peseekö muiden miehet pyykkejä miten usein?

  • Viestiketjun aloittaja pyykkivuori
  • Ensimmäinen viesti
pyykkivuori
Tässä katselin kun naapurin isäntä alkoi piiskaamaan mattoja ja laittelemaan pyykkejä ulos kuivumaan. Muutenkin vaimolta kuultuna kuulostaa tuossa talossa olevan kotityöt niin nätisti tasan. Ja onnistuvat lasten kanssa ongelmitta.

Tuosta tuli sitten mieleen että miten muiden miehet tekee kotitöitä? Vai onko se automaatio että ne kuuluvat naiselle?

Meillä mies sanoo ettei ala pyykkejä pesemään koska siellä on muka niin haastavia vaatteita, jotka yllättäen ovat minun parempia tai jumppavaatteita. Eikä muutenkaan motivoidu muusta kuin auton pesusta, edes auton imurointi ei näy onnistuvan. Yleensä kotityöt jäävät minulle. Samaten lapset. Etenkin jos on hiemankaan miesmäinen työ, oli se nyt sitten maalaus, terassin pesu, auton korjaus. Mies kyllä ottaa lapset töistä tullessaan ja viettää heidän kanssaan aikaa, mikä on korvaamatonta. Mutta kotityöt eivät onnistu mitenkään. Tai no imuriin tarttuu kun jokin lasi esimerkiksi menee rikki ja pitää lattia saada puhtaaksi nopeasti.
 
Teen itse kaikki kotityöt kas kun ei sitä akkaa enään ole. Lapsille olen jotain pikkuhommia antanut että tottuisivat tekemään ihan pyyteettä kotihommia mutta eipä niistä avuksi asti ole.
 
Miesystävä tykkää pestä itse pyykkinsä, toisinaan kysyn et onko pyykkiä jos omistani tulee vajaa kone. Lakanapyykkiä saan pestä :D Ei asuta yhdessä tosin, eli yksin ollessaan tekee tietenkin kaikki kotityönsä.
 
"Hanna"
Jokainen tekee jotain perheessä ja siivoaa jälkensä.

Meillä on perjantai ehtoopäivä töitten jälkeen siivouspäivä. Arkena ei töitten jälkeen jaksa kuin pakollisen.
Hoidetaan se nopeasti.
Minä siivoan vessanpytyn ja lavuaarit ja laitan keittiön kuntoon.
mies silläaikaa imuroi olohuoneen ja makuuhuoneet ja pyyhkii pölyt.
ei mene kauaa näin ja saa sitten viikonlopun olla rauhassa.

suurempi siivo jos tehdään, niin mies hoitaa ikkunoiden pesun. En tykkää keikkua tuolin päällä kurottelemassa ikkunan yläosaan.mieheltä se sujuu paremmin

pyykkikoneen laittaa se päälle, joka likaisia vaatteita viedessään huomaa pyykkikorin olevan täynnä
 
"vaimo"
Meillä on kolme pyykkikoria, joista yhteen mies laittaa omat pyykkinsä ja pesee ne myös itse. Kahteen muuhun koriin lajittelen omat ja lasten vaatteet tummiin ja vaaleisiin. Minä pesen nämä pyykit. Joskus mies pesee myös lakanapyykkiä ja lasten vaatteita.

Meillä mies tekee myös pääsääntöisesti ruoat itse. Minä turvaudun lähes aina eineksiin tai puolivalmiseisiin. Siivous on lähes poikkeuksestta minun vastuullani. Mies hoitaa ruohon leikkuun, autojen pesut, imuroinnit ja renkaiden vaihdot. Minä hoidan kasvimaan, kompostin, mehustamiset, hilloamiset, lasten vaatehankinnat, lääkitykset, kausivaatteiden vaihdot, kuskausorganisoinnit, kaverisynttärit, lääkärit, vanhempainillat yms. juoksevat asiat pääsääntöisesti sekä lemmikkieläinten hoidot. Kuskaan myös lapsia useammin harrastuksiin. Minä olen hoitanut remonttien organisoinnit ja autojen huollatukset ja korjaan itse pyörän kumit. Mies on pessyt ikkunoita useammin kuin minä. Minä pesen matot aina. Tiskikoneen käyttö menee aika tasan ja lapsetkin osallistuvat tyhjentämiseen.

Minulla menee enemmän aikaa kotitöihin ja pakollisiin lasten kuvioihin kuin miehellä, mutta ei miehen työpanos silti ole vähäinen. Suht tyytyväinen olen tähän.

Yhteenvetona
 
Baabuska
Mä haluan pestä pyykit koska en halua pilalle menneitä vaatteita. Mies kyllä sitten laittaa niitä kuivumaan yksin tai mun kanssa. Imuroinnin hoitaa useimmiten mies, mä teen oikeastaan aina ruuan. Tiskit hoidetaan yhdessä, kone pesee osan ja joitakin pitää pestä käsin.

Miehen tyttärellä on valmistujaiset kuukauden lopussa ja työnjako on aika selvä: mies siivoaa talon ja mä teen kaikki tarjottavat juhliin. Toki mäkin osallistun siivoamiseen sen verran minkä ehdin.
 
jokumeistä
Mies pesee kaikenlaista pyykkiä, mutta joskus jättää noita mun vaatteita en-tiedä-miten-nämä-kuuluu-pestä -sarjaa sitten mulle. Imuroi säännöllisesti ja haluaa aina pestä vessan, kylppärin ja saunan (tarvittaessa siis).
Käy kaupassa ja osaa tehdä ruokaa. Aika lailla tasan menee. Ei tykkää tiskata mutta astianpesukonetta osaa käyttää mennen tullen.
Sitä ei tosin häiritse sekaisuus (vaatteita siellätäälläjatuolla, papereita tossa ja kahvikuppi täällä). Siistiä siis on, ei asuta paskaisessa sikolätissä, mutta järjestystä voisi ylläpitää vähän enemmän. Tosin pienessä asunnossa se on aika hankalaa.
 
"tiia"
Meillä mies pesee kaikki pyykit ja laittaa ruoat.

Minulla ei kärsivällisyys riitä pyykkien lajitteluun tai hoito-ohjeiden lukemiseen. Enkä pidä ruoan laitosta. Enkä leipomisesta. Mies tehnyt lasten synttäreille ja koulun myyjäisiin kaikki leivoksetkin.

Minä siivoan. Lapset jo niin isoja että viihtyvät omillaan.
 
"Namiskuukkeli"
Pääsääntöisesti se joka kotona enemmän on niin tekee tärkeimmät jutut kuten imurointi, tiskarin päälle pisto ja tyhjäys ym. Pölyjä taidan pyyhkiä enemmn itse. Mies tykkää kokata enemmän niin saa hoitaa ruokahuollon enimmäkseen. Mulla on sen verran vaikea suolistosairaus, että syön eri ruokia mitä muut usein. Leipomuksetkin hoitaa mies, äitinsä on hyvin opettanut. Joku pitäisi nössönä mutta mulle kelpaa oikein hyvin kun ei päältä päin uskoisi miehen nyttenkään tuolla korvapuusteja väsäävän. :p tekee gluteenittomiakin kuulemma.

Pyykkejä ei erotella vaan värien ja laadun mukaan menee.. ns.arkipyykki heitetään suoraan koneeseen ja täytyttyään päälle. Simppeliä. Sitten on kaksi koria lakanoille, pyyhkeille ym ja paremmille vaatteille. Niitä pestään korien täytyttyä tai kun joku tarvitsee jotain puhdasta sieltä. (toki jos multa sattuis tulemaan ripulipyykkiä niin ne pesen heti...) Omat harrastuskamansa mies pesee myös yleensä itse.
Pihaa duunataan yhdessä. Kummallakin on omat juttunsa mitä mieluiten tekee. Vähän kaikessa menee niin lopulta niin jot se tekee jolta paremmin luonnistuu.

Ei kai niillä kotitöillä silleen ole väliä kunhan jokainen tuntee olonsa mukavaksi muttei kohtuuttomasti? Eli vaikka joku siivoushullu tekisi kaiken niin eihän sitä pidä verrata muiden tekemiseen.
 
Minä pesen pyykit itse ja omaan tahtiin eli tarkoittaa silloin kun kaapista ei löydy mitään päälle pantavaa. Sinä päivänä sitten pari täyskoneellista pyörii. Pesen omat pyykit pääasiallisesti itse siksi, että vaimo tuppasi laittamaan pyykin koneeseen käännämättä vaatteita nurinpäin(Tästä oon kyllä mäkättänyt useampaan otteeseen), niin muutamat printtipaitojen printit on mennyt. Lasten ja vaimon pyykkejä pesen silloin tällöin, pääosin vaimo on niin innokas pesemään, että en ehdi. Tosin pyykit useinmiten minä laitan sitten puolestani pyykkinarulle kuivumaan kuin myös otan pois ja viikkaan kaappiin.
 
Viimeksi muokattu:
vieraaas
Pesee omat työhaalarinsa ja sukkansa. Minä pesen muut, hoidan keittiön, siivoukset, lasten perushoidon. Mies kuskaa harrastuksiin. Oma työ sillä on vaativampi kuin mulla.
 
"heidi"
Pyykkiä ei pese koskaan. Koska kodinhoitohuone on MUN valtakunta :D sinne ei kukaan mene sörkkimään.

Tiskejä laittaa ja roskat vie. Siivoa kaapit.
Käy kaupassa.

Mutta meillä menee melkein niin, että mies hoitaa lasten harrastukset, ulkoilut ja muut huvitukset. Mä laitan ruoat ja siivoan.
Kerran kuussa mies lähtee lasten kanssa jonnekin yökyläilemään, että mä saan rauhassa puuhailla ja nukkua.

Olen tyytyväinen tähän järjestelyyn.
 
"viiden äiti"
Meillä mies pesee pyykkiä pääsääntöisesti. Hän myös laittaa ruuat, käy kaupassa ja imuroi. Minun heiniä on pölyjen pyyhintä. Mieheni on tehnyt aina kotitöitä - hän on kokki aiemmalta ammatiltaan. Siirtyessäni kotiäidin roolista työelämään ehdotin ulkopuolista siivousta, mutta miehen mukaan sitä ei tarvita "niin kauan kun hänessä virta riittää"... Joten, näillä mennään.
 
"---"
Nyt avaudun tänne kun mäkättäminen ei kotona auta. Onhan se vittumaista että ite saa melkei tehdä kaiken mutta kun asiaan ei tuu muutosta vaikka kuinka mäkättää niin kai sitä pitää tehdä kaikki itse. Meillä miehen kans oli taannoin noin vuoden ero ja katseltiin ennenkuin päätimme yrittää uudestaan. Silloin kun kävin mieheni luona kylässä oli niin tiptop paikat kunnossa viimosen päälle ja olin oikein yllättynyt positiivisesti koska tätä ei ennen ollut. Palattiinpa sitten yhteen niin paskan marjat täällä tee kukaan muu mitään ku mie. Minusta kysytään jopa päivittäin missä minun lompakko on missä minun hammasharja on missämillon puhelin on (ihan kuin tietäisin). Tosin jos antaisin miehen tehdä niin pyykit pestäisiin sekaisin, ne unohtuisi päiväksi koneeseen ja siitä kun ne joskus homeisena päätyisi telineeseen ne olisi siinä mytystä miten sattuu. Siispä täytyy ihmetellä miten nämä miehet on joskus pärjänneet ilman naisia? Kerran jopa ukolle tokasin että mahtaa olla niin ku äidin tissistä pääsee eroon niin siihen ehtii rinnalle toisen "äidin" hoitamaan hommat. Suuttu perkele..
 
Pyykätään aika lailla yhtä paljon, mä hiukan enempi. Mä imuroin ja pyyhin pölyt yms. järjestelen. Arkisin laitan sapuskat ja viikonloppusin kumpikin kokkaa. Mies hoitaa auton ja enimmät omk-taloon liittyvät huoltotyöt ja suurimmat pihahommat.
 
vieraas
Meillä menee kotityöt aika lailla tasan.
Mies tosin hoitaa kokkauksen 80% ja tiskihommat 90%
Leipominen on taas mun juttuni 100% ja siivous mun 60%
Muut menee puoliksi eikä tarvi miehelle mistään mainita. Tekee oma-aloitteisesti. Siisteystasomme on aika samanlainen.
Vessojen pesu on kyllä mun juttu 100%. Mies ei niitä tee.
 

Yhteistyössä