PÄIVÄHOITO KAIKILLE MAKSULLISEKSI!!!

  • Viestiketjun aloittaja Siinäpä näitte taas
  • Ensimmäinen viesti
Kukan virikepaikan marisijoista ei vissiin ole tullut aatelleeksi työllisyyttä?

Jos ei ole lapsia hoidettavaksi, ei tarvita hoitajia, opeja, keittäjiä. Joten potkitaan liiat pois. Ei tarvita uusia päiväkoteja, joten talon rakentajat ja arkkitehdit joutavat kilometritehtaalle.

Jos me ei vaadita palveluja ei niitä myöskään tarjota eikä tule.
 
Niin tarvittaisiin noita päiväkoteja paaaaaljon lisää. Tuo päivähoidon täti juuri kertoi, että 30 hoitopaikkaa tarvitsevaa lasta on ilman paikkaa kunnalliseen päivähoitoon täällä. Ja oikeesti mulla ei ole mitään sitä vastaan vaikka työttömien tai muuten vaan kotona makaavien lapset olisi kunnallisessa, kunhan meille jotka käyvät töissä annettaisi ensisijaisesti paikat, koska me ei töihin voida lasta ottaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:16 vieras kirjoitti:
Kiasus et ällöttää tämmöset köyhät kyykkyyn jutut. Mitäs jos perheessä on esim. mielenterveys ongelmia tai jotain vakavampaa niin eikös sen lapsen/ lapsien ole parempi olla hoidossa vaikka ILMATTEEKS!!!!!!
Edelleenkin ilmainen hoito pysyy lastensuojelullisin perustein. Eli jos kotona ongelmia niin lapsi saa olla ilmaiseksi hoidossa. Näin minä sen ainakin ymmärsin eilen uutisista.
Mun mielestä on kyllä ihan hyvä et työttömät joutuvat hoitamaan lapsensa kotona... ainakin suurimman osan päivästä! Koska puolipäiväinen viriketoimintahan pysyy ilmasena edelleen ja onkohan se nyt muistaakseni 3-4 tuntia päivässä. Luulis siinä jo omaa aikaa saavansa. Joku kun täällä calitteli sitä oman ajan puutetta...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 21:43 mitä maksaa kirjoitti:
se kun nämä "virikehoitolaiset" jotka eivät ole hyvästä kodista, eivät näyttäydy muualla kuin kotonaan, mitä maksaa kun heitä ei saada kiinni? mitä tekee se 2v joka ei pääse kotoa pois älykkääseen toimintaan koskaan, jos koti on jotain ihan muuta.. kaksi piippua..

Eiköhän puolipäivä hoito riitä 2 vuotiaalle ja käsittääkseni muutos ei sitä koskenut :whistle:
 
kop
En jaksanut lukea ketjua loppuun.Mutta kyllä pistää vihaksi että kateellisia ihmisiä näyttää olevan liikenteessä todella paljon.
Kyllä hän sitä työtönkin joutuu makselemaan veroja tuloistaan,kuten kaikki muutkin.
Jokaisella on oikeus onnelliseen elämään,eikä niin että rikkaiden oikeus olla onnellisia ja nauttia elämästä.Ja vähä tuloisten osa olla onnettomia...
Monikaan täällä ei uskalla omalla nickillä kirjoittaa,kun pelkää että sontaa lentää päälle.Mutta harmaana ollaan kyllä kärkkäästi sanomassa mielipiteitään!
Hyvä että meitä ihmisiä on erilaisia,eikä niin että kaikki tekee elämässään kaiken samassa järjestyksessä opiskelu,työ,oma asunto ja sitten vasta lapsen/lapsia...
Tsemppiä ja auringon paistetta kaikille tasapuolisesti :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 10:22 stranger kirjoitti:
Koko viestiketjua en nyt jaksanut lähteä lukemaan, mutta minusta lakiuudistus vaikuttaa tosi hyvältä!

Osapäivähoidossahan säilyy nollamaksuluokka ja jos kokopäivähoidon minimimaksuksi tulee kaavailtu 18?, eiköhän jokaisella ole se vara maksaa...???! Voisi mennä turhempaankin!

Mä luulen myös, että uudistuksen ensisijainen tarkoitus on saada virikelapset lyhyemmälle päivälle, joka on lastenkin edun muikainen.

Mutta harmi että tästä kärsii ennenkaikkea opiskelijat sekä pienituloiset yksinhuoltajat. Mun mielestä tän asian olisi voinut ratkoa toisinkin.
 
jos vie lapsensa hoitoon niin siintä pitää maksaa!! samalla tavalla pienipalkkaiset kuin isopalkkaisetkin (toki tulojen mukaan maksut). miksi toisten pitäisi saada lapsilleen ilmainen hoito ja ruoka kun toiset maksavat siitä kuitenkin. joko kaikille ilmainen tai kaikille maksullinen!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 21:43 smirgelaine kirjoitti:
Ja mun mielestäni tossa ei voiteta juuri mitään.
Tätä on hyvä peesata! Vaikka omat lapseni ei hoidossa olekaan mutta on varmasti tapauksia joissa hoitopaikkaa tarvitsee ja on se ikävää jos se on sitten siitä kiinni että ei ole rahaa laittaa lasta hoitoon.
 
Ei hyvää päivää näitä ihmisiä :( Kyllä nollamaksuluokka tulisi ehdottomasti säilyttää!!

Mulla olis kyllä opiskelevana yh:na jäänyt opiskelematta jos olisi vielä niillä hurjilla tuloilla pitänyt hoitopaikasta kahden lapsen osalta maksaa!!!! Lainaa en uskaltanut nostaa ja joku tuolla aikaisemmin mainitsi että sosku antaa minunlaisilleni toimeentulotukea, väärässä olet EI tipu ennenkuin on lainakin käytetty :(

Sääliksi käy vaan niitä tulevia opiskelijoita jos tuo toteutuu, onneksi itse ehdin valmistua ennen tuon lain mahdollista voimaantuloa... Ei se hoitopaikka ole kaikille persaukisille mikään "virikepaikka" vaan TODELLA tärkeä!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:02 kop kirjoitti:
En jaksanut lukea ketjua loppuun.Mutta kyllä pistää vihaksi että kateellisia ihmisiä näyttää olevan liikenteessä todella paljon.
Kyllä hän sitä työtönkin joutuu makselemaan veroja tuloistaan,kuten kaikki muutkin.
Jokaisella on oikeus onnelliseen elämään,eikä niin että rikkaiden oikeus olla onnellisia ja nauttia elämästä.Ja vähä tuloisten osa olla onnettomia...
Monikaan täällä ei uskalla omalla nickillä kirjoittaa,kun pelkää että sontaa lentää päälle.Mutta harmaana ollaan kyllä kärkkäästi sanomassa mielipiteitään!
Hyvä että meitä ihmisiä on erilaisia,eikä niin että kaikki tekee elämässään kaiken samassa järjestyksessä opiskelu,työ,oma asunto ja sitten vasta lapsen/lapsia...
Tsemppiä ja auringon paistetta kaikille tasapuolisesti :wave:
Sama juttu, en jaksa lukea samaa paasausta läpi koko ketjun vaan peesaan sua. Onneksi on olemassa sinunkaltaisia avarakatseisia ihmisiä. =)

Kuten joku ketjussa mainitsi että tulee olo "tervetuloa takaisin 50-luvulle" kun luki noita kateellisten kirjoittamia tekstejä. :whistle: Sitähän tämä on, hassua että nämä äidit eivät itse tajua mitä kirjoittavat. Hei siskot, eikö meidän pitäisi olla yhteisrintamassa puolustamassa kaikkien äitien oikeuksia eikä vetämässä toisilta äideiltä mattoa alta? :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 11:24 Hippuli kirjoitti:
Niin ja ihan pitää vielä todeta, että kun minä ja mieheni vielä opiskeltiin niin vanhemmalle lapselle haettiin hoitopaikkaa, mutta kunta ei pystynyt sitä tarjoamaan vaan totesi ettei se ole heidän ongelma, jos ei lapsella hoitopaikkaa. Laitettiin poika sitten yksityiselle perhepäivähoitajalle ja kyllä meille jäi maksettavaksi 172 euroa kuussa yksityisen hoitotuen jälkeen ja oltiin molemmat opiskelijoita ja ihan hyvin pärjättiin. Opiskelujen ohella piti vaan hieman käydä töissä. En ymmärrä niitä, jotka valittaa ettei pärjää rahallisesti lasten kanssa jos opiskelee, koska töitä kuitenkin voi tehdä. Ei se kivaa ole, mutta välttämätöntä.
Mietinpä vaan että jos töissä tässä vielä pitäis käydä niin millon lastaan edes näkisi... Päivät menee koulussa ja illat ja viikonloput koulutehtäviä tehdessä. Ei kaikki pysty tekemään töitä opiskelun ohella.
 
Nollamaksu on monenlaisille, myös vaikeasti sairaille lapsille. Nollamaksu on eri asia kuin subjektiivinen oikeus. Opiskelijat nurisevat aina rahasta. He kuitenkin saavat ilmaisen opiskelun, ateriatuet, asuntotuen, matkalipuista alennusta, konsertti- ym. lipuista alennusta. Kun itse menin opiskelun jälkeen töihin, niin nettotulot olivat pienemmät, koska kaikista kuluista piti maksaa täysi maksu! Hoitovapaan aikana olin opiskelemassa. Piti maksaa päivähoitomaksu ja sen lisäksi vielä maksoin opiskelusta ja menetin kotihoidontuen. Kulut yhden lapsen hoidosta oli siis noin 400e/kk ja opintomaksut päälle. Siis subjektiivisen hoito-oikeuden käyttäminen maksoi tuplasti sen, mitä tavallinen työssä käyvä maksaa maksimissaan. Joten turha nurista niistä subjektiivisen oikeuden käyttäjistä.
:kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:38 Mya kirjoitti:
Kannattaa kai sitten lopettaa opiskelut ja jättäytyä koko loppuiäksi sossun (yhteiskunnan, eli teidän) elätettäväksi.
Meikäläiselle ainakin se 18 euroakin on iso summa kun kuukauden tulot ovat tällä opiskelijalla 213 euroa.

Törkeetä miten joku jaksaa kadehtia köyhiltä lapsiperheiltä tuollaista pientä etuutta...tuskin teillä keski- ja hyvätuloisille tuollainen 18 euroa mitään merkitsee, meillä se taas merkitsee sitä, että loppukuusta ollaan jokunen päivä ilman rahaa.
Tosi kauheeta kun ihmiset jaksaa kadehtia niitä, joilla jo muutenkin on vaikeeta.
No suomalaisen perusluonne on kateellinen.

Niin ja eikös sekin ole yhtälailla "teiltä" pois kun ainkain meidän perhe joutuu sitten kinuamaan sen 18 euroa sossusta....(missä järki??)

No jotain tällaista oli odotettavissa kun porvarit pääsivät valtaan...en ole yllättynyt, mutta surullinen kylläkin.
luuletkos että minun työssäkäyvän yh:n lasten päivähoitomaksu on 18e kuussa???

:LOL: :LOL:

pikkusen enemmän me *rikkaat* siitä maksetaan!!!
 
Mya
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:25 lohikäärme kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:38 Mya kirjoitti:
Kannattaa kai sitten lopettaa opiskelut ja jättäytyä koko loppuiäksi sossun (yhteiskunnan, eli teidän) elätettäväksi.
Meikäläiselle ainakin se 18 euroakin on iso summa kun kuukauden tulot ovat tällä opiskelijalla 213 euroa.

Törkeetä miten joku jaksaa kadehtia köyhiltä lapsiperheiltä tuollaista pientä etuutta...tuskin teillä keski- ja hyvätuloisille tuollainen 18 euroa mitään merkitsee, meillä se taas merkitsee sitä, että loppukuusta ollaan jokunen päivä ilman rahaa.
Tosi kauheeta kun ihmiset jaksaa kadehtia niitä, joilla jo muutenkin on vaikeeta.
No suomalaisen perusluonne on kateellinen.

Niin ja eikös sekin ole yhtälailla "teiltä" pois kun ainkain meidän perhe joutuu sitten kinuamaan sen 18 euroa sossusta....(missä järki??)

No jotain tällaista oli odotettavissa kun porvarit pääsivät valtaan...en ole yllättynyt, mutta surullinen kylläkin.
luuletkos että minun työssäkäyvän yh:n lasten päivähoitomaksu on 18e kuussa???

:LOL: :LOL:

pikkusen enemmän me *rikkaat* siitä maksetaan!!!
Minimimaksu on 18 euroa. Ja kyllä minäkin hyvillä mielin sitten maksan hoidosta, kun valmistun koulusta ja saan töitä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:21 vieras kirjoitti:
Nollamaksu on monenlaisille, myös vaikeasti sairaille lapsille. Nollamaksu on eri asia kuin subjektiivinen oikeus. Opiskelijat nurisevat aina rahasta. He kuitenkin saavat ilmaisen opiskelun, ateriatuet, asuntotuen, matkalipuista alennusta, konsertti- ym. lipuista alennusta. Kun itse menin opiskelun jälkeen töihin, niin nettotulot olivat pienemmät, koska kaikista kuluista piti maksaa täysi maksu! Hoitovapaan aikana olin opiskelemassa. Piti maksaa päivähoitomaksu ja sen lisäksi vielä maksoin opiskelusta ja menetin kotihoidontuen. Kulut yhden lapsen hoidosta oli siis noin 400e/kk ja opintomaksut päälle. Siis subjektiivisen hoito-oikeuden käyttäminen maksoi tuplasti sen, mitä tavallinen työssä käyvä maksaa maksimissaan. Joten turha nurista niistä subjektiivisen oikeuden käyttäjistä.
:kieh:
Ilmainen opiskelu joo.. mitä nyt yo-kunnan jäsenmaksu n.100 euroa/lukuvuosi. ateriatuet... meillä ruoka 2,25, mutta ei meillä ole ainakaan vara käydä siellä syömässä. Yhteensä tulee 4,50 euroa ja tällä hinnalla kyllä saa enemmän ruokaa kotona tehtynä. Asumistuki.. Milläs muuten maksaisi vuokran kun opintotuet ei riittäis läheskään edes pelkkään vuokraan. Alennusta matkalipuista, konserttilipuista yms. Saahan sitä, mutta ei meillä ainakaan ole vara matkustaa mihinkään eikä käydä konserteissa.
 
Mua naurattaa niin hitosti nuo löpinät "perheen laatuajasta" ja "äidin tarttee saada omaa aikaa". Lapset pitäisi ilmaiseksi saada hoitoon et äidit vois vaan läsöttää :LOL: :LOL: Nykyään ehkäisy on niin helppoo ja varmaa et nuo heikkolahjaiset yhteiskunnan elättiäidit voisivat huoletta jättää lapset tekemättä ja jättää sen homman niille joilla oikeasti on lapsensa varaa kasvattaa tervejärkisiksi nuoriksi ja aikuisiksi. Kaikki laiskat mielisairaat pitäisi pakkosteriloida et saatais tuo periytyvä kurjuus kitkettyä sivilisaatiosta.
Kunnon maksut vaan kaikkeen et ihmiset tajuaa ottaa itseensä niskasta kiinni ja elättää itsensä ja jälkeläisensä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:31 jybis kirjoitti:
olikohan se niin että opiskelu on vapaaehtoista?
Ite jätin kesken kun ei rahat riittäny,niin se vaan menee
en pahalla tarkottanu :ashamed:
Joo.. jätetään opiskelut kesken ja mennään sossun luukulle. Nousis ainakin tulot.. Kun työttömiä kuitenkin hyysätään tässä maassa niin että oikeesti ei ees kannattais opiskella.

Kannattaa jäädä ikuisesti köyhäksi eikä edes yrittää parantaa tilannetta hankkimalla kunnollinen koulutus.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:49 sisar puoliQ kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:44 Ronya Royce kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:40 Piipi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:39 sisar puoliQ kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:34 Ronya Royce kirjoitti:
Täällä on jo päivähoito maksullinen kaikille...tästä syystä monen (yleensä äidin) täytyy laskea tarkkaan, kannattaako töissä käydä. Meidän lapsen hoitomaksut noin tuhat euroa kuukaudessa...revi siitä!!! :headwall:
:eek: missä sun lapsi on hoidossa?mä kun luulin et 200? on maksimi....pitää olla sit aika kova liksa et voi tollasta maksaa! :eek:
kaikki ei asu suomessa jotka tääll palstailee... ;)
Päivähoito kaikille maksulliseksi...hmmm...
Seuratkaa vaan Britannian esimerkkiä! Tämä tulee tarkoittamaan suuria luokkaeroja, rikkaille päivähoitomaksut eivät niinkään este, pienituloisille paljon suurempi rasite.
joo,no meikäläinen, joka ehkäpä pääsen osa-aika duuniin,jossa liksa 770?/kk,vois ainakin briteissä jäädä työ vastaanottamatta..ja kyllä tää suomen mallikin nyt alkaa nyppiin,niinkun tossa aiemmin jo totesin,yh:na on kiva näistä "suurista" tuloista maksella..
meinaatko sä oikeesti mennä töihin tolla palkalla? mee ny vaikka heseen osa-aikaseks ni saat reippasti päälle tonnin kuussa! paljonko teet tunteja tohon summaan?
 
Minua kyllä ihmetyttää kybällä kommentti, että pikkuinen on hoidossa, jotta äiti saa kokattua hyvää ruokaa miehelleen ja pidettyä kodin putipuhtaana, käytyä tarvittaessa hammalääkärissä ja nauttia laatuajasta...
Täytyy olla provo! :whistle:
 
morjens
en lukenut koko pitkää ketjua mutta mielipiteeni on kuitenkin se että ihan hyvä päätös muuten mutta opiskelijoille soisin ilmaisen päivähoidon jos vain opintoviikkoja sitten myös kertyy tasaseen tahtiin eli on näyttöä siitä että sitä oikeasti ollaan siellä koulunpenkillä. Enemmin pitäisi puuttua sellaiseen tilanteeseen missä äiti kotona pienemmän kanssa ja isompi hoidossa virikepaikalla, näistä sais varmaan mukavasti paikkoja lisää päivähoitoon. Niin ja muutenkin täytyis vähän perhekohtaisesti katsoa tilannetta koska on sellaisia perheitä joissa kummatkin vanhemmat kotona, on esim. alkoholi ongelmaa ja tuet menee viinaan, niin silloin voi olla parempi että lapset on kokopäiväisesti hoidossa, siellä saavat ainakin ruokaa ja turvallista hoitoa .
 

Yhteistyössä