Maalismasut 2009:stä vauvautuneet *syysketju*

kiitos kaikille..

Marais: asun savossa joo, savonlinnassa :)

vihvi: varpaille ottaa välillä aina tukea mutta sit taas jalat on ku makaroonit :) En mie oo viellä siitä jaksanu hirveitä paineita ottaa ku miulla ei oo viel mikää kiire että hää liikkeelle lähtis, kyllä hää kerkee viellä oikein mainiosti. Meillä vaan se terveydenhoitaja on semmonen ihme hökeltäjä nii on vissii vähän liian innokaskin aina välillä. Mut sit taas toisaalta, en mie usko et siitä fysioterapeutilla käynnistä mitää haittaakaan on :)
 
Iltaa pitkästä aikaa!

Ei ole hetkeen ehtiny kirjoitella, ku koulu alkoi syyskuun alussa ni tuntuu et kauheeta hulinaa on koko ajan johonkin suuntaan. Nyt on hyvää aikaa kirjotella ku poika lähti isovanhempien kanssa iltakävelylle :)

Meillä on nyt nukuttu 3 viikkoa ilman yösyömistä. Usko meinas loppua ku eka viikko herättiin tunnin välein, mutta sitkeesti ku on jaksanu ni nyt nukutaan jo välillä kuuteen asti ilman yhtään heräämistä. Pientä luksusta! Vielä ku sais pojan oppimaan uudestaan pullosyömisen :)

Mistäs oli juttua.. Asumisesta ainakin. Me taidetaan viedä pohjat kämpän pienuudessa, 46 neliöinen kaksio kerrostalossa n. 1km päässä torilta eli keskustan liepeillä. Lähipikkukauppaan matkaa ehkä 200m. Kovasti on hakusessa tonttia maaseudulta, ja nyt ehkä saattaa jotain edistystäkin olla, mutta varmaan vuosi menee ainakin noissa maisemissa. Josko jossain vaiheessa lohkeis se hiukan isompi asunto (51 neliötä, hui :) )

Mies oli tiistaina pojan kanssa 6 kuukauden neuvolassa:
71,5cm
8370g
Jotenki tuntui että neuvolan täti oli miehelle selittäny kauheesti kaikkee, on vissiin vähän innoissaan ku kerranki oli isä liikkeellä yksin, tai sitte mies oli ymmärtäny kysellä enemmän.

Viimeisen viikon aikana on opittu ryömiminen ja nyt on istuminen ja konttaaminen ihan hilkulla. Kohta saa juosta perässä, eilen just huomasin kaverin natustavan silitysraudan johtoa, kun hetken katoin muualle.

Imetysasennoistaki oli juttua, mä imetän nykyisin aina makuultaan, lähinnä siitä syystä että tuntu että poika puri herkemmin, jos ns. roikkui. Viimeks tänä aamuna puri kauheella voimalla, nyt ei sentään veri lentäny niinku joskus. :(

Cadillac, täällä toinen jolla ei oo mitään vauvakuumeilua. Kauheesti kaverit ja sukulaiset on vihjaillu toisesta, et eikö kannattaisi heti perään hankkia, mut en tiiä tuleeko koskaan toista, yritetään nyt ainakin kasvattaa tää yks kunnialla :)

Mut nyt kävi käsky saunaan!
 
pikkuselle jaksuja ja :hug:

Yösyomisestä: Siis haluaisin jo lopettaa tuon yösyöttämisen, mut ku neiti ei oo antanu mitään merkkejä että alkais nukkumaan yöt läpeensä. :headwall: ja toisaalta en haluais mitään unikoulua tai vastaavaa.. Esikoisen kans se oli vaan niin helppoa että se yösyöminen vaan loppu ykskaks. ja hällä oli ikää sillon 7kk.

vauvakuumetta: no ei ole onneksi. Kyllä nää kaks saa riittää. pelkään nuita synnytyksiä niin kauheesti että tehkööt jotku muut noita lapsia lisää.

Onko teillä muilla 7kk neuvolaa? Meillä päin ei oo. Seuraavaksi on 8kk lääkärineuvola
 
Meilläkin seuraavaksi 8kk lääkärineuvola.

Meilläkin on joskus tissin purentaa! Enpäs ole osannut yhdistää sitä asentoon. Se on tapahtunut useammin istumaimetyksessä meilläkin, Agda.

Oon myös pohtinut yösyöttöjen lopettamista. Muistaisin joskus kuulleeni, että puoli vuotiaana ei enää tarvitsisi syödä öisin? Mutta sitten taas nyt sain tietoa, että puoli vuotiaana on tiheän imun kausi maidon riittämisen varmistamiseksi ja meillä on vedeltykin tosiaan maitoa taas useamman kerran yössä. Enhän mä vielä sittenkään raaski luopua vauvan yömaidosta... Hmm, vaikeata, kun ei tiedä, mitä tekisi...

Oon käynyt suihkussa sekä vauvan nukkuessa että vauvan katsellessa sitterissä. Molemmilla tavoilla kylppärin ovi on auki. Vauvauinnin jälkeen on käyty lämmittelemässä ja ottamassa maitoa saunassa. Laitoin vähän aika sitten sähköpostia uimahalliin ja lupasivat haalentaa saunan lämpötilaa vauvauinnin ajaksi. Siellä on ollut ihan liian kuuma näin pienille, niin ei ole voinut rauhassa imettää loppuun asti.
 
Huomenia |O vätystää...yöllä heräiltii tunnin ja puolen tunnin välein..ja ei kyl tullu paljoo nukuttuu.. |O

:) no kyl tää tästä,kaffetta hörpin.

Toivottavasti toisilla on menny yö paremmi :flower:

Pikkunen89 ootko asunu pitkäänki Savonlinnassa? =)
 
Zoe-F Nukutaan edellee kaikki samassa huoneessa. Elikkäs Minni omassa sängyssä meijän sängyn viekussa,ja mie,mies ja Emppu siin isossa sängyssä. Pinnasänky ois Empulle,en vaa oo jaxanu yöllä nostaa sinne... Kait sitäki vois kokeilla ku muuteskii oon öisin hereillä..

Kohta koiran ja tyssien kans lenkille. Sit synttäri korttia askartelemaan :)
 
Heipä hei kaikille pitkästä aikaa.
Olipas tullut tekstiä, kesti aikansa että sain kahlattua kaikki läpi. Kunnialla selvittiin automatkasta kahdestaan kotipuoleen. Menomatkan Kalle nukkui suurimman osan ja loppumatkan n. puol tuntia katteli maisemia. Takaisinpäin lähdettiin illalla ja puolet matkasta meni huutaessa ja sit nukahti. Onneks mulla oli sisko kaverina niin hän ajoi ja minä yritin rauhoitella poitsua. Meilläkin on nyt alettu nousemaan konttausasentoon. On se hellyttävän näköistä kun toinen heijaa edestakaisin ja yrittää lähteä liikkeelle mutta ei vielä oikein tajua että miten käsien ja jalkojen tulis pelata yhteen.

Pikkunen89: Jaksamista ja vahva ihminen olet. Oikean ratkaisun teit pojan ja itses kannalta.

Asumisesta: Asutaan kakskerroksisessa rivarikolmiossa ja lähikauppoihin n. puol kilsaa ja kaupunkiin 4 kilsaa. Haluttais kyllä muuttaa ykskerroksiseen asuntoon kun alkaa reisissä tuntua jatkuva ramppaaminen ala- ja yläkerran välillä poika kainalossa.

Imetän yleensä päivällä istualtani ja yöllä makuulta. Opettelin kanssa tuon yöimetyksen hoitamaan sillai et imetän samalta kyljeltä molemmat rinnat. Helpottaa kyllä kummasti kun ei tarvi nostaa poikaa toiselle puolelle kun vaihtaa rintaa.

Vauvakuumeesta: haluan että olis vähän ikäeroa, ettei Kalle ole itsekin vielä vauva kun sisarus syntyis. Ehkä n. 3-4 vuotta olis sopiva ikäero.

Neuvolasta: Meillä on neuvola joka kuukausi, mutta seuraava lääkärineuvola on vasta puoltoistavuotiaana! Näin siis Oulussa :headwall:

Yösyömisestä Olen niiiin laiska yöllä etten jaksa siihen tuttirumbaan lähteä. Eli Kalle kyllä rauhoittuis nukkumaan tutilla mutta siihen menis aikaa, ja on tuntunut helpommalta lykätä se tissi sinne suuhun niin molemmat nukutaan taas n. 10 minuutissa. Pitäis ottaa itteä niskasta kiinni ja olla tuon asian suhteen jämäkkä. Lisäks nyt ollaan vaihdettu päivällisaikaan liharuoka hedelmäsoseen tilalle niin jospa sekin alkais ajan myötä rauhoittaan noita öitä kun saa tukevampaa ruokaa.

suihkussa olen käynyt joko pojan hereillä ollessa sillai et hän on sitterissä vieressä tai sit pinniksessä makkarissa sen aikaa. Tai sit päikkäreiden aikaan tai kun mies kotiutuu.
Saunassa on nyt käyty miehen kanssa yhtäaikaa ja Kalle on sitterissä kylppärissä ja näkee meidät lasioven läpi. Poikakin tuntuu tykkäävän kun saa olla vaippasillaan lämpimässä kylppärissä ja kiljua. Se kun kuulostaa ihan erilaiselta kun siellä kaikuu enemmän :)
Mutta täytyy myöntää että on saunominen vähentynyt tosi paljon pojan syntymän jälkeen.

Olin itse ekaa kertaa viime lauantaina viihteellä. Oli mukava huomata että eipä sitä jää mistään paitsi vaikka ei enää baareissa niin käykään. Käytiin vain parissa pystypaikassa muutama ottamassa eikä kyllä ollu mitään hinkua yökerhoihin jatkaan. Mutta oli kiva nähdä kavereita pitkästä aikaa ja mikä parasta, puhua aikuisten asioista :LOL:

Pitäis töissäkin käydä sopimassa hoitovapaat ym. asiat. Kamala kuinka äkkiä tämä äitiysloma on kulunut. Mulla loppuu loma jo marraskuun lopussa ja pidän siihen vuosilomat päälle ja pari kuukautta hoitovapaat ja sit huhtikuun alusta töihin. Onneks mies jää sit Kallen kanssa kotio.

Riksu ja Kalle- 6 päivää vaille 6 kk!
 
=) tääl ollaan iskän synttärikorttia askarreltu :heart:

Itelleni voisinki tekasta neulepaijasta takin =)

Tääl Minnillä nenukka on vuotanu koko aamun :(

Kohta sapuskata ja sit Minni päikkäreille.
----
Marsu-81, Minni 2v 11kk 6p, Emppu 5kk 20p
 
outius kiitoksia! =)

Emppu ei hirmusesti säikähtele. Sillon kyllä ku on vaipumassa uneen ja imuttaa tisusta,ni joskus säpsähtää sitäki ku joku aivastaa tai muuta.

Oi,kyl näitä lapsukaisia tahtoo lissee :heart:

Empulla on 6kk neuvola 2.10.

Minni meni äske päikkäreille,luin sadun :heart:

Nyt voisin tuunailla sitä korttia =)
 
MarsuJaSiskit : Oon asunu koko ikäni täällä :) tai viime vuonna käytiin asumassa espoossa puolisen vuotta mutta sitten kun jäin mikaelia odottamaan tahdoin takaisin tänne koska siellä ei ollut oikeastaan ketään tuttuja ja täällä koko suku. =)
 
se ois taas maanantai =)

Tyttö unilla je poika kerhossa... ja pyykit kutsuu ;)

Päksy: Kiva kun teillä on nukuttu yö takana =)

Outius: Meillä ei jenna pahemmin säiky.. jos uneen vaipumassa niin saattaa häkähtää pientäkin ääntä, mutta eipä juuri muuten.. koko ajan on veli lähellä kalkattamassa niin tottunut ;)

vauvakuume.. hhmm.. en tiiä :whistle: toisaalta olen edelleen sitä mieltä että meidän lapset ois tässä mutta kuitenkin haluaisin vielä kokea sen kun saa pienen nyytin rinnalle jota on 9kk mukanaan kantanut :heart:

Soraya tais miettiä yösyöttöä..
Minä puhuin noista meidän levottomista öistä neuvolassa ja oli sitä mieltä että johtuu siitä, kun typy ei suostu päivällä tissille, niin ottaa tarvitsemansa sitten yöllä. Silti antoi semmoisen vihkosen jossa unikoulusta kerrotaan. Mutta sitäkään ei kai suositella vasta kun puolesta vuodesta eteenpäin.
Mutta siis meillä syödään tällä hetkellä kaksi kertaa yössä kun ja minun puolesta näin saa mennäkkin vielä jonkun kuukauden. Ei mulla mikään kiire ole vieroittaa yösyömisestä. Tilanteen mukaan mennään :)
Ehkä sitten olisi asia erikseen jos joka välissä huikat vaatisi, mutta jos jostain syystä herää muuhun kuin nälkään niin hyvin asettuu kun antaa tutin.

Meilläkin ihan mukava yö takana. jenna heräs ekan kerran 2.30 syömään ja uudelleen 5.30. herättiin tytön kans seiskalta mutta pikku herra veti unta 8.30 asti :eek: en ees jaksa muistaa millon ois noin pitkään nukkunut.

Onko muuten kellään tullut ns. takapakkia soseiden kanssa??
Meillä Jenna söi aluksi tosi mielellään ja suu oli aina valmiina auki... nyt tahtoo olla sitterissä vaan yhtä vääntyilyä ja ei meinaa sose upota.. Mietinkin että jätettäiskö taas vaan maisteluun ja antais maitoa. Antaa sitten soseita kun maistuu.. ei niitä kehtaa väkisin tuputtaa. Meillä kun ei annokset ole edelleenkään kuin reilusti alle puoli pientä pilttipurkillista. saa 2krt/pv. + vähän hedelmäsosetta jälkkäriks.
Pojalla en tälläistä muista mutta olikin niin iso jässikkä että tartti evästä kunnolla.

tjah.. tuli vähän sekavasti...
 
:) molemmat tyssit nukkuu ja korttikii on kohta valmis. Nyt tahtoo sitruuna teetä =)
dodi,sieltä se Emppu jo heräskii :heart: sitruuna teetä silti!

Emppu on muute molemmat päikkärit nukkunu tänää omassa sängyssä,,attelin et oikoha siitä jotai apua et jos saisin yölläkii Empun sinne nostettuu,ni ois sit tuttu paikka..

Tääl maistellaan soseita oikee mielellään :p
 
Danjuska: meillä menee edelleen 1/3 purkki kasvis/lihasosetta. On varmaan sit niin pieniruokanen, mut lisäks sit ottaa tissii aika usein pienen hömpsyn. Hedelmää meniskin sit paljon enemmän, herkkusuu ilmeisesti. Tän pienen määrän vuoksi mäkin meinasin lopettaa kiinteet hetkeks, mut onhan se maistelu/totettelu sit taas edessä. Ja aattelinkin et en viitsi sitä useemmin. No nyt on otettu kalaa ja broileria mukaan ni suu aukee ihan eri tavalla, mut määrät on vieläkin pieniä. Muistelin silti, et tuo meen keskimmäinen oli myös samanlainen pieniruokanen, eikä vielä 5 vuotiaanakaan syö isoja määriä. No pikkuhiljaa...

MarsuJaSisikit: Meillä alko olee tuollasta puolentunnin-tunnin välein heräilyy siis 5kk paikkeilla. No mä pistin tytön omaan sänkyyn ja välit pidenty 3-4 tuntiin. Niin ja tervetuloa joukkoon :)

Meillä neiti ei säiky kuin nukahtaessaan tai jos mies niistää :LOL: en tiä miten niin kauhee ääni tulee, mut neiti pelästyy ihan hirveesti.
 
Hei kaikille!

pikkuinen89 paljon voimia ja jaksamista. Oikean päätöksen olet tehnyt, mutta varmasti tekee kipeetä vielä pitkään. Onko sulla tukiverkkoa auttamassa lapsen kanssa? :hug:

MarsuJaSiskit tervetuloa! :flower:

Outius Mimosakin on alkanut säikkymään sellaisia kovia, yht'äkkisiä ääniä, kuten aivastamista, niistämistä, paperin rapinaa ja astioiden kilahtelua, erityisesti aterimista tulevaa ääntä. Mutta esimerkiksi ohiajavat moottoripyörät, hälytysajoneuvot yms. eivät pelota. Eikä imuri, onneksi :)

Asutaan vuokralla 68 neliöisessä puutalossa, rivitaloksikohan tämä luokitellaan. Kolmio siis. Ihan keskustan liepeillä, kävikselle alle puoli kilsaa ja kauppoja ihan muutamien korttelien päässä useampia.

Neuvola oli viimeks 6kk ja seuraavaksi 8kk lääkärineuvola. Onko kellään tietoa, mitä tuolla lääkärineuvolassa tehdään?

Suihkussa käyn lähinnä kun mies on kotona. Jos on pakko mennä kun ollaan tytön kans kahdestaan kotona, niin joko Mimon nukkuessa tai sitten muru sitterin kanssa kylppäriin mun seuraksi. Saunassa Mimosa on ollut mun mummolassa, jälkilöylyissä alalauteilla kylpemässä.

Menkat alkoivat täälläkin, ei ollut kyllä yhtään ikävä. Vauvakuumetta ei kyllä oikeastaan vielä ole, mutta jos meille toinen suodaan niin joskus parin-kolmen vuoden päästä olis mukava saada taas vauva. Silloin Mimosakin on jo (toivottavasti) sen verran iso, että ymmärtää puhetta ja olis (taas, toivottavasti) vaipatta. Mutta toistaiseksi meillä ehkäisy käytössä.

Voi mies-parkaa, sillä oli tänään iso tentti ja taas jäi pisteen päähän läpipääsystä. Ja tuo kun pänttäs ja pänttäs, tenttiin kuului siis kasvien peruslajilista eli pitäis osata tunnistaa 400 eri kasvia. Mies on kahdesti jäänyt ulos yliopistostakin kun jäi molemmilla hakukerroilla pisteen päähän sisäänpääsystä... Voi olla vähän veetuuntunut mies kun tulee kotiin. Miten sitä vois lohduttaa, toinen yritti kuitenkin parhaansa? :/

Mullakin olis keskiviikkona englannin kirjalliset, sitten ens viikolla terveystieto. Ei enää ees oikeastaan jännitä, mulla on vaan kauhea miettiminen että mitä ottaisin mukaan evääksi :LOL: Ja vähän jännittää miten Mimosa pärjää ilman äiskää (ja tissiä ) kun mun täytyy lähteä aamulla kahdeksan jälkeen ja voi olla että oon kotona vasta puol neljältä. Eilen viihtyi hyvin mummun ja tuffan kanssa kolmisen tuntia kun oltiin miehen kanssa leffassa. BTW, jos yhtään on tykännyt Quentin Tarantinon leffoista (esim. Kill Bill 1&2, Jackie Brown yms.) niin suosittelen lämpimästi Inglorious Basterdsia, oli loistopätkä!

Nyt tekee ruokaa mies-paralle. :heart:

upupa ja Mimosa ens viikolla 7kk !!!
 
Moikka!

Agda, ihanaa kun teillä on päästy yösyömisestä eroon. Oon ihan kade. :p Meillä syödään kerran, joskus kaksi kertaa yössä.

Outius; meillä likka nousee samalla tavalla, eli ainoastaan kädet ja varpaat on maassa, ja pari kertaa siitä on kans kupsahdettu alas itkun kanssa.

Danjuska; kuulostaa hyvin tutulta tuo soseiden kelpaamattomuus. Eli meillä on kyllä tullut takapakkia ja reilusti. Parina päivänä tyttö ei ole suostunut oikeastaan ollenkaan syömään soseita, tosin silloin ei ole maitokaan kelvannut, joten en tiedä mistä on kii. Ja puuro ja lihasoseet tökkii aina. Likalla tulee oksennusrefleksi kun antaa puuroa tai lihasosetta.

Likka nukkuu nyt omassa sängyssään päikkäreitä ja nukkuu paljon levollisemmin kun ulkona vaunuissa. :eek: Toisaalta harmi, kun haluisin nukuttaa likan ulkona, mutta toisaalta ihan hyvä että oppii nukkuun sisälläkin. Meidän esikoinen ei nimittäin nukkunut ikinä päikkäreitä sisällä vaan aina piti laittaa vaunuihin ja ulos.

Meillä alkaa tänään esikoisen kanssa temppukoulu ja vien likan mun siskolle hoitoon siks aikaa. Mies kun on taas raksalla....

Mutta nyt kahvin juontiin ennen lähtöä.

marza
 
upupaepops : on miul onneks ihan riittävsti tukiverkkoa. Asun tällä hetkellä äidin luona nii äiti apuna ja sit 3 siskoo + muut sukulaiset..
Yllättävän hyvin olen itseasiassa jaksanu ku ei oo tarvinnu miettiä et mitä se mies nyt keksii ja et juokohan se tänää jne.

MarsuJaSiskit: Missäs päin nykyään asut ja asuitko täällä kauankin?
 
Pikkunen89 siel synnyin ja 2005 muutin kerimäille :)

Zoe-F myö Empun kans nukutaan iha liki :heart: Mut nyt jos yöllä jaxan vaa ni koitan joka hetki siirtää omaan sänkyyn,,saa nähä mite sit menee..
Huomenna on miun miehellä synttärit :heart: kortti annetaa ja joku pien lahja,ja jotai voisin leipoo :)

Kohta käväsee kaupassa. Reilu 4 kilsaa. Täytynee autolla mennä,ku ei tuossa tien reunassa uskalla kävellä,pientare on nii kapone ja autot ajaa 100 sta...
 
Zoe-F ammattikorkean insinööriopintojen kolmas vuosi lähti käyntiin :)

Oi nam, tein äsken lämpimiä leipiä: paahtaria, lihapullia, homejuustoa ja juustoa :p ja meilläkin muuten nyt on 2kk tauko neuvolakäynneissä, eli 8kk ikäisenä lääkäriä kattomaan sitte seuraavaks
 
yösyötöstä meillä ei oneks enään syödä mutta muistan kun lopetin tytön kanssa sitä (n.6kk iässä) niin rupesin antamaan öisin vesipulloa. äkkiä hän siihen tottui mutta kauan meni ennen kun vesipullosta luopui. tosin oli se helpompaa kun ei tarvinnut kun antaa vesipullo kouraan.
asunnosta katsoin kun muutamalla pieni asunto. mekin asuimme silloin kun ensimmäinen lapsi tuli niin rivarissa jossa oli 39,5 neliötä eikä meillä ollut edes ahdasta :whistle:
viihteellä kerran olen ystävän kanssa tuossa paikallisessa ollut ja nyt olis kolmen vuoden suunnittelun jälkeen lähteä ystävän kanssa lauantaina. miksi kolme vuoden suunnittelu niin ensin hän oli raskaana ja minä siihen perään ;) meillä kyllä on tarkoitus lähteä oikein kaupungille. on niin ihanaa päästä kaverin kanssa kun muutenkin tulee tosi vähän nähtyä ystäviä ja varsinkin ilman lapsia. mekin ollaan melkein aina oltu miehen kanssa jossain mutta nyt mielellään menisi ilman. mun mies kun ei osaa sitä viinaa ottaa. aina otetaan liikaa :kieh: kaipa hänkin oppii kun kasvaa isoks :LOL:
 

Yhteistyössä