Miksi ostaa joku kallis merkkiastiasto kun halvatkin on kestäviä?

Esteettistä silmää hivelee enemmän suomalainen Arabian ja Iittalan tuotanto kuin jotkut halpikset ulkomailta. Tykkään myös siitä että että erikoisempia lisäosia saa kattaukseen sekä että tuotteita on saatavissa myös vuosienkin päästä jos sattuu joku astia menemään rikki.
 
"vieras"
Mulla on yksi ystävä joilla on teema-astiasto, saivat sen 9v sitte häälahjaksi ja viimeksi kun kävin niin ystäväni sanoi että hänen pitää ostaa uus astiasto kun nykyisestä on jo puolet rikki ja lopuissa on kaikissa naarmuja, lohkeamia yms. En sitte tiiä paiskooko se astioita päin seiniä suutuspäissään vai mitä :D
Aika ihme juttu. Mun vanhemmilla on esimerkiksi käytössä edelleen samoja Arabian astioita kuin mun lapsuudessa (yli 20 v. sitten). Ja nämä astiat olleet ihan arkikäytössä koko tuon ajan. Ja itselläkin 5-10 v sitten ostetut astiat ahkerasta käytöstä ja konepesusta huolimatta kuin uusia.
 
[QUOTE="vieras";25387850]Aika ihme juttu. Mun vanhemmilla on esimerkiksi käytössä edelleen samoja Arabian astioita kuin mun lapsuudessa (yli 20 v. sitten). Ja nämä astiat olleet ihan arkikäytössä koko tuon ajan. Ja itselläkin 5-10 v sitten ostetut astiat ahkerasta käytöstä ja konepesusta huolimatta kuin uusia.[/QUOTE]

Munkin mielestä hassua, Oon ajatellu että Arabia ois laadukasta. mutta oisko kaverin kohdalla kiinni käyttäjästä enemmän :D en tiiä.
 
"vieras"
Mun mielestä Teema on ollut ihan kiva, astiat on meidän talouteen sopivan kokoisia ja niitä voi yhdistellä toisten värien lisäksi muidenkin, vaikka kuviollisten astioiden kanssa.
 
"vieras"
ok :D
Niin siis kun mulla vaan tuolla on lapsille sekä lassieta ja cirafia että Tickettiä ja niissä on mun mielestäni suuri laatuero. Niin mietin että onko samanlainen suuri laatuero myös merkittömillä ja merkkiastioilla vai onko merkkiastioiden ostamiseen joku muu syy kuin se että ne on laadukkaampia...
en oikein tiiä mitä asian kanssa tekis, oon jahkannu ja jahkannu. Kannattaako satsata monta satasta merkkiastiastoon (siihen menee monta sataa koska haluan 12 hengen astiaston kuten meillä nytkin on) vai ostanko Hobby Hallista jonku halpiksen. Vaikeita päätöksiä.
pelleiletkö? Mä ymmärsin että tää on provo, kaikkien noiden haalarikeskustelujen jälkeen!
 
"mona"
New Waveen olen ihastunut. Sitä ostaisin jos olisi paljon liikaa rahaa.
Meillä "ongelmana" se, että arkiastioita pitäisi olla vähintään 24 hengen setti, mieluummin enemmän eli tyyriiksi tulisi.
:)
Tää onki ihana astiasto, mut ei kyllä sopis arkiastioiksi. Meillä on toi suunnilleen 8-12hengelle ja vie tosi paljon tilaa kaapeissa, kun kupit eikä kulhot menen kulholla sisäkkäin. Ja neliölautaset on tosi isoja eikä siis mahdu noihin normisyviin yläkaappeihin. Mut mikäs siinä jos ois tosiaan niin rikas et ois vaikka astioiden säilytyshuone :D ja kaks astianpesukonetta kanssa (noi ei meinaa mahtua siihenkään).
 
"mona"
Munkin mielestä hassua, Oon ajatellu että Arabia ois laadukasta. mutta oisko kaverin kohdalla kiinni käyttäjästä enemmän :D en tiiä.
No meillä on kyllä Teema naarmuuntunut mutta en muista että montaakaan ois rikki mennyt. Kulhoista on joistain lohjennut palasia, mutta toisaalta osa astioista on ostettu II-laatuisena (en muista mitkä) että en sit tiedä johtuuko siitä.
 
Mä en ole edes harkinnut muita kuin halpis astioita. Kyllästyn niin helposti, että on kiva ostaa 12 tai 18 setti uusia sillointällöin ja pistää surutta kiertoon sellaisia joihin on totaalikyllästynyt.
Ai, valehtelen. Kun "voitan lotossa" niin Wedgewoodille on Jasper Conran suunnitellut astiaston joka on vaan niiiiiin ihana.
 
Onko siihen joku muu syy kuin se, että saa brassailla kahvipöydässä vierailla laittamalla pöytään Arabiaa, Iittalaa, Pentikiä tai muuta vastaavaa?
Niinku oikeesti. Kun meillä on 14v vanha halpisastiasto jonka oon ostanu sillon opiskeluaikana. Se on pelittäny ihan huippuhyvin ja on ollu tosi kestävä ja hyvä astiasto siitä huolimatta että se on tosi halpa. Nyt me ollaan miehen kanssa päätetty että ostetaan uus astiasto. Mies haluais Arabiaa tms mutta mä taas pähkäilen pihinä ihmisenä että onko järkeä ostaa niin kallista, onko noi merkkiastiastot ihan oikeesti laadukkaampia kuin halpisastiastot vai joutuuko niissä maksaa merkistä ja ostaako ihmiset sitä muista syistä kuin siitä että ne ois kestävämpiä?
Kellään ajatuksia asiasta?
Astiasto vrt. haalari.
 
"vieras"
Mun mielestä nykyään laadussa ei enää ole aina niin suurta eroa halvan ja kalliin astian välillä. Kalliit merkit ovat alkaneet tuottaa astoita halvemmalla - laatu kärsii, ja toisaalta tuntuu että nykyään halpisastiatkaan eivät ole luokattoman huonoja, vaan vähintääkin "ihan hyviä". Joskus huomasi eron heti esimerkiksi mukien lasituksessa; jos teetä joi halvasta mukista, sen sisäpintaan pinttyi ennemmin tai myöhemmin raita joka ei lähtenyt pesussakaan, kalliissa mukissa oli parempi lasitus eikä sitä raitaa tullut. (Kovana teenjuojana ja sekalaisen astiakokoelman omistajana tuli todettua usean eri mukin kohdalla). Nykyään meillä on kaikki mukit säilyneet ilman rantuja, olipa kyseessä halpa tai kallis merkki.

Meillä ei ole juurikaan panostettu astiastoon, meillä on häälahjaksi saatua ja mun nuorempana keräämääni kermansaven oliivia (hyvässä kunnossa, vaikka jotkut ovat moittineet, että lautasen naarmuuntuisivat herkästi) ja muumimukeja. Ostin juuri alennuksesta iittalan teemaa ja jotain läpinäkyviä halpislautasia, että saan kattaa ne muumimukien kanssa, kun ne vihreät oliivi-sarjan leipälautaset eivät ole oikein sopineet niiden kanssa :)

Arabia, iittala ja kermansavi eivät kyllä mielestäni ole edes erityisen kalliita. Tuleehan koko astiastolle hintaa, jos yksi astia maksaa normaalihintaisena keskimäärin jotain 8(?) euroa, mutta kun on olemassa vielä niin paljon kalliimpiakin astioita...
 
----
[QUOTE="vieras";25387850]Aika ihme juttu. Mun vanhemmilla on esimerkiksi käytössä edelleen samoja Arabian astioita kuin mun lapsuudessa (yli 20 v. sitten). Ja nämä astiat olleet ihan arkikäytössä koko tuon ajan. Ja itselläkin 5-10 v sitten ostetut astiat ahkerasta käytöstä ja konepesusta huolimatta kuin uusia.[/QUOTE]

Joo munkin Teemat on olleet 8 vuotta käytössä. Hyvin on kestäneet, paitsi seinään heittämisen. Yksi KoKo-muki hajosi kyllä tiskatessa, siihen oli tullut särö jostain kolhaisusta. Muuten olen ollut tyytyväinen näihin ''merkki''astioihin.
 
"Neith"
ns. merkki astiastoon saa suurella todennäköisyydellä ostettua uusia osia jos vanhoja menee rikki, lisäksi saa yhdisteltyä ei värejä ja sarjaan saa tarjoilu astioita myös.
 
"vieras"
Miksi ostaa Audi, kun Ladallakin pääsee eteenpäin?

Miksi ostaa omakotitalo meren rannalla, kun asua voi vuokra-yksiössä narkkareiden naapureina?

Miksi ostaa vaateliikkeistä kalliita vaatteita, kun kierrätyskeskuksesta saa kehon lämpimänä pitämiseen vaatteita ilmaiseksikin?

Miksi ostaa....
 
"Kaisa"
Vielleroy&Boch on hyvä merkki. Kallis, mutta kestävä. Toki Villeroyllakin on halvempia astioita, mutta haluan näyttävät astiat, joten ostan kallista. Teemat kelpaa mökille.
 
"vieras"
Onko tämä vitsi? Sähän olet toitottanut sitä kuinka ekologisia olette ja teette eettisiä ratkaisuja, käytätte lastenvaatteisiin 300 euroa kuussa niin astioihinko asti ei eettisyys ylety?
 
[QUOTE="vieras";25389667]Onko tämä vitsi? Sähän olet toitottanut sitä kuinka ekologisia olette ja teette eettisiä ratkaisuja, käytätte lastenvaatteisiin 300 euroa kuussa niin astioihinko asti ei eettisyys ylety?[/QUOTE]

No siis meidän astiasto on ostettu 14v sitten kun oltiin kumpikin opiskelijoita, ei sillon ollu varaa mihinkään kalliiseen. Mielestäni tuo on ollu hyvin ekologinen astiasto kun se on kestäny jo 14v ja sen voi vielä lahjoitttaa jollekin eteenpäin, se on vielä ihan siisti. esim just jollekin opiskelijalle opiskelijaboksiin oikein hyvä astiasto. Mitä eettisyyteen tulee niin onko ne arabiat sen enempää suomalaisia kuin joku halpisastiasto? Samalla lailla kuin reimatecci ja ciraf tehdään yhtälailla kiinassa? Jos sulla on vinkata joku eettinen, kokonaan suomessa tehty astiasto niin anna tulla.
 
itseäni täsmennän
[QUOTE="vieras";25389745]Käsittääkseni kaikki Pentikin astiat tehdään Suomessa, Posiolla. (Muut sisustustarvikkeet osittain tehdään ulkomaillakin.)[/QUOTE]

Siis tietääkseni ainakin keramiikka (eli lautaset, mukit, kulhot yms.), juomalaseista en tiedä.
 
[QUOTE="vieras";25389745]Käsittääkseni kaikki Pentikin astiat tehdään Suomessa, Posiolla. (Muut sisustustarvikkeet osittain tehdään ulkomaillakin.)[/QUOTE]

Ok, hyvä tietää. Mies on puhunu Arabian ostamisesta kun se aattelee et se ois suomalaista mutta mun tietojeni mukaan se ei oo yhtään sen suomalaisempaa kuin on joku halpahallin astiastokaan.
 
Meillä on teema astioita. Ihan paskoja. Täynnä naarmuja ja lasitukset pilalla... sensijaan kodin ykkösestä ostettu "kiloposliini" on edelleen täysin moitteetonta ja 15 vuotta vanhaa. Että ei noi suomalaiset laatutuotteetkaan aina niin hyviä ole.
Kumpaa olet käyttänyt eli onko kiloposliini ollut oikeasti käytössä?

Teemassa on muuten lasitusongelmia, mm hiekan kanssa.

Mulla yksi tärkeimpiä syitä astiaston valitsemiseen on a) saatavuustakuu ja b) monipuolisuus ja c) sopii omaan silmän. Mikään astiasto, johon ei saa kunnolla osia ei saa minulta isoja hurraa huutoja. Iittalallakin on näitä trendiastiastoja, joissa on lähinnä vain mukeja ja murokulhoja. Ihan oikeasti, miksi ihmeessä joka paikkassa on noita kahta - mä itse käytän niitä vähiten... Esim mua kyrsii se, että jouluun sopiva Taika-astiasto ei sisällä edes isoja lautasia punaisena.
 
"Kaisa"
[QUOTE="vieras";25389667]Onko tämä vitsi? Sähän olet toitottanut sitä kuinka ekologisia olette ja teette eettisiä ratkaisuja, käytätte lastenvaatteisiin 300 euroa kuussa niin astioihinko asti ei eettisyys ylety?[/QUOTE]

No, mä olen nyt eri tyyppi. En ole ikinä tällä palstalla ekologisuudesta puhunu. Mä olen kaukana ekologisuudesta.
 
"vieras"
Aikonaan sain Pentikin astoita valmistujaislahjaksi ja siitä alkoi keräily eli se kerältävyys on suurin syy miksi hankin kotimaisia "merkki" astioita. Lasit on Iittalan ja joitakin tarjoilukulhoja on Iittalan Teema sarjaa, mutta kaksi astiastoa on kerätty Pentikiltä lähes täydellisiksi. Nyt pirut alkavat hajoamaan ja uusia ei enään juurikaan saa:( sama suuntaus on myös Teeman väreissä, uusia värejä tulee kuin sieniä sateella ja häviävät kuvasta samaa vauhtia kuin tulivatkin.
 
Mulla on ollut useampiaTeemoja päivittäisessä käytössä 15 vuotta ja ei naarmuakaan. Kartioita on hajonnut jonkin verran, mutta nekin on pudonneet korkealta kovalle alustalle. Eli luotan kyllä niiden laatuun. Lähes kaikki ovat kyllä tulleet lahjoina ja saan niitä edelleenkin.

Kuten joku täällä sanoikin, niin kestävät kaiken muun paitsi seinään heittämisen.
 
=)
Mä halusin ajatonta, yksinkertaista ja täydennettävissä olevia sarjoja joita yhdistellä. Meiltä löytyy Kastehelmeä, Teemaa ja Lumi-astiasto. Mä haluan että tarjoiluastiat ja kaikki sopii yhteen. Halpisastiastoista harvemmin löytyy kaikkia mahdollisia samaa sarjaa :) Lisäks toi Lumi on sellainen minkä toivon siirtyvän lapsilleni joskus tulevaisuudessa ja on tarpeeksi ajaton ja yksinkertainen että toivon sen päätyvän käyttöön myös heillä.
 

Yhteistyössä