Mikä perheessä mättää, jos lapsi alkaa juoda/polttaa 13-14-vuotiaana?

  • Viestiketjun aloittaja fiksun teinin isä
  • Ensimmäinen viesti
Ei välttämättä mätä mikään. Teini on vaan sattunut löytämään paheita harrastavaa seuraa... Mä olen maistanut tupakkaa ja alkoholijuomia ensimmäisen kerran 13-vuotiaana ja samaa rataa ovat menneet kaikki kaveritkin.
 
myy
Vaikee sanoa. En mä tiedä oliko meillä kotona jotain vikaa vai ei, aloin tupakoida ja juoda 15v. Mutta kait musta sitten lopulta kasvoi aikuinen tai jotain. Se oli välivaihe, käyttäydyin aika holtittomastikin välillä. Juon välillä edelleen, lasin tai kaksi viiniä joskus viikonloppuna ja pari kertaa vuodessa saatan innostua baariinkin kavereiden kanssa. Tupakoinnin lopetin parikymppisenä.

Ei se kaikki ole aina kotioloista kiinni, joidenkin vaan pitää saada kokeilla. Vanhemmat ei ole aina maailman napa. Rikkonaisesta päihdekodeista voi tulla raittiita ja fiksuja teinejä ja ehjistä ja tavallisista kodeista voi tulla remuavia teinejä. Voi olla vaikutusta tosin kotioloilla paljonkin, mutta ne eivät yksin kerro mitä tapahtuu.
 
minnimyy
Alkuperäinen kirjoittaja Äitee:
Eiköhän se ihan kotoa lähtöisin pitkälti ole. Jos kotona näkee juomista ja tupakoimista.
Ei muuten välttämättä ole. Mun mies on alkanu polttaan 13 vuotiaana, ja joikin varmaan saman ikäisenä ekan kerran. Ja hänen vahemmat on ihan äly kilttejä, ei oo koskaan tupakoinu eikä suuremmin juonu, korkeintaan pari sauna kaljaa, ja se on ihan normaalia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äitee:
Eiköhän se ihan kotoa lähtöisin pitkälti ole. Jos kotona näkee juomista ja tupakoimista.
Meillä ei juotu kotona, tupakoitiin silloin kun oltiin hyvin pieniä. Meistä lapsista osa polttaa, osa ei juo eikä polta ja osa käyttää alkoholia hillitysti.
 
kk
Tiiäkkö, mä oon pohtinut tätä samaa. Meillä on kolme kappaletta älyttömän fiksuja ja kilttejä teinejä. Meillä ei kummallakaan siis miehelläni eikä minulla ollu murrosikää oikeastaan ollenkaan. Voiskohan sekin periytyä ?? Yhdellä mun kaverilla oli miehensä kanssa tosi raju nuoruus ja niin on nyt heidän lapsillaan järjestään jokaisella ollut. Nytkin yksi heidän lapsistaan , 16v, on parhaillaan katkaisuhoidossa jo toista kertaa muutaman kk sisään.
 
No niin
Siis kysehän on ihan siitä, että onko lapselle pidetty leikki-iästä asti selvät rajat tekemisten ja elämisen suhteen. Että komentamisella on tarkoitus ja myös rangaistaan eikä vain uhata jos tekee väärin. Ja onko saanut rakkautta!
 
myy
Alkuperäinen kirjoittaja Äitee:
Eiköhän se ihan kotoa lähtöisin pitkälti ole. Jos kotona näkee juomista ja tupakoimista.
No meillä ei kotona kukaan tehnyt kumpaakaan. Kukaan ei tupakoinut ja isä joi joskus yhden saunakaljan. Vanhemmat joivat todella harvoin ja silloinkin jossain juhlissa ollessaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 12:
kokemuksesta voin kertoa, että ihan kaveripiiristä kyse.
Ei välttämättä ole noinkaan.
Minun kaveripiirissä ainakin oli sellaisia, jotka vaan kokeilivat toisinaan tupakointia, mutta eivät poltelleet säännöllisesti.
Sama alkoholin kanssa.
 
Jotkut voi olla teininä vähän "holtittomia" tai mitä nyt ovatkaan ja sitten kasvaa ja ne hommat jää. Eikö yleensä jokaisella tuu jossain vaiheessa joku kapinakausi? Ja eikös se teininä pidä just ollakin.

Riippuu tietysti sitten jos ei tavat muutu tai opi mitään elämästä..
 
mama
pitävät vaan pelkkää kulissia yllä ja ovatkin huono perhe ja siihen ahdistukseen ja välinpitämättömyyteen sitten nuori kokeilee kaikenlaista. Mutta siis tietysti myös joukossa tyhmyys tiivistyy ja kokeillaan kaikkea!! Minullakin nuorena oli sellaista jännää porukalla testailua,vaikka koti oli ehjä ja lämmin...välitettiin ja oli rajoja! Porukassa kokeiltiin alkoholia ja tupakkia...oli se vaan jännää aikaa!!!!
 
Näkökulma
Tai sitten se vaan sattuman kautta valikoituu kyseisen teinin tavaksi kapinoida. Itse aloin polttaa 13-vuotiaana YKSIN METSÄSSÄ salaa kaikilta, myös kavereilta. Eikä mun vanhemmat tod. polttaneet. Isoveli kyllä, ja hänen kavereiltaan sain tupakatkin alkuun. Mutta kotikasvatuksessa tai -oloissa meillä ei varmasti ollut mitään vikaa. Veljen kaverit oli häntä vanhempia, varmaan vaan pienempänä teki perässä mitä isotkin.
 
TilkkuTyttö
Jaa-a. Meidän lapsuudenperheessä ei kai erityisesti ollut mitään ääretöntä vikaa, ja yks meistä lapsista joi 14v ikäisenä, me kaks muuta taas ei. Vanhemmat antoi kyllä todella hyvän esimerkin (eivät polttaneet ollenkaan ja joivat ehkä kerran kk yhden saunakaljan) ja meillä kaikilla oli niihin hyvä suhde.

 

Yhteistyössä