Menisitkö neuvolaan 6kk vauvan kanssa jos matkaa 2,5km ja pakkasta -25-30?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Jenis";25552260]Ilmeisesti täällä pohjoisessa on sitten vauvoilla jotenkin erikoisvahvat keuhkot. Kas kun nukuttavat jotkut hurjat ulkona vielä ne muksunsa, oli pakkasta tai ei... siihen verrattuna joku vartin kävely neuvolaan on aikasen eri asia.[/QUOTE]

Asun kuule Rovaniemellä että aika pohjoista tämäkin on. Terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että 4 kk ikäisen kanssa voi hyvin jättää kaikki turhat menot tuonnemmaksi ja tulla neuvolaan sitten kun pakkasta on hieman vähemmän, vauvalla ikää hieman enemmän ja kulkuvälineenä jokin muu kuin pelkät vaunut. Ihan pari vuotta vanha tutkimus kun totesi, että täällä pohjoisessa vauvojen keuhkot kärsii pakkasessa nukuttamisesta.
 
valpu
On se kumma juttu, kun neuvoloissa yleisesti ohjeistetaan että ALLE VUODEN IKÄISEN kanssa ei pidä ulkoilla yli kymmenen asteen pakkasessa, on se kuitenkin tollon hommaa jos niin tekee. Neuvola ei ole pakollinen meno ja sen isomman sisaruksen saa kyllä ulos vaikka vauvaa ei ulos veisikään, joten kukaan ei siinä häviä, että uskoo neuvolaa ja viimeisimpiä tutkimuksia, päinvastoin.
 
On se kumma juttu, kun neuvoloissa yleisesti ohjeistetaan että ALLE VUODEN IKÄISEN kanssa ei pidä ulkoilla yli kymmenen asteen pakkasessa, on se kuitenkin tollon hommaa jos niin tekee. Neuvola ei ole pakollinen meno ja sen isomman sisaruksen saa kyllä ulos vaikka vauvaa ei ulos veisikään, joten kukaan ei siinä häviä, että uskoo neuvolaa ja viimeisimpiä tutkimuksia, päinvastoin.
Minä tulkitsen tuon kyllä todellakin ulkoiluksi enkä lyhyeksi piipahdukseksi vaunuissa suojattuna... On tosiaan eroa, onko lapsi konttaamassa maassa vai monen suojakerroksen alla makuupussissa. Konttailuun maassa leikkipuistossa tuo -10 astetta onkin ihan hyvä sääntö.

Meillä hatara lämmittämätön autotallikin on kovalla pakkasella 10 astetta lämpöisempi kuin ulkoilma.
 
"vieras"
On se kumma juttu, kun neuvoloissa yleisesti ohjeistetaan että ALLE VUODEN IKÄISEN kanssa ei pidä ulkoilla yli kymmenen asteen pakkasessa, on se kuitenkin tollon hommaa jos niin tekee. Neuvola ei ole pakollinen meno ja sen isomman sisaruksen saa kyllä ulos vaikka vauvaa ei ulos veisikään, joten kukaan ei siinä häviä, että uskoo neuvolaa ja viimeisimpiä tutkimuksia, päinvastoin.
No kyllä minusta tuo 10 asteen raja on naurettava, tollo joka sitä kirjaimellisesti noudattaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25552293]Asun kuule Rovaniemellä että aika pohjoista tämäkin on. Terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että 4 kk ikäisen kanssa voi hyvin jättää kaikki turhat menot tuonnemmaksi ja tulla neuvolaan sitten kun pakkasta on hieman vähemmän, vauvalla ikää hieman enemmän ja kulkuvälineenä jokin muu kuin pelkät vaunut. Ihan pari vuotta vanha tutkimus kun totesi, että täällä pohjoisessa vauvojen keuhkot kärsii pakkasessa nukuttamisesta.[/QUOTE]

Teillä taitaa olla umpihullu terkkari. Ei meillä Korkalonkadun neuvolassa ole koskaan noin sanottu.
 
"vieras"
Minä tulkitsen tuon kyllä todellakin ulkoiluksi enkä lyhyeksi piipahdukseksi vaunuissa suojattuna... On tosiaan eroa, onko lapsi konttaamassa maassa vai monen suojakerroksen alla makuupussissa. Konttailuun maassa leikkipuistossa tuo -10 astetta onkin ihan hyvä sääntö.

Meillä hatara lämmittämätön autotallikin on kovalla pakkasella 10 astetta lämpöisempi kuin ulkoilma.
Onko puolentunnin vaunulenkki, kuten ap:lla neuvolaan, lyhyt piipahdus? Meillä pitää neuvolassa jättää vaunut ulos katokseen, joten ne vaunut on kyllä perhanan kylmät kun olet lähdössä kotiin tarkoituksena kävellä taas puolituntia. En minäkään miettisi jos pakkasta olisi vaikkapa 14 astetta, mutta kun mittari näyttää -25 niin kyllä jätän menemättä ja sitä autonkin käyttöä harkitsisin. En pidä neuvolaa niin tärkeänä asiana, eivätkä pidä kyllä terveydenhoitajatkaan.
 
"vieras"
Terveydenhoitaja melkein suuttui, kun 1kk neuvolassa kuuli ettei olla käyty vielä ollenkaan vauvan kanssa ulkona. Pakkasta oli täällä Pohjois-suomessa vauvan syntymän jälkeen -20-25 astetta joka päivä ja ajattelin ettei vauvaa voi viedä ulos. Sitten alettiin ulkoileen, kun saimme käskyn lähteä ulos. Ei sitä tietystikään voi seinien sisäpuolelle viikkotolkuiksi jäädä, vaan elämä pyörii, vaikka olis pakkastakin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25552354]Teillä taitaa olla umpihullu terkkari. Ei meillä Korkalonkadun neuvolassa ole koskaan noin sanottu.[/QUOTE]

Mun mielestä hullumpaa olisi, jos terveydenhoitaja suuttuisi ettei tulla kun on paljon pakkasta, kun on itse neuvonut pysymään sisällä. Mutta me ei todellakaan olla korkalovaaran neuvolan asukkaita, asutaan onneksi muualla.
 
"Jenis"
Mä oon mennyt viikon ikäisen kanssa neuvolaan -25 asteen pakkasella, autolla tosin - mutta ei siellä autossakaan mikään helle ollut. Terkka ei sanonut mitään aiheesta, eli ei ripittänyt ulkoilun takia eikä sen puutteen takia. Ja muutenkin nämä neuvolan ohjeet ja "viimeisimmät tutkimukset" on vain yksi mielipide, tuskin niiden on tarkoitus estää ihmistä itseään käyttämästä omaa järkeään. Jos toi -10 asteen raja ois joku laki, ei kukaan koko pohjoisella pallonpuoliskolla voisi tehdä talvikuukausina yhtään mitään.

Mitähän niille keuhkoille talvi-ilmassa oikein tapahtuu? Meinaan kun täällä meillä päin kuitenkin porukkaa edelleen ihan asuu ja elää...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25552382]Mun mielestä hullumpaa olisi, jos terveydenhoitaja suuttuisi ettei tulla kun on paljon pakkasta, kun on itse neuvonut pysymään sisällä. Mutta me ei todellakaan olla korkalovaaran neuvolan asukkaita, asutaan onneksi muualla.[/QUOTE]

Onneksi? Me asutaan ihanalla vanhalla omakotitaloalueella keskustan kupeessa. Ja kuulutaan Korkalonkadun neuvolan piiriin. =) Haittaakse?
 
"vieras"
[QUOTE="Jenis";25552411]

Mitähän niille keuhkoille talvi-ilmassa oikein tapahtuu? Meinaan kun täällä meillä päin kuitenkin porukkaa edelleen ihan asuu ja elää...[/QUOTE]

Kylmä hengitysilma rasittaa keuhkoja ja sitä kautta aiheuttaa hengitysvaikeuksia, astmaa ja keuhkojen kapasiteetin pienenemistä ja siten keuhkoahtaumaa. Pikkuvauvalla jonka keuhkot edelleen vasta opettelevat hengittämistä, pakkasilma on erityisen vaarallista ja on löydetty viitteitä, että kovassa pakkasessa vauva voi jopa "unohtaa" hengittää. Tuo hengittämisen unohtaminen (vauva siis vain lopettaa hengittämisen syystä tai taoisesta) on syy kätkytkuolemiin. Pakkasilman vaukutuksesta keuhkoihin on tehty vuosikausia tutkimuksia lappilaisilla ja saamelaisilla, ja tulokset ovat yksimielisiä, mutta silti "täällä meillä pohjoisessa" jaksetaan vähätellä tuloksia.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25552464]No kuinkahan kunnossa esim Siperiassa tai Grönlannissa tai vaikka Alaskassa on ihmisten keuhkot kun eikös siellä ole vielä kylmempää?[/QUOTE]

No itseasiassa heidän elinikäennuste on huomattavasti lyhyempi kuin suomalaisten ja johtuu osittain juuri pakkasesta ja sen aiheuttamista vaurioista keuhkoille.
 
[QUOTE="vieras";25552490]No itseasiassa heidän elinikäennuste on huomattavasti lyhyempi kuin suomalaisten ja johtuu osittain juuri pakkasesta ja sen aiheuttamista vaurioista keuhkoille.[/QUOTE]

Hyvin vahvasti osittain joo. Kyllä ainakin Grönlannin elinikäennustetta laskee lähinnä itsemurhat. :(
 
"Myy"
Oletteko ihmiset koskaan laittaneet lämpömittaria sinne vaunuihin? Kun kuomun eteen laittoi viltin oli lämpötila lähes aina plussalla ja aina alle -10 kun viimetalvena vauvaa ulkona nukutin, oli pakkanen millainen vaan.

Lähtisin. Toppaisin itseni ja vauvan ja laittaisin tosiaan sen viltin siihen kuomun suuaukon eteen. Ja kantaisin kopan sinne neuvolaan sisälle, että pysyy sekin lämpöisenä.
 
Jos mietityttää millainen lämpö pakkasella on vaunuissa, niin sen voi testata ihan näppärästi itse. Vaunuihin makuupussi ja sopiva este kuomun eteen, makuupussiin lämpömittari ja puolen tunnin kuluttua voi katsoa lämpötilan.... Tuossa ei edes lapsi nosta sitä lämpötilaa.
 
Viimeksi muokattu:
"mona"
[QUOTE="Jenis";25551901]Tuskin ne vauvat kärsii kummassakaan tapauksessa. Mutta mä en tajua tota meininkiä, että pienestä asti totutetaan lapset siihen, että kylmällä ei voi ulkoilla, märällä ei voi ulkoilla, kuumalla ei voi ulkoilla... lopputuloksena on ylipainoisia pleikkarin ääressä istujia. Ei yhden väliin jätetyn neuvolareissun takia, vaan tuon asenteen joka näkyy varmasti ihan jokaisessa arkipäivässä eikä vain tässä yhdessä pakkaspäivässä.

Jännä homma miten sitä ite on edes hengissä vaikka on vuosikaudet kulkenut kävellen kouluun, säässä kuin säässä...[/QUOTE]

No et varmaan vauvana kävelly kouluun. Haloo, jos toinen puhuu 6kk vauvasta niin toinen selittää suu vaahdossa aikuisista ihmisistä..

Ja toki tää nykymaailma näkyy arkielämässä. Mun äiti hiihti kouluun säässä kuin sääässä mut mä en oo hiihtänyt ikinä. En tajuu miks ees pitäis..
 
"Molleri"
Luultavasti mentäis. Vaatetta päälle reilusti, ja pyyhkeen tmv. viltin laittaisin kopan suojaksi ennen ulosmenoa. Eikä ole mullekaan moista sanottu koskaan Korkalonkadun/Vaaralammen neuvolassa :D Ehkä se on ohjeistuksena lähinnä ihan pienille, puolivuotias mielestäni menee jo tuon matkan.
 

Yhteistyössä