Subjektiivinen lastenhoito-oikeus!

  • Viestiketjun aloittaja Minä vain..
  • Ensimmäinen viesti
Minä vain..
Mitäs mieltä olette siitä että subjektiivinen lastenhoito-oikeus lakkautettais tai rajoitettais (kun toinen vanhempi on kotona) tai kun ei ole kuin yksi vanhempi kotona siis yksinhuoltaja?
 
Hän
Sais lakkauttaa ja laittaa entiseen malliin että jos vauva syntyy,niin hoitopaikka lähtee alta. Ei sieltä päiväkodista oikeasti mitää virikkeitä saa,laitoshoitoa se on. Kauheata massaa pyöritetään vähällä henkilökunnalla,mutta ehkä jonkun lapsi tarvitsee semmoista menoa ja meininkiä. Ehdottomasti rajoituksia ainakin,jos ei kokonaan voi lakkauttaa.
 
--
Ihan oikein. SAIRAITA ovat vanhemmat jotka haluavat viedä lapsensa noihin laitoksiin vaikka toinen kotona. Vanhemmat silloin hoitoon pitäisi viedä... Henkilökuntapulaa on ja lapset suorastaan heitteillä, mutta viedään vaan meidän Ville-Petteri sinne hoitoon kun se on jo 2v ja kaipaa virikkeitä... Voi V.... sanon minä!!
 
Muuten kanatan, mutta tapauskohtaisesti harkinnanvarainen oikeus tulisi säilyttää. Eli jos perheessä väsymystä, masennusta, lapsella erityistarpeita tai lastensuojelullisista syistä... Näissä tapauksissa ainakin tulisi säilyttää mahdollisuus päivähoitoon.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Muuten kanatan, mutta tapauskohtaisesti harkinnanvarainen oikeus tulisi säilyttää. Eli jos perheessä väsymystä, masennusta, lapsella erityistarpeita tai lastensuojelullisista syistä... Näissä tapauksissa ainakin tulisi säilyttää mahdollisuus päivähoitoon.
Samaa mieltä.

 
vieras
ainoastaan sosiaalisin perustein hoitoon viedyt lapset ymmärrän, että "käsky" on tullut muualta, muuten en. Sitä virikehoitoa varten on olemassa kerhoja yms, ainakin monessa kunnassa 3-v tai viimeistään 4-v ylöspäin , muutama tunti päivässä.
 
wtf
Mitä tarkoittaa rajoittaa?

Meille paras oli, että esikoinen 3v, joka oli tottunut kaverihin ja päivärytmiin jatkoi neljätuntisena - puoipäiväsenä siis - kun meille syntyi vauva. Ja tämä OLI KOKO PERHEEN ETU. Suomelle Kiitos Subjektiivisesta lastenhoito-oikeudesta. Ja muutenkin koko päiväkotisysteemistä!!!!!!!!!
 
wtf
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ainoastaan sosiaalisin perustein hoitoon viedyt lapset ymmärrän, että "käsky" on tullut muualta, muuten en. Sitä virikehoitoa varten on olemassa kerhoja yms, ainakin monessa kunnassa 3-v tai viimeistään 4-v ylöspäin , muutama tunti päivässä.
NO kuka noi kerhot maksaa??
 
--
Sen saisi lopettaa, mutta kotihoitoakin saisi tukea kyllä paremmin.
Mä en ihmettele, jos joku ottaisi sen mitä ei kotihoitona saa, noin. Olisi kotona mutta veisi lapsensa hoitoon.
 
--
Alkuperäinen kirjoittaja wtf:
Mitä tarkoittaa rajoittaa?

Meille paras oli, että esikoinen 3v, joka oli tottunut kaverihin ja päivärytmiin jatkoi neljätuntisena - puoipäiväsenä siis - kun meille syntyi vauva. Ja tämä OLI KOKO PERHEEN ETU. Suomelle Kiitos Subjektiivisesta lastenhoito-oikeudesta. Ja muutenkin koko päiväkotisysteemistä!!!!!!!!!
Miksi se oli koko perheen etu? Miten et olisi pärjännyt toisenkin lapsen kanssa? Miten voit olla niin kädetön ettet pärjää kahden lapsen kanssa? Miksi hän ei voisi 3 vuotiaana saada uusia kavereita esim päiväkerhosta, johon olisitte menneet? Luuletko että 3 v saa traumoja jos ei voi kaveerata enää sellaisten kanssa joiden kanssa on laitoksessa himmaillut pari vuotta? Mikset voinut itse suorittaa sitä päivärytmiä mihin päiväkodissa oli tottunut? Miksei hän voinut uutta päivärytmiä opetella jos se oli vaikeaa? Ymmärräthän että olet vain itse keksinyt tuon tekosyyn että se oli KOKO PERHEEN ETU, se nimittäin ei voi olla. Tai toivottavasti et ymmärrä, muuten tulet pettymään itseesi.
 
Jaa-a. Jokaisella perheellä on niin erilaiset tilanteet. Sellaiseen ei mun mielestä pitäisi olla oikeutta että kun perheeseen tulee uusi vauva, laitetaan 1,5v hoitoon koska se on tiellä. Mun sisko kysyi multa että meneekö meidän esikko (nyt 14kk) hoitoon kun vauva syntyy (la maaliskuun alussa). Olin oikeesti todella hämmentynyt enkä meinannut osata vastata mitään. Ei vaan käy mun ajatusmalliin ollenkaan heittää toista pois kun tulee "uusi tilalle" :'(
 
wtf
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
En kannata missään tapauksessa tuon lopettamista, mutta jonkinlaista rajaamista voisin kannattaakin. Vaikka niin että hoitopäivt tuolloin voisi olla max 6h (erityistapauksissa sitten pidempiä ).
Ainakaan meillä Turussa ei anneta kokopäiväpaikkaa, jos toinen vanhempi kotona, ja tämä ihan ok. Ajattelen itse, että subjektiivinen tarkoitta puolipäiväistä hoitopäivää niille joiden vanhemmat olisivatkin kotona.
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja wtf:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ainoastaan sosiaalisin perustein hoitoon viedyt lapset ymmärrän, että "käsky" on tullut muualta, muuten en. Sitä virikehoitoa varten on olemassa kerhoja yms, ainakin monessa kunnassa 3-v tai viimeistään 4-v ylöspäin , muutama tunti päivässä.
NO kuka noi kerhot maksaa??
No siis miten niin maksaa? Sinä tietenkin!!! Kuten päivähoidonkin. SINÄ olet lastesi vanhempi, ja ymmärtänyt ennenkuin heidät hankit, että heistä tulee kuluja.
 
alan ammattilainen
rajoitettaisi osapäivähoidoksi tai pelkästään harkinnanvaraiseksi perheen tilanteen mukaan. Nykysysteemi saa liian monet vanhemmat kuvittelemaan, että lapsen kuuluu olla jossain muualla kuin kotonaan, ja että lapsi jää jostain suuresta, ihmeellisestä elämänopista paitseen, jos ei ole hoidossa ja me ammattilaiset pyörittelemme silmiämme....
 
kirsikka
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja wtf:
Mitä tarkoittaa rajoittaa?

Meille paras oli, että esikoinen 3v, joka oli tottunut kaverihin ja päivärytmiin jatkoi neljätuntisena - puoipäiväsenä siis - kun meille syntyi vauva. Ja tämä OLI KOKO PERHEEN ETU. Suomelle Kiitos Subjektiivisesta lastenhoito-oikeudesta. Ja muutenkin koko päiväkotisysteemistä!!!!!!!!!
Miksi se oli koko perheen etu? Miten et olisi pärjännyt toisenkin lapsen kanssa? Miten voit olla niin kädetön ettet pärjää kahden lapsen kanssa? Miksi hän ei voisi 3 vuotiaana saada uusia kavereita esim päiväkerhosta, johon olisitte menneet? Luuletko että 3 v saa traumoja jos ei voi kaveerata enää sellaisten kanssa joiden kanssa on laitoksessa himmaillut pari vuotta? Mikset voinut itse suorittaa sitä päivärytmiä mihin päiväkodissa oli tottunut? Miksei hän voinut uutta päivärytmiä opetella jos se oli vaikeaa? Ymmärräthän että olet vain itse keksinyt tuon tekosyyn että se oli KOKO PERHEEN ETU, se nimittäin ei voi olla. Tai toivottavasti et ymmärrä, muuten tulet pettymään itseesi.
Huh, huh

 
wtf
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja wtf:
Mitä tarkoittaa rajoittaa?

Meille paras oli, että esikoinen 3v, joka oli tottunut kaverihin ja päivärytmiin jatkoi neljätuntisena - puoipäiväsenä siis - kun meille syntyi vauva. Ja tämä OLI KOKO PERHEEN ETU. Suomelle Kiitos Subjektiivisesta lastenhoito-oikeudesta. Ja muutenkin koko päiväkotisysteemistä!!!!!!!!!
Miksi se oli koko perheen etu? Miten et olisi pärjännyt toisenkin lapsen kanssa? Miten voit olla niin kädetön ettet pärjää kahden lapsen kanssa? Miksi hän ei voisi 3 vuotiaana saada uusia kavereita esim päiväkerhosta, johon olisitte menneet? Luuletko että 3 v saa traumoja jos ei voi kaveerata enää sellaisten kanssa joiden kanssa on laitoksessa himmaillut pari vuotta? Mikset voinut itse suorittaa sitä päivärytmiä mihin päiväkodissa oli tottunut? Miksei hän voinut uutta päivärytmiä opetella jos se oli vaikeaa? Ymmärräthän että olet vain itse keksinyt tuon tekosyyn että se oli KOKO PERHEEN ETU, se nimittäin ei voi olla. Tai toivottavasti et ymmärrä, muuten tulet pettymään itseesi.
He he.

Meidän perheelle oli ihanaa, että aamupäivisin vein esikoisen tarhaan puoli yhdeksältä ja tulin kotiin tekemään päivän pakolliset siivoukset ja pyykinpesut ja sillä aikaa vauva nukkui ja saatiin vauvan kanssa ihan hetki kahdestaankin olla valveilla. Hain esikoisen puoli yhdeltä, jolloin hän oli saanut sillä välin kun minä olin saanut kotia puhtaaksi, leikkiä, piirtää ja askarrella, laulaa ja näytellä ryhmässä... mitä ikinä päiväkodissä tehdäänkään! Iltapäivällä ulkoilimme yhdessä ja söimme päivällisen ja ulkoilimme ehkä vielä kerran, jos säät sallii.

Mikä tästä oli niin kamalaa?? KUka ei nauttinut olostaan?? Ja esikoisella on vieläkin, 4-luokkalaisena, niitä samoja kavereita kuin tuollin päikkärissä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mama:
Alkuperäinen kirjoittaja iiris-77:
Mulle ihan sama. Veisin lapsen yksityiseen päiväkotiin sitten.
Miksi?
Samasta syystä mitä tuolla ylempänä perusteltiin lapsen päivähoidossa olemista. Tietty en veis kokopäiväisesti mut aamupäivät saisi isompi olla kavereiden kanssa hoidossa ja mä saisin totutella ja tutustua uuteen vauvaan kahdestaan. Iltapäivät sitten koko perhe yhdessä.
 
wtf
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja wtf:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ainoastaan sosiaalisin perustein hoitoon viedyt lapset ymmärrän, että "käsky" on tullut muualta, muuten en. Sitä virikehoitoa varten on olemassa kerhoja yms, ainakin monessa kunnassa 3-v tai viimeistään 4-v ylöspäin , muutama tunti päivässä.
NO kuka noi kerhot maksaa??
No siis miten niin maksaa? Sinä tietenkin!!! Kuten päivähoidonkin. SINÄ olet lastesi vanhempi, ja ymmärtänyt ennenkuin heidät hankit, että heistä tulee kuluja.
Rauhoitu.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus kismittää osaa ihmisistä siksi, että päivähoidon kustannukset pääosin maksetaan VEROVAROISTA. Tarkoitin siis, että jos vien lapset päiväkodin sijasta jonnekin perhekerhoon, josta vastaa kaupunki tai kunta, niin sen kustantaa VERONMAKSAJAT joka tapauksessa.

Entäs nämä puistotädit?? Saahan jokainen 'laiska' kotiäiti viedä yhtälailla lapsensa puistoon pariksi tunniksi päivässä, ja heitä vahtiin kaupungin tai kunnan ELI VERONMAKSAJIEN palkkaama hoitaja. Eikös se ole melkein sama viedä ne lapset sinne päikkäriin?!
 
Turkulainen
Alkuperäinen kirjoittaja wtf:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
En kannata missään tapauksessa tuon lopettamista, mutta jonkinlaista rajaamista voisin kannattaakin. Vaikka niin että hoitopäivt tuolloin voisi olla max 6h (erityistapauksissa sitten pidempiä ).
Ainakaan meillä Turussa ei anneta kokopäiväpaikkaa, jos toinen vanhempi kotona, ja tämä ihan ok. Ajattelen itse, että subjektiivinen tarkoitta puolipäiväistä hoitopäivää niille joiden vanhemmat olisivatkin kotona.
Annetaan kyllä.....
 
Joitain syitä lasten virikehoitoon voi olla mm.

- paikallisen kielen oppiminen perheissä joissa käytetään kotona muuta kieltä
- kotona olevan vanhemman todellinen väsymys (voi helpottaa jos saa apua ajoissa, jos joutuu odottamaan tarpeeksi vakavaa diagnoosia ennen kuin saa oikeuden hoitopaikkaan ja sitten vielä sitä hetkeä kunnes jossain vapautuu se hoitopaikka niin siinä voidaan antaa tilanteen mennä aivan turhaan liian vakavaksi), vieläpä tilanteessa jossa tukiverkosto puuttuu
- kotona olevan pikkusisaruksen sairaus tai vamma joka vaatii usein lääkäri- ja kuntoutuskäyntejä, osastohoitoa jne
- vanhemman/vanhempien epäilys lapsen kehitysviiveestä jo silloin kun neuvola ei ole siitä huolissaan. Siinäkin vaiheessa kun huoli alkaa herätä on aika lailla veteenpiirretty viiva missä vaiheessa lapsi sitten saisi sen oikeuden päivähoitoon, vaaditaanko valmis diagnoosi vai kuinka toimitaan
- isommalle lapselle ei oikeasti ole ikäistään seuraa saatavilla
- työttömyys, kun vanhemmalla on oikeasti tarkoitus työllistyä. Päivähoitopaikka mahdollistaa aktiivisen työnhaun ja nopean vastaanottamisen, lisäksi lapsi ei joudu kärsimään hoitopaikan vaihtumisesta

Eikä sen virikehoidon todellakaan tarvitse tarkoittaa 8-10h 5pv/vko, monessa tapauksessa riittää huomattavasti pienempikin määrä lapsen ja perheen tarpeisiin. =)
 

Yhteistyössä