Syysvauvat 2009 kesä-, heinä- ja elokuussa

Pikkutoive tyttö 10kk, konttaa, ryömii, kierii, istuu tuetta, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule, nousee polviseisontaan, vilkuttaa

Lillemi tyttö 10 kk+ 2 pv, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä, vilkuttaa, taputtaa, osoittelee sormella, tietää mitä monet sanat tarkoittavat, harjoittelee lusikalla syömistä.

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 3vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 6 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti. Vilkuttaa ja sanoo samalla "hei hei".

Elmi tyttö 9kk, osaa kontata, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten vähän aikaa, Kaksi hammasta
osaa pinsettiotteen, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas
, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, tasan 10kk, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee tukea vasten pitkiä matkoja, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, papapapa, vavavava, pinsettiote onnistuu, vilkuttaa kun sanoo "hei hei", sekä moikkaa nostamalla käden ylös.

Anlini, poika, 9kk ja 2pv, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti ja muutenki kova pölinä päällä lähes jatkuvasti, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten. Yrittää myös kävellä tukea vasten, vielä hieman hataraa.

Odottava&Onnellinen
Tyttö 9kk+13pvä, istuu,nousee seisomaan, kävelee tuen kanssa, konttaa,6 hammasta,pinsetti otteet ok,vilkuttaa, taputtaa, sanoo: mamma, anna, pallo,kakka.

Utelias2009
, tyttö 6 pv vaille 10 kk, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, kävelee hitusen tukea vasten, ryömii, konttaa, ei hampaita vieläkään, pinsettiote onnistuu, ei tavuja edellenkään vaan kiljuntaa ja öööötä, taputtaa, nostaa kättä hein merkiksi
 
Heippodej. Ei oo paljon kerenny rempan keskeltä kirjotella. Täällä töitä riittää, vaikka muille jakaa.
Eikä meille mitään uutta itseasiassa kuulukkaan. Saara toheltaa ja touhuu. Hattu pysyy päässä välillä ja välillä se nakataan menemään. Ja meillä kun tuo huuto ei oo kovin hiljasta, niin ei sitä jaksa tapella kovin kauaa. Sitten ollaan varjossa ilman hattua. Mutta en tietenkään aurinkoon päästä ilman hattua.

Ens viikolla tulee rakennuspiirtäjä, joka piirtää putkiremppa hommat, että voi hakea rakennuslupaa ja ens viikolla alkaa sitten myös putkihommat. Keittiö käytiinkin jo tällä viikolla valkkaamassa. Ihanaa kun saa kaikkea hienoa =)

No joo, mutta pitäis mennä tekemään puita, puutavaraa on niin pirusti, pitäis tehdä niistä klapeja.
 
Juu-u, niin meille terkkari sanoi, että nyt saa alkaa jo antaa samaa ruokaa mitä muut syövät. Mutta siis tosiaan vähäsuolaisia ruokia. Mäkin olin vähän äimänä. Keskustelu meni suurinpiirtein näin:
Terkka: Nyt saa alkaa totutella perheen normaalin ruokaan.
Minä: Ai saako antaa suolaakin, vai?
Terkka: Kyllä. Jos annat esim nakkia, niin onhan siinäkin suolaa.
Minä: Siis saako jo antaa nakkiakin?!
Terkka: No joo-o, kun aletaan syömään normaalia ruokaa.
Minä: No saaks sit antaa niinku paistettuakin ruokaa?
Terkka: Juu juu, normaalia ruokaa.
Kova kallo kun on, mulle sai vääntää ton asian rautalangasta! :LOL:

Aion huomenna tehdä meille kaikille kanarisottoa. Normaalisti laittaisin sinne valmiiksi marinoitua kanaa, mutta nyt tein marinadin itse. Meinaan myös käyttää ruokaan sitä Herbamaren kasvisliemikuutiota, missä ei ole yhtään suolaa. Ruoasta saattaa kyllä tulla tosi mautonta, mutta täytyy sit vaan lisätä suolaa omaan annokseen.

Toi on kyllä hassua, miten eri terkkarit antaa eri ohjeita. Kaverini käy tismalleen saman ikäisen vauvansa kanssa naapurikunnan neuvolassa ja olemme huomanneet, että toiset ohjeet vaihtelevat kyllä aika paljon. Minä olen myös saanut tosi paljon erilaisia oppaita kotiin, kun taas kaveri ei ole saanut mitään. Minulta on sitten lainannut. Meillä onkin tapana vertailla saamiamme ohjeita neuvolakäyntien jälkeen. =)

Lopuksi pitää vielä kysyä, että onko teillä muilla hankaloitunut illalla nukkumaanmeno? Meillä ollaan mentu normaalisti nukkumaan klo 20, mutta nyt tyttö suostuu nukahtamaan vasta 21 - 22. Vaikka hän olisi kuinka väsynyt hän alkaa kontata sängyssä kovaa vahtia ja nousee koko ajan seisomaan. Ollaan otettu häntä välillä sängystä pois leikkimään tai annettu lisää maitoa, mutta mikään ei auta. Huudon jälkeen vasta nukahtaa. Huoh!
 
Meillä likan nukuttaminen on hankaloittunut huomattavasti, kun nyt jo noustaan seisomaan.Eilenkin sain noin 1h laitella takaisin pituelleen, ennenkuin antoi periksi, että ahaa`ai`nyt nukutaan vai?
Ennen oli niin helppoa, likka vaan sänkyyn ja tuttui suuhun ja unirätti käsiin hipelöitäväksi ja itse teki itselleen unen melkein silmänräpäyksessä.
Noh, tavallaan olen odotellutkin tätä vaihetta, että alkaa touhuamaan ja melskaamaan pinniksessä ja nyt on se vaihe :headwall:




Onneksi nyt eikä sitten kun vauva syntyy ;)
tokihan sitten on taas joku muu ikävaihe meneillään...

Pt ja Tytöntyllerö 10kk ja 3pv ja salamatkustaja 14+6 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hensu09:
Pikkutoive tyttö 10kk, konttaa, ryömii, kierii, istuu tuetta, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule, nousee seisomaan, vilkuttaa

Lillemi tyttö 10 kk+ 2 pv, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä, vilkuttaa, taputtaa, osoittelee sormella, tietää mitä monet sanat tarkoittavat, harjoittelee lusikalla syömistä.

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 3vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 6 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti. Vilkuttaa ja sanoo samalla "hei hei".

Elmi tyttö 9kk, osaa kontata, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten vähän aikaa, Kaksi hammasta
osaa pinsettiotteen, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas
, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, tasan 10kk, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee tukea vasten pitkiä matkoja, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, papapapa, vavavava, pinsettiote onnistuu, vilkuttaa kun sanoo "hei hei", sekä moikkaa nostamalla käden ylös.

Anlini, poika, 9kk ja 2pv, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti ja muutenki kova pölinä päällä lähes jatkuvasti, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten. Yrittää myös kävellä tukea vasten, vielä hieman hataraa.

Odottava&Onnellinen
Tyttö 9kk+13pvä, istuu,nousee seisomaan, kävelee tuen kanssa, konttaa,6 hammasta,pinsetti otteet ok,vilkuttaa, taputtaa, sanoo: mamma, anna, pallo,kakka.

Utelias2009
, tyttö 6 pv vaille 10 kk, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, kävelee hitusen tukea vasten, ryömii, konttaa, ei hampaita vieläkään, pinsettiote onnistuu, ei tavuja edellenkään vaan kiljuntaa ja öööötä, taputtaa, nostaa kättä hein merkiksi
 
Meillä ei oo kuukauteen tullu uusia taitoja näköjään. Vauhti vaan on kasvanu kuukauden aikana. Konttaa ihan täysin ja koko ajan pitää olla pystyssä. No uutena taitona kyllä on tullu se että työntää esim. omia rattaita ja kävelee mukana. Mutta onhan tuo tytsy jo kuukauden kävelly sivuttain tukea vasten.
Yritettiin tovi sitten houkutella tytsyä ittekkin kävelemään, mutta ei uskaltanu päästää irti.

Kerroinkohan jo että käytiin heppakaupoilla. Tuli heppa ostettua. Ens viikolla, ehkä huomenna tai tiistaina täytyy mennä aitausostoksille ja ostaa aitaukset pihalle, niin pääsee poitsu tähän pihaan syömään ruohoa =)


Pikkutoive tyttö 10kk, konttaa, ryömii, kierii, istuu tuetta, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule, nousee seisomaan, vilkuttaa

Lillemi tyttö 10 kk+ 2 pv, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä, vilkuttaa, taputtaa, osoittelee sormella, tietää mitä monet sanat tarkoittavat, harjoittelee lusikalla syömistä.

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 9kk 3vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 8 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti. Vilkuttaa ja sanoo samalla "hei hei".

Elmi tyttö 9kk, osaa kontata, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten vähän aikaa, Kaksi hammasta
osaa pinsettiotteen, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas
, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, tasan 10kk, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee tukea vasten pitkiä matkoja, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, papapapa, vavavava, pinsettiote onnistuu, vilkuttaa kun sanoo "hei hei", sekä moikkaa nostamalla käden ylös.

Anlini, poika, 9kk ja 2pv, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti ja muutenki kova pölinä päällä lähes jatkuvasti, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten. Yrittää myös kävellä tukea vasten, vielä hieman hataraa.

Odottava&Onnellinen
Tyttö 9kk+13pvä, istuu,nousee seisomaan, kävelee tuen kanssa, konttaa,6 hammasta,pinsetti otteet ok,vilkuttaa, taputtaa, sanoo: mamma, anna, pallo,kakka.

Utelias2009
, tyttö 6 pv vaille 10 kk, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, kävelee hitusen tukea vasten, ryömii, konttaa, ei hampaita vieläkään, pinsettiote onnistuu, ei tavuja edellenkään vaan kiljuntaa ja öööötä, taputtaa, nostaa kättä hein merkiksi[/quote]

 
2.9.2009 syntyi esikoispoikani. Hän opettelee nyt 10,5-kuukautisena konttaamaan. Ryömiminen, tukea vasten kävely ja seisominen, sekä kaikki muu itsenäinen liikkuminen (kuten istuminen ja sängystä laskeutuminen) sujuvat hyvin. Vielä ei ole lähtenyt kävelemään ilman tukea, eikä pinsettiote suju kovin hyvin. Hampaita on 8 kpl, joilla pureminen tekee kipeää.

Soseruoat eivät oikein meinaa mennä alas, ja nukkumaanmeno on pyöriskelyn takana säännöllisistä rutiineista huolimatta.

Meillä ollaan syöty samaa ruokaa jo pari kuukautta. Maitoakin on annettu, koska 6-kuukautisten luomulastenruoissa sitä oli ja lääkäri ohjeisti jatkamaan maidon antamista. Koska olen uudestaan raskaana, on kaikki ruokamme joka tapauksessa vähäsuolaista ja muutenkin terveellisempää kuin "normaalisti". Toisaalta taas syön itse lapselta lastenruokajämät, joten toimii molemmin päin. :D
 
Amelie osaa jo pahanteon. Hän konttaa kiireen vilkkaa digiboxia kohti ja sammuttaa/laittaa päälle sen. Meno on vielä kovempaa, jos minä lähden hänen peräänsä estämään. Sitten raivotaan, kun kielletään. Kaappeja myös availlaan ja mitä käsiin saadaan se vedetään alas. Ruokapöydässä hän heiluttelee nokkamukia niin, että vesi lentää sinne tänne ja sitten katsoo minuun, miten reagoin. Tippalukollisista mukeista hän ei juo tarpeeksi, ei osaa jotenkin imeä niin kuin ei tuttiakaan ole ikinä osannut.

Hampaita ei ole vielä tullut. Jotain valkoista näin mielestäni eilen, mutta tunnusteltuani, se ei tuntunut kovalta. Ikenet ovat turvoksissa, joten ehkä niitä hampaita alkaa puhkeamaan vihdoin ja viimein.

Kun kävelytän Amelieta, ja päästän yhden käden irti, hän pysähtyy heti ja laittaa hetken päästä pepun maahan. Hän ei ota askeltakaan. Mutta eipä tuolla kiire olekaan. Kunhan kokeilin. Amelie varvastaa vähän. Johtuu varmaan hyppykiikusta.

Eilen laitoin sattumalta pikku kakkosen päälle ja tyttö alkoi tuijottaa sitä. Oli ihan aloillaan sylissä, jota hän ei enää ole ollut pitkään aikaan ( :'( ei ole enää sylivauva). Ajattelin, että tämähän on hyvä lisä iltarutiineihin. Pikku kakkonen loppuu kuudelta ja yl. ollaan alotettu iltapuuhat (peseytyminen ja puuro) kuuden maissa.

Meillä myös päiväunille laitettaessa tyttö herää saman tien kun olen laskenut hänet sänkyyn ja alkaa nousemaan ja leikkimään. Siihen loppui unet. Nyt kun olen siirtänyt hänet yöunille omaan sänkyyn (nukahtaa meidän sänkyyn), hän herää yöllä ja aloittaa taas kiipeämisen.
 
Meilläkin katsellan Pikkukakkosta jonkin verran. Huomasin, että etenkin ne ohjelmat, joissa mies askartelee ja joissa vahaukko muovailee muovailuvahasta esineitä, ovat kiinnostavia. Myös Kaapoa jaksaa katsoa hetken. Ihanan näköistä, kun toinen katsoo ohjelmia ihan tosissaan ja välillä naurahtelee.

Meilläkin kiusanteko vain lisääntyy koko ajan. Välillä kieltämisestä nousee kova huuto, mutta välillä tyttö vaan nauraa. Välillä, kun olen joutunut oikein nippaamaan, nauru on vielä kovempaa. :headwall: Nokkamukin heiluttelu on kova sana, mutta vielä hienompa on tiputtaa täysinäinen nokkamuki pöydältä alas. Kun pitäisi alkaa nukkua, tyttö vaan kierii sängyssä ja nousee seisomaan. Kun en kiinnitä häneen huomiota, hän heittää tutin laidan yli. Kun en suostu nostamaan sitä, huuto on kova. Vaikka sanoisi miljoona kertaa EI, sana ei mene perille. Huooh... Tätä tää sit varmaan tulee olemaan...

Nyt olemme olleet monena päivänä jammailemassa Pori Jazz Kids Festivaaleilla. Tyttö on tykännyt tosi paljon. Pari päivää sitten hän sai Rokkiritarin fanikortin nimmarilla varustettuna. Sitä hän sitten kantoi vaunuissa ylpeänä. :D

Ai niin, tervetuloa Tintti83!! :wave:
 
Meillä on Pikkukakkosta katsottu ihan pienestä vauvasta asti..Olenkin monesti kiittänyt Yleä ajatuksissani että sillä suodaan äidille pieni hengähdystauko =)

Meidän tyttö taitaa olla tämän palstan hitaimmin kehittynyt :( Vieläkään ei kontata eikä nousta itse istumaan..Nyt on alkanut sentään nousemaan tukea pitkin ylöspäin että jospa hän sitten skippaa tuon konttauksen ohi..Ryömii ihan mahdottoman vikkelästi paikasta toiseen..Ja neitihän täyttää reilun viikon päästä jo 11 kk...

Lillemi kysyi tuossa aiemmin iltamaidosta..Mä olen antanut tytölle aina ennen unia maitoa tuttipullosta..määrät alkoivat vaan olla sitä 20 milliä että päätin sitten lopettaa ennen päikkäreitä annettavan maidon jo kuukausi sitten..Iltamaitoa annoin ihan viime viikkoon saakka, kunnes sekin alkoi olla ihan naurettava määrä että lopetin sitten senkin..Samalla loppui meidän tuttipullojen käyttö..Eli nyt juodaan sitten vaan nokkamukista maitoa ruokailujen yhteydessä..Mä oon ajatellut sen niin että helpompaa sen iltamaidon lopettaminen on tässä vaiheessa kun vähän vanhempana..Tällä viikolla meinasin vieroittaa tutista..Ei muuten käytä tuttia kuin vain nukkuessaan, mutta ovat sitäkin tärkeämmät..saa nähdä minkälaiset huudot meillä alkaa..Meillä siirryttiin lopullisesti yksiin päikkäreihin..meni raukka ihan sekaisin kun joskus nukkui kahdet ja joskus yhdet..

Pikkutoive tyttö 10kk, konttaa, ryömii, kierii, istuu tuetta, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule, nousee seisomaan, vilkuttaa

Lillemi tyttö 10 kk+ 2 pv, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä, vilkuttaa, taputtaa, osoittelee sormella, tietää mitä monet sanat tarkoittavat, harjoittelee lusikalla syömistä.

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 9kk 3vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 8 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti. Vilkuttaa ja sanoo samalla "hei hei".

Elmi tyttö 9kk, osaa kontata, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten vähän aikaa, Kaksi hammasta
osaa pinsettiotteen, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 10 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, 8 hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja ja juttelee kovasti, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken, vilkuttaa, osaa sanoa äiti

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, tasan 10kk, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee tukea vasten pitkiä matkoja, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, papapapa, vavavava, pinsettiote onnistuu, vilkuttaa kun sanoo "hei hei", sekä moikkaa nostamalla käden ylös.

Anlini, poika, 9kk ja 2pv, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti ja muutenki kova pölinä päällä lähes jatkuvasti, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten. Yrittää myös kävellä tukea vasten, vielä hieman hataraa.

Odottava&Onnellinen Tyttö 9kk+13pvä, istuu,nousee seisomaan, kävelee tuen kanssa, konttaa,6 hammasta,pinsetti otteet ok,vilkuttaa, taputtaa, sanoo: mamma, anna, pallo,kakka.

Utelias2009, tyttö 6 pv vaille 10 kk, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, kävelee hitusen tukea vasten, ryömii, konttaa, ei hampaita vieläkään, pinsettiote onnistuu, ei tavuja edellenkään vaan kiljuntaa ja öööötä, taputtaa, nostaa kättä hein merkiksi
 
Heippa täältä rempan keskeltä.
Ei oo kyllä kerenny juuri taas kirjotella, mutta eipä täällä palstalla näytä hirveesti kirjotuksia olevankaan, joten nopeesti tuli luettua läpi. Tämän illan päätin lööbailla... Aina ei voi jaksaa....

Meillä oli perjantaina 10kk neuvola. Painoa oli 9340g ja pituutta 70,4cm. Oli tyttö vähän kasvanu sentään. Sitten siellä testattiin pinsettiote ja että ottaako ja antaako lelun. Kyseli hassuja kysymyksiä "osaako istua, pysyykö istuvilteen, onko yhtään yrittänyt nousta ylöspäin jne..." Huomaa ettei neuvolatäti oo yhtään kuunnellu mua edelliskertoina... Tai ainakaan muistanu kirjata ylös niitä. Saarahan istui itse 6kk, nousi seisomaan 7kk ja samalla kävelemään tukea pitkin.... Joten osannu nuo taidot 3-4kk. Noh, nyt asutaan virallisesti täällä Pöytyällä ja vuoden neuvola onkin sitten täällä. Varasin itseasiassa tänään sinne ajan. Sen jälkeen käydään lääkärilläkin, koska tarvitaan tuohon Loimaan sairaalaan lastenpolille lähete, kun jatkavat siellä tuota kasvuseurantaa.
Saatiin tänään myös lähete korvalääkärille Loimaan sairaalaan, joka sitten arvioi putkitustarpeen. Saaralla on nyt ollu 2½kk sisällä 5 korvatulehdusta. Ja tää viimenen ei sitten paranekkaan ollenkaan. Joten olis tosiaan vissiin putkituksen tarve. Mä en vaan ymmärrä kuinka ihmeessä kykenen antamaan pikkuseni sinne nukutettavaksi.... Ja jäädä itte vaan odottamaan.

Tervetuloa Tintti83
Lisäilen sut tonne etusivun listaan. Ootkos kuinka pitkällä raskaana?
Mä en kuollaksenikaan jaksais vielä olla raskaana. Ja nyt kun tehdään remppaa, niin ei oo kyllä aikaakaan. Ens keväänä ruvetaan rakentamaan taloon lisäosaa ja tulee kokonaan uus ulkokuori taloon ja katto kanssa, joten aikaa ei tosiaan ole ens kesänä synnytellä :D Mutta oon kyllä kade ihmisille jotka jaksavat. Pitää tosiaan kattoa jos itte jossain kohtaa tekee sen pikkukakkosen... Se jää nähtäväksi.

Saa täällä muuten immeiset kirjotella enemmänkin =)

Saara tekee kaikkea "pahaa". Kaikki mikä on kielletty on kivaa. Ja jos tosiaan sanoo ei, niin vauhti kiihtyy ihan käsittämättömiin ja menee täysiä sinne minne ei saanu mennä, kuten yksin ovesta ulos. Kun ollaan näillä helteillä pidetty ovea auki, niin sinne on kiva lähteä. Saa kokoajan olla silmät kovana vahtimassa. Saaraa kiinnostaa myös ihan kaikki muut paitsi omat lelut. Mun läppäri on ihan pop, samoin kännykkä ja kaukosäätimet... Huoh ...

Hepat tuli torstaina pihalle. Jee, aika siistiä on ollu kun ne elää tossa omassa pihassa. Huomaa ihan erillailla miten sitä tutustuukaan omaan heppaan ja tuohon vieraaseenkin, kun ne on tossa näkyvillä koko ajan. Ei sitä omia oo koskaan näin paljon päässy seuraamaan kun ovat olleen vierailla talleilla hoidossa. Nyt ne on saanu tutustua paikkaan ja ollaan lähinnä vaan molemmat harjattu ja hoidettu, huomenna molemmat pääsevät sitten töihin.
 
Huh hellettä. Tyttö nukkui tänään lyhyet päiväunet vaunuissa pelkässä vaipassa, vaunu varjon puolella. Nostaessani tytön hänen selkänsä ja niskansa olivat hiestä märät.

Meillä on 10 kk neuvola vasta elokuun alussa, koska heinäkuussa neuvola ei varannut aikoja "isommille" vauvoille. Perjantaina mennään hammaslääkääriin näyttämään ikeniä. Hampaita ei näy vieläkään.

Amelielta tulee nyt tavuja: täätääätää. Papatusta tulee kaupassa ja väsyneenä. Lisäksi, kun Amelielle sanoo taputapu, hän taputtaa ja kun sanon näytä kieltä, hän näyttää (äiti opettaa hyvät tavat ;) ).

Me varmaan joudutaan hankkimaan jotku stopparit keittiön laatikoihin ja kaappeihin. Amelie avaa niitä ja vetää lattialle kaiken, mihin yltää.

Viikonloppuna pitäisi Amelielle tulla vauvaseuraa. Saas nähdä, kuinka tytöt tulevat toimeen. Eipä muuta tällä kertaa.
 
Käytiin tänään hammaslääkärissä. Yksi alahammas vasemmalle oli puhjennut. Tuntui kuulemma käteen. Ja kuten arvasin, kerrottuani, että imetän vielä ja useasti yölläkin, kun tyttö ei muuten rauhoitu, h.lääkäri sanoi, että pitää lopettaa. Ja että vuoteen mennessä pitäisi lopettaa kokonaan. En tiedä, pitäisikö sitten ottaa muutama yötön yö ja tarjota tytölle vaan vettä. Silloin ei kyllä kukaan nuku tässä huushollissa. :(

Onhan se toki totta, että elämä helpottuisi, jos tyttö ei nukahtaisi rinnalle ja nukkuisi läpi yön. Silloin hänet voisi nukuttaa isäkin tai hoitaja. Nyt minä olen ollut kiinni tytössä 24/7. Jos päätän lopettaa yösyötön ja vähentää imetystä, niin periaatteessa minäkin teen samalla ns. surutyötä.
 
Alexander konttailee nyt jo kuin vanha tekijä. :)

Olen kolmannella kuulla raskaana (vasta), mutta ikäeroksi taitaa tulla melkein päivälleen 1,5 vuotta. Kamala ajatushan tämä on. Ei mitään käsitystä siitä, miten on mahdollista selvitä kahden vaippaikäisen kanssa keväällä. :D
 
Pikkutoive tyttö 10kk, konttaa, ryömii, kierii, istuu tuetta, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule, nousee seisomaan, vilkuttaa

Lillemi tyttö 10 kk+ 2 pv, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä, vilkuttaa, taputtaa, osoittelee sormella, tietää mitä monet sanat tarkoittavat, harjoittelee lusikalla syömistä.

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 9kk 3vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 8 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti. Vilkuttaa ja sanoo samalla "hei hei".

Elmi tyttö 9kk, osaa kontata, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten vähän aikaa, Kaksi hammasta
osaa pinsettiotteen, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 10 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, 8 hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja ja juttelee kovasti, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken, vilkuttaa, osaa sanoa äiti

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, 10kk ja 3vk. Konttaa, kävelee tukea vasten, ottaa askeleita ilmankin tukea. 8 hammasta, kiljuu ja murisee, tättätäää ja äiti sanotaan, ja koira sanoo "haau haau" . Vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, tasan 10kk, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee tukea vasten pitkiä matkoja, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, papapapa, vavavava, pinsettiote onnistuu, vilkuttaa kun sanoo "hei hei", sekä moikkaa nostamalla käden ylös.

Anlini, poika, 9kk ja 2pv, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti ja muutenki kova pölinä päällä lähes jatkuvasti, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten. Yrittää myös kävellä tukea vasten, vielä hieman hataraa.

Odottava&Onnellinen Tyttö 9kk+13pvä, istuu,nousee seisomaan, kävelee tuen kanssa, konttaa,6 hammasta,pinsetti otteet ok,vilkuttaa, taputtaa, sanoo: mamma, anna, pallo,kakka.

Utelias2009, tyttö 6 pv vaille 10 kk, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, kävelee hitusen tukea vasten, ryömii, konttaa, ei hampaita vieläkään, pinsettiote onnistuu, ei tavuja edellenkään vaan kiljuntaa ja öööötä, taputtaa, nostaa kättä hein merkiksi
[/quote]

 
Meillä on niin vauhdikas kesä näköjään ettei ehdi paljon netissä käydä :) koko ajan ollaan kylässä tai täällä on vieraita.

Lyhyesti vaan sen verran, että meillä kohta jo kävellään ja äitiä hirvittää, mutta tyttö on vauhdin hurmassa. Kaukosäätimet ja telkkari kiinnostaa kovasti, laatikot vedellään auki ja kaikki mihin yltetään tyhjennetään lattialle. Oon ostanut jo ne kiinnitysnipsut mut vielä asentamatta :whistle:

Alinan lempipuuhaa on paksusivuisten kirjojen selailu. Jos kirjaa luetaan yhdessä, ottaa äidin sormesta kiinni ja laittaa eläimien kuvan päälle - sit pitää haukkua tms mikä elukka sattuukin olemaan kyseessä :) Palikat on myöskin nyt in, mutta suurin osa ajasta menee kyllä varmaan vaan edes takas teputteluun nyt kun on hoksannut miten kävellään. Pikkukakkonen ja etenkin sen alku- ja loppumusiikki on meilläkin ihan in. Tao Taon tms tunnarin tahtiin pää heiluu ja jalat alkaa jammata :D

Testeissä ei löytynyt kala-allergiaa, mutta sen käyttö on nyt jäänyt pois samoin kuin oksennukset. Alina syö lähes samaa ruokaa kuin minäkin. Jäätelö on ihan suosikkia kun sitä saa välillä maistaa.

Aurinkoista kesänjatkoa kaikille!

 
Neiti Ahokangas: Meillä on ihan sama juttu tuon osoittamisen suhteen. Tyttö ottaa minun sormestani kiinni ja osoittelee kirjan kuvia tai näppäilee kaukosäädintä! Aika hassu juttu! =) Myös meillä kirjat ja lehdet kiinnostavat tosi paljon.

Tässä on muuten yksi hyvä ajankulumisvinkki, joka tepsii ainakin meillä: Tutti suuhun ja kokonainen vessapaperirulla käteen. Kyllä siinä kuluu aika, kun paperia on niin hienoa repiä ja asetella niitä pieniä paloja lattialle. Tietty tässä kuluu vessapaperia ja pitää vahtia koko ajan ettei paperia mene paljon suuhun, mutta meillä tämä on hitti. Saa äitikin peinen hengähdystauon.

Utelias2009: Meillä sujui yösyötön lopettaminentodella kivuttomasti vaikka tytön tuntien luulin sen olevan katastrofi. Tosin hän oli silloin muistaakseni puolivuotias. Kai siihen tuskailuun voi pari yötä mennä, mutta eikös tämän ikäisten pitäisi päästä monista jutuista eroon melko nopeasti. Me ollaan oltu nyt kaksi iltaa niin, ettei olla annettu iltapulloa. Luulin tätäkin prosessia paljon pahemmaksi, mutta ei tämä nyt niin kamalaa ollutkaan. Nyt ollaan vaan menty tytön huoneeseen lukemaan kirjoja puolta tuntia ennen nukkumaan menoa. Sitten laitetaan nukkumaan. =) Tsemppiä koitokseen!
 
Meillä on tää viikko oltu nyt ilman tuttia..Nukkumaanmenot ovat ihan hirveitä, alahuuli alkaa heti tytöllä väpättämään kun sanotaan että nyt mennään nukkumaan..Itkujen kanssa mennään nukkumaan, nyt sentään on vähentynyt ekan illan tunnista kymmeneen minuuttiin..Kuitenkin nukkuu sitten yönsä tosi hyvin, ilmeisesti ei ole aikaisemminkaan sitä tuttia sitten yöllä kauheasti käyttänyt, on vaan tarvinnut sen nukahtamiseen..Hyvä että siitä sitten päästiin tällä vaivalla, esikoisella oli tutti melkein kaksi vuotiaaksi asti (käytti vain unilla) kun en raaskinut niitä poiskaan ottaa..Helpompaa oli kyllä näin...

Taas on sellainen vaihe että ruoka ei maistu ollenkaan..Tänäänkin saatiin syömään vaan välipala ja iltapuuro..Millä ihmeellä oikein elää kun liikkuu kuitenkin koko ajan ja kuluttaa energiaa..

Meillä tyttö oli jatkuvasti digiboksin kimpussa kun siinä oli se korttipaikan kansi paikallaan (irrotti sitä siis kokoajan)..otettiin se pois ettei availisi sitä jatkuvasti ja nyt on digiboksi saanut olla rauhassa..ihmeellisiä juttuja..

 
Meilläkään ei ruoka maistu. Jokaisella aterialla syödään jotain, mutta hyvin vähän kuitenkin. Mä olen kanssa ihmetellyt sitä, miten likka pystyy elämään, mutta toisaalta hänellä on poskissa, reisissä ja mahassa sen verran vararavintoa, että niillä elää ties kuinka pitkään! :LOL:

Me ostettiin autoon turvakaukalon tilalle nyt turvaistuin. Luulin, että tyttö viihtyisi siinä paremmin, mutta nyt autoilu muuttuikin ihan helvetiksi. Koska istuimessa on vielä järeämmät turvavyöt kuin kaukalossa, tyttö vihaa istua siinä. Hän ei voi sietää köyttämistä mihinkään. Mikään ei auta. Tutti, lelut ja jopa hänen suunnattomasti rakastamansa avainnippu ja lompakko lentävät kaikki suoraan pois kädestä. Lastenlauluilla saa hillittyä menoa viideksi minuutiksi. Eli siis nyt emme ainakaan voi lähtelä hänen kanssaan yhtään pidemmälle kuin kauppaan. Kiva! :headwall: Onko muilla tällaista ongelmaa? Onko kenelläkään mitään vinkkejä autossa viihtymiseen?

Tein äsken tytölle välipalaksi mustikkasoppaa. Hän sai maistaa jo hieman ja tykkäsi. Hän rakastaa myös ihan hireveästi mustaviinimarjoja ja vadelmia. Niitä menisi kilokaupalla ja jos hän näkee niitä kädessäni, ne viedään vaikka väkisin! :D Tein myös bataatti-inkiväärikeittoa. Katsotaan mitä likka tykkää siitä.
 
Me vaihdettiin turvaistuimeen reilu kuukausi sitten. Meillä on Kiddy Comfort Pro, jossa tulee sellanen lantiopalkki. Turvavyöt ei oo tytössä kiinni, ja se on kasvot menosuuntaan kiinnitettävä. Siinä on viihtynyt paitsi silloin, kun on väsynyt. Hän työntää lantiopalkkia pois, kun yritän vetää vyöt siitä. Mutta vinkkejä minulla ei ole. :|

Olen nyt kaksi yötä pitänyt unikoulua. Mies poikineen nukkuu teltassa pihalla. Nukutan vielä rinnalle, mutta sitten, kun alkaa heräilemään, tarjoan vain vettä (jota ei huoli) ja rauhoittelen takaisin unten maille. Ensimmäisenä yönä eka erä kesti tunnin, seuraavat 20 min, 10 min ja 5 min. Viime yönä ei huutanu hirveesti vaan sain jo aika nopeesti takaisin nukkumaan. Aamulla on pakko antaa maitoa, kun rinta on niin pakkautunut. Sen jälkeen nukkuu vielä 1-2 h. Tänään annoin rintaa vasta klo 7 ja tyttö nukkua posotti puol yhdeksää (herätin), kun normaalisti ollaan ylhäällä seitsemän maissa. Huomenna annan aikasemmin, jotta aamuherääminen ei myöhästy. Neuvola kun on jo klo 9.

Sit kun saadaan yösyötöt pois, pitäis alkaa opettamaan nukahtamaan muuten kuin rinnalle. Ja omaan sänkyyn. Ja imetyksen lopetus. Työt alkaa vuodenvaihteen jälkeen, joten täs on aikaa 5 kk. Töihin on kyl ihan kiva palata, saa aikuista seuraa, mutta en haluaisi millään jättää tyttöä hoitoon. :'( Saisiko sen ottaa mukaan töihin... Työpaikkaani kun ei edes saa tulla sisälle alle 18 vuotiaita.
 
Heippa kaikille piiitkästä aikaa ja terveisiä Pohjois-Suomesta. Siellä ei onneksi ollut aina näin kuuma kuin täällä Etelän lämmössä. Käytiin Pallaksella ati reissussa ja hyvä, että siellä tarkeni. Oli aamulla herätessä +5 astetta ja kova tuuli. No on näistä helteistäkin saatu kyllä nauttia loman aikana...

Olimme yli kuukauden lomareissulla ja nyt vasta sain aikaseksi lukea tämänkin palstan jutut läpi. Kuulostaa teidän lasten kiukuttelut sun muut kehitysjutut niin tutuilta. Meidän neidillekin on kyllä omaa tahtoa siunaantunut kesän aikana..Ja ääntä riittää |O Juuri tuo autossa istuminen on hänen mielestään aivan kamalaa ja se sitominen siihen penkkiin on yhtä taistelua. Ostettiin tytölle viikko sitten uusi isompi istuin, kun kaukalosta hän pääsi kierähtämään pois ja hyppi sitten pitkin auton takapenkkiä :attn:

Minä vielä imetän tyttöä ja hän saa tissiä vielä iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Tissinsyönti on kyllä vähentynyt pariin kertaa päivässä ja vuoden ikäisenä ajattlin jättää imettämisen kokonaan pois ja siirtyä tavalliseen maitoon.

Tällä hetkellä tytöllä on vauvarokko mutta onneksi se on paranemaan päin. Onko teidän lapsilla ollut vielä vauvarokkoa? Ihmeteltiin, kun tytölle nousi kuume, joka kesti noin kolme päivää. Sattui vielä helteiseen aikaan se kuume. Kuumeen jälkeen hänelle tuli pieniä punaisiä näppyjä ja laikkuja ympäri kehoa. Ja kyllä on ollut viimeisen päälle kärttyinen tenava meillä :eek: se kuuluu tuohon vauvarokokn taudinkuvaan...Tosi pahalla päällä on neiti jo herättyään. No toivon mukaan menee pian ohi tuo rokkovaihe.

Meillä myös nukkumaanmeno on hankaloitunut huomattavasti. Kesälomareissulla neiti tottui nukkumaan minun ja miehen vieressä, joten nyt on ollut taas totuttelemista saada hänet nukkumaan pinnasänkyyn. Viime yönäki huusi sängyssä pariin otteeseen, joten lopulta otin hänet meidän keskelle nukkumaan, ettei tarvitse koko yötä ravata tuttia laittamaan suuhun...

Uteliaalle kovasti tsemppiä yösyöttöjen lopettamiseen! Itse lopetin yösyöttämiset noin puolen vuoden ikäisenä..

Saaralle voimia maitoallergian kanssa ja onnea uuteen kotiin :) Olisi se kyllä ihana muuttaa omaan taloon rauhalliselle paikalle...

Niin tyttö on oppinut joitakin uusia sanoja. Hän sanoo selvästi, että KUKKA ja OHO. TUo oho sana on niin hyväkuuloinen ja sitä hoetaan monta kertaa päivässä =)

Nyt taidan alkaa neitiä syöttämään. Heräsi juuri päiväunilta nälissään...

Elmi ja Neiti 10 kk (kohta 11 kk)
 
Kirjoittelenpa nyt aikani kuluksi muutaman rivin. Tyty on päikkäreillä ja kohta pitää lähteä viemään mummulaan hoitoon... Aloitin (päivän varoitusajalla) osa-aikaisen työn, joten tässä yritellään nyt sopeutua vähän erilaiseen arkeen. Onneksi työajat on inhimilliset, eikä töitä ole kovin montaa päivää kuukaudessa. Kova ikävä sielläkin kiireen keskellä Alinaa on, ja tekis mieli soitella jatkuvasti että miten menee. Ihana tulla hakemaan tyttöä kun minut huomatessaan sieltä kontataan tuhatta ja sataa syliin, leveä hymy naamalla :heart: Kovasti pitää itseä muistuttaa että teen tämän meidän parhaaksemme, se kotihoitotuki kun ei tod parhaasta päästä ole :kieh: olis edes samansuuruinen kuin työttömyyspäiväraha!

Oisko teillä vinkkejä nukkumaanmenoon? Olis tarkoitus alkaa rutiineja pikkuhiljaa muuttamaan. Nyt Alina juo sen viimeisin iltapullonsa pinnasängyssä pupurätti kainalossa, kääntää sen jälkeen kylkeä ja nukahtaa tutin kanssa (milloin mitenkin, noin 2-30min). Haluaisin jättää tuttipulloa vähemmälle, ja tutin kokonaan pois koska sitä ei käytetä kuin nukahtaessa. Yleensä repiikin hampaillaan sitä tuttia että hirvittää milloin saa sen palasiksi! Imee vain siis väsyneenä mutta ilman tulee iso itku :eek: Pitäiskö se siis vaan jättää pois, ja antaa itkeä ne itkut mitä siitä tulee? Niinkuin muikkunuu79 on tehnyt? Jos jollain on vinkkejä antaa, ne otetaan kiitollisena vastaan :)

Neiti heräsi joten lähdetään tästä kaupan kautta hommiin, kivaa päivänjatkoa kaikille :flower:
 
Heippa kaikki! :wave:

Meillä on nyt sitten luovuttu iltapullosta sekä vaunupäiväunista. Koko prosessi lutviutui paljon helpommin mitä olin kuvitellut. Pelkäsin etenkin päikkäreiden nukkumista omassa sängyssä, mutta sekin sujuu melko kivuttomasti. Luemme tytölle ennen unia kirjoja ja sitten laitamme hänet sänkyyn. Nukuttamiseen menee aikaa 10-30 min. Onhan se tietenkin paljon pitempi aika kuin laittaa tyttö suoraan vaunuihin, joihin hän nukahtaa heti. Miehelläni on ilmeiseti jokin taikakäsi, jolla silittämällä hän saa tytön nukahtamaan hetkessä. Minun kanssa tyttö nousee koko ajan seisomaan ja ym.

Nyt täytyisi luopua vielä tutista, mutta sen aika on vasta myöhemmin. Tyttö menee syyskuun alusta lähtien mummulaan hoitoon ja olen ajatellut, että se on hänelle suuri elämänmuutos ja tarvitsee varmasti tuttia aluksi "turvaksi". Kuten Neiti Ahonkangas, ottaisin itsekin tuttivinkkejä vastaan! Luulen, että sitten on piru irti, kun meillä aletaan opettamaan pois tutista! :LOL:

Kai se ikä sitten vaan tekee tehtävänsä. Lauantaina menimme katsomaan flikalle ensikenkiä Prismaan ja Cittariin ja pelkäsin matkan menevän pilalle jo senkin takia, kun hän vihaa istua siinä uudessa turvaistuimessaan. Mutta koko matka meni ällistyksekseni hyvin, eikä hän itkenyt kertaakaan! =)

Ostimme tytölle K-Kengästä Superfitin ensikengät. Tajusin myös kauhistuksekseni mitä nuo kaikki ulkovaatteet ja kengät maksavat! Ja kun kintaitakin pitää olla monet. Ostin nyt aluksi alennuksesta tytölle Lassien topattoman haalarin ulkoleikkeihin ja kintaita sekä kurakintaat. Sitten täytyisi ostaa vielä kurahousut ym... Aaargh! Olen niin noviisi näissä lasten ulkovaateasioissa! Onneksi äitini tuli ostoksille mukaan opastamaan, päiväkodissa kun lastenhoitaja on. :D

Ai niin, meillä noustaan jo ilman tukea seisomaan! =)
 
Moikat taas pitkästä aikaa!!

Meillä poju otti tänään ensi askeleet ilman tukea!!!!!! Olin pojan kanssa mun äitillä ja yhtäkkiä poju vaan päästi hyllystä irti ja käveli mun äitiä kohti! Oltiin molemmat ihan et mitä nyt just tapahtu!! :D Hauskinta tässä on se, että hän ei kävele oikeastaan kuin muutaman askeleen jos talutetaan... En oikein tiedä, että mistä se kaikki uskallus tulee! Jännityksellä odotellaan sitten niitä seuraavia askeleita...

Mullakaan ei ole enää kuin pari kk kotona oloa ja sitten takaisin töihin! On tää aika mennyt kyllä niin nopeasti, että huh huh..

Ilman tukea poju on seisonut muutamia kertoja, mutta vain hetkellisesti. Tavuja tulee hirveästi, mutta ei vielä yhtään sanaa. Tietää kyllä, että mitä auto sanoo, tanssii jos pyytää tanssimaan, tietää missä lamppu yms. Ja antaa lelut jos pyytää.

Mitäs meinasitte tarjoilla ekoilla synttereillä?
 
Hensu09: Onnea uuden taidon johdosta! Kaikki sanoo, että sitten, kun lapsi oppii kävelemään, elämä muuttuu jälleen vauhdikkaammaksi. Tiedä sitten! :D

Mä olen suunnitellut tekeväni tytön synttäreille kissakakun. Hän tykkää katsella kirjoista kissoja ja hiiriä ja ajattelin, että pyöreä, kissan kasvojen muotoinen kakku olisi helpompi toteuttaa kuin hiirikakku. Pohdin tässä vain, miten saisin toteutettua kissan korvat kätevästi. Taidan ostaa korvia varten valmista kakkupohjaa. Muuta tarjottavaa en ole vielä suunnitellut.

Vähän tässä jännittää, kun aloitan tosiaan opiskelemaan piiiiitkästä aikaa syyskuun alussa ja tytöllä on synttärit 12.9. Silloin on ihan varmasti kova stressi päällä kaikista uusista kouluasioista ja tytön hoitojutuista, ja sitten pitää järjestää vielä synttärikemut. Ja kun omat tyttökaverinikin haluaisivat päästä juhlimaan synttäreitä (vaikka eivät yhtä kaveria lukuun ottamatta käykään katsomassa juuri koskaan likkaa), niin täytyy varmaan pitää kahden synttärit.


Pikkutoive tyttö 10kk, konttaa, ryömii, kierii, istuu tuetta, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule, nousee seisomaan, vilkuttaa

Lillemi tyttö 11 kk, konttaa, ei ryömi, seisoo tuetta, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, kävelee tukien, sanoo ätä, äitä, nam nam, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä, vilkuttaa, taputtaa, osoittelee sormella, tietää mitä monet sanat tarkoittavat, harjoittelee lusikalla syömistä.

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 9kk 3vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 8 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti. Vilkuttaa ja sanoo samalla "hei hei".

Elmi tyttö 9kk, osaa kontata, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten vähän aikaa, Kaksi hammasta
osaa pinsettiotteen, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 10 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, 8 hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja ja juttelee kovasti, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken, vilkuttaa, osaa sanoa äiti

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, 10kk ja 3vk. Konttaa, kävelee tukea vasten, ottaa askeleita ilmankin tukea. 8 hammasta, kiljuu ja murisee, tättätäää ja äiti sanotaan, ja koira sanoo "haau haau" . Vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, tasan 10kk, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee tukea vasten pitkiä matkoja, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, papapapa, vavavava, pinsettiote onnistuu, vilkuttaa kun sanoo "hei hei", sekä moikkaa nostamalla käden ylös.

Anlini, poika, 9kk ja 2pv, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti ja muutenki kova pölinä päällä lähes jatkuvasti, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten. Yrittää myös kävellä tukea vasten, vielä hieman hataraa.

Odottava&Onnellinen Tyttö 9kk+13pvä, istuu,nousee seisomaan, kävelee tuen kanssa, konttaa,6 hammasta,pinsetti otteet ok,vilkuttaa, taputtaa, sanoo: mamma, anna, pallo,kakka.

Utelias2009, tyttö 6 pv vaille 10 kk, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, kävelee hitusen tukea vasten, ryömii, konttaa, ei hampaita vieläkään, pinsettiote onnistuu, ei tavuja edellenkään vaan kiljuntaa ja öööötä, taputtaa, nostaa kättä hein merkiksi
[/quote]



 

Yhteistyössä