Mulla on tylsää, kyselkää jotakin...

[QUOTE="vieras";23451920]Miksi sä täällä roikut, hakisit sitä älykästä keskusteluseuraa niin ei tartte meitä vähä-älysiä täällä katella[/QUOTE]

On mulla sitäkin yhdellä toisella palstalla mutta väsyttää tällä hetkellä liikaa. Tai olen mä sinnekin pari viestiä tänään kirjoittanut, mutta liian usein jäänyt viesti kesken ja ajatus katkennut. Lähinnä eduskuntavaaleista ja opinnoista keskustellut siellä tänään. Ja taaperoimetyksestä :p
 
[QUOTE="vieras";23451940]Sähän vastustat rokotuksia?[/QUOTE]

En vastusta. Olen rokotekriittinen. Joku yksinkertainen ihminen voisi sanoa, että poimin rusinat pullasta. Otetaan ne, mitä tarvitaan, vain jos tarvitaan, ja oman aikataulun mukaisesti. Ei (enää) rotarixia, influenssarokotuksia, pneumokokkia, vesirokkoa eikä edes MPR:ää ilman mitään syytä. MPR:n laitatin nyt kun ollaan sinne intiaan menossa, vuoden virallista aikataulua myöhemmin.
 
Kun atomit yms. maailmankaikkeuden rakennusosat käyttäytyvät tiettyjen sääntöjen mukaan ja me koostumme samaisista rakennusosista, miten vapaa tahto voisi olla olemassa? Teoriassa jos tietäisi kaikki fysiikan säännöt ja tietyt tilannekohtaiset määreet, äärettömän tehokkaalla analysoinnilla pitäisi olla mahdollista ennustaa mitä tapahtuu. Samoin kuin esim. reaktioyhtälössä, mutta huimasti korkeammalla tasolla.

Epäilen että vapaa tahto on vain illuusio, joka johtuu tiedon puutteesta. Niin kauan kuin emme tiedä kaikkia ihmisen fysiikkaa koskevia sääntöjä ja tilanteiden määreitä, emme pysty ennustamaan mitä tapahtuu. Onko vapaa tahto vain kiertoilmaisu puutteelliselle tiedolle? Mitä mieltä sinä olet?
 
"vieras"
En vastusta. Olen rokotekriittinen. Joku yksinkertainen ihminen voisi sanoa, että poimin rusinat pullasta. Otetaan ne, mitä tarvitaan, vain jos tarvitaan, ja oman aikataulun mukaisesti. Ei (enää) rotarixia, influenssarokotuksia, pneumokokkia, vesirokkoa eikä edes MPR:ää ilman mitään syytä. MPR:n laitatin nyt kun ollaan sinne intiaan menossa, vuoden virallista aikataulua myöhemmin.
Eli ihan samat on sitten rokotekriittisen lapsikin saanu kun mun jotka saa kyllä kaiken mitä neuvolasta tarjotaan
 
Kun atomit yms. maailmankaikkeuden rakennusosat käyttäytyvät tiettyjen sääntöjen mukaan ja me koostumme samaisista rakennusosista, miten vapaa tahto voisi olla olemassa? Teoriassa jos tietäisi kaikki fysiikan säännöt ja tietyt tilannekohtaiset määreet, äärettömän tehokkaalla analysoinnilla pitäisi olla mahdollista ennustaa mitä tapahtuu. Samoin kuin esim. reaktioyhtälössä, mutta huimasti korkeammalla tasolla.

Epäilen että vapaa tahto on vain illuusio, joka johtuu tiedon puutteesta. Niin kauan kuin emme tiedä kaikkia ihmisen fysiikkaa koskevia sääntöjä ja tilanteiden määreitä, emme pysty ennustamaan mitä tapahtuu. Onko vapaa tahto vain kiertoilmaisu puutteelliselle tiedolle? Mitä mieltä sinä olet?
Olen aika samaa mieltä. Asialle olen uhrannut ehkä vähän liikaakin aikaa. Jotkut ovat sitä mieltä, että kvanttimekaniikan uncertainty principle olisi osoitus vapaasta tahdosta tai jopa jostakin deiteetistä, itse en ole tästä samaa mieltä.

Käytännössähän tällä ei ole mitään väliä, koska jos kaikki on ennaltamäärättyä, niin en voi vaikuttaa käytökseeni enkä siten tehdä harkitsemattomia päätöksiä ellei niin ole ennalta määräytynyt. Ja jos kaikki ei ole ennaltamäärättyä niin on hyvä pohtia asioita etukäteen, ennen kuin "valitsee". Eli samaan lopputulokseen tässä kuitenkin tullaan :cool:

Sen sijaan ei ole mahdollista ennustaa tulevaisuutta vaikka kaikki olisi ennaltamäärättyä, sillä jos tiedät hiukkasen nopeuden, et tiedä sen sijaintia, ja mitä tarkemmin tiedät sen sijainnin, sitä vähemmän tiedät sen nopeudesta.
 
ei ihan
[QUOTE="vieras";23452009]Eli ihan samat on sitten rokotekriittisen lapsikin saanu kun mun jotka saa kyllä kaiken mitä neuvolasta tarjotaan[/QUOTE]

siis kyllähän pneumokokki ja rota kuuluu rokotusohjelmaan ja ap ei niitä ole ottanut.
 
[QUOTE="vieras";23452009]Eli ihan samat on sitten rokotekriittisen lapsikin saanu kun mun jotka saa kyllä kaiken mitä neuvolasta tarjotaan[/QUOTE]

Neuvolassa tarjotaan myös influenssarokotuksia (sekä kausi- että sika, tosin se sika taidettiin keskeyttää), nykyään myös rotavirus- ja pneumokokki. Muttajuu, en todellakaan kaikista rokotteista kieltäydy, vaan tarpeiden mukaisesti. Niin, ettei rokotteiden haitat olisi suurempia kuin hyödyt. Tai siis että suurimmalla todennäköisyydellä hyödyt voittaisivat haitat.

En ole kovinkaan ehdoton missään, toisin kun palstalla annetaan ymmärtää.
 
[QUOTE="vieras";23452132]''Jos'' teillä juotais maitoa niin minssä muodossa sitä juotais?
Olisko se tilamaitoa vai jotain muuta?
Mä tiedän että sä vastustat lehmänmaitoa ihmisravintona.[/QUOTE]

Vaikea kyssäri :D Luomukevytmaitoa olen ostanut satunnaisesti ruoanlaittoon, perhepäivähoitajana kun esim riisi- ja ohrapuurot ovat kätevää ja halpaa ruokaa. Tilamaitoa me juotais jos jostain syystä olisi "pakko", tai sitten luomutäysmaitoa jos sitä valmistettaisiin. Soijamaitoa ja kauramaitoa käytän myös satunnaisesti ruoanlaittoon, tyyliin 4-5 krt vuodessa.
 
[QUOTE="vieras";23452143]:D oho. Olen liian kauan ollu palstalta pois ku en näin suurta uutista ole kuullut. Et te olette suudelleet? Onko teillä ihan suhdekkin?[/QUOTE]

No riippuu nyt miten suhteen määrittelee. En viitsisi asiaa enempää ruotia täällä :) Kun se on tytsinkin asia.
 
minä,
Valehtelun SM-kilpailut: Akat valehteloo parahiten
julkaistu tänään klo 22:18, päivitetty tänään klo 22:20

Valehtelun Suomen mestaruuden on voittanut kauhavalainen Maija-Liisa Isosomppi. Kortesjärvellä pidetyn erittäin tasokkaan kilpailun toiseksi tuli Ristiinasta kotoisin oleva Eeva Koskinen. Vasta kolmannelta sijalta löytyy kilpailun ensimmäinen mies, kauhavalainen Kauno Luoma.

- Kilpailu oli äärettömän tasainen. Kaikki osasivat kertoa seitsemän minuuttia kestävän yhtenäisen tarinan erittäin hyvin ja noin 300-päinen yleisö sai taatusti vastinetta tapahtumalle, kertoo Kortesjärven Ylikylän Nuorisoseuran puheenjohtaja Joonas Autio.

Aution mukaan viimeistään nyt tuli todistettua, että myös naiset osaavat valehdella.

- Jos seitsemästä osanottajasta kaksi on naisia ja he vievät ensimmäiset sijat, niin uskottava on, Joonas Autio kertoo, ja vakuuttaa järjestäjänä puhuvansa totta.

Autio muistuttaa, että kilpailu järjestetään uudelleen ensi vuonna. Nyt kisailtiin 17. kerran.

YLE uutiset
 

Yhteistyössä