*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - LOKAKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

miyaki mulla on samoin ja monesti mietin ittekseni viittiskö vai eikö lähtee kohti synnäriä..nytkin on koko illan sadellu kipeitä supistuksia mutta en ole jaksanu lähtee mihkään kun ei ne ole silti niitä oikeita vaikka tosi kipeetä tekevätkin..

kaikille kipuilijoille ja muillekki :hug:

mulla on nyt tullu jonkin aikaa tommosta Jennulan kuvaamaa limaa mutta ilman veriviiruja..sitä tulee lähes päivittäin.
 
hoitopöydistä ollut puhetta,meillä yläkerrassa tytön huoneessa hoitopöytä jonka alla pari tilavaa laatikkoa ja kylppärissä alakerrassa on juuri sellainen ammehoitopöytä yhdistelmä ja molempiin olen ollut esikoisen kanssa tyytyväinen,mutta sekin on niin yksilöllistä kukin tykkää tehdä asiat tavallaan =)
jennulan lima kyllä kuulostaa limatulpalta...mutta tokihan voi olla että johtuu tutkimuksestakin.
kovasti jaksamista kaikille kaikkien vaivojen kanssa ja mukavaa viikonloppua :heart:
rv 34+5
 
Vitsi sentään taas tätä oloa..supistaa,pissattaa ja toisestaki päästä on taas lentäny pitkin päivää sekä oksettaa että välillä tulee vilun väreitä tai sitte tuskan hiki..mä en kestä ja jaksa kohta enää..supistuksia on nyt tas tullu jo klo 18 asti ja ne on kaikki kipeitä mutta ei nii säännöllisiä
 
Moi, oon käyny aika usein lukemassa teidän juttuja, mutta en oo hirveesti ite kirjotellu:)
Mietityttää vaan että millonkohan sun vauva syntyy, taaperot?? Varmaan haluaisit sen jo tota menoa ulos :|
Mulla nyt viikkoja 35+6 ja itekin toivon että loppuis tää odottaminen jo !! Ei mulla oikeestaan fyysisiä vaivoja oo pahemmin ollut, paitsi nyt on alkanu olemaan sillon tällön jotain menkkakipuja muistuttavaa kipua. Ja nukun monta tuntia yössä, eilenkin meni 12 tuntia, mutta se sit kostautuu tälleen, että vieläki ollaan hereillä ja aamulla sit taas hankala nousta..... :whistle:
Mulla on ollu tosi huono tilanne miehen kans, itseasiassa se ei nytkään ole kotona ( ylläri ), kun se on häipyny jonneki....että ehkä parempi jos en vielä lähtis synnyttää...siis se usein lähtee pois kotoa jos on riitaa, ja viime aikoina on ollu riitaa hänen oman käytöksen takia. Ja kaikki on kuulemma mun vika, kun mä olen niin hankala.
Se itse käyttäytyy miten haluu ja vaikuttaa kuin eläis vielä teini-ikää, ja jos sanon jotain/esitän kysymyksen, tulos= se suuttuu ja mua oikeesti pelottaakin se käytös välillä. En ite edes viitti ääntä korottaa .... Niin että pitää nyt vähä miettiä mitä teen kun en kuitenkaan haluu tällasia ongelmia lapsen synnyttyä. Vauva on mulle tärkein ja haluan ajatella ennen kaikkea sen hyvinvointia, eli siis mun itse on voitava hyvin jotta vauvalla on hyvä olla.
Oli pakko tilittää täällä kun oikein kukaan ei oo hereillä ja silti asiat painaa mieltä :|
 
Miina: :hug: Inhottava tilanne...Onko mies ollut joskus väkivaltainen vai miksi pelkäät? Jos uhkakin on olemassa, niin kannattaa todella tehdä ratkaisu ennen kuin teillä on kolmas puolustuskyvytön osapuoli mukana kuvioissa. Meilläkin "räjähdellään" (sanallisesti) vähän väliä näköjään joka asiasta ja rehellisesti en osaa sanoa miten tässä vielä käy. Pelottaa vaan, että kun nyt jo laitetaan väsymyksen piikkiin suurin osa riidoista, niin mitä se tulee olemaan, kun vauva on oikeasti valvottamassa :( Ollaan kummatkin väsyneinä pahimpia ja otetaan oikeus purkaa se aina toisiin. Pitäs kasvaa aikuiseksi kummankin :| Omaa napaakin siis jälleen, mutta oikeesti mieti, mikä on järkevää myös vauvan kannalta. Jos mies ei tajua omaa käytöstään, niin tilanne ei tule ainakaan helpottamaan, kun pieni syntyy :hug:
 
Jippiiii!!!! Vihdoinkin 34+0 :D Jos ens viikolla uskaltais ikkunoita alkaa pesemään :p Maailman inhottavinta hommaa..

Onko muilla ollut vastaavaa että nilkat kutiaa ihan SAIRAASTI!?! Illalla jo mietin että pitäiskö soitella polille mutta kun olin ilman sukkia koko illan niin turvotus laski ja kutina helpotti kun sivelin nilkkoihin kortisooni rasvaa..Siis ihan järjetön kutina.Kamalaa. Kait se on alettava pitämään vaan villasukkia jalassa..Kun missään muualla ei ollut turvotusta ja tiistaina verenpaineetkin oli ihan normaalita ja pissa myös..

Poitsu pitää jumalatonta jumppaamista mahassa,ihanaa kun ei nyt ainakaan liikkeistä tarvitse huolestua :D

miina5: itse olen kaverin taistelua samankaltaisessa tilanteessa joutunut seuraamaan sivusta,heillä nyt 4kk vanha vauva ja mies käyttäytyy kuin 15v pahimmassa angstissa..vaikka ikä lähenee 30..Tuntuu niin pahalta toisen puolesta,mutta kun ei voi kun tukena olla ja kuunnella. Mieti,mieti ja mieti jaksatko asua kahden lapsen kanssa .Toivottavasti miehesi tajuaa tilanteen ja aikuistuu.

hannanmamma 34+0 :heart: :heart: :heart:
 
Jennyli Myös tänne saapui toissapäivänä Oran lämpöpussi. Itse totesin saman että tuntuu kovin suuri olevan. Saakohan tuota käytettyä aivan vastasyntyneellä (Kun kotiudutaan sairaalasta) vai jätänkö lämpöpussin suosiolla kotiin? Meidän kaukaloon lämpöpussin reijät valjaita varten tuntuivat kovin piukoilta, sai tehdä töitä että hihnat sai hyvin läpi :kieh: Eilen kokeilin laittaa lämpöpussiin sukulaistytön joka täyttää kuukauden päästä vuoden, hyvin mahtui joten pitkäikäinen lämpöpussi ainakin on ;)

Omaan napaan ei uutta. Eilen supisteli koko illan pitkästä aikaa melko kipeesti ja alavatsalla tuntui menkkamaista kipua. Kesti muutaman tunnin ja meni ohi. Toivottavasti vauva malttaisi vielä muutaman viikon.

Nennii 35+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Schnappy79:
Jännä, miten erilaisia olotiloja meillä kaikilla on. Toiset ku ei saa nostella painavia tai liikkua ylimääräisiä ja tämä rouva täällä kantaa jatkuvasti painavia kasseja (käy yksin joutessaan ruokakaupassa) ja lenkkeilee entiseen malliin. Eikä mulla edes vielä kivuliaita suppareita ole, muutama mojova vihlaisu silloin tällöin rauhoittaa mut hetkeksi. Voimia siis niille, joiden täytyy levätä ja ne, jotka ei tarvii erityisemmin levätä, niin muistakaa silti levätä. Tää vinkki menee myös mullle

terv schnappy 36+2
mulla sama juttu meno vaan tuntuu muuttuvan vauhdikkaammaksi mitä pitemmälle raskaus menee .Nytkin siivoillut vaatehuonetta jne. kannellut jätesäkkejä ja vaikka supisteleekin paikat kiinni visusti yhä joten mitään vaikutusta supistuksilla ei ole.
 
Kuulumiset luettu.

Kyllä sua nyt koetellaan taaperot :hug:

inhottava tilanne sulla miina :hug:

Hoitopöytää meillä ei tälläkertaa ole. Aiemmin on ollut, mutta se on ollu käytössä tosi vähän aikaa. Nyt en viitsinyt enää koota tohon tilaa viemään, vaan myin pois. Piti ensin laittaa semmonen pinniksen päälle laitettava, mut taitaa jäädä sekin. On vaan hoito alusta, minkä voi sit nostaa minne huvittaa...

Maanantaina olis taas lapsivesikontrolli ultra. Sitä jännityksellä odottaessa.

Tää mamma lähtee kohta valmistautuun tampereen tapaamiseen =)

Hyvää viikonloppua kaikille!

Sonja ja poju 36+3
 
hoitopöydästä oli joku kysellyt ja meille ei tule hoitopöytää kun sängyn ja sohvan päälläkin voi vaihtaa,tulisi vaan enemmän ahtautta makkariin ja tavarat vaan kasaantuisi siihen muka säilytykseen eikä siinä mahtuisi enään vaippaa vaihtamaan.Mulla ens viikon tiistaina synntystapa-arvio ja parasta on että sektioaika olisi pian tai kiipeän seinillä :D :D :D .Mulla selkä alkanut juimia varsinkin öisin joten nukuttua saan noin 1-2h/yö.Neuvolassa oli kaikki hyvin ,mulla käyntejä on nyt viikon välein ja sf mittakin oli 32.5 kun viikko sitten oli 31.5 ja enemmän on kuin tytöistä ja sitä kumminpäin tällähetkellä oli ei saatu selville ,viikko sitten oli rt mutta nyt oli mysteeri :D :D .

Mut nyt takasin siivoileen kun intoa riittää saa tehtyä kaikki homman pois ennen vauvan syntymää.

heidiS23+ pikkuinen rv 36+6 JEEEEE huomenna poksutaan.
 
Sikainfluenssarokotteesta. Meillä päin tuolla Kymeenlaaksossa alkaa rokotukset ens viikolla ja suositus on että 4 viikkoa laskettuun aikaan olevat ja 4 viikkoa sitten synnyttäneet kävisivät ensimmäisinä hakemassa rokotteen(hoitohenkilökunnan jälkeen siis). Mä nyt sit olen menosssa ku ilmoitus tulee. Ei kai se vaaraksikaan ole...

HeidiS23Hyvä että on muitakin "riehujia" kuin minä, tosiaan tulee touhuttua vähä liikaa ku ei muista aina että maha on olemassa :LOL: :LOL: Aurinkoista lauantaita kaikille!
 
Kirjoitin pitkän jutun ja kaikki hävisi... :headwall:

miinalle ja muille joilla suhteessa vaikeaa, tsemppiä :hug: ainahan se lapsen syntymä on kriisi parisuhteelle.

heidis ja schnappy mä kans ihmetelly miten helppo tämä raskaus on ollu, ei liitoskipuja eikä mitään (paitsi toi pirun kylkikipu ja unettomuus ja siitä johtuva päiväväsymys) ja ihan entiseen malliin touhuan eikä ees pahemmin supistele. Ja ei haittaa vaikka supisteleekin, viikkoja jo niin kivasti kasassa!

mut nyt ruoka uuniin, ulkoilee tytön kans ja illalla hohtokeilaamaan! =)

Nunneliini 34+5
 
Juu välillä kyllä tulee semmonen olo että haluis vauvan jo syntyvän,mutta toisaalta on kyllä parempi että vauva kasvaa vielä masussa.

Tänää on taas supistellu heti aamusta tosi kipeesti,mutta tulipaha silti käytyä heittämässä pieni vaunulenkki ulkona kun on nii hieno ilmakin.
 
Hei vaan kaikille :D

Saanko valittaa?! Eilen oli normaali lääkärikäynti. Kaikki alkoi normaalisti, mutta mittauksia tehdessään lääkäri totesi että vauva ei ole kasvanut aivan kuten pitää. Siis häh, kaiken piti olla menossa normaalisti. Kaksi viikkoa sitten kaikki oli hyvin ja mitat ok. 25.9 vauvan ultralla tehty painoarvio oli 1862g eilen 9.10 1983g. Päänympärys oli kasvanut normaalisti mut vatsan mitta oli aivan liian pieni. Vastasi viikkoja 31+3. lääkäri mittaili ja teki kaikenlaisia temppuja koneella. Selitti koko ajan ja yritti rauhoitella. Istukka oli kunnossa ja napanuoran virtauksen kans. Lapsivettä oli normaali määrä. Selitykseksi sanoi et joko hän on tehnyt viimeksi mittavirheen tai sitten joku muu on vialla. Täällä meillä käydään aina samalla synnytyslääkärillä ja hän on seurannut raskautta siis koko ajan. Ultraus tehdään joka kerta ja aina hän on mielestäni ollut tarkka ja huolehtivainen (myös sama kone aina). Passitti minut verikokeisiin ja ens viikon perjantaina uusi käynti ja katotaan labratulokset.
Säikähdin tietysti, koska kaikki näyttänyt menevän hyvin. Aloin myös miettimään aikaisempia raskauksia. Kaksi edellistä on syntyneet suomessa ja myös raskaudet seurattu siellä. Molemmat olleet pieniä 2740g ja 2845g, mutta koska neuvolassa ei olla seurattu ultrilla niin en tiedä miten ovat kasvaneet. Kummatkin meni vielä ylikin (41+2 ja 41+3), vaikka LA:ta siirrettiin mnolemmilta 1 vko eteenpäin. Tarkastelin edellistä äitiysneuvolakorttia ja viikolla 37+3 on numero kakkonen arvioitu Kättärillä tehdyn ultran mukaan 2,6-2,7 kiloiseksi. Eli siis vauva ei ole tuon mukaan kasvanut viimeisinä neljänä viikkona kuin n. 200 grammaa?! Esikoisesta en oikein tiedä kun silloin ainut ultra oli keskiraskauden rakenneultra. Kuiteskin molemmilta sf-mitta on kasvanut aina viikkoon 39+ jotain saakka, kunnes luonnollisesta kiinnittymisestä laskeutunut 31:n.
No pitää nyt malttaa levätä aivan kuten lääkärisetä kehoitti ja yrittää olla murehtimatta. Tuomio kuiteskin on et jos kasvu lakkaa kokonaan tai mulla on joku tulehdus niin vauveli otetaan pois aikaisemmin ja jos ennen 37 viikkoa niin menee automaattisesti sektioon :( . Tällaista siis täällä...Anteeksi omanapaisuus :ashamed:

Jaksamisia kaikille yökukkujille ja suppareista kärsiville :hug:

Indo ja Ebba 33+6
 
Jippiajee 37+0 eräpäivään enää 3viikkoo :D siis jossei kovasti yli mee.

Hoitopöydistä oli puhetta. Täällä olis ajatuksenä pärjätä ihan vaan edestätäytettävän pesukoneen ja hoitoalustan avulla. Meillä tilat niin ahtaat ettei hoitopöytä olis mahtunu ja jotenki sellainen tunne että se vaipan vaihto saattaa tapahtua missä milloinkin :whistle:

:attn: tupuna21 olitkos se sinä joka kehuit jotain hyvää rasvaa löytäneesi raskausarpiin?? Annappa vinkkiä tännekkin!

Täällä myös yksi JOULUIHMINEN :xmas: :xmas: Nyt sitä jotenkin ehkä odottaa vielä enemmän, kun on oma pikkuinen tonttu kainalossa. Nautin ruuista (nyt varsinkin tän syömättömyyden jälkeen todella odotan herkuista notkuvaa pöytää) ja yhdessäolosta ja tietenkin lahjojen ostaminen on mukavaa puuhaa. Vielä ei suurempia joulu suunnitelmia ole, mut varmaannkin samaan tyyliin menee kuin edellisestkin joulut. Eli paikasta toiseen kierretään.. mun vanhemmilla, anoppilassa ja apen luona. Onneks kaikki asuu tässä 10km:n säteellä. Kotiin aijon joulua laittaa jonkinverran, mutt ruokia ei ehkä hirveesti tarvi hamstrata kun jokapaikassa saa ruokaa :xmas:

miina5 ja mimona tsemppi :hug: vaikeisiin parisuhde tilanteisiin.

Lohtu :hug: myös kipuilijoille ja suppareista kärsiville.

Toivottavasti teillä Tamperelaisilla oli mukava tapaaminen, mua harmittaa kun en päässy paikalle. Oli isännän kans menny puheet ristiin :kieh: ja se oli ymmärtäny mun puheet väärin ajankohdan suhteen :headwall: ja anoppi tuli kylään juuri huonoimpaan mahdolliseen aikaan. No jos sitten seuraavaan tapaamiseen pääsisin.

Nyt täytyy lähteä ulos on siellä niin ihana ilma, aurinkoista lauantai-iltapäivää muillekkin




 
Kuulumiset luettu =)

Tamperelaisten tapaamisessa käyty ja massu täys ruokaa ja jälkkäriä :p enemmänkin olis saanut tulla paikalle, mutta hyvä näinkin =) Eiköhän järkätä vastaavia tapaamisia vielä tässä mahdollisuuksien mukaan, miten nyt vauvoja alkaa syntymään... että ennen tai jälkeen vauvojen :saint:

Omaan napaan ei mitään uutta, tänään taas yksi etappi saavutettu, viikkoja 34+0 :heart:

Kuiskaten 34+0 *poks*
 
lauantaita kaikille :wave:

kaupoissa ravattu ja nyt ihan puhki, huhhuh ku käy kunnon päälle :D

indo varmasti stressaava tilanne, mutta eikös vauvelit näillä viikoilla kasvata vaan sitä pulskeuttaan?! eli jostain syystä sun vauva ei pulleutta kasva samalla tavalla kun jonkun muun- ja onhan meillä kaikilla erilaiset kropatkin, kellä poistuu kaikki ylimääränen heti kropasta ja kellä se kertyy itseen ja vauvaan. ja luonto pitää yleensä huolen itsestään, eli jos sulla ei reilusti yli 3kg vauva mahtuisi tulemaan, ei sun keho sen niin isoksi anna kasvaa. varmasti kaikki on ihan kuten pitääkin :hug: ja niinku itsekin totesit aiemmasta lapsesta, ei hänkään ollu viimeiseen kuukauteen kovin paljon painoa kerryttänyt itselleen, eli sulla on vaan sirompia vauvoja, toisin ku esim mulla ku haukkuivat et pläski tulossa :ashamed: hyvä että kontrolloivat kuitenkin, varmuuden vuoksi, vaikka kyllä uskon ettei ole sun vauvalla mitään hätää :hug:

milli82 joo, mun mies osti mulle kahta eri rasvaa ku valitin arpia, ku ne on sekä kipeät ja kutisevat (ja rumatkin vielä ) eli toinen on vichy- merkkinen anti-stretch mark cream. sitä saa isommista apteekeista ja jos ei ole, voi pyytää tilaamaan.
toinen on Louis Widmer merkkinen silmänympärysvoide. pieni purkki mutta riittoisa, laitan sitä vaan vähän kerrallaan. sitä olivat nimenomaan suositelleet apteekissa raskausarpiin, sanoivat että on tehokkain ja saa vanhatkin arvet huomaamattomimmiksi.

Mä olen nyt pari viikkoa rasvannu aamuin illoin ja todellakin on auttanut, ei satu arvet enää, vähän vaan kutisee välillä kun iho muutenkin kuiva, ja ne punaset ja liilat viirut on jo aikas vaaleita :) eli kannattaa rasvailla, kyllä se vaan tehoaa!
 
No mulla ei oo nilkat kutissu vielä, mutta eiköhän sekin ala nyt kun pääsin sanomasta :D
Nimittäin niin mulla ainakin kävi supistusten kanssa ...
Välillä niitäkin tulee, muttei vielä kipeitä.

Mimona, mun mies käyttäytyy tosiaan välillä uhkaavasti ja joudun silloin pelkäämään väkivaltaa. Nyt se on itse sanonut ettei halua jatkaa suhdetta, mutta saa nähdä mitä mieltä se on taas huomenna ....
Itse en oikein tiedä , mitä haluan, kun on kausia, jolloin hän yrittää muuttua, mutta sitten tulee AINA takapakkia. En jaksais lapsellista ja vastuutonta käytöstä aikuiselta ihmiseltä, itse olen 19 vielä, mutta hän on mua kuusi vuotta vanhempi. Mies on eri kulttuurista joten se vaikuttaa paljon asiaan... lapsi oli yllätyslapsi ja jouduinkin miettimään pitkään, että pidänkö sen... Nyt joudun sitten miettimään että pidänkö miehen :LOL:
No ei tää asia kyllä naurata .... Kaikenkaikkiaan todella outoa on sen käytös.
Mutta ehkä tosiaan olis parempi, että me ei nyt asuttais yhdessä.
Koittakaa muutkin joilla on parisuhdeongelmia jaksaa, useimmat niistä pystytään kyllä selvittämään!!
 
miina5 kuulostaa tosi ikävältä sun tilanne :'( en voi muuta sanoa kuin että voimia ja toivottavasti muutat erikseen ennenkuin jotain tapahtuu. Ei todellakaan ole normaalia tai mitenkään hyväksyttävissä että joutuu kotonaan pelkäämään väkivaltaa,vaikka se olisi kuinka harvoin!! Eiköhän yksi lapsi (=vauva) riitä hoidettavaksi jos aikuinen mies käyttäytyy noin.
 
miina5 :hug: paljon voimia hankalaan tilanteeseen. Jos mies ei paranna käyttäytymistään niin kannattaa varmaan miettiä olisko yhden lapsen kanssa helpompaa. Tosin se on niin helppo antaa niitä neuvoja täältä sivusta.

pikkuruinen ja marihoi79 tsemppiä synnytyksiin! Varmasti ihanaa saada omat nyytit pian syliin :heart:

Yövalvomiset on kyllä yhtä tuskaa :/ Mulla on migreeni, joka puhkeaa tosi helposti jos ei saa nukuttua. Nyttekin on hirmuinen pääkipu ja oksetusolo kun tuli taas viime yönä valvottua. Onneksi mies on kotosalla viikonloppuna niin saa itse lepäillä.

Täällä ilmottautuu yksi jouluihminen :wave: Odotan innolla, että pääsee syömään graavilohta ja muita jouluherkkuja. Esikoinenkin on nyt niin iso, että päästään yhdessä leipomaan piparkakkuja ja kuusikin pitäisi varmaan hommata. Ainut huonopuoli tuossa joulussa on se kun pitää vierailla kaikilla mummuilla ja isomummuilla ja eikä kerkiä rauhoittumaan kunnolla kotona kun kaikki asuvat niin kaukana meistä.

Tsemppiä kaikille kipuilijoille!

Liina ja ötö 35+4
 
Muistatteko mikä kipale on just sillo soinu kun lapsenne on syntyny??jos siis on ollu musiikkia mukana synnytyksessä..

Mulla on jokasen kohalla soinu tämmönen

http://www.youtube.com/watch?v=b2D9YAmEaLQ

ja tuo on kyllä ihan mukava biisi..saa nähä soiko se tämänki kohalla just syntymähetkellä. :heart:
 
Indo Toivottavasti kaikki hyvin kuitenkin vauvalla!

Täällä heiluu hormoonit...toisena päivänä olen tosi onnellinen, toisena surullinen ja kolmantena todella vihainen. Kääk.....tätä ei mielellään kovin pitkään kiitos. :|

Mulla on hoitopöytä hankittuna (vanha Ikean malli Huutonetistä). Hoitopöytä on ollut aikaisemminkin edellisillä lapsilla ja olen itse tykännyt ihan hirveästi. Tässä nykyisessä pöydässä on 5 vetolaatikkoa vaatteille ja kaksi hyllyä, johon saa kätevästi kaikki vaipat ym. hoitotarvikkeet.

Teillä, kenellä on sitä siivousenergiaa...niin vois lähettää vähän sitä tännekkin. Mulla on energiavarastot ihan loppu...en jaksais tehdä mitään....silti kuitienkin kaikki tekemättömät työt tressaa ihan hirveesti. Ehdottomasti mun pitäis saada pestyä sauna, suihkuhuone, kodinhoitohuone ja yksi eteinen....

Mä toivon tämän lapsen synymän menevän sinne marraskuun alkuun senkin vuoksi, että mulla olis lokakuun viiminen päivä vaikka mitä tekemistä...olis ihan pakko katsastaa silloin auto ja hankkia niitä hitsin polttopuita jostain. Paljon on muutakin listalla...mutta nuo on tärkeimmät. En oikein tiedä, miten hoitelen ne kaikki asiat, jos olen juuri synnyttänyt....haluaisin synnytyksen jälkeen pienen preikin kaikesta ulkopuolisesta asiasta...ja se ehkä onnistuisi...jos vauveli tulisi maalimaan vasta tuolloin marraskuussa.

Näillä viimisillä viikoilla huomaa kyllä sen toisen aikuisen ihmisen puutteen. ....nyt sitä tarvittaisiin, jos koska.....tukemisessa ja juuri hoitamaan asioita, ettei kaikki ole omilla harteilla. Eli suuren suuret tupla tsempit teille kaikille yksinodottajille!!

Zera 36+6

 

Yhteistyössä