*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - SYYSKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

:hug: kaikille kipeistä supistuksista kärsiville. Sanokaa niille pikkuisille, että yrittää sinnitellä vielä vähän pidempään masun suojissa.

Valkolija ihana kuulla, että pojat voivat hyvin.

Itse en ole paljon kerinnyt netissä käymäänkään kun ollaan tehty remonttia uudella asunolla melkeinpä yötä päivää. Illalla kyllä huomaa, että hommia on tullut tehtyä kun kävely on vaivalloista taapertamista. Onneksi kipeitä supistuksia tms. ei ole tullut. Sunnuntaina miehen kaverit tulevat auttamaan muutossa ja siihen mennessä pitäisi rempan olla suurin piirtein valmis. Tietenkin jotain pientä täytyy vielä tehdä.

Painoasiasta valitusta täälläkin. Mulla ei ole painoa tullut kun 5 kg raskauden aikana ja lähtöpaino ei todellakaan ollut ylipainon puolella, mutta silti terkka huomautti viime kerralla kun paino oli noussut +500 g/vko :headwall: Joo, mulla on ruokavalio hoitoinen raskausdiabetes, mutta ei toi paino mun mielestä niin hirveästi oo noussut. Ärsyttää kun aina valitetaan painosta, vaikka mun mielestä 5 kg ei todellakaan ole paljon |O Varsinkin kun vertaa edelliseen raskauteen jolloin onnistuin keräämään ylimäärästä noin 15 kg.

Liina ja ötö 31+3
 
:wave:

hyvä että taaperotx4 oot vielä yhdessä kasassa :hug:

Tervetuloa Sandy ja ei tullut lähetettä vielä äitiyspolille,luultavasti tulee maanantaina. Esikoisesti oli sf-mitta melkeen 5cm isompi näillä viikoilla ja muistaakseni jossakin ultrassa tehtiin se painoarvio joka oli silloin alakäyrällä mut ei mitenkään huolestuttavasti kun lääkäri ei siihen puuttunut,ainakaan silloin. kyllä mä ootan sitä kutsua sinne polille,ainakin pääsee kunnolla tarkistaan kaikki.

nyt taidan mennä nukkumaan,oli aikas rankka ilta töissä ja huomenna pitäis taas mennä sinne

hauskaa viikonloppua!

ainiin ,maanantaina tai tiistaina haetaan haetaan vaunut :D emmaljungan duo edget :D

niina ja vauva 32+2

ainiin ja sandy,meillä sama la. :D
 
taaperot, mulla esikoisen synnytyksessä tuli limatulppa ja se oli sellanen tosi sitkee vähän verinen klöntti :D kyllä sen erottaa tavallisesta vuodosta kun on tosiaan paksua ja sitkeetä.

täällä supistukset vaan jatkuu kipeinä ja säännöllisinä. pakko yrittää nukkua jos se vaikka sais nää vihdoin laantumaan.
 
Kaikki luettu, mutta en muista, mihin kaikkeen halusin kommentoida :ashamed:

Sikainfluenssarokotteesta sen verran, että taidan jättää väliin. En ole koskaan ottanut influenssarokotetta, joten en tiedä, miten sellaiseen reagoin. En tosin ole koskaan sairastanut influenssaakaan. JOtenkaan en uskalla ottaa rokotetta nyt, kun on vielä toinenkin "koekaniinina". Luotan siihen, että jos tosi kunnolla ja pitkään lepää, niin ei jälkitauteja pitäisi tulla, jos ylipäätään koko influenssaa saa. Mutta varmahan ei tietty voi olla, valitettavasti.

Sandy78, tervetuloa. Saa nähdä, ollaanko samaan aikaan Naistenklinikalla, kun on sama la. Melko epätodennäköistä se kai on, että molemmat juuri sillon synnyttäsivät, mutta eihän sitä koskaan tiedä!
 
Me ollaan perheen kanssa käyty Cribian kylpylässä jo useampaan otteeseen ja ollaan tykätty. Etenkin muksut vesipetoina aivan innoissaan =). Ollaan menossa nytkin kolmen viikon päätä suunnilleen, kunhan työt on loppunut. Aateltiin mennä pariksi yöksi, niin kuin oltiin viimeksikin. Ihanaa kun on kunnolla aikaa ja ne aamupalat!! =P

Rokotteesta vielä... eika moni vissiin aikoo skipata sen ja ymmärrän toki. Mäkään en aina ole ottanut influenssarokotetta (saan sen ilmaiseksi aina, riskiryhmäläisenä). Tosin viimeksi kun en ottanut kävikin sitten hullummin. Kamalassa taudissa olin ja pitkään, henki ei kulkenut ja sainkin lähetteen sairaalaan (en mennyt... :ashamed: ). Lopulta selvisin taudista, mutta tosiaan kehkokuumehan mulle pukkas kans... siksi en uskalla jättää nytkään rokotetta väliin. Mulle tulee helposti muutenkin kehkokuume ja sehän onkin tässä sikatapauksessa johtanut usein sinne mullan alle.... Pelottavaa sinällään. Ja meillähän on nuoria ollut tehohoidossa yllättävänkin monta täällä suomessa....

Näin, oma kanta perusteltu =). Älkäähän vaan ottako kukaan nokkiinsa! :saint:
 
Heipä hei

Täällä kaikki ihan hyvin. Olo alkaa olla jo aika raskas ja 1,5km kävelylenkkiin vierähtää 35min :D Odotan jo niin kovasti että pääsen kävelemään normaalivauhtia :D

Vauvan vaatteet on melkein kaikki pestynä. Niitä on ihan tuhottoman paljon :D No jos tulee tylsää niin voinpa ainakin vaihdella vauvalle vaatteita monta kertaa päivässä ;) Vaikka tuskin tulee olemaan tylsää kun esikoinen on vasta 1,5v kun vauveli syntyy :D
Sain niin paljon vaatteita vauvalle siskoltani ja lapsen isän siskolta ettei itse tarvitse ostaa juuri mitään! Toki haluan jotain ostaa, mutta onneksi ei tarvitse koko vaatevarastoa uusia :)

Painosta oli puhetta. Itselläni tullut nyt n.8kg koko raskauden aikana. En ole kamalan huolissani, vaikka esikoisen kanssa minulle tuli koko raskausaikana "vain" 7kg. Olin nyt ennen odotusta 7kg kevyempi kuin silloin kun aloin esikoista odottaa, joten olen ajatellut että tämän raskauden aikana "saa" tulla korkeintaan 15kg :D

Yritänpäs lisätä kuvan tähän, ekaa kertaa, saas nähdä onnistuuko :D




söpöjooseppi ja nti sm 30+4

MUOKS ääh, ei onnist! Miten nuo kuvat oikein saa tänne? :kieh:
 
Kirjoittelu on taas multa jäänyt vähälle tällä viikolla, kaikki jutut on kuitenkin luettu päivittäin. Tämä viikko on jotenkin ollut kovin vaikea :| Päänsärkyä, väsymystä, jalkasärkyä, kohonnutta verenpainetta ja kaikkea muuta, ei vaan oo ollut energiaa kirjoitella. Ihan selkeästi, jos tulee jotain pienen pientäkin stressin poikasta niin mulla pompsahtaa verenopaineet yli 140/90, eli yhtään ei auttais stressata/murehtia mistään, maata vaan pitäis :(
Mutta sentään jotain iloista asiaakin. Tällä viikolla sain VIHDOIN ilmoituksen kelasta, että äitiyspakkaus tulee kahden viikon sisällä, JEE!! Kyllä se kestikin.

Kutinasta piti kysymäni. Mulla on nyt pari päivää kutissut pitkin poikin kroppaa, eniten kämmenselästä, käsivarsista, selästä ja säärten alaosasta (melkein nilkasta). Onks tää nyt jotain hepatoosia, vai onko vaan jotain ihon kuivumista? Eipä ole aikaisemmin ollut moista vaivaa, ihossa ei ole näkösältään mitään muutosta havaittavissa. Olen kovasti yrittänyt kutinapaikkoja rasvailla perusvoiteella, mutta ei oikein tunnu auttavan. Hitsin hitsi, kaikkea sitä voi tullakin. Seuraavaan neuvolaan on vielä 1,5 vkoa aikaa, uskaltaako odotella sinne asti jos vaan sietää tuon kutinan?

Mutta nyt on pakko lopettaa. Nuorimmainen heräsi kesken päiväunien, ja sen kyllä huomaa, on niin ärrimurri, että huh huh :kieh:

Jennula ja poju rv31+4 (kääk, ei pysy enää perässä, piti oikein miettiä viikkoja ja päiviä!!)
 
Jennula, kannattaa oman mielenrauhan vuoksi soittaa neuvolaan ja pyytää maksa- ja sappitestit, niin ei tarvi miettiä, onko hepatoosia vai ei. Mäkin tein niin. Käsittääkseni se hapatoosikutina on kyllä tosi voimakasta ja häiritsee nukkumistakin, mutta mulla ainakin terkkari halusi testata, vaikka oli aika lievät oireet. Mulla oli siis kaikki arvot normaalit. Mäkin sain muuten vähän aikaa sitten kirjeen, että äippäpakkaus myönnetty ja meni reilusti alle kaksi viikkoa, kun tuli tällä viikolla vihdoin itse pakkaus! Ollaan muutaman viikon sisällä muuttamassa, joten annan pakkauksen olla vielä pakkauksena, enkä pura kuin vasta uudessa kodissa.

Mere rv 32+2
 
Jospa saisi pitkästä aikaa muutaman rivin aikaiseksi, joka päivä kyllä käyn lukemassa mutta niin se vaan oma kirjoittelu jää..

Täälläkin on äitiysloma virallisesti alkanut, joskin olin 4viikkoa jo kesälomalla ensin ja sitä ennen sairaslomalla 4 viikkoa.. Nimike vaan vaihtuu.

Vointi on ollut viime aikoina varsin hyvä, maha ei tunnu olevan tiellä yhtään mikä varmaan johtuukin sitten siitä että ylipainoa jo ennestään ja nyt olen raskausaikana vaan kerännyt takaisin juuri ennen raskautta laihduttamiani kiloja. Tähän mennessä paino noussut 14kg, alussa nousi nopeampaa minkä pistän sen edeltäneen laihdutuskuurin piikkiin, nyt on tasoittunut eikä viimeiseen kuukauteen ole tullut kuin alle puoli kiloa.

En jaksa kamalasti stressata kertyneillä kiloilla, tavoite on vaan se ettei yli 20 kiloa tulisi. Neuvolassa ei olla kyllä kertaakaan sanottu mitään painonnoususta, päinvastoin kun itse tuskailin kun oli yhdessä vaiheessa tullut 500g/viikossa lisää sanottiin vaan ettei noin vähästä kannata murehtia! Ihanaa asennetta vaikka mun painolukemissani voisi olla että sanomista jo tulisi enemmänkin..!

Sf-mitasta piti kysyä, mitataanko se teillä joka neuvolakerralla? Kun minulla ei ole mitattu kuin kerran pari kk sitten neuvolalääkärillä, sillon oli kyllä ihan kohdallaan.

Totesin juuri että meillä on kaikki vauvalle valmiina, juuri lajiteltiin tytön kanssa vaatteita kun ei oikein ollut hajuakaan mitä on tullut hankittua. Aika hassua oli se että eri kokoja oli lähes samat määrät eri vaatekappaleita :)

Sain muuten aivan ihanan lahjan serkultani, oli kerännyt vauvapakkausen, isäpakkauksen ja äitipakkauksen, vauvapaketissa oli kaikkea mahdollista tarpeellista, vastasyntyneen vaippoja, tutteja, pesuaineita, pulloharja, vaatetta, pyyhkeitä, liivinsuojuksia, vauvan leluja jne jne.. Iso laatikko, iskälle oli olutta, kahvia, energiajuomaa pyykkipoika, ja tälle äipälle tietysti suklaata eri muodoissa (matkaa muuten synnärille mukaan se laatikko :) ). Oli kyllä aivan todella ihana saada tuollaisia todella tarpeellisia juttuja, varsinkin meidän suvussa se tuntuu niin hassulta että joltain saa jotain ja vielä noin todella ihanaa!

Koirista oli puhetta, meillä on kahdeksan kappaletta joskin vain yksi pikkuinen (ja vanha) asuu sisätiloissa, sen suhteen tuskin tulee mitään ongelmia vauvan kanssa ja muihin ei varmaan paljon tarvi törmäillä. Kohta saa harjoitusta pikkuisten hoidossa oikein urakalla kun viikon sisällä on yhdelle koiralle tulossa pennut, siitä kahden viikon päästä seuraavalle :) Onneksi ei tarvitse itse niiden kanssa paljon stressata, mies kun hoitaa koirat meillä pääasiassa.

Nyt täytyy palata villasukkien pariin, useemmat parit olen jo niitä tehnyt talveksi noille isommille lapsille, vielä tekis muutamat isot ja sitten pieniä myös.

31+6
 
Äääks... minä tyhmä raskausdementikko kirjoitin pitkät pätkät ja sitten meinasin liittää linkin uuteen pinnasänkyymme ja lähdin vaan suoraan tältä sivulta surffaamaan niin sinnehän meni tekstit. Ähh. Eikä edes löytynyt kuvaa!

Mutta siis ostettiin pinnasänky. Tosi edullinen ja hyvä mielestäni. Olen tosi tyytyväinen. Sänky on valkoinen Troll-merkkinen, tosi tukeva ihan perusperus sänky. Pohja menee kolmeen tasoon ja laitaa ei saa alas. Hinta oli vain 99?, jos joku muu edullista sänkyä etsii. Vielä jos mies saisi sen koottua niin voisin alkaa vauvatavarat siihen keräämään. Alkaa muuten ihan eri tavalla tuntua, että meille tulee vauva nyt kun äitiysloma on alkamassa. Enää ei ole sellainen olo, että synnytykseen on vielä ikuisuus.

Kävin muuten loppuun mielessäni sikaflunssarokotepohdinnan ja päätin, että otan sen, jos vaan saa (ellei ala jotain negatiivista maailmalta kuulumaan). Helpotti tuokin päätös. Tuskin näistä mielipiteistä, ottaako vai eikö ottaa, kukaan loukkaantuu tai muuta, koska jokainenhan sen itse päättää miten tekee eikä varmaan kenelläkään ole syytä tulla muiden ratkaisuja arvostelemaan.

Piti jo eilen muuten kommentoida, että meillä mies on kiinnostunut vauvasta jo nyt. Kysyy joka päivä onko melskannut ja usein pyytää näyttämään masua. Seksikin tuntuu kiinnostavan, aiemmissa raskauksissa on "kolmaspyörä" jotenkin tuntunut häiritsevän.

Mitähän muuta kirjoittelin äsken ennen kuin tuhosin viestin... Ai niin siitä ainakin, että tämä vauva on tainnut kakkosen tavoin laittaa käden päänvierelle ja romplailee kohdunsuuta. Tuntuu ihan samalta ja kakkonen syntyikin käsi poskella. Tämä voisi kätensä vielä kiskaista pois pään edestä, jos minulta kysytään. Hyvin tosin sujui kakkosenkin synnytys, ponnistusvaihe 3min.

Mukavaa viikonlopun jatkoa,
Emmama 32+4
 
Kuulumiset luettu!

Täälläkin poksutaan pyöreitä, eli tänään RV 30+0 *poooooks*

Takana piristävä kaupunkikierros ja ulkonasyöminen... huomaa kyllä, miten kävely rasittaa, ja on pakko vähänväliä hiljentää ja pysähtyillä.

Tässä tuore masupäivitys



vauva on poikkitilassa... toivonmukaan kääntyy sitten oikeinpäin

Kuiskaten 30+0
 
jennula mulla neuvolatäti sanoi että jos tulee kutinaa käsiin tai jalkoihin pitää ottaa heti yhteyttä neuvolaan että pitää mennä maksatesteihin.mulla ei siis kutise mutta suosittelen kyllä sinulle soittamista ettet vaan odota niin pitkään seuraavaan käyntiin,eihän siinä mitään menetäkkään =)
tänään taas tein ihania löytöjä vauvalle kirpparilta ja huomenna on jo pakko kaivaa esikoisen vanhat vaatteet esiin ja järkätä lipastoon,ihan taas jotenki tajusin tänään että kahden kuukauden päästä meillä on jo melkovarmasti ja toivottavasti pienen pieni vauva :heart:

jaksuja kaikille! :hug:
rv30+6
 
Kiitos kaikille lämpimästä vastaanotosta "matti-myöhäiselle" :)

Mere, jännä nähdä tosiaan ollaanko NKL:ssa viereisissä huoneissa puskemassa :D Tosiaan epätod.näköstähän se on mutta you never know.. :) Mihin päin olette muuttamassa? Itse asustelemme pohjoisella uudellamaalla. Halusin kuitenkin ehdottomasti NKL:lle mieluummin kuin Hyvinkäälle, luotan enemmän suuren yksikön hoitoon..

Jennulaa minäkin kehottaisin kyllä soittamaan ma neuvolaan jotta saat testit. Mun kaverilla just samat paikat kutisi eikä voiteet auttaneet, ja olikin hepatoosia. Tokihan asian ei tarvitse aina olla näin, mutta saisit ainakin varmuuden .. ja lääkkeen tarvittaessa.

Itse en ole vielä päättänyt otanko rokotetta jos sitä nyt tarjotaan, tod. näk. en.. Tosi harvoin sairastun pahasti (en tiedä ees miltä kuume tuntuu, kun ei koskaan nouse), eikä ikinä ole ollut jälkitautejakaan. Mutta hankalia päätöksiä joka tapauksessa, kun joka tuutista siitä kuitenkin paasataan ja vähän kahdenlaista tietoa siitä tuntuu olevan..

Täällä taidan valmistautua unille, supistellut taas illan mittaan aika kovastikin. Josko lepo ja pitkä yöuni auttaisi.. (kun vaan saisi nukuttua!), täällä ainakin masu-poika vilkastuu heti kun pitkäkseni laitan...

Hyvät yöt!
sandy 32+2
 
Syksyistä huomenta täältä Espoosta!

Olipas huonosti nukuttu yö...
Tuntui, että ihan joka kyljen käännöksellä heräsi ja joka toisella vessareissu. Nihkeesti alkaa aamu!

Sikainfluenssarokotuksesta, mä en näillä näkymin meinaa ottaa. Kuten Sandy78 tuossa sanoi, en itsekkään ole koskaan kunnolla sairastanut ja nyt olen ollut terveenä jo pari vuotta ilman nuhakuumettakaan (kop, kop!), joten taidan jättää kuitenkin rokotuksen väliin. :snotty:

Eipä ihmeempiä tähän aamuun, väsyttää, turvottaa, kolottaa ja jumittaa... -> Ihana loppuraskaus! :LOL:

thor ja rinsessa 33+2
 
poks 32+0

lueskelin tuossa liiton lehteä ja tajusin että en ole muistanut ilmoittaa virallista äitiysloman alkua :eek: No täytyy huomenna soittaa palkkoihin ja varmaan työpaikallekin. olen kyllä sinne jo keväällä soitellut ja kertonut raskaudesta mutta eihän he varmaan muista sellaista. Hoitovapaata sillon ilmottelin. Jos haluavat valittaa siitä että näin myöhäiseksi mennyt ilmoittaminen niin sillehän en voi mitään.
Viime viikolla meni ajatukset vähän sekaisin kun neuvolassa kävin.
muuten kaikki oli hyvin mutta pissas oli u-prot 1+ eli lähetteen antoivat labraan. Ei mulla ikinä ole ollu mitään semmosta niin ei oikein tienny mitä ajatella. Jotenki en vaan siitä terkasta saanu selkoa että mihin tuo vaikuttaa. Sanoi kyllä että ei välttis tarkoita mitään ihmeempää mutta tarkistetaan labrassa. Teen kyl varmaan silleen et haen purkin kotiin ja omassa rauhassa annan sen näytteen. Ei oikein meinaa onnistua neuvolassakaan kunnon näytteen antaminen :ashamed: Sori pissajutut.

Onko kenelläkään muulla sellaista oiretta raskausaikana että toinen korva olis usein lukossa? Mulla on aina alku ja loppuraskaudessa semmosta. Se on inhottava tunne kun korva vaan humisee. Saattaa olla useamman päivän lukos ja sit yön aikana voi aueta ja olla taas muutaman päivän ok. Nytkin humisee vaan ja vinkuu. Lievä tinnitus on muutenkin arkea mutta tälleen sen huomaa helpommin :(

Kelasta tuli papereita viime viikolla. Oli päätös äitiysavustuksesta, päivärahasta ja sitten vielä selvityspyyntö kotihoidontuesta. Mä en ole vieläkään mitään vauvanvaatteita käyny ullakolta kaivelemassa. On niin paljo muuta hommaa aina ettei siihen ole jaksanu keskittyä. Mutta josko ensi viikolla rakennusmiehet sais työnsä tehtyä niin me päästäis poikien kanssa omaan päivärytmiin. Ollaan hirmu vähän liikuttu missään 2,5kk aikana just siks ku miehet on tarvinnu ruuan päivällä. Välillä olen vaan jotku hampurilaiset tms laittanu heille et lämmittävät mikrossa, jos on tuntunu et seinät kaatuu päälle niin pakko ollu lähteä pois.

Mutta eipä tässä omaan napaan enempiä. Muiden kuulumisia en nyt kommentoinu kun siinä olen huono :ashamed:

Hyviä vointeja kaikille!!
 
Pooooks 30 täynnä :D :heart:
Tuli käytyä viime viikolla neuvolassakin ja tässä näitä päivityksiä:
RV 29+4
Paino 73,8 (+330)
RR 112/64
Kohdunpohjankorkeus 26
Lapsiveden määrä normaali
Sydämensyke 140
Liikkeet ++
Verikoetta ei otettu tällä kertaa...
Muuten olo on ihan jees. Yhtäkään supistusta en ole vielä kokenut ja oon ihmeissäni miten monella täällä niiitä on! Potkut tuntuu silloin tällöin kylkiluissa ja vauvan asennosta riippuen joskus hankala hengittää. Neuvolassa poju oli seisovassa asennossa, mutta vaihtoi siinä sitten poikittain eli vielä on tilaa liikkua.

Pieni valitusosio sitten noista äitiyspäiväraha laskelmista... Palautin laskelmat ja kaavakkeet jo monta viikkoa sitten, kun nyt kävi ilmi, että firma onkin tehnyt virheen niissä työehtosopimuksen mukaisissa tulkinnoissa. Joudun tässä nyt soitteleen liittoon ja kelaan ja kohta alkaa pelottaa, että mistä sitä rahaa tulee kun äippäloman pitäsi alkaa parin viikon päästä! P*r&ele...


Rokotteesta Olin niin helpottunut kun luin hesarista, että rokotteet saapuu lokakuun alussa. Mä oon kyllä melko varmasti ottamassa sen. En yleensä sairastu helposti, mutta kun sairastun niin kuume kipuaa helposti 39-tienoille...

Mukavan leppoisaa sunnuntaita toivottaa,
PlanBaBy 30
 

Yhteistyössä