Pino hysteerisille ruuan tarkkailijoille -kaikkiruokaiset älköön vaivautuko

:LOL: :LOL: :LOL: Jotain hauskaa piti keksiä, kun muakin rupes naurattaan toi raskaana oleva Subway :LOL: :LOL: :LOL:

Juu tässä pinossa saa hysterisoida ihan vapaasti kaikkia ruokajuttuja ilman, että kenenkään tarttee kommentoida, kuinka luonnotonta on olla syömättä raskausaikana raakaa piffiä ja tyhjiöpakattua kalaa ;)

Oli muuten just hesarissa juttu siitä, kuinka Hesassa on 16 % tyhjiöpakattua kalaa löydetty listeriaa ja 8% muita bakteereita.

Vaikka varmaan löytyy aina joku, jonka mielestä tyhjiöpakatun kalankin kieltäminen on turhaa vouhotusta ;)

No ei kai, jos jollain on kiinnostavia juttuja raskausajan ravitsemuksesta, niin luen mielelläni.

Itse olen lukenut paljon omega-3:n ja LGG- maitohappobakteereiden (gefilus) hyvää tekevästä vaikutuksesta jo vipan kolmanneksen aikana käytettäessä, vähentävät kuulemma atooppista ihottumaa, LGG myös koliikkia ja omega-3 on 4-vuotistutkimuksessa parantanut sitä jo sikiöaikana saaneiden lasten suoriutumista "älykkyystesteissä", samoin vähentänyt astmaa. Googlettamalla omega-3 ja pregnancy tai LGG ja raskaus löytyy ihan fiksun oloisia juttuja aiheesta mm. EU:n sivuilta.

Lisäksi itse tykkäsin kovasti Helsingin Yliopiston psykan laitoksen vuonna 2004 tekemästä tutkimuksesta, jonka mukaan suklaata raskausaikan syöneiden naisten lapset olivat ekan ikävuoden aikana iloisempia ja vähemmän ärtyviä kuin sellaisten naisten, jotka eivät suklaata syöneet. kummankin ryhmän naiset määrittelivät itsensä stressaantuneiksi.

Lisäksi kun googletin englanniksi chocolate ja pregnancy, niin kävi ilmi, että ekan raskauskolmanneksen aikana TUMMAA suklaata syöneillä oli 17% vähemmän pre-eklampsiaa eli raskausmyrkytystä, ja vipan kolmanneksen aikana tummaa suklaata syöneillä oli jopa 40% vähemmän raskausmyrkytystä, kuin verrokkiryhmällä. Kuopion yliopstossahan on tehty ihan tieteellistä tutkimusta siitä, että pieni määrä tummaa suklaata päivässä alentaa verenpainetta, niin että toimii sitten vissiin myös raskaana olevilla samalla tavalla. Mutta siis mahd. tummaa suklaata tyyliin 70% kaakaota, kun siinä on niitä hyvää tekeviä flavonoideja.

Yksi kiinnostava uutinen oli jossain Etelä-Amerikassa intiaaninaisten keskuudessa tehty seuranta, jossa huomattiin, että äidin nimenomaan ekan raskauskolmanneksen aikainen painonnousu liittyi korkeaan syntymäpainoon, sen sijaan vipan kolmanneksen aikainen painnonnousu ei, toisin kuin usein on kuviteltu.

Ja sitten sellainen uutinen, että varsinkin kokojyväviljatuotteita kuteb muroja puuroa jne. aamiaisella syöville naisille tulee useammin poikia kuin sellaisille naisille, jotka eivät syö aamiaista lainkaan. Kyse on tällä hetkellä vain tilastollisista tuloksista, sillä tutkijat eivät osaa selittää, että millä mekanismilla tuleva äiti ikään kuin valikoisi poika- tai tyttäsiittiöitä munasoluunsa.

Kaikenlaista sitä löytää netistä, kun ei ole muuta tekemistä kuin lukea uutisia raskausajasta.

Että tällaista tällä kertaa :D

:wave:
 
En tunnusta olevani hysteerinen. Tarkka kylläkin. Mulle ei sovi riskinotto tämmöisissä asioissa, olkoon se riski sitten kuinka pieni tahansa. (Ja joo, tiedän kyllä riskejä ottavani tietämättänikin, mutta se on eri asia. Jos et (jep, sinä joka tätä luet) sitä käsitä, niin ole sitten käsittämättä, en kaipaa saarnaa siitä, kuinka meteoriittikin voi pudota päähän). Valitettavasti kokemuksesta tiedän, että sitten, jos jotain käy, itse syytän ja syyllistän itseäni ja tekojani/syömisiäni siinä miettiessäni, miksi näin kävi. Joten parempi olla ottamatta tietoisesti riskejä, eipä vauvakaan kärsi siitä, että mutsi stressaa (enkä siis stressaa noista riskeistä, joita en tiedosta). B)

No joo, mitäpä sitä selittämään. Mun mielestä jokaisella on näissä asioissa itsellään oikeus päättää ...ihan yhtälailla siinä, ottaako vai eikö ota ja kuinka paljon ottaa, jos ottaa, riskejä raskautensa aikana. Sillä ei tehdä kenestäkään parempaa eikä yhtään huonompaa. B)

Mitä noihin Gefiluksiin tulee (aiheesta toiseen siis B) ), luin joskus muutama vuosi sitten tutkimuksen, jossa maitohappobakteereita koko raskauden aikana käyttäneiden lapsilla esiintyi vähemmän allergioita kuin sitten taas niillä, jotka eivät käyttäneet. Ei siis mikään varma tapa estää mitään, mutta ne voivat niitä ehkäistä/hillitä. ...siinä toivossa (meillä kun molemmat vanhemmat ovat allergisia) olenkin niitä sitten koko raskauden ajan popsinut. Toivotaan, että edes hiukan tehoisi. :D

Mutta hitto vie, näköjään tarttee suklaatakin ruveta popsimaan... :LOL:
 
Hienoa! Minä en siis ole ainut! Tuossa uusi asia oli tuo suklaajuttu. Kaikki muut tuttuja asioita ja annan kannatukseni riskien minimointiin ruokavalinnoilla!
Tässä pari juttua minulta joista myös löytyy todella paljon tietoa netistä:
Odottavan äidin tulisi syödä runsaasti foolihappoja ( folaatteja ) jo ennen raskautta ja varsinkin raskauden alussa koska edelleen suomessa syntyy 1/1000:sta syntyneestä lapsesta selkärankahalkioisena ja syy on äidin foolihapon puute ja täten alkiollakin sama. Aika kova luku vai mitä miettii kanssasisaret 1 / 1000 kun sen voisi estää kokonaan? Myös tällainen oli täällä kaksplussassa jo valmiina; eli keino millä vähentää syntyvän lapsen riskejä ja raskausaikana saatuja vammoja: http://www.nutriciababy.fi/ajankohtaista/uutiset/fi_FI/2007_01_12_ylipaino/ . Sitten kannattaa tietysti syödä kananmunan keltuaista koska sillä on todettu olevan erityisen suotuisa vaikutus sikiön aivojen kehitykseen. Siitäkin löytyy netistä tutkittua tietoa. Kun suojelee pientään jo raskausajan "itseltään ja omilta mielihauluiltaan jotka riskeeraavat muksun" niin jos lapsella olisi joku vamma syntyessään niin tietäisi että on itse tehnyt ainakin parhaansa estääkseen vammojen synnyn. Täten olisi helpompi suhtautua tilanteeseen kun tyypillinen äidin itsesyyttely olisi pois kuvioista ja voisi keskittyä lapsen ongelmaan ilman itsensä piiskaamista.
 
Jouskis (vaikka mulle sä oot aina jouskari :D ), onko noista maitohappobakteereista ollut sulle apua ihottumassa? Kun mulla on kanssa tosi helposti kutiseva iho, vaikka ei edes ole kuiva, ja nyt sitten on mielestäni kutissut paljon vähemmän kuin ennen. Mutta en edes hoksannut, että vois johtua noista maitohapoista.

Tuosta minisunista en varsinaisesti tiedä, mutta E-EPA on kyllä ihan varmasti omega-3:sta. Itse käytän Orionin Omegaliveä, kun siihen ei ole lisätty mitään vitamiineja, ei edes sitä E-vitamiinia, käytän nimittäin sellaista raskausajan vitamiinituotetta, jossa on jo kaikki, niin että otan ne sit samaan aikaan, ilmeisesti se omega-3 imeytyy sitten helpommin E-vitamiinin kanssa.

Apua, siis mun vitamiinituotteessa on rautaa, mutta niin on kyllä kaikissa Italiassa myytävissä raskausajan vitamiineissa, ja kaikki lääkärit määrää ne täällä pakollisiksi heti raskauden alusta alkaen, varsinkin just foolihapon vuoksi. Hm... pitääpä ottaa selvää... Toisaalta on ollut kyllä hemoglobiini tosi hyvä koko ajan, 135-140, eli ilman tuota lisärautaa en tiedä missä jamassa olisin ollut. Mutta kysyn kyllä gyneltä ensi viikolla, kun siellä käyn.

Lihaliemikuutioista en tiedä, tietääkö kukaan muu? :wave:
 
Mulla maitohappobakteeri tehokuuri oikein menossa :wave: Ja tuntuu että ainakaan ei enää nokkosihottumaa tule ollenkaan ja jalkapohjien kutinat vähenny aika paljon ja kämmenien kutinat kokonaan! Liekö sitten ansiota noiden bakteereiden. Mulla vuoden 2008 terveystuotteeksi valittu bioteekin Probiootti plus.
Jaah ja raskausviikko 32 menossa :heart: :heart: :heart:
 
ÄitiyslomalainenHei joo, luin kanssa vauvalehdestä tuosta kananmunasta, ja myönnän, että juoksin siltä istumalta kananmunia ostamaan :LOL:

Ja kärppis, mä olin alunperin suunnitellut syöväni niitä maitohappobakteereita vasta raskauden lopussa, mutta sä mut vakuutit aikoinaan siitä, että niitä kantsii syödä jo ennen, nii että kiitos siitä. Mulla on tosi herkkä maha, mutta oon ollut kuin toinen ihminen sen jälkeen, kun rupesin niitä syömään!
 
Ja juu, kärppä popsi keskenmenosta lähtien gynen suosituksesta foolihappoa. Jatkoin sitä johkun 14. viikolle asti, kunnes vaihdoin multivitan tavalliseen. En noita raskausvitskuja syö/voi syödä, kun niissä on rautaa ja mulla on hemppa muutenkin korkea. Omega 3:sta syön kanssa, lähinnä otin sen siksi, että en voi syödä yhtään kalaa. Noissa kantsii muuten olla varovainen, jos syö tuota kalaöljyä ja monivitskua, et ei ala saada liikaa e-vitamiinia. ...itsekin kävin ekat omegat vaihtamassa toisiin lopulta juuri tuosta syystä. Synteettinen e-vitsku kun ei ole yhtä hyvä kuin luonnollinen muutenkaan. :xmas:

Lihaliemikuutioista en osaa valitettavasti yhtään sanoa, kun mä en moisia käytä. Tykkään pistää mausteet mausteina ja määrätä suolanmäärän itse. ...sillä tavoin välttää ainakin ne ylimääräiset e-koodit. ;)
 
Hei joo, maitohappobakteereilla on toinenkin vaikutus eli ne parantaa myös äidin vastustuskykyä ja hillitsee allergiaoireita. ...ja tämä pitää ainakin mun kohdalla paikkaansa. Siis olen itsessäni moisen vaikutuksen huomannut. Eivät turhaa kamaa minusta alkuunkaan.

E-vitamiini noissa kalaöljyjutuissa ja muissa on estämässä härskiintymistä. Mutta se ei ole niissä pakollinen mitenkään ja sellaisiakin löytyy, joissa sitä ei ole. :)
 
AIVAN IHANA KETJU! :LOL: :LOL: :LOL:

Siis täällä myös yksi hysteerinen odottaja. Mä vedän aina raskauden aikana ylitarkkaa linjaa syömisistäni. Palaan myöhemmin tarkemmin ja kommenttien kera. Nyt pitää mennä tekemään perheelle ruoka. Aattelin keittää myös kananmunia perunamuusin ja nakkien kaveriksi... :)

Helmiina, joka tiistaina iltana sai tietää olevansa raskaana. En ole edes viikkoja laskenut. Ei niitä kuitenkaan paljoa vielä ole.
 
Miracle: Valion tutkimuksessa tutkittiin nimenomaan vipan raskauskolmanneksen aikana LGG-maitohappobakteereita käyttäneitä, en sitten tiedä, että oliko osa heistä käyttänyt jo aiemmin, että voisko vaikutus olla tehokkaampi, jos käyttää jo aiemmin.

Kärppis: tuosta hysteriasta sen verran, että jos ruokavalioonsa ja muutenkin elintapoihinsa vakavasti ja tarkasti suhtautuvaa raskaana olevaa naista kutsutaan hysteeriseksi (niin kuin aika monella on tapana :D ) niin mä olen sitten hysteerinen ihan mielelläni. Tässä maailmassa on niin paljon välinpitämättömyyttä kaikella tasolla, ettei siinä ole mielestäni mitään tuomittavaa, vaikka lapsensa parasta ajatellen miettisikin kahdesti, että mitä pistää suuhunsa. Ja kun niitä riskejä löytyy joka kulman takaa, niin itse ainakin mielelläni minimoin sellaiset, joihin voin itse vaikuttaa. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja miracle:
Eli jos mie syön ny jo multivitamin -monivitamiinilisää (foolihappo siinä 300), sit kalkkitablettei ja jos alkasin syömää myös maitohappobakteerivalmistetta ni tuleekoha liikaa noit juttuja :p
Ei noissa ole mitään päällekäin meneviä. Vitamiineissa on vitamiineja, kalkkitabuissa kalsiumia (tarkista kuitenkin, ettei näissä ole mitään vitamiinipillereiden kanssa päällekäin meneviä vitamiineja lisättynä ) ja maitohappobakuissa maitohappobakuja. Eli syö pois, ei niistä haittaakaan ole. :)
 
D vitskua mu muistaakseni niis on...

*muoks, tarkistin et monivitamiinijutus on 100% saantisuosituksesta ja tuos kalkkijutussa 150... eli nytkö mulle tulee D vitskua iha liikaa jos syön tota monivitamiiniaki? Hitto ko en kahtona kunnol, et ois semmone mis ois pelkkää kalkkia... :ashamed:
 
Miracle no multivitassahan ei ole d-vitskua riittävästi, joten sinänsä ei haittaa, jos d-vitamiinia saa myös muualta. Mutta sitten juotko tavallista maitoa? Siihen on myös lisätty d-vitamiinia. ...mutta jos huolettaa, että jostain syystä saat liikaa d-vitamiinia (saako kukaan suomalainen :LOL: ) niin vaihda luomumaitoon. Siihen ei ole lisätty d:tä.

Mut semmoista piti tulla vielä kysymään, et paljonko teillä tulee tuosta omega 3:n päiväannoksesta? Tossa mun käyttämässä (lysi tms. nimeltään) on vaihtoehtoina yks tai kaksi tabua. Oon ottanut yhtä ja saan näin 1000 mg kalaöljytiivistettä, jossao n 620 mg omega 3:sta, 310 mg epaa ja 205 mg dha:ta. Tossa ois siis annoksen mukaan mahdollisuus lisätä toinenkin, mutta mietin, tartteeko...
 
miracle katso sen purkin kyljestä, mitä siinä sanotaan. Yleensä niissä on ilmotettu, paljonko se määrä vastaa päivittäisestä tarpeesta. Ja sit katso paljonko se kalsium-juttu sisältää ja räknaa siitä. ...laktoosittomaan maitoonko ei lisätä d-vitamiinia? (en juo, en tiiä.)

Mut joka tapauksessa ei se maitohappobakuihin vaikuta tuo d, kun niissä ei (yleensä ) ole vitskuja mukana, bakuja vain. B)
 
Kärppis, eli tuoho ylempään viestiin muokkasin jo aiemmin, et paljonko niissä on vitamiinia. Eli taitaa tulla liian paljon D-vitamiinia sitten? Ja maidossa näköjää ois 10% saantisuosituksesta.. Eli jos noit kaikkia ottaisin, ni saisin 185% (kalkkia en ota ku 1 tabletin ja siin on kahessa tabletissa toi mu aiemmin ilmottama määrä) D -vitamiinia... Mitä haittaa D-vitamiinin liiallisesta saannista on?
 
miracle muista, että d-vitamiinin saantisuositus on raskauden aikana suurempi kuin normaalisti... :whistle: (hämmentää vielä lisää soppaa :D )

Mutta kun. Me asutaan täällä pimeällä pallonpuoliskolla, niin aika laillla kaikki meistä saa sitä liian vähän. Eli tokkopa sitä kovin helposti liikaa voi saada. Paras tapa musta tarkistaa tämä asia, ois kävellä apteekkiin ja kysästä sieltä. :)

Mitään vitamiineja, vesiliukoisia ja rasvaliukoisia, ei sais saada pitkään liikaa, sillä silloin niilläkin on haittavaikutuksia (c-vitamiini esim. edistää solujen vanhenemista liikaa saatuna). D-vitamiinista löysin pikahaulla, että aiheuttaa hyperkalsemiaa, mutta vasta, kun annokset on olleet yli 100 kertaisia suosituksiin nähden. Tuosta linkistä voit käydä lukemassa lisää:

http://www.kuopionlaakeinformaatiokeskus.fi/kysymys/kysymys3-04.pdf

Mutta juu. ...tokkopa sitä liikaa saat... Mut tarkista ny kuitenni (vaikka sieltä apteeksista, niiden ainakin pitäs tietää nämä paremmin kuin meidän masa meikäläisten B) )
 
Kärppis. mä olen kanssa yrittänyt etsiä tietoa, että paljonko tuota omega-3 pitäisi saada päivässä. Jossain terveysuutisessa (duodecim tai vastaava) oli oikein määrä, jolla oli sitä seurantatutkimusta raskaana olevilla tehty, mutta en nyt sitten ole enää löytänyt sitä uutista. joka tapauksessa omegaliveä pitäisi ottaa 2 kapselia, itse otin ennen raskautta ja ekan kolmanneksen aikana vain yhden kapselin ja nyt sitten olen ottanut kaksi, kahdessa kapselissa on yhteensä omega-3-happoja 800mg, joista E-EPA 440mg ja E-DHA 300mg. Siinä tutkimuksessa, josta luin, oli vielä eriteltynä, että paljonko noita yksittäisiä happoja ne olivat syöneet, en kyllä tiedä, että oisko kuitenkin kokonaismäärä tärkeämpi.
 
Tää on ihan mun ketju!! :D

Tänään alko ihan sikana tekee mieli bagelia Arnoldsista, ja menin sinne tilaamaan, ja ku oon tilaamassa, niin yhtäkkiä tajuan että enhän mä voi tilata sitä lohibagelia, kun ei sellasta lohta voi syödä! En myöskään uskaltanut tilata paahtopaistia, koska enhän tiedä onko se ollut tyhjiöpakattua.... jne joten lopulta tilasin jonkun bagelin niin että siinä ei ollu paljon muuta kuin jäävuorisalaattia. :LOL:
Mitää leikkeleitä en voi syödä, koska nehän on varmaan kaikki tyhjiöpakattuja ja mä en tiedä mitkä kaikki leikkeleet on tehty raa'asta lihasta ja ja ja...! Muutenki melkeen kaikki oudompi on pannassa, koska mä en muista kaikkia mitkä on kielletyllä listalla, niin jätän varalta kaikki muutkin vastaavat jutut syömättä!

Mä mietin että mitä piti tänään hakea apteekista, ja en muistanu.. ja nyt vasta tästä ketjusta muistin että niitä GEFILUKSIA... :kieh: Voi minua hajamielistä.

Niin ja arvatkaapa vain sitä neuroottisuuden määrää kun yksi aamu oksensin niin että olin just ottanut vitamiinit ja oksennuksessa tuli kaks valkoista klönttiä mukana.... Eli juurikin ne vitskut. En sit uskaltanu ottaa toisia nappeja, ku mietin että jos tulee yliannostus ja vauva saa jonkun vamman, mut kuitenki mietin sit koko päivän että jos vauvan aivot nyt ei kehity ku oksensin foolihapot... :kieh:

Onneksi en ole siis yhtään neuroottinen.

Laala ja Punkero rv11+2
 
Laala! :LOL: Tuo oli ihana kuvaus sun päivästä! :D Mitä noihin vitskuihin tulee, niin ensin itsekin laskeskelin niitä aika neuroottisena, mutta sittemmin olen tajunnut, että eipä varmaan parin päivän tauolla kovaa vahinkoa saa aikaan, ja toisekseen syön niin terveellisesti ja paljon kasviksia ja hedelmiä, että todennäköisesti en edes tarvitsisi noita vitamiinipillereitä kuin ehkä just raudanlähteenä, kun tuo lihansyönti on mulla vähän heikkoa noin ylipäätään.

Luin äsken mukavan suomalaisen sanonnan:

*Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys* :D
 
Hauska ketju! Ja hyödyllinenkin näemmä :D

Suklaa ja maitohappo olivat mulle uutta tietoa todellakin, mutta nyt kun mietin mun himoja (joita vastaan olen siis ihan turhaan yrittänyt taistella) vaikuttaa oiekin järkeenkäyvältä. Mulla on koko raskausjan himona olleet sitrushedelmät (foolihappo) ja hapanmaitotuotteet (maitohappo). Nyt loppua kohden suklaanhimo on ollut tosi kova (kuuluin ennen raskautta tähän E-karkkien popsijaryhmään, eli kaikkea keinotekoista viinikumityyppistä, mutta ei suklaata) ja lisäksi tekee mieli manteleita ja kaikenlaisia siemeniä (rasvahapot). Eli kyllä kroppakin tietää jollain todella kummallisella tavalla mitä se tarvitsee? Eikö? Se vaan ei ehkä tiedä, mikä on sopiva/kohtuullinen määrä :LOL:

Ah, mutta nyt siis otan ilon irti viimeisistä kuukausista ja huolehdin tasaisesta suklaansaannista jatkossa huolelisemmin. Onneksi tummaa suklaata ei voi ahmia ihan ylettömästi - varsinkin mitä isompi prosentti kaakaota on. Se tuppaa jäämään kitalakeen kiinni.

Miru 28+3

*muoks. Saanko (saanhan) teidän luvalla syödä kaksinkertaisen annoksen suklaata, jotta kumpikin masukki saa varmasti riittävän annoksen? Äidistä puhumattakaan* ;)
 

Yhteistyössä