Mikä perheessä mättää, jos lapsi alkaa juoda/polttaa 13-14-vuotiaana?

  • Viestiketjun aloittaja fiksun teinin isä
  • Ensimmäinen viesti
mie
vapaa kasvatus... vanhemmat antaa lasten tehä mitä ne haluaa eikä uskalla laittaa rajoja.. sit nää miniteinit ryyppää kavereineen pitkin yötä ym... suomeen tarvittais kans lapsille kotiintuloajat niinku moskovassa!!!
 
pikasesti
Alkuperäinen kirjoittaja Äitee:
Eiköhän se ihan kotoa lähtöisin pitkälti ole. Jos kotona näkee juomista ja tupakoimista.
Väitän,että kotona jossa salataan juominen ja tehdään siittä kamala asia.Niin nämä nuoret kokeilevat uteiliaisuuttaan mitä ihmeellistä siinä on.
 
mä en usko et kasvatuksella voi tuota estää oikeasti mitenkään.Tai ainakaan millään tietyllä kasvatuksella.Vapaakasvatus saattaa toimia joillain, kova kuri taas joillain, toisille ei taas sitten käy kumpikaan.
Meillä on aina ollut lähempänä tuota vapaakasvatusta olot täällä kotona, (siis nimenomaan vapaakasvatusta, ei sitä ettei kasvateta ollenkaan ;) ) ja ainakin tuo 17v on päättänyt olla juomatta ja tupakoimatta siihen asti kun on 18v.keskimmäinen täyttää kohta 13v ja ainakin vielä sekin viihtyy kotona joten ei silläkään ole vielä tuollaiset mielessä.

monen mielestä kova kuri pitää lapset poissa pahoista asioista, mä taas uskon et kun lapsi on pienestä asti oppinut tekemään valintoja omasta puolestaan, pystyy se teininäkin valitsemaan itse eikä lähde porukan mukaan kaikkiin juttuihin.

ja mua kans sieppaa toi normaalia teinimeininkiä, toki ryyppääminen ja tupakointi on aina ollut osa joidenkin teinien elämää, mut normaalia se ei ole, koska silloinhan raittiit nuoret toimii epänormaalisti, ja se on aika kamala ajatus et näin ajateltaisiin.
 
joukossa on sitten niitä lapsia joilla ei ole todettu neurologisia juttuja vaikka he niistä kärsivät. Nämä lapset ja nuoret myös aikuiset käyttävät päihteitä paljon, silloin tuntevat olonsa normaaleiksi.
Vaihtoehtoja on paljon, niin perhe kuin kaverit kuin kapinointi ja kokeilunhalu. Jokaisen lapsen ja nuoren kohdalla se on eri, yleistää ei siis voi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
ja mua kans sieppaa toi normaalia teinimeininkiä, toki ryyppääminen ja tupakointi on aina ollut osa joidenkin teinien elämää, mut normaalia se ei ole, koska silloinhan raittiit nuoret toimii epänormaalisti, ja se on aika kamala ajatus et näin ajateltaisiin.
tämän olen kokenut ja sanoin siitä täälläkin ja valheeksi sitä kutsuttiin :D
 
nääh
Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Tämäkään asia ei ole mustavalkoinen... Joskus voi olla seurausta huonoista kotioloista, joskus kotioloissa ei mitään vikaa. Joskus voi olla seurausta kaveripiiristä, aina tätäkään ei voi syyttää...
Nimenomaan. Ei ole olemassa aina tiettyjä samoja syitä. Eniten mun mielestä mennään metsään, jos sanotaan, että SUURIN osa johtuu kotioloista. Teiniajoista ei niin pitkä aika vielä ole (10v..), että ei muistaisi. Ihan normaaleiden perheiden lapset joivat, uteliaisuus ajoi ja sitteni ihan se, että sai olla kavereiden kanssa ja kokea yhdessä sen fiiliksen, kun siideri kilahtaa nuppiin. Mun "syyt" juoda oli siis oma kokeilunhalu ja kiva fiilis, kun känni oli ihan uusi asia.

Meillä ei ollut kotiaoloissa kerta kaikkiaan mitään vikaa ja koulussa olin kuunnellut valistustunneilla, mut yksinkertaisesti kiinnosti vaan kaverin kanssa niin paljon, että oli pakko kokeilla.

 
pellet
Jep, taas on joku älykkö aloittanut keskustelun. Omat vanhempani eivät juo (jos nyt lasillisen viiniä silloin tällöin tai saunakaljan) eivätkä ole koskaan polttaneet, mutta niin vain parhaan kaverini esimerkkiä seuraten aloin polttamaan 13-vuotiaana, taisinpa ensimmäisen kerran juodakin samanikäisenä. Kaksi nuorempaa siskoani eivät ole vielä tähän päivään mennessä alkaneet polttamaan, eikä tuo alkoholikaan kuulu sen suuremmin elämään, niinkuin ei itsellänikään.

Ihmettelen ennemminkin sitä, kuka antaa lapsensa polttaa kotona? Tai minkälaisista perheistä ne lapset tulee, joiden on päästävä harrastamaan seksiä silloin 13-vuotiaana...

Vaikka toivonkin etten koskaan olisi polttamista aloittanut, ei se mielestäni tee minusta muita huonompaa. Kiitos vanhempieni, opiskelen yliopistossa, olen onnellinen, sosiaalinen, rakastettu...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äitee:
Eiköhän se ihan kotoa lähtöisin pitkälti ole. Jos kotona näkee juomista ja tupakoimista.
Mun vanhemmat ovat absolutisteja. Mutta silti mä ryyppäsin ekan kerran 13-vuotiaana. Johtui varmaan kaveripiiristä, jossa oltiin uteliaita ja kokeilunhaluisia.
 
Huumekoira
Ne sen ikäiset lapset, jotka polttaa, jotka tiedän, on sellaisia, joiden vanhemmat myös polttavat. Eli se esimerkki on aika iso juttu, vaikka eihän kaikki aina saman kaavan mukaan menekään.

Jos kotoa on tupakkaa saatavissa, niin kyllä kynnys vähenee. Tupakoiva vanhempi ei myöskään haista lapsen vaatteista ja ihosta, jos lapsi polttaa.
 
sarass
ei perheessä välttämättä mätä mikään.
itselläni ihana äiti ja isä, silti poltan. koulussa keskiarvo yli yhdeksän ja muutenkin olen sosiaalinen ja iloinen. ikää on vasta 13 ja olen yrittänyt lopettaa. kun kaverit polttavat vieressä, se ei vain ole helppoa.
 
sarass
ja vielä sen verran tästä, että vanhempani eivät polta.
röökiä hommataan ihan muuta kautta, eikä mallia ole nähtävissä joten vamnhempia
oikeastaan turha syyttää.
 
"vieras"
Oma kokemus teini-iästä: kaverit poltti ja tuli itsekin kokeiltua. No poltin ehkä vuoden ja lopetin. Viinaa taas joi kaverit ja itsekin tuli otettua. Usein oli mökkibileitä ja kaverin sisko ja veli ostivat juomaa ja tuli otettua vähän liikaakin. Niin ja ekat tupakat poltin 14v ja viinat myös. Tupakka ei ollut kivaa, mutta juomingeissa oli kivaa, joten sitä kestikin, mutta ei usein.
 
"Ellu"
Alkuperäinen kirjoittaja Äitee;18944378:
Eiköhän se ihan kotoa lähtöisin pitkälti ole. Jos kotona näkee juomista ja tupakoimista.
Ei ole. Minä en esim koskaan ole elämässäni nähnyt äitiäni ja isääni humalassa tai tupakoimassa. Silti elin rajun teini-iän. Olin hyvästä ja varakkaasta perheestä eikä meillä ollut minkäänlaisia ongelmia kotona. Luulen että se johtuu ennemminkin luonne-eroista. Olin tempperamenttinen johtajatyyppi ja tuo rankka teini-ikä loppui onneksi ja osasin käyttää valtaani oikein.

Viinat ja tupakat jäi taakse ja perhe-elämästä tuli suurin ja tärkein asia elämääni. :)

T.Nykyään hyvin tasapainoinen ja reipas nuori aikuinen.
 
Jaa no olen vissiin kerran kotona asumisen aikana nähnyt siideritölkin jääkaapissa :D
Savuttomasta ja alkoholittomasta kodista olen, silti mulla oli tuo vaihe. En kadu, uskon että tarvitsin sen kasvaakseni. :)

Veikkaan että johtui kaikista eniten räjähtävästä teini-iän myllerryksestä jota vauhditti vauhdikkaat ystävät :D Onneksi ei tartte parikymppisenä elää tota vaihetta, tätäkin olen nähnyt tapahtuvan näillä "rauhallisilla teineillä" nyt päälle parikymppisenä... :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äitee;18944378:
Eiköhän se ihan kotoa lähtöisin pitkälti ole. Jos kotona näkee juomista ja tupakoimista.
Meillä oli absolutisti koti ja turvallinen ei väkivaltaa eikä muutakaan....siltikin minä olin 12v kun tupakit keksin, kaikki kaverit poltti ja joi.....
 
Jaa no olen vissiin kerran kotona asumisen aikana nähnyt siideritölkin jääkaapissa :D
Savuttomasta ja alkoholittomasta kodista olen, silti mulla oli tuo vaihe. En kadu, uskon että tarvitsin sen kasvaakseni. :)

Veikkaan että johtui kaikista eniten räjähtävästä teini-iän myllerryksestä jota vauhditti vauhdikkaat ystävät :D Onneksi ei tartte parikymppisenä elää tota vaihetta, tätäkin olen nähnyt tapahtuvan näillä "rauhallisilla teineillä" nyt päälle parikymppisenä... :D
Meillä juodaan lasi viiniä hyvän ruuan kera tai joskus otetaan viikonloppu situkka, tyttäreni on nyt 16v eikä ole ryypiskelemässä missään. Puheitten mukaan odottaa 18v ikää jolloin pääsee ravinteliin...sitä odotellessa....
 
åwogrefkbdgrkewpisrfdgdwret
ainakin itse olen huomannut että ystäväporukka vaikuttaa eniten. Sitten myös se oma mieliala, jos lapsesi on vaikka masentunut, hän saattaa ajatella että ei millään ole mitään väliä ja päättää sitten tyhmänä mennä kaveriporukan mukana tekemään jotain tyhmää.
 
"vieras"
Perheessä ei välttämättä ole mitään vikaa. Esimerkiksi: vanhemmat eivät juoneet, lapset joivat jonkin verran, lastenlapset näkivät alkoholin käyttöä eivätkä juoneet.
 
Meillä oli ihan normi perhe, sisko alkoi kokeilla imppausta, alkoholia ja tupakkaa juuri tuon ikäisenä ja itse en. Kaverit oli meillä vähän erit vaikka samojakin oli eli kyllä hyvinkin pitkälle kaveripiirissä se vika löytyy ja tuon ikäsenä on tosi altis kaikelle mitä kaverit tekee ja käyttäytyy.
 
juuuh
Alkuperäinen kirjoittaja Äitee;18944378:
Eiköhän se ihan kotoa lähtöisin pitkälti ole. Jos kotona näkee juomista ja tupakoimista.
Ok. Mitenköhän minä sitten löysin nuorena alkoholin ja tupakan vaikka molemmat vanhempani olivat absolutisteja, eivätkö polttaneet.
 
Mä aloin polttaa 14v ja ekan kerran join kännit 13v. Kotioloissa ei mättäny mikään ja silti viihdyin melki aina kotona vanhempien kanssa. Mun veli alko polttaa samoihin aikoihin ja oli 13v. Nykysin veli on päihderiippuvainen, tosin huumeista on päässy eroon ja istu pitkän tuomion vankilassa. Vankilasta päästyään ei koskenu enää huumeisiin, mutta alkoholia käyttää päivittäin. Isä ja äiti on ihan rikki ja ihmettelevät, että mikä ja missä meni pieleen. Ovat koko aika huolissaan vaikka veli on nyt 24v.
 
iu
Voisin kuvitella että se on tuo ikä. Kaikkee pitää kokeilla ja aikuinen pitää olla. Koti, kaverit, oma kiinnostus, päihteiden saatavuus yms. sitten helpottaa tai vaikeuttaa sitä kokeilua.
 

Yhteistyössä