**Maalismasut 2009** maaliskuussa

nalle puh: en oo varma paljonko tuolla loikin kiireellä innoissani lukiessani palstalaisten kuulumisia mutta onko sulle siis kehittymässä raskausmyrkytys? Mulla oli ensin korkeita paineita, sitten päänsärky ja sitten proteiinit pissassa; ensin + lopuksi +++. Jos sulle tulee huono tai kummallinen olo ihan yhtäkkiä niin älä mieti vaan lähde synnärille tarkastuttaan toksemia arvot! Mullahan toi pääty hätäsektioon viikolla 33+4.

upupa...: mikäs sun tarina lyhyesti on? Vauva syntynyt keskosena?
 
Onnea Garpalo ja Mantatyttö :flower:

Ellip ja BiaBia: pikkuiset kasvaneet hienosti! Ja Kekkoset jo juhlineet ristiäisiä saaden hienot nimet!

Neuvolassa käyty tänään 40+1 (39+2):

RR 108/74 (116/70)
Hb 148 (147)
sf 35(32)
syke 116-159 (125-145)
pissa puhdas, rt, liikkeet ++, paino +700g, turvotus +/-

Seuraava neuvola jo to, jolloin tarkistetaan myös kohdunsuun tilanne!
 
Merkkaus, että olen taas käynyt lukemassa :saint: .

Kysymys te, jotka olette joutuneet raskausaikana kärsimään peräpukamista, niin kuinka olette saaneet ne hoidettua? Itselläni eilisestä lähtien vaivannut ja vinkkejä vessassa käyntiin toivotaan.

Jadekettu+masuasukki 38+2 ja huomenna nla heti kello 8:00 :heart:
 
Pukamat: Oli mul tos yhes vaihees lievä pukamahetki, meni itsekseen ohi. Mut on muutenkin omasta takaa kunnolla pukamia ollut niin piti peräaukkoon tunkea joku tamppoonin näköne lääke ja voidetta. Lääkärin ohjeistuksella.
 
Pukamat on mulla nyt niin kauheat, että piti soittaa lääkäriltä resepti niiden hoitoon. Vaivaa on ollut ennen raskautta, joten tiesin mikä auttaa. Reseptillä on Neoproct-nimistä lääkettä. Yhdistelmäpakkauksessa on 10 peräpuikkoa ja 10g voidetta. Pakkaus maksaa n. 7?, josta saa vielä Kela-korvauksen. On olemassa myös reseptittä saataavaa lääkettä (Scheriproct?). Lisäksi mä käyn joka isomman hädän jälkeen alapääpesulla suihkussa ja tää onkin tosi tärkeää pukamien hoidossa. Pari päivää sitten oli supisteluiden takia asiaa isommalle hädälle n. kerran tunnissa, joten suihkussa tuli käytyä ainakin tarpeeksi usein.

Mulla ei ole kipeitä supistuksia tullut oikeastaan ollenkaan lauantain jälkeen ja kaipailenkin jo kunnon merkkejä tulevasta. Täytyy lähteä taas illalla miehen ja koiran kanssa tallustamaan pitempää lenkkiä, jos yöksi saisi sillä tavalla actionia.

Neuvolat tuntuvat olevan eri puolilla tosi eri aikavälein. Mulla oli viime maanataina edellisen kerran ja seuraava on keskiviikkona. Silloin kun piti olla neljän viikon välein mulla oli n. viiden viikon välein. Sitten kun piti olla kahden, mulla oli kolmen ja nyt puolentoista viikon välein. Ei siinä kauheasti tule lisäväliä, mutta tuntuu, että kiireinen neuvolatäti hoitaa kiirettä vähän käyntiväliä venyttämällä.

Melita ja möyrivä Samuel 40+5
 
Heipat kaikille!

Onnea jälleen vauvansa jo saaneille!! :flower: Ihania kuvia pikkuisista!

Täälläkin nyt viikon verran VERENPAINE ollut koholla. Oon mittaillut harvakseltaan ja sitten nyt yllättäen eilen paineet oli 150/91. Neuvolasta sain myös stiksit, jotta voin tarkastaa onko pissassa proteiinia. Ei onneksi ole ollut! Vauva on myös liikkunut hyvin. Kuitenkin tilanne jännittää ja harmittaa. Toivoisi vaan, että kaikki menisi hyvin ja vauva syntyisi terveenä. No, ei varmasti pidä stressata liikaa... Kylläpähän ne toivottavasti lähettää neuvolasta eteenpäin, kun on tarvis!

Itseä kyllä on alkanut jännittää synnytys kovasti. On kuitenkin mukava lukea täältä jo synnyttäneiden kokemuksia ja myös siitä, että monet odottaa synnytystä niin kovasti! Rohkaisee itseäkin, että kyllä siitä selvitään =)

Pukamien suhteen sisko antoi vinkin, että liottaa luumuja vedessä yön yli ja juoda vesi sekä syödä luumut aamulla. Hänellä oli kamalat pukamat eka synnytyksen jälkeen ja em. konstilla oli tavara pysynyt niin pehmeänä, että oli vessassa uskaltanut käydä.

Eka ja Vauva 38+5
 
Iltaa kaikille!

Täällä kärvistellään kans.. Olo on todella pitkästynyt tähän odotteluun!!!

Meillä likalla alkoi mahatauti just laskettuna päivänä ja olin jo varma, et nyt joudun synnyttämään yksin kun mies ja likka mahataudissa kotona.. Onneksi vielä ei mulla ja miehellä oo ollu oireita ja likallakin jo helpottamaan päin.

No nyt on jo uus huolen aihe eli miehellä on keskiviikkona työhaastattelu ja tärkeä sellainen!! Ja varmaan just sillon on synnytys hyvässä vauhdissa.. Ääks kun jännittää.. |O

Supistuksia tulee ja menee, menkkamaista jomotusta on jatkuvasti ja vauva porailee päätä ahkerasti alaspäin.. Tänään kävelin kaupungista (0,5km) kotiin niin jaloissa oli loppua kohti aivan kamala paineen tunne.. Varmaan vauva painaa jo aika hyvin alas..

Suur onnittelut pikkuisille vauvoille ja vanhemmille!! :heart: :heart:

Paljon tsemppiä muille kärvistelijöille!! Kypsyttää jo sekin et omat ajatukset on niin suppeita.. Mahtuu vaan vauva/synnytysjutut/omat vaivat päähän..

Annas rv 40+3
 
Moikka!

Neuvolassa käyty tänään;

- rv 39+1 (38+1)
- pissa puhdas
- paineet 143/84 (136/92)
- painonmuutos +800 g (+700g)
- sf 34 cm (33,5 cm)
- vauvan syke 150 (150)
- rt (rt)
- liikkeet ++ (++)

Seuraava aika olis sit ens tiistaina, eli rv 40+2.

Pukamat alkaa vaivata täälläkin. :$ :( Ekassakin raskaudessa ilmestyivät loppuvaiheessa ja hävisit ajan kanssa kokonaan. Täytyy toivoa että nytkin käy niin.

Noista neuvolakäynneistä; mulle terkka sanoi että yleinen suositus on 12 neuvolakäyntiä raskauden aikana. Niitä on kuulemma viime vuosina vähennetty koko ajan, kun kaikessa pitää säästää... Laskin että mulla oli tänään kahdestoista käynti. =) Oon siis aika keskivertoisesti neuvolassa vieraillut. Tietenkin jos on jotain ongelmia, niin käyntejä on enemmän.

Sain tuossa alkuillasta kauhean Siivousvimman, mikä on siis aika harvinaista mulle. Siivosin meidän kaameassa kunnossa olleen vaatehuoneen. Heitin pari kassillista tavaraa roskiin ja yhden ison kassin vaatteita keräsin vietäväksi uff:lle tai pelastus armeijalle. Kirpparillakin vois niitä myydä, mutta en nyt jaksa nähdä sitä vaivaa, joten annan ne pois. Mies sai myös vihdoinkin aikaseks hakea varastosta turvaistuimen vauvalle ja sitterikin kaivettiin esiin. Myös sairaalakassin pakkasin tänään, joten nyt ollaan ihan valmiita vauvan tuloon. :)

Saunassakin kävin, katsotaan olisko miehestä tuohon viimeiseen ässään vielä tänään. ;)

Ja kuten huomasitte, mun eilinen aavistus meni ketuille. Ei tapahtunut tänään mitään. Ei edes yhden ainoaa supistusta ole tullut.

Mutta nyt telkkarin ääreen. :LOL:

marza ja minimuru 39+1
 
LASKETTU AIKA ja täällä jo hereillä, päivä päivälltä aikaisemmin. Eilisaamuna olin pystyssä viideltä ja tänään havahduin kipeään supistukseen neljältä enkä saanut enää unta. Jäi valitettavasti yksittäiseksi! Eilen annoin jo itselleni luvan olla toiveikas, kun selvä/ä limatulppa/a irtosi ja vatsa, joka ei ole toiminut moneen kuukauteen, tyhjeni useaan otteeseen. Mutta ei vielä ainakaan mitään lisämerkkejä!

Eilen oli sentään tehokas päivä, sain vaavin uuden villapaidan etukappaleen valmiiksi ja kaksi sivua gradua kirjoitetuksi. Ehkä pitäisikin suhtautua tähän loppukärvistelyyn haasteena tyyliin mitä kaikkea ehdin vielä tehdä. Pakkasin sairaalakassiin miehellekin olohousut ja puhdasta alusvaatetta siltä varalta, että käy tsäkä ja päästään synnytyksen jälkeen perhehuoneeseen. Laitoin myös turvakaukaloon valmiiksi masukin kotiutumisvaatteet. Läjä on sellainen, että palelemaan ei pääse, vaikka kunnon takatalvi iskisikin pääkaupunkiseudulle.

Nyt ekalle aamupalalle! Toka vuorossa parin tunnin kuluttua, kun ukko herää.

Onnea synnyttäneille ja odotuksen riemua vielä kärvisteleville
Minilla ja Ada 40+0
 
myymä
Huomenta!

Yö meni ilman AINUTTAKAAN supistusta (siis en ainakaan huomannut) joten aika turhauttavaltahan tämä vaikuttaa. Turvotus on valtava (eikä ihme kun kaveri teki mulle eilen rasvakeittimessä ranskalaisia ja kalapuikkoja :D )

Tähän hätään ei muita oloja...

myymä ja pikkuveli 39+5
 
Huomenenta kaikki :D

Täällä ollaan tänään vierailtu neuvolassa.

Painoa tullut lisää +200 g yhteensä 7,7 kg
RR 118/79
Pissat puhtaat
ei turvotusta
Kohdun mitta sama kuin viikko sitten eli 35
RT ja pää ei heilu eli on kiinnittynyt
Syke 130
Liikkeet ++

Eli kaikki kunnossa. Mitä nyt äitiä pukamat kiusaa ja nenä on tukkoinen :kieh: .
Ai, niin ja kolmannen vasta-aine seulan tulokset negaa ja ei vasta-aineita.
Viikon päästä tiistaina uusi nla.

Laitoin eilen Emmimemmille yksityisviestiä. Toivotaan, että joskus vastailee. Ei ole kirjoitellut palstalle / palstoille laisinkaan sitten joulukuun lopun. Toivottavasti kaikki on hänellä ja vauvalla ok, ettei ole vain sattunut mitään ikävää :/ .

Sain mieheltäni kiellon käydä ostamassa enää ruokakaupasta paljoa kantamuksia. Katteli mua eilen illalla ja sanoi, että hän hoitaa ne nyt jatkossa. Sä kun vaimoni päivän touhuat, niin vaaput illalla kuin ankka :LOL: . Taitaa pikkuinen hieman painaa äitiä alapäähän. :LOL: .

Jaahas mitäs sitten tänään olisi ohjelmassa. Ajattelin kävellä ostoskeskukseen. Käydä apteekissa ostamassa jotain peräpukamia varten, valmiiksi panadolia synnytyksen jälkeen kotia. Sekä ostamassa tiimarista pääsiäisjuttuja sekä lahjapaperia.
Miehelle pitää lähettää ruokalista kauppaa varten. Mutta laitan sen vasta kun tulen kaupasta takaisin. Jaahas, jos valmistelisin kohta itseäni, niin pääsisin vielä huilimaan kotia ennen kuin haen esikon tarhasta.

Jadekettu+masuasukki 38+3 :heart: Kohta täälläkin on pieni nyytti uudelleen kotona.

 
Eka yö ilman että supparit laimeni. :eek: Jospa tästä ny menis jossain vaihees tehostumaan. Jo toista päivää yhteen menoon ja tasaisesti supisteluja. Maha on siis tosi kova ja välillä pehmenee, mut aina kovenee tasaiseen tahtiin. En silti usko että mitään tapahtuis nyt muutamaan päivään.

Mömmis 39+3
 
Huomenta!

Alkuperäinen kirjoittaja Nalle-Puh:
m a r z aMitäs sulle on sanottu noista paineista kun on ylhäällä??

Nalle-puh, mulla on noi paineet olleet ihan ekasta kerrasta asti samoissa lukemissa. Mutta kun mittaan kotona, tulos on aina n. 120/70. Ollaan sovittu että mittailen paineita kotona, ja jos silloinkin alkaa tulemaan korkeita tuloksia, niin pitää ottaa yhteyttä neuvolaan. Mulla ei kuitenkaan ole kertaakaan ollut päänsärkyä tai näköhäiriöitä ja pissa on aina ollut puhdas. Myös ekassa raskaudessa verenpaineet oli samoissa lukemissa, jopa vähän korkeammat, eikä silloinkaan tehty mitään toimenpiteitä.

Mä päätin ottaa käyttöön varaapaljonmenoja-strategian. :LOL: Jospa se sais synnytyksen alkamaan. Varasin perjantaille kampaajan ja ens viikolle pitäis varata jalkahoito. Oon myös sopinut hirveesti menoja kaverien kanssa lähes joka päivälle. Noi kauppojen teemapäivät taitaa olla tällä hetkellä mun päivien kohokohtia. Sokoksella olis 3+1 päivät ja kodin ykkösessä yllätyspäivät. Ja eikös hullut päivätkin oo tässä ihan pian. ;)

Nyt täytyy mennä ruoan laittoon.

marza ja minimuru 39+2
 
Hellouta kaikille!
Edelleen yhtenä. Illalla yritin kovasti ässiä, Sauvakävelyä ja sen jälkeen lämpimään Saunaan. Kissan viikset ja katin kontit. Anoppikin oli ihan sitä varten meillä yötä, että jos lähtö tulee. Alkaa tuntuun pikkuhiljaa siltä, että tästä ei tuu lasta eikä ******. Meidän tuleva hidas hämäläinen. Muut on tulleet eikä meinanneet...

No, tänään tunnin päästä lähden käymään nlassa ja sitten huomenaamulla pitää mennä sinne äippäpolille jos... ja mitä todennäköisimmin niin käy. No, sitten on hyvä vaatia tälle vähän potkua persiille. :kieh:

Näin täällä!
Muija ja kevätmyrsky 40 + 3
 
helou, merkkailen kanssa tässä lukemisiani... ja kuulumisia muutenkin.. yöllä lorahti jotakin reisille ihanasti.. aamulla lorahteli lisää ja soitin sitten synnärille.. ja sanoivat että joko oli limatulpan jäänteitä tai sitten tihkuaa lapsivettä :eek: illalla supisteli ihan hyvin, mutta ei siis tasasesti...Synnärillä sanoivat että pitää odotella kotona 3-4tuntia.. jos paperi menee pikkareissa märäksi niin sitten vaan sinne svo:lle..Miehelle ilmotinkin jo ja meni ihan paniikkiin siellä, soitti heti perään onko kassi valmiina??? vaikka tietää hyvin että kassi on ollut pari viikkoa valmiina..Hikka vauvalla on päivisin tosi usein.. siis voi olla että tulee hikka 6kertaakin päivässä... koomisen tuntusta B) Huomenna ois neuvolakin katsotaan nyt mihinpäin tästä lähdetään! Jeps, mutta tällästä täällä! ilmottelen taas kuulumisia mihin suuntaan tässä pyörähdetään...bebe ja kärsivä mamma rv 40+3
 
Zoe-F kun olet kerran tomerana siellä. Niin voisit vaikka siivota hellan takaa. Imuroit ja peset sivustat. Homma, jotain harvoin tulee tehtyä. Mutta muista ottaa sulake eka pois :D . Sitten jos teillä on jääkaappipakasttin, niin putsaa sen alaosa. Putsaa ilmastointihormit. Täällä ollut tekemisen puutetta, joten on tehtyä kaikenlaista :LOL: .

Pukamista sen verran, että kuitua syödään, vettä juodaan ja liikutaan sen minkä mahan ja nivusten kiristelyltä pystyn. Mutta nyt vauva on kiinnittynyt ja niin alhaalla, että painaa pepun suoniin. Ja sen seurauksena tullut. Kävin apteekissa ja sieltä tarjosivat hädensan peräpukamapuikkoja. Sanoi, että ovat ok käyttää raskaana ollessa. Tulin just kotiin ja luin sen selosteen. Niin en uskalla käyttää. Paketissa lukee, että Hädensa-peräpuikot valmistetta ei ole tutkittu raskaana oleville naisille tehdyissä tutkimuksissa. Valmistetta on käytetty jo yli 30 vuoden ajan, eikä sen ole todettu aiheuttavan mutaatioita eikä epämuodostumia.
Joten mitä lääkettä olette käyttäneet? APUA :wave:

Jadekettu+masuasukki 38+3 :heart:
 
merkkailen :)
täällä on pyykit pesty,imuroitu,ruoka uunissa ja lumityöt tehty..vielä pitäs varmaan koira pestä ja harjata,käydä lenkillä ja saunoa..voihan se olla että väsy iskee..
Angelia ja vaavi 40+4
 
tulin vain kulumiset lukemaan :)

Maalismamman
tilanne vaikuttaa jännältä =) Tsemppiä vaan!

Yöllä piti nousta ottamaan särkylääke kun jälkoja särki niin kovasti ettei pystynyt nukkumaan.. maha kutisee tajuttomasti!
aamulla pitää mennä verikokeisiin ja to aamuks neuvolasta varasivat mulle ajan polille jossa tarkistetaan että kaikki ok.
väsy on tajuton |O hetkeksi pitkälleen kerta mahdollisuus.. poika tulee vasta huomenna kotiin.. kamala ikävä jo!

danjuska ja vilma 38+3
 
Täällä poden kuumeetonta flunssaa. Viime yö oli niin resuinen, että äsken heräsin 2,5 tunnin päikkäreiltä. Siitä huolimatta päätä kivistää ja nenä vuotaa. Kurkkukipu onneks meni yöllä ohi.

Onkohan Nipsunapsu lähtenny tositoimiin?! Maalismammalla ainakin jotain tapahtuu, hyvä!
 
Kiitti Zoe mainiosta linkistä! Luin koko ketjun läpi ja omasta repertuaarista löytyi vielä täydennystä ketjuun... Molemmat lisäykseni sattuneet nyt raskausaikana, joten en tiedä kuinka pöntöksi vielä päädyn imetyksen ja yövalvomisten vaikutuksesta :ashamed:
 
merkkailen.

Meillä poika oli tänään mammalla hoidossa niin päästiin miehen kanssa yhdessä isoon kauppaan ostoksille kun kaikki oli loppu. Koiranruoka säkkiä en jaksa ite nostaa ja on turha ostaa mitään pientä pussia kun se menee päivässä niin oli kiva mennä yhdessä kauppaan.
Olivat mamman kanssa pärjänneet hienosti!
 

Yhteistyössä