Miksi ostaa joku kallis merkkiastiasto kun halvatkin on kestäviä?

Onko siihen joku muu syy kuin se, että saa brassailla kahvipöydässä vierailla laittamalla pöytään Arabiaa, Iittalaa, Pentikiä tai muuta vastaavaa?
Niinku oikeesti. Kun meillä on 14v vanha halpisastiasto jonka oon ostanu sillon opiskeluaikana. Se on pelittäny ihan huippuhyvin ja on ollu tosi kestävä ja hyvä astiasto siitä huolimatta että se on tosi halpa. Nyt me ollaan miehen kanssa päätetty että ostetaan uus astiasto. Mies haluais Arabiaa tms mutta mä taas pähkäilen pihinä ihmisenä että onko järkeä ostaa niin kallista, onko noi merkkiastiastot ihan oikeesti laadukkaampia kuin halpisastiastot vai joutuuko niissä maksaa merkistä ja ostaako ihmiset sitä muista syistä kuin siitä että ne ois kestävämpiä?
Kellään ajatuksia asiasta?
 
"vieras"
Minä aloin keräämään Teema-sarjaa lopetettuani tupakoinnin. Tyyliin yksi muki/lautanen viikossa, se raha kun aikaisemmin meni tupakkaan.

Mutta en merkin takia osta, sopii vaan käteen hyvin tuo Teema-sarja.
Halpistakin meillä on ja hyvin on kestäneet kulutusta =) Mun suosikit on nuo mustat neliönmalliset lautasen, jotka tilasin Ellokselta..
 
rutiukko
Niin otetaan rahat tyhmiltä pois. Audi on oikeasti huonompi kuin Skoda vaikka samalta valmistajalta tulee. Levikset eivät ole sen parempia kuin halpahallin farkut jne.
 
nojuu
Minusta joku Teema ei edes ole mikään kallis merkkiastiasto.

Ja mitä tulee halpis-astioihin, niin kyllä meillä ainakin huomaa värillisissä ja vaaleissa astioissa, että ne halpikset naarmuttuu ihan törkeen rumasti (tummia viivoja) eikä niitä voi "vieraiden nähden" käyttää :D Ei meillä noissa Teemoissa ole ollenkaan tuollaisia jälkiä - toki huomaa kun valossa pyörittelee, että käyttöä on ollut mutta ei ollenkaan tuolleen kuin noissa halpiksissa.
 
"vieras"
Meillä iittalaan temaa ja mulle olis käynyt halvempikin astiasto mutta onhan nuo hyvät,malliltaan tosi hyvät ja ei kuumene mikrossa.
Halpis lautaset meillä kuumeni aina miksorra tosi kuumiksi.Yhen yhtäkään en ole onnistunut rikkomaan vaikka olen täys poropeukalo,lohkeamia ym ei näy astioissa ollenkaan,ovat kun uudet vaikka 10v vanhat.
 
Ok. Pitänee vissiin sitä Arabiaa ostaa tai jotain. Mies oli sen kannalla kun se uskoo vankkumatta siihen että halvalla ei saa hyvää. Siitä huolimatta että noi meidän vanhat astiat on ollu tosi hyvät. Ne on kiviastioita,tai miksi niitä sanotaan, ei mitään fajanssia, mutta halpikset kuitenkin.
 
Mä en ole ikinä nähnyt mitään arvoa minkään tavaran merkeillä, joten meillä on merkitöntä lähes kaikki mikä vaan voi olla. Kodinkoneissa sitä on vaikea toteuttaa, kun niissä kaikissa on joku merkki :D Mutta näyttää siltä, etten mä pääse 20v sitten ostetuista halpisastioista millään eroon, kun vaan kestävät ja kestävät.
 
  • Tykkää
Reactions: Eedla
"vieras"
Meillä on Iittalaa ja Arabiaa (joita en varsinaisesti edes pidä merkkiastioina), syitä:

-Saa osia samaan sarjaan myöhemminkin (vaikka menivätkin lopettamaan ruskean Teeman valmistuksen, prkl)
-Suomalaisuus
-Mä olen useamman tuollaisen Iiittalan Kartio-lasin tiputtanut lattialle, ei ole tullut edes säröä lasiin. Samanlaista kestävyyttä en ole havainnut halvemmissa astioissa (en siis sano, etteikö kestäviä halpislaseja voisi olla).
-From oven to table- ajattelu eli useat astiat uunin kestäviä

Tässä jotain syitä, miksi meillä on päädytty "merkkiastioihin".
 
Saatan olla turhamainen, mutta rakastan kauniita ja tunnistettavia esineitä joita voi käyttää normaalissa arjessa.

Voisin hankkia ns.halpis astioitakin, jos ne miellyttäisivät silmää mutta toistaiseksi olen tykästynyt enemmän noihin merkkiastioihin.

Toisaalta nyt ostamillani astioilla voi olla joskus keräilyarvoa, kun lapseni ovat aikuisia. Minäkin olen saanut äidiltäni aivan ihania keräilyharvinaisuuksia. Ja minusta on kiva itse tunnistaa astioita tyyliin "mummollakin oli tuo luumu-sokerikko", tusina astioita harvemmin tunnistaa..

Minä en sitten taas osta esim.merkkivaatteita tai koruja.. Lapset kulkee "market haalareissa.. " Valintoja kaikki.. ;)
 
[QUOTE="vieras";25387426]Meillä on Iittalaa ja Arabiaa (joita en varsinaisesti edes pidä merkkiastioina), syitä:

-Saa osia samaan sarjaan myöhemminkin (vaikka menivätkin lopettamaan ruskean Teeman valmistuksen, prkl)
-Suomalaisuus
-Mä olen useamman tuollaisen Iiittalan Kartio-lasin tiputtanut lattialle, ei ole tullut edes säröä lasiin. Samanlaista kestävyyttä en ole havainnut halvemmissa astioissa (en siis sano, etteikö kestäviä halpislaseja voisi olla).
-From oven to table- ajattelu eli useat astiat uunin kestäviä

Tässä jotain syitä, miksi meillä on päädytty "merkkiastioihin".[/QUOTE]

No tuo on yks pointti minkä puolesta kyllä olisin taipuvainen johonkin merkkiastiastoon kun niihin voi saada lisäosia sitte myöhemmin. Iittalan kartiolaseja meillä onkin, saatiin häälahjaksi sillon vuonna kivi ja miekkä. mutta ne on kyllä mun mielestä ihan samanveroisia noiden halpislasienkin kanssa kestävyydeltään,kumpiakin on pudoteltu maahan ja kummatkaan ei oo hajonnu.
 
Ei vaan mun mielestä totuus :D

Jotkut ostaa merkin takia, jotkut siksi että ovat todenneet ne kalliimmat ja tietyn merkkiset tuotteet vieläkin paremmiksi ja kestävimmiksi kuin ne halvemmat, ihan hyvät ja kestävät.
ok :D
Niin siis kun mulla vaan tuolla on lapsille sekä lassieta ja cirafia että Tickettiä ja niissä on mun mielestäni suuri laatuero. Niin mietin että onko samanlainen suuri laatuero myös merkittömillä ja merkkiastioilla vai onko merkkiastioiden ostamiseen joku muu syy kuin se että ne on laadukkaampia...
en oikein tiiä mitä asian kanssa tekis, oon jahkannu ja jahkannu. Kannattaako satsata monta satasta merkkiastiastoon (siihen menee monta sataa koska haluan 12 hengen astiaston kuten meillä nytkin on) vai ostanko Hobby Hallista jonku halpiksen. Vaikeita päätöksiä.
 
Meillä on nyt tosi sekalaisia astioita, kun myimme pois Teemat. On vähän sitä ja vähän tätä. Syödään usein jokainen erilaiselta lautaselta. Tarvin erilaisia astioita kuvaustarkoituksiin enkä muutoin ole vielä löytänyt sellaista astiastoa, johon haluaisin investoida enemmän rahaa. Sinänsä halpa kyllä kelpaisi, kunhan olisi minusta kaunis astia. Minulla oli oman asumisen alussa halpisastiasto, mutta se ei kyllä ollut kestävä. Sen jälkeen en ole isompaa kokonaisuutta halpisasioita ostanut, sillä hukkaan ne menevät rahat siinäkin, jos astiat pian rikkoutuvat. Kirppareilta ostan yksittäisiä astioita eikä niissä niin harmita, jos menevätkin rikki.
 
Yhdessä asiassa olen huomannut merkkituotteen paremmaksi kuin halpistuotteen. Aikoinaan ostin lapsille halpislenkkareita. No, niitä saattoi joutua ostamaan kolmet kesässä, kun hajosivat. Kokeilin sitten kalliimpia merkkilenkkareita, ja nehän kestivätkin koko kesän, ja oli myös ekologisempaa ostaa vain yhdet lenkkarit useampien sijasta.
 
meillä
Meillä on arabian arctican kahvikupit ja matalat+syvät ruokalautaset. Syystä että tykkään sarjasta. Jotkut sanoo, että ovat "mummokupit" mutta ovat valkoisia ja mun mielestä ok. Kahvimukeina muumimukit.

Pentikin Aino sarjasta tykkäisin kovasti, mutta olivat niin KALLIIT. Yhden Aino kahvikupin hinnalla sai 2 arctica kuppia+lautasta jos nyt oikein muistan. Mulla ollut tää sarja käytössä jo 6-7 vuotta.

Meillä oli halpis astioita ennen ja ne valitettavasti meni rikki kovassa käytössä. Ostin aina uutta halpiskamaa tilalle.. mutta samalla hinnalla olisi saanu varmaan ne Pentikin ASino sarjan :D Päädyin Arabian astioihin.

Samaten meillä on Hacmanin ruokailuvälineet, veitset, kattilat jne
 
ok :D
Niin siis kun mulla vaan tuolla on lapsille sekä lassieta ja cirafia että Tickettiä ja niissä on mun mielestäni suuri laatuero. Niin mietin että onko samanlainen suuri laatuero myös merkittömillä ja merkkiastioilla vai onko merkkiastioiden ostamiseen joku muu syy kuin se että ne on laadukkaampia...
en oikein tiiä mitä asian kanssa tekis, oon jahkannu ja jahkannu. Kannattaako satsata monta satasta merkkiastiastoon (siihen menee monta sataa koska haluan 12 hengen astiaston kuten meillä nytkin on) vai ostanko Hobby Hallista jonku halpiksen. Vaikeita päätöksiä.
Meillä Arabian lautaset on suht saman verran naarmuuntuneet (tai olleet naarmuuntumatta, miten sen nyt ottaa) kuin esim. Ikean lautaset. Mutta ne Arabiat on olleet käytössä yli 10 vuotta, Ikeat murto-osan tuosta.

En oo mitään järisyttävän suurta eroa kyllä huomannut. Samaan tapaan mä saan rikki kalliimmat astiat kuin halvatkin :D
 
En oo mitään järisyttävän suurta eroa kyllä huomannut. Samaan tapaan mä saan rikki kalliimmat astiat kuin halvatkin :D
Ero on usein siinä, että laadukkaassa astiassa pieni kolhaisu ei usein irrota palaa lautasen reunassa tai kupissa, huonompilaatuisessa se voi tapahtua ihan pienestä kopsauksesta. Lattialle jos puhdottaa lautasen, siinä harvoin hintalappu auttaa.
 

Yhteistyössä