Onko sinulla kysyttävää romanikulttuurista? Romaninainen paikalla.

  • Viestiketjun aloittaja kaalo juuli
  • Ensimmäinen viesti
???
Eli siis käytännössä asunnosta on pakko muuttaa pois jos joku kuolee siellä? Miten vastasynnyttänyt äiti tekee itselleen ruokaa jos isä on töissä. Mitäs jos joku muu huone on kylpyhuoneen ja makuuhuoneen välissä ja tulee tarve kulkea alasti siitä läpi? Pukeutuuko naiset siihen hameeseen siis ekan seksikokemuksen jälkeen? Onko hame jo valmiina odottamassa kun on aikeissa harrastaa seksiä (muutenhan joutuu kulkemaan huoneistossa ilman sitä).
 
"Elli"
Miten te romaninaiset pukeudutte kesähelteillä? Ei Kai niitä raskaita hameita voi aina käyttää? Kiitos mielenkiintoisesta ketjusta ja kärsivällisistä vastauksista! Sinut olisi mukava tuntea ihan "livenäkin" :) Ja ihanaa pääsiäistä!
 
"vieras"
Mua kiinnostas vanhukset, eli hoidetaanko heidät kotona/kuka hoitaa, miten kotihoidon käynnit? Olin yhdessä vanhainkodissa työharjottelussa, ja siellä oli hetken eräs romani-mummukka. Hän kuitenkin muutti takaisin kotiin pian, en tiedä tarkemmin syitä tähän. Mummukka oli kyllä vallan mainio, tykkäsin kovasti :)
 
Olen lukenut suurella mielenkiinnolla ketjua ja nyt tässä mietinkin että asuuko meidän kylällä ne epämääräisimmät mustalaiset.
Olin tässä errän kerran tankkaamassa ja paikalle ajoi mustalaisnaiset, lapsi etupenkillä toisen mustalaisnaisen sylissä.. He tankkasivat ja lähtivät. Sanoin kassalla että taidettiin lähteä just maksamatta, niin ensin myyjä sanoi että jos vaan siirtää autoa.. Minä sitten siihen että ai omaan pihaan kun kuitenkin oli mustalaisia. Myyjä siihen että arvaappa oliko eka kerta.
Olin kaupassa ja paikalle tuli kaksi mustalaisnaista pojan kanssa. He ostivat hedelmiä ja sitten tämä poika oli että mikä toi on. Toinen siihen että se on munakoiso, maista sitä. No poikahan maistoi ja laittoi sen takaisin hyllyyn ja naiset vaan nauroi... He kuulema tiesivät sen olenvan pahaa, mutta oisko pitänyt ostaa jopa se maistelun jälkeen.
Kerran samaisessa kaupasssa, tuli perhe.. Tytöllä oli kännykkä josta hän huudatti erittäin suurella volumilla ikivihreitä. Vaikka laulaääntä olikin niin ei sen koko perkeleen perheen olis tarvinnut laulaa mukana koko kauppareissua!
On muitankin kokemuksia, mutta en jaksa nyt jaaritella, ymmärrät varmaan pointin. Joten minun on hirveän hankala kokea mukavaa mustalaista, koska jotenkin vain asiat ovat kääntyneet teitä vastaan. Olisko se niin vaikea kaikesta huolimatta olla niinkuin valtaväestö, eikä tuoda sitä sitä omaa kultturiaan niin voimakkaasti?! Toki kaikki kulttuurit ovat tärkeitä ja niitä tarvitaan, mutta joskus vaan pitäisi sopeutua..
 
[QUOTE="jep";28272165]Minulla olisi vielä kysymys matkustelusta. Edesmennyt ukkini tapasi leikillään puhua "mustalaisverestä" kuullessaan jonkun lähtevän lyhyen ajan sisään monetta kertaa matkalle. Tämä varmaan viittasi historiallisiin juttuihin, mutta matkusteletteko nykyään paljon vai vähän vai onko ihan perhekohtaista? Rajoittaako kulttuuri matkustelua, reissussahan joutuu usein yöpymään pienissä tiloissa, ja esim sukulaisten luo majoittumisessa lienee omat mutkansa?[/QUOTE]

Miusta nykyään reissaillaan vähemmän. Tietysti ne, joilla ei ole lapsia (=ovat vapaampia kulkemaan) reissaavat ja kulkevat enemmän. Mie sanoisin, että nykyään tuo matkustelun määrä on ihan perhekohtaista. Joku tuntuu reissaavan joka viikko ja jotkut taas pysyttelee tiiviisti kotonaan. Myö kuulutaan jälkimmäiseen porukkaan, tosin meitä kyllä sitoo myös miehen työ ja mielellään sitten koko perheellä lähdetään kun lähdetään.

Kulttuuri rajoittaa matkustelua siinä määrin, että paikkakunnille, joilla on sopimattomia (sen suvun jäseniä, jonka kanssa joku suvusta on aiemmin ottanut yhteen) ei mennä, ja niitä pyritään välttämään. Jos on pakko ajaa sitä kautta niin ajetaan, mutta koetetaan ajoittaa se ajaminen sellaiseen ajankohtaan, ettei olisi todennäköistä nähdä niitä paikallisia. Mitäänhän ei todennäköisesti tapahtuisi, mutta eipähän sitten tule jälkipuheita.

Sukulaisten luo majoittumisessa on kyllä omat ongelmansa. Vanhempien ihmisten luo ei yleensä majoituta, koska vessassa käynnit, samaan makutilaan majoittuminen oman puolison kanssa ym. ovat pannassa. Yleensä siis mennään oman ikäluokan edustajan luokse yöksi, siellä voi olla vapaammin.

Ulkomaille voi matkustella ihan vapaasti, minne nyt sitten haluaa lähteä :) Mustalaisten suosiossa on Espanja, Turkki ja arabiemiraateista Dubai. Kahdessa jälkimmäisessä yhdistyy yleensä lomailu ja rennosti ottaminen, sekä hyöty; ostetaan kankaita ja asusteita itselle sekä myytäväksi.
 
Eli siis käytännössä asunnosta on pakko muuttaa pois jos joku kuolee siellä? Miten vastasynnyttänyt äiti tekee itselleen ruokaa jos isä on töissä. Mitäs jos joku muu huone on kylpyhuoneen ja makuuhuoneen välissä ja tulee tarve kulkea alasti siitä läpi? Pukeutuuko naiset siihen hameeseen siis ekan seksikokemuksen jälkeen? Onko hame jo valmiina odottamassa kun on aikeissa harrastaa seksiä (muutenhan joutuu kulkemaan huoneistossa ilman sitä).
Kyllä näin on. Yleensä asuminen ja oleminen tilassa jossa joku on kuollut, koetaan muutenkin epämukavaksi.

Jos asunnon haluaa säilyttää puhtaana, pitäisi olla saatavilla joku toinen (nainen) joka tekee keittiötyöt. Yleensä apua on saatavilla ja siinä saa äitikin eräänlaista ylimääräistä lomaa.

Vaatteet puetaan päälle silloin kun poistutaan makuuhuoneesta tai kylpyhuoneesta, ja otetaan sitten tarpeen tullen taas pois kun saavutaan päämäärään. :)

Mustalaisvaatteet pitäisi oikeaoppisesti olla päällä jo ennen, kuin ensimmäinen seksikokemus hankitaan, koska eihän sitä ensimmäistä kertaa haluta kuitenkaan julkistaa tai tarkkaan kertoa, milloin asia on tapahtunut. Pitäisi siis laittaa hameet päälle vielä, kun asustelee lapsuudenkodissaan ja opetella rauhassa kotona niitä asioita, joita esim. käyttäytymisen suhteen vaaditaan. Mie näen, että juuri tällainen toimintapa on yleistynyt paljolti, koska se on kaikin tavoin paljon parempi niin.

Toisaalta edelleen on paljon tyttöjä, jotka hankkivat sen ensimmäisen seksikokemuksensa silloin, kun lähtevät "miehen matkaan" eli silloin kun lähdetään hakemaan yhteistä elämää toisen kanssa karkaamalla. Oikeasti hameet pitäisi olla päällä jo ennen kuin kotoa lähdetään, mutta aina näin ei ole. Silloin hame pitäisi saada päälle reissun päällä. Ompelimot on kuitenkin yksilöllisiä sen suhteen, kauanko hameen saannissa kestää, joten voi olla, että vanhemmat hakee tytön pois ennen kuin tämä ehtii saada vaatteensa. Hameet pitäisi sitten laittaa päälle heti, kun se vain on mahdollista. (Voi esim. olla että joku läheinen ystävä tai sukulainen antaa tytölle väliaikaisesti tai kokoaikaisesti hameen, jotta mentäisiin tapojen mukaan.)
 
[QUOTE="Elli";28272909]Miten te romaninaiset pukeudutte kesähelteillä? Ei Kai niitä raskaita hameita voi aina käyttää? Kiitos mielenkiintoisesta ketjusta ja kärsivällisistä vastauksista! Sinut olisi mukava tuntea ihan "livenäkin" :) Ja ihanaa pääsiäistä![/QUOTE]

Samalla tavalla kuin yleensäkin, pakko näitä vaatteita on pitää kesäkuumillakin :) Silloin on kyllä tapana, että käytetään mahdollisimman ohuita ja vaaleita röijyjä ja vaaleita essuja, jotta tumma hame ei niin vetäisi aurinkoa puoleensa. Vaikka eihän tuo täysin auta..

Ulkomailla ollessa pitäisi samalla tavalla pukeutua hameisiin ja röijyihin, mutta käytännössä ulkomailla ollaan lomalla, joten siellä voi vähän irrotellakin.

Kiitos siulle mukavasta kommentista ja mukavaa Pääsiäisen jatkoa sinnekin!
 
huokiaKISJ
Mä olen itse romani. Meillä hypitään pitkin pöytiä, käydään yläkerrassa, ollaaan joskus jopa alasti keittiössä (voi kamalaa nyt keittiö on nähnyt meidät ilman vaatteita), ym. ym. mun mielestä kaikki tuollaiset kulttuuri säännöt ovat erittäin typeriä. Pääasia on musta että osataan käyttäytyä kaikkien ihmisten seurassa kunnolla, kunnioitetaan toista ihmistä, pukeudutaan säädyllisesti jne. Ei tehdä elämästä liian vaikeaa koska kuitenkin tänä päivänä se on romaneiden keskuudessa pelkkää teeskentelyä, se mitä muut ei nää niin sitä tehdään vaikka minkälaista... teeskennellään sitten niin mustalaista kun on muita paikalla.
 
"vieras"
Jos synnyttänyt nainen ei saa mennä keittiöön niin missä hän sitten syö? Ja kuka hakee esim. korvikkeen vauvalle yöllä jos äiti ei saa keittiöön astua, mieskö? Ja pitääkö yölläkin pukea kaikki releet niskaan jotta voi mennä vaihtamaan vauvalle vaipan kylppäriin?
Ja mistä te tiedätte jostain asunnosta onko se likainen vai ei? Esim. kaupungin vuokra-asunto, voiko siitä kieltäytyä sillä perusteella että on likainen ja saada uuden "puhtaan" tilalle? Tosi hankalia sääntöjä ja täytyy tunnustaa etten yhtään ymmärrä miksi moisia pitää pitää. Naurettavaa tuokin ettei voi omassa kotonaan pukeutua miten haluaa, vaan suihkun jälkeen pitää vetää koko puku päälle että voi hipsiä makkariin jossa riisutaan taas kun ei sitä kukaan edes näe jos on yksin kotona. En pahalla tarkoita, en vaan ymmärrä.
 
[QUOTE="vieras";28272958]Mua kiinnostas vanhukset, eli hoidetaanko heidät kotona/kuka hoitaa, miten kotihoidon käynnit? Olin yhdessä vanhainkodissa työharjottelussa, ja siellä oli hetken eräs romani-mummukka. Hän kuitenkin muutti takaisin kotiin pian, en tiedä tarkemmin syitä tähän. Mummukka oli kyllä vallan mainio, tykkäsin kovasti :)[/QUOTE]

Periaate on se, että vanhukset pitäisi hoitaa kotona. Yksi syy on se, että omien hoitaminen ja heistä huolehtiminen on eräänlainen kunniakysymys, ja toinen syy taas se, että varsinkin mustalaisvanhus saattaa kokea kovaa yksinäisyyttä esim. vanhainkodissa, yleensähän vanhusten luona (ainakin meillä) käydään päivittäin. Kolmas syy on se, että ajatellaan vanhuksen pysyvän virkeänä silloin kun hän on kotihoidossa, ja helposti puolestaan laitostuvan vanhainkodissa, palvelutalossa tms.

Vanhusta voi hoitaa joku läheinen, ja riippuu ihan tapauksesta, miten häpeäkysymysten kohdalla menetellään. Mie tiedän tälläkin hetkellä erään äidin ja tyttären, joilla on tällainen hoitosuhde keskenään. Tytär hoitaa äitiään niiltä osin kuin äiti hyväksyy, ja äiti siis sanelee ehdot tyylillä "Siehän et voi miun pesua hoitaa, niin tilataan pesijä" ja niin edelleen :) Miusta vanhuksille suunnattuja kotipalveluita käytetään aika paljon; siis ihan lääkkeiden jakoa, pesuapua, sitä että joku käy tarkistamassa voinnin, siivousapua, jne. Toisaalta jälkimmäisin näistä tulee aika hyvin hoidettua omaisten avullakin, yleensä. Mutta ainahan aika ei riitä ja voi olla, että vanhus asuu jostain syystä ihan yksinään toisella paikkakunnallakin. Harvemmin kyllä näin.
 
Olen lukenut suurella mielenkiinnolla ketjua ja nyt tässä mietinkin että asuuko meidän kylällä ne epämääräisimmät mustalaiset.
Olin tässä errän kerran tankkaamassa ja paikalle ajoi mustalaisnaiset, lapsi etupenkillä toisen mustalaisnaisen sylissä.. He tankkasivat ja lähtivät. Sanoin kassalla että taidettiin lähteä just maksamatta, niin ensin myyjä sanoi että jos vaan siirtää autoa.. Minä sitten siihen että ai omaan pihaan kun kuitenkin oli mustalaisia. Myyjä siihen että arvaappa oliko eka kerta.
Olin kaupassa ja paikalle tuli kaksi mustalaisnaista pojan kanssa. He ostivat hedelmiä ja sitten tämä poika oli että mikä toi on. Toinen siihen että se on munakoiso, maista sitä. No poikahan maistoi ja laittoi sen takaisin hyllyyn ja naiset vaan nauroi... He kuulema tiesivät sen olenvan pahaa, mutta oisko pitänyt ostaa jopa se maistelun jälkeen.
Kerran samaisessa kaupasssa, tuli perhe.. Tytöllä oli kännykkä josta hän huudatti erittäin suurella volumilla ikivihreitä. Vaikka laulaääntä olikin niin ei sen koko perkeleen perheen olis tarvinnut laulaa mukana koko kauppareissua!
On muitankin kokemuksia, mutta en jaksa nyt jaaritella, ymmärrät varmaan pointin. Joten minun on hirveän hankala kokea mukavaa mustalaista, koska jotenkin vain asiat ovat kääntyneet teitä vastaan. Olisko se niin vaikea kaikesta huolimatta olla niinkuin valtaväestö, eikä tuoda sitä sitä omaa kultturiaan niin voimakkaasti?! Toki kaikki kulttuurit ovat tärkeitä ja niitä tarvitaan, mutta joskus vaan pitäisi sopeutua..
No miusta maksamatta jättäminen tai muiden häiritseminen ei kuulu kulttuurin esille tuomiseen. Miusta kulttuurin tekee pikemminkin muut asiat :) Miusta meidän ei tarvitse olla kuin valtaväestö, mutta kyllä mie olen sitä mieltä että osalla porukasta olisi opettelemista siinä, miten ollaan julkisilla paikoilla.
 
Mä olen itse romani. Meillä hypitään pitkin pöytiä, käydään yläkerrassa, ollaaan joskus jopa alasti keittiössä (voi kamalaa nyt keittiö on nähnyt meidät ilman vaatteita), ym. ym. mun mielestä kaikki tuollaiset kulttuuri säännöt ovat erittäin typeriä. Pääasia on musta että osataan käyttäytyä kaikkien ihmisten seurassa kunnolla, kunnioitetaan toista ihmistä, pukeudutaan säädyllisesti jne. Ei tehdä elämästä liian vaikeaa koska kuitenkin tänä päivänä se on romaneiden keskuudessa pelkkää teeskentelyä, se mitä muut ei nää niin sitä tehdään vaikka minkälaista... teeskennellään sitten niin mustalaista kun on muita paikalla.
Ketähän sie mahdat olla, rupesi kiinnostamaan.

Tuollainen elämäntyyli varmaan sopii teille ja miusta on hieno juttu että teillä on löydetty oma tapa olla välittämättä muista. Myökin ollaan tyytyväisiä elämäämme näin, vaikka siun kirjoituksen perusteella meidän tavat olla ja elää eroaakin toisistaan. :)

Miusta aito mustalaisuus ei koostu teeskentelystä. Se mustalaisuus, joka tulee sydämestä, ei ole miusta sitä, että teetetään itsestä parempaa kaaloa kuin ollaankaan. Mustalaisuus on paljon muutakin kuin tapoja, eikä mustalainen rakennu tavoilla, mutta kyllä miusta oikeat tavatkin kuuluu asiaan, jollakin tavalla. Ja tapahan se säädyllisesti pukeutuminenkin on.

Kyllä miekin silti kallistun sille kannalle, että tärkeää on, että osaa käyttäytyä muidenkin kuin mustalaisten seurassa ja että osaa kunnioittaa kaikkia ihmisiä. Nämä asiat silti varmaan lähes jokainen kaalo opettaa lapselleen, jollei ajatusmaailma ole pahasti vinksallaan. Miusta toisten ihmisten kunnioittaminen rotuun katsomatta ja normaaliset, kaikkien kesken hyväksytyt käytöstavat ei sulje pois sitä, että ihminen voi olla aidosti mustalainen, myös tapojen puolesta.
 
"sommarcat"
Luin tuosta karkaamisesta. Muistan, että koulussa oli puhetta näistä karkausreissuista, että nuoret lähtevät ja vanhemmat voivat hakea kotiin. Avaisitko asiaa tarkemmin?
 
[QUOTE="vieras";28274308]Jos synnyttänyt nainen ei saa mennä keittiöön niin missä hän sitten syö? Ja kuka hakee esim. korvikkeen vauvalle yöllä jos äiti ei saa keittiöön astua, mieskö? Ja pitääkö yölläkin pukea kaikki releet niskaan jotta voi mennä vaihtamaan vauvalle vaipan kylppäriin?
Ja mistä te tiedätte jostain asunnosta onko se likainen vai ei? Esim. kaupungin vuokra-asunto, voiko siitä kieltäytyä sillä perusteella että on likainen ja saada uuden "puhtaan" tilalle? Tosi hankalia sääntöjä ja täytyy tunnustaa etten yhtään ymmärrä miksi moisia pitää pitää. Naurettavaa tuokin ettei voi omassa kotonaan pukeutua miten haluaa, vaan suihkun jälkeen pitää vetää koko puku päälle että voi hipsiä makkariin jossa riisutaan taas kun ei sitä kukaan edes näe jos on yksin kotona. En pahalla tarkoita, en vaan ymmärrä.[/QUOTE]

Naisen pitäisi syödä makuuhuoneessa, kertakäyttöastioista tai astioista, jotka käytön jälkeen voidaan ilman tunnontuskia heittää roskiin. Yöllä korvikkeen voi hakea isä tai jos isää ei ole saatavilla tai avuksi tullut nainen. Tiedän mie yhden naisen, jolla oli oikeasti säilytystilat korvikkeille makuuhuoneessa juuri ensimmäistä kuukautta ajatellen. Yölläkin pitää pukeutua kaikkiin vaatteisiin, jos menee makuuhuoneen ulkopuolelle, riippumatta siitä kuinka pienestä ja nopeatoimisesta asiasta on kyse.

Tuota likaisuusasiaahan ei tiedäkään, ellei joku muu mustalainen sitä tuo esille. Silloin voi selvittää asian vuokranantajalle ja pyytää, että tarjoavat uutta asuntoa. Miusta Romano Missiolta on ainakin ennen saanut sellaisia lehtisiä/monisteita, joita on voinut tarpeen vaatiessa antaa esim. vuokranantajalle. Siis just tuollaisissa tilanteissa, joissa tavallaan kulttuurit "törmää" yhteen eikä toisella osapuolella ehkä ole tietoa ja ymmärrystä siitä, mitä toinen pitää tärkeänä.

Mie haluan muistuttaa, että kerron nyt siitä, miten pitäisi oikeaoppisesti tehdä jos tosiaan haluaa kunnolla pitää kulttuurista kiinni. Mutta ihan perhekunnittainhan sitä menetellään omien asenteiden mukaan. Pääsääntöisesti kuitenkin katsotaan, mikä vaikutus omilla teoilla on siihen, kuka siun luona voi käydä (syömässä) ja kuka ei. Onhan tuo vaatteiden laittaminen yöllä välistä vähän rasittavaa ja huokailuttavaa, mutta loppujen lopuksi kyse ei kuitenkaan ihan hirvittävän isosta toimenpiteestä ole... Toisaalta kun on pitkän aikaa mennyt näin, niin ei kai sitä osaa niin isona asiana sillä lailla pitää :)
 
Kiitos
Miksi naapurini romaninainen aina puhuu kännykkäänsä ulkona? Yleisellä pihalla siis. Eikö halua miehen kuulevan, vai liittyykö tämä edes mihinkään mustalaistapoihin? Kuinka suhtaudutaan romaninaisen tupakointiin noin niin kuin yleisesti?
 
[QUOTE="vieras";28274324]Mistä ulkomailla tietää onko esim. hotellihuone "likainen"?[/QUOTE]

Ei mistään, mutta julkisia paikkoja ei lasketa, koska se on käytännössä mahdotonta. Käytännössä siis käsitteet likainen/puhdas pätee ainoastaan mustalaisten kodeissa.

Muokkaus: Lähetin liian aikaisin, jatkan siis... Julkiset paikat lasketaan yleensä kaikki likaisiksi.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Pitääkö vauvan tuttipullot (jos käytössä) heittää pois käytön jälkeen vai missä ne pestään jos keittiötä ei saa liata? Miksi synnyttänyt nainen "likaa" astiat niin pahasti että ne pitää heittää pois? Miksi vauva ja synnyttänyt nainen on likaisia? Kauanko tämä aika kestää? Saako synnyttänyt nainen kuitenkin käyttää normaalisti esim. asunnon vessaa vai pitääkö sitä jotenkin toisten esim. vältellä tämän jälkeen?

Tosi fiksusti jaksat näihin vastailla, kiitos hyvästä ketjusta!
 
[QUOTE="bbbbb";28274342]jos on harrastanu suuseksiä ja menee romaniihmisen kotiin ja juo eikä sano siitä... miten käy?[/QUOTE]

Suurin osa ajattelee, että vain ne valkolaiset, jotka on harrastaneet suuseksiä nimenomaan jonkun mustalaisen kanssa, ovat ns. suustaan likaisia. Jotkut (harvat) taas mieltää, että jokainen suuseksiä harrastanut (partnerin rotuun katsomatta) on likainen. Yleensä kuitenkin ensiksi mainitulla tavalla.

Mutta, eihän tuossa mitään voi tapahtua jos sie et tietentahtoen kerro, miten asia on tai jos asia ei tule muulla tavoin ilmi.
 
"sommarcat"
Vielä tuli mieleen, kun olen saanut jotenkin nyt sen kuvan, että mustalaiset pariutuvat helposti eikä paljoa uusioperheitä ole, niin onko sinkkuja? Onko mustalaisissa niitä, jotka muuttavat pois kotoa omilleen itsekseen yksin asumaan? Jos näitä on, niin ovatko he niitä, jotka kulkevat vielä pikkuhameessa vai onko heillä jo romanipuku päällä? Onko sinkkuja enemmän miehissä vai naisissa?
 

Yhteistyössä