Päiväkodin ruuat

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Entäs;22352716:
ei ne hinnat tukussakaan mitään kovin edullisia ole,tarjouksesta voi saada halvemmalla.
Ei varmaan kovin edullisia sielläkään, mutta vaikea silti alkaa keksimään em summalla mitään ruokia, kun ei ole hajuakaan tukkuhinnoista.
 
oo
NIINPÄ. Nykyajan lapsille kelpaa vaan pizzat, hampparit jne..
Tämä selvisi, kun tehtiin galluppia kouluruoasta. Tavallinen ruoka ei kelpaa enään.
Eihän kaikki ruoat voi kaikkia mielyttää, mutta tuntuu siltä, ettei mikään enään kelpaa noille lapsille..
Jos lapsilta kysyttäisiin, niin joka päivähän syötäisiin hömppäruokaa ja karkkia vain :D Niinhän se on. Se on meidän aikuisten tehtävä opettaa arvostamaan kunnon ruokaa. Sen jokainen voi tehdä ainakin kotona ellei muuten. Musta ydinasia on se, ettei kotona mennä pelkästään eines- ja hampparilinjalle. Eikä tietenkään koulussakaan, mutta kotoa se kaikki lähtee.
 
mn
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22352736:
Ei varmaan kovin edullisia sielläkään, mutta vaikea silti alkaa keksimään em summalla mitään ruokia, kun ei ole hajuakaan tukkuhinnoista.
no oisko noi 20 % pienemmät hinnat näin karkeesti arvioituna..
 
pieni jääräpäinen ei maista
Mietin sitä, että vasta kaksivuotiaan syömättömyys viikosta toiseen ei ole kyllä enää hänen itsensä hallittavissa ja opettamisesta kiinni. Luulisi että hän olisi jo halunnut oppia, että kun maistaa, saa pidettyä leipää. Eli ehkä mennyt jotenkin psyykkiseksi häiriöksi, eikä tila ole enää hänen hallinnassaan. Ja jopa ammattikasvattajat pitävät tilaa tahtojen taisteluna.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja pieni jääräpäinen ei maista;22352814:
Mietin sitä, että vasta kaksivuotiaan syömättömyys viikosta toiseen ei ole kyllä enää hänen itsensä hallittavissa ja opettamisesta kiinni. Luulisi että hän olisi jo halunnut oppia, että kun maistaa, saa pidettyä leipää. Eli ehkä mennyt jotenkin psyykkiseksi häiriöksi, eikä tila ole enää hänen hallinnassaan. Ja jopa ammattikasvattajat pitävät tilaa tahtojen taisteluna.
Olen todennut sekä omien lasteni että useamman tuttavanikin lapsen kohdalla, että juuri noin parivuotiaana lapselle tulee jonkinlainen epäluulon kausi ruokaa kohtaan. Omieni kohdalal ratkaisin ongelman sillä, etten enää laittanut mitään "pataljoonasoppaa", jossa kaikki raaka-aineet olivat sekaisin. Aloin laittamaan ruuan siten, että eri raaka-aineet olivat mahdollisuuksien mukaan lautasella erikseen. Lapsilla on ihan samalla tavalla makuja, joista he eivät pidä, kuten aikuisillakin ja jos lykkäät sen inhokkisellerin muun ruuan sekaan, lapsen mielestä koko ruoka on pahaa.

Lapsesi kohdalla ei siis välttämättä ole kyse mistään häiriöstä vaan ihan normaalista epäluulosta omituisia sekoituksia kohtaan :)
 
Keittiönoita
no oisko noi 20 % pienemmät hinnat näin karkeesti arvioituna..
Sitten pitäisi vielä selvittää, mitä ne normaalit hinnat on. Sen muistan, että maitolitran taitaa saada alle eurolla. Meillä käytetään laktoositonta, joka on noin 2 euroa.

Tosi kuitenkin on, että ei tuolla summalla kovin kaksista ateriaa saa aikaiseksi. Pasta on takuulla sitä halvinta valkoista, samoin riisi. Toisaalta nuo taitavat olla kyllä pienten lasten mieleen enemmän kuin täysjyvä, ruis tms. Yksi mun mielestä merkittävä ongelma laitosruuassa on, että kasvikset ovat läpikypsiä. Onneksi nykyisin suurkeittiöissäkin aletaan ymmärtää, että porkkanoita yms ei tarvitse kypsentää lötsöksi asti vaan niidenkin kuuluu olla aldente.

Jostain luin, että päiväkodeissa ja kouluissa yhä useammin liha on jauhelihaa sen edullisen hinnan vuoksi. Jauhelihaan kun laitetaan kaikki ne ruhonosat, mitä omassa lapsuudessani vaan paloiteltiin soossiin. Juuri ne rustoiset knöölit, mitä ekaluokkalainen heiluvilla maitohampaillaan mässytti puoli tuntia suussaan ennenkuin sai nielaistua. Ja taas tuli koulun tilliliha mieleen :D
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Entäs;22352658:
mitäs monipuolista lihaisaa herkkuruokaa valmistaisitte kun käytettävissä olisi 60-90cnt/annos,ja hintaan pitäisi saada vielä sisällytettyä leipä ja juoma...????
Herranjestas! eihän tolla rahalla mitään saa!
 
"vieras"
Tämä tulee monella varmasti yllätyksenä, mutta tukussa moni ruoka on KALLIIMPAA kuin tavallisessa kaupassa tarjouksessa. Laittakaa lapset yksityiseen päiväkotiin? Itse olen yksityisellä töissä ja kyllä meidän ruoka on maukasta vaikka vähäsuolaista onkin. Sitä on kehuttukin kovasti. Pulla yms. välipaloista en itsekään tykkää mutta marjakiisselit kohtuullisella sokerimäärällä ovat ihan ok. Rahkaakin on mutta niissä on vain murto-osa kermaa. Jauheliha on naudan jauhelihaa, broisku on filettä.
 
"pph"
[QUOTE="pph";22352074]Viekääpäs ne kullanmurunne perhepäivähoitoon niin saatte rahoillenne vastinetta jopa ruokailun muodossa!! Me teemme ruokaa kotimaisista raaka-aineista emmekä ulkomailta tuotetuista lihoista, kanoista yms.yök!!!!!!!!!! Eikä se ruoka voi olla hyvää jos se vielä kuljetetaan jostain keittolasta kuten täällä meillä, ettei edes tehdä saman katon alla.[/QUOTE]

Totta turiset kollega =) Pph:t tekevät ruoan alusta lähtien itse ja kunnon aineksista. Eineksiä emme juurikaan käytä (no makkaroita ja nakkeja toki). Esim. lihapullat tehdään itse eikä käytetä einespullia. Meidän kunnassa on ainakin meillä pph:illa velvoite tehdä ruoat itse eikä käyttää eineksiä. Asian tekee hassuksi se, että pk:t sitten käyttävät eineksiä ja me saamme ateriakorvauksena suurin piirtein saman summan kuin pk... Omienkin lasten mielestä koulun lihapullat ovat kauheita... No ei ihme, kun ovat a la Atria! En itsekään haluaisi syödä niitä.
 
[QUOTE="Mamma italiana";22351508]ei suurempien keittiòiden ruoka ole useinkaan parempaa kuin kotiruoka. eihàn tuossa nyt mitààn yllàttàvàà ole.[/QUOTE]

Joo mutta niissäkin on eroja.Esim. meillä oli ylä-asteella ihan hirveetä ruokaa mutta ammattikoulussa oli jopa aika hyvääkin.Ja kummassakin ruoat tulivat suurkeittiöistä,tulivat vaan eri keittiöistä.Että siinä on eroja vaikka samalla hinnalla ruokaa tehdään.
 
"hmmmmm"
SYÖMISEEN pakottamisella voi olla vakavia jälkioireita kuten vanhempana syömishäiriöt, pelko/inho ruokaa kohtaan. Ja siitäkö se riemu sitten repeää?
!
Kun olin lapsi/nuori, oli meillä kyllä sääntönä, että kaikki syödään, pöydästä ei aikaisemmin nousta, eikä kyllä mitään syömishäiriöitä tai sen kummempia traumoja ole tullut. Päinvastoin, varsin tervehenkinen suhtautuminen ruokaan on kaikilla sisaruksilla. Jokainen on normaalipainossa, syö terveellisesti ja monipuolisesti. Veikkaan että antamalla lapselle pienestä pitäen liikaa valinnanvaraa ja tekemällä ruuasta lapselle valintatilanteen ajaudutaan kuule huomattavasti helpommin niihin syömishäiriöihin vähän vanhempana.
 
Jotkut keittäjät lukevat liian kirjaimellisesti ruoka-ohjeita ja määriä jolloin se ruoka saattaa olla mautonta tai loppua kesken.

Meillä koulussa ruoat valmistaa Sodexon täti ja täytyy sanoa että tämä täti EI ole vielä kertaakaan tehnyt "pahaa ruokaa".

Kaikesta voi reklamoida jopa kunnan puolella.
 
Meillä lapset saavat kotona todella monipuolista ruokaa ja ihan pienestä pitäen ovat syöneet chilistä ja sushista lähtien kaikkea mahdollista. Silti ei meinaa einesruuat upota. Tytön kauhistus eskarissa on ne pinaattiletut mitä siellä on, ja kuuleman mukaan ovat suurimman osan mielestä herkkuruokaa.
Meillä myös syö tuon tyyppistä ruokaa kotona,joten ei ole nirso. Mutta päiväkodin ruoka ei maistu.

PS. mä kyllä päätän meillä silti onko kumpparit vai lenkkarit ja onko haalari vai kesämekko :LOL:
 
Jos lapsilta kysyttäisiin, niin joka päivähän syötäisiin hömppäruokaa ja karkkia vain :D Niinhän se on. Se on meidän aikuisten tehtävä opettaa arvostamaan kunnon ruokaa. Sen jokainen voi tehdä ainakin kotona ellei muuten. Musta ydinasia on se, ettei kotona mennä pelkästään eines- ja hampparilinjalle. Eikä tietenkään koulussakaan, mutta kotoa se kaikki lähtee.
Jaa, ei meillä kyllä. Ensinnäkään ei tykkää hampurilaisista. Pitsaa syö kun teen itse.

Jos tytöltä kysytään, haluaa ruuaksi ihan oikeita ruokia, tyyliin kanankoipia, munakasta, pinaattikeittoa, perunamuusia ja lihapullia, uuniperunoita jne.
 
No jaa
No kyllä minusta nuo päiväkodin ruuat vaikuttaa ihan terveellisiltä, mitä olen ruokalistoja katsellut. Ja varsin hyvin maistuvatkin meidän 3veelle. En kyllä oikein tiedä, mitä sisäfileetä siellä päiväkodissa pitäisi tarjota, että mammat olisivat tyytyväisiä.

Samanlaista se oli kyllä koulussakin. Tosi moni valitti, kuinka pahaa ruokaa koulussa oli, vaikka ainakin omasta mielestäni se oli varsin hyvää ja täyttävää. Edullista ja hyvää perusruokaa.

Ehkä nykyajan lapset on vaan kasvatettu vetämään niitä hamppareita ja pizzoja, niin ei tuollainen perusruoka uppoa.
 
Foortti harmaana
Meillä tekee lähes koko kaupungin pk:ien ja koulujen ruuat Amiga, joten ei oo hirveen hääppöisiä, MUTTA toisaalta ei järin pahaakaan.
Ne (kait ne niin valmistetaan) pakastetut valmiiksi kuoritut potut on kamalia.
Mut meitin lapset syö mielellään ja kun keittiössä on mun äiti tekees välipalaa, niin se antaa lisäpotkua ;)
 
Huom harmaana
Meidän lapset ovat kyllä molemmat syöneet ihan normaalisti. Johtuu ehkä siitä, että kotona on opetettu, että sitä syödään mitä on tarjolla.
.
Näin juuri. Ei ole poika koskaan tietääkseni jättänyt syömättä ja usein hakee lisääkin. Voihan olla, että päiväkotien välillä on eroa, meidän päiväkodissa kuitekin syövät samaa ruokaa kuin lähikouluissa eli kyllä se ihan laitoskeittiötavaraa on.
 

Yhteistyössä