Miksi ostaa joku kallis merkkiastiasto kun halvatkin on kestäviä?

Siksi ostan esim arabiaa tai Iittalaa, että niitä samoja voi ostaa vielä vuosien kuluttua lisää. Jos yksi hajoaa, saa kaupasta uuden tilalle. Halpisastiastoja kun ei pysty jälkikäteen täydentämään.

Mulla on 10v vanha halpisastiasto, joka on kyllä kestänyt, mutta kun yksi lautanen putosi lattialle, niin nyt on pakko hommata koko sarja uusia, kun samoja halpislautasia ei enään myydä.
 
[QUOTE="miima";25387481]On lopetettu, niitä myytiin täällä Outletissa -70% alella, kun oli remonttimyynti :D[/QUOTE]

voi hitto.hitto. ja hitto.pakko lähteä tänään tai huomenna läheiseen outlettiin josko ois siellä vielä noita lautasia.
 
Siksi ostan esim arabiaa tai Iittalaa, että niitä samoja voi ostaa vielä vuosien kuluttua lisää. Jos yksi hajoaa, saa kaupasta uuden tilalle. Halpisastiastoja kun ei pysty jälkikäteen täydentämään.

Mulla on 10v vanha halpisastiasto, joka on kyllä kestänyt, mutta kun yksi lautanen putosi lattialle, niin nyt on pakko hommata koko sarja uusia, kun samoja halpislautasia ei enään myydä.
No tämä on pointti jonka suhteen oon taipuvainen johonkin "merkki"astiastoon. VOisi ostaa sitte lisää samanlaisia myöhemmin. Pitäneet taipua nyt siihen päätökseen (viimein) että ostetaan jotain sellasta jota valmistetaan sitte vuosia myöhemminkin.
 
"xyz"
[QUOTE="vieras";25387426]
-From oven to table- ajattelu eli useat astiat uunin kestäviä
[/QUOTE]

Tää on muuten hyvä juttu. Arabian arctica -sarjan kahvikupeilla on tosi kätevä tehdä runebergintorttuja. :)

Itse suosin suomalaisuutta ja kaapista löytyy siksi iittalaa ja arabiaa. Tiedä sitten luokitellaanko nuo halpis vai kallis astiastoihin. Silmääkin mielyttävät.
 
Blue
Se on sijoitus. Siinä missä arvotaide, desing-korut, -vaatteet ja -asusteet, arvoauto, laadukkaat lastenvaatteet, yms yms.

Käyttöarvo ja keräilyarvo pysyy vuodesta ja jopa vuosikymmenestä toiseen.
 
Ostin ikean astioita ekaan kämppääni ja ne on melkein kaikki jo hajalla tai lasitteet lohkeillu, että ainakaan ne ei kestäny käytössä samanlailla kun arabian astiat. Nykyisenä astiastona on paratiisi mustavalkoisena ja ne on kestäviä ja kauniita. Halpisastiastoista ei oikein löydy sen näkösiä mistä tykkäisin.
 
...........
En oikein malta ostaa mitään kalliita käyttöastioita, kun olen kova pudottelemaan ja rikkomaan. En kyllä silti osta kaupasta halpisastioitakaan. Kirpputorilta löytää todella halvalla hyviä astioita... ja ajattelen vähän niin, että jos ne ovat säilyneet 20 vuotta erinomaisessa kunnossa vaikka ovat käytettyjä, niin säilyvät taatusti vielä jonkin aikaa lisääkin :)

On minulla sitten noita "vieraskoreita" kalliita astiastojakin, lähinnä antiikkia. Harvemmin niitä kuitenkaan tulee edes käytettyä.
 
Kai siinä vain takana se, että tykästyy jonkin tietyn tuotteen suunnitteluun.
Itsellä on halpisastioita, mutta jos olisi ylenpalttisesti varaa, tiedän tarkkaan minkä villeroy bochin sarjan kotiin hankkisin.
:)
Kerro minkä! Minulla (meillä) on vähän Gray Pearl-sarjaa, se on minusta kaunis ja siinä on se hyvä puoli, että annoskoko jää pieneksi leveiden reunojen vuoksi.:D
 
Minä olen alkanut käyttää pöytähopeita arkenakin, ne ovat olleet vuosikymmeniä käyttämättä, nyt saa elämä näkyä niissä, jos niikseen tulee. Ja muuten arkena on Sorsakosken haarukat ja veitset, kun lapset ovat isoja, ei haittaa pitkät terävät piikit haarukoissa.
 
  • Tykkää
Reactions: moekoe
Se on sijoitus. Siinä missä arvotaide, desing-korut, -vaatteet ja -asusteet, arvoauto, laadukkaat lastenvaatteet, yms yms.

Käyttöarvo ja keräilyarvo pysyy vuodesta ja jopa vuosikymmenestä toiseen.
Asiaan liittyen, multa löytyy Arabian 12 hengen astiasto tarjoilukulhoineen päivineen vuodelta 1948 :D Mun mummoni häälahja-astiasto, lahjoitti sen mulle :D
Niissä on osassa kylläkin käytön jälkeä että varmaankaan keräilyarvoa ei oo, mutta on ne silti sellaset että en raaski arkena käyttää.
 
Kerro minkä! Minulla (meillä) on vähän Gray Pearl-sarjaa, se on minusta kaunis ja siinä on se hyvä puoli, että annoskoko jää pieneksi leveiden reunojen vuoksi.:D
New Waveen olen ihastunut. Sitä ostaisin jos olisi paljon liikaa rahaa.
Meillä "ongelmana" se, että arkiastioita pitäisi olla vähintään 24 hengen setti, mieluummin enemmän eli tyyriiksi tulisi.
:)
 
Viimeksi muokattu:
New Waveen olen ihatsunut. Sitä ostaisin jos olisi paljon liikaa rahaa.
Meillä "ongelmana" se, että arkiastioita pitäisi olal vähintään 24 hengen setti, mileummin enemmän eli tyyriiksi tulisi.
:)
Ja se määrä vie jo paljon tilaakin kaapissa :) Minusta olisi ihanaa, jos olisi sellainen "pantry", jossa olisi paljon tilaa ruokatavaroille ja kenties astioillekin.
 
"vieras"
[QUOTE="miima";25387522]Ei ehkä enää ole, kun kesällä olivat poistoissa.[/QUOTE]

Joo, tosiaan yritin vuosi sitten syksyllä tuota ruskeaa teemaa etsiä ja tosi nihkeästi oli kaupoissa enää jäljellä. Jos vielä jostain löytää, niin kannattaa ostaa.
 
-
Meillä on teema astioita. Ihan paskoja. Täynnä naarmuja ja lasitukset pilalla... sensijaan kodin ykkösestä ostettu "kiloposliini" on edelleen täysin moitteetonta ja 15 vuotta vanhaa. Että ei noi suomalaiset laatutuotteetkaan aina niin hyviä ole.
 
Meillä on teema astioita. Ihan paskoja. Täynnä naarmuja ja lasitukset pilalla... sensijaan kodin ykkösestä ostettu "kiloposliini" on edelleen täysin moitteetonta ja 15 vuotta vanhaa. Että ei noi suomalaiset laatutuotteetkaan aina niin hyviä ole.
Mulla on yksi ystävä joilla on teema-astiasto, saivat sen 9v sitte häälahjaksi ja viimeksi kun kävin niin ystäväni sanoi että hänen pitää ostaa uus astiasto kun nykyisestä on jo puolet rikki ja lopuissa on kaikissa naarmuja, lohkeamia yms. En sitte tiiä paiskooko se astioita päin seiniä suutuspäissään vai mitä :D
 
Asiaan liittyen, multa löytyy Arabian 12 hengen astiasto tarjoilukulhoineen päivineen vuodelta 1948 :D Mun mummoni häälahja-astiasto, lahjoitti sen mulle :D
Niissä on osassa kylläkin käytön jälkeä että varmaankaan keräilyarvoa ei oo, mutta on ne silti sellaset että en raaski arkena käyttää.
Mua odottaa Arabian astiasto vuodelta 1945, tarjoilukulhoineen ja kannuineen päivineen. Isotätini antoivat sen mulle :). Pitää vaan järjestää sille kaappitilaa niin saan tuotua sen kotiin. En usko, että raaskin käyttää.
 
"vieras"
Mun opiskeluajan astiastosta on enää 2 lautasta jäljellä. Nyt käytössä halpa-hallin astiat ja hermot menee. Meillä suht romu tiskikone ja siihen lisäksi nuo halppis lautaset niin huh. Lautasia pitää liottaa vartti tulikuumasssa vedessä, sit pyöräyttää vielä harjalla ennen koneeseen laittoa että saa niistä puhtaita. Muutama teeman lautanen minkä oon saanu lahjaksi ja ne kyllä lähtee puhtaaksi ilman harjaamisiakin.
 
"vieras"
Joskus aikoinaan ostin kalliita Iittalan lasisia annosmaljoja. Ne ovat kaikki hajonneet. Sen sijaan samoihin aikoihin saadut halppismaljat eivät ole menneet miksikään. Joskus 10 vuotta sitten ostimme maljoja lisää. Ostimme halpoja noin euron hintaisia maljoja. Ulkonäöltään ne olivat ok ja hyvin ovat kestäneet. Mutta silti usein tulee kyllä ostettua Iittalaa. Ilmeisesti markkinointi ja mielikuvat vaikuttavat liikaa.
 
...........
Täytyy vielä sanoa, että jotain parikymmentä vuotta sitten design-astiasto tai mikä tahansa vähän kalliimpi posliini olisi vielä ollutkin sijoitus. Nykyään missä tahansa tavarassa (on sitten astiat, vaatteet, huonekalut) laatu ja tuotantokustannukset on ajettu niin paljon alas että ero halvempien ja kalliimpien välillä on enemmän statuksessa kuin tavaran laadussa ja kestävyydessä. Joskus tulee vastaan jokin aidosti laadukas tavara tai merkki, ja siitä kannattaakin pitää kiinni, mutta se on nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus. Valitettavaa mutta totta. Kalliit design-tuotteet tehdään nykyään enemmän miellyttämään kallista alati muuttuvaa makua kuin kestämään kymmeniä vuosia. Mikä sijoitus se sellainen on, joka ei kestä edes muutamaa vuotta?

Vintage-designiin kannattaa ihan oikeasti sijoittaakin.
 

Yhteistyössä