*Marrastähdet '07* syyskuussa



28.10
mami87 -- LAUS **

29.10
LaSposa *
mimmu
nuusa -- KYS *

30.10
Mona85 -- KYS *

31.10
Tiita-Liina **

1.11
Rosa dumalis -- TAYS ***
gekkoli -- SatKS **
möttis -- KYS **
tykinkuula **
viivin -- LUS
n 77 -- OYS *


2.11
haaidi
emmamma -- KOS ***

BuckyKatt -- TYKS *

pampula -- K-SKS
petriina -- EKKS *
HelmenTyttö -- PKKS *
lumihiutale-78 -- PKKS ***
sasu79 **

3.11
Dana76 -- TAYS *
manta -- HYS
Hippuliini *
mami-79 **

4.11
SPy -- PHKS *
Kaktus -- KASS **

5.11
Syyskuinen -- PHKS **
Ellu -- SatKS ***

6.11
Juska -- PHKS *

7.11
pömppöli -- LUAS ****

Perfekta -- KYS **

8.11
Pulmu79 **
Auri -- SatKS ***
viikuna *

9.11
Minttu -- SatKS
Viljonkka -- TAYS **

Piipe77 -- OYS *
neamanda -- NKL **

10.11
loviisa -- SeKS **
viides villahousu *****
PikkuM -- PKKS **
hemski -- EKKS **

Sera83 *
Marrasvauva 07 -- KOS *
Nji-A *

11.11
teea80 ***
tippe **
Donu -- SatKS *

12.11
joppana -- VAS**
merikukka -- TAYS *
krista1 -- KYS ***

nita1 -- KOS *

LiituraitaRuutupaita -- OYS *** "Aatu & Beetu"

miki-77


13.11
katjuza -- Jorvi *****

Sanle -- KASS *

Niksuliina -- HYKS *

14.11
hepsu **
Vattihattu -- SatKS**
Jande -- Jorvi *


15.11
Tipi -- Jorvi *
Dyno-Etana -- TYKS **
äippäz -- KOKS

16.11
Bona -- SatKS ***
Vimpula 05 ja 07 -- KYS **
hilla83 -- KPKS **

körömölli -- OYS ***

17.11
tulikellukka -- PHKS ****
kakkonen **
äityli-77 -- SatKS ****

18.11
pikku-jussi -- SatKS *
skasha -- SatKS**

19.11
mittari
Szeret **
tuulinen -- KASS

20.11
äippäliini *
mamma84 -- SeKS ***
Miiku84 -- OYS *
Zallaah -- TYKS **
HE82 -- NKL *
jopo -- SeKS ***

21.11
RvaKoo
Jane -- Jorvi *
Sanna-78 -- TYKS *

Santuli -- SatKS **
Riikkaa- -- KYS **

22.11
merenneitonen -- TYKS *
KYYHKYNEN-82 -- KYS *
edla -- KOS *

23.11
punkkari *
DJ Mussukka -- NKL *

25.11
katjuusa -- KOKS *
TiTi83 **
gabrielle84 -- TAYS *


26.11
moek -- EKKS **
tiuhti85
Patjarikko -- HYKS *
mirnu ***
minny ***


27.11
ripsatti -- L-PKS ****

Enni80 -- KSKS *
sardenia
Pipe81 **

28.11
pikkuvelisisko -- SeKS **
PiituLiina74 *
LilliMenninkäinen -- SeKS ***

Sofiias -- HYS *
Nann78 -- Jorvi **

29.11
peppi84 *
Tii *
Ewa *
Innokas -- SeKS ****

30.11
Öppiäinen ***
ulappa -- TYKS **

Ilman la:ta
fearless
Papu81
Lauralei
Hedu82
onkkuponkku ***
Pia ***
Rowena
Charlene
 
Mä heitän nyt heti aamusta kalluppia.
Eli jo aikasemmin synnyttäneet, mitä kivunlievitysmuotoja olette käyttäneet synnytyksissä ja mielipiteitä niistä?
Ja ensisynnyttäjät oletteko ajatelleet mitä kivunlievitystä ehkä haluaisitte?

Mä itse olen synnytellyt osan lapsista luomuna koska kakkosen kohdalla kokeilin esim.ilokaasua ja se ei sopinut mulle, oksensin kokoajan :whistle:

Aqua-rakkuloita kokeilin myös samaisessa synnytyksessä mutta niistä ei mielestäni ollut niin paljon hyötyä että kokeilisin uudestaan.

Kuopuksen synnytys oli loppuvaiheessa sen verran raju että olisin ollut valmis ottamaan ihan mitä apua vaan, muttei enää ehditty mitään laittamaan. Siitä viisastuneena olenkin ruvennut harkitsemaan josko sitä voisi sen verran taipua että jotain apua kelpuuttaisi tällä kertaa ajoissa.

No nyt viikkailemaan vauvan vaatteita lipastoon :D

katjuza ja ilmarijalmari 29+4 :heart:
 
JA täälläkin sitten flunssa iski viime yönä, tosin pikku neitiin, mutta hänen kanssaan sitten valvokseltiinkin sitten. Onneksi vicksi rintakehässä auttoi nenän tukkoisuutteen ja sai sitten edes vähän nukuttua. Itsellä nyt nenä tukossa ja kurkku kipeää....plääh.

Kaksi kummia lupautunut =) Nyt vielä miehen puolelta yksi , mutta eihän sillä hätää ole. Itse vaan aloin alustavasti kysellä, kun kaverini jostain syystä asustelee kaikki aika kaukana.

Kivunlievitys: Itse luomusairaalassa synnyttäneenä olin varmaan poikkeus kun halusin kaikki mahdolliset mömmöt heti kun saa antaa. Ajattelin etten synnytystä halua minään kidutuksena aio pitää itsellenikään. Silti synnytys oli tooooooooosi vaikea, että hyvä et tuli otettua. KAiken lisäksi kun synnytys täytyi käynnistää tipalla, ei ollenkaan hyvä. Supistukset tuli niin tiheesti ettei niistä ollut mitään apua vaan veti ihan heikoksi. Mutta alateitse tyttö syntyi.

Nyt apteekkiin

viivin ja kaveri 31+2
 
Mä sain alulle nimenmietinnät eilen. Ukon kanssa vaihtoehtoja yhdessä vielä iltasella kateltiin ja tänäaamuna sain kurottua kasaan melko hyvät vaihtoehdot sekä tytölle, että pojalle. Saivat myös ukon hyväksynnän. :) Ei mun pitänyt kun alustavasti alkaa asiaa mietiskellä, mutta jotenkin ne vaihtoehdot tuli vaan aika itestään, netissä surffailun ja almanakan selailun tuloksena. Oon aika innoissani niistä, melkein tekis mieli kertoa jollekin. Mutta ennen ristiäisiä ei kerrota. ;) Ja saattaapihan tässä vielä uusiakin vaihtoehtoja mieleen tulla... Ja jäi noita vaihtoehtoja hyvin vielä sisaruksillekin. ;)

Meillä pitäis tänään saada auto myydyksi miehen serkkutytölle (tulevat sitä katselemaan ja melko todennäköisesti ostanevat sen myös) ja maanantaina allekirjoitetaan leasing-sopimus uuteen autoon. Mies on aivan intona. :D Mä olen onnellinen, että tuosta vanhasta koslasta päästään eroon! Siinä alkoi olla kokoajan jotain, mitä piti korjailla... :kieh: Farmari tulee, niin mahdutaan kärryineen, vauvoineen ja tarvittaessa kissankoppineen kuljeskelemaan. :)

Vointi taas parempi. Mutta niinhän se oli eilenkin. Heti kun astui ovesta ulos käydäkseen kaupassa, otti takapakkia ja naama tuntui niinkuin olisi ollut aivan turvoksissa jne. Katsotaan miten tänään käy, kohta pitäisi lähteä autokaupoille...

Jatkellaan aamuaskareita....

mussu & pulla 28+1
 
kivunlievitys Ensisynnyttäjä kun olen niin ei kokemusta asiasta vielä. Mutta epiduraalin kirjoitin synnärin esitietolomake kohtaan "toiveita synnytyksen hoidon suhteen". Toivottavasti se kerittäisiin antaa ja vaikuttaisi toivotulla tavalla. Moni on sitä kehunut, että toimii tosi hyvin. Mitään muuta en ole oikeastaan miettinyt. Ilokaasun suhteen olen vähän kahden vaiheilla.Minulla on sellainen elimistö että reagoi kaikkeen tuommoiseen, eli todennäköisesti saa oksennusta aikaan. Ja minulla kun kovempi kipukin laukaisee jo pahoinvoinnin, niin pelottaa jo hieman että varmaan koko synnytys tulee olemaan yhtä oksennusta. Ja serkkuni synnyttyi alkuvuodesta myös KaKS:ssa, eikä hänelle ollut edes tarjottu ilokaasua. Ilmeisesti niitä pulloja ei kaikissa saleissa edes ole. Kohdunkaulan puudute ois yks, mut aika moni on sanonut ettei se auta yhtään mitään, joten liekkö turhaa semmosta olla vailla.

Sainpas tuossa marjasopan tehtyä ja nyt laitoin riisipuuron hautumaan. Kouluhommaa pitäs tehdä, mut enpä oo taaskaan saanut aikaiseksi :ashamed:

Sanle ja Dj 29+4
 
Mussukka oli nimiasioita miettinyt. Meillä kun on tiedossa että poika on tulossa niin ei ole pahemmin tyttönimiä tullut mietittyä. Esitietolomakkeeseen kyllä valittiin yksi. Minulla on yksi suosikki pojan etunimeksi ja ei mieskään ole sitä vastaan ollut. Miehellä ainut kriteeri on että pitää olla lyhyt ja kaksitavuinen. Toista nimeä ei olla juurikaan mietitty, varmaan joku "perintönimi" valitaan.
 
Heipssan!

kivunlievityksistä oli juttua.. Mä sain ensimmäisessä synnytyksessä epiduraalin ja ilokaasua. Ilokaasusta menin ihan tokkuraan enkä meinannut enää pysyä hereillä ja epiduraali..hmm.. :whistle: kyl se synnytys jokatapauksessa sattui. Monet sanoo, että siitä menee jalat, mut kyl mä olin ainakin heti synnytyksen jälkeen pystyssä ja kävin itse suihkussa.
Toisessa synnytyksessä sain spinaalin eli kohdunsuun puudutuksen. Alkuun se oli hyvä, mut sit alkoi jo teho heikentyä eikä kerennyt saada enää uutta pistosta. Mut kyl todennäköisesti pyydän spinaalia nytkin, kun menen synnyttämään.

ok.. mut nyt täytys lähtee maito-ostoksille.
 

Voi jessu, joko se on syyskuu??
Miten tää aika menee näin nopeesti? Alkaa tuntuu että kohta oon myöhässä valmistelujen kanssa..yks pikkulaatikko ollaan vasta saatu vaatetta, ei olla pesty niitä, ei ees vauvankaappia oo tuotu varastosta..

Kivunlievitysmuodoista oli puhetta..
Mulla ekan kans olin siis käynnistyksessä, ja kun lopulta saliin pääsin, niin hoitaja kysyi haluanko kivunlievitystä ja minkälaista, sanoin vaan että mitä vaan löytyy =)

No, eka pääsin ammeeseen odottelemaan aukeemista, mut en oikeen osannut rentoutua siinä, enkä löytänyt hyvää asentoa..voin kyl kuvitella että joillekin se voi käydäkin..
Sitten kokeilin ilokaasua, mutta en tiiä mikä siinä oli vikana, en vissiin osannut oikeella tavalla ottaa, liian varovasti tms. kun se ei auttanut mitään.
Vasta epiduraali auttoi, vei kivun mutta jätti ponnistustarpeen. Siinä vaikeinta oli käydä sellaiseen asentoon, että sen sai laitettua..siinä kun oli se maha eessä ja suppailikin jo ihan kiitettävästi..

Tällä kertaa en tiiä mitä haluisin, viimeks oisin halunnut kokiella sitä synnytysjakkaraa, mut en sinne asti päässyt..supparit kai vei sen verran jaloista voimat.
En tiiä sit, oisko siinäkään tyttö syntynyt kun hällä olikin käsi nyrkissä otsalla tullessaan..Toivon vaan että tällä kertaa tulis helpommalla.

M ja Onni-Ilona rv 30+0!
 
hei!

Ai kun ulkona on jo niin syksyistä.Kävin juuri kävelemällä kaupassa ja tottakai alko tulee tooosii kylmää vettä niskaan. Saas nähä saako täs pian iteki jonku syysflunssan.

Kivunlievityksenä olen ajatellu ediduraalia. Mielessä ei kävis ajatuskaa luomuilemisesta näin ensisynnyttäjänä. Tosin, enpä kyllä vielä tiedä pääseekö sitä etes normisti synnyttää vaa joutuuko sektioon,se selviää sit lokakuussa ku on äippäpolille aika. Mulla kun on sellainen synnynnäinen rakennepoikkeavuus pikkuaivoissa(pikkuaivot 6mm liian alhaalla),josta seurauksena sit on aika epämiellyttäviä oireita aika ajoin (päänsärky,paikkojen puutuminen, koordinaatiohäiriöt,humalainen olo..jne.). Ja netistä luin,että suositellaan sektiota,koska kovat ponnistelut voi laukaista oireet pahasti päälle. Mutta kyllä mä haluaisin kokea sen ihan normaalin synnytyksen.

Mutta kohta tulee vieraita,kahvin keittoon..!

miiku 28+4
 
PikkuM juu, kyllä huomattavasti mukavempaa aamusin herätä kun ei enään niin paha olo. toivottavasti nyt pysyiskin poissa :). Eikös se niin ole että jos vauva on perätilassa niin sektioon pääsee, mutta myös alakautta voi synnyttää jos lääkäri katsoo että mahtuu niin tulemaan. Mutta se kerkee viel hyvin kääntyäkkin :)

He82 Toivottavasti sula selkäkipu helpottaa. Tiedän mitä tuskaa se on, itselläni kun esikoista odotin kävin fysioterapiassa rv 17-38, selkä oli niin julmetun kipeä, että.. Oletko hankkinut tukivyön? se saattaa helpottaa vähän, itselläni ollut käytössä nyt jo muutaman kk:n.

LilliMenninkäinen Sulla vähän parempi tilanne kun mulla, nimittäin täällä menee päälle ainoastaan yhdet housut :LOL: :) . Onhan noita capreja ja hameita mutta ei ne paljon syysilmoilla lämmitä ;)

Painon noususta Mulla tullut jo 12 kg :ashamed: . Onneks paino ennen raskautta oli normaali, mutta pitäis nyt vähän yrittää tsempata ettei paljon nouse ennä. Vaikkakin esikoista odottaessa tuli menkeen 30kg, mutta hyvin ne lähti.

LiituraitaRuutupaita Millonkas tein esikoinen onkaan syntynyt? Mulla tyttö oppi kuivaks tuossa 5-6kk sitten, täysin vaipat jätettiin pois 4kk sitten. Oli pitkö prosessi mutta on kyllä helpottanut paljon. :)

Helmentyttö Suosittelen kans tuota niistäjää. Meillä oli käyttöä sille todella. Eka vaan suolaliuos tippoja vauvan nenuun ja sitten imetään räkä pois. :)

Nimestä Etunimi on ollut jo valmiina siit asti kun sain tietää että poika tulee. 2 ja 3 nimi viel harkinnassa. Violalla myös 3 nimeä, 2 ja 3s niistä tulee suvusta ja niin ajattelin nytkin.. :)

Ristiäisistä Mä pidän ihan pienet. Mun vanhemmat, siskot ja veli ja kummit.

Kivunlievityksistä Mulla kokeiltiin aqua-rakkuloita, joilla ei ollut mitään tehoa. Pistäminen nipisti aikalailla, mutta ei ne kipua lievittänyt.
Epiduraalipuudutus kun laitettiin, kipu hävisi ja 3:ssa tunnissa aukes kohdunsuu, enkä tuntenut juurikaan kipua.

Tällä kertaa luulen, että jos synnytys etenee nopeasti niin menen ilokaasun voimalla, mutta jos ei millään kestä kipua niin turvaudun vissiin tuohon epiduraaliin.

:attn: Laitanpas toisen kysymyksen kaikille uudelleen synnyttäjille :attn: Kauanko edelliset synnytyksesi ovat kestäneet?
Minulla synnytyksen kesto oli 6h 43min. Eikös sitä sanota että toinen synnytys kestää 2-3h vähemmän, voi kun pitäis paikkaansa :)

(.) Vatsa ollut kipee ja jonkin verran supistelee, yritänkin ottaa ihan rennosti, jos helpottais :)

-Hilla- 29+1 nää viikot menee niin nopeesti :xmas:
 
Täällä minäkin piipahtamassa pitkästä aikaa :wave: Tavarat on kaikki uudessa kodissa, mut remppa vaiheessa, voi kun ois pian ohi....ollaan appivanhempien luona laskuja maksamassa netissä ja pakkohan mun oli tulla tänne kurkistaan!

Viimäsen viikon aikana oon pariin otteeseen nähny synnytyksestä tai muuten vaan vauva-ajasta unia, aika sekavia kylläkin....huomaa taas, että 30 viikkoa on täynnä kohta, kun tällaset ajatukset hiipii pieneen mieleen :whistle: Samoin kävi esikoista odottaessa, alkuun meni piiiitkään niin, ettei oikeen mikään sen kummemmin mietityttäny, mut sitte, kun viimäset pari kolme kuukautta alko olla käsillä, niin ajatukset alko enemmän tai vähemmän jylläämään ja unet lisäänty.

Supistusten suhteen on ollu nyt noin viikon verran hiljasempaa....ihanaa kyllä tämä vähän hiljaisempi vaihe pitkästä aikaa, kun onhan supistuksista pitäny kärsiä jo parisen kuukautta reilusti! Oiskohan viilentynyt ilmakin osaltaan auttamassa tilanteeseen, kun kroppa ei käy ihan niin paljoa ylikierroksilla... Mites muuten Katjuzalla supistustilanne tai minkä verran sulla on jo paikat joutunu antamaan supistusten tähden myöten? En oo vähään aikaan juttuja ees lukenu, joten sori, jos kertaantuu asiat :ashamed: :saint:

Kivunlievityksestä joku kyseli.....itse sain aluksi esikoisesta ilokaasua hörppiä, mut eihän siitä tullu ku sekava olo, itse kipuun ei juurikaan auttanu, ainut, minkä vuoksi oli hyvä, niin tulipahan "pakosti hengitettyä", kun se kapula oli koko ajan suussa. Mä hengittelin sen kanssa aina ponnistukseen asti, lopuks sieltä ei kyllä tullu enää muuta kuin happea, mutta autto kyllä hengittämisessä tooosi hyvin. Epiduraalin ehdin onneksi saamaan ja sen jälkeen olo olikin kuin taivaaseen ois päässy!! En tuntenu enää mitään kipua, vaan odottelin vain paikkojen aukeamista ja loppuviimeks en tuntenu edes sitä, kun tyttö oli jo ulkona saatikka ponnistuksen tarvetta....mut se ei ponnistamista häirinny, joten siinä mielessä täysnapakymppi, että epiduraalin sain. Sen tahtoisin varmaan nytkin, toivottavasti voidaan laittaa ja tehoaa yhtä hyvin kuin ekalla kerralla.

Esikoisen synnytyksen kestoksi on merkitty papereihin 3,5 tuntia, joten jos toinen synnytys tosiaan kestäis 2-3 tuntia vähemmän, niin kiireeks vetäis ;) :D Meiltä on synnärillekin vajaan tunnin ajomatka ja herraties mitkä kelit marraskuussa vallitsee, niin siinä sitä onkin miehellä kyyditsemistä!! Lapsenvahti täytyy varmaankin hälyttää heti, kun alkaa vähänkään enempi supistella, jotta ehtii paikalle ennen ku on hilpastava =)

Vattihattu ja ernopirkko rv 29+3 :heart:
 
Moikka!

Kivunlievitystä oon miettiny ja oon varmaan hullu, mut en haluais mitään kauheen kovia mömmöjä vaan aion vetää niin pitkälle luomuna kun vaan mahdollista. Epiduraalia en aio ottaa, vaan luotan veden tuomaan kivunlievitykseen ja ilokaasuun. Ensisynnyttäjänä ei tosin oo kokemuksia ja tietoa kivuista, mut näin oon päättäny. =)

Mulla on nyt viikon verran ollu tosi huono olo. Kaikki oksettaa, onneks mitään ei oo vielä ylös tullut. Silti on kauhee nälkä koko ajan, mut sitten kun ajatteleekin ruokaa, niin tulee ällö olo samantien :x ehkä mulla kostautuu nyt se, kun en sillon alussa ollut ollenkaan huonovointinen :/

Äiti soitti tänään ja sanoi, että he on mun isän kanssa päättäneet että maksavat meidän vaunut! Olin vähän puulla päähän lyöty, koska en todellakaan ole olettanut, etteikö me niitä itse ostettais. He nyt haluavat ostaa lapsenlapselleen jotain, joten ostavat sitten vaunut =) Käyhän se meille, mutta ollaan vaan miehen kanssa kummatkin sellaisia että ollaan tosi huonoja ottamaan vastaan tällasia "lahjoituksia" ;) Mun mielestä on tosi kiva antaa kaikille erilaisia lahjoja ym, mut ite en koskaan osaa ottaa vastaan mitään :ashamed: :whistle:

Tein tossa äsken mustikkapiirakkaa ja syötiin tortilloja. :p Nyt vaan tuli pää kipeäks ja pitäis vielä jaksaa kavereiden luo lähteä. Jos sitä menis vaikka lepäämään hetkeks :whistle:

H82 28+4
 
Juuh, että syyskuulle sitä jo siirryttiin ja uuteen pinoon! Onpa muuten ihana kun ilmat on viilentyneet, ainoa ongelma on vaan löytää takki joka mahtuisi päälle. Masun ympäryksen mittaamisen lopetin muutama viikko sitten 109 senttiin, nyt on varmaan hurjasti enemmän :D

Kivunlievityksestä olitte jutskanneet. Mä pääsin esikoisen synnytyksessä sellaiseen isoon Amor-ammeeseen (OYS), ja se oli ihana! Olin siellä niin pitkään kuin sain luvan, rentoutti hyvin eikä supistukset tuntuneet läheskään niin kipeiltä vedessä kuin "maalla". Ilokaasua tarjottiin vaihtoehtona, mutta en halunnut edes kokeilla kun pelkäsin saavani siitä pelkästään huonon olon. Sitten vajaat pari tuntia ennen ponnistusta sain spinaalipuudutuksen, joka toimi aivan loistavasti ja vaikutus jatkui ainakin jonkun verran ponnistukseenkin asti. Spinaalihan on kertapuudute jonka vaikutusaika on vissiin maksimillaan tuon pari tuntia, mutta kokenut kätilö osasi tarjota sitä just oikeaan aikaan.
Ainoa ikävä ja todella kivulias muisto oli synnytyksen jälkeen puudutesuihkeen laitto alakertaan kun ruvettiin emäntää kursimaan kokoon, auts, auts ja auts!!!

Hilla: Meillä on typy syntynyt 10.7.2004, hieman yli 3 vuotta siis tulee ikäeroa esikoisen ja tuplien väliin. Nyt muuten ne sänkyyn pissaamisetkin on jääneet pois kun rupesin herättämään neidin yöllä kerran vessaan! Ihana juttu kun ei enää isommalle tarvi vaippoja ostaa, vaikka välillä olin kyllä aivan varma että tuo kaveri käyttää vaippoja vielä 1. luokallakin :LOL:

Saatiin toinen pinnasänkykin hankittua, Lastentarvikkeessa oli inventaario-ale ja hyvällä tuurilla löydettiin sieltä vielä samanlainen sänky - ainoa jäljellä oleva kappale! Eilen käytiin Ikeassa ostamassa loput tarpeelliset vermeet mitä tarvittiin tämän makuuhuoneen järjestämiseen, tv laitettiin seinälle ja vaatekaapit järjestettiin uudestaan. Tuli oikein kiva, vauvojen sängytkin ovat jo paikoillaan hoitotasoineen kaikkineen. Nyt alkaa olla kaikki sitä myöten valmiina ettei stressi iske vaikka vauvat sattuisivatkin syntymään yllättäen aikaisemmin.

Tiistaina taas aika äitiyspolille, otan taas pitkästä aikaa tuon miehenkin mukaan kun sillä sattuu olemaan aikaa. Tulee jotenkin tosi nolo olo aina siellä, kun näyttää että kaikilla muilla äideillä on miehet mukana, paitsi mulla :whistle:

Liituraita 29+5
 
päiviä.

Täällä on tuosta kivunlievityksestä puhuttu; Mä kun esikoista ootan niin jotenki aatellu että kaikki vaan mitä voi ottaa niin otetaan :D vaikka en yhtään epäile että ei sattuis.. epäilemättä synnytys ihan LUONNOLLISESTI sattuu ;)
Meillä ei oo ollu neuvolassa tai mtn puhetta noista kivunlievityksistä eikä ole ollut mitään lappusia sairaalaan täytettäväks. Olikohan se että joku 6 viikkoa ennen laskettua aikaa elikkä joskus lokakuussa pitää varata synnärille tutustumiskäynti..

Noista synnytyksen kestoista; Mäkin oon miettiny että kauankohan yleensä se synnytys kestää.. :)
Mun tuurilla mulla menee pari päivää siinä :LOL:

Sitten tällänen kysymys; MITEN TEILLÄ MIEHET PITÄÄ TUON ISYYSLOMAN JA MITEN SE ISYYSRAHA VAI MIKÄ LIE SITTEN MENEE? mä oon noita tuolta kelan sivuilta kattonu mutta en oikeen oo tajunnu :eek:
Ollaan mietitty pitäiskö heti jäädä kun lapsi syntyy vai miten..

no jos tästä vaikka lepää menis tai jotain kun pikkasen väsy :/
 
nyt on saunottu ja iltapalat syöty j akello on vasta noin vähän. Kai tässä pitää pari tuntia koittaa vielä sinnitellä ennen kuin nukkumaan viittii ruveta.

Nita1: Me ajateltiin että mies pitäis isyysvapaansa tammikuussa. Meillä on siis suunnitelmissa semmoinen että minä pidän vaan sen 4kk äitiyslomajakson ja mies jatkaa sitten kevään vanhempainvapaalla. Mulla ois tarkoitus jatkaa osapäiväisesti 2-3h/pvä 2-3pvä/vk koulun käyntiä keväällä ja mies on sitten kotona. Niin ku mulla äitiyslomajakso loppuu helmikuun 12. pvä, niin ajateltiin että mies pitäsi ne 18pvä ennen sen loppua ja jatkaa sitten suoraan vanhempainvapaalle. Kun mun pitää kuitenkin jo tammikuun puolella päästä aloittamaan noita kursseja. Eikö se oo niin että se Kelan lappu toimitetaan työpaikalle 2kk ennen isyysloman alkua. Eli jos sitä ei pidä heti sillon ku lapsi syntyy niin vielä ei oo kiirettä, vai pitääkö se aina toimittaa 2kk ennen La:a. Mä oon ymmärtänyt että riittää 2kk ennen isyysloman alkua. Eikähän ne sieltä sit huolehdi sen eteenpäin kelalle ja maksuhommelit hoituu siinä.
 
Nyt on auto myyty ja hyvä niin. Uutta ootellessa... :whistle: :D

Kaupungilla käytiin päivän ratoksi pyörähtämässä. Ostin jopa ekoja vaatteita pienokaiselle: muutaman bodyn ja sukkia. Melko säälittäviä siis nuo meidän vaatevarastot. :LOL: Eiköhän tässä vielä ehdi. Tiedän kuitenkin, että iso pino käytettyjä vaatteita saadaan veljen perheeltä. Jos niitä saisin käsiini ensiviikonloppuna, kun siellä päin vieraillaan...

Olen mielenkiinnolla lueskellut porukan mielipiteitä noista kivunlievittäjistä synnytyksessä ja mun päätös niiden perusteella ja muutenkin alkaa olla aika selkeä: epiduralia. Luomuna en ole niin innokas synnyttämään ja tuo epidurali vaikuttaisi toimivimmalta...

Mä olen kanssa aikasta pihalla noista isyyslomista, tarpeeksi oli ihmeteltävää omienkin vapaiden kanssa! :/ Justiinsa puhuttiin, että varmaan puolet mies pitäisi heti lapsen synnyttyä ja puolet sitten vaikka kevättalvesta tms. Mutta miten sitä vapaata kuuluu hakea? Kun eihän sitä tässä ennakoon tiedä, koska meitä on 3. Ja kuinka sitä rahaa tuolta vapaa-ajalta saa? Eli voisko joku aiempaa kokemusta omaava vähän ohjeistaa. :D Olen jättänyt tuon asian tarkemman selvittelyn miehen vastuulle, kaipa se saa sen hoidettua...

mussu & pulla
 
Synnytyksien kestoista,yleensähän seuraavat tulee maailmaan nopeammin, mutta poikkeuksiakin on :whistle: , eli mulla on synnytykset hiukan pidentyneet, ensimmäinen synnytys oli muistaakseni 9 tuntia , toinen 10 tuntia ja kuopuksen synnytys kesti tai papereissa lukee 12 tuntia mutta ollaan naureskeltu että se kesti 6 päivää, koska laskettuna päivänä olin jo menossa kovaa vauhtia synnyttämään, supistuksia tuli säännöllisesti ja kohdunsuu oli pari senttiä auki, kätilö tutki ja totesi että synnytys on alkanut mutta on vielä niin alkuvaiheessa että voin palata kotiin odottelemaan (asutaan lähellä) ja tulla illemmalla takaisin....... no mentiin takaisin sitten 6 päivän päästä :LOL: ei se kyllä mikään naurun asia ollu :ashamed: ,supisteli jatkuvasti eikä saanu nukuttua kun max. 1/2 tuntia kerrallaan ja tätä jatku siis ton 6 päivää, neuvolassakävin välissä tarkastelemassa tilanteen mutta kohdunsuu ei vaan auennut enempää :eek: Sitten kun kuuden päivän päästä mentiin synnärille oli kohdunsuu 4 senttiä auki ja vielä kesti monen monta tuntia ennenkun päästiin tositoimiin. Anelin niitä puhkasemaan kalvot koska tiesin että se edistäisi synnytystä (sama juttu ollut aikasemmin), mutta lääkäri sanoi että vauva on liian ylhäällä,onneksi vuoro vaihtui ja seuraava lääkäri suostui yrittään kalvojen puhkasua, hyvin onnistui ja sitten kohdunsuu aukesikin neljästä sentistä kymmeneen alle puolessa tunnissa eli kauhealla rytinällä tultiin loppusuora.
Mulla on kuulemma laiska kohtu jonka takia synnytys tuolla tavalla pitkittyy, eli supistuksia on mutta ne ei edistä synnytystä. Vähän mietityttää etukäteen jo että kuinka pitkäksi tuo seuraava synnytys venyy.

Vattihattu, taisit kysellä noista supistuksista, niitä on ollut edelleen mutta ei ne onneksi ole paikkoja vielä avannut, tai no lääkärikäynnistä on taas jonkun verran aikaa mutta viimeksi lääkäri sanoi että hyvinpä tuo kohdunsuu näyttää näitä supistuksia kestävän, joten en ole enää niin kauhean huolissani noista vatsankiristyksistä ollut.

Nyt iltapalan laittoon, huomenna on siskon tytön rippijuhlat ja "saan" :whistle: mennä sinne ihan yksin koko katraan kanssa kun mies joutuu töihin :D ....saas nähdä millanen show siitä äityy ;)
 
Kivunlievityksistä; ekassa synnytyksessä mulle laitettiin epiduraali, joka oli ihan ok, vei kivut muttei jalkoja :LOL: ja toinen tulla tupsahti luomuna..Ei vaan tullu missään vaiheessa tarvetta alentaa kipua, vaikka tokihan sitä jonkinverran oli. Nyt toiveena olis tietty myös luomusynnytys, mut sen näkee sitten kun hommiin pääsee..
Synnytyksen kestoista; ekassa meni n. 10 tuntia, toisessa 6,5 tuntia. Mullakin matkaa synnärille pari tuntia (!), joten taas pitää miettiä, millon lähtee. Edellinen oli siitä "helppo", että lapsivedet meni, ja täällä on ohjeena ainakin,et sitte pitää lähtee heti. Mut nyt jos tämä käynnistyykin supistuksilla, mistä sitä tietää, millon lähtee :eek: Kun ei viittis suottakaan ajella..ja toisaalta, mulla kivuliaat supparit alkanu molemmilla kerroilla vasta vähän ennen ponnistusta..joten siinäpä saa taas jännätä, että ajoitus olis oikea :D
Muuten on alkanu liitoskivut vaivata tosissaan :( Eilenkin kun siivosin, ei meinannu tänään sängystä ylös päästä. Kävely on kun ankan vaappumista et sais jalkaa toisen eteen mahdollisimman kivuttomasti :kieh: Sanoinkin miehelle, et hommaan lääkärin todistuksen, etten saa enää imuria heiluttaa, et homma on sinun seuraavat 10 viikkoo :LOL:
Mutta nyt kattoon Uutisvuotoo :wave:
 
Tuosta isyysvapaasta eli se tulee ilmottaa työnantajalle 2 kk aikaisemmin muin sen aikoo pitää. Kela korvaa sen palkkatulojen mukaan, ellei työnantaja halua maksaa eli jos tämän vuoden puolella alotetaan niin 05 verotuksen mukaan ja jos ens vuoden puolella niin 06 tulojen, en tiedä jos pitää monessa osassa ja osaa ens vuonna muinka se sitten menisi. Toi isyysraha on vissiin myös noussut prosentuaalisesti, niinkuin toi mammarahan ekat 30 pv eli oliko se sitten 90% palkasta, kannattaa tarkastaa Kelan sivuilta, menee ihan mutu tuntumalla. Ja sitten voi hakea myös sen 6 kk mukaan.

Synnytys tytöllä meni aikas nopeesti 05 vuonna että toivottavasti miehen ei tarvi alata kätilöksi. Olen mennyt synnärille tarkkailuun 21.00 ihan omasta halusta, kun en yöksi halunnut jäädä kotiin. 22.00 sain sellasen kipupiikin ja toivotettiin hyvää yötä, että katotaan aamulla mikä on tilanne. 24.00 pyysin uutta piikkiä, mitä mulle ei annettu, että saat supon ja kokeiltiin että edelleen sormelle auki, hyvää yötä! Tyttö syntyi 1.29 ja olisi kyllä syntynyt ilman kätilöä, jos kalvot olisivat puhjenneet. Että täällä ainakin kätilö oli pihalla kuin lumiukko. Kehui kyllä että olisi seuraavaksi allasta ehdottanut, kun tunnuin olevan kipeä. Jaa että tuskinpa nytkään kovin äkkiä otan puudutteita. Mulla ponnistusaika oli 1min, väliliha leikattiin kun tytön sydänäänet ei sitten kuuluneet kunnolla, kun lopulta saliin päästiin ja piti tyttö sitten nopeesti saada maailmaan. Sydänäänten heikko kuuluminen ilmeisesti johtui vähän turhan nopeasta avautumisesta. ( Sormelta auki saakka alle tunnissa).

Etten sitten ole miettinyt oikeastaan etukäteen, sitä allasta siinä avautumiskohdassa voisi käydä koettamassa.

loviisa ja nalle 31
 
Moi!

Onpa aika taas vierähtäny kun nyt jo uutta pinkkaa pukkaa!!

KIVUNLIEVITYKSESTÄ; menin sillä asenteella esikoista synnyttämään et kaikki mitä voi ottaa haluan kokeilla. Mulla aquarakkulat auttoi tosi hyvin, mut sehän on niin et se auttaa nimenomaan selässä oleviin suppareihin. Ilokaasusta meni pää sekaisin mut kipu säilyi. Epiduraali oli taivas, tosin ponnistuksen tarvetta ei tullut enkä edes tuntenut ku vauva syntyi, mut kyllä silti pystyin ponnistamaan. Synnytys kesti 7h 20 min. Ja oli käynnistys myös.

Gallup; kaunako uudelleen synnyttäjien ponnistusvaiheet on kestäny? Mulla 40 min ja olen miettinyt olisko ollut nopeampi jos olisin tuntenut supparit ja voinut ponnistaa niiden tahtiin. Kätilö ei neuvonut mua ollenkaan supparin tullessa, joten ihan mutu-tuntumalla ponnistin...
 
Tuosta isyysvapaasta vielä..Meillä mies on suunnitellu pitävänsä eka pari viikkoo heti kohta lapsen syntymän jälkeen (viimeks kun tyttö synty perjantaiaamuna, jäi maanantaina jo pois töistä), ja sit sen viikon vähän myöhemmin (ehkä joululoman yhteyteen?). Sillä on joustava työnantaja, pystyy jäämään pois kunhan hommat on vaan siinä mallissa, että hänen omat työt ei kärsi.
Ja ponnistuksista. Piti ihan tarkistaa..eli ekalla menny 9 minuuttia ja toisella 6 minuuttia. Kaiken järjen mukaanhan tämä on siis 3 minuuttia =)
Vielä omaa napaa; nyt sitten alkoi selkäkivut,jotka tulee öisin :( Joka raskaudessa oon niistä kärsiny, ja niin näköjään nyt tässäkin. Selkä jotenkin lukkiutuu tuolta alhaalta, ja aamusta kestää tosi pitkään et se "aukee". En tiiä mistä johtuu, pitäis varmaan venytellä enemmän.
No, onneks huomenna on neuvola,viikkoja on sillon 30 tasan =) Ja sen jälkeenhän pitääkin käydä jo kahden viikon välein. Hui miten aika rientää :eek:
 
Huomenia

Kivunlievityksistä kyselitte: Itse sain sen piikin jalkaan, ei enää kiitos, oksensin sen jälkeen monta tuntia(se jokin huumepiikki), sit oli kaurapussia, auttoi todella hyvin, ilokaasua ja epiduraali...
kaikista sain hyvän avun ja toivottavasti saisin tuon epiduraalin tässäkin synnytyksessä, vaikka sen laitto oli minun selkään hieman vaikeeta, ei se ensimmäinen nikama antanut tarpeeksi periksi,
kokeili n.5-6 kertaa ja sit kokeili yhtö ylemmäs ja sinne sujahti...oli selkä sen jälkeen hieman kipeä piikitys kohdasta sen jälkeen, mutta se oli vain kosketusarka...

Synnytyksen kesto ja ponnistusvaihe:
I 9h 5 min
II 16 min
III 9 min
elikkäs avautuminen kesti tuon 9h5min, ponnistusvaiheko se on tuo II, eli 16 min ja jälkeiset 9 min päästä? en enää muista niin tarkkaan :whistle:

eikait tässä muuta. kohta vois mennä takaisin pötköttämään kun heräsin vessaan tuossa ennen 8 niin nousipa poikakin sit ylös ja vasta 1, aikaan menin illalla nukkumaan..ukko vetää vielä sikeitä :kieh:

Perfekta ja hattivatti 30+4
 
Nyt ne on bongattu! Ensimmäiset esimaito tipat :) Aamulla huomasin että rinnoista tuli hieman kellertävää nestettä.

Koira herätteli tänäkin aamuna ennen seitsemää vikinällään ja hyppimällä päällä. Nyt ulvoo ja huutaa kun mies lähti toista koiraa lenkillä käyttämään. Ilmeisesti sitä ottaa päähän ku hänen nainen vietiin ilman hänen seuraansa.

Tänään aattelin yrittää leipoa riisipiirakoita. Jäi eilen riisipuuroa yli, niin ajattelin ensi kertaa elämässäni kokeilla minkälaisia tulee.

Niin ja sitä kouluhommaa pitäs taas tehdä. Jospa tänään sais oikeasti aikaseksi.

Sanle ja Veikka 29+5 (Päätin vaihtaa masuasukin nimen tuohon, ku ei sitä Dj:tä tule käytettyä oikeassa elämässä)
 
Huomenta!

Mä olen täällä taas ollut jalkeilla luvattoman kauan sunnuntaiaamuksi. Minkäs teet, kun nälkään taas heräsin. Vaikka yölläkin olin käynyt yösyöpöttelemässä. :p Niin, ja nenä oli niin tukossa, että hengittäminen oli vaikeeta. :snotty: Jäin siitä sitten nettiin kattelemaan päivän uutisia ja päädyin lopulta Huuto.nettiin. Vihdoinkin perehdyin lastenvaatetarjontaan siellä, tein jopa muutaman tarjouksenkin. Yksi turvakaukalo meille taitaakin sieltä olla tulollaan, ei ole vieläkään kukaan tarjonnut lisää meidän jälkeen. Hyvähyvä, siinä olisi taas yksi hankinta pois listalta. :)

Eilen kalenterin kanssa kateltiin noita isyysvapaita ja päädyttiin lopulta siihen, että siinä Joulun ja uuden vuoden tienoille mies pitäisi ekan osan vapaata (9 pvää tms) ja loput sitten kahdessa osassa, kevättalvella ja keväällä. Muutenkin on venyvä työ (noh, sekä hyvässä että pahassa...) ja tarvittaessa kotona töyskentely mahdollista, niin saattaa sitten pitää etäpäiviä välillä enempi... Työnantaja jo ilmoitti, että maksaa täyttä palkkaa noilta päiviltä ja se on todella positiivista. :)

Täällä sataa vettä. Ilma ei siis todellakaan houkuttele ainakaan ulkoilemaan. Leffaan voisi mennä, mutta tämmösenä nuhanenänä olen enemmän häiriöksi muulle väelle. :ashamed: Joten kotosalla taitaa päivä mennä. Yritän sairaslomilta huomenna taas töihin, joten keräillään voimia siihen...

mussu & pulla 28+2
 

Yhteistyössä