Pino hysteerisille ruuan tarkkailijoille -kaikkiruokaiset älköön vaivautuko

Mimi79: useinhan sanotaa, että itse graavutussa ei ole erityistä listeriariskia, vaan se listeria viihtyy nimenomaan tyhjiöpakatussa. Mutta pakastus ei tosiaan tapa listeriaa, sen vuoksi myös kuumentamattomia ulkomaisia pakastevihanneksia ja marjoja (erityisesti vadelmia) pitää välttää.

En tuosta kinkusta ole ottanut selvää sen kummemmin, siksi en itse syö, mutta en tiedä onko eri kinkuissa eroja, sen tiedän, että ilmakuivattu raaka kinkku on kielletty toksoriskin vuoksi. Mutta toksosta mulle on sanottu, että se sen sijaan tuhoutuisi pakastettaessa, mutta siitäkään en ole varma, niin että vältän kinkkua sitten kokonaan.
 
Taas minä :attn: .Juustoportilta tuli vastaus että heidän leipäjuustoissaan listerian riski "melko olematon".Miten on,oletteko syöneet leipäjuustoa=juustoleipää?
Tutkin myös makkarapakettia (kevytbalkan),siinä oli mukana myös kanan-ja kalkkunanlihaa,kai se nyt on kypsennetty kunnolla :ashamed: -
 
Ninnatar, kyllä voi käyttää jos ne keittää eka. :)

Pitäskö lopettaa noiden omega-3 syönnin? (sen perusteella mitä täällä on kirjotettu). Oon nyt joka päivä käyttänyt pikasol kapseleita.. Joka päivä 2.. voi ei jos niistä on jotain pahaa tullut. :S
purkissa lukee omega-3 kalaöljytiiviste. ei lue mitään A-vitamiinista."kalaöljyä 2000mg josta omega-3 rasvahappoja 1200mg. epaa 50%, dha 35% ja muut omega-3 rasvahapot 15%".
Kalaa en syö.
Voikohan listeriaa olla raejuustossa? oon syönyt joka päivä 200g purkin valion 2% raejuustoa.. oikein himo siihen ja saa tarpeeks proteiinia..

Ekassa raskaudessa söin ilman stressiä. Nyt stressaan kaikesta mitä suuhuni pistän. Pläääh.
 
Meelaie: Mä en ainakaan ole koskaan kuullut, etteikö raejuustoa saisi syödä. Yhdessä raskaudessa söin vahingossa jopa ylipäiväyksen ollutta raejuustoa (avattu rasia) ja kyllähän mä sitä silloin vähän säikähdin... Soitin silloin sen valmistajan kuluttajapalveluun ja vastaukseksi sain, että tuskin mitään vaarallista silloinkaan on tapahtunut raskauden osalta. Tosin siinä kun raejuustoista juteltiin, mä kuulin eka kerran, että raejuustokin olisi hyvä syödä suht pian purkin avaamisen jälkeen. Muistaakseni suositeltiin vain noin parin vuorokauden säilytystä avaamisen jälkeen. Sitä en tiedä, oliko tämä suositus vain maun vuoksi vai miksi. Eikös raejuustokin tehdä ihan pastöroidusta maidosta?

Noista juustoista mä jäin miettimään sellaista, että mä olen tässä raskaudessa suosinut tuota Valion 9% edam juustoa. Rasvan ja maunkin suhteen. Monen monta palasta sitä on tullut syötyä. Eilen illalla aukaisin ihan uuden paketin sitä juustoa ja söinkin sitä monta viipaletta leivän kanssa. Mietin vain, että onkohan mulla suussa vikaa, kun juusto maistuu vähän jotenkin pistävälle. Aamulla otin samaa juustoa ja taas sama pistävä maku... Juustossa on parasta ennen pvm 9.6.2009. Soitin Valion kuluttajapalveluun ja valitin tuosta maku-asiasta. Kysyin tietysti myös siitä, että onkohan sitä turvallista edes syödä... Mulle sanottiin, että tuskin mitään vaaraa on ja makuvirhe saattaa johtua jostain häiriöstä kypsymisvaiheessa. Kuitenkin kehoitettiin laittamaan juusto pois ja saan Valiolta lahjakortin uuden tuotteen ostamista varten.

Mua jäi silti vähän vaivaamaan tuo, että onkohan tuon juuston syöminen ollut turvallista? Olen yrittänyt järkeillä asiaa siten, että kun se juusto valmistetaan pastöroidusta maidosta - niin eihän silloin pitäisi olla listerioosin vaaraa? Eihän... :headwall:

Helmiina rv 32+4
 
Pyydä neuvolasta varmuudeksi lähete toksokokeisiin, ne voidaan ottaa (jotta tulos olisi varma) aikaisintaan parin viikon päästä epäilttävän tuotteen syönnistä, näin minulle sanottiin raskausaikana neuvolassa.

Itse söin laktoositonta raejuustoa raskausaikana "miljoonia" purkillisia ja toksokoekin otettiin 8.:nen kuun alussa, ei tosin raejuuston vaan erään lihaleikkeleen syönnin vuoksi. Mutta tulos oli nega eli eipä raejuustokaan ollut mitään aiheuttanut. En sitä kyllä koskaan epäillytkään, ainoastaan tuota lihaa.
 
Akkamänty: Mä olen jo kerran tässä raskaudessa käynyt toksokokeissa... Tulos oli negatiivinen. Tosin syy oli silloin eri. En usko, että uutta lähetettä enää saisin tuon makuvirhe-miettimiseni kanssa. Mä yritän olla rauhallisin mielin ja luottaa tähän suomalaisen ruuanvalmistuksen korkeaan hygieniatasoon. Tuossa listerioosissa on myös se hankala puoli, että sen itämisaika vaihtelee niin paljon eli mikä se olisi sitten se oikea verikoeaika. Kuulin että sen itämisaika saattaa olla 15-75vrk... Mulla tulee jo laskettuaika vastaan tuossa 75 vrk sisällä.
 

Yhteistyössä