Sekundäärilapsettomat

Hipkukka :hug: Voimia eteenpäin!

Tiinu-Liinu :hug: Samoin sinne! Kyllä nuo sun tuntemukset on aivan täysin oikeutettuja ja varmasti kaikki täällä olevat voimme ne kanssasi jakaa. Olen lukenut muutaman lehtijutun juuri sekundäärilapsettomuudesta ja niistä on hvyin käynyt ilmi se, miten meillä ei ikään kuin olisi oikeutta surra tilannettamme, koska meillä jo on lapsi. Niissä on puhuttu myös ympäristön "asenteesta" suhteessa asiaan. Ympäristö ajattelee, että jos perheessä on yksi lapsi, ettei perhe voi kärsiä lapsettomuudesta, ovat vaan itsekkäitä, kun eivät TEE lisää lapsia. Jos lapsia on jo esim. kaksi, niin ympäristö ajattelee, että nuo eivät vain halus enempää lapsia. Kukaan ei voi ajatellakaan, että pariskunta kärsisi lapsettomuudesta. Ja jos sit erehdyt avamaan suusi jollekulle ja kerrot kärsiväsi tällaisesta lapsettomuudesta, saat takuuvarmasti kuulla, että onhan sinulla jo yksi/kaksi lasta jne.

Joku täällä sekundoissa (sori, en muista kuka) kirjoitti kerran myös niin, että kun on yhden lapsen saanut, niin tietää mistä jää paitsi, kun lisää ei tule.

Toivon Tiinu-Liinu, että saat kutsun mahd. nopeasti, ettei taas tarvisi odottaa ja odottaa...

Rauhallista pääsiäisen aikaa kaikille!
 
HIPUKKA pahoittelut negasta!!

TIINU-LIINU Paljon voimia!Mulla kans synnytyksen jälkeen tehty kaavinta eikä kyllä mullekkaan kerrottu riskeistä yhtään mitään...kyllä täällä jokainen tietää että meillä ON oikeus surra vaikka lapsi/lapsia jo olisikin..Jaksuja..

TUOMENMARJA osasit asian jienosti esittää...joten tyydyn olemaan vaan samaa mieltä kanssasi :kieh:

Meille on tapahtunut ihmeitä...Täällä ollaan luomusti raskaana ja varhais ultrassakin jo käyty...Vaikka tämä tie on toisille erityisen kivinen ja kuoppainen niin silti pitäisi aina pikkaisen uskaltaa uskoa ja luottaa tulevaan koska ihan oikeasti näitä ihmeitäkin tapahtuu...itse en uskalla vielä iloita koska edellinen meni kesken...mutta päivä päivältä eteenpäin mennään!
Iloista pääsiäistä kaikille!!
 
Siiri38 Paljon onnea luomuplussasta! Ymmärrän, ettet pysty vielä iloitsemaan, mutta ajan kanssa sekin tulee. Nyt olette saaneet kuitenkin kokea ihmeen :heart: Tämä minunkin raskauteni on luomuplussa. Tätä ennen on ollu neljä peräkkäistä keskenmenoa, joten mulla on ollu todella vaikeuksia iloita tästä raskaudesta tai yleensäkään kokea sitä todeksi. Päivä kerrallaan uskon sen onnistuvan. En voi sitä tunnetta väkisinkään synnyttää.
 
Luomuplussalaisille Onnea hirmuisesti :flower: - yrittäkää jaksaa luottaa siihen, että käy niinkuin on tarkoitettukin! :heart: Plussa on kuitenkin aina plussa ts. kertoo sen, että on mahdollisuus tulla/olla raskaana. Sekin on monelle lapsettomalle saavuttamaton paikka. Ymmärrän kyllä keskenmenon tuoman pettymyksen ja surun. Mutta -Iloitaan siis jokaisesta päivästä!

Viikonlopun menkoista pitäisi aloittaa pitkän kaavan ICSI hoidot. Olotila aikasten neutraali. En osaa oikein odottaa mitään tapahtuvaksi- jää nähtäväksi siis. Odottakaahan, kun alkaa Synarelat vaikuttaa... Mä asun näillä sivuilla kun 100 MHZ linssissä fiilistelen :kieh:

Ihanaa huhtikuuta ja kevättä (molempiin) kaikille! ;)
 
TUOMENMARJA kiitos paljon onnitteluista :heart: Juuri niin että päivä kerralla varovasti eteenpäin.Ens viikolla on SE päivä kun viimeeksi meni kesken..vähän meinaa jännittää mutta onneksi vielä ainakin on niiiin pahaolo melkein koko ajan että luulis olevan kaikki ok..?!
Kyllä oot tosi kovia joutunut kestämään noiden km takia..en voi edes väittää ymmärtäväni sun tunteita ja pelkoa nyt!Mutta uskon ja toivon todella että nyt menee kaikki hyvin loppuun saakka.enkelit vielä vierelle turvaamaan loppu odotusta.

TIKRU kiitos onnitteluista!Paljon voimia tulevaan hoitoon ja tietenkin plussatuulia kaikille!!




:flower:
 
Onnittelut Tuomenmarja täältä taustalta.:flower: :heart:
En muista ollenkaan lukeneeni aiemmin, että olet plussannut. Ihania uutisia. :wave:
Paljon paljon liimaa ja tarrasukkia sinne sinulle ja pienokaiselle. :flower: :heart:

Upeaa, että näitä onnistumisiakin tulee. :heart:

Mukavaa kesän odotusta.

Janski
 
Kuulumisia. Mua aletaan nyt hoitaa clomeilla ja endoa seurataan. Kävin tänään lääkärissä ja tulos siis tämä viime kerran ja tän jälkeen:

- Ultrassa todettiin toinen munasarja PCO-tyyppiseksi ja toisessa munasarjassa on se endometriooma 3 x 4 cm
- Menkat yritettiin käynnistää keltarauhashormonilla, mutta saatiin aikaan vain totaalinen minivuoto
- Hormonikokeissa prolaktiini normaali, samoin FSH ja LH. Mutta estrogeeni alhainen.

Keskusteltuani arvoistani ja asioiden tärkeysjärjetyksestä tulimme lääkärin kanssa siihen tulokseen, että koitetaan nyt hoitaa tätä lapsettomuusasiaa ja samalla seurata endometriooman kehitystä. Sain clomireseptin (1 tabl. päivä päivät 3 - 7) ja käskyn aloittaa ne jo tänään, kun kierron päivistä ei ole mitään tietoa. Ultraus antoi osviittaa, että jotain siellä tapahtuu, mutta ei nyt vielä muutamaan päivään jos silloinkaan.

Ensi viikolla on sitten uusi ultra, jolla tsekataan tehooko clomit ja sitten vielä loppukierrosta otetaan verikokeet, jolla ovulaation oleminen todetaan.

Ihmettelin jo taannoin syksyllä, miksei tehty näin jo silloin. Parempi myöhään, mutta mieluummin ajoissa. Ja nyt vaan peukut ja varpaat ristissä, että ne tehoaa nopeesti.
 
Tiinu-liinu: Nyt on ihan pakko lohduttaa sinua. Viime syksynä lääkäri teki lähetteen hysteroskopiaan, koska kohtuni oli arpinen, kiinnikkeinen ja lisäksi minulla todettiin adenomyoosi. Kohtuun kertyi jatkuvasti myös verta/nestettä (jotka ilm? vuosivat kiinnikkeistä) Lääkäri oli TODELLA pessimistinen ja kertoi, että useat liian rajut kaavinnat ja keisarinleikkaus sekä keskenmenot ovat tehneet selvää jälkeä kohdusta. Limakalvo oli jatkuvasti ohut ja tammikuussa kävin loppukierron ultrassa (muistaakseni kp 24 tms), jolloin lääkäri kirjoitti estrogeenigeelin vahvistamaan seuraavaan kiertoon limakalvoa sekä clomit ovulaation varmistamiseksi. Tuolloin kp 24 limakalvo oli 2,6 mm paksu. Kp 28 plussasin ja lääkärin tuomio oli heti, että kesken menee taas, noin ohuella limakalvolla raskaus ei kestä, eikä suostunut kirjoittamaan pessimistisyydessään edes lugesteron reseptiä.

Huomenna viikkoja on kasassa 18, enkä vieläkään uskalla iloita, niin monta kertaa olen joutunut pettymään raskauden päättyessä keskenmenoon. Mutta raskautumistoivoa siis on. Gynekologini ystävällisesti huomauttaa joka kerta kun tapaamme, että ei ikinä ole nähnyt noin surkeaa kohtua, saati siihen alkanutta raskautta.

Hipkukka: Jaahas, tuplat matkassa, hienoa! Pitkää pinnaa piinailuun, taustalla täällä odottelen, miten käy. Tsemppiä!

Tikru: :hug: Voisitko ajatella, että teet surutyötä, jos tämä hoito ei tuota tulosta. Mikäli pakkaseen jäisi tavaraa ja surkealla tuurilla negaa olisi tämä hoito, katsotteko PAS:t kuitenkin? Toivotaan ettei niitä tarvita vaan plussaat ensi kuussa sitten!

Tuomis Ihana kuulla, että kaikki hyvin, olenkin sinua suljetulla "huhuillut"

Siirille onnea plussasta ja erityisesti siitä, että se tapahtui luomusti.

Halit pinoon; Merkku
 
Kiitos teille ihanaisille tsempeistä ja lohdutuksista! :)

Paaaljon onnea plussanneille! Ihanaa ^^ :flower:

Katriina79: Halauksia. Kaksi vaivaa sinulla myös :/ Ihan kuin yksi vaiva ei riittäisi! *aaaargh* Halauksia ja voimia tilanteeseen! Toivotaan että endo ei villiinny hoidoista!

Realmerkku78:
Peukut ja varpaat pystyssä täällä, että kohtusi toimisi niinkuin pitää! Oletko aiemmin noin pitkälle päässyt raskauksissa? Tsemppiä ja halauksia! :hug:

Meikä: Mä olen pysytellyt hiljaisena, sulatellut tilannetta. Kesäkuussa pitäisi toteutua hysteroskopia. Yritän kovasti olla tyyni ja jättää asioiden murehtimisen siihen asti. Mitä järkeä surra ennen kuin kuulee mikä se tilanne siellä kohdussa on. Toisaalta taas tämä on jo avannut vanhoja lapsettomuuskriisin aikaisia haavoja, olen tooosi vihainen omalle kropalleni. :kieh:

Hyvää Vappua! B)

-tiinu-liinu
 
Tiinu-liinulle :hug: - oman "puutteellisuutensa" kanssa on sulattelemista! Todellakin! Mutta toisaalta, ei meistä kukaan tätä lapsettoman osaa ole halunnut/itselleen järkännyt tieten tahtoen. Meissä tämä lapsen saanti on omalla laillaan vajavaista, toisilla muilla jokin muu asia. Älä soimaa itseäsi- taatusti olet tehnyt parhaasi!
Samat sanat Katriinalle, yritä sinäkin jaksaa :hug:

Mä mietin, että tekis mieli jotenkin lapsettomien lauantaita ensi viikolla huomioia.
Vaikkei nyt ihan 100% lapseton olekaan - mutta tuoda esille sitä lapsettomuuden tuskaa muillekin ihmisille. Usein tuntuu, että kommentit "ette sitten ole alkaeet TEHDÄ sitä toista lasta" tuntuvat niin harkitsettomilta ja loukkaavilta. Missä on hienotunteisuus tässä asiassa? Vai onko se niin, että kun "TEKEE" niitä lapsia sarjassa, ei tajuakaan ettei se voi kaikille olla ihan niin että *tilaa vaan ellokselta*... >>>>>>> Mitäköhän keksisi?
 
Tikru Jos vain kanttia riittää ota yhteyttä paikalliseen lehteen ja tarjoa juttuehdotusta, haastattelua. Lapsettomien yhdistys Simpukasta saa varmasti lisämateriaalia (tilastoja, faktoja, yms) jutun tueksi. Ja voisihan palstan kautta löytyä joku toinenkin, jolloin saisi hiukan erilaisen myös kerrottua.
Joskus pyöritellyt mielessä, että voisi tuon tehdä. Mutta minulla ei kantti riitä :ashamed: Me ei varsinaisesti salailla lapsettomuutta, mutta ihan kaikkien ihmisten kohdalla ei vaan olla kerrottu :snotty:
 
Mie ihmettelen aikaisin alkaneita oireita. Ja mietin uskaltaako näitä ääneen manata :whistle: jos, se vaikka tietäisi huonoa onnea. Pari viikkoa varhaisultraan ja sitten selviää ja varmistuu mitä sisuksissa tapahtuu. Hiukan huolta aiheuttaa se, että aikoinaan tuulimunassa alkoi oireet myös aikaisin :/

Mutta mitäs muut? Ilmat ainakin suosii pihatöitä B)
 
heps!!
onhan tää ketju vielä hengissä!! :)
hipkukan kanssa meillä onkin sama matka seuraavaan etappiin. Mulla kyllä silloin vasta testin teko, mutta 2 viikkoa kuitenkin ootteluu.
Mä sain siis tänään kyytiläisen matkaani. :)
 
Onnea Hipkukalle plussasta! :) Ihanaa! ^^ :flower:

Meikä: Hysteroskopiaa odotellessa, kesäkuun alussa toteutuu näillä näkymin. Täällä ei olla jaksettu edes luomuilla :ashamed: , jotenkin sellaiset fiilikset että aivan turhaa edes yrittää, vaikka eihän se niin ole, on vaan jotenkin vähän masisfiilarit.

Hyvää viikonloppua palstailijoille! :)

tiinu-liinu

 
Löysinpäs mielenkiintoisen ketjun. Mahtuiskohan joukkoon :)
Kerronpa nyt ensimmäisenä itsestäni jotakin.
Meitin perheeseen kuuluu tyttö 6 vuotta, äiti ja isä. Tyttö on mun edellisestä suhteesta ja nyt ollaan yhteistä vauvaa tuloksetta yritetty jo reilu vuosi. Minä en osaa sanoa missä on vika mutta hoitoihinkin meno jotenkin pelottaa niin itseä kun miestäkin. Hän kun jo valmiiksi syyttää itseään kun kerran minulle jo yksi lapsi on siunaantunut :(

Toisaalta tuntuu että eihän tässä vasta olla kun reilu vuosi yritetty, mutta kuitenkin mieltä painaa jos asian takana onkin isompia ongelmia.

Sopisikohan tänne teitin joukkoon tulla jutusteleen hoidoista ja muista? Kun ei oikein näin "lapsellisena" noihin täysin "lapsettomiin" sovi vaikka ongelmia raskautumisen kanssa onkin.
 
Vauvatoiveissa: Tervetuloa joukkoon, hyvin mahtuu mukaan! :)

Me kanssa aikanaan viivyteltiin tutkimuksiin ja hoitoihin hakeutumisessa, mutta ihan turhaan. Rohkeasti vaan! Joskus ihan pienellä luontoäidin avustuksella voi tärpätä nopeastikin! :) Meillä on niin että vika on aika selkeästi minussa: endometrioosi. Koetan olla sitä liikaa ajattelematta, mutta väkisinkin välillä tulee semmoinen fiilis, että olen ihan toisen luokan kansalainen, kun kroppa ei toimi niinkuin pitää. Onneksi mun mies ei ole millään tavoin antanut ymmärtää ettenkö kelpaisi hänelle kaikkine haasteineni tuolla "lisääntymissektorilla". Uusimpana ongelmana mulla endon lisäksi ilmeisesti synnytyksen jälkeisestä kaavinnasta arpeutunut kohtu :/ Pikkukakkonen siis haaveissa, ollut kohta jo vuoden.

Tervetuloa mukaan :)

Mitäs muiden rauhaan kuuluu?

t:tiinu-liinu & IVF:llä alkunsa saanut poju 2 v
 
Tervetuloa vauvatoiveissa =) Niinkun tiinu-liinukin sanoi niin ei sitä tutkimuksiin/hoitoihin menemistä tarvii pelätä. Parempihan se on tietää, mikä on vialla, että voidaan hoitaa, kun että väkisin yritetään vaan luomuilla, eikä vauvaa kuulu. Plussaonnea nyt kuitenkin, jos vaikka tärppäisi ;)

Meillä on IVF:llä aikaan saatu poika 1v5kk :heart: Syynä lapsettomuuteen meillä on miun tukkeutuneet munanjohtimet.
 
Niin se vissiin on. Nyt pitäis vaan saada aikaseksi soittaa sinne lääkäriin.
Mä nyt koittanut lukee jonkin verran noista hoidoista. Kovin on kuitenkin uutta (sekavaa) tietoa paljon.
Ihanko miehen kanssa molemmat mennään sinne lääkäriin ekaa kertaa? ja mitäköhän ne mahtaa sielä kysellä? Mä olen joskus tässä koittanut lämpöjäkin mittailla ja sitä kautta ovista löytää mutta ei oo auttanut. kaippa mä ne paperit otan mukaan kun onhan niissä kuitenkin kaikki tieto mun kierroista ja muusta.
Täytyy vielä tota isäntää saada pehmiteltyä ettei nyt ainakaan läkäriinsoiton jälkeen ala jänistämään.
 

Yhteistyössä