Toisen kuvien/tekstin lainaaminen..?

  • Viestiketjun aloittaja pelisäännöt hukassa
  • Ensimmäinen viesti
pelisäännöt hukassa
Miten on, jos löydän netistä kuvan tai tekstinpätkän, millä ehdoilla saan lainata niitä blogiini? Omikseni en saa niitä tietenkään väittää, mutta pitääkö mun selittää juttu/kuva auki omin sanoin ja lisätä vain linkki alkuperäiseen? Vai voinko laittaa blogiini tekstin tai kuvan sellaisenaan, kunhan kerron, kenen ajatuksia lainaan tai mistä kuva on peräisin?

Mulla ei ole aikomustakaan lätkiä blogiini mitään tuntemattomien ihmisten sukujuhlakuvia, vaan esim. vaatemalleja. Ei siis yksityisluonteisia kuvia.

Jos kuvassa tai sivustolla lukee selvästi, että kopiointi kielletty, asia on tietty siltä osin ok. Mistä tulikin mieleeni, että jos laittaa kuvan img-tageilla, eli se tavallaan tulee alkuperäisestä osoitteesta, vaikka näkyy sivuillani, katsotaanko se kopioimiseksi? (Vaikkei katsottaisikaan, aion jättää rauhaan kuvat, joihin on merkitty kopiointikielto)
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28867530]Vaikuttaa siis todella mielenkiintoiselta blogilta. Unohda koko juttu :([/QUOTE]

Tarvitsisin tähän hätään kaksi kuvaa. Muuten mulla on kyllä ihan omat kuvat käytössä, älä huoli. On vaan vähän vaikea lennähtää tästä nyt Atlantin yli ottamaan itse kuvia kaipaamistani ihmisistä. ;)
 
"aapee"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sitaattioikeus

Tämän perusteella homman pitäisi olla jokseenkin luvallista..? Kuvitellaan, vaikka, että kehuisin ratsastajan x suoritusta viime olympialaisissa ja löytäisin netistä kuvan ko. tilanteesta, niin enkös mä voi laittaa sen löytämäni kuvan tekstini yhteyteen? Näin mä tuon ymmärsin. Alle sitten tietysti linkki alkuperäiselle sivulle ja maininta, ettei kuva ole omani.
 
[QUOTE="aapee";28867599]http://fi.wikipedia.org/wiki/Sitaattioikeus

Tämän perusteella homman pitäisi olla jokseenkin luvallista..? Kuvitellaan, vaikka, että kehuisin ratsastajan x suoritusta viime olympialaisissa ja löytäisin netistä kuvan ko. tilanteesta, niin enkös mä voi laittaa sen löytämäni kuvan tekstini yhteyteen? Näin mä tuon ymmärsin. Alle sitten tietysti linkki alkuperäiselle sivulle ja maininta, ettei kuva ole omani.[/QUOTE]

Valokuva on itsessään kokonainen teos eikä sitä voi kokonaan lainata. En tiedä miten jos rajaat osan kuvasta, mutta varminta on kysyä tekijältä lupa.
 
[QUOTE="aapee";28867599]http://fi.wikipedia.org/wiki/Sitaattioikeus

Tämän perusteella homman pitäisi olla jokseenkin luvallista..? Kuvitellaan, vaikka, että kehuisin ratsastajan x suoritusta viime olympialaisissa ja löytäisin netistä kuvan ko. tilanteesta, niin enkös mä voi laittaa sen löytämäni kuvan tekstini yhteyteen? Näin mä tuon ymmärsin. Alle sitten tietysti linkki alkuperäiselle sivulle ja maininta, ettei kuva ole omani.[/QUOTE]

Kuvaa ei voi laittaa ilman oikeudenomistajan lupaa. Voit laittaa linkin sivulle, mistä se kuva löytyy. Ja näissä kuvien lanailuissa ei välttämättä korvauksia laskeskella sadoissa, vaan pikemminkin tuhansissa. Useimmiten ei tule ongelmia, mutta sitten kun tulee...
Ja turha odottaa "voisitko poistaa kuvan sivultasi" -ennakkovaroitusta, vaan sieltä voi läimähtää heti kerrasta useamman tonnin lasku.
 
"aapee"
Miten lainsäädäntö suhtetuu sitten täällä oleviin kuvaketjuihin? Siis niihin, missä pyydetään laittamaan komeimman miesnäyttelijän tmv. kuva ja joihin porukka kaivaa Googlen kuvahausta julkimoita. Ovatko foorumit poikkeus vai ottavatko julkut/kuvaajat asian lähinnä näkyvyyden kannalta, eivätkä siksi lyö rahoiksi, kun heidän kuviaan levitetään pitkin nettiä?
 
"sommarcat"
Hyvä aihe! Mä olen miettinyt asiaa myös paljon. Yritykseni sivuille olen tarvinnut kuvia esim. Jouluisin. Olen kirjoittanut Googleen vaikka joulutähti, kuvahaku. Saanut monen monta kuvaa aiheesta. Miksi ne kuvat on sitten nettiin laitettu, jos eivät ole julkisia?
 
Valitse Googlessa "tarkennettu haku" ja sieltä "käyttöoikeudet", jonka valikosta klikkaat haluamasi rajauksen kuville (esim. vapaasti käytettävissä). Totta kai se vähentää kuvien määrää reilusti, mutta ainakin silloin käytät varmasti sallittuja kuvia.
 

Yhteistyössä