Maalismasut 2009:stä vauvautuneet *syysketju*

Moikka!
Hrrr...täällä on myös tosissaan kylmää, aamulla -10astetta pakkasta ja nytki vielä -5. Ja meillä on edelleen lumi maassa!!!! Viikonloppu menikin ulkoilusta nauttiessa ja ihanista kirpeistä pakkasilmoista, ilmat ollu aivan ku kevät talvella. Kestäis vain... :) saagakin on siis päässy taas pakkasiin totutteleen , edellisistä kun tuskin hirveitä muistikuvia on ;) Vaatetta olen pakannut hirveästi päälle bodyn, sukkahousut, housut, villavaatteet, tumput, villasukat, äp:n toppa tossut ja kintaat kypärämyssyn, toppalakin ja lopuks vuorannut kärryt lampaantaljalla ja sujauttanut tytön vielä äp:n makuupussiin ja lopuksi viltinkin vielä päälle.. Ajattelin jo et tulikohan liioteltua, mut eipä tuo tuntunut ollenkaan hikiseltä eilenkään ku pois kärryistä hain ja uniki maistu melkeen 3h... Eli kaiketi siellä oli sopivan lämpöstä :)

Eilen käytiin myös pitkästä aikaa vauvauinnissa. Jouduttiin oleen muutama kerta pois välissä ku oltiin reissussa vkonloput. Eilinen oli kyllä aivan menestys, Saaga oli niin mielissään ja nautti täysin siemauksin ku sai polskutella kumiankkojen perässä pitkin allasta :heart: Ja äiti ja iskä oli ihan mielissään ku näki kuinka toinen pieni nautti uinnista :p

Minilla: Onnea kehityksestä motoriikassa. Ihana kuva sinun pikku tytöstä ja suloinen istuma asento.

Vihvi: VOimia sinne! :hug: Kuulostat kyllä väsyneeltä, yritä puhua miehesi kanssa, koska se voi nopeastikkin helpottaa omaa oloasi. Jaettu ahdistus on aina puolet pienempi!!! Yritä myös levätä riittävästi ja jos vain mahdollista ottaa hieman omaa aikaa ja tehdä jotain mielekästä joka ois jotain muutakuin vauvajuttuja! Joku mainitsikin, että oletko miettinyt voisiko kyse olla masennuksesta? Aika monihan kärsii synnytyksen jälkeen masennuksesta ja yksin sen kanssa on vaikea pärjätä!!!

Kaatjuska: Täällä kans saadaan nauttia iskän seurasta ku ensi viikkolla alkaa syyslomat ja samalla kaksi viikoa isyyslomia. Ihana, kun vähän pidempään ehtii nauttia yhdessä olosta koko perheen voimin.

vaatekoko on meillä tällähetkellä 68-74. 68, on just passelit ja 70-74 osa sopivia ja osa vähän isoja, mut käyttö kelpoisia jo.

Kokeilin Saagalle bataattia, ja hyvin näytti meistuvan. Jopa perunakin meni alas kun sitä vähän bataatin sekaan laittoi.

Täällä myös hieman kehitystä tapahtunut motoriikan puolella! Saaga on oppinut pyörimään napansa ympäri, pyörii tosin mielummin vain vasemmalle :) Suojaheijasteet eteen on "syttynyt" ja sivullekkin jo välillä näyttäis ottavan vastaan ku kallistuu ;) Ja kovasti tykkää "kävellä eteenpäin" ku pystyssä on. Suorille käsille ei edelleenkään massullaan juuri punnerra. :/ Onko täällä muita jotka eivät vielä suorille käsille nouse?

Mut nyt tää äippä alkaa etsiä itselleen töitä vaikka en olekaan vielä useampaan kuukauteen töitä aloittamassa. Mut kysyvä ei tieltä eksy ja aikainen lintu madon nappaa, vai mite se oli?! ;)

Kirpsakkaa maanantaita kaikille!!! Joko muuten etelässäkin sataa lunta, ainakin ennusteet niin näyttivät?

-Viola ja Saaga (pian 7kk)
 
Meillä edellisyö oli aivan kamala. Kymmenennen herätyskerran jälkeen sekosin laskuissa :eek: Tyttö itkeskeli, kitisi, kääntyili ja vaikka mitä. Tutin kun laittoi suuhun ja itse pääsi takaisin sänkyyn niin taas alkoi kitinä! Viiden jälkeen otin viereeni ja annoin maitoa ja hetken päästä nukahti ja herättiin vasta 9:30. En oikein käsitä että mikä tyttöä oikein vaivasi. Mitenköhän saisi tutista vieroitettua? Ja minkä laskette vielä yösyötöksi?

Mulle soitettiin äsken töistä ja tarjottiin töitä. Lupauduin menenemään muutamaksi päiväksi tällä viikolla. Nyt on kuitenkin huono omatunto kun joutuu olemaan niin paljon poissa tytön luota. Isä onneksi hoitaa tyttöä, että on ainakin tuttu, hyvä hoitaja. Rahat kyllä tulee tarpeeseen kun kohtahan sitä jää kotihoidon tuelle ja mies opiskelija joten tulot eivät ole järin suuret!

Lotta-75 kertoi menevänsä kohta töihin. Mitens muut, koska aiotte palata työelämään? Ja miten aiotte järjestää lapsen hoidon? Itse ajattelin palata kunnolla työelämään ensi kesänä ja samoihin aikoihin luultavammin aletaan yrittää toista lasta. Kerkeää siis hetken aikaa tienata rahaa vähän säästöön. Entäpäs huolitteko vielä lisää lapsia ja missä vaiheessa olisi "tervetullu"?

Tämä viesti näköjään sisälsi avautumista ja hurjasti kysymyksiä :)
 
Zoe-F
Niinu86 Onnea uuteen kotiin :flower:
Kauhea asuntokuume itselläänkin kun kaikki muuttavat :)

jossu84
Voin kuvitella miten väsyttävää on heräillä yöllä ja oottaa seuraavaa herätystä. Roni ei öisin kovin kauaa tissiä tarvinnut, mutta heräili miehen kuorsaukseen ja mä oottelin aina että millon taas herää ja pitää laittaa tuttia jne.
Onnea pikkuiselle 7kk:n saavuttamisesta :flower:

Danjuska Juu mä olen kans huomannut, että kyllä poika osaa suorassakin istua, muttei oikein.. hmm.. kiinnosta? Kaikki muu kyllä kiinnostaa. Varpaiden imeskely ja niiden kauemmaksi jääneiden lelujen kurottelu.
Roni on syönyt maissinaksuja ja kurkkua ja banaania(harvemmin kun kovettaa mahaa) ja ruisleipää vaikkei hampaitakaan ollut vasta kuin nyt :D Kyllä ne osaa purra kovaa ilmankin, sisko yritti ottaa isoa leivän palaa pois Ronin suusta niin Roni päätti purra ikenillä :whistle:

Aplo Onhan se oma työnsä tehdä niitä soseita mutta kyllä se kannattaa :)
Onnea hampaista, teillä niitä onkin tullut jo monta :)
Miä en ees yritä vielä tutista vierottaa, hampaita ku on tulossa ja sormet menee liian herkäst suuhun :/
Töihin meno Kattelen työpaikkoja mut en niin kovin vakavast. Mitä on tarjol lähinnä. Sen aikaa olis ainaki tarkotus olla kotona et Roni oppii puhumaa ja kävelemään. Sit katotaa uusiks.
Lisää lapsia Ei kiitos tää yks riittää. Raskausaika oli semmonen et oksat pois enkä jaksa sit uuestaa.

kaatjuska Meil oli nukkuminen ihan keturast ku samas huonees yritettii nukkua.
Miä kans ootan kovast jouluu. Tykkään ostella lahjoi :ashamed:

Viola-85 Meil ei näy vielä lunta mutta tänään pitäis tulla :eek:
Mieki oon katellu työpaikkoi vähä sillä silmäl et mimmost olis tarjol. Mul ei o kyl kiire töihi sillee, et haluun olla koton. Mut toisaalt välil vois tehä jotaa pientää keikkaa ja olla sit taas koton.
Kuvan saa vaikka niin tähän tekstiin että lataat sen kuvan aijaa.com:iin ja kopsaat sen "pieni kuva":n tai "iso kuva":n jälkeisen tekstin omaan tekstiisi siihen kohtaan mihin kuvan haluat.

Pitäisi tilata auton osia että mun auto saataisiin kuntoon, mutta jotenkin ei taas raaskisi. Mulle on iskenyt joku ihme pihiys nykyään, kaikki pitää ostaa halvalla tai vielä halvemmalla ja mihinkään ei millään viittis tuhlata. Takki ja kengätkin pitäis ostaa ittelleni eikä millään viittis tilata vaikka valmiiks oon takinkin jo kattonut :D
Nyt täytyy lähtä ruokkimaan Ronia, aamupuuron aika :)
Noni. Sain Ronin päikkäreille.
Sitten ku Roni heräilis ni jos porhaltelis vaunulenkille, vaikkei tuo ilma kauheasti houkuttelekkaan.

Koirasta on taas kova huoli. Normaalisti tuo jöllikkä on painanut noin 28kiloa ja nyt toissa päivänä kävin puntarilla sen kanssa, niin eipä paina enään :eek: Painoa oli just ja just 21kiloa. Ei ymmärrä taas että miten. Saman verran ruokaa on saanut kuin ennenkin mutta silti. Varmuuden vuoks tehdään nyt tupla madotus ja annan tupla määrän ruokaa osissa päivän aikana. Toivottavasti palautuu ennalleen. Ei tuo koira nyt mitenkään luisevalta näytä, samanlaiselta kolholta kuin ennenkin, eikä ole mitenkään väsyneempi tai muutenkaan erilainen.
 
Zoe-F
marza :hug: Kirjoita muistioon ensin ja sitten valmiina kopiot sen sieltä tänne. Mua alko ketuttaa kun monii kertoi katos tekstit, tai sit eka tuli kaks kertaa ja toisen kun poisti ni molemmat katos :/
 
pikaisesti vain kommentoin... Aplo mun mielestä jos vauva herää aamulla kuuden aikoihin niin sitä ei lasketa enään yösyötöksi. meillä ninni herää nykysin noihin aikoihin ja syötän sen ja se nukahtaa vielä puoleksi tunniksi ellei jopa vielä tunnin nuku syötön jälkeen. Ja mie kans oon miettiny että miten sitä tuttia voi vähentää yön aikana.. Mut nyt ku yösyötöt on jätetty pois niin tutin laittaminenki öisin on vähentyny huomattavasti. Millon te muut ootte aatelleet yösyötön jättää pois?
Mun miehen sisko imettää vieläki öisin ja sen poika on jo 1v 8kk. Hän ei enää syötä ku öisin. musta kuulostaa vähän hassulta.

zoe-F: Kiitos onnitteluista.

Seuraava operaatio ois siirtää Ninni nukkumaan isoveljen kans samaan huoneeseen. Noh ehken mie ihan hirviää hoppua pidä tossa asiassa.
 
äänestykseen osalistuttu. mutta jos päivä osuu sellaiseen että on huonot ajokelit niin sitten tuskin uskallan lähteä ajamaan.
vaatteiden pukeminen meillä kanssa yhtä |O ja varsinkin kun pistetään käsiä johonkin.
marais onnea arpavoitosta =) mekin odotellaan niitä miljoonia :D eipä se kerran kaukana ollut. vuosi oli 2004 ja tuli lotossa 6 oikein. ihan kiva summa siitäkin saatiin. 2197,80e mutta PIENI harmitus jäi. jos se meidän viimeinen numero olisi ollut yhden alempi tai yhden ylempi niin oltais voitettu joko 6+vara tai 7 oikein!!!! yhden päähän jäi |O
upupa täällä kanssa yksi kateellinen joka haluais kanssa etelän lämpöön. mie olen meinannut jos vaan jotenkin sais rahaa jemmattua ja puhuttua mies ympäri että mentäis keväällä johonkin. taitaa jäädä haaveeks :/
töihin paluusta kävin juuri viikko sitten pomolle ilmoittamassa että palailen töihin 5.3 2012 :D
ja sitten löytyi jeren nukkumisellekkin syy kun ei vaan uni maistu. no en yhtään ihmettele kun on molemmissa korvissa tulehdus :headwall: kyllä vaan täytyy ruveta herkemmin menee sinne lääkäriin. nyttenkin ajattelin ettei olis mitään vaikka kipee ollut ja että vois johtua hampaista. täytyy vaan toivoa ettei tulis mitään kierrettä ja jos tulee niin heti vaan tuubitukseen. tytöllä se auttoin niin kauan kunnes lähtivät pois.
voi että olen todella kateellinen teille plussanneille. mullekkin on tullut ihan hirvittävä vauvakuume vaikka hetki sitten vielä sanoin etten halua ja ei meille kyllä enään taida tullakkaan. muta silti tää kuume on kauheaa.....täytyy vaan ruveta odottelee niitä lapsenlapsia :LOL:

cadillac ja jere 7kk ja rapiat pääl
 
pitänee selventää et mä siis ainankin tein negan testin. että tällä hetkellä näyttäis siltä etten oo raskaana. Onks muita sit ku Minea? Moni onnittelee raskautuneita...
:LOL: taidan noudattaa minean neuvoa ja tehä testin uudestään parin viikon päästä ku raskaudentunne on niin voimakas, mutta testi eti positiivista näytä...

Lotta: Kyselinkin jo aikasemmin et miten teet kiisseliä lapselle? laitako olleenkan sokeria ja miten muusaat marjat? imetyksestä sen verran et mä oon välillä ollu 2 viikkoakin imettämättä työpäivän aikana niin silti on maitoa riittäny illalla ja yöllä ja viikonloppuisin oon imettäny päivälläkin. että vähän se hiipuu, mutta sitten ku oon ollu kotona niin taas palautuu... kyllä mun kaveri imettää vieläkin iltaisin ja vkl normaalisti vaikka on ollu töissä jo 4 kk. lapsi on 1v ja 5kk

Jossu:mä jättäisin vaikka heti yösyötöt pois, jos vaan se onnistuis. mutta kiinteitä menee niin vähän niin uskon et yölläkin on nälkä ku ainakin liikettä päivällä piisaa niin kulutus on vaan kasvanut mutta ruokamäärä on pysyny samana ja vähän jopa välillä vähentynyt.

Töistä:
mä teen välillä keikkaa. muutaman kerran oon tehny parin viikon pätkän ja silloin tällöin yksittäisiä päiviä. mies pärjää lapsen kanssa kotona. pari kertaa joku muu tuttu on vahtimassa ollut. Tosi mukavaa vaihtelua tähän kotona olemiseen ja elämiseen. suosittelen!

Zoe: MIllon teidän koira lähtee? vai onks mulla menny ohi ettei se lähekään? niin ja musta on kans tullu pihi. itelle pitäis ostaa kengät ja talvitakki, mutta niin vaan kesätakilla yms. villapaitavirityksillä oon kulkenu. Ku jos löydän hyvän niin maksakoon vaikka mitä. mulla on vähän nyt se periaate et köyhän ei kannata osta halpaa!

 
Muty onko kiinteiden syönnissä tapahtunnu mitään edistystä? Kokeilitko jo sitä vellin antamista puuron ja tissityksen päälle illalla (vai olithan se sinä...)? Minä oon ajatellu Siirin yösyötöistä ihan samaa, että nälkäänsä kyllä enimmäkseen syö, kun niin tosissaan imuttaa. Koitetaan siis vaan jaksaa :hug:

Töihinmeen käväsemään kahdeksi viikoksi (7.- 19.12). Pysyvämmin palaan töihin luultavasti koulujen alkaessa ens syksynä. Tai oon siis "töissä" jo kesän...

Pukeminen ulkovaatteiden osalta on välillä tuskaa nyt kun pitää jo laittaa enemmän päälle ja Siirille ehtii tulla kuuma pukiessani. Lakin laitto on edelleen kurjin vaihe tytsyn mielestä. Siiri nukkuu kyllä vaunuissakin edelleen aika vähällä varustuksella (body, sukkikset, collegepuku, villavaatteet, aluslakki, villalakki ja toppatöppöset)vaikka pakkasta ollu muutamana aamuna enimmillään 4 astetta.

Ajatus tyssäs tähän. jäin vain ihailemaan, kun Siiri tuossa vielä tekee iltajumppaa lattialla ja kattoo isänsä kanssa Simpsoneita. Voi meidän typyä :heart:

Mukavaa viikon jatkoa!
Kaatjuska ja Siiri 6,5 kk
 
Kaa
Muistan aina näitä juttuja yksi kerrallaan, joten tällä kertaa:

:wave: Nimenhuuto! :wave:

Yleisen keskustelun pohjalta pidän nimenhuudon marraskuun 20 päivään saakka (tulee tässä reilu kuukausi). Jos haluatte pysyä etusivun listalla, kirjoittakaa erillinen viesti asiasta (ei siis viestiin muuta, vain esim. "Hep!", "Mukana ollaan!" tms.) Kiitos! Muokkaan listaa sitten marraskuun lopussa nimenhuudon mukaisesti.
 
moro

voi kun vielä muistas mitä piti kommentoida.. pää lyö tyhjää..

ekaks Jennan 6kk mitat.. en varmaan muistanu niitä aiemmin laittaa eli;

8400g ja 68,3cm
Neuvolan tätin mielestä reagoi hitaasti oikealla korvalla kun piippas sillä laitteella siellä takana.. itestä näytti siltä että tyttö oli niin keskittynyt ihailemaan ja syömään lelua, että ei heti vain kiinnittänyt huomiota.. Niin tai nin, en ole huolissani. Katsotaan miten menee jatkossa. Seuraavaksi onkin sitten 8kk:n lääkäri neuvola.
Ihme täti meillä tuolla kun antoi tuon 8kk ajan jo seuraavalle kuulle.. yritin sanoa että eikös vasta joulukuulla niin höpötti vaan että tähän nyt tulee tämmönen pitempi väli, soita jos tarttee :headwall: en jaksanu siinä sitten inttää vaan soitin seuraavana päivänä neuvolan ajanvaraukseen ja korjasin asian toisen terkan kautta. Muutenkaan en hirveästi pidä meidän neuvolantädistä.. oli jo pojan vauva-aikaan erimielisyyksiä..

Aplo: Meillä ei ole kuin 100litranen tuo akvaario. Lähinnä otettiin kun poika tykkää niin kovatsi. itsellä tosin miltei aina ollut akvaario, joten hoito kutakuinkin tuttua =) minkä kokoinen sulla on? mitä kaloja löytyy??

Viola:
No teillehhän pakkaset lykkäs :xmas:

Hermina: kuullostaa niin tutulta tuo teidän päivällä syömättömyys! Meillä kans ei neiti enää suostunut päivällä syömään ollenkaan tissiä.. ainoastaan yöllä ja nukkumaan mennessä. ja sitten kans yöllä asuttiin tissillä |O En yksinkertaisesti jaksanut ja nyt meillä juodaan pullosta päivät ja tissillä käydään yöllä kerran tai kaksi.

Muty: Yhdyn tuohon että köyhän ei kannata ostaa tosiaan halpaa.. tai ei ainakaan kannattaisi ;) mutta itse kyllä usein siihen sorrun. nyt kun olen raskinut ostaa pari vuotta sitten kunjnon toppatakin ja tuulipuvun takin, niin on tarennut ja ovat kestäneet!
Tosin tänään kun vedin toppatakin päälle niin tuntui että hukun siihen kun ei ole vauva mahaa :LOL: Kaiketi pitäisi uusi takki ostaa.. kun vaan raskis! kengät käyn ostamassa tällä viikolla. Viimeksi niihin ihastuin, mutta ei ollut vielä niin kylmä että ois talvikenkiä tarttenut..

töihin meno.. vakipaikkaa ei ole ja olenkin miettinyt että joko raskis ensi kesänä kesätöihin mennä... saas nähdä.. riippuu vähän tilanteista.. josta päästäkin toiseen keskustelun aiheeseen eli lapsiin.. Tässä nyt on vähän mietinnän alla mitä sitä halutaan, vai halutaanko :whistle: kuumetta on mutta järki jarruttaa..
Niin.. ja onhan tässä vielä aikaa miettiäkkin kun ei edes ne menkat ole alkaneet.. alamahaa on juilinut nyt eilisestä asti ihan viiltävätikkin joten ehkpä ne sieltä... ei tässä enää ole mitään järkee :headwall: toisaalta olen huolissani kun eivät jo ala ja toisaalta taas en voi sietää mokomia rättipäivä :whistle: :headwall:

yösyötöt: Meillä syödään periaatteessa kerran yössä. toisen kerra syö sitten kuuden-seiskan maita ja saattaa vielä torkahtaa hetkiseksi. Tosin vähän tuli takapakkia kun tuo korvatulehdus tuli.. oli yöt läpeensä tissillä ja nyt tinkii joka yö jo puolen yön maita vaikkei edes nälkä ole. Mutta kyllä syötän vielä öisin, enkä ole vielä miettinyt milloin kokonaan pois jätän. Sitten kun jenna on valmis =)

vaipoista.. käyttääkö kukaan/onko käyttänyt muumeja?? Mitä olette tykänneet?
Itse en pidä niitä kovin istuvina jne, mutta kappas kummaa.. meillä pitää paremmin kuin liberot. Äiti oli hamstrannut pari pakettia kun oli poistomyynnissä 5e/pkt ja eivät falskaa.. liberot vuotavat useempana yönä viikossa.. muumit eivät ole tehneet sitä vielkä kertaakaan.
Ainut todellinen miinuspuoli on että Jennan peppu meinaa vähän ärtyä jos vaihtoväli on yhtään pidempi. Mutta jos paketin hinta oli 5e niin kyllä niitä raskin useemminkin vaihtaa. Jatkossa ajattelin tehdä niin että ostan liberoita päiväksi ja muumeja yöksi.

Lotta: Täällä myös kiinostunut tietämään millä menetelmällä teet kiisselin??

Me lähdetään Turkuun viikon päästä :) vähän jännittää että miten automatka sujuu Jennan kans.. Pojalle ei tuota ongelmaa, kiitos kannettavan dvd:n mutta nenskulle saattaa olla tuskaa.. kun ei autossa osaa nukkuakkaan kovin yhtäjaksoisesti.

jotain piti vielä, mutta en muista mitä.. joten lähden suihkuun ja iltahommiin. Lapset nukkuu kiltisti ja mies vielä töissä.

 
Menin vahingossa poistamaan itse kirjoitukseni, joten tässä tämä uudestaan:



Huoh...taas yksi yh-päivä pulkassa! Mies ollut perjantaista asti reissussa. Tulee onneksi huomenna kotiin.

Minea, ihanaa!Toivottavasti kaikki menee hyvin. Niin jännää, että täällä jotkut(=muty) jo testailee! Alkoi ihan raskauskuume iskeä..apua Tosin kuukautisista ei vielä mitään tietoa, ja hyvä niin...

Yösyötöt jatkan syöttämistä toistaiseksi myös yöllä. Poika juo päivisin niin huonosti tissistä, kun koko ajan pitäisi olla menossa jonnekin. Esim tänäänkään ei kertaakaan rauhoittunut kunnolla juomaan. Ainoastaan nukkumaan mennessä ja yöllä juo kaikessa rauhassa. Yöt on pari kuukautta ollu tosi huonoja, ja luulen, että yöimetyksen lopettaminen auttaisi, mutta unikoulua on mahdollista pitää aikaisintaan kuukauden päästä kun mies jää vanhempainvapaalle. Silloin poika siis 7kk.

Pukeminen ja vaipanvaihto on meillä ihan horroria! Ja kaikkein pahinta on ruokalappu. Teidän pitäis oikeasti kuulla se meteli! Ette varmasti tiedä, kuinka kova ääni vauvasta voi lähteä

Vihvi (muistanko oikein?) ja muut, joilla mieli maassa Jos jatkuu pitkään, tai ette meinaa jaksaa hoitaa vauvaa, niin ottakaa puheeksi vaikka neuvolassa. Se on kaikille parasta! Toivottavasti helpottaa pian!

Ja kenellä kaikilla olikaan se Marimekon punainen pallobody? Meidän pojalla on myös sellainen.Mun mielestä kun pojatkin voi käyttää ihan hyvin punaisia vaatteita, jopa vaaleanpunaisia. Kesällä kun oltiin reissussa ja pojalla oli päällään juuri tuo kyseinen punainen Marimekon body, niin junassa yksi mummo tuli ihastelemaan "Kun on niin suloinen tyttövauva". En jaksanut alkaa korjaamaan, ja sitten mun pahaksi onnekseni pidemmän jutustelun jälkeen mummo kysyi vielä, että "mikäs tytön nimi on". No, siinä vaiheessa en varsinkaan kehdannut enää sanoa, että poikahan tämä on, vaan kerroin ihan vakuuttavasti, että "Annahan se tässä".

Opiskelun jatkaminen mies on jäämässä vanhempainvapaalle kuukauden päästä, joten mua kutsuu koulun penkki..Tätyy myöntää, ettei paljon huvittaisi, koska kotona on viime aikoina ollut ihana olla. Mutta ensi vuoden alusta olen sitten taas pääasiassa kotona. Siis järkyttävää, miten nopeasti aika kuluu! Vanhempainvapaat on kohta pidetty!

Juupa juu, en nyt jaksa enempää kirjoittaa. Jäi taas puolet jutuista kommentoimatta..

Mutta onnea vielä kaikille pikkuisille uusista taidoista ja hampaista ym.

Hermina ja pikku-ukko 6kk
 
HEP MUKANA OLLAAN!!!

Yösyötöstä Meillä poika syö kerran yössä, ja juttelin siitä tänään lasten sairaanhoitajan kanssa joka on pitänyt unikoulua 10 vuotta, niin hän oli sitä mieltä, että jos 6 kk:n ikäinen lapsi syö kerran yössä niin on ihan ok. Ja jos tuttia tarvitsee käydä laittamassa usein eikä muuten yöllä rauhoitu niin suositteli laittamaan useamman tutin sänkyyn niin, että lapsi sen itse löytää. Sitten pikku hiljaa alkaa tuttien määrää vähentää.

Tämä juttu tuli esille, kun oltiin 6 kk:n neuvolassa viime viikolla ja terveydenhoitaja kuuli, että poika syö kerran yössä n 5 aikaan niin hän sanoi, että jos jatkuu vielä muutaman viikon niin sitten poika olisi vietävä unikouluun. Itse en jaksa stressatta, koska poitsu tarvitsee maidon, kun sitä juo vähintään 100 ml. Ja 5 kk:n neuvolassa suositteli vieroittamista tutista, kun silloin jouduimme käydä laittamassa tuttia 1-6 krt yössä. Nykyään ei tarvitse käydä tuttia laittamassa herran suuhun. Niin ja se sairaanhoitaja sanoi, että lapset on yksilöitä ja me vanhempina tiedämme mikä on lapsemme parasta (ja myös meidän parhaamme on huomioitava jaksamisen näkökulmasta)

Sori tämä papatukseni, mutta en tykkää meidän terkkarista ollenkaan, ja hänellä aina noita ihmeellisiä ohjeita. Hän ei esim huomioi sitä, että meidän 6 kk ikäinen poikamme ryömii (on ryöminyt jo n 1.5 - 2 kk), menee konttausasentoon ja nyt on alkanut nousemaan seisomaan tukea vasten eli kehittyy varhaisesti.

Töihin Menen töihin joulukuuksi, jolloin mieheni jää kotiin poikaa hoitamaan. Olen sitten kotona kevään, ja menen töihin elokuussa jos mieheni pystyy jäämään silloin kotiin poikaa hoitamaan.

(6 kk:n mitat oli 8285 g ja 68.5 cm)

Misa75+Rasmus 6 kk 7 pvää
 
mukana ollaan :wave:
ihan pakko pikkasen hehkuttaa.
tuossa aikasemmin kun kirjoitin ettei mies halua lähteä lämpimään niin sain sen ylipuhuttua :D ei ollut paha homma ;) sanoin että jos vaikka mentäis johonkin tuohon lähelle ja ehdotin bulgariaa. siellä olen viimeksi käynyt 20 vuotta sitten :eek: (kauhee mää on vanha) kiva nähdä miten paikka on muuttunut. mies kyllä ensin yritti että menisin jonkun kaverin kanssa ja hän jäis lasten kanssa kotiin mut en mie ilman lapsia lähde.
 
Muty: Anteeksi, on jäänyt kysymys huomaamatta. Sama pää kesät talvet ja tämän äidin muisti pätkii pahemman kerran:) Eli ihan sauvasekoittimella hienonnan marjat ja lisään perunajauhon ja kiehautan. En lisää sokeria. se on niin herkkua neidin mielestä, että suu ammollaan odottaa vaikka muuten ei suuta auki saa. Onpa kiva kuulla että imetys voi jatkua. Tietenkin miettii tässä että riittääkö swe maito sitten lapselle ja alkaako yösyötöt. Mutta mennään fiiliksen mukaan:)

Neuvolassa käyty ja pituus oli 68.5cm ja painoa 9130g. Painokäyrä oli laskussa. Neuvolantäti kysyi että haluanko painoseurannan ennen 9kk neuvolaa mutta sanoin etten ole huolissani tuosta, ja täti tuumi ettei hänkäänö. Sama juttu kaikien kanssa, kun kiinteät tulee mukaan ja imetys vähenee, niin paino laskee. Kyllä tuota painoa on vieläkin ja tällä mammalla on hauikset maitohapoilla:)

On niin paljon kaikkea kivaa aktiviteettiä ja on niin paljon tutustunut uusiin ihmisiin kerhojen merkeissä että harmittaa palata töihin. Ei tahdo:( Mutta on vain pakko olla järkevä. Minä tienaan enemmän kuin mies ja hoitovapaaraha on niin pieni verrattuna vuorotteluvapaa korvaukseen, että tämä on ainoa järkevä vaihtoehto. Ja mies on intona jäämässä kotiin, niin kai se on sen vuoro myös.

Vihvi: Jotenkin itsellä välillä samanlainen fiilis. Olen ollut jotenkin tosi väsynyt ja en oikein saa kotihommia hoidettua. Tuntuu että tulee tiuskittua kotona ja välillä on kaipuu tuulettumaan. Miehelle sanoinkin että olis ihana mennä ilman että tarttis murehtia miten ne pärjää kotona. Tätä on niin nolo kertoa kun neiti on niin toivottu ja odotettu ja oikea pieni ihme. Kolmen keskenmenon jälkeen tuntuu ettei saa valittaa. Ja neiti on niin itsenäinen, on lattialla itsekseen ja keksii hommaa, jos ei muuta niin omista käsistä. Ainoastaan ruoka tökkii. Niin silti tunnen väsymystä, sellaista ettei jaksa mitään ja itkku tahtoo olla herkässä.

Mutta nyt kiisselin keittoon:)

Lotta ja neiti, siis ihan totta mihin tämä aika katoaa, 7kk
 
Hermina, meillä on punainen pallobody, mutta meinaan ostaa myös sinisen! Mua NIIN nyppii noi värijutut, joilla vauvat pistetään lokeroihin jo pienestä pitäen. Mun oma äiti rakasti vaaleansinistä ja puki meidät sitkeäksi sen värisiin vaatteisiin. Adaakin on luultu monesti pojaksi, kun päällä on ollut esim. tumman turkoosi paita. Tai sitten ihmiset menevät hämilleen, kun neiti keikistelee vaaleansinisessä haalarissa ja punaisessa pipossa - ristiriitaisia värisignaaleja!

Minä aion olla hoitovapaalla suunnilleen ensi vuoden syksyyn, riippuen vähän työtilanteen kehityksestä. Eli uusi homma on haettava täälläkin. Onneksi meidän asuntolainan kuukausierä on sen verran pieni, että pärjätään hyvin miehen palkalla ja Kelan roposilla. Osaan olla iloinen niistäkin nyt taas Suomessa asuessani - Espanjassa ei saa mitään tukia lapsen kotihoitoon ja äippävapaakin on vain neljän kuukauden mittainen.

Pukeminen on täälläkin enemmän tai vähemmän murhenäytelmä. Välillä Ada suuttuu niin, että kyyneleet valuvat silmistä. Ja Hermina, Adalla on niin kova ääni, että se kuuluu mainiosti kolmannesta kerroksesta alas parkkipaikalle! Myös meidän neiti vihaa ruokalappua, ja kun syöminen on viime aikoina ollut muutenkin huonoa, olen jättänyt koko kapistuksen pois ja pyykännyt ahkerasti.

Nyt suihkuun ja sitten muskariin - meidän molempien suosikkiharrastukseen!

T. Minilla ja melkein 7-kuinen Ada

 
Zoe-F
jossu84 Roni jätti sen ainoan yösyötön (jos se siksi lasketaan kun oli noin 5-6:n aikaan) pois noin 2,5kk:n ikäisenä mutta jos ei olis jättänyt niin hiljakseen puolen vuoden iän jälkeen olisin alkanut tassuttelemaan jne ahkerammin. Ainakin oon jostakin lukenu, että puolen vuoden ikänen pärjäis jo ilman yösyömistä. Eri asia jos olisin imettäny, eiks se yösyöttö just lisänny maidon tuloa tai jotain sinne päin?

muty
Täl hetkel ei ole mitää suunnitelmia, otin ilmotuksenki pois. En mä nyt sitä vois antaa mitenkää ku kaikki ei selvästikää oo kunnossa. Oon nyt antanu tuplamäärän ruokaa ja ihan kauheet ilmavaivat tol koiral :x Tos ku koht tulee rahaa ni step1 on ostaa toinen matokuuri varmuuden vuoks, ja 2 olis mennä kirjastoo lainaa kaikki kirjat mitkä käsittelee koiran koulutusta ja ongelmakoiria, sit 3 on hommata vedonestopanta ja kokeilla sitä ja 4 olis hommata sellanen vyötärölle laitettava hihna mihin vyö laitetaa ja kattoo mitä niillä saahaa aikaa.
On kyllä ihan totta, ettei kannata halpaa ostaa, menee saman tien huonoksi tavalla tai toisella. Se takki mitä mä en pihiyksissäni sitte tilannu sillo ku sitä kattelin.. noh.. niin.. sitä ei oo enää myynnissä, että tän siitä sitten saa.

Kaa Hephep :)

Danjuska Ei varmaan ole kiva jos ei tuu toimee neukkatädin kanssa.
Meil on joskus käytetty Muumivaippoja. Ihan ok oli ne pienet, tai ainakin jotenkuten siis piti pissan sisällä. Ihmeellisiä kovia kohtia oli niissä.

Hermina Ei hitto :D "Annahan se on" :D Mut toisaalta vaik olis minkä väristä vaatetta päällä niin tyttö saattaa näyttää ihan pojalta ja toisin päin. Vaik ittellee tietty oma lapsi näyttää ihan siltä miltä pitääki ni on multakin kysytty monta kertaa et onko tyttö vai poika kun on ollu ulkovaatteet päällä. :) Ja mitäpä väliä sillä periaatteessa on, ei niitä tarvi sukupuolella jakaa. Ja saa ainakin hyvät naurut jos ei korjaile :D

Misa75 Mä en kyllä ainakaan vierota tutista sillä perusteella että sitä tarvii käydä laittamassa. Poika tulis hyvin toimeen ilmankin, onhan sillä sormet, mutta mun mielestä se ei ole todellakaan hyvä vaihtoehto.

cadillac Oi vitsi kui ihanaa :) Mieki haluisin lähtä johonki mut toisaalt oon niin jämähtän kotii et tääl on kaikki, mun on hankala lähtä jo porukoille yöks ja ne ei edes asu kaukana :)

Roni herätti minut seiskalta. Nukahti kyllä itse takas. Nyt kerkeen juomaan aamuteen ainakin :D Meillä on nurmikko ihan valkoinen ku on pakkasta :)
Miä laitoin jo viikko sit muistaakseni patteritkin päälle mut aamusin on aika vilakka, pitää Ronii käyä aina välil peittelemäs. Yleensä nukkuu vaa pitkähihases potkupuvussa ja sukat jalassa mut miä luulen et sillee saattaa tulla viilee, ni sit ku Roni on nukahtanu ni käyn peittelemässä.
Uskaltaisinkohan miä laittaa jo peiton pussilakanaa, tähän asti ollu pelkkä lakana ja pienempän Roni veti aina peiton pään yli, voiks siihen tukehtua?
 
Huomenta!

Täällä liitytään flunssaisten kerhoon, viime yönä poika vain valitteli ja nukkui pikkutorkkuja. Ja sit taas ÄÄÄÄÄ... :( Mittasin kuumeen, niin reilu 38. Suppo takapuoleen ja takaisin sänkyyn, nukahti lopulta 6 aikaan. Päivällä mennään lekuriin näyttämään korvat, nenä kuulostaa ainakin pikkumiehellä olevan ihan tukossa.

T.Marais ja nuhainen pantteri
 

Yhteistyössä