhan jos kaikki kunnossa masukilla! Ois ollu jo tänäänki aika mut varttii ennen ku pääsen töistä ni ei oikeen onnistu :(
Maanantaihin asti pitäis nyt sitten vaan malttaa. Näin ultrasta jo untaki viime yönä, siinä mulla oli kotona 4D-ultralaite ja poikahan siellä masussa oli, ja jo isokin :LOL: :LOL: ....

3,5 tuntia pitäis vielä jaksaa hikoilla töissä, blaah...

Palataan taas asiaan =)

-Ninni ja nimetön 8+4 :heart: :heart: -
 
Oon ihan tyytyväinen meidän asunto tilanteeseen. Ollaan justiinsa rakentamassa omakotitaloa, saahaan se parin kuukauden sisällä luultavasti valmiiksi =) ja ollaan saatu sit mukavasti kotiutua ennen kuin nuutti sit syntyy. :heart:
Saan ostaa uuteen tupaan (mikä on kaikenlisäks OMA) kaikkee kivaa ja saa sisustaa yhen huoneen sellaseks vauva huoneeks, jos vaan vielä sit jaksaa. :D Kaikkea kivaa olis tulossa jos vaan malttaa odottaa... :D

Kävin tos kahvitauolla hakee vähän porkkanaa naposteltavaks. Harmi vaan kun ei oo oikein mehukasta ettei taija olla tämän kesän tavaraa. :( Pitää ens kerralla mennä vanhempien porkkana pellosta kahtoo jos olis jo kasvanu eikä meniskään kaupan hyllyltä hakee. :LOL:
 
Heippa kaikille! :)

Oon täällä tovin käyny lueskelemassa teidän juttujanne ja nyt rohkenen myös itse kirjoittaa pienen stoorin. Eli.

30.07. näytti raskaustesti plussaa. Oon itekseni laskenu laskettua aikaa ja se tulisi olemaan luultavasti jotain 29.3, mutta tarkennan tiedon sitten, kun olen neuvolasta kuullut heidän aatteensa. Tämä tuleva lapsi ei ollut suunniteltu, mutta todella tervetullut kuitenkin.

Minulla ja miehelläni on ennestään kohta 10kk ikäinen poitsu. Huikan jännittää miten hän tulee suhtautumaan uuteen tilanteeseen, mutta ei voi muuta kuin toivoa parasta.

Omasta voinnistani voisin kertoa sen verran, että ajoittain väsymys meinaa viedä jalat alta, mutta kyllä täällä jotenkuten jaksellaan. Ruoan syönnin kanssa on ongelmia. Koko ajan on mieltetön nälkä, mutta sitten yhtäkkiä joku haju tai maku saa voimaan todella pahoin. Join ennen todella paljon kahvia, mutta nyt kupillinen maistuu vasta joskus iltapäivällä.

Eipä tässä muuten mitään ihmeellistä. Aijon kertoa tästä raskaudesta neuvolassa reilun viikon päästä kun pojalla on 10kk aika.

Voimia kaikille! :hug:
 
Heippa ja uusille tervetuloa mukaan!

Mulla on ollu tänään vähän huono päivä... Mietin pitkään, että kehtaanko alkaa jaarittelemaan asiaa täällä, mutta on kait se kiva että tekin tiedätte jos mä meinaan täällä pyöriä loppuun asti.
Elikkä mä oon käyny neurologilla pariinkin otteeseen erinäisten puutumisongelmien yms takia ja toissaviikolla ottivat sitten selkäydinnäytteen, että jos se selvittäis tilannetta. Tänään ja eilen on ollu puhetta lääkärin ja mun äidin (joka myös lääkäri) kanssa ja näyttääpi siltä että mulla on MS-tauti :( Magneettikuviin ois pitäny mennä, mutta sitä joudutaan lykkäämään raskauden takia - varataan aika huhtikuulle niin että saadaan tehtyä se heti synnytyksen jälkeen.
Olo on tosi outo ja aika epäuskoinen - ehkä jopa pelokaskin - koska tautihan voi olla aika pahakin... Eniten pelottaa tuo synnytyksen jälkeinen aika ku oireet on ollu pahimmillaan keskenmenon jälkeen ja nyt Lassin synnytyksen jälkeen ja hyvin suurella todennäköisyydellä menevät pahaksi myös seuraavankin synnytyksen jälkeen :/ Silloin pitää sitten syödä lääkkeitä ja imetys ei sitten tule kysymykseenkään... No, pieni pahahan se on - kunhan itse pysyis tolpillaan.
Mutta mutta... Tässä on sitten tullu niin hyvää uutista kuin pahaakin lyhyen ajan sisällä ja menee kyllä jonku aikaa että pää selviää :|
Mun vanhemmat tietää raskaudesta ja taudista, mutta tulee kyllä olemaan tiukka paikka kertoa miehen vanhemmille ja molempien sisaruksille.

En nyt muista ollenkaan mistä teillä oli puhetta :)
Mama-L:llä oli ainakin ollu hauskaa miehen kanssa :D Mulla on monesti väsyneenä niin, että mä itken ja nauran yhtäaikaa ja mies kattoo vieressä että onko sulla kaikki hyvin :whistle:

Huh, ukot päikkäreillä ja hiljaisuus on ihan mahdoton :eek:

Pimmi 7+1
 
Hei!
Tuosta inkivääristä!! En raaskinut ostaa sitä multitabs:in(?) pakettia inkivääritabletteja. Joten ostin kaupasta ihan "oikeeta", tuoretta inkivääriä. Onko ideoita miten sitä käyttää??!!..mausta ei ole hajuakaan. En ole koskaan syönyt tiettävästi. Ja millainen määrä olis hyvä laittaa??? Onko kokemuksia tästä!!

Nyt ei taas muuta, sorry..

Mä ja pikkuinen masussa viikolla 11
 
Minun ukkoni on niin innoissaan että saahaan tenava, että se on jo suunnitellut minkä nimen laittaa (josta on hieman erimielisyyksiä), ja millo tehään toinen. :D Mutta ei se sit kyllä mun oloa yritä kuitenkaan yhtään helpottaa ja parantaa vaikeina aikoina. Ja aina välillä kun meinaa pinna palaa hormonien takia raukka ei taho heti ymmärtää sitä. :(
Mut kiva että ees välittää niinkin paljon tulevasta nuutista että se suunnittelee kaikenlaista jo etukäteen. :heart: Meinaa vaan välillä mennä vähän yli se suunnittelu. :LOL:

maalainen86 ja nuutti 9+0
 
Vetäsin sitten kauheassa nälässä kaksi hodaria naamaan, vähän on maha pullollaan. Onneks oon varannu jumpan illaks, sais noi sulatettua.

Ihan hassua olla kotona itsekseen, mies on töissä ja poika lähti mökille jo keskiviikkona. Siivosin aamulla, nukuin päikkärit ja äsken siis ahmin :ashamed:
 
pimmi84 toivottavasti kaikki järjestyy parhain päin! :hug:

Pitihän se arvata että kun viikonlopun viettoon päästään niin ukkosta on ilmassa ja mustia pilviä senku vilisee tuolla. Ei oo reilua, minä halusin vielä hyvät mökkikelit!! :| Toivotaan parempaa huomisen suhteen...

Mitähän ruokaa sitä tekis tänään... Vai jaksaisko tehdä mitään kun on palkkapäivä, tekis kyllä mieli käydä viikonloppuna ulkona syömässä, oon ihan koukussa Rosson kylmäsavulohi-katkarapupastaan ja himoitsen sitä aina. :D Mikään muu ravintola ei kelpaa enää. Mies ei ees kysy mihin mennään vaan ajaa suoraan Rossoon. Nammm tuli nälkä ku ajattelin tota. :p

Haen kaikkee ihanaa musiikkia täälä koneelle ja musikaalinen immeinen ku oon muutenki aion soittaa ja laulaa Onnille jo masuaikana vaikka mitä. :) Koskakohan hän rupeis kuulemaan. Itelle on musiikki yks elämän tärkeimmistä asioista niin haluaisin välittää sitä myös tuonne suuntaan. :heart: Ootteko muut musiikki-ihmisiä ? Ois ihana mennä johonki vauva-muskariinki paaperon kanssa. :)

mamaaaa-L ja Onni 9+1 !
 
Maria82: mun mummo syötti meille aina inkivääriä, kun flunssa oli tulossa. Sitä raastettiin hienoksi (ellei ollu jauheena) vaikkapa mehun sekaan. Ei oo mitään herkullista, aika kirpsakka jälkimaku jäi aina kurkkuun. Musta se meni parhaiten mustaherukkamehuun sekoitettuna... Onnea yritykselle!
 
Nyt pitää muuten teilt kysyä tost lasketust ajast,ku muistan lukeneeni sillo esikkoa oottaessa et neuvolan la:ta ei lähetä ultran perusteel muuttaa jos ei heitä yli viikol,ni onks tää käytäntö muuttunu?ku tuntuu et tääl vaihtuu la:t tiheeseen tahtiin.
Tosin omakin on tekayn mukaan laskettu ja neuvolas ne taitaa laskee sen 28pv:n mukaa,mut mul on lyhyempi kierto ja tiedän millo ovis on ollu,mut silti ku käyn neuvolas ni varmaa siirtyy toi la:kin huhtikuun puolelle.Mut hypitää sit molemmis ketjuis :D

Pimmille :hug: ja voimia,toivottavasti pysyy oireettomana pitkään
 

Iso kiitos kaikille! Vieläkin on pää pökkyrällä, mutta ei tässä oo niin shokissa ku päivällä... Helpottaa tosi paljon kun voi "avautua" jonnekin :)

Maalainen tais kysellä että eihän tää tee mitään vauvalle ja ei tosiaan vaikuta mitenkään raskauteen eikä vauvaan. Vasta tuo synnytyksen jälkeinen aika tuottaa huolta ku nytkin Lassin synnytys laukas oireet... On vissiin n. 2% mahdollisuus että tauti periytyis, mutta hyvin harvoin tauti tulee pelkän perinnöllisyyden takia... TOIVOTTAVASTI ei tosiaan tule kenellekään lapsista :(

Papagenalle minulta jaksamisia! Toivottavasti tosiaan johtuu vaan noista hormoneista etkä joutuis syömään lääkkeitä...
Huh... Ois kyllä aika rankkaa jos olis näiden hormonimyrskyjen lisäksi vielä masentuneisuuttaa ja paniikkihäiriötä :/

Jahas... Lattialla hermostutaan...
 
Voimia Pimmi! Toivottavasti kaikki käy parhain päin! Ja Papagena, toivottavasti ne ovat vain hormonit ja peruspelot, jotka jylläävät! Ei välillä esiintulevat negatiivisemmatkaan tunteet ole vielä vaarallisia, tottahan uusi tilanne pelottaa välillä ja oma pärjääminen :flower:
mama-L minä olen soittanut ja laulellut ikäni, ja olen jo vauvallekin musisoinut =) Tänään jo suunnittelin, mitä pieniä soittimia sille sitten voi hankkia :LOL: Meille tulee vähintään kotimuskari :D
 
Voimia Pimmille!! :hug:
Jos saa kysyä vielä että oliko sulla muita oireita kun tuo puutuminen? Etkö päässyt silloin ensimmäisen synnytyksen jälkeen siihen mangneettikuvaan? MS tautihan ei aina tarkoita sitä pahinta vaihtoehtoa, että joutuisi joskus pyörätuoliin ym. Niistä vaan aina puhutaan enemmän niin luullaan että aina näin käy. Ja lääkkeitähän kehitellään koko ajan. Mulla on kanssa epäilty tautia, mutta mangneettikuvassa ei ainakaan näkynyt mitään.
 
Saa kysyä, JennaH :)

Ensimmäiset oireet tuli tuulimunaraskauden jälkeen reilu puolitoista vuotta sitten. Silloin puutui (tai oli tuntohäiriöitä) jalat ja niissä oli myös voimattomuutta. Kävin neurologilla ja sähköimpulssikokeissa ku ajattelivat että hermoissa jotain vikaa, mutta kun niistä ei löytyny mitään niin lääkäri veikkas että oireet johtui antibioottikuurista jonka jouduin syömään keskenmenon yhteydessä tulleen kohtutulehduksen takia.
Ne oireet sitten hävis parissa kuukaudessa ja nyt, noin 5 kuukautta Lassin synnytyksen jälkeen puutui kädet ja jalat. Jaloista ongelma on jo hävinny, mutta kädet on ollu välillä niin "jähmeänä" ja voimattomina ettei pystyny edes kirjottamaan kynällä.
Nyt sitten ottivat sen selkäydinnäytteen ja siinä oli kuulemma aika selvät merkit MS-taudista. Magneettikuvausta ei oo aikasemmin harkittu ku luulivat että johtui vaan siitä antibiootista.
Nyt sitten tekevät kuvauksen heti synnytyksen jälkeen, mutta ei siitä kuulemma edes aina näy mitään. Sain semmosen käsityksen ettei jälkiä näy pään hermoissa jos tauti on alussa tai lievempi...?

Kyllä mä tiedän ettei siitä läheskään aina joudu pyörätuoliin, mutta vaivaahan tuo... Eiköhän tässä ajan kanssa pääse sinuiksi asian kanssa ja hyvä kun pääsee vielä juttelemaan sen lääkärin kanssa reilun viikon päästä. Pitää tentata siltä kaikesta mahdollisesta :)

Miksi sulla epäiltiin ja eikö sulta otettu sitten sitä selkäydinnäytettä?
Tuohan on vissiin aika vaikeasti diagnosoitava tauti kun ei mullekaan lääkäri osannu sanoa 100% varmuudella...
 
PIMMI84 huomasin että sinullakin pieni lapsi, vielä pienempi kuin minulla ennestään. mitkä ovat fiilikset toisen tulokkaan suhteen? itse olen reilu 1 veen yh-äiti ja tuleva pelottaa..miten jaksan jne...siksi ajattelin kysellä sinun fiiliksiäsi.

masukki:harkitsin siis keskeytystä ja olen laittanut kaikki tarvittavat sitä varten eteenpäin. aika olisi maanantaina, mutta luultavasti sitä en ole menossa tekemään...huolestuttaa vaan oma jaksaminen kahden pienen kanssa yksin. lääkäri ultrasi samalla ja viikkoja nyt 7+4.

pahoinvointi on aaltoilevaa, janottaa koko ajan, enään ei yhtä pahasti kuin viime viikolla. väsymys on karmaisevaa ja usein joudunkin heittäytyä lattialle pitkäkseni kun tyttö touhuilee... :ashamed: :LOL: päiväunet olen ottanut tavaksi ja aikasin nukkumaan...uni tulee melkein heti..en muistakkaan koska olisin viimeksi ollut näin väsynyt.
makseasta tulee huono olo ja suolainen maistuu, esikolla toisin päin. nyt himona irtolihapiirakat :LOL:
edellisestä raskaudesta kiloja viellä 8 jäljellä joten pitää pikkaisen katsoa mitä suuhunsa laittaa.
muuten olo ok..siis kun on saanut levättyä ja syötyä hyvin...

 
Pimmi84: Mulla puutui viime kesänä toinen jalka ja käsi. ja sitten oli huimausta. Siitä alkoi sitten tutkimukset. Mulla ei ollut mitään sen kummempia tuntohäiriöitä että esim. kuuma olis tuntunut kylmältä tai että en olisi tuntenut mitään. Voi olla, että kaikki loput oireet sitten johtuivatkin panikoinnista niin en niitä ala tässä luettelemaan. Neurologi sanoi mulle, että mangneettikuva on nykyään niin tarkka, että siinä olisi näkynyt. Ajattelin itsekseni sitten, että elän vaan täysillä ja jos uusia oireita ilmestyy niin menen uudelleen lääkäriin. Nyt on ollut tosi hyvä olo ja oireet ovat tipotiessään. En silti pelkää tautia...tulee jos on tullakseen. Olen tavallaan käsitellyt tunteet kertaalleen niin nyt on hyvä olla. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja onnellista odotusaikaa!
 
Täälläkin elellään sairauden varjoissa :( minulla siis Crohnin tauti(krooninen ohutsuolen tulehdus) jo yhdettätoista vuotta ja viimeisen vuoden tauti on ekaa kertaa rauhallinen, tänään kuitenkin kovaa pahoinvointia ja vesiripulia. Nyt pelkään että tauti siellä suolessa nostaa päätään taas. Toivon hartaasti että kyseessä olisi pelkkä ruokamyrkytys.. :eek:
Olin kaverilla kylässä kun alkoi hirveesti väsyttään ja tuli mielettömän paha olo. Siellä yritin hetken huilata vaan eipä paljoo auttanu..auton rattiin oli pakko uskaltaa. Selkäpiitä karmiva kokemus oli tuo reissu kotiin. :eek: meinasin tosissani nukahtaa rattiin keskellä päivää ja nieleskelin oksua..en halunnut lasten nähden ruveta ykään kun ei siitä olis sitten loppua tullut. Hirvitti kun lapset oli kyydis ja silmät painuu väkisin kii.. :| Kotia kun päästyä vessassa vietin muutaman tunnin. :kieh: Nyt ekat nesteet on pysyny sisällä ja olo rupeaa helppaan.

hope08+ Örkki rv8
 
Toivottavasti se oli sitten jotain aivan muuta sulla, Jennah! Kyllähän ne mullekki sanoi alussa että joillakin vaan tulee näitä puutumisia eikä niille löydetä ikinä selitystä... Se on kyllä tosi että jos alkaa ettimällä ettimään oireita niin kohta luulee että itellä on kaikki mahdolliset sairaudet :D

Huh, Hopellakin on ollu vähän huonompi päivä :/ Toivotaan nyt että sullakin ois vaikka "vain" :whistle: se ruokamyrkytys eikä tauti tekemässä paluuta kun taitaa olla aika rankka homma... Aika hurjan kuuloinen kotimatka! :eek:

Ahaalle vielä että aluksi oli kyllä aika järkyttyny olo :) Mä ajattelin heti että ei tästä tuu yhtään mitään! Enhän mä voi mitenkään pärjätä 1,5 vuotiaan ja vastasyntyneen kanssa kun vielä mies on hakemassa sellaiseen työhön että olis suurimmaksi osaksi vain viikonloput kotona :eek: Mutta kyllä nyt sitten alkaa mieli muuttumaan ku oon jutellu kavereiden ja äidin kanssa ja saanu kovasti kannustusta ja moni on lupaillu auttavansa jos tulee hankalaa... Paljon voimia ja jaksamistahan se vaatii, mutta vaikeintahan se on vain silloin kun lapset on ihan pieniä... Nyt kun kuuli tästä sairaudesta niin tuli semmonen olo, että mistä mä oikein valitin ennen tätä :|
Onhan tää tiukka paikka ja sulla on vielä tiukempi ku oot yksinhuoltaja, mutta en mä pystyis edes harkitteen sitä toista vaihtoehtoa enää ku on jo tullu se "vauva-kuume" :) Vahinkohan kun tämä oli niin ei oikein ennättäny "kuumeilemaan" ennen tätä :whistle:
Tsemppiä sulle - päätät kummin vain!

Hmm... Pitää lähtä kattomaan meinaako tuo ukko tulla enää tuolta makkarista ollenkaan... Meni nukuttamaan poikaa jo reilu tunti sitten ja sille tielle jäi :whistle:

Pimmi taas :hug:
 
heipsan!

vielä täällä.. töistä tulin, koira käytetty ja suihkussa käyty |O

Outo tulla kotiin kun oli vaan koira vastassa.. sekin raukka hieman ihmeissään että missä muut on.

Pimmi: :hug: ja jaksuja kovasti. Mulla yksi tuttu käy saman moista vaihetta läpi. Ja mummon siskolla oli aikoinaan varma ennuste että pyörätuoliin joutuu kyseisen sairauden takia mut sinnillä meni ja kävelee vielä tänäkin päivänä.
Toivottavasti sulla oireet pysys lievinä. :hug:

Hopelle kans jaksuja! Jospa ei olis mitn vakavaa. :hug:

Maria: ite oon erehtynyt joskus muksuna maistamaan inkivääriä ja sen jälkeen en oo suuhuni pistäny :x

Papagenalle :hug: Toivottavasti vaan johtus hormooneista.

pikku hiljaa unta kuulaan..

danjuska ja nuutti 8+6
 

Yhteistyössä