Nuoret vauvakuumeilijat

Nettte, ääh ! Mulla meinaa ihan kyyneleet nousta kohta silmii ! En osaa vastata, että miks :D Ehkä vamraa siks, ettei kukaa oo mua ikinä tollee skarpannu ja joku toivoo mulle/meille jotaki hyvää :)

Noihin rattaisii ja muihin... Mulla on vielä se aika, että pyrin välttämää kaikkia vauva/lapsi juttuja... Aiheuttaa mulle vielä negatiivisia tuntemuksia ja ajatuksia : / Ei nää foorumit mulle aiheuta samanlaisia fiiliksiä, kun sitte konkreettisesti, kun huomaat sen raskaana olevan naisen seisovan sun eessä tai joku työntää vauvan rattaita tai joku puol tuntematon kaveri päivittää fb, jotaa vauva uutisia... Niitä tilanteita, kun pystyis välttämää. Tosin en sitten vaa katso sinne päin, missä se 'möhömaha' kävelee jne :D

Tietysti mä sillo innostuneena kerkesin sen vauva-lehdenki tilaamaa... Joten muistutus tulee postissa vielä parin kuukauden ajan... Neki lehdet menee suoraa kaappii piiloo, muitten neuvolalehtisten ja äitiyskorttien sekaa... Onpahan sit luettavaa, kun aika tulee :D
 
Oot Saaaris eksynyt oikeeseen paikkaan me ollaan juuri sitä varten että tietaan ja tsempataan toisiamme tässä hommassa!

Mäkin kyllä innolla odotan kun joku teistä ilmottaa, et nyt tärppäs!

Hei muuten mistä päin suomee ootte. Ootteko yhtää kuulleet tai perehtyneet millainen neuvola ja muuta teijän kotipaikkakunnalta löytyy?:)
 
Jyväskylän lähistöltä oon mä. Mä tiiän, että missä neuvola on mut se onki ainut tieto. En tiiä yhtää et millasia neuvolan tätejä on enkä muutakaan. Voi ku pääsis jo pian soittamaan neuvolaan aikaa.

Tänään kävi se mun kaveri 5kk vauvansa kanssa meillä. Käytiin sit kaverin kanssa tupakalla niin annoin vauvan miehen syliin. Oli ihana tulla takas, kun mies jutteli vauvalle ja vauva vaan nauro. Niin sulosia molemmat.
 
Itte oon täältä suuresta kymenlaaksosta ;) Ja isännän kanssa just muutettii vähän aika sitte maaseudulle (päätös tehtii ennen ku se plussa tuli) :) Ja neuvolaa ei kumminkaa ollu matkaa, ku 14km... Mutta se terveydenhoitaja on ollu kaikista mahtavin mihin oon törmänny ! Sain mennä vielä keskeytyksen jälkee juttelee ja sano, että tuu uudestaa, jos siltä tuntuu ja isäntäki voi tulla, jos haluaa. Oli niin helposti lähestyvä ja sille uskals asioist kertoo. Harmittaa vaa, jos kohta taas muutetaa ja en voi enää sen tädin kanssa tekemisissä olla, jos keskustan läheisyytee taas muutetaa :( En tiedä sitte, että miten tuolla keskustassa päin homma kulkee. Oon vähän kuullu, että aika laidasta laitaa noi neuvolan tädit on :s
 
Hyvä minä kysyn mutten itse vastaa :D

Mä oon tosiaan Hämeenlinnasta ja mitä oon kuullu tosta nauvola hommasta nii ei oo mitään kauheen loistavaa. Tosi usein vaihtuu tädit sielä ja pahimmallaan on aina uus tyyppi kun menet sinne..
 
Saaaris paljon voimia <3

itsekin koin syksyllä 2012 keskenmenon ja kyllä sitä niin vaan ensimmäisen vuoden mietti nyt olisin näin ja näin pitkällä ja että nyt olisi lapsi niin ja niin vanha. Kyllä se ajan kanssa helpottaa <3
 
Heipsan!
Liityn itsekkin tähän keskusteluun! Olen tällä hetkellä myöskin 20 vuotias ja meilläkin ehkäisy jätetty pois helmikuun lopulla. :) Avopuolisoni on vuotta vanhempi. Molemmat ollaan kesän lapsia, eli tulevana kevään/kesänä täytän itse 21 ja mies 22. Yhdessä ollaan oltu n. 1,5v, mutta molemmista tuntuu että lapsi olisi erittäin tervetullut maailmaan. :)

Itsellä ollut vauvakuume jo 16-vuotiaasta asti, mutta tähän asti sain mieleni maltettua ja helmikuussa miehenkin mielen muuttumaan. Nyt sitten molemmat odottavat kovasti, josko pikkuinen haluaisi ilmoittaa tulemisestaan.

Kauanko teillä ollaan yritetty? Kuinkahan kauan yleensä menee aikaa pillereiden lopettamisen jäljeen, että tärppää? Mulla itselläni menkat on ollu heti pillerien lopettamisen jälkeen ihan säännölliset, aivan kuten ennenkin.

Onko teillä muilla mitään säännöllistä lääkitystä? Mulla on kaksisuuntaiseen ketipinori 75mg. Jos iloiset uutiset joku päivä tulee, pitänee heti marssia lääkäriin puhumaan lääkityksestä. Ainakin ohjeselosteessa sanotaan, ettei kannata käyttää raskauden aikana. En tosin viitse itse sitä nyt lopettaa, kun muuten tulee syöksy pohjamutiin. Ja sitä nyt en halua minä itse eikä varsinkaan kukaan lähellä oleva... :)
Mitä tuohon greippimehuun tulee, niin itse en sitä ainakaan voi kokeilla. Ketipinoria syödessä kaikki missä on greippiä, on kielletty... Tehostaa lääkkeen vaikutuksen.

Mietin tässä näitä kaikkia viestejä lukiessani, että varmasti muutamat (toivon tietysti että kaikki!) onnistuvat raskautumaan ja kun kaikki nuoria ollaan, niin varmasti voidaan tätä ketjua jatkaa? Jokainen saa vertaistukea toisiltaa. Omassa lähipiirissä ei ole kellään lapsia, mutta tuntuu että taas tutuilla ja puolitutuilla syntyy kokoajan vauvoja. Tekee ihan sietämättömäksi vauvakuumeen! :D
 
Rosmariini tervetuloa mukaan. Meillä on yritetty kaksi vuotta tosin taukoa oli viime vuoden toukokuusta loppu vuoteen. Mutta vähä yli kaksi vuotta sitten yritys alkoi. Ja itse suosittelisin etukäteen juttelemaan lääkärin kanssa lääkkeestä ja kertomaan että yritettä lasta :)
 
Jozzuuuh, kiitos :) <3 Ja kyllä pahemmasta yli päästy, mutta aika korjaa haavat. Ei voi minkää... Sääli vaan, ettei toi henkinen puoli palaudu yhtä nopeesti, kun fyysinen...

Pillereitten jälkee, aika yksilöllistä :) Toisilla voi tärpätä heti, kun taas toisilla voi mennä vähän pidempää. Ihan kropasta kiinni :)

Meillä nyt yk 2 käynnisty, ton keskeytyksen jälkee :) eikä säännöllistä lääkitystä täälläpäin :)
 
Ihanaa, että meitä tulee lisää koko ajan! Tervetuloa joukkoon rosmariina :)

Ehdottomasti ketju jatkuu ja mun puolesta myös silloin kun niitä plussia alkaa satelemaan. Tää on niin terapeuttista jutella teille täällä ja saada neuvoja ongelmiin.

Meillä ollaan jätetty ehkäisy helmikuun alussa ja siitä asti yritystä ollut, nyt jos ne menkat sieltä saapuu niin ensi kierrosta sitten alan tikuttamaan ovista. Mulla kanssa kierto on pysynyt säännöllisenä ja samana vaikka pillerit lopetinkin.

Säännöllisenä lääkityksenä mulla on migreeniin estolääkitys joka on myös kielletty raskausaikana tai ainakaan sitä ei suositella. Ja sitten jos kohtaus sattuu iskeen niin niihin on myös kovat lääkkeet. Että jos meille plussa suodaan niin näistä täytyy kanssa keskustella lääkärin kanssa.
 
Mulla itselläni loppui hoitosuhde terapeuttiin, kun tuntui että olo meni vain kamalammaksi, kun väkipakolla piti terapiassa käydä ja kertoa elämästä. Terapeutti oli sitten sitä mieltä, että parempi kun otan itse yhteyttä jos siltä tuntuu ja voin sanoa että elämänilo palautui aika hurjaa vauhtia heti terapian lopettamisen jälkeen! Ainoa huono puoli on, että aikaa lääläriin on hyvin vaikea saada ilman pysyvää hoitosuhdetta, ja tässä ollaan nyt odoteltu lääkäriin kutsua 6kk. :( Sinne kun ajan saisi, niin pääsisi puhumaan nykyisestä tilanteesta. Mutta jos tässä nyt onnistaa, niin sitten tietysti marssin ihan yleislääkärille. :)
 
Rosmariina, voiko oikeesti mennä 6kk, että lääkäri ei soita ? :eek: Olettaisin, että sun tapauksessa olis kuulunu vähä aikasemmin... No tiedä sitten... Vaikka ite terveydenalalla töissä oon, nii aika pettyny oon terveydenhuoltoo :D Ja tietysti myös senki takia, mitä palvelua itte joskus saannu...

Muoks
Ja ainut asia mikä tossakin asiassa auttaa on se, että itte tietää mitä haluaa ja mitä vaatii. Valitettava fakta sairaaloissa. Ainaki itte oon asian huomannu.. Mutta suosittelen ottaa yhteyttä, kun kerta vauva-haaveet mielessä ;)
 
Viimeksi muokattu:
Jep ompa hassua ettei puoleen vuoteen oo kuulunu mitään.

Välillä kyllä itelläkin meinaa hermot palaa ton julkisenpuolen terveydenhoidon kohalla. Ei sais yleistää joo, mutta tää mun kotikaupunki on kyllä niin tunnettu siitä että terveyskeskus kannattaa mielummin kiertää kaukaa..
 
viime syksynä soittelin ja sanoivat lähettävänsä ajan postitse mielenterveysosastolle, mutta eipä oo kuulunu... Liekköhän sitten tosiaan unohtunut koko asia? :D Pitäis tosiaan soitella uudemman kerran ja kysellä asian perään. :)

Jostain kuitenkin lueskelin että ketipinor raskauden alussa ei vaikuta, niin kuin raskauden viimeisen kolmanneksen aikana. Joten tuskin tässä suurta hätää on. Ja annoskin on suhteellisen pieni. Moni muu syö kuitenkin 100-400mg ketiä. :)
 
Rosmariina tervetuloa! Meillä yritys alkanu marraskuun lopussa ja mulla pitkä kierto niin eilen alko yk5. Nyt veny tämä kierto 46 päivään ja toivon niin paljon, ettei jatkossa tulis näin pitkiä. Kannattaa kyllä kysyä noista lääkityksistä mahdollisimma pian ettei vaan tulis mitään ongelmia raskaudessa. Mä ainakin jatkan mielelläni juttelua vaikka joskus plussaisinkin. Ja mukavahan se olis, jos joukossa olis pari mammaakin :)
 
Voi hyvinki olla, että unohtunu/ sun paperit jäänny johkuu lojumaa ja sitte hävinny tai vastaavaa. Mulla oli käynny kerran sillee, että viiminen kirjaus oli joskus ollu vuonna 2010 ja olin kumminki rampannu lekurissa lenssukierteen takia ja mitä muuta nyt ollukkaa... Ja omalle isälle käynny kans, että oli lekurin paperit kadonnu. Sille tehty kumminki pari leikkausta vuosin saatossa, että jos henkivakuutuksen ottais, nii terve mies olis :D

Mun henkilökohtainen mielipide/aatos noihin lääkkeisii raskauden aikana, mitä oon kovasti miettiny, että miks ne alussa olis ok juttu, mutta viimisellä kolmanneksella ei ? Loogisesti jos ajattelee, nii kaks ensimmäistä kolmannesta on niitä ätrkeimpiä aikoja, kun alkio kehittyy sikiöks ja sitte vuorollaa lähtee kehittymää aivot, hermostot, sisäelimet jnejne. Pitää varmaa joskus joltaa viisammalta kysyä :D

Mutta tämä oli mun henk.koht. mielipide/ajatus !! Kaikki kumminki vaikuttaa kaikkee
 
Saaaris, oon samaa mieltä! Melkein kaikissa lääkkeissä juuri se viimeinen kolmannes on mainittu. Mulle itselleni tulee henkilökohtasesti tosi vaikeeta ketin lopettamisesta, kun sillä on nukuttava vaikutus. Oon syönyt kyseistä lääkettä jo reilusti yli 2v ja ilman tuota lääkettä en pysty nukahtamaan.. :( Oon vähän kavereilta kysellyt että onkohan olemassa jotain mikä auttaisi nukahtamaan ilman että olisi vaikutusta raskauteen (sikiöön), kun toinen on sairaanhoitaja ja toinen ensihoidossa. Tietystikkin jos tässä nyt onnistaa niin teen kaikkeni! :) Ehdottomasti jätän ketin pois jos lääkäri niin määrää. Varmasti on olemassa muitakin lääkkeitä kaksisuuntaiseen ja masennukseen mitä voi raskauden aikana syödä. Tämän takia tietysti toivoisin jo pian lääkäriinkin pääseväni asiasta puhumaan. Voitaisiin tehdä kaikki mitä vain pystyy omassa tilanteessani, että onnistuttaisiin. :)

Mulla itselläni menkat loppu eilen ja tästä kierrosta nyt ajattelin sitten kokeilla ovutestejä. Katsotaan mitä tulee. :)
 
jozzuuh, minä myös. Pelkään vaan tuon ketin lopettamista ilman lääkärin lupaa, kun siitä ei hyvää seuraisi. Pitänee heti maanantaina ottaa taas yhteyttä lääkäriin, niin josko siltäki kantilta asia vähän etenisi... :)
 
Kyllähän niihin huomiota kiinnittää :) En mäkää tossa 'raskaudessa' uskaltanu edes buranaa ottaa, ku päätä särki joskus monta päivää peräjälkee... Mullakin, kun on vähä migreenitaipumusta. Tai no... Sillo ku neuvolassa ja ultrassa kävin, nii migreeni todettiin :D Sillä perusteella, että neuvolan tädille olin sanonu, että taipumus on, diagnoosia lääkäriltä ei, mutta nyt todettu migreeni ?? :D

Mutta yritä selvittää asia :) Pääasia on, että saat selvyyden ja voi kumminki hyvällä omatunnolla tarvittavia lääkkeitä syödä, jos asia kovasti mietityttää :)
 
Jos olet raskaana tai imetät, epäilet olevasi raskaana tai jos suunnittelet lapsen hankkimista, kysy lääkäriltä neuvoa ennen tämän lääkkeen käyttöä. Älä käytä Ketipinoria raskauden aikana ennen kuin olet keskustellut lääkärin kanssa.

Jos äiti on käyttänyt Ketipinoria raskauden kolmen viimeisen kuukauden aikana, vastasyntyneellä saattaa esiintyä oireina esim. vapinaa, lihasten jäykkyyttä tai heikkoutta, uneliaisuutta, levottomuutta, hengitysvaikeuksia tai syömisvaikeuksia. Jos vauvallasi esiintyy näitä oireita, ota yhteys lääkäriin.

Jos imetät, älä käytä Ketipinoria.


Lääkeinfo.fi

rosamariina, joten ota yhteys lääkärii, että keksii sulle ratkaisun ! :) Hirveesti en oo tohon lääkkeesee perehtyny, mutta eiköhän tässä nykymaailmassa joku keino löydy :) Ilmottele sitte, kun saat asiaa selkeyttä, jos haluat kertoa :)
 
Juu, juuri tuon olen lukenut! :) Oman päätöksen mukaan toistaiseksi menen niin, että sitten kiireellä lääkäriin jos se plussa sieltä tulee. Ellei nyt sitten sitä kauan odotettua aikaa satu tulemaan, tai soittamalla saa pikaisesti aikaa. Kuitenkin vasta kolme kk yritetty, niin en asian kanssa sinänsä kiirehdi. Vähän katkerasti luovun ketipinorista, kun niin moni lääke ennen sitä ei toiminut. :( Itseasiassa tässä kokeilin ollakkin ilman ketipinoria jokunen aika sitten ja elämältä putosi pohja taas. Tietysti kun onnen päivä saapuu, niin lopetan tuon ketin riemusta hyppien! Omalla ololla ei siinä välissä ole merkitystä, kunhan pieni on turvassa. :) Tässä vaiheessa luulen tuon aiheuttavan vain sen, että raskautuminen on vaikeampaa. Otan kuitenkin nyt heti maanantaina yhteyttä lääkäriin ja kyselen että ovatko unohtaneet asian. Kiitos paljon, kun kommentoitte näihin mitä oon miettiny pitkään!
 

Yhteistyössä