Marraskuun masuasukit 2013 *huhtikuussa*

starhope: Todella inhottavasti siskosi teki :( Tosiaan siskoon sentään pitäisi voida luottaa!

Olen jonkin verran pohtinut noita juttuja viime aikoina, koska jouduin itsekin sellaiseen tilanteeseen, että vähemmän läheinen ihminen sai tahtomattani tietää raskaudestani. Siitä tuli melkein "raiskattu" olo. Uskomattominta oli, että tuon henkilön mielestä minun olisi ollut jo pikkuhiljaa aika kertoa esimiehelleni (8. viikolla! Ei kai kukaan silloin vielä esimiehelle kerro, ellei työolosuhteissa ole jotain sellaista, joka edellyttää kertomista?) Ilmeisesti on niin, että ihmiset, jotka eivät itse ole raskautta kokeneet, eivät kerta kaikkiaan tajua. He eivät esimerkiksi välttämättä tiedä, miten yleinen alkuraskauden keskenmeno on (ja kuinka monilla on keskenmenoja jo taustalla), tai miten vaikea ja herkkä asia raskaudesta kertominen työpaikalla voi olla. Muutenkin raskaus on yksityisasia, josta kertomisesta pitäisi aina voida päättää itse.

Minunkin työpaikallani on niitä, jotka puhuvat esim. raskauden yrityksestä julkisesti tai kertovat kaikille heti plussattuaan. Itse koen sellaisen toiminnan vähän harkitsemattomana, vaikka jokainen toki päättää itse miten toimii. Samat tyypit sitten kyselevät toisten raskauksista ymmärtämättä, miten epäkorrektia utelu on.

Hienoa, että sanoit siskollesi suorat sanat! Toivottavasti hiljaisuus on merkki siitä, että hän ymmärtää hävetä.

Ms. Moneypenny ja muut ultrassa käyneet: Ihanaa, että saitte hyviä uutisia!

Anna_bella 9+1
 
Viimeksi muokattu:
Kertomisesta: raskaudesta tietää mies, mun sisko, 4 työkaveria edellisestä työpaikasta (halusin kertoa onnellisista ultrauutisista, etenkin kun katselin töissä mammavaatteita ja ostin parit 50cm vaatteet odottamaan) ja nyt myös nykyisen työpaikan pomo tietää. Viime viikolla töissä tokaisi mulle, että anteeksi, saako kysyä? Ootko sä raskaana? Vastasin siihen sitten että joo, olenhan mä. Ilmeisesti tää ei enää oo kovin hyvässä piilossa, vaikka parhaani yritän :whistle: Kiusallinen olo nykyään, kun tuntuu että kaikki kattoo oudosti...

Siiri 10+0
 
anna_bella kiva huomata että muitakin ketä ajattelee samalla tavalla :heart: ja "huvittavinta" tietty on se että siskolla pari lasta eikä itse kertonut omista raskauksistaan ennenkuin 3kk oli täynnä että näin
joo, jotkut vaan ajattelee niin eri tavalla ja miten voi edes olettaa että joku kertoisi jo 8lla vkolla???

oon huomannut saman työpiireissä, en käsitä miten joku ei tajua miten moukka on kun utelee toiselta sitä että "noo, eikö olis jo aika" tai "miksi teillä ei ole lapsia" tosin eipä taida olla terävimpiä kyniä penaaleissa jotka tuollaisia kysyy:LOL:

siiri35 voi eii..sä oot narahtanut :)
itellä on pikku pömppö ja pyrkinyt käyttää vähän löysiä paitoja ettei näkyisi vaikka tänäänkin tuntui että osa katsoo mutta se on tainnut olla mun vainoharhaisuutta koska ei mun vatsa näy..omasta mielestä :)
 
starhope voi ei! toi ois tosi syvältä. Just se että sitä odottaa ja odottaa että pääsis kertomaan läheisille ja sit yhtäkkiä asian tietää joku ihan muu:/ mäkin oon vältelly nyt pippaloita ja tilanteita missä voi vahingossa jäädä kiinni, koska ois surkee olo jos tuntemattomat tietäs ennen omia vanhempia. Toivottavasti siskos ymmärtää tuntees ja pyytää anteeks.

anna_bella mä ajattelin kertoa töissä joskus np-ultraviikon jälkeen. Eka tietty kerrottaisiin vanhemmille ja läheisille, ootan sitä kovasti:) Jotenkin tuntuu että voin ottaa rennommin kun tää on vielä ns. oma juttu ja salaisuus. Tämä raskaus onnistui hoidoilla (sekin jännittää, jos tää menis pieleen, milloin onnistuisi seuraavan kerran) ja mulla on muutama läheinen jotka asiasta tietää ja ne on mun tuki tässä alussa. Mutta yhtään useampaa en olisi jaksanut pitää ajantasalla hoitojen aikana ja siksi on tosi varovainen olo nytkin. Tyhmää että sulle on vihjailtu, että jo nyt pitäis kertoa töissä, se on jokaisen oma asia.
 
Onnea PinskuPinsku ja booy ultrakuulumisista! :flower:

siiri oot narahtanut :D Mulle ystävä sanoi myös että hän huomaa jo kun tietää ja arvelee että alkaa pian muutkin huomaamaan, elleivät ole jo huomanneet. Esikoisen aikaan mulla oli vielä melko litteä maha tähän aikaan.

Mulla olis tänään viimeinen lähiopetuspäivä koulussa, sitten jäädään "kesälaitumille", toukokuu olis vielä itsenäisiä hommia ja kesäkuussa alkaa harjoittelu. Hurjaa aatella että olen sit syksyllä enää pari kk maksimissaan koulunpenkillä ja sitten loppuu minun osuus lähiopetuksen suhteen jos kaikki hyvin menee :)

Niinu 10+1
 
  • Tykkää
Reactions: tiunti
Huomenta!

Eilen oli ultra :) Pikkunen oli eritääin jästipää! Alussa kääntyili hienosti, näytti jalat ja kädet, sormetkin erottu hienosti ja kasa kuvia saatiin! Sitten tuli niskapoimun mittausten aika ja tyyppi jumahti väärinpäin, puolisen tuntia saatiin toista kattella samalla kun kätilö tökki kohtua että toinen ois liikuttanut muutakin kun käsiä ja jalkoja :) Mutta lopussa mitat saatiin ja oli hyvät! Ihmeellistä miten niin pieni voi liikkua ja näyttää jo vauvalle :)
Mulla on istukka etuseinässä vaimentamassa potkuja! Niin ja se LA oli ekassa ultrassa 6.11, nyt se on 1.11, hieman heitti ultrien välit!

Anteeks, en nyt jaksanu muutakun ihteäni :D

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 12+4
 
Huomenta Mamit!

Ihana lukea hyvistä ultrakuulumisista. Siis onnea wavee, PinskuPinsku, Booy, KyyneltenHymy ja tietenkin Ms.Moneypenny. :) Ihanaa, että pikkuisesi voi hyvin.

Mielenkiintoista Miramei, jos sulle tuleekin yllärituplat. :)

Tervetuloa Minzci81! :wave:

Wau miten iso porukka meitä onkaan. =)

ON: Aika normaali olo itsellään. Taitaa oireet todella olla vähenemään päin. Tietysti sitä kelaa, että onhan kaikki kunnossa. No reilun viikon päästä on onneksi jo neuvola, että pääsee sydänäänet kuulemaan.

murri76 12+3
 
  • Tykkää
Reactions: Miramei
Kiitos onnitteluista teille kaikille ihanille ja tietenkin suurensuuret onnittelu:hug: muillekin ketkä eilen saivat hyviä uutisia :)

wawee laitoin sulle YV:n FB-ryhmään liittymisestä, osasinkohan laittaa niin että tuli perille?

Oli ihanaa herätä aamulla, ekana ajatuksena oli se kuva pikkuisesta minkä eilen pääsin näkemään, jotenkin suhtautuminen tähän raskauteen muuttui kertaheitolla. Ehkä en ole tarkoituksella antanut itseni höperöityä tähän vauva-asiaan kun oli vähän tunne että onko matkassa ketään kun vuoteli jne. Nyt mä olen kyllä tosi happy! Onneks on tänään vapaapäivä, ne töissä luulis mun tulleen hulluksi kun virnistelen vain ja olen ihan tööt :D

starhope, anna_bella ja muut, kertomisesta Aika törkeää kommenttia ja kohtelua ootte saaneet, pitäis olla jokaisen ihan yksityisasia koska kertoo ja kenelle. Töissä ei ole mikään pakko vielä aikoihin kertoa jos ei työnkuva sitä vaadi, esim. kemikaalit tms. Mä ajattelin tästä pikku hiljaa pomolle kertoa kun tulee sopiva hetki (eli ollaan samassa kaupungissa ja on kahdenkeskistä aikaa..) Työntekijöille tekis mieli kertoa mutta mun mielestä ekaks esimiehelle ja sit vasta alaisille, vaikka ystäviä ollaankin. Mä en oo kertonut kun yhdelle ystävälle, joka kysyi suoraan. Muut saa vielä odottaa, kun pystyn tän peittämään. Tuttavat arvaa ja joku jo kysyikin kun en polta enkä ota yhtään siideriäkään illanistujaisissa, mutta en tunnustanut vielä silloin :)

Olot ja oireet on aika lailla samoissa kuin ennenkin, koskakohan tää tasaantuu niin että tuntis itsensä taas omaksi itsekseen? Jouluna? Illan väsymys/oksetus-combo on jotain infernaalista, muuten pärjää kyllä. Paino jumittunut yhteen lukemaan mikä on tietty hyvä juttu. Repäisykipuja nyt taas enemmän, massu kasvaa :) Rinnat jämähti tähän maxikokoon ja eivät ole enää NIIN kipeät, pystyy nukkumaan naturistina niinkuin ennenkin. Mun koko oli 80E kun viikonloppuna liivikutsuja pitävä tuttu mulle jotain sovitti, että silleen.. Täytyy varmaan ostaa kesäks uudet bikinit :LOL: Hyvästi C-kuppi.. ;)

Onko siellä FB:ssä jo vilkasta keskustelua? Sinne nyt kanssa ajattelin liittyä kun tässä kerran tukevasti raskaana ollaan:)

Mukavaa tiistaita ja kirjan ja ruusun päivää, odottelen että Suomalainen aukeaa ja lähden shoppailemaan, sieltä sai kympin ostoksesta kaupan päälle Jari Tervon Jarrusukka-kirjan :)

Ms. Moneypenny 12+0 *poks*
 
Kiitos kaikille kannustavista viesteistä! Toistaiseksi kaikki hyvin, uutta isoa vuotoa ei ole tullut, vaikka lekuri sitä sanoikin että luultavasti tulee. Mutta mahdollisuuksia on, että kaikki menee hyvinkin, ja sitähän tässä toivotaan. Jännä juttu, että vaikkei tämä raskaus ollut toivottu, ja alkureaktio oli ihan että voi helv... niin kyllä sitä jo muutamassa viikossa on niin päässyt taas tähän sisään että olisihan se ihan kamalaa jos menisi kesken. Ei sitä osaa niin kylmästi ajatella että sitten olisi asia ratkennut. Ja kun toinen oli jo ihan vauvan näköinenkin siellä ultrassa, pienen pieni ihminen. On se vaan rakas nyt jo, tervetuloa tänne joukon jatkeeksi :heart:

Starhope oli saanut kyllä inhottavan tempun siskoltaan. Mulla kävi esikoisen aikaan samankaltaisia juttuja, se oli oikein pikkukaupungin suosikkijuoru kun olin silloin teiniäiti. Oma isoäitini kuuli esimerkiksi mun raskaudesta kampaajaltaan (jota en siis tunne). Suututti niin paljon ettei tiennyt miten päin olisi. Millä oikeudella ihmiset ottavat toisen elämään liittyviä isoja asioita omiin käsiinsä, ja kuvittelevat että heillä on oikeus niihin puuttua?! :mad: Ymmärrän siis täysin sun fiilikset.

Mun on ehkä pakko koettaa soittaa neuvolaan ja kysyä mikä mun hb on, se kun otettiin silloin joskus viikolla 9 niissä verikokeissa mutta en ole saanut tuloksia. Väsyttää niin paljon että mikään määrä unta ei tunnu riittävän. Vähän hankalaa, kun pitäisi kuitenkin näiden lasten kanssa tässä jaksaa puuhata :( Mulla on kyllä yleensä aina pysynyt hb hyvänä enkä ole syönyt rautaakaan vaikka sitä on kovasti aina tuputettu, mutta kun pysyy ilmankin niin miksi söisin? Siitä tulee vaan maha kipeäksi. Voihan tää väsymys olla jotain muutakin, mutta sen nyt voisi ekana tarkistaa.

Meillä on vihdoin piha lumeton! Jee! Ja kukkia on alkanut nousta ihan huimaa tahtia =)

Keväisin terkuin uusis 12+3
 
  • Tykkää
Reactions: susupala
mulla taas kävis niin että mies kerto raskaudesta äidillee ilman että oli mulle ees sanonu et haluis kertoo siittä. olin tehny kyl selväks et vasta np-ultran ja ekan kolmanneksen jälkee kerrotaan ja tää tapahtu jo viikolla 7.-8. ite olin kertonu kaksossiskolle jolla on 1,5 vuotias lapsi ja äitille. luotan siis täysin etteivät kerro kenellekkään ja heille myös kertosin jos jotain huonoja tapahtuis. miehen äidille taas en kertoisi koska en luota yhtään häneen enkä halua hänelle kertoa jos esim tuliski monta keskenmenoo tai kohdun ulkone koska se taas liittyy enemmän muhun ja mun terveytee vaikka raskaus on tietenki mun ja miehen yhteinen asia. kaiken lisäks miehen äiti oli menny tietenki kertoo omalle miehellee jota tuskin tunnen?! suututti niin paljon :mad:

siinä mun avautuminen :D

alle viikko ultraan!!

Pikkuinen masusa 11+0 (jeeee :) )
 
Tosi raivostuttava ajatus, että läheiset juoruilee! Mulle kävi viime raskaudessa niin et lähin esimies kertoi koko työyhteisölle kun itse jouduin kertomaan hänelle työtehtäviin liittyvien juttujen vuoksi ja vielä sanoin, että muut eivät tiedä enkä halunnut tiedon leviävän. No, sitten se selvitti kaiken tietämänsä heille myös mun keskenmenosta, kun raskaus ei päättynytkään onnellisesti. Soitteli ihan sairaalaan asti et sais lisää tietoja. Oli kyllä todella raiskattu olo. Se onkin syy, etten nyt olekkaan kertonut töissä vielä kenellekkään. Huomatkoon, kun huomaavat. Välttelen vain vaarallisia tehtäviä.

Miramei 13+0 *poks*
 
Miramei onpa p***amaista käytöstä esimieheltä. Tuollaisesta vois jo haastaa oikeuteen tai viedä ainakin liittoon tms., ei esimiehellä ole oikeutta sanoa halaistua sanaa sun asioista, terveydentilasta tai esim. sairausloman syystä. Mä en uskalla sanoa edes että joku on flunssassa kun soittelen tuuraajaa töihin, sanoin vain että XXX on kipeänä/ei pääse töihin. Hiton varovainen pitäis olla, olipa tyhmä pomo!

Eipä silti, mulla kävi edellisessä työpaikassa niin että olin pomolle kertonut kun pidin hyvänä tapana että saa aikaa varautua sijaisen hankkimiseen jne. Tämä pölvästi laittoi sen paikallislehteen paikanhakuilmoitukseensa! Siis nimen ja kaikki! Että Ms. Moneypenny jää äitiyslomalle elokuussa ja etsimme nyt sijaista.. Ei oltu edes miehen äidille kerrottu vielä, hän sitten luki sen paikallislehdestä niinkuin koko seudulla asuva muukin suku!! Ja pomo ihmetteli että mitä mä raivoan kun itkuparkuhuutaen menin hormonihöyryissäni toimistoon huutamaan että ei noin voi tehdä!! Totes vaan että eikös tämän pitänyt olla iloinen asia, onko sulla jotain salattavaa?? Pomo oli mies, ja muuten hyvä tyyppi, ei vain ollut tilannetajua. Nyt naurattaa, silloin ei.
 
Ms moneypenny aika karmeaa tuokin :O
Uhkasinkin sitä oikeudella, mutta tyydyin siihen et se sai ylemmältä taholta varoituksen ja haukuin sen hänen pomolleen hänen läsnäollessaan ja sen jälkeen onkin ollut nöyrää naista. PERKELE. En kyllä enää kerro sille mitään.
 
Ms. Moneypenny ja Miramei kylläpä olette saaneet törkeää kohtelua töissä. Ihan sanattomaksi vetää, vaikka kaikenlaista olen aiemminkin kuullut. Tilannetajuttomat ihmiset ovat kyllä hankalia!

Omaa napaa sen verran, että varasin eilen illalla ex tempore ajan ultraan yksityiselle pelästyttyäni eilistä vuotoa, joka oli kunnon kirkkaanpunainen hulahdus, ei pelkkää tiputtelua. Pieniä kipujakin olin tuntevinani. Ajattelin, että tulen hulluksi, jos odotan 2,5 viikon päässä olevaan np-ultraan. Tällä kertaa kävin ultraajalla, jolla oli vähän vanhanaikaiset laitteet, mutta todella paljon asiantuntemusta ja aikaa ja halua keskustella. Oli oikein ihana kokemus: ruudulla näkyi miltei tasan millin päivässä kasvanut sikiö, nyt 2,6 cm, joka vastasi täysin viikkoja ja sydän löi edelleen :)

Helpottunut Anna_bella 9+2
 
Eilen käyty neuvolassa. Siellä laski mulle LA 22.11. Se ei pidä paikkaansa, sillä todellisuudessa on pidempi kierto.
Tänään käyty ultrassa. Pikkuinen vastasi 9+0, mutta ei lähdetä muuttamaan laskettua aikaa vaan odotetaan se NP-ultra ensin... Menkoista laskettuna olis nyt siis 9+3 ja neuvolan rätin laskujen mukaan 9+5. Mut mä elän nyt tuon ultran mitan mukaan, koska se on pysynyt samassa suhteessa ensimmäiseen ultraan/mittaukseen.
Oli ihana kuulla sydämen pampatus ja lääkäri sanoi sen heiluttavan kättä <3 mulla kun on ollut sen verran vähän oireita, että välillä pelko nostaa liiaksi päätään. Mutta nyt alan nauttia tästä ennen kuin saa alkaa jännittää NP-ultran tuloksia. Lääkäri jo varoitteli, että siellä aika usein tulee ns vääriä hälytyksiä kun riski lasketaan eri osatekijöistä...eli siis todennäköisyyslaskentaa eikä mitään 100% tietoa. Oon miettinyt miten suhtautua jos tulokset ois hälyttäviä? Lapsivesipunktiossa on aina km-riski ja jos hälytys olisikin väärä... Mitä mieltä? Kokemuksia?
 
Pikaisesti Hempukkaiselle vastaamaan :)

Jos olet sitä mieltä, että et halua missään nimessä vammaista lasta, niin kannattaahan se ehkä niissä käydä..ehkä. Kun käy lukemassa tuota toisia seulonnoissa kiinni jäänneitä -ketjua, niin aika monella on ollut väärä hälyytys vaikka riskiluku olis ollut 5 tms. Punktioissa on se keskenmenovaara aina, mutta se on sitten asia, jota joutuu miettimään.

Itse en mene kuin niskapoimuun ja jos siinä on jotain hälyttävää, niin ehkä sitten punktioon..ehkä. Meillä asia on juteltu ja molemmat ollaan sitä mieltä, että vaikka lapsi olisi vakavasti vammainen, niin se vastaan otetaan. Ja punktioon menisin siinä tapauksessa, että kyseessä olisi tosi vakavasta epäilystä, jotta voisin valmistautua tulevaan (kuten laspen kuolemaan melkein heti syntymän jälkeen tms).

Mutta nämä on sellaisia asioita, jotka täytyy tehdä itse ja joihin kukaan ei oikein voi sanoa varmaksi juuta eikä jaata, koska toisen elämää ei elä itse :) En nyt tiedä oliko tästä mitään apua :)

Joosukka & Joku 8+6 (kai?)
 
Sikiöseulonnoista Mulle tarjotaan ikäni (35) puolesta automaattisesti lapsivesi/istukkanäyte jos niin haluan. Olin just np-ultrassa ja päätin jo neuvolassa että harkitsen noita jatkotutkimuksia ainoastaan jos veriseulan ja niskaturvotuksen yhteisriskiluku on korkea. Saas nähdä, nyt odotellaan tuloksia, varmaan se pari viikkoa menee?

Yhtään ei huvita ajatus että joku neulalla alkais vatsaa tökkimään, ja km-riski on nyt vasta tullut painamaan mieltä, ihan alkumetreillä olin sitä mieltä että ehdottomasti tutkitaan kaikki mitä voi. Ainkin nyt ultrassa oli kaikki hyvin, vastasi viikkoja, turvotus ok jne. Toivon että veriseulan tulos olisi hyvä.

Nämä on aika isoja juttuja ja jokaisen ne pitää itse päättää mitä kaikkea haluaa tutkittavan. Jos ei ole mitään syytä epäillä poikkeavuuksia niin en punktiota halua vaikka sen saisinkin joka tapauksessa.
 
Hempukkainen me ei haluta sitä veriseulaa eikä että niskaturvotusta mitaan. Käydään ultrissa joissa katsotaan että rakenteet on ok. Me saatiin esikoisesta väärä hälytys ja tosi kovat riskiluvut. 4,43mm turvotusta ja veriseula hälytti kans ja silti oli terve poika.

meillä oli tänään se neuvola ja ultra ja siellä se pikkuinen oli <3 Hyvin vastasi kuulemma viikkoja :) Sykettä kuunneltiin ja neuvolan kehnosta laitteesta huolimatta näkyi käsiä ja jalkoja. Vitsit, mä oon OIKEESTI RASKAANA! Kummasti konkretisoitui :)
Ihanaa <3

Seuraava neuvola on vasta 10.6. Eli rv 16+1
Np-ultran aika saadaan pian postissa, ei oo kauaa siihenkään enää.

Susimieli ja kuopus 9+2
 
Viimeksi muokattu:
Tää vertaisryhmä on kyllä ihana - tuntuu kivalta kun voi purkaa pahaa tai iloista mieltään niin että muut ymmärtää mistä puhuu ja tukee aidosti :heart:

Miramei komppaan kyllä sun esimiehen käytöksen osalta maimmaa että kieltämättä sairas pomo - itelle ei tulisi mieleenkään udella tuolla tavalla ja stalkata toisen ollessa sairaalassa!! jotain yksityisyyttä pitää olla ja laittoi sut inhottavaan tilanteeseen

anna_bella
onneksi kaikki on hyvin!! mä olisin tehnyt ihan samalla tavalla ja mennyt ultraan

noiden seulontojen osalta oon aatellut että mennään pois kun sellainen kerran tarjotaan mutta en mieti niitä etukäteen. Mietin jos sen aika tulee

itellä eka ultra VASTA 13.5 ja on tunne, että haluaisi sitä ennen käydä vielä kerran yksityisellä ultrassa vaikka kävin tosin VUssa - miten sitä on niin kärsimätön - mutta yritän odottaa tuohon päivään saakka jos vaan kykenen :kieh:

starhope 9+5
 
Tännehän on tullut hurjasti ihania ultrakuulumisia! :)

Minullakin on omani, sillä tänään kävin ensimmäisessä ultrassa. Pikkuinen oli kolme päivää isompi, mutta ei siis vaikuttanut mitenkään laskettuun aikaan. Hän oli oikein terveen ja hyvinvoivan näköinen ja mittaa oli hieman alle 4cm :) Menin todella ennakkoluuloisena ultraan, sillä en jotenki ole voinut vielä täysin edelleenkään käsittää tätä raskautta vaikka se onkin toivottu ja ihana asia. Sen ihka oikean ikioman sikiön näkeminen ruudulla sai kyllä todella hymyn huulille :) Niin suloinenkin jo <3 Esikoisesta en jännittänyt näin paljon ultraa, kun olin jotenkin paljon itsevarmempi. Mutta ihanaa, että kaikki oli kunnossa!

Oloista sen verran, että paha olo on sen rv 9 jälkeen jonkin verran helpottanut eikä ole todellakaan yhtä pahana kuvotuksena ollut. Lämmin ruoka maistuu reippaasti ja nyt olen huomannut nälän kurnivan helposti.... Tästäkö se nyt alkaa :D Rinnat ovat saaneet kokoa ja ovat kyllä aratkin, esikoisesta tämä oire ilmestyi ennen testin tekoa. Lamauttava väsymyskin on saapunut ja se on tällä hetkellä kaikkein haastavinta...

Muuten mulla on kyllä nyt tosi hyvä fiilis, kaikenlaiset asiat tuntuu tässä järjestyvän vauvan odottamisen lisäksi! :)

pupup 10+2
 

Yhteistyössä