*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - SYYSKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

jennyli isyys loma on 18 vrk eli 3 viikkoa ja isyysrahaa haetaan kun on lomalla ja tietää syntymäpäivän ja kuinka paljon lomaa pitää.

Synnytyksestä: mulle on puhuttu jo sektiota ja ajankohta jonka haluaisin olis syysloma viikko joka ois lasten hoitajien kannalta paras kun ei tarvis olla pois koulusta.

ON mulla oli neuvolassa kaikki hyvin painoa tullut nyt koko raskauden aikana 800g ja sf mitta oli nyt 29(edellisellä kerralla 24) joten sekin huoli oli turha ja pääsin ylimääräisenä lääkäriin ja hän tarkisti mitat ja kuunteli sydän äänet ja komeasti kuului .Seuraava lääkäri mulla onkin 2.5vk päästä jollon tehdään synnytystapa-arvioon lähete ja koitamme saada sektio ajan syyslomaviikolle jollon mulla ois rv 37-38 menossa.
 
Pakko kysyä HeidiS23 : miks sulle tehdään sektio? Saitko sen pyytämällä vai onko jotain esteitä alatiesynnytykselle? Mähän oon käyny jo kaiken maailman synnytyspelkokeskustelut mutta mulle eivät sektiota "antaneet" ... mieleni rauhottamiseksi varasin ajan synnytystapa-arvioon yksityiselle 1kk päästä. Meillä kun sitäkään ei tehdä ellei oo diabetesta tms. Ajattelin että mua jännittäjää kuitenkin rauhottas tieto siitä että mahtuuko tulemaan, noin niinku käytännössä..
 
Moi kaikille! :wave:

Tsemppiä ja tarrasukkia supistelujen kanssa painiskeleville, ja tervetuloa uusille!

Neuvolakuulumisia:

RR 131/77 (127/73)
Paino -200 g/viikko (5 viikon aikana, jee!!)
SF 30.5 cm (26) eli yläkäyrällä mennään ja komeasti :(
Poikasen syke 136/min (140/min)
RT (RT)
Turvotus + (-) Näköjään on raajoissa jonkin verran kuopalle painettavaa turvotusta...
Pissa ok (ok)

Viikko sitten lääkäri katsoi kohdunsuun, koska mulla on alkanut olla alavatsakipuja jos pidempään kävelee. Pituutta edelleen 3 cm ja kiinni, mutta pehminnyt on. Kai sitten ne kivut on supistuksia? Muuten supistuksia tulee lähinnä seksiin ja pissalla käyntiin liittyen, ihan levossa ei onneksi tule.

Ai niin, ja mun rannehermopinne kävi sitten niin pahaksi, että oon saikulla äitityslomaan asti. Hankin apteekista sellaisen rannetuen, joka auttaa kyllä aika hyvin, mutta nyt sitten saan näköjään ihottumaa siitä.

Vauvatarvikehankinnat jatkuvat. Nyt löytyi Huutonetistä Hug-a-bub -kantoliina. Useamman vuoden vanha, mutta käyttämätön ja kunnoltaan uudenveroinen. Ihana!! Ekoja kestovaippoja olen myös hankkinut. Suurin osa hankinnoista on muutenkin jo tehtynä, lähinnä pyjamia, unipusseja, kestovaippoja ja vuodevaatteita + patja on enää hankkimatta.

Siitä Turku-meetingistä: Saattaisin olla kiinnostunut.

Lispu ja Nti Poikanen 31+4 :heart:
 
Nyt meillä ois siis jos 5 hengen vauvakerho koossa! Kaikki Turkulaiset ilmoittautukaa! :attn: Lokakussa ois kiva pitää tapaaminen B)

Mä oon muute pari viikkoo sitte alottanu karppi-ruokavalion. Olo huomattavasti kevyempi kun en oo syöny viljoja tai perunaa! Turvotus ja selkäsärytkin vähentyny...
 
TURKULAISILLE tiedoksi että pistin tuonne "Plussalaisten kokoontumiset" osioon oman ketjun missä voi tapaamista tarkemmin suunnitella. Ei sitten ne viestit, aikataulut yms huku tänne ja ole muiden viestien tiellä. Se on otsikolla "Marraskuisten kokoontuminen Turussa" ainakin muistelisin näin :D
 
:heart: :heart: :D

Tässä tuore masutin :heart: Taitaa poika ottaa kasvuspurttia kun vy kasvanu alle viikossa 2-3cm, nyt vy 97cm =)


Viimeyö valvottu |O Toinen kaksosista kipeenä ja tuntuu siltä että itsellekkin joku pöpö yrittää taas tehdä tuloaan :(
Mä en ymmärrä mihin mun vastustuskyky on kadonnu tän raskauden myötä!! :eek: Vasta 2vkoa ollu terve edellisestä flunssasta joka kesti 3viikkoa! Alkuraskaudessa sairastin influenssan, poskiontelontulehduksen ja suolitulehduksen ja pientä flunssaa ollu tässä välissäkin!! :eek:
Mä kun yleensä en oo useinkaan kipeenä!!

Kiitti heidi vastauksestasi isyyslomaan liittyen :flower: Kiva olla siinäkin asiassa viisaampi ;)

Siirrynpä takaisin sohvalle löllöttelemään...masussa onneksi kaikki hyvin :heart:



 
Kummallisia unia täälläkin.. joskus näin unen et vauva olikin kissaeläin jolla oli sorkat :LOL: Sitten taas painajaisia nähnyt.. josta pääs kyl itku.. kun koitin saada lapsia kierrerappusia ylös ja aina ne vaan tippu alas ja verta lens :| En kyl tajua mistä nää unet tulee :eek:

Viime neuvolassa kaikki ok. Seuraava on synnytystapa-arvio lokakuun 6pvä. Sitä ennen jos tulee supistuksia tms. niin eikun soittoa vaan. Siivous kyllä kiellettiin nyt kokonaan ja muutenkin asiat jotka rasittaa,jottei supistelis.
Pakko kuitenkin pistää kaapit kuntoon, kun miesystävä muuttaa tänne meille ja tarvis saada tilaa sen tavaroille :D

Turun tapaamiseen
kans mahdollisesti osallistun, ja kävinkin sinne jo vilkuttamassa :D

:hug: kaikille sitä tarvitseville, ja tervetuloa uusille.. niin paljon tossa muutamassa päivässä tullut tekstiä ettei enää muista mitä niissä on lukenut :snotty:
Muisti mennyt kyl kivasti..

CB- tyttönen 33+3
 
Unet myös täälä toisinaan hyvinkin kummallisia :wave: Monena yönä nähnyt sellaista unta että illalla vasta huomaan etten ole imettänyt vauvaa koko päivänä. Varmaan jännitän kuinka imetys onnistuu :|

Äitiyspolilla käyty eilen tarkistuskäynnillä supistelujen vuoksi. Kaikki onneksi hyvin. Ultralla katsottuna kohdunkaulaa jäljellä vielä 4cm. Vauvalla kaikki hyvin.Määräys tuli ettei saisi rehkiä.Harmittaa kun lääkäri ei ultrannut vauvaa kuin muutaman sekunnin päätä. Luulin näkeväni vauvaa enemmän, olisin halunnut tietää painoarviota ja varmistaa vauvan sukupuolen :|

Nennii 31+5
 
josko täältäkin jotain kuulumisia.. hirveä pesänrakennusvietti on iskeny :D pinnasänky oottaa keskellä takkahuonetta et saan makkarin siivottuu ja järjestystä vaihdettuu :) ja vaaville on villapaitaki tehtynä


huomenna olis vihdoinki hammaslääkäriki, saa ainaki tuon hammaskiven poistettua, toivottavasti reikiä ei oo...
mie en oo ottamassa sikainfluenssarokotetta, meillä harvemmin sairastellaan muutenkaan, niin luotan siihen ettei tuo tauti tänne mettäperälle rantaudu :LOL:
isyyslomasta ei oo vielä tietoa... en usko et meil rahatilanne antaa periksi, et mies jäis kelan rahalle 3:ksi viikoksi.. ja ku se on tuos vieres töissä (matkaa siis oikeesti jotain 20m) ja meillä käy perhetyöntekijät ja tää on kuiten jo kolmas (ja toiset jo niin isoja etteivät kokoajan vaadi huomiota), niin luulen et jää pitämättä :)

tb: meillä on kaappi pullollaan valkosta ja vaaleensinistä ( no mie oon varma et vaavi on poika :) ) ja kotiinlähtövaatteeksi ostin vaaleensinisen velourpuvun, ku tytön voi pukee siniseen mut poikaa ei vaaleenpunaseen :D

tässä vielä masukuva päivitystä rv 32+0


tt ja Kille-Katariina rv 32+2
 
Vitsit että jäikin hyvä mieli neuvola käynnistä,vakituinen neuvolatäti oli saikulla ja nyt oli sijaisena nuori neuvola"täti" :D Tosi mukava oli,kyseli myös muitakin juttuja kun raskaus asioita mikä oli tosi kiva parisuhteesta ja esikoisesta,imetykseen ja synnytykseen liittyen juteltiin =) Toi vanhempi neuvolatäti ei ole noista aiheista mitään kysellyt... :ashamed:

Eli Rv 30+3
Paino +800g(+955g)
Turvotusta + verran
RR 116/77 (129/78)
Pissa puhdas
Hb 120 (115)
Sf-mitta 30 (29) eli nyt mennään ihan suht oikealla käyrällä..
Syke 155-160

Tohon makuun suussa ei oikein osannut sanoa mitään mutta meinas että ei se mitään vaarallista luulis olevan ;)
 
mä kävin tänään ylimääräisellä neuvolakäynnillä kun epäilys raskausmyrkytyksestä, pari päivää ollu jalat tosi turvoksissa ja silmissä menee valopilkkuja. verenpaine oli 95/77 eli ei todellakaan myrkytykseen viittaa, vauvan syke 150 ja liikkeet ++. iltapäivällä pitää vielä käydä pissanäyte viemässä kun sitä en nyt saanut annettua. nyt sit vaan seuraillaan tiheesti ettei noi paineet lähe nousuun.
 
heips kukkuu ja anteeks kun en ole piiiitkään aikaan tänne kirjoitellut.. :/ en ole päässyt koneelle vähään aikaan ja kirjotuksia olikin jo tullut monta sivullista nyt kun pääsin. :eek: eli en millään muista kaikkia tekstejä tuolta, mutta yritin kyllä lukea kaikki. :) marihoi79 ja Ninni89 myöhäset onnittelut! :flower: ihania masukuvia täällä :) joku/jotkut valitteli kun neukku täti valittaa painonnoususta.. noh, mulla sama juttu, tai oikeestaan nyt viimesillä kahdella kerralla ei valittanut, (ihme ja kumma) vaikka sitä olikin tullut ihan riittämiin, tähän mennessä tullu yhteensä jo joku 15kg, (enkä ollu raskauden alkaessakaan mikään kovin pieni sen mielestä..) tänään oli neuvola, kaikki oli hyvin, turvotusta vaan ruvennu tulemaan jalkoihin :/
sandy78 munki puolesta tervetuloa joukkoon, vaikkakin vähän myöhässä tän sanon ja itekkin olen vielä aika "uusi". :)

vauveli möyrii täällä mahassa tiuhaa tahtia koko ajan, oli tosiaan se yks päivä kun jo huolestuttiin miehen kanssa kun pikkunen oli ihan liikkumatta koko päivän mikä EI todellakaan ollut sille normaalia. mutta nyt on kaikki taas hyvin! :hug:

täälläkin otetaan päivittäiset magnesium tabletit tai yöllä alkaa vetään suonta jaloistam inhottavaa :S

me ollaan ostettu neutraalin värisiä vauvan vaatteita enimmäkseen, eli valkosta, ruskeeta, vihreetä, keltasta yms.. mutta olen kyllä ostanut muutaman ihan poikamaisen ja muutaman ihan tyttömäisen vaatteen.. :ashamed: kun sitten jos tulee tyttö niin ois kiva että olis jotain tyttöjen juttuja ja jos poika niin päinvastoin. :)

noh, anteeks kun kerroin vaan ittestäni melkee koko tekstin verran, yritän käydä täällä useammin että voin osallistua tiheempään teidän juttuihin. :heart:

nyt pitää mennä :wave:

Pampula- ja pikkunen 32+6
 
Niin se aika rientää, olen ollut jo viikon äitiyslomalla =)
Saatiin mekin vihdoin ja viimein ne kiesit tilaukseen ja päädyttiin Phil & Tedsien Vibe-malliin. Englannista kun tilasi niin säästi 300 erkkiä-toivottavasti tulevat perille kanssa....

Minäkin olen innokas tulemaan siihen turkulaisten tapaamiseen. Minun pitää kyllä ottaa mukaan tuo yli-innokas taaperokin, mutta kai siitä selviää :eek:

Sandy78
Hassua, että haluat sektioon. Minä kun teen kaikkeni etten moiseen enää joutuisi ja saisin yrittää synnytystä ilman lääkkeellistä kivun lievitystä. Mutta niin kai se on että on se synnytys pelottava kokemus joka tapauksessa. Minäkin olen ajatellut, että pitäisi mennä pelkopolille sektiopelkoni takia- sen verran karmaisevat kokemukset jäi viime kerrasta.

Pikkuherran asennosta vaan ei ota selvää edes neuvolantäti joten pitänee mennä oman mielenrauhan takia pian yksityiselle ultraan.

Haaveileeko kukaan muu täällä synnytyksestä ilman lääkkeellistä kivun lievitystä? Kävin viime viikolla aiheeseen liittyvässä valmennuksessa 2 x 2,5h ja vielä tuli lisää vettä myllyyn.
 
No niin, äitipolilla käyty:

Paino +500g/viikko
turvotus -
rr 96/66 (ei ihme että huippaa :eek: )
pissa puhdas
sf 31
tarjonta rt
painoarvio 1800g
liikkeet ++
syke++

Joo, sektioarpea kovasti ultrasi, ei näyttänyt olevan ohentumaa.. Nyt kuitenkin viikon päästä uusi aika äitipolille, kuulemma yritetään päästä rv 34, ja mielellään rv 36, silloin viim. leikataan.. Eli mulla enää enintään kolme viikkoa niin vauveli sylissä!! :eek: :heart: :D
Helposti kuitenkin pitää lähteä sairaalaan, jos arpi vielä kipuilee, ja sitten tarkkaillaan osastolla, tai leikataan saman tien. Toivotaan nyt että kohtu kestää tuonne rv 36.
Niin, ja sen lupalapun sterilisaatioon sain myös kotiin täytettäväksi..

:wave: pikkuruinen ja poitsu 33+1 :heart:
 
Neuvola kuulumisia:
30+3rv
hb 122(ollut 2kk sit 141,ei ihme et on väsyttänyt :| )
121/71 verenpaine
pissa puhdas
paino +805(+286)
sf 25/syke+145
liikkeet++

Saan lähetteen vammalan synnärille koska vauva on pieni kokoinen,ei kuulemma tule 4kg jättiläistä vaan on aika lailla samankokoinen kuin ensimmäinenkin lapsi eli siinä 3kg jos sitäkään jää toi syntymäpaino,mut ihan kiva kun pääsee vielä yhteen ultraan ja näkee et onko kaikki niinkuin pitääkin!Vauva oli kääntynyt pää alaspäin ja sykkeet oli tosi voimakkaat ja hyvät :)
Mä olin ihmetellyt et miks mulle tulee ihme väsymys kohtauksia,sellasii et vois pystyyn nukahtaa ja välillä pää on kipee,ne johtu tosta hb:sta kun mulla on ollut se sillon alussa lähemmäs 150 ja nyt 122 vaikka toi on silti hyvä niin mun elimistö on tottunut et on korkee hb ja nyt sit putos niin tuli noita oireita,ajattelin hakea rautatabletteja jos vaikka ne auttas.

Mäkin olen ostellut vauvalle neutraaleja vaatteita,mut tietty pakko oli ostaa vaaleanpunaistakin muutama,saa ne sit myytyä eteen päin jos ei tulekkaan tyttöä,kotiutumisvaatteeksi mulla on vauvalle valko/beige sävyiset vaatteet,käy sit kummalle vaan =)

Ootteko muuten pessyt aina uudet kaupasta ostetut vaatteet?meillä on 2v tyttö ja nyt olen sit lipsunut etten aina uusia pese mut kirppari vaatteet pesen aina,vauvalle olen kaikki vaatteet taas pessyt!!!!!
 
Täällä myös nähty mitä erikoisempia unia! :D Painajaisia ei onneksi ollenkaan mutta muuten erittäin kummallisia, ei oikein tiedä pitäisikö niille itkeä vai nauraa :D

Mä olen myös miettinyt tuota synnytystä ilman kivunlievitystä..mut ensimmäinen vasta tulossa niin taidan kuitenkin ottaa kun ei muutenkaan oikein tiedä mihin päänsä on pistänyt :D

Tää on ehkä hieman tyhmä kysymys mutta eilen aloin miettimään tuota kotiutumista, eli taksilla varmaankin olisi tarkoitus tulla kun en autoa omista mutta miten kun mietin etten hanki tuota kaukaloa ollenkaan vauvalle? Onko taksia kaukalonkanssa helppo saada? Tai olisiko kellään muita ideoita/kokemusta?
Jostain kai voi vuokratakkin noita, mut jos vuokraa niin kannattaisko se tehdä kuinka paljon ennen laskettua aikaa?

Monilla aika tarkasti jo kerrottu millon vauvat maailmaan tulevat tai millon sektio tehdään tms. Tämä ei kuitenkaan kaikilla varmaan tapahdu?

Huh kun on ihan viime päivinä herännyt todellisuuteen kuinka vähän aikaa enää on!
Tajusin juuri että meinasin vaunut ostaa kun plussa testiin tuli :D mutta maltoin mieleni ja nyt niitä ei vieläkään ole!! Pakko alkaa säästämään/lainaamaan jostain päästä että ne olisi ennen kun vauva kotiin tulee.
Samoin puuttuu vielä pinnasänky, mutta ajattelin ettei se niin kiireinen ole kun vauva on niin pieni ja voi nukkua äp-laatikossa tai vieressäni aluksi. Amme, se nyt ei paljoa maksa ja tulee varmaan lähiaikoina ostettua. Sitteri, sitäkään ei nyt ekana tarvitse.
Vaatteita on aika paljon, suurinosa kyllä tytölle :D mutta neutraalejakin löytyy..
Tutteja, 1 tuttipullo jonka aluksi toivon turha olevan ja rintaruokinnan toimivan hyvin.
Vaippoja ei kuulema etukäteen pitäisi ostaa, mutta itse ostin kyllä vähän noita new born vaippoja..toivottavasti ei nyt hukkaan mene.
Mites teillä muilla on valmiina?

Tulipa sekavaa kirjoitusta :D
 
happiko: Mulla sama juttu vaikka siis esikoinen syntyi normaalisti alakautta mutta tosta mun sappileikkauksesta on tullut nyt semmonen hirveä kummitus että pelkään kuollakseni joutuvani sektioon/hätäsektioon.. :headwall: Mitään järkevää syytä sille ei ole mutta mulle vaan jäi nukuttamisesta ihan kamala kammo..No tosi epätodennäköistähän se on ja toivon ja rukoilen että saan synnyttää alakautta.. :ashamed:
 
saya, ninni ja söpöjooseppi :wave: täällä kans yksin odotellaan :) kiva että on muitaki samassa tilanteessa vaikkei tilanne kiva olekkaan :hug:

Onnea synttäri sankareille ja poksujille :heart:

Mie oon taas reissussa ollu niin hiljaista täältäsuunnalta mutta kaikien kuulumiset luettu:)

Tää häpäri kipuilu tekee miut hulluks, eikä kukaa ota siihe kantaa.. kävely koskee ja nukkumisesta ei tuu mitää ku ei pysty liikkumaan ja ja ja... ei sais valittaa ku muuten ollu niin helppoa mut ärsyttää tää avuttomuus :kieh:

no ei olis enää kun se 10vkoa noin, jeeeeeeee huomenna poksuu taas :p ja neuvolakin olis, tuun sit kertoo kuulumisia.. niih ja älkää työ niistä alle 10kg ressatko, täälläki on tullu jo 16kg ja loppua ei näy :D

mm ja tirppa 29+6
 
hapikko: Mä haaveilen kans lääkkeettömästä synnytyksestä, niin meillä lähes kaikki vauvat suvussa syntyny! Muutama on ottanu ilokaasua mut epiduraalia ei kukaan... Muutenki suvussa kaikilla helpot synnytykset, eli mua ei jännitä yhtään! Jos en sitten oo poikkeus :kieh: Äitiysjoogassa käyn ja yritän pysyä hyvässä kunnossa liikunnan avulla, jos siitä ois apua...
 
Neuvolassa täälläkin käyty ja muuten kaikki oli ihan hyvin mutta sf-mitta huiteli jo kuulemma 35cm:ssä jonka takia täytyy huomenna mennä uudestaan neuvolaan sen takia että oikee lääkäri saa sen mitata.Neukkutäti ihmetteli myös että miksi mun masu on kokoajan niin pinkee no sen takiahan se on ku supistelee lähes kokoajan
 
Heip!

Täällä kans käyty neuvolassa tänään, ja kaikki muuten kunnossa, mutta nyt iski paniikki kun täti kummasteli kun sf-mitta (25) ei ollut kasvanu yhtään 4 viikossa ... :( Sanokaa nyt ettei syytä huoleen ole...
Ekan kerran kun mitattiin, niin se oli ihan yläkäyrällä...toisella kertaa keskikäyrällä...ja nyt siis alakäyrällä... :(
Sanoi vain että mittaa sen 2 viikon päästä uudestaan, ja jollei muutosta ole, niin sit ultrataan...

Turkumiitinkiin voisin minäkin osallistua :wave:

Annsku 30+4
 
HEI!

Tänään rv 31+0, jee =)

hapikko Synnytin esikoiseni ilman lääkkeellistä kivunlievitystä (jos ei nyt paria nuuhkaisua ilokaasua lasketa) ja minulla jäi siitä niin hyvät kokemukset, että toivon että selviäisin tämänkin pienokaisen synnytyksessä ilman lääkkeitä. En tietenkään kiveen mitään kirjoita kun eihän sitä koskaan tiedä miltä siinä tilanteessa tuntuu, mutta ainakaan esikoisen kohdalla en olisi edes ehtinyt saada esim epiduraalia, koska ehdin olla sairaalassa vain 2h kun lapsi oli jo maailmassa.

Tästä tulikin mieleen kysely : Kuinka pitkiä teidän edelliset synnytykset ovat olleet?
Omani oli 4h 10min + ponnistusvaihe 12min

marika-85 En enää pese esikoisen uusia vaatteita (muuta kuin just kirpparilta ostetut) ja hän on nyt 1v4kk. Vauvan vaatteet pesen myöskin :)

Anssku Minulalkin tuo sf-mitta jämähti tuossa viime käynneillä. ei kasvanut kuin sentin verran 5 viikossa, eli menin kans yläkäyrän yläpuolelta alakäyrälle. Nyt sitten kontrolloitiin viime pe ja oli kasvanut 2cm yhdessä viikossa :)

Hyviä vointeja kaikille!

söpöjooseppi ja nti sm 31+0
 
Moi kaikille! Unista sen verran, että mä nään ihan pimeitä unia kokoajan. Yks yö näin unta et vuosin verta ja olin menossa Jorviin(vaikka oikeasti menen hyvinkäälle)ja BB Kätlin oli mulla kuskina ja sit ei meinattu millään löytää perille. Heräsin sit kovaan supistukseen. Sit nään melkein joka yö unta et tyttö on syntynyt ja tänään olikin sitten alettava pesemään vauvan vaatteita valmiiksi:)
Vointi on ollut flunssaa lukuunottamatta tosi hyvä. Ei närästystä eikä kramppejakaan ole ollut. Pikkuinen mellastaa masussa ,niin että maha hytkyy edestakaisin.

Jaksuja kaikille!

T: Peggy+Emmi Anniina 29+4
 

Yhteistyössä