Pino hysteerisille ruuan tarkkailijoille -kaikkiruokaiset älköön vaivautuko

Ihana pino, hienoa lentis! Haluu mukaan! :wave: Lueskelin jo tuolla subbariketjussa, mutta en edes viitsinyt mitään siellä sanoa, kun olis kumminkin saanut vaan vihat niskaansa...

Täällä siis kans yks stressaaja ja ruoan kyttääjä, en varmasti ota mitään tietoisia riskejä! Must täytyy pystyä 9kk olemaan ilman jokaista mielitekoa kun on kerran todella hyvä syy!

Suurin pulma on varmaan se, että joka päivä täytyy käydä lounaalla ruokalassa, ja normaalin laktoosivamman lisäksi saa nyt siis kytätä miljoonaa muutakin asiaa. :) Välillä on kans ollut jo kauha lautasen yllä ennenkuin on tajunnut, et hei, tässähän on sitä ja tätä, emmää tätä voikaan syödä!

Toistaiseksi en ole syönyt kuin Multitabsin raskausvitamiinia, ja tietty pyrkinyt muuten panostamaan kasvisten syöntiin ja muuten terveelliseen ravintoon. Kananmunia oon viimeaikoina alkanut syömään ihan säännöllisesti, kun huomasin, että pahoinvoinnin myötä muuttui ruokavalio aika hiilihydraattivoittoisesti; kananmunasta saa hyviä proteiineja ja keltuaisesta rasvahappoja.

Lisäks tajusin tässä juur, että mun tarvii alkaa saada enempi kaloreita ruuastani, syön liian kevyesti. Oon koko ajan aivan nälkäkuoleman partaalla ja siis koko ajan on paha olo. Sen siitä saa kun on tämmönen kukkakeppi, ei oikein oo tota vararavintoa. :saint:

ventti + viuhti 13+4 (eilisen ultran mukaan 73mm :heart: )
 
Heips,

Saanen liittyä seuraanne. Tämä ketju on kuin tehty mulle! Mä stressaan ihan hirmuisesti siitä mitä laitan suuhuni. Jo pelkästään raskauden aiheuttamat "lakot" mut sen lisäksi vielä sokerin, valkoisen jauhon ja rasvan rajoittaminen (sokerit vähän sekaisin) niin tuntuu ettei voi syödä mitään!

Gefiluksia syön minäkin, sen lisäksi raskaus moni-vitskuja. Omega-3 pitäis harkita, sillä kalaa en syö. Tietääkö kukaan, että onko mitään hyötyä käyttää niitä leivän päällys margariineja, joissa lukee, että lisätty omega-3 ja-6? Kerran ostin joitain omega-3 tabletteja, mutta tulin järkyttävän huonovointiseksi (tuli hirveitä kalaröyhyjä), että en ole suostunut niihin enää koskemaan.

Mulla tuottaa tää neurottinen kyttääminen hankaluuksia jo työpaikkaruokalassa. En uskalla ostaa salaattia, sillä en tiedä onko herne-maissi-paprika kunnolla oikein valmistettu. Tuskin vaan... samoin juustot, mozzarella ja feta, eihän niistä tiedä ovatko pastöroidusta maidosta :ashamed: . Samoin myös mulla on leikkeleiden kanssa ongelmia, kun en uskalla kaikkia syödä ja jos syön niin mahdollisimman tuoreina. Siksi meillä ostetaan tosi pieniä paketteja kerrallaan, jotta ei pääse lähellekään viimeistä käyttöpäivää :/ . Neuroottista, eikö vaan :whistle: ;) .

Tästä intoutuneena lähden katsomaan mitä työpaikkaruokala tarjoo listallaan. Vai onko mulla TAAS ruispuuro-päivä.

Iines ja Sintti 17+6
 
DD ja muut: kuten kärppis sanoi, niin LGG-maitohappobakteerin kansanomainen nimitys on just Gefilus. Se on Valion tuotemerkki, koska nimenomaan Valio on sen eristänyt tai ainakin just noi tutkimukset tehnyt. Ainakin Italiassa LGG-bakteereita käyttävät tehtaat maksavat Valiolle siitä lisenssistä ja niissä lukee, että Valio Finland tuotemerkki. Mutta Italiassa ei mee Gefilus nimellä, kun Gefilus on kuulemma alunperin joku emättimessä viihtyvä bakteeri. :D

Itse olen syönyt sekä Gefilus-nimisiä kapseleita (joita saa myös laktoosittomana) ja nyt ostin sitten apteekin tädin suosituksesta Tanskassa valmistetua Idoformia, jossa on sekä LGG:tä että Bifidobacteriumia. Tädin mukaan nämä kapselit menee suoraan suolistoon, kun taas noi gefilukset hajoaa ainakin osittain mahalaukussa. toisaalta noissa gefiluksissa on sitten varmaan just tuosta syystä enemmän sitä LGG:tä, niin että ehkä on vain hintakysymys, että kumpaa ostaa?
 
iines, tsemppiä, ymmärrän kyllä ongelmat, kun on muitakin ruokavaliorajoituksia! Kreikkalaista fetaa ei kuulemma suositella, kun ei ole pastöroitua, noi Valion ja Arlan "fetat" vissiin on ihan ok.

Olen ollut aikoinaan vegaani ja 16 sitten ihan vaan lakto-ovo-vegetaristi, niin että mulle tämä raskausajan "dieetti" ei tunnu edes erityisen vaikealta, kun nykyään syön (hyvin kypsennettyä ;)) lihaakin. Eli olen näistä syömisistä tarkka, mutta en totta puhuen stressaa, kai johtuu just siitä, että oon niin tottunut siihen, että kattelen tarkkaan, että mitä eri ruuissa on jne. Miehen kanssa vielä tehtiin pari vuotta sitten elämäntaparemontti, ja ruvettiin laskeskeleen kaloreita, rasvoja, hiilareita ja proteiineja lisäaineista puhumattakaan :LOL: Alussa oli ehkä hiukan rasittavaa, mutta kaikkeen sitä tottuu. Mulle on siis hyvin luonnollista, että mietin myös vauvan kannalta syömisiäni. Mutta vaikka joskus oisin erehdyksessä syönyt jotain kiellettyä, niin en kyllä suostu ottamaan siitä kummempaa stressiä, yritän vaan tehdä parhaani tulevaisuudessa, tehty mikä tehty, vai mitä? :D
 
Kiitos teille kaikille vinkeistä! Subway-ketjussa sain paljon hyödyllistä tietoa, esim. tuo himoitsemani metwursti jäin nyt kaupan hyllyille. Siinä ketjussa vaan ärsytti se ihmisten välinpitämättömyys ja enen kaikkea se, että nämä ihmiset vielä tuomitsevat sellaisen odottajan, joka oikeasti haluaa minimoida riskit, eikä ajatella "no tuskin nyt saan tästä juustosta sitä listeriaa, kun kuitenkin suurin osa juustosta ei ole saastunutta". Onhan kyse kuitenkin niin vakavista asioista kuten esim. vauvansa menettämisestä. Itselläni työkaverin lapsi kuoli kohtuun 36. raskausviikolla, syyksi todettiin listeria.

Tuo maitohappobakteeriasia on todella vakuuttavan kuuloinen, kun niin paljon tutkittu. Mutta todellakin on merkistystä sillä, mitä maitohappobakteeria syö, kuten Daylightdancer totesikin.

Tilanteita, joissa itse olen yllättynyt siitä, miten paljosta joutuu luopumaan esim. ravintoloissa:
- salaatit: jos sisältävät pakastevihanneksia, esim. vain maissia tai herneitä, ei turvallisia, ellei niitä ole riittävän kauan keitetty ennen salaattiin laittamista
- juustot: Myös suomalaisissa Riitan Herkku- mozzarellassa oli ollut listeriaa vuosia sitten, joten syön ainoastaan kypsytettyjä kovia juustoja
-leikkeleet: palvikinkut ja metwursti pannassa (tämän opin vasta viime viikolla, kiitos Lentoemon)
- pakastemarjat esim. juomissa, smoothiessa, jälkiruuissa: jos ei tiedä, ovatko ulkomaisia, eikä ole keitetty ennen tarjoilua, eivät ole turvallisia

Lentoemo tai muut asiasta tietävät:
Olen viikon päästä menossa New Yorkiin, ja vaikka olen saanut joitan ohjeita vältettävistä ruuista siellä, niin kertokaa lisää! Itse olen pohdiskellut sitä, voinko syödä mitään salaatteja siellä? Mites liha, esim. hampurilaisissa ja pastramileivissä tai kylmät leikkeleet? Jostain luin, etteivät olisi turvallisia? Miten herkkuni "scrambled eggs" aamiaisella? Philadelphia-tuorejuusto jää ainakin pois bagelin päältä... Onko kaikki uunissa kypsennetty turvallista? Tai pastakastikkeet?

Terkuin Jolie 22+3
 
Hei Iines, sinänsä täytyy sua kyllä lohduttaa, että et ole ollut laisinkaan neuroottinen katsoessasi, mitä ruokalan salaatti sisältää. Niitä hernemaissipaprikoita ja muita pakastevihanneksia juuri salaateissa ei useinkaan kypsennetä laisinkaan, vaan ne pistetään jäisinä sinne (joskus ovat vielä jäisiä, kun sitä salaattia ottaa lautaselle :saint: ). Eli niiden kanssa kannattaa oikeasti olla tarkkana: niitä ei hyvin todennäköisesti ole kypsennetty.

Ja mitä pastörointiin tulee, mä olen joka ravintolan kauhu nykyisin. Tivaan joka tuotteesta, että onko se pastöroitua vai kuumeneeko tuossa valmistettaessa tarpeeksi. Mutta arvatkaa mitä! 90 % kerroista tuote EI ole ollut pastöroitua TAI kummentunut tarpeeksi (olen siis pyytänyt esim. tarjoilijaa tarkistamaan kokilta, että onko alunperin pastöroitua tai sitten, että jos ei ole, oisko kokki sitä mieltä, et kuumenee riittävästi. No. Kovin moni kokki ei ole mun antanut syödä kysymääni vaihtoehtoa, vaan ovat sitten kiikuttaneet mulle sen kakkosvaihtoehdon, jonka olen valinnut). :) Että ei se kysyminen turhaa ole ollut.

Mä olen noita Gefiluksia aloittanut syömään jo muutama vuosi sitten ...ihan muista syistä tosin. Huomasin jo silloin, että mulla ne oikeasti ainakin toimii (ennen tuli ekana kipeeksi, jos joku vaan kahden kilometrin säteellä aivastikin tai edes ajatteli olevansa flunssassa). Nykyisin en tule kipeeksi kuin tosi harvoin.

Juu ja Jolie: tuo Riitan herkun mozzis ei tosiaan ole pastöroitua, mut monet muut suomalaiset ovat. :) ...silti oon tuota mozzista välttänyt koko raskauden ajan, kun heti plussatestipäivänä onnistuin syömään kylässä mozzarellaa, josta tajusin sitten syötyä käydä tarkistamassa, onko vai eikö pastöroitua. No se oli juuri tuota Riitan herkun... :headwall: Onneksi ei käynyt mitään (ainakaan, että tietäisin :D ), mutta jäi traumat mozzarellaa kohtaan. :LOL:
 
Kärppänä heinälatoon: Kiitokset lohdutteluista :) . Eihän niistä pakastevihanneksista voi tietää.

Omasta mielestäni en ole kovinkaan neuroottinen, lähinnä tooooodella tarkka. Tuntuu vain, että ympäristön mielestä oon aivan turhan tarkka. Onneksi mies ymmärtää ja on tarkkana myös jos käy kaupassa. Tuntuu vain, että vanhempi polvi ei näitä rajoituksia ymmärrä, kun ei niitä ole ollut silloin 30-40 vuotta sitten. Esim. miehen äidin naamasta kyllä näkee (vaikka ei sanoiskaan mitään), että hän on vähän kummastunut, kun en suostu kaikkea syömään tai vaadin kunnon kuumennusta yms.

Tänään sain syödä ruokalan salaatin :) . Oli ihan kotimaista salaattijuustoa ja ihan normaalit salaattiaineet, ei siis pakasteita. Tänään siis tarkistin asian ja "feta" oli kotimaista.
 
Iines: joo, ei varmaan vanhempien ihmisten ole helppo ymmärtää, kun jo meissä odottajissa on niin monia, joiden mielestä ruokakiellot ovat turhaa hömpötystä :/

Meillä perhe ei onneksi yhtään katso kieroon, ja anoppikin on tajunnut, että asiat muuttuu. hiukan appivanhemmat ihmettelee, että en juo viiniä (!) kun sen juominen on niin yleistä Italiassa myös raskausaikana, mutta kun on mies tuken aja turvana, niin eihän siinä sen kummempaa.

Ja mielestäni saakin olla "neuroottinen" tiettyjen asioiden suhteen, paitsi että mielestäni nää jutut ei ole mitään neuroottisia raskausaikana, vaan ihan itsestäänselvyyksiä :D paitsi että eihän ne kaikille oo. :whistle:

Jolie: Philadelphia on pastöroitua, eli sitä voit syödä ihan turvallisesti! leikkeleitä suosittelen välttämään, myös etnisten paikkojen salaatteja. Pitää kyllä kattoa, että minkä tyylin ravintola on, ennen kuin syö salaattia, koska itse ei voi tietää, kuinka hyvin ne huolehtii hygieniasta. Mutta Yhdysvalloissa yleensä ollaan hygieniasta tooosi tarkkoja, tarkempia kuin Suomessa! Esim. vastapuristettua appelsiinimehua ei voi myydä, vain sitä tropicalin purkitettua, kun tuore vastatehty ei ole niistä tarpeeksi hygienistä. Katso myös deleissä, että miltä ne salaatit näyttää, kypsennettyä ruokaa uskaltaa mielestäni syödä, mutta raakojen kasvisten kanssa on oltava tarkkana. Mutta riisit ja pastat luulisi olevan ok, itse söisin niitä kyllä ihan rauhassa.

Jaahas, lenttis lähtee lentelemään Italiaan päin, palataan asiaan parin päivän päästä. :wave:

Buon appetito kaikille :D
 
:wave: Heippa vaan tähän pinoon ja turvallista matkaa lentikselle! Juuri sinulle kyllä olisi kysymys mutta jospa ehtisit vastailla sitten myöhemmin. Eli me ollaan matkustamassa kanarialle ja mulla olisi silloin raskausviikot aikalailla 12. Siis jos tässä nyt päästään sinne asti ja masussa on oikeasti elämää, varhaisultra vasta tulossa...No kuitenkin, olin jo etukäteen huolestunut siitä mitä sielä voin syödä ja nämä ketjut on nyt saaneet entistäkin suuremmat epäluulot aikaan. Kun ei näköjään suomessakaan voi syödä kohta mitään niin entä sitten ulkomailla???

Matkakohde on meloneras/maspalomas gran canarialla. Osaako joku vastata siihen mitä sielä uskaltaa syödä, mitä on ehdottomasti vältettävä, varottava yms. Olisin todella kiitollinen tiedoista. Harkinnassa on nimittäin matkan peruutus jos menee ihan mahdottomaksi tää juttu. Ja sitte aiheen vierestä sellainen kyssäri että ilmeisesti lentäminen on kuitenkin ok? Itselläni hirvittää sekin että jos sen takia aiheutuukin keskenmeno tai muita ongelmia. suuri verenvuoto ja paikalliseen sairaalaan joutuminen jne jne. Mahtaa olla rentouttava loma...
:headwall: :headwall:
 
Multa jää kaikki ruokalan salaatit syömättä, panostan sit kotona kasvispuoleen, kun varmasti tiedän mitä ja miten pestyä ja valmistettua syön. Harvinaistahan se on, että niissä jotain olis, mutta ei oo kauaa kun jossain oli just listeriaa porukka saanut jostain koulu- tms. ruokalan porkkanaraasteesta.

Mites ootte yleensä suhtautuneet majoneesiin? Nuohan kai ovat pastöroidusta kananmunasta tehtyjä, mitä myydään ja hese&mäkki ja vastaavat käyttää? Hiukan oon itse vältellyt, mutta sen pari hampparia mitä oon syönyt ovat kyl sisältäneet myös sen majoneesin. Mutta taas mietityttää, et kannattaisko varmuuden vuoks jättää sekin vähä syömättä.

Tänään ruokalistalla kotitekoista pizzaa, nam.

ventti. 13+5
 
ohhoh mä oon ihan sekasin luettuani tän ketjun. :headwall: luulin syöväni hyvin ja vitamiinejaki pidin hyvänä mut ei. :D

mulla on käytössä ladyvitan raskausvitamiini. siin on 3tabl päiväannokses rautaa 129% :eek: oon ennen raskautta ottanu 2 tabl pvä jos sitäkä... eli vähän lipsunu... ja e-epa tököttää kans mikron päällä. siinä on omega-3 ja lisätty d-vitamiini.

tosta d-vitamiinista... kun tää mikä oli ktl suositus on että d-vitamiinia 5 mikrogrammaa per pvä. on meille suomalaisille aivan liian vähän!!! pitäisi saada ainakin 10 mikrogrammaa per pvä. esim jos mä ottaisin tuota e-epa 2 kapseli pväs ni siitä tulis se 10 mikrogrammaa. mut otan vaan yhden ja sit pari tabuu ladyvitaa. olen terveydenhuoltoalan opiskelija ja meillä ollaan paneuduttu asiaan tiiviisti anfyn tunneilla... lapsilla ja vanhemmilla ihmisillä tuo d-vit määrä pitäis varmaan olla tuota 10 mikrogrammaaki korkeampi. tosin täst on kyl vähän tutkimustietoa... :eek: just ehkä siks kun se suositus on vaan 5 mikrogrammaa, mutta sitä ollaan kyllä nostamassa. ja d-vitamiinia on käytännös melko mahdotonta saada yliannostusta. tämä siis normaalille aikuiselle, raskaana olevista en tiedä.
 
Hannele: Listeriaan pätee ulkomailla samat säännöt kuin Suomessa, eli pitää välttää pastöroimattomia maitotuotteita, käytännössä siis pehmeitä ja homejuustoja ja maito pitää joko kuumentaa tai sitten olla pastöroitua. Esim. Italiassa myydään vain pastöroitua maitoa (itse en ainakaan ole koskaan nähnyt kaupassa pastöroimatonta), jotenkin luulisi, että näin myös Kanarialla ja Espanjassa.

Lisäksi pitää miettiä toksoplasmoosia, eli pitää välttää raakaa ja huonosti kypsytettyä lihaa (ei siis mitään salameita, chorizoa tai ilmakuivattuja kinkkuja), samoin kuin raakoja kasviksia, koska mitä etelämmäksi mennään, sitä paremmin tokso viihtyy maaperässä ja kastelevuvedessä, eli kasvikset pitää pestä tosi huolellisesti, vaan kuka tietää miten ne ravintolassa on pesty?

Itse kyllä matkustelen ihan rauhallisin mielin, ja matka etelään on harkinnassa myös rv25 tienoilla, koska kyllä ravintoloista aina löytyy pastaa, risottoa, kalaa ja lihaa, jonka voi pyytää kypsentämään oikein hyvin, voi myös näyttää mahaa ja selittää raskaudesta, Italiassa ainakin useimmat ravintoloitsijat tietävät jopa, että mitä raskaana olevalle voi tarjota ja mitä ei. Kuorimaveitsi matkalaukkuun, niin voi itse ostaa kuorittavia hedelmiä, niin siitä saa kyllä päivän vitamiinit sitten, vaikkei salaattia ravintolassa söisikään.

Eilenillalla olimme esim. lapsettoman pariskunnan järjestämillä illallisilla, ja emännästä oli hyvin luonnollista selittää minulle oma-aloitteisesti kaikki käyttämänsä ruoka-aineet ja kysyä niin minulta kuin väliin mieheltäni, että voinko syödä tätä tai tuota, ja monista asioista tiesikin, että voin tai en voi. Kun niin monilla on kuitenkin ollut raskaana olevia sukulaisia, ja täällä tosiaan koko suku osallistuu raskauteen ja siten oppii myös näistä ruokarajoitteista.

Muutenkin olin kyllä koko illan keskipiste masuni kanssa, Italiassa ollaan raskaudesta aina tosi innoissaan (on aika alhainen syntyvyys, mä olen täällä ihan oikeasti NUORI synnyttäjä), ja esim. lailla taataan raskaana olevan naisen oikeus etuilla posteissa jne., kaupassakin on oma pikakassa vanhuksille, vammaisille ja raskaana oleville :D Käytän mieluusti hyväkseni :D

Talvis: Tuo on aika jännä tuo d-vitamiinijuttu, neuvolassa varmaan osataan sanoa tarkemmin, itsellä ei tietenkään ole mitään d-vitamiinilisiä (ei ehkä edes raskausvitskuissa, pitääpä tarkistaa), kun täällä Italiassa toi d-vitamiini saadaan auringosta. Eli tuskin siitä yliannosta kovin helposti ainakaan voi saada, muutenhan kaikki aurinkoisissa maissa asuvat kärsisivät yliannostuksesta jatkuvasti. Vai järkeilenkö nyt ihan väärin? Kun d-vitamiiniahan kutsutaan vitamiiniksi vain historiallisista syistä, oikeasti se on hormooni, jota luonnollisesti muodustuu ihossa auringonvalon vaikutuksesta. Sen tiedän, että normaalille ihmiselle pitäisi riittää 15 minuuttia aurinkoa päivässä kasvoille ja käsiin, mutta Italiassa saavat kyllä kaikki paaaljon sitä enemmän, myös raskaana olevat naiset.
 
Hei,

hyvä idea ketjuksi. Olen yrittänyt olla varovainen, mutta en ehkä tarpeeksi. Olen syönyt pariin otteeseen esim. tuorejuustokakkua, joka oli kyllä valmistettu pastoroidusta maidosta, toiv ok :( Ja leikkeleitä olen syönyt silloin tällöin tähän asti, kun en tiennyt että palvikinkussakin voi olla listeriaa.

Olin Ranskassa raskausaikana ja jätin syömättä kaikki salaatit, pehmeät juustot ja huonosti kypsennetyt lihat. Kuitenkin jäi tuo listeria tai tokso arveluttamaan, kun kaikesta, mitä söi ei voinut tietää, mistä valmistettu. En tiedä voisiko neuvolassa halutessaan vaatia listeria/toksotestausta, kun mun hienovaraiset vihjailut ei ole tuottaneet tulosta. Tosin mitään influenssaoireita ei ole ollut, mutta vähän lämpöä jne..

Oon sen verran hysteerikko, että odotan jo kovasti sitä, että vauva tulee toivottavasti terveenä ulos ja odotusaika päättyy...
 
nasu30: se on totta, ettei sitä ikinä voi tietää, että mistä esim. listeria siihen ruokaan hiipii, kun se viihtyy ihan hyvin kuulemma myös matti meikäläisen jääkaapissa! Mutta itse järkeilen, että ainakin tarkkailemalla omaa syömistä minimoin riskit, jos se sitten jotenkin sinne hiipii varotoimenpiteistä huolimatta, niin se on kyllä sitten ollut kohtalo, jolle en voi mitään.

Mutta en voisi ikinä ajatella, että kohtalo päättäkööt puolestani, että syönpä tässä mitä mieleen tulee, kun kohtalo siitä päättää kuitenkin. Saman logiikan mukaanhan voisin aivan yhtä hyvin lähteä vetämään miehen bemarilla 200km tunnissa, kun jos tulee onnettomuus, niin se on sitten kohtalo. Jotkut kuitenkin järkeilee tälläkin tavalla. :/

Tuolla netissä oli ihan virallinen linkki raskausajan tartunnoista, ja sielläkin sanottiin, että Suomeenkin yritetään ajaa (tai ainakin olisi suositeltavaa) raskausajalle toksoplasmoosiseuloja. Eli monien tutkijoiden mielestä ne olisivat kannattavia myös Suomessa. En tiedä millainen neuvolantäti sinulla on, mutta kun kerran neuvolantädin palkkakin maksetaan sinun maksamistasi verorahoista, niin jos olisi syytä (en nyt ehkä muutaman palvikinkkuviipaleen vuoksi, mutta jos olisin esim. parmankinkkua syönyt) vaatisin kyllä verorahoilleni vastinetta ja siis myös toksotestin. Itse saan testin halutetessani Italiassa ilmaiseksi, mutta viimeksi esim. maksoin siitä 36 euroa, kun kävin yksityisessä labrassa, kun en jaksanut jonottaa julkisella.

Tv. lentis joka maksaa verot Suomeen saamatta rahoilleen lainkaan vastinetta, kun ei herunut edes äippäpakkausta :LOL:
 
Kat
Täällä on hyödyllistä tietoa ja kiva kun linkitetään myös noita "tutkimuksia". Itselläkin jää nyt salamit syömättä, mutta onneksi niitä en ole montaa palasta ehtinyt raskaana olessa syödäkään. Testeihin en nyt kuitenkaan niiden takia taida mennä.

Hienoa, että täällä puhutaan asioista fiksulla tavalla ilman suuria tunteita. Lueskelin myös sitä toista ketjua silloin ja se alkoikin olla jo melko surkuhupainen. Itse en kuitenkaan ole mitenkään "neuroottinen" vaan syön esim työpaikan ruokalassa joka päivä (pois lukien salaatit, joihin on lisätty pakastevihanneksia). Ja mustapippuria saattavat ravintoloissa lisätä tietämättäni ruokiin ilman kuumennusta (tällä palstalla oli joskus juttua siitäkin..)

Joskus tuntuu, että ihan kaikkea ei voi kontrolloida vaikka tarkka haluaisikin olla. Itse aikoinaan olin suhteessa erääseen mieheen, jolla syömisen tarkkailu meni jo ihan yli. Toisin sanoen elämä pyöri ravinnon ympärillä ja sääteli kaikkea. Jotenkin varmaan nekin muistot saavat hiukan kavahtamaan.. Neuvolan ohjeita toki noudatan, mutta en tee syömisestäni mitään isoa numeroa.

Mutta asiaan.. Joku niistä kaloista kyseli.. En osaa vastata, mutta olen itse huomannut melko ristiriitaiseksi / vaikeaksi toteuttaa neuvolan ohjeet: kalaa tulisi syödä kolme kertaa viikossa, mutta lista vältettävistä kaloista on melkoinen. Minä siis olen syönyt kaikkia muita kaloja kuin haukea (ja tonnikalaa, koska en tykkää) ehkä noin kerran viikossa ja siihen päälle olen vetänyt niitä kalaöljytabuja.

Mutta sen lisäksi, että neuvolan ohjeet on joskus vaikea toteuttaa, on selvästi maidenkin välillä eroja. Esim. erästä brittilehteä lukiessani huomasin "varoituksen" liian useista ultrista, koska niiden vaikutusta sikiöön ei tunneta. No, itsellä tuskin on vaaraa siihen kun ottaa huomioon kaupungin tarjonnan ;) Lehdessä ei valitettavasti kerrottu sitä, mikä on liian usein... Toisaalta noi brittien vauvalehdet on musta muutenkin jotenkin synkkiä. Taitavat heijastaa koko yhteiskunnan nykytilaa siellä!
 
Kat: eikös se ollut tuolla meidän hermoilijoiden pinossa, jossa jonkun gyneystävä oli saanut Chicagon konferenssissa tietoa, että 3D-ultra voi "kuumentaa" sikiötä liikaa, kun taas normaalista ultrasta ei yhäkään olisi haittaa.

Meidänkin tutuilla on aika vanha gyne (nainen, jolla ei ole itse lapsia, ja joka ei kiihkokatolisena hyväksy edes nt-ultraa, huom!), ja hänkin on varoitellut, että ultra voisi olla vaarallinen :eek: Itse en kyllä tuohon vaarallisuuteen usko, on niitä ultria jo sen verran monta vuosikymmentä tehty. Mutta tuo 3D onkin sen verran uusi, että siitäpä en osaa sanoa mitään, kun en ole tutkimustuloksia nähnyt. me nyt sitten kuitenkin ultrataan vissiin ihan vaan 2D-tyyliin myös tuo rakenneultra. :whistle:
 
Niin ja kalasta sen verran, että ennen raskautta söin n. 2 krt viikossa kalaa, nyt raskaana paljon vähemmän, kun pelkään tota elohopeaa. Jos syön kalaa, niin syön joka pienehköjä kaloja eli kasvatettuja meriahvenia tai sitten purkista Yellow Fin -tonnikalaa, jossa on tutkitusti vähemmän elohopeaa kuin muissa tonnikalalajeissa.

Sen sijaan syön tosiaan omega-3 -kapseleita, kun olen lukenut monilla kielillä tutkimuksista, joiden mukaan noissa kapseleissa on paljon vähemmän raskasmetalleja, se kalaöljy nimittäin suodatetaan ennen kapseleihin laittoa. Ainakin norjalaisilla kalaöljykapseleissa kuulemma käytetään tosi puhdasta argentiinalaista kalaöljyä.

Tosin Eu:n sivuilla (muistaakseni just EU:n) sanottiin, että omega-3 hyödyt ovat joka tapauksessa suuremmat kuin mahdollisten raskasmetallien haitat, siis jos se kalansyönti ei ole ihan päivittäistä.
 
Ihanat ruokalan tätit tuolla! Ihan mielenkiinnosta siellä kyselin, mistä elukasta on tehty siskonmakkara, kun en varmaks tiennyt (en yleensä koske mihinkään makkaraan pitkällä tikullakaan...), ja ne kolmen henkilön voimin pohtivat sitä, ja hakivat tuoteselosteen ja tulivat kertomaan! :heart:

Tosi mukavaa, kun voi vapaasti kysellä, eikä katsota nenänvartta pitkin, kuten mm. eräässä toisessa paikallisessa lounaspaikassa. On taas lounasruokailun kanssa hiukan helpompaa, kun tietää, että sieltä saa tietoa tarvittaessa. Mun perushommat ne osaakin jo ulkoa, saan automaattisesti laktoositonta sapuskaa. :D

Kalan syönti on kans ollut hiukan heikkoa, kun en noita elohopeakaloja viitsi pistellä poskeeni. Kesällä olis ollu saalista omasta takaa, mutta nyt on heikompaa, kun ei pääse Lapin puhtaille vesille kiskomaan tuoretta evästä ylös joista ja järvistä. :kieh: Täytyy pistää noi omega-3 -tabut harkinta- ja hankintalistalle.

ventti. 14+0
 
Kat
Lentis: Siellä joo saattoi olla jotain 3D-ultrasta. Tuosta lehden artikkelista sain kuvan, että kehoitus koskisi myös tavallista ultraa, mutta siinä siis puhuttiin todellakin useista kerroista raskauden aikana. Ja tämäkin siis vain siksi, koska asiaa ei ole tutkittu tarpeeksi. Tuskinpa niissä mitään kuitenkaan on. Eipä sillä, en tiedä, miksi sitä pitäisikään ultrata tavallisessa raskaudessa kovin usein...
 
Kat
Mulla ei jääny mieleen, mikä oli mahdollisuus saada siitä listeriaa, koska en ota sitä itse niin vakavasti.. Joku muu voisi muistaa.. mutta mausteen laittamisen jälkeen pitäis ruoka vielä kuumentaa hyvin = ei siis pastan päälle / salaattiin ennen tarjoilua.
 

Yhteistyössä