SUVIVIRSI KIELLETÄÄN! mun lapset ei sit tartte mennä koko juhlaan!

  • Viestiketjun aloittaja eihyvääpäivää
  • Ensimmäinen viesti
Vieeras
Onko sinun henkinen tasapaino ollut tähän asti niin hutera, että suvivirren vuoksi et ole voinut kevätjuhlassa käydä?

Sääliksi käy kaikkia ihmisiä, jotka ovat niin epävarmoja itsestään, että pelkäävät kaikkea, joka ei tue juuri omaa elämänkatsomustaan.

Itse voisin huoletta laittaa lapseni vaikka krisitilliseen, täysin uskonnottomaan kouluun tai sitten vaikka juutalaiseen kouluun, enkä uskoisi, että se minun lapseni perusluonnetta muuttaisi.

Kyllä ne arvot lähtevät kotoa ja kun perusta on vahva, niin kaikki muu vain vahvistaa lapsen ymmärrystä maailmasta.
Periaatteessa olisi helppo olla samaa mieltä, mutta käytäntö on osoittanut, etteivät asiat ole niin yksinkertaisia. Uskontotunnit voivat olla kauheita, jos opettajaksi sattuu joku "hihhuli" esimerkiksi juuri uskoon tullut. Muistan omalta kouluajaltani, kun yksi ope tuli uskoon ja alkoi opettaa uskontoa yläasteella. Minua hän ei opettanut, mutta näin kuinka taulu oli kirjoitettu täyteen raamatun lauseita. Monikohan oppilaista alkoi inhota uskontoa. Vakaumuksellinen sydämen pohjasta annettu uskonnonopetus voi olla hyvinkin painostavaa eikä ole hyväksi lapselle.
 
Jos palaisimme ajassa 300 vuotta taaksepäin, niin minä saisin näistä keskusteluista kaakinpuuta tai jopa kuritushuonetta. Ajan kuluessa kirkon kuristusote yhteiskunnasta on höltynyt, muttei koskaan vapaaehtoisesti. Jos kirkko saisi päättää, niin mitään uskonnonvapautta ei olisi ja kirkkolain määräämät rangaistukset harhaoppisuudesta olisivat ankaria. Suvivirsi edustaa viimeisiä jäänteitä valtion ja kirkon avioliitosta, jota ei vielä ole kokonaan purettu. Valtio olkoon uskonnoton, älköönkä se tunnustako mitään katsomusta korkeammalle kuin toista. Vasta sitten uskonnonvapaus toteutuu täysin.
 
heikkoko
Jos saatananpalvojat olisivat vahvoja ja järjestäytyneitä Suomessa, niin epäröisitkö lainkaan laittaa lastasi heidän hevosleirilleen? No, uhrasivat yhden hevosen, mutta se oli se kaikkein heikoin ja muutenkin liimatehtaalle menossa ja valelivat uhriverellä kaikkien lasten kasvot mustien kynttilöiden loisteessa, mutta ei siitä mitään oireita lapselle tullut satunnaisia yökasteluita lukuun ottamatta. Ihan vilpittömästi voin suositella.
Ja mitä näin pelottavaa tapahtuu evl:n kesäleirillä? Siellä tuskin edes kerrotaan Pääsiäisviikon tapahtumista. Korkeintaan lauletaan joku aamunavaus virsi ja luetaan ruokarukous. En tiedä, kun en ole ollut.
Jos saatananpalvonta olisi suomessa vahva, niin kaikki vanhemmat olisivat varmasti pitäneet huolen, että lapset kouluun mennessään tietävät, mitä saatananpalvonta on ja silloin, jos valintana on mennä saatananpalvojien hevosleirille :D niin nämä uhrausasiat olisivat lapsille tuttuja ja tuskin niin järkyttäviä.
 
heikkoko
Tässä on kyse myös USKONNOTTOMISTA. Maailmassa on muutakin kuin sinä ja islam. Tiesitkö?
Kyllä minä tiedän sen vallan hyvin, mutta suuri osa ei näytä tietävän. Kuulutko sinäkin heihin?
Vastasin vain kysymykseen, että mitä jos laulussa ylistettäisiin Allahia. Kysymys on suvivirressä mielestäni enemmän vanhasta kulttuuriperinnöstä kuin uskonnosta. Vaikka suvivirsi poistettaisiin, niin uskonnoton tästä yhteiskunnasta ei tule. Voi tietysti olla, että jos emme pidä omasta suomalaisesta kulttuuristamme kiinni, niin kohta täällä on vallitsevana uskontona joku paljon vähemmän suvaitseva uskonto kuin evl.
Sitten voi uskonnottmienkin elämä olla vähän jännittävämpää.
 
---
Periaatteessa olisi helppo olla samaa mieltä, mutta käytäntö on osoittanut, etteivät asiat ole niin yksinkertaisia. Uskontotunnit voivat olla kauheita, jos opettajaksi sattuu joku "hihhuli" esimerkiksi juuri uskoon tullut. Muistan omalta kouluajaltani, kun yksi ope tuli uskoon ja alkoi opettaa uskontoa yläasteella. Minua hän ei opettanut, mutta näin kuinka taulu oli kirjoitettu täyteen raamatun lauseita. Monikohan oppilaista alkoi inhota uskontoa. Vakaumuksellinen sydämen pohjasta annettu uskonnonopetus voi olla hyvinkin painostavaa eikä ole hyväksi lapselle.
Täällä hyvä esimerkki Petri Paavolan kotisivut
 
Voi tietysti olla, että jos emme pidä omasta suomalaisesta kulttuuristamme kiinni, niin kohta täällä on vallitsevana uskontona joku paljon vähemmän suvaitseva uskonto kuin evl.
Kuten aiemmin totesin, niin evil suvaitsee vain olosuhteiden pakosta. Jeesuksen lähetyskäskyssä ei puhuta mitään suvaitsemisesta tai toisten kanssa keskustelemisesta. Menkää ja tehkää piste. Kristityistä on valistuksen vaikutuksesta tullut kiltimpiä, mitenkään sisäänrakennettua se ei heidän uskontoonsa ole. Raamatulla saisi perusteltua vaikka minkälaisia hirmutöitä. Sekulaari humanisti ei pysty vetoamaan jumalalliseen tahtoon tai oikeutukseen.

Kulttuuria meillä on ilman uskontoakin.
 
  • Tykkää
Reactions: Ruma Elsa
Kyllä tunnen. En lapsena edes ajatellut noita sanoja.

Ja näin aikuisena ollaan kavereiden kanssa asiasta puhuttu eikä yksikään ole lapsena ajatellut, että en halua laulaa Suvivirttä koska se on uskonnollinen.

Muutenkin luulen, että tää Suvivirrestä vääntäminen on ihan vanhempien päässä. Ei lasten.
Kuinka moni lapsista haluaisi laulaa suvivirren jonkun nykylaulun sijaan?
 
No mä en kyllä lapsena tajunnut Suvivirren olevan mitenkään uskonnollinen. Se oli merkki siitä, että nyt alkoi kesäloma :)

Samoin.

En haluaisi että suvivirrestä luovuttaisiin, siinä oli sitä jotain aina kun sen kuuli, siitä alkoi kesä.
Muista uskonnollisista jutuista kyllä voi luopua, seimet ja aamuhartaudet ei kuulu nykyaikaan. Aamunavauksen voi pitää ilman uskonnollista ilosanomaakin, jos sellainen pidetään.

Otetaan rusina pullasta ja heitetään pulla menemään. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
hömph
mielestäni ne, jotka kuuluvat kirkkoon voisivat laulaa suvivirren kirkossa koulun kirkkokäynnin yhteydessä. Samalla voitaisiin poistaa mm. kiirastorstai- sekä pääsisvapaat niiltä jotka eivät kristinuskoa tunnusta. Samalla antaisin muille uskonkunnille samat edut vapaisiin. Mutta vain jos löytyy todiste kirkkoon kuulumisesta. Ateisteille sekä kirkkoon kuulumattomille kirkolliset vapaat ei tietenkään kuuluisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hömph;29704557:
mielestäni ne, jotka kuuluvat kirkkoon voisivat laulaa suvivirren kirkossa koulun kirkkokäynnin yhteydessä. Samalla voitaisiin poistaa mm. kiirastorstai- sekä pääsisvapaat niiltä jotka eivät kristinuskoa tunnusta. Samalla antaisin muille uskonkunnille samat edut vapaisiin. Mutta vain jos löytyy todiste kirkkoon kuulumisesta. Ateisteille sekä kirkkoon kuulumattomille kirkolliset vapaat ei tietenkään kuuluisi.
Kaikki kirkolliset juhlat on pöllitty pakanoilta, joten kyllä kaikilla on oikeus pölliä kirkolliset vapaat kristinuskolta.
Ettäs tiedätte. :)
 
"Jatuli"
Palvotte jo ihan viikonpäivien nimissä. Maanantaina vietätte kuun päivää, tiistaisin juhlistatte Odinin poikaa Tyriä, torstaina ukkosen jumalaa Thoria, perjantaina Freijaa, sunnuntaina puolestaan uhrataan auringolle.

Pakanaperkeleet!
 
  • Tykkää
Reactions: nisäkäs
Miksei tehtäisi kompromissia? Laulettaisiin Suvivirrestä vain ensimmäinen säkeistö, jossa ei ole sanaakaan uskonnollista sisältöä - se kelpaisi myös meille ateisteille!!! En ymmärrä, miksi tätä ei ole kukaan hoksannut.


Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
kotona.munfoorumi.com • Etusivu

En usko että missään edes lauletaan suvivirttä kokonaan, noi viimiset säkeistöt oli ihan outoja ainakin mulle.
2 ensimmäistä säkeistöä ylistää luontoa, ei jeesusta. Hyvin voi laulaa.
 

Yhteistyössä