sairastin sikainfluenssan vuosi sitten, olenkohan saanut siitä astman?

Sairastin siis sikainfluenssan vuosi sitten. Tuon taudin aikana ja vielä 6-7 viikkoa parantumisen jälkeen tuntui keuhkoissa ahdistusta ja kipua aina ulkoillessa ja etenkin jos oli pakkasta tai liikuin vähän rivakammin. Arvelin tuon johtuvan sikainfluenssasta ja kivut loppuivat kevättä kohti. Kesällä ei tuntunut oireita eikä koko raskausaikana alun jälkeen.
Nyt taas olen huomannut että pakkaskelien alettua ulkoilu aiheuttaa ahdistavaa tunnetta ja kipua keuhkoihin. Kun tulen pakkasesta sisälle, ahdistus on kovenee jonkin verran vähäksi aikaa mutta menee sitten pikkuhiljaa ohi. Kipu ja ahdistus on saman tyyppistä kuin joskus aikaisemmin kun kärsin keuhkoputken tulehduksesta.
En polta.

Mistä tiedän onko tuo kenties alkavaa astmaa?
Pef-mittarin olen puhaltanut aina pohjaan, nyt kokeilin ahdistuksen aikana niin en saanut sitä ihan pohjaan mutta lukema oli kuitenkin reilusti hyvän puolella.
 
"mim"
Itselläni diagnosoitiin astma sairastettuani s-influenssan viime syksynä, sain jälkitautina laaja-alaisen keuhkokuumeen ja hengenlähtö ei ollut kovin kaukana. Nyt on piippu aina mukana hengenahdistuksen varalta.
 
...
Pakkasilmalla keuhkoputket supistuvat, mistä johtuu pistävä tunne ja se, ettei saa kunnolla henkeä. Se on siis fysiologisesti ihan luonnollinen juttu, eikä välttämätttä merkki astmasta. Astmaatikoilla, erityisesti rasitusastmasta kärsivillä, ahdistava ja pistävä tunne on usein voimakkaampi.

Minulla itselläni on ollut sitä "aina" tai ainakin niin kauan kuin muistan. Olen sairastanut A-tyypin influenssan 14-vuotiaana. Voi olla, että minullakin on lievä rasitusastma, mutta en ole siitä koskaan sen enempää kärsinyt tai käynyt lääkärissä sen takia.
 
Pakkasilmalla keuhkoputket supistuvat, mistä johtuu pistävä tunne ja se, ettei saa kunnolla henkeä. Se on siis fysiologisesti ihan luonnollinen juttu, eikä välttämätttä merkki astmasta. Astmaatikoilla, erityisesti rasitusastmasta kärsivillä, ahdistava ja pistävä tunne on usein voimakkaampi.

Minulla itselläni on ollut sitä "aina" tai ainakin niin kauan kuin muistan. Olen sairastanut A-tyypin influenssan 14-vuotiaana. Voi olla, että minullakin on lievä rasitusastma, mutta en ole siitä koskaan sen enempää kärsinyt tai käynyt lääkärissä sen takia.
Mulla ei ole koskaan aikaisemmin tällaista ollut. Olen aiempina talvina kyennyt esim. hiihtämään -15 pakkasilla ilman kipuja tai ahdistuksia. Tää on ihan uus juttu että tälleen sattuu ja ahdistaa ja ekan kerran se alkoi tuon sikainfluenssan myötä. En muistanut koko asiaa ennenkuin kaivoin potkukelkan esille ja ajoin sillä vähän kovempaa niin että hengästyin.
Kävin kokeilemassa sitten ihan kävelyä pakkasessa ja silloinkin tuntuu, ja eniten heti kun tulee pakkasesta sisälle.
Flunssaa ei nyt ole joten ei ainakaan sellasta voi olla. Hartiat on vähän jumissa, mutta en usko sen aiheuttavan hengenahdistusta vain pakkasessa.

Toivoisin kyllä että ei olis astmaa, ois kiva meinaan hiihdellä tänäkin talvena ja luistella ihan kunnolla ilman lääkityksiä.Mulla on muutenkin jo ihan tarpeeks kaikkia kummia sairauksia niin en tarviis yhtään lisää.

Mitäs tuolla lääkärissä pitäs osata sanoa että selviis mitä tää on? Ja jakeleeko ne astmapiippureseptejä kovin herkästi. En viittis kuitenkaan väärän pikadiagnoosin perusteella alkaa kiskomaan piippuja.
Yhdellä lapsellani on rasitusastma. ( oli lapsuusiän astma joka parani oireettomaksi mutta on nyt pikkuhiljaa palannut takaisin ja oireet on samankaltaisia)
 
...
Mulla ei ole koskaan aikaisemmin tällaista ollut. Olen aiempina talvina kyennyt esim. hiihtämään -15 pakkasilla ilman kipuja tai ahdistuksia. Tää on ihan uus juttu että tälleen sattuu ja ahdistaa ja ekan kerran se alkoi tuon sikainfluenssan myötä. En muistanut koko asiaa ennenkuin kaivoin potkukelkan esille ja ajoin sillä vähän kovempaa niin että hengästyin.
Kävin kokeilemassa sitten ihan kävelyä pakkasessa ja silloinkin tuntuu, ja eniten heti kun tulee pakkasesta sisälle.
Flunssaa ei nyt ole joten ei ainakaan sellasta voi olla. Hartiat on vähän jumissa, mutta en usko sen aiheuttavan hengenahdistusta vain pakkasessa.

Toivoisin kyllä että ei olis astmaa, ois kiva meinaan hiihdellä tänäkin talvena ja luistella ihan kunnolla ilman lääkityksiä.Mulla on muutenkin jo ihan tarpeeks kaikkia kummia sairauksia niin en tarviis yhtään lisää.

Mitäs tuolla lääkärissä pitäs osata sanoa että selviis mitä tää on? Ja jakeleeko ne astmapiippureseptejä kovin herkästi. En viittis kuitenkaan väärän pikadiagnoosin perusteella alkaa kiskomaan piippuja.
Yhdellä lapsellani on rasitusastma. ( oli lapsuusiän astma joka parani oireettomaksi mutta on nyt pikkuhiljaa palannut takaisin ja oireet on samankaltaisia)
Googlailin vähän ja sain selville, että hengenahdistus on usein pahimmillaan 10-15 minuuttia rasituksen alkamisesta ja toisaalta 6-10 min. suorituksen tai sisälle tulon jälkeen. Tunnistan tuosta itseni ihan täysin! Aina eka vartti menee pistäessä, sitten helpottaa. Sisälle tullessa alkaa pistäminen uudestaan, vaikka voisi luulla, että lämmin ilma helpottaisi. : /

Luulisin, että kyllä lääkäri noilla oireilla osaa tehdä oikean diagnoosin. Ehkä minunkin näin tarkemmin ajateltuna pitäisi käydä lääkärissä. Olen jotenkin vain huijannut itseni ajattelemaan, että tämä on normaalia. :( Toisaalta, mulla oireita tulee vain ilmojen kylmetessä ja oikein kovassa rasituksessa.
 

Yhteistyössä