SUVIVIRSI KIELLETÄÄN! mun lapset ei sit tartte mennä koko juhlaan!

  • Viestiketjun aloittaja eihyvääpäivää
  • Ensimmäinen viesti
Nimimerkki vdfd taannoin ihmetteli, että miksei se malli kelpaa, jossa suvivirrestä laulettaisiin vain ensimmäinen säkeistö, jossa ei ole mitään uskonnollista. Minusta se olisi vähän samanlaista kuin jos laulettaisiin jostain SA-joukkojen suosimasta marssilaulusta vain ensimmäinen säkeistö, jossa ei vielä uhottaisi jutkujen ja kommarien murhaamisesta. Puuttuvat säkeistöt ikään kuin laulettaisiin vaiti.
 
"vieras."
Uskovilla on keskenäänkin niin paljon näkemyseroja Raamatun tulkinnasta, että eikö se olisi teillekin turvallisin vaihtoehto, että lapset tulee aivop.. eikun siis opetettua oikein, kun opetuksesta vastaatte te vanhemmat itse.
 
vdfd
Mä yritin kovasti sunkin kanssa saada keskustelua juuri aiheesta, mutta et vastannut, ehkä meni vai ohi. Mutta asiaan; miksei uskonnon opetuksen poistaminen kouluista sovi uskovaisille? Jos historian kannalta sitä kuitenkin opetetaan. Eikö uskonnonopetus ole henkilökohtainen asia, joka tulisi tehdä henkilökohtaisella ajalla, ei koulussa?
No omalta kohdaltani voin vastata niin, että sen takia haluan pitää ne uskontotunnit, että mieheni on ateisti. Vaikka minä uskonkin, niin kunnioitan mieheni "uskomattomuutta" sen verran, etten kotioloissa ala opettaa lapselleni ihan kaikkea mitä uskontotunneilla käydään läpi. Toki meilläkin luetaan iltarukous, mutta esim. ruokarukousta ei vaikka se olisi miehellenikin ihan ok. Mulle riittää se iltarukous kun kaikki pöydässä olevat eivät usko.

Mutta ehdottomasti olen sitä mieltä, ettei uskontotunneille pitäis ketään pakottaa. Ihmetyttää vain suuresti, että miksi ihmiset kuuluu kirkkoon, jos haluavat eroon uskontotunneista ja kaikesta muustakin, mikä liittyy uskontoon. Miksi he eivät eroa kirkosta? Sitä kautta voi mennä sitten ET-tunneille.
 
vdfd
Nimimerkki vdfd taannoin ihmetteli, että miksei se malli kelpaa, jossa suvivirrestä laulettaisiin vain ensimmäinen säkeistö, jossa ei ole mitään uskonnollista. Minusta se olisi vähän samanlaista kuin jos laulettaisiin jostain SA-joukkojen suosimasta marssilaulusta vain ensimmäinen säkeistö, jossa ei vielä uhottaisi jutkujen ja kommarien murhaamisesta. Puuttuvat säkeistöt ikään kuin laulettaisiin vaiti.
Miten ne ateistien lapset voi tietää ne puuttuvat säkeistöt?
 
"vieras."
No omalta kohdaltani voin vastata niin, että sen takia haluan pitää ne uskontotunnit, että mieheni on ateisti. Vaikka minä uskonkin, niin kunnioitan mieheni "uskomattomuutta" sen verran, etten kotioloissa ala opettaa lapselleni ihan kaikkea mitä uskontotunneilla käydään läpi. Toki meilläkin luetaan iltarukous, mutta esim. ruokarukousta ei vaikka se olisi miehellenikin ihan ok. Mulle riittää se iltarukous kun kaikki pöydässä olevat eivät usko.

Mutta ehdottomasti olen sitä mieltä, ettei uskontotunneille pitäis ketään pakottaa. Ihmetyttää vain suuresti, että miksi ihmiset kuuluu kirkkoon, jos haluavat eroon uskontotunneista ja kaikesta muustakin, mikä liittyy uskontoon. Miksi he eivät eroa kirkosta? Sitä kautta voi mennä sitten ET-tunneille.
Viet lapsesi omaan seurakuntaanne, kyllä siellä varmasti mielellään opetetaan ja otetaan mukaan toimintaan.

Sun miehelle olisi ok, että teillä rukoillaan, mutta kunnioituksesta häntä kohtaan et niin tee. Missä kunnioitus niitä kohtaan, jotka koulussa joutuvat tunnustuksellisen uskonnonharjoittamiseen osallistumaan ja siellä se ei kaikille ole ok.
 
Kolmas korppi harmaana
Miten ne ateistien lapset voi tietää ne puuttuvat säkeistöt?
Ateismi sen paremmin kuin uskonnottomuuskaan ei mitenkään määritelmällisesti tarkoita tietämättömyyttä siitä, miten eri uskontoja harjoitetaan. Harvat vastustavat eri uskontojen deskriptiivistä kuvailua osana kouluopetusta, itse asiassa esimerkiksi minä pidän uskontojen tuntemusta tärkeänä yleissivistyksen kannalta. Ongelma mulle ja monille muillekin onkin juuri se, että uskontoja opetetaan koulussa tunnustuksellisesti omissa porukoissa, minkä lisäksi tunnustuksellisella kristinuskolla on aivan oma erityisasemansa, jota esimerkiksi kyseisen virren (=kristinuskonnollinen laulu, ei siis pelkkä laulu) laulattaminen kaikille tarkoitetuissa juhlatilaisuuksissa kuvastaa.
 
vdfd
[QUOTE="vieras.";29717483]Viet lapsesi omaan seurakuntaanne, kyllä siellä varmasti mielellään opetetaan ja otetaan mukaan toimintaan.

Sun miehelle olisi ok, että teillä rukoillaan, mutta kunnioituksesta häntä kohtaan et niin tee. Missä kunnioitus niitä kohtaan, jotka koulussa joutuvat tunnustuksellisen uskonnonharjoittamiseen osallistumaan ja siellä se ei kaikille ole ok.[/QUOTE]


En laske suvivirren kuuntelemista kerran vuodessa osallistumiseksi tunnustukselliseen uskonnonharjoittamiseen. Ja ainahan voi poistua paikalta, tuskin kukaan väkisin siellä pitää.
 
ateisti
En laske suvivirren kuuntelemista kerran vuodessa osallistumiseksi tunnustukselliseen uskonnonharjoittamiseen. Ja ainahan voi poistua paikalta, tuskin kukaan väkisin siellä pitää.
Joku voi sen kuitenkin laskea sellaiseksi, jollaista se oikeasti onkin. Ja aivan varmastikaan ei koululainen aina saa poistua kesken kaiken. Muistan itse, kun kouluaikoina jouduin pakotetusti osallistumaan aamunavauksiin ja istuin selkä suorana kun muut nöyrinä rukoilivat, ja ihmettelin, ihmettelin....
 
ihmeellistä??
Lauluthan on vaan taidetta ja taiteessa voi sanoa ihan mitä tahansa. Mitä sitten mitä jossain laulussa lauletaan? Laulujahan voi tulkita miten vaan eikä mikään tulkinta ole väärä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeellistä??;29717666:
Lauluthan on vaan taidetta ja taiteessa voi sanoa ihan mitä tahansa. Mitä sitten mitä jossain laulussa lauletaan? Laulujahan voi tulkita miten vaan eikä mikään tulkinta ole väärä.
Eli suvivirren tilasta voi laulaa mitä vain ja päivänavauksissa voi laulaa propagandamusiikkia taikka jumalanpilkkaa?
 
hohhoi
Päivän natsikortti on heitetty, eli Turbojurbo rinnastaa natsien marssilaulun ja Suvivirren. :D
propaganda nyt tarkoittaa natseja yhtä paljon kuin ihmisvaino kristinuskoa, vaikka niillä on yhteistä historiaa ne eivät ole sama asia.

sitäpaitsi hän ei rinnastanut propagandalaulua tai jumalanpilkkalaulua suvivirteen, vaan näillä ilmaisi ettei mikä tahansa laulu ole vain taideteos jonka sanomalla ei voi loukata ketään koska se on täysin tulkinnanvaraista.

tosin myös tiedän että esität vain tyhmää. tai ainakin toivon.
 
joku muu
Itse olen kirkosta eronnut, enkä kuulu/usko mihinkään uskontoon. Ateistiksikaan en itseäni luokittelisi, mutta en usko että yksikään ihmisen keksimistä uskonnoista olisi totta, mutta en myöskään kiellä jumalan tai minkään muunkaan "yliluonnollisen" olemassa oloa. Mun mielestä suvivirsi on ihan ok jos juhlassa olisi myös muihin uskontoihin liittyviä lauluja/ohjelmaa. Mun mielestä olisi reilua, että kevätjuhlassa huomioitaisiin kaikkia uskontokuntia, joita koulusta löytyy. Koulusta ei muutenkaan tarvitse kitkeä uskontoa täysin pois, vaan nimenomaan tuoda tasapuolisesti kaikkia uskontoja lasten tietoisuuteen. Mun mielestä olisi todella hoinoa, jos meidän poika oppisi ymmärtämään ja tietämään mahdollisimmaan paljon erilaisia maailman uskontoja. Uskonto on kuitenkin monesti maailmalla todella suuressa osassa ihmisten elämää. Olisikin hienoa jos joulun ja kevätjuhlan lisäksi järjestettäisiin tapahtumia muihin uskontoihin liittyen. Muutenkin kun uskonnosta puhutaan koulussa, ei sitä mielestäni saa esittää yhdellekään lapselle totuutena vaan painottaa että "jotkut ihmiset uskovat näin".

Kuitenkin pidän uskonnon täydellistä lopettamista kouluissa parempana, kuin nykyistä kristinuskonvalta-asemaa.

Uskonnon opetus olisi mielestäni jokatapauksessa parempi lopettaa ja opettaa kaikille elämänkatsomustietoa.
 
Eikö olisi ihmeellistä jos vaikka tätä laulettaisiin kouluissa joka vappu? Ei ole yhtään uskonnollinen mutta vahvasti aatteellinen. Vapun päivään kyllä sopii kuin nenä päähän.

Nuorison marssi

Nuoriso valmis on taistelemaan puolesta luokkansa vapauden. Piinat ei peljätä, ei vankilat, kun laulumme ilmoille raikuavat.

Siks’ kunnes valta on työväellä ja päivä koittaa orjille, työn uljaat nuoret luo
lippujemme jo käykää taiston tuoksinaan!

Pelvotta aina päin vihollista käy kulku nuorten armeijan. Ei askel horju, ei silmä säiky, vaan into hehkuu otsallaan. Taistelohon, taistelohon käy kulku nuorten armeijan. Ei askel horju, ei silmä säiky vaan into hehkuu otsallaan.

Porvarit eessämme kauhistelee, kumous kun mielessä kummittelee. Valtansa horjuu kun astumme me, taistelulauluja laulamme.

Uus’ yhteiskunta, työväen valta ja koko maailman työläisten on ihanteemme ja sydänvereen sen puolesta me kamppaillaan.

Pelvotta aina päin vihollista käy kulku nuorten armeijan. Ei askel horju, ei silmä säiky, vaan into hehkuu otsallaan. Taistelohon, taistelohon käy kulku nuorten armeijan. Ei askel horju, ei silmä säiky vaan into hehkuu otsallaan. Taistelohon, taistelohon käy kulku nuorten armeijan. Ei askel horju, ei silmä säiky vaan into hehkuu otsallaan.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä