Pino hysteerisille ruuan tarkkailijoille -kaikkiruokaiset älköön vaivautuko

touko-anni whaaaat? Mikä siihen on syynä, sanoivatko neuvolassa? Meikäläinen on popsinu niitä nyt jo hyvän aikaa.. Mun mielestä joka paikassa on noista, että kannattais syödä jos ei muuten syö kalaa. Ei kai ne tarkoittanu kalanmaksaöljykapseleita? Niitähän käsittääkseni ei saa syödä.
 
Touko-anni: riippuu tietty, että minkä merkkisiä syöt, mutta itse käytän Orionin Omegaliveä, josta nuo hiukkaspitoisuudet on tutkittu, ja niitä on niin vähän, ettei niitä ole voitu edes havaita. Lisäksi kun olen tehnyt just aiheesta raskasmetallit ja kalaöljy tutkimusta netissä (jonka luetettavuus ei kyllä ole taattu, mutta kun useampi lähde sanoo samaa, niin...), niin enkunkielisillä sivuilla usein suositellaan mieluummin kapseleita kun kalaa, koska kalaa syödessä syöt kaiken sen, mitä siellä on, kun taas (ainakin suurin osa valmistajista toimii näin) kalaöljystä on suurin osa raskasmetalleista suodatettu. Varsinkin kuulemma norjalaiset käyttävät erittäin hyvin suodatettua argentiinalaista kalaöljyä. Jopa EU suosittelee kalaölykapseleiden syöntiä samalla periaatteella kuin rasvaisen kalan syöntiä, eli omega-3 syömisestä saatavat edut ovat suuremmat kuin mahdollisesti kalasta ja kapseleista saatavien (kuitenkin tosi pienten) raskasmetallien aiheuttamat haitat.

On tietty eri asia, jos syö sellaista kalaa/kalaöljyä, joka on kalastettu jostain Kiinasta/Japanista/Itämerestä, kun nämä meret ovat kieltämättä todella saastuneita.

Itse siis jo ennen raskaaksi tuloa halusin päättää, että kannattaako näitä kapseleita syödä, ja tuntikausien artikkeileiden lukemisen jälkeen tulin siihen tulokseen, että kannattaa.
 
En tarkoittanut kalanmaksaöljykapseleita vaan ihan kalaöljykapseleita. Itse siis söin E-epa 500mg, ennen kuin se kiellettiin. Terveydenhoitaja ei edes kysynyt minkä merkkistä kalaöljyä syön, vaan totesi että (muistaakseni?!) teratologisesta tietopalvelusta ovat saaneet uudet ohjeet, että kakaöljykapseleita ei suositella syötäväksi raskausaikana. Kuulemma äskettäin tullut tieto, edellisissä raskauksissani tämä sama th piti kalaöljykapseleiden käyttöä hyvänä asiana. Olen aina raskauksien aikana elänyt mahdollisimman tarkkaan "ohjeiden" mukaan. Jo esikoisen odotusaikana olin hyvin selvillä tässä ketjussakin paljon puhuttujen maitohappbakteerien ja kalaöljyn hyvistä vaikutuksista äidin ja sikiön terveyteen. Sen vuoksi olenkin nyt ihmeissäni, että voiko tieto näin nopeasti muuttua. Ihmeellistä, että te muut ette ole tästä kuulleet vai onko meidän neuvola ainoa nämä ohjeet saanut paikka? Täytyy varmaan maanantaina tarkistaa asia vähän ylemmältä taholta, minä kun edelleen uskon niihin kalaöljyihin ja tietysti pelottaa mitä haittaa niistä epäillään tai on todettu olevan vauvalle.
 
Touko-anni: Suomen teratologinen palvelu on sitten tod.näk. ainoa Euroopassa, joka ei ihan yleisellä tasolla suosittele kalaöljykapseleiden käyttöä. Varmaan siksi, ettei heillä ole tietoja eri merkkien hiukkaspitoisuuksista. Orion kuitenkin vakuuttaa ne tutkineensa, ja siksi itse käytän ihan rauhassa tuota Omega-livea. Orion on kuitenkin tunnettu lääkeyhtiö, ja luotan apteekin tädin sanaan, että ne kapselit on tutkittu. Siis apteekin täti oli oikein soittanut Orionille ja kysynyt asiasta. Muista merkeistä en tietenkään osaa sanoa mitään, sitähän voi itse soittaa valmistajalle kysyä, että on öljy suodatettu ja onko hiukkaspitoisuuksia mitattu.

Joka tapauksessa on outoa, että kaikissa vuosien varrella tehdyissä EU:n tutkimuksissa kalaöljyn käytöstä on ollut vain hyötyä, eikä ole löydetty mitään raskasmetalleihin viittaavia haittoja. Itse olen jättänyt kalan syönnin melkein täysin, koska luotan siihen, että suodatetussa kalaöljyssä on todellakin vähemmän noita raskasmetalleja kuin kalassa, joka syö mitä eteen sattuu. Vaikka EU sanookin, että myös kalan syönnistä on enemmän hyötyä kuin haittaa.
 
Löysin tällaisen artikkelin nimeltä Lääketietoa lääkelaitokselta:

Haittaa kala- tai kalanmaksaöljystä
?

Valmisteet ovat suositetuilla annoksilla yleensä hyvin siedettyjä. Kalaja kalanmaksaöljyjä on käytetty ja tutkittu myös lapsilla, eikä suositetuilla annoksilla ole todettu haittavaikutuksia. Omega-3-rasvahapoista ei ole todettu haittaa raskauden eikä imetyksen aikana, mutta toistaiseksi Suomessa rasvahappovalmisteiden käyttöä ei suositella valmisteiden mahdollisesti sisältämien ympäristömyrkkyjen takia 28.

Suuret annokset kalaöljyä aiheuttavat kalanhajuisia röyhtäilyjä, närästystä ja ulosteiden löystymistä. Ne saattavat lisäksi suurentaa LDL-kolesteroliarvoja 28. Yli 3 gramman päiväannokset kalan omega-3-rasvahappoja voivat lisätä verenvuototaipumusta ja voimistaa antikoagulanttien vaikutusta 29 30. Verenhyytymismekanismeihin vaikuttavia tauteja sairastavien potilaiden tulee välttää kalan rasvahappoja sisältäviä valmisteita.

Useimmat kalanmaksaöljyvalmisteet sisältävät Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosittaman määrän A- ja D-vitamiineja vuorokausiannoksessa 31. A- ja D-vitamiinit ovat rasvaliukoisia vitamiineja, joiden pitkäaikainen liikakäyttö voi aiheuttaa muun muassa maksan toiminnan häiriöitä, iho- ja luustomuutoksia ja hyperkalsemiaa. Koska kalanmaksaöljy sisältää A- ja D-vitamiineja, sitä ei tule käyttää samanaikaisesti muiden A- ja D-vita-miinivalmisteiden kanssa. Raskauden aikana A-vitamiinin yliannostus voi vaurioittaa sikiötä 32.

Laadukkaat kala- ja kalanmaksaöljyvalmisteet eivät sisällä annostusohjeiden mukaisesti käytettäessä haitallisia määriä ympäristömyrkkyjä. Vastuulliset valmistajat pyrkivät poistamaan mahdollisimman tarkasti epäpuhtaudet, joita kaloista saadut öljyt voivat sisältää. Tällaisia epäpuhtauksia ovat esimerkiksi syöpää aiheuttavat dioksiini ja PCB-yhdisteet sekä toksiset raskasmetallit, kuten elohopea ja lyijy. Suomessa Lääkelaitos arvioi rohdosvalmisteina myytävien valmisteiden laadun ja turvallisuuden. Ravintolisinä myytävien kalaöljyjen valmistaja vastaa markkinoille tuomiensa valmisteiden laadusta ja turvallisuudesta.

Vuonna 2002 Irlannin elintarvikeviranomaiset analysoivat 15 kalaöljy- ja kalanmaksaöljyvalmistetta. Kymmenen valmistetta sisälsi dioksiinia yli sallitun määrän 33. EU:ssa ihmisille tarkoitettu kalaöljy saa sisältää dioksiinia enintään 2 pikogrammaa TEQ (toksisuusekvivalentti) grammassa rasvaa 34. Dioksiinin sallitut enimmäispitoisuudet tulivat voimaan kesällä 2002. Tämän jälkeen valmistajat ovat parantaneet tuotteidensa laatua, sillä Britanniassa 33 analysoidusta kala- ja kalanmaksaöljyvalmisteesta vain kahdessa oli liikaa dioksiinia 35. Italiassakaan kalanmaksaöljyvalmisteiden dioksiinipitoisuudet eivät ylittäneet EU:n enimmäisrajaa (36). Yhdysvalloissa analysoiduista kalaöljyvalmisteista ei löytynyt elohopeaa 37 38.

Muoks* nuo numerot noissa lauseissa olivat viittauksia eri tutkimuksiin ja lähteisiin.
 
Kiitos Lentoemo vastauksistasi! Soitan heti huomenna ja kysyn sen E-epa 500mg valmistajalta siitä kalaöljyn suodatuksesta. Kyseisiä kapseleita kun sattuu olemaan täällä kotona kaappi pullollaan... Mutta jos en saa tarpeeksi vakuuttavaa tietoa niin siirryn minäkin syömään Omega-livea.
 
Hmmm, mä olen ottanut kalaöljyä harvakseltaan, kerran tai kaks viikossa vaan. Aattelin, et se hiukan korvais kalansyöntiä, mutta en viitsi joka päivä noita vetää, ihan varmuuden vuoks. Tietty jää hyödyt vähäisemmiks, mutta myös mahdolliset haitat. Kalaa pyrin syömään ainakin sen 1-2 kertaa viikossa joskus onnistuu jopa 3, ja joskus ei edes 2.

Toi on kyllä varmasti varmin tapa varmistua yksittäisen tuotteen turvallisuudesta, että kysyy suoraan valmistajalta.

Aisla tuolla puheli salaattien, joissa on ollut seassa pakastevihanneksia, syönnistä. Mä olen tehnyt sen ratkaisun, etten syö mitään esim. työpaikkaruokalan salaatteja. En tiedä mistä ne on peräisin, miten niitä on säilytetty ja miten ne on pesty. Lisäksi tämä hysteerikko kun näki, että samoilla työkaluilla ronkittiin pakastevihanneksia ja muita salaatteja siinä, niin sain lisävahvistuksen päätökselleni. Syön kasvikseni eväinä ja kotona, niin tiedän mitä syön.

Eilen vieraisilla meinasin ottaa pakastevadelmia, kunnes tajusin, että hei haloo pahvi, pakastevadelmia! En ottanut, ja hyvin selvisin ilmankin. :) Välillä ei vaan meinaa aivot ehtiä mukaan kun kädet on jo tunkemassa suuhun, nälkä kun on lähes koko ajan. Onneks riskitkin on enimmäkseen kuitenkin aika pieniä, eikä kertahairahduksista ihan tarvitse paniikkia ottaa. Silti olen niin tarkka kuin mahdollista, ja vaikka sitten hysteerinenkin ihan mielelläni. Ja onneks mieskin on samoilla linjoilla, saattaa jopaolla vieläkin tarkempi ja pitäämua välillä kurissa. :saint:

ventti 16+6
 
Tässä hiukan lisää noista kalaöljykapseleista ja raskasmetalleista, paan suoraan linkit:

http://www.medscape.com/viewarticle/498364
http://www.omega3oils.info/fishoilsupplements/fishoilsupplementsmercury/

http://www.foodstandards.gov.uk/multimedia/pdfs/fsis8005.pdf

http://www.bio-medicine.org/medicine-news/Efficacy-of-fish-oil-supplements-in-pregnancy--6363-1/

Joka tapauksessa noilla enkunkielisillä sivuilla on tosiaan viestinä, että kalaöljy on raskasmetallien kannalta turvallisempaa kuin kala, just tuon suodatuksen vuoksi.

 
Apua, siis pistän poskeeni sitä melkein joka päivä leivän päällä kinkkua... miksi kielletty? Sitä ei kyllä neuvolan ohjeissa sanota. Luulin että yksi terve lapsi rauhoittaisi minut seuravaan raskauteen, mutta ihan yhtä peloissaan täällä jynssätään espanjalaiset tomaatit ja kurkut puhtaiksi ja völtetään monen montaa kosketusta!!!!
 
Palvikinkussa, ainakaan kaupasta ostetussa, ei ole vaaraa, koska palvausprosessissa lihan lämpötila nousee yli 70 asteen ja toksoplasmoosi (joka on se mahdollinen vaara) kuolee jo 65 asteessa. Sitä en osaa sanoa, voiko jossain kotona saunassa palvatulle lihalle käydä niin ettei se lämpötila nousekaan yli 65 asteen, vai huomaisiko sen siitä että liha on silminnähden raakaa.

Kylmäsavukinkku onkin sitten eri asia, sitähän ei kuumenneta. Sen olen itse jättänyt väliin.

Meetvursti tehdään kuulemma Suomessa melkein poikkeuksetta pakastetusta lihasta, ja kun tokso kuolee pakastimessa JA toksoa on suomalaisessa lihassa hyvin harvoin niin ei ole käytännön vaaraa siinäkään.

Juu on tullut otettua selvää, olen siis itsekin hysteerinen :D
 
Itse olin lukenut tällaisen artikkelin norjalaisesta lohesta, saattaa tietty olla vanhentunutta tietoa :whistle:

Norjalaisessa lohessa liikaa ympäristömyrkkyjä?

Norjan kasvatettu lohi ui nyt voimakkaaseen vastavirtaan. Reilun kuukauden sisällä lohista on erillisissä tutkimuksissa löydetty liikaa useita ympäristömyrkkyjä.

Norjalaiset löysivät tutkimuksissaan kasvatetuista lohista liikaa lisäaineena käytettyjä nitriittejä. Venäjä puolestaan kielsi alkuvuodesta norjalaisen lohen tuonnin, koska kalaerissä oli liikaa lyijyä. Lisäksi lohirehusta löytyi Norjassa ylenmäärin kadmiumia. Julkisuuteen nousi uudelleen myös parin vuoden takainen yhdysvaltalaistutkimus, jonka mukaan kaloissa on paljon sekä dioksiineja että PCB:tä.

Kaikki aineet ovat ihmiselle haitallisia, esimerkiksi PCB ja dioksiini saattavat elimistöön keräytyessään aiheuttaa kehityshäiriöitä ja nostavat syöpäriskiä.

Tulokset yllättävät, koska kasvatettua lohta on pidetty luonnonkaloja puhtaampana. Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan norjalaisen lohen syöntiä pitäisi kuitenkin vähentää kolmeen kertaan vuodessa. Sen mukaan pienikin myrkkymäärä on vaarallista.

Kansanterveyslaitoksen riskianalyytikko Jouni T. Tuomiston mukaan haitallisten aineiden määrä ei ole lisääntynyt, vaan ongelma on tulosten tulkintatavassa. Tutkimus ei ota huomioon meillä Pohjoismaissa korostettuja terveysvaikutuksia.

"Jos vertaus tehtäisiin liikenteeseen, kysyttäisiin mikä on siedettävä määrä liikenteessä vietettyä aikaa ennen kuin hyväksyttävä riskitaso ylittyy. Ihmisen kuolemanvaara liikenteessä on yksi sadasta, eli tuhat kertaa liian suuri. Niinpä se tarkoittaa sitä, että ihmisten ei pitäisi viettää liikenteessä aikaa enempää kuin puoli tuntia vuodessa", Tuomisto toteaa.

EU:ssa on ympäristömyrkyille käytössä haitta-raja, jonka jälkeen riskien uskotaan kasvavan. Mutta raja on asetettu kompromissiksi terveyden ja talouden välille. Valvonta perustuu pistokokeisiin ja muiden maiden tutkimustuloksiin.

Lähes puolet Suomessa syödystä lohesta tulee Norjasta. Tuomiston mukaan kasvatettu lohi on kuitenkin edelleen terveellistä ravintoa. Kalan terveyshyödyt kun ovat kymmenkertaiset ympäristömyrkkyjen riskiin verrattuna: "Esimerkiksi kalojen rasvahapot vähentävät sydänkuolleisuutta ja ennaltaehkäisevät sydän- ja verisuonitauteja. Lisäksi niissä on runsaasti myös proteiinia ja d-vitamiinia."
 
Heippa! Luen tätä palstaa kuin raamattua.. ElinaMariaa ja Muumimammaa peesaan, eli kyllä katkaravut on kypsennettyjä. Tätä äyriäisjuttua oon miettinyt pitkään mutta en oo toissapäivään asti uskaltautunut syömään. Sitten netistä selvisi, että kaikki äyriäiset on ok paitsi osterit jotka usein tarjotaan raakana. Menin sitten heti hakemaan ykkösherkkuani, tulista thai-äyriäissalaattia.

Mutta sitten sain pienen sydärin kun netistä selvisi, että PAPAIJA saattaa aiheuttaa keskenmenon! Sitähän ei siis täälläpäin ihan joka päivä syödä, mutta mun herkkua sattuu just olemaan thai-papaijasalaatti ja mulla on ollut tapana syödä sitä suht usein. ONNEKSI en nyt raskausaikana kun on ollut huono olo ja mausteinen ruoka on viime viikkoon asti tökkinyt! Raakaa papaijaa ja varsinkin sen siemeniä käytetään kuulemma ehkäisykeinona Aasiassa ja Etelä-Amerikassa, ja Intiassa kukaan raskaaksi haluava nainen ei syö papaijaa. Pelottavaa! *Katseli papaijoita eilen kaupan hyllyssä ihan kauhuissaan!* :LOL:

mimi 9+1
 
hei mihin kaikki hysteerikot meni? tulkaa takaisin!! tiedättekö voiko graavattua kalaa syödä jos sen pakastaa ensin? ja miksi neuvolantäti sanoi ettei saa syödä omega-3 -valmistetta vaan sanoi ettei semmoisia lisäjuttuja tarvi käyttää?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mimi79:
hei mihin kaikki hysteerikot meni? tulkaa takaisin!! tiedättekö voiko graavattua kalaa syödä jos sen pakastaa ensin? ja miksi neuvolantäti sanoi ettei saa syödä omega-3 -valmistetta vaan sanoi ettei semmoisia lisäjuttuja tarvi käyttää?
Oho. Muakin kiinnostaisi tietää, mitkä perustelut tälle asialle voisi olla. Itse syön kalaöljykapseleita päivittäin nimenomaan siksi, että kalaa ei tule syötyä kahta kertaa viikossa.

*Muoks* Juu, asiastahan näyttää olevankin keskustelua edellisellä sivulla. Itse henkilökohtaisesti en usko purkista saatavan ympäristömyrkkyjä, nimenomaan sen suodattamisen ja puhdistamisen jälkeen. Uskoisin itse suoraan kalasta saatavan niitä, ainakin enemmän.

 
Mimi79: pakastaminen ei tapa listeriaa, niin että tyhjiöpakattua graavattua kalaa ei voi syödä edes pakastamisen jälkeen, sen sijaan sen voi syödä, jos se on kuumennettu kunnolla ainakin 80 asteessa.

Omega-3- keskustelu löytyy tästä ketkusta aiempaa, siellä on selitetty ;)

Muoks* ja uusi supertarkka italialainen gyneni, sanoi että ne omega-3 voi hyvinkin syödä edellä mainituista syistä, ja voin vakuuttaa, että tämä professori on aivan toooosi tarkka kaikesta.
 
Löysinpäs teidät :D
Lisään lusikkani soppaan,minua askarruttaa marjajogurtit (Valio ja Ingman) ja hillot,sekä tuo keittokinkku (Lidl).Eli mistä voin tietää minkämaalaisia marjoja käytetään jogurtteihin?Syöttekö te muuta kaikkia jogurtteja ihan huoletta,myös siis vadelmajogurtteja?
EntäLidlistä osttetu suojakaasuun pakattu keittokinkku,onko ok?
Ja jäätelöt,niissäkin on marjoja..
Sitten hillot,rakastan Pirkka puolukkahilloa ruoan lisukkeena,onko se sitten turvallista?
Ainiin,lista vain kasvaa..mites karjalanpiirakat,nehän ovat eineksiä,pitääkö ne uunissa kuumentaa vai uskaltaako kylmänä syödä?
 
Mianna: hillothan keitetään ennen purkittamista, niin että niissä ei pitäisi olla ongelmaa. Itse olen syönyt myös marjajugurtteja (tunnettujen valmistajien), mutta en ole syönyt kyllä kaikkia marjajäätelöitä, vaikka tuskin niissä sitä listeriariskiä on, ainakaan missään ei sellaisesta puhuta. Tarkoitan siis tyyliin Valion jäätelöitä, koska itse tehdyt italialaiset jäätelöt (siis gelato) ovat raskaana olevilta kiellettyjä listeriariskin vuoksi. Isoissa tehtaissa taas ollaan tarkkoja hygienian suhteen.

Itse olen pysynyt kokonaan erossa kinkusta, koska en ole varma, että onko riskiä vai ei, eipähän tule turhaan riskeerattua. Karjalanpiirakoita varmaan uskaltaa syödä ihan kylmiltään, niissä korkeintaan on sama riski kuin muissakin valmisruuissa, eli normaali ruokamyrkytys, mutta ei mitään erityista listeria - tai toksoplasmoosiriskiä.
 
Olen tosi järkyttynyt, että listeria kestää pakastuksen! Viikonloppu meni sukuloiden juhlien merkeissä ja söin reippaasti graavilohta sekä lauantaina että sunnuntaina. Kummassakin tapauksessa oli onneksi kyse itse graavatusta. Ruokapöydässä oli lauantaina pienen vauvan äiti sekä hänen äitinsä jotka kumpikin sanoivat, että juu kyllähän pakastettua voi syödä. Eipä olisi pitänyt uskoa!

Eli kinkusta olisi hyvä pysyä täysin erossa? Onko kaikki suojakaasuun pakattu pahasta?

Otin omega-3 -valmisteeni mukaan neuvolaan, se koostuu mm. helokkiöljystä ja kalaöljystä. Neuvolan täti sanoi, ettei multitabsin raskausvitamiinin lisäksi tarvi eikä pidä ottaa mitään lisiä. Mutta en tosiaan syö tarpeeksi kalaa viikoittain, nyt kun graavikin on lopullisesti poissa listalta eikä muussa muodossa tällä hetkellä maistu. Mutta tosiaan, nyt muistan että aikaisemmin tällä palstalla oli kovasti juttua omega-kolmosesta, pitääpä siis lukaista vanhoja viestejä. Osaako joku vielä sanoi onko vehnänalkioöljyn käyttö ok? Kun jääkaapista sattuu olemaan ja siinä on sekä omega-3 että -kutosta.

Ihana kun palsta elpyi taas, vaikka edes hetkeksi, kun näitä kysymyksiä ja tiukkoja tilanteita tulee vastaan joka päivä..
 

Yhteistyössä