*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - LOKAKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

Kiitos stempeistä tupuna21 ja Zera!

Mä täällä yritän kuunnella kroppaani et mikä vois olla vialla. En keksi mitään muuta järkevää omana diagnoosina ku sen et raskaushepatoosi olis tulossa ja vaikuttaa jostain kumman syystä vauvaan. Nyt on noin viikon ajan kutissut mahaa ja joka paikkaa. Vatsa on kyllä ylivoimaisesti pahin alue. Taidan alkaa skitsoileen ihan turhasta :)

Hoitopöydistä oli puhetta. Meillä on Ikeasta ostettu hoitoalusta lipaston päällä ja kaikki tarvittava näppärästi käsien ulottuvilla. Edellisillä muksuilla oli Ylivieskan Puuseppien hoitopöytä, jonka sai myöhemmin lipastoksi. Myin tuossa pari vuotta sitten tilanahtauden vuoksi ja olis kyllä nyt hyvä...

Täällä olen tänään yrittänyt pyykätä vauvanvaatteita ja kaikki olis nyt pesty, puolet vielä silittämättä. En kyllä jatkossa silitä, vaan ihan nyt eka kerralla!!! Sänkykamppeet pesen vasta myöhemmin, niin laitan sitten suoraan sänkyyn. Paikallaan ne on jo nyt mut lähinnä vain silmänilona (miehen mielestä keräämässä pölyjä).

Heippa taas!
 
Synnytysmusiikkia haluaisin kyllä mukaan... kaiken varalta, aikaisemmissa ollut mukana c-kasetti :xmas: , tämäntyyppistä musiikkia voisin ottaa synnärille mukaan, mukavan rauhoittavaa
http://www.youtube.com/watch?v=d6QE4EJrIFc

 
huomenta massulit :flower:

poks 35+0 jei, enää 5 vkoa laskettuun :) sais aika mennä vaan jo nopeempaa, musta tuntuu että nää viimeiset viikot kuluu kaikkein hitaimmin, niin kovasti tahtoisin jo oman kultani syliin tuhisemaan :heart:

eipä muuta kun jatketaan odotusta,

tupuna ja pokken 35+0 :heart:
 
Sunnuntaita mammat!

Nyt seuraa vähän ällöjuttua limoista eli voi skipata tämän kappaleen :) Eilen nimittäin supisteli pikkukipeästi (eli kipeästi, mutta ei niin kuin synnyttäessä) illan. Päivällä oli harrastettu mukavinta ässää, joten olisiko ollut seurausta siitä. Ei kyllä aiemmin ole vaikuttanut. No tänä aamuna sitten on tullut sitä limaa. Ei mitään könttiä, mutta sellaista kellertävää venyvää. Tuossa oli se ällöosuus. En nyt tiedä miksi minun tuokin pitää tänne raportoida, mutta tässä vaan jo odottelee merkkejä niin tulee kaikkea tarkkailtua :) En kyllä omalla kohdallani usko mihinkään limatulppiin tai muihin ennakoiviin merkkeihin, mutta ehkä voisi ajatella, että kroppa jotenkin alkaa valmistautumaan koitokseen.

Eilisten suppareiden aikaan tuli mieleen, että ihan oikeasti pitäisi jo kassia pakata, pestä vauvan vaatteet ja laittaa vauvallekin kotiintulo kamppeet valmiiksi. Eihän sitä tiedä vaikka jo kohta tulisi lähtö (toiveajattelua?).

Mielialoista on ollut puhetta. Minulla ei ole ollut raivoamista, mutta herkistelyä sitäkin enemmän. 6-vuotiaani oli ensimmäistä kertaa kaverilla yökylässä ja sitä piti sitten äidin itkutella, kun vauva on kasvanut niin isoksi. 5-vuotiaan takia piti itkeä, koska hänellä on nii-in hyvä kaveri. :) Liikutun myös kun lapset antaa pusuja tai sanoo ihanaksi tai rakkaaksi äidiksi. On niin ihania nuo lapset. (vaikka osaahan ne välillä myös kiristää hermoja ihan mukavasti)

Onko muuten muilla vauvan liikkeet muuttuneet? Tuntuu enemmän sellaista punkemista kuin potkimista ja koko masu tuntuu olevan täynnä vauvaa. Sellainen fiilis, että lapsivettä ei enää ihan kauheasti ole, kun jotenkin kulmikkaampaa on meno. Vähän huolettaa. Siinä mielessä olisi hyvä, jos vauva jo syntyisi, ettei tarvitsisi masun läpi huolehtia ja liikkeitä tunnustella.

Olipas vähän poukkoilevaa ajatusten juoksua tälle aamulle, mutta mitä voi tässä vaiheessa enää odottaa :)

Emmama 36+5 (tai "oikeamman mukaan" 37+4, kakkonen syntyi 38+6)
 
Huomenet!

Täällä suonenvedot lähes olleet kadoksissa, ja ilman magnesiumia oonkin pärjäillyt pitkään, mutta viimeyönä sitten se taas yllätti, pirullistakin pirullisempi kramppi :kieh:

ja oksetusolokin yllätti vielä myöhään illalla, mulla tapana juoda vettä suoraan pullosta paljon, ja nyt taisi mennä litra huomaamatta lyhyessä ajassa, ja se oli jo liikaa, hyvä kun ehdin kylppäriin :ashamed:

ett sellaiset sunnuntai-valitukset tähän väliin.

Emmama liikkeet on paremminkin mönkimistä, kuin potkuja... ei enää kunnon ravisteluja, mitä joku aika sitten oli kylkiasennossa nukkuessa.

Täällä edelleen sairaalakassi vaiheessa, ja vauvalle kotiintulovaatteet katsomatta, sentiedän, että pienimmät otan, mitä kaapista löytyy, ja todennäköisesti karhupuku mukaan :heart:

Kuiskaten 34+1
 
Kuulumiset lukaistu.. Tsempityksiä taas kaikille vaivojen kanssa painiville :flower:

Kovasti kyllä odottaa jo että saisi tuon oman masuasukin jo tuonne pinnikseen tuhisemaan :) Helpottaisi vaivat...ja kun se odottavan aika on niiiiiiiiiiiiiin pitkä :D Täälläkin toukan liikkeet ja isommat potkut vaihtuneet valtavaan mylläykseen ja kiehnäämiseen, tosin yhtä ahkerasti kuin ennekin :/ Välillä kieltämättä kyllä oikein ärsyttää jos monta tuntia putkeen myllää nvaikka pitäisi ajatella positiivisesti että ainakin kaikki pitäisi olla kunnossa kun ei tarvitse liikkeistä murehtia..

Minuakin vaivaa kutina-yleensä alkaa iltaisin ja tämäkin vaikeuttaa unen saantia. Lähinnä kutisevat vatsa, hartiat ja selkä ja kutina pahenee mitä enemmän raapii... Vatsan kutina ilmeisesti liittyy nahan venymiseen ja vissiin hormonit aiheuttavat muutenkin raskausaikana ihon kutinaa.. Kurja tunne kun mikään ei siihen auta :|

Täytyy varmaan lähteä haukkaamaan happeakun on niin mukavan näköinen ja leuto ilma.. Leppoista sunnuntaita masuille!!!!

Millis + toukka 34+3
 
Sunnuntait kaikille marraskuisille!

Täällä päinvastoin tilanne; toivon niin kovasti että tää nyytti pysys sen 3vkoa (ainakin, ei haittaa ylimenokaan) vielä masussa! Nyt ois katastrofi lähteä synnärille kun koko porukka kipeenä kauheessa flunssassa. Itellä on pahin; yskinyt yli vkon niin että tuntuu että pää ja kohtu räjähtää. Yöunia ei oo tarttenu laskia vkoon, niitä ei kerry montaa tuntia rykiessä. Perjantaina kävin lääkärissä kun alkoi nyytin olo jo huolestuttaan kun liikkuu vähän. Lääkäri ei oikeestaan ottanut mun valituksia millaan lailla huomioon, saati huomioinut että oon raskaana. Määräs Astmapiipun(sen halusinkin) ja Panacodia yskään. Mutta en ole uskaltanut kuin yhden panacodin ottaa kun aiheuttaa kuulemma vauvalle vieroitusoireita... Sydänääniä pyysin kuuntelemaan, niin tuumas vaan että kohdunsuuta ei ole tarpeen kattoa kun vauvan syntyminen ei enää haittaa ja doplerista on patterit loppu :kieh: No kävelin lääkäristä suoraan neuvolaan ja siellä onneksi kuunneltiin äänet mielellään ja hyvältä ne kuullosti :heart: .

Muutenkaan mulla ei oo ollut synnyttämään kiire muutako esikon kanssa =) Täytyy nauttia tästä ajasta kun voi vielä keskittyä nuihin 4ään täysillä, kohta on eri meininki talossa kun vauva vaatii sen ekan huomion 24/7.

Ei ole täälläkään sairaalakassia ees jaksettu miettiä, pääasia että kamera ja neuvolakortti lähtee synnärille, mies voi tuoda loput.

Kovasti tsemppiä supistuksista ja kutinoista kärsiville, omat supistukset senkun vähenee kun La lähenee :D Muutenkin olo olisi loistava ilman tätä kauheeta tautia!

Tautinen Onni kera rääpäleen 36+5
 
Kiitos Milli82 =) Ehkä tämä tästä tai sitten ei... Miinan tilanne on huolestuttava :hug: En sinuna jäisi ns. kokeilemaan onnea, milloin mies käy päälle. Saati, että kohdistaisi kiukun vauvaan. Oletko jutellut neuvolassa teidän tilanteesta? Luulisin, että osaisivat sieltä antaa eväitä seuraavaan siirtoon. Apua tarvitsette jossain muodossa.

Taaperot kyseli synnytysmusiikista, niin mä muistelisin, että mulla ei koko synnytyksen aikana soinut mitään, eli pelkkä salin koneiden humina ja piippaukset vain :ashamed: Nyt olen miettinyt, että vois jotain itesäni koskettavaa ottaakin, jos vaikka pystyisi keskittymään kuuntelemiseen eikä niinkään siihen kipuun. Mä en vaan tiedä toistaako sairaalan soittimet mitään omatekoisia, kun meillä on kaikki musa koneella ja se pitäis sitten siirtää levylle... Voi olla, että jää tässä kiireessä kyllä vain ajatukseksi. Koita nyt Taaperot malttaa lepäillä, kun eikös se lääkäri ollut kieltänyt kaiken ylimääräisen kävelynkin?

Kannattais varmaan Indo ottaa jo aiemmin yhteyttä lääkäriin tuon kutinan takia. Eikös sulla ollut perjantaina seuraava käynti muuten?

Emmamma: Tämä kaveri on koko ajan vaan myllertänyt, vasta nyt on tullut joitain selviä potkuja, mutta välillä on kyllä kaikin puolin kovin hiljaista...kyllä se tila alkaa väkisinkin loppumaan. En tiedä olisko tuo kuvailemasi ollut limatulppaa, kun siinä kai sitä vertakin pitäisi vähän olla mukana. Mulla "irtosi" esikoisesta limatulppa lääkärin kovemman kopeloinnin jälkeen ja synnytys käynnistyi sitten seuraavana päivänä eli omalla kohdallani voisin uskoa siihen ennakoivana merkkinä. Tutullani taas irtosi jo 1kk ennen synnytystä...ja siitähän sanotaan, että 1vrk-2vko menee yleensä, kun jotain alkaa tapahtumaan, jos ylipäänsä sitä edes tulee.

( . ) Omassa navassa olo on nyt tuollainen :LOL: Eilen en meinannut autoon päästä, kun on sisäreidet, nivuset yms. niin jäykät ja kipeät...

Mimona ja pikkuinen 37 :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja mimona:
Kiitos Milli82 =) Ehkä tämä tästä tai sitten ei... Miinan tilanne on huolestuttava :hug: En sinuna jäisi ns. kokeilemaan onnea, milloin mies käy päälle. Saati, että kohdistaisi kiukun vauvaan. Oletko jutellut neuvolassa teidän tilanteesta? Luulisin, että osaisivat sieltä antaa eväitä seuraavaan siirtoon. Apua tarvitsette jossain muodossa.

Taaperot kyseli synnytysmusiikista, niin mä muistelisin, että mulla ei koko synnytyksen aikana soinut mitään, eli pelkkä salin koneiden humina ja piippaukset vain :ashamed: Nyt olen miettinyt, että vois jotain itesäni koskettavaa ottaakin, jos vaikka pystyisi keskittymään kuuntelemiseen eikä niinkään siihen kipuun. Mä en vaan tiedä toistaako sairaalan soittimet mitään omatekoisia, kun meillä on kaikki musa koneella ja se pitäis sitten siirtää levylle... Voi olla, että jää tässä kiireessä kyllä vain ajatukseksi. Koita nyt Taaperot malttaa lepäillä, kun eikös se lääkäri ollut kieltänyt kaiken ylimääräisen kävelynkin?

Kannattais varmaan Indo ottaa jo aiemmin yhteyttä lääkäriin tuon kutinan takia. Eikös sulla ollut perjantaina seuraava käynti muuten?

Emmamma: Tämä kaveri on koko ajan vaan myllertänyt, vasta nyt on tullut joitain selviä potkuja, mutta välillä on kyllä kaikin puolin kovin hiljaista...kyllä se tila alkaa väkisinkin loppumaan. En tiedä olisko tuo kuvailemasi ollut limatulppaa, kun siinä kai sitä vertakin pitäisi vähän olla mukana. Mulla "irtosi" esikoisesta limatulppa lääkärin kovemman kopeloinnin jälkeen ja synnytys käynnistyi sitten seuraavana päivänä eli omalla kohdallani voisin uskoa siihen ennakoivana merkkinä. Tutullani taas irtosi jo 1kk ennen synnytystä...ja siitähän sanotaan, että 1vrk-2vko menee yleensä, kun jotain alkaa tapahtumaan, jos ylipäänsä sitä edes tulee.

( . ) Omassa navassa olo on nyt tuollainen :LOL: Eilen en meinannut autoon päästä, kun on sisäreidet, nivuset yms. niin jäykät ja kipeät...

Mimona ja pikkuinen 37 :whistle:
juu kyllähän se kielsi kaiken ylimääräsen kävelyn yms mutta ei sitä jaksa kokoajan olla vaa paikoillaa kun muutenki on tottunu olee aika paljon liikkeessä.Mutta kyllä mä oon nyt silti ollu tässä enemmän vaa paikoillaa ku liikkeessä..seuraavaksi liikun vasta kotoa torstaina ultraan mut sitä ennen en käy varmaa ku postilaatikolla jos mies ei käy

 
mulla oli synnytysmusiikkina sentencediä ja Nightwishiä vaikka yleensä ei kotona niitä kuunnellakaan :D Ja soivat muuten todella kovalla ja auttoi mielestäni! :LOL: epiduraalia laittaessa kysyin lääkäriltä että pistetäänkö pois työrauhan vuoksi mutta hän oli sitä mieltä että jos vaan haluan niin antaa koneen laulaa. Meillä oli siis läppäri mukana salissa johon mies kirjoitti synnytyskertomusta samalla ja kuunneltiin musaa =)

voisinkin pistää pojan synnärikertomuksen kerhon puolelle muistojen vuoksi :p
 
mulla on kanssa night wishiä ja rammsteiniä ja apulantaa yms tossa mitä aion ottaa mukaan sairaalaan kun synnytys koittaa ja mulla ei o kovin pitkä kertomus tosta edellisestä synnytyksestä joka meni näin

Klo 11 pääsin saliin 25.03.2008 ja kalvot puhkaistiin klo 11.30 ja aivan kauheet supparit alkoi klo 11.40 ja sen muistan että tossa kello 12.10 tuli kauhee vessahätä johon en enää saanu sitte mennä yksin ja ponnistamaan ruvettiin kun kello oli 12.20 ja poika oli ulkona kello 12.29

1 vaihe siis kesti 35min
2 vaihe kesti 9min
3 vaihe 6min

Täällä on taas supistellu ihan kiitettävästi ja ai että ne sattuu mut ei näillä silti viel mihkää viitti lähtee kun takas ne lähettää..

Kohta käy tietenki nii että mä synnytän vaikka yöllä kun nukun niin pojan tohon sänkyyn kun en enää erota näistä mitkä on niitä oikeita synnytys supistuksia
 
Poks vaan, viikko 35 alkakoon :D ! Oli ihan pakko tulla kokeileen tätä poksumista kun en ole vielä kertaakaan moista tehnyt :LOL:

Joo mimona perjantaina on just lääkäri labratulosten vuoksi, joten siellä selvennee syy vauvan pienuuteen ja kutinaan.

Viikonloppu olisi takana ja toinen pimuista nyt kipeenä. 6 veellä alkoi viime sunnuntaina ja perjantaina meni ekaa kertaa viikolla kouluun. Nyt sitten neljä vee kuumeessa ja äitiä koko ajan vailla. Ihana nyt hoidella isompia ja antaa läheisyyttä kun varmaan kohta joutuu sanomaan et odotatko kun vauva sitä, vauva tätä.

Voin sanoa taaperotx4 et kyllä sulla on ollut kadehdittavan nopeita noi synnytykset. Itsellä mennyt 12 tuntia edellisissä. Toisaalta hyvä et en ole nopea synnyttään, niin ehdin sairaalaan :) ! Meillä kun menee sairaalaan 1-2 tuntia, riippuen 10 miljoonan ihmisen asuttaman kaupungin ruuhka-ajoista ja tuurista :kieh: !

Nyt kyllä haen jätskiä :p !

Indo ja Ebba 34+0
 
indo kyllä musta on ollu ihan hyvä että ovat olleet nopeita nuo lähes jokanen mutta kyllä hirvitti tuon kakkosen kohalla kun ei ollu kaukana että hän syntyis autoon..enhän mä kerinny olee ku 7 min sairaalassa ennen ku neiti oli jo ulkona ja tosta ajasta vaan 2 min synnytyssalissa.

No toivottavasti tää ei tulis ainakaa siinä 30min niinku ne siellä viimeksi sanoivat,enhä mä ees ehtis sillo ees sairaalaan asti.

Mutta nyt syömään
 
Hyvää sunnuntaita!

Taas on viikonloppu melkein ohi. No, onneksi tuo äippäloma alkaa ensi viikolla, joten voi vaan keskittyä olennaiseen eli vauvaan! :) Nyt on pakko mennä lepäilemään, jotta jaksaa vielä tulevat työpäivät...

Hyviä vointeja kanssamasukit ja voikaahan paksusti!

Esikko77 ja Möhköfantti 34+2
 
täälläkin poksutaan 35+0 =)
ja närästää ihan hitosti pitkin päivää,mutten voi koko ajan vetää rennietä kun siitä tulee saakeli ilmavaivoja
:headwall:

kävin vko sitte kattomassa kaverin kk sitte syntynyttä tyttöä,ja tuli sellanen olo että nyt heti tahdon sen oman nyytin tänne!
mutta nyt sitte oon alkanu ressata kaikkea mitä pitäis keretä tehdä ennen..
olis muutama koulutehtäväkin vielä kirjottamatta ja eihän niitä tuu sitte enää tehtyä kun nyytti vie kaiken ajan.

kämppäkin pitäis siivota kunnolla ikkunoita myöden mutta musta ei oikeen ole enää mihinkään.
luovutan tän liikkumisen kanssa,en jaksa liikkua,kauhee työ.
silittääkkin pitäis vielä pikkuselle pyllypyyhkeitä yms.

sairaalakassi on suht valmis,tossut puuttuu ja kylpytakkia käytän koko ajan.
mitäs syömistä sinne pitäis pakata??
mulla on mp3 valmiina kassissa,uskon että se auttaa keskittymään.

mun jalkoja kiristää,varmaan pakkaantuu veri jalkoihin ja pohkeet tuntuu räjähtävän :x

mulla ei ole ollu kun muutamia kivuttomia suppareita mutta tuonne vatsaan johonki sisälle,tosi herkkään paikkaan sattuu välillä niin että koko kroppa jännittyy ja pidätän hengitystä.
en tiiä painaako pikkunen johonki kohdunsuulle vai onko nuo jonkulaisia suppareita.. :eek:

mielialat vaihtelee, joinakin päivinä on sellanen yleis-ketutus vaikkei ole mtn syytä.
unirytmi on aivan sekasin, ja unta riittää ainaki 12h/vuorokausi.
välillä vaan tuntuu etten kunnolla ees herää koko päivänä.

huomenna olis sitte viimenen valmennus, ja se on tutustumiskäynti synnärille :eek:
 
mites sinne kerhon puolelle pääsi ?jotenki jäänyt se, mutta nyt rupesi kovin kiinnostamaan kun mamacita lupasi sinne synnytyskertomusta =)
omaan oloon jotain uutta..vauvan pää vissiin niin alhaalla että tuntuu hirveä painon tunne,ei niinkun pysty istumaan ollenkaan etukenos pitää kokoajan nojata taaksepäin kun muuten painaa niin kovasti tonne pipariin :LOL:
 
Sunnuntai-iltaa kaikille!

Ootteko pessy pinnasängyn reunapehmikkeet ennen pinnikseen laittoa jos ootte ne uutena ostanu? Just sain taiteiltua sen tonne pinnikseen silleen ettei pääse repsottaa (hankala homma kun pinnis ei ole ns. standardikokoa) ja arvatkaa huvittaako ottaa se pois ja väkertää taas uudelleen... :ashamed:

Mullakin rupeaa ahdistamaan tekemättömät asiat, vielä pitäis suursiivous tehdä ja ostaa se turvakaukalo niin kaikki ois valmista vauvaa varten... pitää pistää tohinaksi ens viikolla niin saa olla sit rauhassa lopun aikaa =)

Nunneliini 34+6
 
:wave:

Täällä kaikki hyvin mutta aikas paljon tullut tänään taas supistuksia ja ihmeellinen oksetusolo koko ajan ja oon niin väsynyt,esikoinen valvonut kohta jo 2kuukautta |O |O niin pikkasen rupee oleen kuollut olo!!

Eikös siinä limatulpassa pidä olla niitä veriviiruja? Mulla tullut tänään ihmeellistä keltasta "limaa" :x ja tuli siis oikeen paljon kerralla (sori kuvaus) niin mietein vaan että josko ois sitä tulppaa! Esikoisesta en ainakaan huomannut lainkaan,että ois tullut!

"potkut" ovat täälläkin sellasta puskemista ja möyrimistä,kunnolla oikeen venytellään mahassa.Hauskan näköistä kun yhtäkkiä jalka puskee mahasta läpi,tietenkään ei tunnu niin kivalta :D

jaksamista kaikille,kohta meidät palkitaan!!

niina ja vauva 36+3 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Se olis sitten kihlat laitettu eilen sormeen :heart: :D
Miekkonen myös avittaa synnytystä, eli paineli akupisteitä jos tää vaiks haluis syntyä :whistle:
Kun siis on kanavaa jo lyhentynyt ja sormelle auki ja pehmee.. :whistle:
akupisteet?? Missäs ne sijaitsee,että lähtis jo syntymään? :D

Onnittelut kihlauksesta :hug: :flower:
 
crystalblue onnea kihlauksesta :flower:

Mä muistan kun mies paineli mulla noita akupisteitä kun ootin tota kakkosta niin sitte seuraavana päivänä neiti syntyki,en sitte tiiä oliko niistä mitää hyötyä vai päättikö tyttö muuten vaa just sinä päivänä syntyä.
 
Tässä vähän tietoa niistä akupisteistä..



Pieni akupainantaopas
(Sandelin, T. 2003) yleistä - akupisteiden painamistavoista ja pisteiden käyttämisestä
Akupainantaa synnytyksessä käytetään sekä kivunlievitykseen että synnytyksen edistämiseeen, kuten supistusten vahvistamiseen. Paineltavat akupisteet ovat samoja kohtia kuin ne, joihin laitettaisiin akupunktioneulat. Akupunktioneuloja voi laittaa vain siihen koulutuksen saanut henkilö. Akupainantaa voi käyttää koko synnytyksen ajan alusta loppuun asti. Akupisteiden painelusta on suurempi hyöty silloin kun niillä jo aivan alussa helpotetaan synnytystä verrattuna tilanteeseen missä aloitettaisiin painelu vasta loppuvaiheessa kun kivut ovat kovat. Akupisteiden painelua kannattaa siis käyttää koko synnytyksen ajan supistusten alkamisesta istukan irtoamiseen asti.

Akupisteiden paikan tunnistamista olisi hyvä harjoitella etukäteen joko ohjeiden mukaan tai koulutetun henkilön kanssa. Osa näistä pisteistä on sellaisia, jotka voivat edesauttaa supistusten alkamista tai jopa synnytyksen käynnistymistä ja siksi niitä ei saa voimallisesti ja pitkään painella ja hieroa ennen kuin hyvin lähellä laskettua aikaa. Koska ihmiset ovat rakenteeltaan erilaisia myös pisteiden kohdat vaihtelevat jonkin verran eri henkilöillä. Synnyttävällä äidillä voi siis jo raskauden aikana testata oikean kohdan löytymistä varovasti painellen sekä silmämääräisesti etsien. Ennen synnytystä painettaessa nämä akupisteet voivat tuntua oudoilta ja epämiellyttäviltäkin. Oikea kohta tuntuu erilaiselta kuin ympäristö, joten paikantamiseen tarvitaan äidin antamaan tietoa miltä painelu tuntuu.

Synnytyksen helpottamiseksi apupisteiden painelu aloitetaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kun synnytystapahtuma on alkanut. Akupisteitä painetaan peukalolla, sormella, rystysillä tai tarvittaessa kyynerpäällä. Jos on varma oikeasta kohdasta ja se selkeästi auttaa voi painelua jatkaa myös tarkoitukseen sopivalla tylpällä esineellä, kuten puulusikalla. Etenkin sormella painettaessa kannattaa käyttää apuna koko oman vartalon painoa. Kun painaminen tapahtuu myös tekijälle hyvässä asennossa ja lähtee vartalosta asti, sitä jaksaa pidempään väsymättä. Pitkäaikainen pelkällä sormella painaminen voi olla hyvin raskasta ja aiheuttaa tukihenkilölle jopa rasitusvamman.

Synnytyksessä akupisteiden painelun on tuotava helpostusta synnyttävälle äidille, joten häneltä saatu palaute on ratkaisevaa pisteiden oikeassa paikantamisessa. Toiselle ihmiselle saattaa tuoda helpotusta eri pisteet kuin toiselle, joten kannattaa käydä läpi useita akupisteitä kunnes oikea löytyy. Myös eri synnytyksen vaiheissa voivat eri pisteet (GB21, BL32, CO4, Buttock Point, Hand Points) tuoda helpotusta eri tavoin. Oikean kohdan painaminen aiheuttaa selkeitä tuntemuksia, kuten kutinaa, lämmön tunnetta, puutumista, kipua tms. Jos jokin piste ei vaikuta eli tuota havaittavaa erilaisuuden tunnetta, kannattaa yrittää paikantaa se uudelleen tai siirtyä välillä toiseen pisteeseen. Oikeat akupisteet ovat ne, jotka tuntuvat äidistä tehokkailta. On myös tärkeää että painalluksen kovuuden määrittelee synnyttävä äiti. Sopiva kovuus painalluksessa tuottaa miellyttävän tunteen. Painallus aloitetaan kevyemmin ja vähitellen siirrytään, äidin reagoinnin ja palautteen mukaan, painamaan vahvemmin.

synnytyksen yleispisteet - kokeilemalla löytyy sopiva(t)
Synnytyksen yleispisteet helpottavat synnytyksen etenemistä ja lieventävät kipua koko synnytyksen ajan. Vain kokeilemalla löytyy synnytyksen eri vaiheisiin sopivat pisteet. On välttämätöntä katsoa kuvista pisteiden oikeat sijainnit.

Käytetyimmät akupisteet kivunlievitykseen ovat GB 21 ja BL 32. Vaikeaan synnytykseen joka edistyy heikosti, voidaan käyttää etenkin pisteitä SP 6, CO 4, GB 21 ja BL 32.


GB 21
Missä?
Sijaitsee hartiossa. Takaa katsoen hartioiden lihasten (epäkäslihas) korkein kohta. Samassa vaakalinjassa kuin seitsemäs kaulakama C7. Nikama C7 on yleensä ensimmäinen nikama, jonka tukihenkilö pystyy selässä näkemään kun äiti painaa pään eteenpäin alas. Oikea kohta hartian lihaksissa tuntuu erityisen aralta.

Miksi?
Erittäin hyvä yleispiste läpi koko synnytyksen. Tehokas kipupiste. Käytetään edistämään kohdunsuun avautumista ja yleisesti synnytyksen etenemistä. Auttaa jos lapsivesi on mennyt, eikä synnytys silti käynnisty. Käytetään tarvittaessa jälkeisvaiheessa irrottamaan istukkaa.

Tätä pistettä ei tule käyttää raskausaikana.

Miten?
Paina alaspäin peukalolla, rystysillä tai kyynärpäällä. Välillä voi hieroa vahvoin ottein pisteen ympäristöä eli hartioita. Pisteitä voi painaa yhtäaikaa molemmista hartioista tai toista kerrallaan. Aloita painaminen varovaisemmalla otteella ja lisää voimakkuutta synnyttävän äidin palautteen mukaisesti. On mahdollista tarvittaessa, että äiti itsekin voi painaa käsin pisteitä hartioissaan.



BL 32
Missä?
Tässä on kysymys useista pisteistä rivissä, jotka sijaitsevat välittömästi pakaravaon yläpuolella, selkärangan molemmin puolin. Terävä kipu ilmaisee, että olet osunut ympäröiviin lantion luihin (suoliluu), etkä ko. akupisteeseen. Pisteet sijaitsevat lantionluiden sisäpuolella ja noin sormen leveyden verran selkärangasta.

Miksi?
Edistää synnytyksen kulkua auttaen kohdunsuun avautumisessa. Paljon käytetyt kipupisteet läpi koko synnytyksen. Tätä pistejonoa voi käyttää jo kahdesta kolmeen päivään ennen laskettua aikaa pari kertaa päivässä 10 minuuttia kerrallaan valmistelemaan synnytystä.

Näistä voi myös olla apua ennenaikaiseen ponnistamisentarpeeseen avautumisvaiheen aikana. Äiti voi tuntea ponnistamisen tarvetta, vaikka kohdunsuu ei olisi vielä rittävän auki. Silloin äiti voi käydä kontalleen asentoon, jossa kädet ja rinta painetaan alustaa vasten lantion jäädessä mahdollismman ylös kohtikattoa (polvikumarrus). Tämä asento helpottaa jo itsellään ponnistamisentarvetta, mutta samalla siinä on tukihenkilön hyvä painella rystysillään näitä pisteitä.

Miten?
Pisteitä on helppo käyttää kun synnyttävä äiti nojaa eteenpäin seinään tai muuhun tukeen tai on kontallaan sänkyä tai muuta tukea vasten. Synnytyksen alussa voidaan painaa ylimmäistä pistettä, joka kuvassa on merkitty BL32 ja synnytyksen kestäessä voidaan siirtyä pisteisiin siitä alaspäin vauvankin siirtyessä alaspäin lantiossa. Pisteet eivät välttämättä ole ihan suorassa linjassa.


buttock point
Missä?
Sijaitsee lantion sivulla lonkalla, lähellä lonkkaniveltä. Piste on samalla korkeudella kuin pakaravaon päättymiskohta.

Miten?
Voidaan käyttää läpi läpi koko synnytyksen. Synnytystä valmistelemaan tätä pistettä voidaan aloittaa käsittelemään kahdesta kolmeen päivään ennen laskettua aikaa.

hand points
Missä?
Sijaitsevat taitekohdissa, joissa sormet liittyvät kämmeneen.

Miksi?
Nämä käsipisteet ovat yleiset kipupisteet mihin tahansa kipuun. Niiden sanotaan laukaisevan endorfiinien eli kehon omien särkylääkkeiden tuotannon.


Miten?
Yksi tapa stimuloida näitä pisteitä on puristaa kampaa syvällä kämmenessä niin, että kamman selkäpuoli painaa sormien ja kämmenen taitoskohtaa. Synnytykseen kannattaa ottaa mukaa vastaava (mielellään puusta tehty vahva) esine, jota äiti voi rajujen kipujen aikana puristaa kädessään näitä pisteitä vasten. Näiden pisteiden käsittelemiseen äiti ei tarvitse tukihenkilöä


CO 4


Missä?
Sijaisee molemmissa käsissä, kämmenen sisäsivussa, peukalon hangasta sentin verran etusormeen päin.

Miksi?
Voi käyttää kipupisteenä läpi synnytyksen. Hyvä piste synnytyksen käynnistämisessä Auttaa kun supistukset ovat epäsäännöllisiä tai synnytys pitkittyy. Tehokas akupiste ponnistusvaiheessakin. Käytetään jälkeisvaiheessa irrottamaan istukka.

Tätä pistettä ei tule käyttää raskausaikana.

Miten?
Painetaan peukalolla joko molempia käsiä yhtäaikaa tai toista kättä kerrallaan vaihtaen. Äiti voi itsekin painella tätä pistettä toisen käden peukalollaan.

ongelmiin käytettäviä akupisteitä
SP 6

Missä?
Sijaitsee sääressä nilkan sisäsyrjää pitkin koholla olevasta luusta (sisäkehräs, malleolus) neljä äidin sormen leveyttä suoraan ylöspäin.

Miksi?
Käytetään nimenomaan supistusten vahvistamiseksi, jos synnytys ei edisty tai supistukset
ovat heikkoja. Auttaa kohdunkaulan laajenemisessa. Hyödyllinen myös kun lapsivesi on mennyt, eikä synnytys käynnisty, jolloin SP6 ja CO4 ovat tehokkaat käytettynä vuoron perään, vaihdellen puolen tunnin välein. Painelu lopetetaan kun supistukset vahvistuvat ja synnytys edistyy eli tätä pistettä ei tule käyttää synnytyksen nopeuttamiseksi. Käytetään myös jälkeisvaiheessa irrottamaan istukka. Ei käytetä kipupisteenä.

Tätä pistettä ei tule käyttää raskausaikana.

Miten?
Paina yhtä jalkaa kerrallaan noin minuutin ajan ja vaihda toinen jalka. Jatka näin vuorotellen puolisen tuntia. Oleellista ei ole katsoa asiaa kellosta, vaan tämä ohje vain viitteellinen ja tuo esille mm. sen että painelua todellankin tehdään aika kauan. Näitä pisteitä säärissä äiti ylettyy asennosta riippuen itsekin tarvittaessa painelemaan.

P6

Missä?
Sijaitsee keskellä käsivarren sisäpuolella, ranteen taitekohdasta kolme äidin sormen leveyttä kyynervartta ylöspäin. Piste on siinä tuntuvien jänteiden välissä.
Miksi?
Yleinen paihoinvointipiste mm. merisairauteen. Käytetään kaikenlaiseen pahoinvointiin ja oksettavaan oloon synnytyksen aikana.

Miten?
Purista pisteitä molemmista tai vain toisesta ranteesta tiukasti noin viisi minuuttia. Tätä pistettä voi painaa itsekin tai jopa laittaa siteen ja jonkin pienen esineen avulla kevyen puristuksen oikealle kohdalle (ei kirityssidettä, joka häiritsisi verenkieroa). Ei käytetä kipupisteenä



tästä artikkelista
Tekstissä esitellyt akupisteet ja niiden käyttöohjeet ovat pääasiallisesti Debra Bettsin ohjekirjasesta Natural Pain Relief Techniques for Childbirth using Acupressure: Promoting a Natural Labour and Partner Involvement (1997), lisätietoa ja englanninkielinen kirjanen ilmaiseksi imuroitavissa osoitteesta: http://home.clear.net.nz/pages/debra_betts/Introduction.html . Jos olet englanninkielen taitoinen, suosittelen että luet ohjeet suoraan sieltä. En tunne kirjoittajaa henkilökohtaisesti, mutta olen kysynyt luvan vapaan suomennoksen julkaisemiseen ja kuvien käyttöön. Olen suomentaessani muokannut tekstiä jonkinverran erilaiseen järjestykseen eikä teksti ole suora käännös. En ole saanut akupainallukseen koulutusta enkä myöskään ole kielenkääntäjä, joten näin ollen voi tulkintani olla mahdollisesti jonkun toisen tulkinnasta poikkeava.
Ota yhteyttä, kaikenlainen palaute on tervetullutta. Jos et ole saanut vastausta aiempaan kommenttiisi, kirjoittaisitko uudestaan, sillä vanha osoite ei ole toiminut.

Artikkelin ohjeiden avulla ei voida korvata lääkärin hoitoa ja Babyidea ei vastaa ohjeiden omakohtaisesta soveltamisesta.

 

Yhteistyössä