Päiväkodin ruuat

Syökö teidän lapset sitä mielellään? Meillä ei, ja joskus täysin syömättä. Eikä Siperia ole opettanut syömään, lapsi siis nyt 5 v.

Ruoka on lapsesta pahaa ja mautonta. Syö lähinnä näitä kaikkien suosikkeja eli makaroonilaatikko, lihapullat, lohikiusaus, kinkkukiusaus, kalapuikot, pottumuusi, mutta varmaan 95 % ruuasta ei uppoa. Puuroa söisi joka aamu ja mielummin myös iltapäivä (nälässä, jos lounas ei oo maistunut).

Hoitajat ovat sanoneet mulle, etteivät ihmettele kyllä ettei maistu, siis heistäkään ruoka ei ole kovin hyvää.

Kotona on sitten kiukkuinen, kun on älytön nälkä. Kotona syö ihan hyvin, normaalia ruokaa. Ei oo tuota vararavintoa kovin paljon tytössä, eli on pikkuinen ja hoikka (noin 104 ja 16 kg).

Mitä tälle voi? Valittaa keittiöön, vai minne?
 
Viimeksi muokattu:
"Henna"
Päiväkodin ruoka on kylä niin ala-arvoista, että surettaa tosiaan lasten puolesta. Rasvattomia maitojauheita valmistukseen (joissa kolesteroli hapettunutta), trannsrasvoja (aamiaismurot, leivät), margariinia, rasvatonta maitoa jne. Mieti lapsiparkoja jotka joutuu kaurapuurolla ja hillolla selviämään aamusta, mikä hiilarimäärä eli pelkkää sokeristuvaa hiilaria ja heittää verensokerin hetkessä pilviin jonka taas insuliini laskee alas eli tuloksena nälkä, levottumuus jne. Lapsiparat!

Puhumattakaan niistä lisäaineista mitä ruuissa on, E621 on kaikissa päiväkodin ruuissa. Taas aiheuttauen ylivilkkautta, levottumuutta, oppismishäiriöitä jne. Ja luitko että GMO-ruoka aiheuttaa hedelmättömyyttä ja sitähän se ruoka hoidossa nykyään on. Mm. liha on nykyään vallan sitä ja kaikki ruuat kun sisältää nykyään soijaa (soijalestiiniä jne) joka on geenimanipuoloitua että terve elämä nykyajan lapsille edessä =(

Miksi me vanhemmat annamme tämän tapahtua?
 
jos kerran hoitajatkin on sitä mieltä et ruoka on pahaa niin ehdottomasti valitus keittiöön ja päiväkodin johtajalle. ja siit vaan ylöspäin jos ei auta. luulis kyl työntekijöidenkin valittavan jos kerran ruoka on pahaa, outo toimintaa.
 
...
[QUOTE="Henna";22351457]

Miksi me vanhemmat annamme tämän tapahtua?[/QUOTE]

Siksi kun useimmat eivät halua maksaa euroakaan korkeampia päivähoitomaksuja. Tyhjästä on paha nyhjäistä ja halvalla ei nyt vain saa terveellistä ruokaa, joten kukkaron nyörit auki tai sitten on ihan turha valittaa.
 
"Mamma italiana"
tàmà on vain yksi oletus muiden joukossa: tekeekòhàn kauhean hyvàà ruokailunopettelussa kun tarhatàditkin sanovat ettei ole kauhean hyvàà. eihàn se tarharuoka ole ikinà samanlaista kuin omatekemà.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päärynärouva;22351460:
jos kerran hoitajatkin on sitä mieltä et ruoka on pahaa niin ehdottomasti valitus keittiöön ja päiväkodin johtajalle. ja siit vaan ylöspäin jos ei auta. luulis kyl työntekijöidenkin valittavan jos kerran ruoka on pahaa, outo toimintaa.
Heillä on omat eväät... Eli eivät syö sitä (ilmeisesti se maksaa heille niinkuin koulussa opettajille).

Se on mautonta, siis ei paljon mitään mausteita ja niitä kaikkien lasten rakastamia juureskuutioita on joka hiton ruuassa. Oli jopa makaroonilaatikossa jotain lanttukuutiota, siitä hoitajatkin älähti.
 
juuh
Olen pph ja ajoittain töissä päiväkodeissa. Ja täytyy sanoa, itsekin pk:n ruokaa syöneenä, että mautonta höttöä se on! Osa lapsista popsii mielellään, mutta on näitä, jotka eivät ruokaan koskekaan ja elävät sitten sillä maitolasillisella ja näkkileivällä :( Ja kotona on taatusti kiljuva nälkä. Itse teen laadukasta ruokaa, puhtaista raaka-aineista ja vältän arominvahventeita ja minulla lapset syövät hyvin =) tosin osan maksan varmasti omasta pussista, kun en laske ateriakorvauksia....
 
Meidän ranttu tyttö ei syö pk:ssa. Nyt on puolenvuoden aikana syönyt 1perunan ja keittoruualla lipittänyt vähän lientä.

Ei hän kotonakaan hyvin syö, mutta päiväkodissa ei kuulemma katso edes lautaselle että mitä siinä on. Joka päivä sama homma, ei ole syönyt. Siellä onkin kyllä kaikkia "sotkettuja" ruokia, yksikin päivä oli kanaa (meijän tytön lempparia) jossakin ihmeen mustaherukka kastikkeessa. Ja on ne päiväkodin hoitajat sanoneetkin ettei ruoat mitenkään hyviä ole ja jokaiseen ruokaan on sotkettu jotain eikä ole vain esim keitettyjä perunoita ja lihaa.
 
"Mamma italiana"
Olen pph ja ajoittain töissä päiväkodeissa. Ja täytyy sanoa, itsekin pk:n ruokaa syöneenä, että mautonta höttöä se on! Osa lapsista popsii mielellään, mutta on näitä, jotka eivät ruokaan koskekaan ja elävät sitten sillä maitolasillisella ja näkkileivällä :( Ja kotona on taatusti kiljuva nälkä. Itse teen laadukasta ruokaa, puhtaista raaka-aineista ja vältän arominvahventeita ja minulla lapset syövät hyvin =) tosin osan maksan varmasti omasta pussista, kun en laske ateriakorvauksia....
ei suurempien keittiòiden ruoka ole useinkaan parempaa kuin kotiruoka. eihàn tuossa nyt mitààn yllàttàvàà ole.
 
no jaaaa
Meidän lapset ovat kyllä molemmat syöneet ihan normaalisti. Johtuu ehkä siitä, että kotona on opetettu, että sitä syödään mitä on tarjolla.
Mielestäni on melko luonnollista, että päiväkodin ruoka maistuu monen aikuisen makuun varsin "mauttomalta", koska siinä on (onneksi) vähemmän suolaa, eikä muitakaan mausteita voi tuhottomasti laittaa, koska sen pitää nimenomaan sopia isolle joukolle lapsia.
 
[QUOTE="Mamma italiana";22351475]tàmà on vain yksi oletus muiden joukossa: tekeekòhàn kauhean hyvàà ruokailunopettelussa kun tarhatàditkin sanovat ettei ole kauhean hyvàà. eihàn se tarharuoka ole ikinà samanlaista kuin omatekemà.[/QUOTE]

Ei tietenkään lasten kuullen ole puhuttu, vaan asiasta on puhuttu ilman lapsia. He eivät syö sitä itse, koska kuka maksaisi siitä, jos se ei ole hyvää.
 
"niin"
Ei meidän lapsikaan syö mielellään pk:n ruokaa, mutta kyllä sentään jotain. Olen jankuttanut, että syötävä on, ei muuten jaksa. Syö siis suurimman osan ruoasta ja sietää jo lähes kaikkea. Kotona syö paljon ihan perusruokaa ja ottaa lisääkin =)
 
"Mamma italiana"
Ei tietenkään lasten kuullen ole puhuttu, vaan asiasta on puhuttu ilman lapsia. He eivät syö sitä itse, koska kuka maksaisi siitä, jos se ei ole hyvää.
luulen silti ettà usein jjuuri vanhemmat vàlittàvàt tuon tunteen lapselle. tààllà olen usein kuullut vanhempien kovaàànisesti moittivat koluruokailua lasten kuulleen.
ps. meillà on semmonen systeemi ettà on "komitea" jonka jàsenet tekevàt yllàtysvierailuja koulun ruokalaan ja antavat siità kirjallisen raportin. vanhemmat siis
 
Meidän lapset ovat kyllä molemmat syöneet ihan normaalisti. Johtuu ehkä siitä, että kotona on opetettu, että sitä syödään mitä on tarjolla.
Mielestäni on melko luonnollista, että päiväkodin ruoka maistuu monen aikuisen makuun varsin "mauttomalta", koska siinä on (onneksi) vähemmän suolaa, eikä muitakaan mausteita voi tuhottomasti laittaa, koska sen pitää nimenomaan sopia isolle joukolle lapsia.
Niin on täälläkin opetettu ja kotona syö ihan hyvin. Jopa niin hyvin, että moni tuttu ja sukulainen on kadehtinut kun lapsi syö niin reippaasti kotona. Eikä ole ranttu silleen että kokeilee erikoisiakin juttuja. Eikä meillä kotonakaan ole ruuassa suolaa kovinkaan paljon, mausteita vähän muttei mitään chiliä joka päivä tms.

Mutta just tuo että sotketaan kaikki sekaisin ihmeellisiin yhdistelmiin tyyliin mustaherukkaa ja kanaa. Tai laitetaan makaroonilaatikkoon lanttukuutioita jne.
 
fffffff
Meidän ranttu tyttö ei syö pk:ssa. Nyt on puolenvuoden aikana syönyt 1perunan ja keittoruualla lipittänyt vähän lientä.

Ei hän kotonakaan hyvin syö, mutta päiväkodissa ei kuulemma katso edes lautaselle että mitä siinä on. Joka päivä sama homma, ei ole syönyt. Siellä onkin kyllä kaikkia "sotkettuja" ruokia, yksikin päivä oli kanaa (meijän tytön lempparia) jossakin ihmeen mustaherukka kastikkeessa. Ja on ne päiväkodin hoitajat sanoneetkin ettei ruoat mitenkään hyviä ole ja jokaiseen ruokaan on sotkettu jotain eikä ole vain esim keitettyjä perunoita ja lihaa.
No tässä tapauksessa on turha odottaakaan, että lapselle kelpaisi päiväkodin ruoka, joten on ihan turha edes valittaa.
Mitä tulee kanaan ja mustaherukkaan, niin tuo on kyllä aika perinteinen yhdistelmä, eikä mikään ihmeellinen sotkettu ruokaa...
 
[QUOTE="vieras";22351547]Kana ja mustaherukka ei kyllä ole mikään erikoinen yhdistelmä, jo minun kouluaikoinani oli usein esim. kanaviillokin kanssa mustaherukkahilloa.[/QUOTE]

Niin oli hilloa ja sitä sai ottaa jos halusi, mutta tuolla se oli kastikkeena. Lapset tuskin osaa arvostaa tuollaisia sekoituksia. Tai sitten mun muksu vain on outo kun ei syö muutakun "puhdasta" ruokaa mistä näkee kaiken mitä se ruoka sisältää eikä ole muuta. :D
 
En ymmärrä valitusta
Mutta just tuo että sotketaan kaikki sekaisin ihmeellisiin yhdistelmiin tyyliin mustaherukkaa ja kanaa. Tai laitetaan makaroonilaatikkoon lanttukuutioita jne.
Mitä ihmeellistä on mustaherukassa ja kanassa? Meillä on syöty sitä iät ajat, siis muistan yhdistelmän jo omilta kouluvuosilta, oli muuten herkkuani.
Ja parempihan se on sinne makaronilaatikkoon jotain tervellisempääkin täytetää laittaa, kun vain jauhomakaroneja ja jauhettua jämälihaa...
 
No,
se on tosi pieni raha millä se päiväkodin ja koulun lounasruoka pitää tehdä,vantaalla oli muistaakseni 80 centtiä/lapsi ! ei sillä tosiaan mitään kovin hulppeeta pöperöä saa. Itsekkin pk:ssa työskennelleenä tiedän ruuan aika onnettomaksi.
 
[QUOTE="Mamma italiana";22351559]luulen silti ettà usein jjuuri vanhemmat vàlittàvàt tuon tunteen lapselle. tààllà olen usein kuullut vanhempien kovaàànisesti moittivat koluruokailua lasten kuulleen.
ps. meillà on semmonen systeemi ettà on "komitea" jonka jàsenet tekevàt yllàtysvierailuja koulun ruokalaan ja antavat siità kirjallisen raportin. vanhemmat siis[/QUOTE]

Mä syön kouluruokaa itse töissä ja se on kyllä ihan syötävää (maksan siitä). Lapsi on monesti kuullut kun olen sanonut että se on hyvää ja ei musta lapsenakaan koulussa ollut huonoa ruokaa. Silloin tosin kaikki tehtiin itse siellä koulun keittolassa.

Eli en oo tuota pk-ruokaa arvostellut. Olen koettanut puhua että söisi, mutta ei voi väkisinkään syöttää.
 

Yhteistyössä