Voiko ihminen olla perusluonteeltaan paha?

Surde74
Heitit kyllä tosi helpon kysymyksen näin lauantai-iltana. Olen kuullut, että itsekkyys on synnynnäistä ja epäitsekkyys opittua. No joo, ehkä joillain yksilöillä voi olla geneettisesti suurempi taipumus esim. väkivaltaiseen käyttäytymiseen, mutta että paha...en osaa sanoa.
 
Voi olla.

Mä oon kattonu joskus jonku dokkarin psykopaateista, siis ihan pahimmista, kun niitä oli tutkittu. Niillä oli aivoissa tiettyjä muutoksia verrattuna "normaali" ihmisiin.. Tosi mielenkiintonen ohjelma oli, en vaan enää muista niin tarkkaan et miten se homma siin selitettiin.
 
hei
mutta mä en usko, että voi olla paha synnynnäisesti, empatiakyvytön ja narsistinen ja psykopaattinen voi toki olla, mutta sekään harvoin on ihan vain synnynnäistä.
Ympäristöllä on voimaa lasten kasvatuksessa, lapset on muovailuvahaa.
 
hk
Yksikään vauva ei ole paha. Kokemukset ja myöhemmin kasvatus muovaavat kuitenkin lasta jo syntymästä lähtien. Pahinta on, jos lapsi ei saa osakseen empatiaa, silloin myöskään lapsen oma emptiakyky ei kehity ja lapsesta tulee ns. paha.
 
hk
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Voi olla.

Mä oon kattonu joskus jonku dokkarin psykopaateista, siis ihan pahimmista, kun niitä oli tutkittu. Niillä oli aivoissa tiettyjä muutoksia verrattuna "normaali" ihmisiin.. Tosi mielenkiintonen ohjelma oli, en vaan enää muista niin tarkkaan et miten se homma siin selitettiin.
Mutta nuo muutokset aivoissa eivät todennäköisesti ole synnynäisä, vaan vauva ja lapsuusiän kokemusten muovaamia ja aiheuttamia - näin olen lukenut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hk:
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Voi olla.

Mä oon kattonu joskus jonku dokkarin psykopaateista, siis ihan pahimmista, kun niitä oli tutkittu. Niillä oli aivoissa tiettyjä muutoksia verrattuna "normaali" ihmisiin.. Tosi mielenkiintonen ohjelma oli, en vaan enää muista niin tarkkaan et miten se homma siin selitettiin.
Mutta nuo muutokset aivoissa eivät todennäköisesti ole synnynäisä, vaan vauva ja lapsuusiän kokemusten muovaamia ja aiheuttamia - näin olen lukenut.
Jos näin on, niin tuntuu jotenkin oudolta, että saman perheen samalla tavalla kasvatetuista & hoidetuista lapsista yksi on ns. paha jo pienenä, mutta muut ovat ihan normaaleja.
Mutta eiväthän sisarustenkaan kokemukset tietenkään täysin identtisiä koskaan ole, vaikka kasvuympäristö onkin sama.
 
Mutta nuo muutokset aivoissa eivät todennäköisesti ole synnynäisä, vaan vauva ja lapsuusiän kokemusten muovaamia ja aiheuttamia - näin olen lukenut.
Siitä minen muista mitää.. Selittivät aika tarkkaan noita hommia siinä dokkarissa mut ku ei kertakaikkiaan voi muistaa.. Jotenki mul on sellanen fiilis et siinä ois sanottu et ne ois synnynnäisiä mutta en tosissaan voi mennä vannomaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja Takapiru:
Eikös perusluonne ole jo syntyessä? Eli te kaikki ootte sitä mieltä että jo pieni vauva voi olla paha?
Kyllä voi.
Geenivirhe,josta syntyy ongelmia myöhemmin,esim sarjamurhaaja,ei kenestäkään sellaista tule kasvatuksen puutteesta.
En voi uskoa tuota. Musta ihmislapsi on aika lailla tyhjä taulu moraalin, empatian jne. suhteen ja nää kyvyt opitaan esimerkin kautta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja Takapiru:
Eikös perusluonne ole jo syntyessä? Eli te kaikki ootte sitä mieltä että jo pieni vauva voi olla paha?
Kyllä voi.
Geenivirhe,josta syntyy ongelmia myöhemmin,esim sarjamurhaaja,ei kenestäkään sellaista tule kasvatuksen puutteesta.
jos se on geenivirhe miksi kukaan ei ole tutkinut sitä mistä geeneistä se johtuu ja näin voitaisiin välttää tämä
 

Yhteistyössä