*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - SYYSKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

Varri Kannattaa kysäistä neuvolasta, jos saisit ainakin normaalia halvemmalla tuon taksimatkan sairaalaan. Samoin voit saada osastolta jonkun lapun takaisin tuloa varten. (siis ,että Kela maksaisi jonkun osuuden) Luulisi ihan maalaisjärjellä ajateltuna sen toimivan noin, jos ei ole muuta kyytiä. Tosin...ei täällä Suomessa kaikki toimi niin kuin ajattelisi ..
Mullakin on harkinnassa tuo taksi....jos ei tytär satu olemaan kotona heittämässä....vähän jännittää mennä hänen kyydissä...koska, hän on juuri saanut kortin...ja tilanne jännittää häntä varmasti...joten taksi olisi ehkä turvallisin vaihtoehto mullekkin.
 
Varri Ainakin kolme vuotta sitten meille sanottiin TAYSin synnytysvalmennuksessa, että jos tulee taksilla sairaalaan niin saa jonkun lapun, jolla ainakin osa taksimatkasta korvataan. En tiedä miten eri sairaaloissa on ja onko TAYSissakin muuttunut käytäntö.
 
JENNYLI: Täälä tullut myös toi nälkä takaisin. Koko ajan vois olla vaan syömässä. Ja suklaa..voi että en tiedä nyt mitään ihanampaa :D :D

VARRI: Mä olen myös kuullut et kela jotain saattaa korvata, tiedä sitten..
Mutta itselläni matkaa n. 4km TYKSiin ja ihan paikallisliikenteen bussi menis melkein ovelta ovelle mut en kyllä usko et ihan sellasessa kunnossa oon et sitä uskaltais käyttää :D Taksi on päällimmäisenä ajatuksena ollut, tietenkin vähän riippuu et mihin vuorokauden aikaan ja kui hädällä sitä alkaa tulemaan. Muuten varmaan yritän jollekkin tutulle soittaa tms.
 
varri Mulla on ollu tarkoituksena ystävän kyydillä mennä, hän tulee mukaan synnytykseen niin luonnolisin ehkä sit soittaa hakemaan... hmm.. jos nyt hoksais vastata puhelimeen :D mutta jos ei muuta niin taksilla sit minäki...

Täällä tänään POKS POKS rv 30 :heart:

Neuvolassa käyty:

rv 30+0 (28+0)
paino + 1.150/vko :ashamed: :snotty: (-100/vko)
Turvotus + (-)
RR 109/72 (122/71)
pissa puhdas (puhdas)
Hb 126 (119)
Sf 29 (28)

syke 156
liikkeet ++
ja paino-arvio 1450g
tarjonta rt

Sokerirasitukseen lähete, hirveetä tuo painon nousu taas, mie oon iha valas jo :snotty: nooh toivotaa et lähtee pois ja ettei sokereissa olis häikkää..

Ihaninta oli että tuleva isi oli mukana neuvolassa, ja uskokaa tai älkää, taitaa olla meidän tunteet lämpenemään päin :heart: jospa tää pitkä erossa olo oliski tehny ihan hyvää ja voisi jatkaa puhtaalta pöydältä perheenä :) hope so..

mutta anteeksi oma ( . ) :D palaan illalla taas kommentoimaan muiden kuulumiset :)

mm ja tirppa rv30+0 jiihuu :heart:
 
No niin just tulin taas neuvolasta uusinta sf-mittauksesta ja lääkäri sai mitaksi vaan 27 eli ei tarttenu mennä ultraan yms..ja sisätutkimuksenki teki jonka aikana oli vaikee olla paikoillaa kun supisteli niin ja se täti kysy että tunnetko kun taas supistaa..ja paikat on jo kuulemma tosi pehmeet ja vauva on tosi hyvin laskeutunu lähtökuoppiinsa ja sen kyllä tuntee.
 
Taaperotx4: Puhuiko he mitään ennenaikaisesta synnytyksestä? Onko mikä viikko sulla menossa?
Kuulostaa siltä ettei varmaan odotusta teillä kauaa ole :) yritä nyt kuitenkin rauhallisesti ottaa, jaksamisia sinne :) <3
 
ninni89 juu kyllä oli puhetta siitä ennen aikasesta synnytyksestäkin ja kovasti kehotti mun jatkaa syömään noita supistuksen estäviä lääkkeitä joita oon nyt jotai 2 viikkoa syöny mut ei ne pahemmin tunnu auttavan.

Viikkoja mulla on nyt 30+3 ja ei kyl tarttis vauvan viel syntyy.
 
Ensimmäinen ihana äitiyslomapäivä alkaa olla kulutettu (tai siis haen kohta lapset). Oikeasti tosi ihanaa, nukuin juuri 2,5h päiväunet. Tuntuu, että väsymystä on nukuttavaksi varastossa vuosien ajalta. Kakkosen syntymäpäivät vaan on tulossa ja pitäisi siivota yms josta nyt meinaan ottaa stressiä, kun ihana olisi vaikka viikon vain olla. Käydä kävelyllä ja nukkua. Muutenkin siivoaminen on niin kurjaa närästyksen takia, kun pienikin kumartelu saa ruokatorven tuleen :(

Tänään kävin myös neuvolassa. Ei ihmeitä. Täällä ei muuten tuosta painosta vouhoteta yhtään. Mikä on hyvä. Minulla alkupainoakin on jo ihan liikaa (20kg) ja vaikka nyt on tullut jo 11kiloa niin ei sanota mitään. Eroa taitaa olla myös neuvolakäyntien tiheydessä. Minä sain seuraavan ajan tasan kolmen viikon päähän ja sen jälkeen alkaa olemaan kahden viikon välein. Muualla tuntuu tässä vaiheessa olevan kahden viikon välein ja rv38 alkaen viikon välein. No eipä minulla sinne ihmeitä asioita olekaan.

Emmama 33+1
 
Taaperot sulla on kyllä aika kypsä tilanne jo!! :eek: Mä ihmettelen tosissani ettei ota sua osastolle lepäämään kun kuitenki yrittävät aina kaikin keinoin pitkittää ettei vauva syntyis kauheen ennenaikaisesti?!
Ootko saanu niitä keuhkoja kypsyttäviä piikkejä?
Vielä sais vauva kasvaa masussa jokusen viikon :heart: Halitukset sinne supistusten keskelle :hug:
 
tanjamaa Täällä myös ollaan pt :( Oltu jo hyvän aikaa ainakin rv 27 ja nyt siis 32+1(muistinko oikein...) Paino arvio oli viikko sit 1800g et onneks ei hirveesti.Kyllä ottaa pannuun jos ei käänny ja kans miettiny et mitä pitäis tehdä.Mulla raskaudet menneet yli.Nuorin paino 4250.Sanoivat et 36vk koitetaan käännyttää.

Muuten täällä asiat ennallaan.Synnytykset mulla menneet 1.kesto 3h5min,ponnistusvaihe olikohan10-15min.2.kesto 6h45min,ponnistus n.5min.3.kesto 7h5min.ponnistus n.5min.1 ja 2.pelkällä ilokaasulla,3 kohdunkaulan puudute ja ponnistusvaiheessa pudendaali toiselle puolelle(en kokenut että näistä puudutteista olisi ollut apua,kohdukaulan puudute hidasti synnytystä,tuli supistuksia muttei tehnyt mitään...
 
Täällä nyt ekaa kertaa selkäsärkyä... ei yhtään kivaa, eli oireita oireiden perään :kieh:
ja vali-valitusta sinne loppuun asti luvassa... mutta onneksi täällä saa ihan vapaasti valittaa :saint:

Saa nähdä, koska tää masu-asukas kääntyy oikeinpäin, kun viihtyy poikkitilassa... koko massu on ihan epäsymmetrinen, ja liikkeet tuntuu aina pääosin oikealle kyljellä :whistle:

Kuiskaten 30+4 (piti taas hetki miettiä, kun alkaa mennä jo laskuissa sekaisin)
 
ninni89 juu ei ehkä taideta olla samaa aikaa tyksissä joka on sinänsä harmi.

Jennyli en ole saanu mitää semmosia ainakaa vielä,mutta puhetta oli siitäkin tänää että jos tähän malliin jatkuu niin kohta pitää varmaan semmonen antaa.
 
Synnytyksistä oli puhetta:
1. 15 tuntia 55 min, ponnistusvaihe 1 tunti 45 min
2. 12 tuntia, ponnistusvaihe 21 min

Olen tilannut sairaalasta synnytyksien paperit. ...mielenkiintoista katsoa, mistä ne on repinyt nuo ponnistusajat. En ole kumpaakaan ponnistanut kertaakaan (koska vauvelin pää heilunut ylhäällä..ei siis kiinnittyneenä ) joten se pitäisi laskea siitä kun on 10cm auki siihen kun lapsi syntyy...ymmärtääkseni...ja ainakin tuosta toisesta olin 10 cm auki monta tuntia.
Ekassa synnytyksessä tuli lapselle jokin hätä...mitä mulle ei kerrottu....joten yhtäkkiä oli huone täynnä väkeä. ..kaksi kätilöä paino käsillään lasta ulos masun päältä..ja alapäässä oli vetäjät. Toisessa synnytyksessä lapsi lähti tulemaan kuin juna kun istahdin synnytystuoliin. Joten ponnistukset on mulle ihan vierasta juttua.

Ekassa synnytyksessä sain epiduraalin, joka ei joko sopinut mulle tai sitten se laitettiin jotenkin väärin....sain hirveen tärinähorkan siitä. Toinen synnytys oli tarkoitus toimittaa luomusti, mutta ilokaasua tuli hengiteltyä...ja kovien supparien vuoksi olisin kyllä halunut vielä jotain muuta, mutta mulle ei annettu kun olin jo niin auki...

Olen menossa synnytystapa-arvioon muistaakseni 5.10. Toivon saavani alatiesynnytysluvan. ( kummaltakin lapselta on myös solisluu murtunut synnytyksessä )
Samalla on myös pelkopoli aika. Haluan, että kirjataan ylös jo ennen synnytystä muutamama seikka, minkä haluan, että otetaan huomioon. Nimittäin sain tokan synnytyksen hoitaneesta kätilöstä traumat. Olen ajatellut hakea homeopaattisia kipulääkkeitä valmiiksi ja mahdollisuuksien mukaan olisin halukas kokeilemaan kohdunkaulapuudutusta. Oksitoniinia en halua, jos ei tilanne ehdottomasti sitä vaadi. (tokassa synnytyksessä sitä vedettiin muhun olan takaa, vaikka mulla oli todella kovat supparit muutenkin)

Zera 33+3
 
Jennyli Vaatikaa nyt ihmeessä joku ammattitaitoinen kosteusmittaaja sinne kämppään! Meillä isäntä sairasti siellä asuessa enemmän kun koskaan, itseasiassa oli muistaakseni 3kertaa flunssassa/lääkekuurilla sen 8kk aikana kun siellä asuttiin, sen jälkeen ei ole kertaakaan ollut tämän reilun kahden vuoden aikana lääkekuurilla flunssan takia. Mä olen aina sairastanut pajon, ja syönyt kuureja, mutta siellä ollessa ajalla masrraskuu-joulukuu, mä söin NELJÄ lääkekuuria poskionteloiden takia ja lopulta ne sitten tammikuussa punkteerattiin! Eli en kyllä yhtään ihmettelis jos siellä jotain olis, ja muutenkin kun siellä veti ulko-ovesta niin kamalasti, että meillä jäätyi isännän oluet tuulikaappiin kun en niitä muistanut sieltä nostaa pois :eek: Eikä siis ollut mitään huurteista vaan totally jäässä :LOL:

Omaan napaan ei muuta kun flunssaa ja verenpaineen nousua :( Hitsin nuha, nenä on ihan tukossa, mutta kuumetta ei onneks oo. Ja verenpaineet alkaa taas loppua kohden nousta, onneks mulla on lupa nostaa tuota lääkitystä yhdellä pillerillä kuten viime raskaudessakin. Toivottavasti sillä pysyy kohtuu lukemissa. Maananatainen neuvola jo vähän hirvittää, että mitä nuo mun paineet siellä taas on, varmaan jotain tähtitieteellisiä lukemia!!

Mutta nyt iltapalan kimppuun...

Jennula ja poju rv32+1

PS: Ai niin, melkein unohtui hehkuttaa, että VIHDOIN tuli äitiyspakkaus tännekin :) Oli kyllä ihan hyvä sisältö, mutta edelleen olen sitä mieltä, että meidän esikoisella kohta 8v. sitten oli paras pakkaus laadultaan ja sisällöltään.
Ja maanantaina kävin työterveydessä esittelemässä suonikohjuni. Ei paljoa tarvinnut selitellä, tukisukat pois->homma selvä->tukisukat jalkaan ja suoraan saikkua äitiysloman alkuun asti. Nyt ei tarvitse kahden viikon välein enää rampata neuvolalääkärillä, ja selostaa kohjuhistoriaa alusta asti uudelleen :)
 
mie niin mielelläni ottaisin kyl kivunlievitystä synnytyksessä, mutta tokassa en kerenny mitään saamaan joten niin varmaan käy nytkin :D tästä pääsemmekin sitten sulavasti listaamaan synnytysten kestot:
1. 7h 27min (ponnistusvaihe 23min)
2. 2h41min (ponnistus 11min)

muoks. sen verran vielä tähän kommentoin et mulla on synnytyssairaalaan 6h:n matka, jännä nähä miten käy :)
 
Se olisi huomenta ja poks!! :)

Synytyksestä: Kyllä minä ainakin haluan kaiken mahdollisen kivinlievityksen!! Synnytys ei sinällään pelota, mutta kieltämättä on alkanut jo ajatuksissa pyöriä...

Täällä ollaan jatkettu hieman huonosti nukuttuja öitä ja väsymys on sen mukainen |O Olo on ihan krapulainen.. Muuten vointi on ollut koko ajan hyvä, mutta yleisesti vaan tämä olotila ahdistaa. Vatsa alkaa olla jo tiellä ja vauva liikkuu vilkkaasti pitkin vuorokautta... No, eipä auttaisi valittaa kun monella on niin kurjia vaivoja pitkin raskautta :ashamed:

Meillä mies on hyvin mukana odotuksessa ja paijailee vatsaa kun lähekkäin ollaan. Jutteleekin vauvalle kun vaikka autossa istutaan :) Sinänsä kyllä ihan mukava, että osoittaa kiinnostusta jo tässä vaiheessa. Muutenkin kyllä halii ja hellii minua, seksi tosin nyt jostain syystä jäänyt vähän vähemmälle...

Aurinkoista syyspäivää kaikille, tämä lähtee remonttihommiin haukottelemaan vapaapäivän kunniaksi |O

Milliz + toukka 31+0
 
Josko sitä nyt itekkin sit vihdoin ja viimein korkkais syyskuun pinon :p vähän niinkuin laiskuutta täällä ilmassa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kuiskaten:
Täällä nyt ekaa kertaa selkäsärkyä... ei yhtään kivaa
Jeps, mie oon ollu nyt viikon SL tuon selkäkivun/vihlomisen vuoksi, ensi viikolla takasin töihin äippälomaan asti, josko vaan jaksais.. Alkaa tää kotona istuminen ja urheilematta oleminen pikku hiljaa kysyttämään..

Neuvolassa käyty aamulla ja miun vanha neuvolatäti olikin vaihtunu nuoreen , ja aivan ihanaan sellaiseen
:hug:
Jos vähän kuulumisia päivittelen sitten;

v 30+5 (27+0)
paino +0,933/vko (+0,903/vk) :///
Turvotus + (-)
RR 109/65 (116/62)
pissa puhdas (puhdas)
Hb 124 (113) rautatabletit nostaneet :)
Sf 30,5 (24)

syke 120
liikkeet ++
tarjonta rt

Ja keveri siellä edelleen pää alaspäin, kuten viime kerralakin.. Mutta omaan napaan ei sen enempää :):) Aika menee muuten tooosii nopeesti, hassua äskenhän me vasta tyyliin testailtiin :D

pst. Onko kellään muilla yösyömisiä? mie kun herään nykyään joka yö joskus 3-5 välillä hirmuseen nälkään ja aina käyn joko jugurtin tai banaanin hotkasemassa ;D

 
Huh huh mikä yö oli..koko yön melkee supisteli kippesti ja luulin jo että nytkö tää syntyy mutta onneksi supistukset rauhottu ja sain nukuttuu ees 2h yö unet,nyt kyl on paikat nii kipeet että hyvä ku istuu pystyy tai tekee mitää muutakaan..pakatakki pitäs jotai taas ku ensiviikon tiistaina tulee ne muutto-ukot jo klo 8.30
 
En haaveile "lääkkeettömästä" synnytyksestä, mutta uskon että siihen se menee. Esikoisesta sain epiduraalin ja kakkosesta vain muutaman henkäyksen ilokaasua kun syntyi niin nopeaa..

Esikoinen: 7.20h ( ponnari 23min. )
Kakkonen 1,5h ( ponnari 1 min. :eek: )

Jee, ei ole tarvinnut rautalisää koko raskauden aikana ja tuskin enää tarviikaan. Tai oon mä sitä lisärautaa saanut niiden monivitskujen mukana. Mut hyvä kun ei tarvii kun aina ne tahtoo vähä vattaa kovettaa.

Vointi on hyvä ja neukkaa on nyt sitten 2 vkn välein. Pinnasänky on pedattuna vauvalle ja kaikki alkaa olla valmista...vain vähän tutteja pitää vielä keittää ja vaippoja/rinnansuojuksia ostaa.:)

Mukavaa päivää kaikille:)
 
loveangel mulla kutittee ainakin, siitä viime viikolla kirjoittelin. Kutiamispaikat eivät olleet ne hepatoosille tavanomaisimmat, mutta maanantaina kävin mielenrauhan takia verikokeissa ottivat sappi- ja maksakokeet. Kaikki oli onneks ok, eli mulla ilmeisesti on iho alkanut kuivamaan. Edelleen siis kutittaa (nilkoista, käsivarsista, kämmenselästä, jne...) mutta onneksi siis ihan "normaalia" kutinaa, täytyy vaan nyt sitten yrittää rasvailla kovasti.

Hitsit, et mun päätä särkee. Tää nuha (tai mikä nuha tää nyt sit on kun mitään ei tuu vaik nenä on tukossa, eikä haista/maista mitään) on ilmeisesti nyt sitten mennyt poskionteloihin. Täytyy nyt pari päivää kärvistellä ja mennä sitten lääkäriin jos ei helpota, maanantaina olis neuvolakin, jos siinä samalla äkkiä tutkisivat mun posket. Mutta kumma homma jos ihan parissa päivässä poskionteloihin pukkaa :(

Flunssa-Jennula ja poju rv 32+2
 
JENNULA laita vicks vaporub voidetta vähän "nenän alle" mulla autto ainakin nukkumaan paremmin ku röörit pysy auki...
Mulla on myös tuota kutinaa mutta tässä raskaudessa on vielä pysynyt kurissa..kolmessa edellisessä raskaudessa oon ollu adursal-lääkityksellä hepatoosin takia joten eiköhän se jossain vaiheessa tuu tähänkin raskauteen. eniten mua kammoksuttaa tämä vauvan perätila..mistään ei tunnu löyvyvän mitään tietoa...

tanjamaa
 
Varri ja muutkin, jotka miettii taksimatkaa synnärille:
Kelan sivuilta löytyy lomake ja sen lisäksi kannattaa synnäriltä pyytää käyntitodistus matkakorvausta varten ja taksikuitit liitetään mun tietääkseni myös siihen hakemukseen.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/091008132739SI?OpenDocument
 
Ei toi menekään suoraan sille sivulle, mutta löytyy siis SAIRASTAMINEN-otsikon alta tuo SV 4-lomake:

"Matkakorvaushakemus SV 4

Tällä lomakkeella haetaan korvausta matkakustannuksista, jotka ovat aiheutuneet sairaudesta, raskaudesta tai synnytyksestä. Hakemuksen liitteenä tulee toimittaa terveydenhoitolaitoksen antama selvitys/todistus mahdollisesta erityiskulkuneuvon tarpeesta ja kuitti matkan aiheuttamista kustannuksista."
 

Yhteistyössä