Pino hysteerisille ruuan tarkkailijoille -kaikkiruokaiset älköön vaivautuko

Kiitos kaikille mozzarella-vastauksista! Olen nyt raskauden aikana syönyt vain suomalaista pastöroitua ja sitäkin kuumennettuna.

Voisiko joku tietävä vielä valaista, miten olikaan parmesanin tai pastöroidun brie-juuston laita? Mä oon vielä molempia vältellyt tällä raskaudessa kun en ole löytänyt tietoa niiden turvallisuudesta.

Jolie kyseli ruokajutuista USA:ssa, mä uskaltaisin itse syödä aika paljolti samoja juttuja siellä kuin Suomessakin, ja söinkin esikoisen odotusaikana. :) Kunhan nyt tietty ei ole mitään sellaista kauan seisoneen näköistä deliruokaa, ja on varmasti hyvin kypsennettyä. :)
 
kesis: parmigiano reggiano on Italiassa täysin turvallista, sitä kypsytetään niin kauan, ja se on niin kovaa, ettei pitäisi olla listeriaa, paitsi tietty jos tehtaalla on ylipäätään huono hygienia. Sen sijaan niistä hollantilaisista feikki-parmesaaneista en osaa sanoa mitään.

Kaikki homejuustot kuten gorgonzola, roquefort ja kai sitten myös brie on kiellettyjä vaikka olisivat pastöroituja, kun niissä on kuitenkin se homebakteerikasvu. Eli vaikka muu osa olisi pastöroitua, niin ei sitä homekasvua voi pastöroida, kun silloinhan sitä ei olisi lainkaan.

Briessä siis se home on siinä kuoressa, mutta kyllä sitä aina hiukan myös siihen juusto-osaan eksyyn.
 
Kiitos paljon lentoemo-76 vastauksesta :) Parmesan pääsee siis takaisin ruokapöytään ja brie saa odottaa synnytyksen jälkeisiä aikoja... Taidan alkaa jo suunnitella yhdistettyä antipasto-juustolautasta synnärille :D
 
Jouskis: olen kuullut, että Suomessa tuota aurajuustoa syödään myös raskausaikana, mutta kun tosiaan se home ei tietenkään voi olla pastöroitua, vaan nimenoman homebakteerien tuottamaa, niin itse kyllä ainakin neuvolasta tarkistaisin, että mitä siellä sanotaan. Italiassa kaikki homejuustot on kiellettyjä.
 
Tuollainen löytyi:
Infektiot: Tiettyjä infektioita pitää pyrkiä välttämään erityisesti raskauden aikana. Listerioosi: Listeriabakteeria esiintyy pastöroimattomissa maitotuotteissa ja tyhjiöpakatussa ruoassa. Raskauden aikana ei siksi saa syödä seuraavia: Pastöroimatonta juustoa tai pehmeitä homejuustoja, esim. Brie, Gorgonzola ja Camembert, paitsi jos ne lämmitetään ruoanlaitossa vähintään 65-asteiseksi, jolloin listeriabakteerit kuolevat. Juustoja voidaan siis käyttää esim. kastikkeissa tai laatikkoruokien kuorrutuksessa.


Eli se pastöroitu juusto ei tarkoita, että olisi turvallista, jos siinä on hometta. Tuskin parista juustolautasesta mitään on tullut, mutta mitä enemmän niitäkin syö, sitä isommaksi riski kasvaa.

Muoks* vielä tuollainen löytyi:
Ruotsin elintarvikeviraston mukaan raskaana olevien tulisi välttää pehmeitä ja puolipehmeitä juustoja sekä homejuustoja, sillä pastörointi ei poista kaikkia listeria-bakteereja.
 
onko mitään väliä, miten ottaa eri vitamiinit yms? ostin eilen noita maitohappobakteereja koska haluan suojata vauvaa mun allergioilta ja atooppiselta iholta. kun joku tänne kirjotti että ottaa maitohappobakteerin illalla ja muita vitamiineja aamulla. siis onks tällä jotain väliä? voiko ottaa "yhdes rytäkäs"? kiitos jos vastaatte =)
 
Ollaan lapsettomuushoidoissa. Kysyisinkin mitä mieltä olette danonen ACTIMEL-juomasta? Onko hyvästä vai pahasta? Ja mitä niistä leikkeleistä sanottiin? Mitä uskaltaa käyttää???Kiitos jos viitsitte vastata.
ps. Vinkkejä myös kiinnittymisen kannalta olennaisiin ruokiin otetaan vastaan :) Ja ilm.kahvi/tee pois? Salaattia syön leivänpäällä, toki huuhdon hyvin. Eikös esim.parsakaali ym.vihreät hyviä ruoassa ja antaa foolihappoa? Syön yhden "raskausvitamiinin"päivässä
 
KK76: Minä söin hoitojen aikana foolihappoa ja juuri raskausvitskua. Lisäksi vaihdoin kaikki maitovalmisteet täysrasvaisiin. ( En muista minkämaalainen tutkimus se oli, mutta oli todettu että maitorasva edesauttaa hedelmöittymistä ).

Tarkistin muuten tuon perus-möllerin ja ei siinä todella ole A-vitamiinia. Mutta E:tä sen sijaan on 10 mg ja kun sitä on myös multitabseissa, niin niitä ei sitten varmaankaan kannata yhtä aikaa syödä. Hmmm....
Bantsku
 
Tuulikki73
No voi itku, ma vedin kanssa brieta, kun se on muun herkkua ja luin paketista, etta on tehty pastoroidusta maidosta. Aika iso pala viela oli, en sita tosin kerralla syonyt mutta muutaman paivan aikana...ja vedin myos sita kuorta...No tehty mika tehty, ei voi mitaan. Pitaa vaan muistaa jatkossa...
Tietaisko kukaan mita on maitohappobakteeri englanniksi, kun asun Irlannissa ja yritin taalta luontaistutekaupast sita ostaa mut menin vahan sekaisin, kun oli kakikenlaisia purkkeja lacto- sita ja lacto- tata et en sit osannut ostaa mitaan... :eek:
 
Tuulikki Maitohappobakteeri on englanniksi siis Lactobacillus. AcidoBifidus nimellä löydät varmasti oikeen tuotteen ja tavalliset apteekit myövät niitä. Monesti noissa tabuissa on sit montaa eri bakteeri sorttia, eli ne ovat niitä oikeita. Aivan samoja tuotteita kuin Suomesta tarkalleen ei välttämättä muista maista löydy, joten joutuu sit soveltamaan... :xmas:
 
Tuulikki73
NullPoints Kiitos tiedosta, nyt tiedan mita pyytaa apteekista! :flower:

Joo sen olen huomaanut et samoja tuotteita ei loydy, kun suomesta. Eilen esim. selvis, että täältä ei saa lainkaan D-vitamiinia purkista, siis silleen et siina olis tuota D:tä pelkästään. Jotain monivitskuja saa, joissa myos D mukana, mut niissä on sitten myös A:ta. Tuota D:ta on nyt täällä ruvettu vaatimaan, kun on tutkittu et vauvat ei saa tarpeeksi D vitamiinia. No joo ei ne auringosta ainakaan sita saa, kun täällä tahtoo vaan koko ajan sataa vetta. :LOL: Eli pitää sit ostaa Suomesta, kun meen jouluna siellä käymään. Eikös sitä saa apteekista ilman mitään reseptiä?
 
Aisla
Tästä tais löytyä itselleni sopiva ketju :D

Nyt siis askarruttaa sellainen kysymys, että tietenkään pakastevihanneksia en uskalla syödä, jotka on salaatin seassa ravintolassa, mutta onkohan niin, että sitä muuta salaattia uskaltaisi syödä, jättäen vaan ne pakastevihannekset pois? Voiko listeria tarttua siis muuhun salaattiin "kosketuksesta"?

Kaikkea sitä joutuukaan miettimään, mutta mitä vaan pienokaisen terveyden takia :heart:
 
Löytyisköhän täältä apua.. :) Ostin kalaöljykapseleita ja aloin niitä syömään, mutta ne "röyhtäyttää" jotenkin erityisen paljon ja tulee kalanmaku suuhun :x Voiko johtua tuosta tuotteesta, eli pitäiskö kokeilla jotain toista merkkiä vai mikä ratkaisuksi..? Kiitoksia etukäteen!
 
Aisla: listeria tarttuu kosketuksessa, eli jos salaatissa on jotain saastunutta, se VOI saastuttaa loputkin, muttei välttämättä.

Jonniina: itse käytän omegaliveä, hyvin harvoin saan mitään kalan makuisia happoja suuhuni, joskus kyllä, mutta harvoin, riippunee siitä, mitä muuta olen silloin syönyt.

Tyypin äippä: kypsennettyä lihaa voi syödä, eikös keittokinkku ole siis keitettyä? Tosin siitä on aikaa, kun olen kinkkua syönyt, niin että varma en ole.

johanna83: leivälle voit laittaa pastöroituja juustoja, joissa ei ole hometta tyyliin oltermanni. Lisäksi voit laittaa kypsennettyä lihaa, eli jos löydät keitettyä/paistettua kinkkua. Samoin tuoreita kasviksia ja salaattia, kunhan vain peset ne hyvin ja todella hyvin, jos eivät ole kotimaisia.
 
Nyt tulee ehkä vähän tyhmä kysymys mutta kysyn silti.. :D

Kaupan salaattitiskillä myydään maailman ihaninta katkarapusalaattia. Olin sitä ostamassa kunnes äitini sanoi etten voi syödä sitä koska katkaravut eivät ole kypsiä!! :eek: Minä olin sitä mieltä että tietenkin ne on kypsennetty, eihän raakaa katkarapua käytetä!!

Sitten katsottiin pakastealtaassa myytäviä katkarapuja, niin niissä ei sanota kypsentämisestä muuta kuin: lämpimiä ruokia tehdessä katkarapuja ei tarvitse kypsentää uudestaan, lämmittäminen riittää.

:LOL:

Eli jos joku sattuu tietämään niin olisin kiitollinen. :) Voin tietysti myös soittaa vaikka pirkan kuluttajapalveluun mutta kysymys kuulostaa niin tyhmältä etten halua tehdä itsestäni idioottia. :saint:
 
Mutta sitä ihmettelen kun katkaravun liha näyttää samalta kuin keitetyn ravun liha. Siis ihan saman näköistä... niin.... eihän raaka liha näytä samalta? B) mä tunnen nyt itteni ihan tosi tyhmäks! :LOL:

En oikeesti tiiä. Kai se on varmuuden vuoks oltava syömättä vaikka mä rakastankin katkarapusalaattia....
 
Heippa taas,

Em mäkin olen siinä uskossa, et ne on kypsentämättömiä. Siis katkikset. Mut en ole varma enkä ole selvittänyt tarkemmin, kun en syö joka tapauksessa. :D

Joku kyseli Danonen actimelista. En tiiä siitä oikeestaan mittään, kaikki tutkimukset, jotka mä oon lukenu, on koskeneet tuota LGG:tä, danonessa on joku muu (muista mikä :snotty: ).
 
Itse olen edellisissä raskauksissa syönyt kalaöljykapseleita (e-epaa) ja sitä on pidetty neuvolassakin hyvänä asiana. Nyt kun olen taas raskaana, niin neuvolasta kehotettiin lopettamaan kapseleiden käyttö! Olen ihan ihmeissäni ja tietysti huolissani kun olen isommat lapset jo ehtinyt altistaa raskasmetalleille(?). Onko kellään muulla tietoa tästä asiasta?
 

Yhteistyössä