Päiväkodin ruuat

Jos ruoka ei jollekin lapselle maistu se ei välttämättä ole pahaa...pahalta maistuvaa ruokaakin voi syödä saadakseen energiaa ja vitskuja, mutta jos ruoka on ravinto-ja muilta arvoiltaan kehnoa niin eipä parane tuputtaa, vatsantäytteenäkään. Monet lapset kun eivät söisi raasteita ja salaattejakaan, joissa nut kai on vielä sitä 'jotain' jäljellä..?
 
[QUOTE="vieras";22351870]Vai saisvatko kotona vaan monipuolista kotiruokaa kun osaavat syödä? Näin ainakin meillä ;)[/QUOTE]

Meillä lapset saavat kotona todella monipuolista ruokaa ja ihan pienestä pitäen ovat syöneet chilistä ja sushista lähtien kaikkea mahdollista. Silti ei meinaa einesruuat upota. Tytön kauhistus eskarissa on ne pinaattiletut mitä siellä on, ja kuuleman mukaan ovat suurimman osan mielestä herkkuruokaa.
 
beri
Varmaan on päiväkoteja, joissa on heikko ruoka ja silloin kannattaa olla yhteyksissä keittiöön/ruokapalveluun/ päiväkodinjohtajaan. esim. päiväkodeissa, joissa ruoka tulee keskuskeittiöstä jakeluna, voi laatu olla huonoa ja ruoka pitkään seissyttä.
Oman lapseni päiväkodissa ruuat tulevat päiväkodin yhteydessä olevan koulunkeittiöstä ovat lapsen ryhmässä isojen puolella saaneet ottaa aina itse ruuan. Ja juuri kysyin lapselta, niin lämpimät ruuat ovat kuulema ihan hyviä.
Emme syö juurkaan eineksiä, paitsi toisinaan pinaattikeittoa, se on lapsen mielestä hyvää,
Mitään teatteria ei olla ikinä pidetty syömisistä, muutaman lusikalllisen/haarukallisen joutuu kotona syömään, jos ruoka ei jostain syystä maistu, uusia ruokia tarvitsee vain maistaa.
 
Varmaan on päiväkoteja, joissa on heikko ruoka ja silloin kannattaa olla yhteyksissä keittiöön/ruokapalveluun/ päiväkodinjohtajaan.
.
Näin juuri. Meillä oli vanhempainyhdistys yhteydessä todella ala-arvoisista välipalosta, ja paikalla oli kaupungin kaikista menoista vastaava pomo. Hän oli järkyttynyt asiasta, etenkin kun kaupunki maksoi suhteessa paljon siitä rahaa. Asia parani reilussa viikossa, eikä sen jälkeen ole ollut valittamista.
 
"pph"
Viekääpäs ne kullanmurunne perhepäivähoitoon niin saatte rahoillenne vastinetta jopa ruokailun muodossa!! Me teemme ruokaa kotimaisista raaka-aineista emmekä ulkomailta tuotetuista lihoista, kanoista yms.yök!!!!!!!!!! Eikä se ruoka voi olla hyvää jos se vielä kuljetetaan jostain keittolasta kuten täällä meillä, ettei edes tehdä saman katon alla.
 
pieni jääräpäinen ei maista
Mitä mieltä olette siitä, että reilusti alle 3 v lapsi ei saa päivän aikana ollenkaan muuta kuin vähän maitoa, jos hän on niin itsepäinen, ettei suostu maistamaan? Ja päiväkodin tädit ei jousta yhtään. Tuota on jatkunut kohta kaksi kuukautta.

Lapsi ei vaan maista tippaakaan ja edes leipää ei anneta noin pienellekään lapselle läheskään joka päivä sen takia. Minä antaisin edes välipalalla valita, aloittaako leivästä vai maistaako ensin jotain outoa rahkaa esim. Mutta tiedän että tuttavan lapsen päiväkodissa ei jousteta.
 
"höh"
Itse en kyllä makaronilaatikkoon mitään juureskuutioita laittaisi! Kai niillä sitten "jatketaan" ruokaa laitoksissa, että ei sitä lihaa tarvitse laittaa niin paljoa...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pieni jääräpäinen ei maista;22352111:
Mitä mieltä olette siitä, että reilusti alle 3 v lapsi ei saa päivän aikana ollenkaan muuta kuin vähän maitoa, jos hän on niin itsepäinen, ettei suostu maistamaan? Ja päiväkodin tädit ei jousta yhtään. Tuota on jatkunut kohta kaksi kuukautta.

Lapsi ei vaan maista tippaakaan ja edes leipää ei anneta noin pienellekään lapselle läheskään joka päivä sen takia. Minä antaisin edes välipalalla valita, aloittaako leivästä vai maistaako ensin jotain outoa rahkaa esim. Mutta tiedän että tuttavan lapsen päiväkodissa ei jousteta.
Ehkä olis sitten syytä viedä jo lapsi ravitsemusterapeutille. Kyllä normaali lapsi syö, jos on nälkä, vaikka ei niin tykkäiskään. Ja helposti nirsoilla lapsilla ruokailu menee vain näkkärin syömiseksi ja maidon litkimiseksi. Aika vähiin ravinteet siis näin käyvät. Hyvä, että pk.ssa totuttavat eri makuihin. Kyllä mun lapset syövät pk:ssa. Eivät aina hirveästi, mutta ollaan opetettu että maistaa pitää!
 
[QUOTE="vieras";22352149]Ehkä olis sitten syytä viedä jo lapsi ravitsemusterapeutille. Kyllä normaali lapsi syö, jos on nälkä, vaikka ei niin tykkäiskään. Ja helposti nirsoilla lapsilla ruokailu menee vain näkkärin syömiseksi ja maidon litkimiseksi. Aika vähiin ravinteet siis näin käyvät. Hyvä, että pk.ssa totuttavat eri makuihin. Kyllä mun lapset syövät pk:ssa. Eivät aina hirveästi, mutta ollaan opetettu että maistaa pitää![/QUOTE]
Ihmisillä on kyllä kummaliset luulot ravitsemusterapeuttien työstä. Ikään kuin se terapeutti opettaisi lapsen olemaan vähemmän nirso. Se ei ole terapeuttien työtä. Sellaiselle jos vie tuollaisen kieltäytyvän lapsen, niin lpputulos on ihan yhtä tyhjän kanssa! Ravitsemusterapeutti luettelee mitä pitää syödä ja milloin ja se siitä. MITÄÄN apua heillä ei ole tarjota pikkulasten syömisongelmiin, paitsi jos kyse on allergioista. Silloin tulee ohjeita ja neuvoja vaikka muille jakaa. Mutta jos ongelma on enemmän henkisellä puolella on ravitsemusterapeutti voimaton. Ei se mikään psykologi ole.

Paras neuvo mitä minä sain syömättämän lapsen ongelmiin oli se että anna vaikka suklaata, jos edes sitä söisi. Joo söihän se suklaata. Eipä sitten juuri muuta. Että kovasti auttoi.
 
e
Alkuperäinen kirjoittaja pieni jääräpäinen ei maista;22352111:
Mitä mieltä olette siitä, että reilusti alle 3 v lapsi ei saa päivän aikana ollenkaan muuta kuin vähän maitoa, jos hän on niin itsepäinen, ettei suostu maistamaan? Ja päiväkodin tädit ei jousta yhtään. Tuota on jatkunut kohta kaksi kuukautta.

Lapsi ei vaan maista tippaakaan ja edes leipää ei anneta noin pienellekään lapselle läheskään joka päivä sen takia. Minä antaisin edes välipalalla valita, aloittaako leivästä vai maistaako ensin jotain outoa rahkaa esim. Mutta tiedän että tuttavan lapsen päiväkodissa ei jousteta.
Millä lailla rahka oikein on outoa syötävää?
 
Keittiönoita
Onhan laitosruoka mauttomampaa kuin kotiruoka. Mutta jos ruuan maun pitää miellyttää 4 ihmistä niin se on paljon yksinkertaisempa kuin jos sen pitää miellyttää 400 ihmistä. Kaikki lapset eivät ole tottuneet voimakkaisiin makuihin, joten lähtökohtana on pakko pitää sitä, ettei mausteita ole liikaa. Mikä monelle taas tarkoittaa, että mausteita on liian vähän.

Kun omat lapseni aikoinaan nurisivat laitosruuasta, kerroin heille, mitä lapsille tarjottiin 60-luvulla kansakoulussa. Jo loppui nurinat :D
 
Ravintosuositukset määrää sen, miten paljon suolaa ja muita mausteita lasten ruoassa saa olla/ei saa olla. Ja ne suositukset ovat alhaisia.

Meidän muksu syö ihan hyvin pk:ssa,puurot ja kiisselit ei oikein uppoa ja rahkaa ei syö ollenkaan, mutta pääruoat syö mielelläänkin. Tosin tähän luultavasti vaikuttaa sekin, että kotona on joutunut maistelemaan yhtä jos toistakin kokkailuani ja on tottunut eri makuihin monipuolisesti, paremmin kuin minä itse;)
 
ravintolakokki
Meidän lapsen tarhaan tulee ruoka koulunruokalasta.
Itse olen syönny viikonajan niitä ruokia, ja ne oli yllä minun mielestäni ok.
Olen itse ammatiltani ravintolakokki ja suurtalouskokki.
Suurimassa osassa päiväkodin/koulun ruokia on kaikki mitä tarvitaan. Aineet lasketaan tarkkaan.
Meidän lapsi syö päiväkodissa oikein mielellään ja paljon syökin :)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Entäs;22352658:
mitäs monipuolista lihaisaa herkkuruokaa valmistaisitte kun käytettävissä olisi 60-90cnt/annos,ja hintaan pitäisi saada vielä sisällytettyä leipä ja juoma...????
Mä en osaa tuohon vastata, koska joudun ostamaan raaka-aineet tavallisista kaupoista enkä tukuista, joissa olisi halvemmat hinnat. Enkä tiedä, paljonko tukkuhinnat ovat.
 
laitooooos
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22352631:
Kun omat lapseni aikoinaan nurisivat laitosruuasta, kerroin heille, mitä lapsille tarjottiin 60-luvulla kansakoulussa. Jo loppui nurinat :D
NIINPÄ. Nykyajan lapsille kelpaa vaan pizzat, hampparit jne..
Tämä selvisi, kun tehtiin galluppia kouluruoasta. Tavallinen ruoka ei kelpaa enään.
Eihän kaikki ruoat voi kaikkia mielyttää, mutta tuntuu siltä, ettei mikään enään kelpaa noille lapsille..
 

Yhteistyössä