Voxra masennuslääkkeestä kokemuksia???

  • Viestiketjun aloittaja "Kiinnostunut"
  • Ensimmäinen viesti
nainen 32v
Olen nyt syönyt Voxraa huhtikuusta lähtien, kesäkuussa annos nostetitin 150 mg:sta 300 mg:aan. Ennen tätä söin ssri-lääkkeitä mutta ne eivät sopineet eivätkä auttaneet. 150-annoksen kanssa en huomannut mitään vaikutusta, vaikka jälkeenpäin ajateltuna aloituksen jäljeen tuli vain haittavaikutukset. Annostuksen noston jälkeen alkoi "tapahtua" ja nyt kun olen syönyt isompaa annosta pari kuukautta, on mieliala parempi kuin vuosiin. Vaikutksen olen oikeastaan huomannut vasta parin viime viikon sisällä eli noin 6 viikkoa annoksen nostosta. Ainoa haittavaikutus on järkyttävä hikoilu urheiliun yhteydessä (tiedä sitten, johtuuko Voxrasta mutta ennen lääkettä ei ole tätä "vaivaa" ollut.) ja se ikävänpi vaikutus on itkukohtaukset pienistä asioista. Sen onneksi tunnistaa, ja tietää itsensä hölmöksi niin osaa asennoitua niin, että en ala enää toisia syyttämään "omasta kurjuudestani". Silloin, kun en tajunut tätä sivuvaikutukseksi, oli parisuhde kovilla. Näitä itkuja tulee noin 1-2 kertaa viikossa ja silloin vetäydyn esim. vessaan hengittelemään.Aikaisemmin, edes pahimman masennusjakson aikana, en ole ollut erityisen itkuinen.

Alkoholia ei kärsi enää ottaa humalaan saakka. Silloin menee pää sekaisin; suutun ja alan riitaisaksi ihan typeristä asioista. Temperamentti siis jotenkin ottaa ylivallan. Niin ei ole koskaan aikaisemmin tehnyt. Muutama lasi viiniä ei ole liikaa mutta selvää humalaa ei kärsi ottaa jos ei halua pilata kaikkien iltaa. Tämäkin sivuvaiva on onneksi helppo käsitellä kun ei ota tai jos tiedän, että "joudun" ottamaan alkoholia enemmän niin jätän sen aamun pillerin ottamatta, sekin jo auttaa. Tämä on siis valintakysymys.

Mitää pahaa sanottavaa ei Voxrasta ole, mieliala on virkeä ja iloinen vaikka heitteleekin edelleen laidasta laitaan.

Kiinnostaisi tietää, kuinka kauan olette ko. lääkettä käyttäneet?
 
Mies 33v
Olen käyttänyt zoloft/sentraliinia hieman yli 10 vuotta, tosin siinä välissä on kokeiltu muitakin, mutta aina palattu setraliiniin, kun toimiin masennukseen tosi hyvin, ja myös pelihimoon auttanut. Sentraliinin haittapuolet on seksihaluttomuus, seksivaivat, ylipainon kerääntyminen ja ääritunteiden katoaminen. Nyt voxraa kuukausi 150mg ja muutama päivä 300mg. Olo ei ole mikään hyvä, lievää päänsärky hermot tosi kireellä ja itsari ajatukset palanneet vuosien poissa olon jälkeen. Lisäkki aivan hirveää seksin himoa, ettei edes oma eukko riitä, myös pelihimo palannut. Tällä hetkellä vaihto näytti huonolta ratkaisulta, mutta pitää antaa voxralle vielä tilaisuus, jos vaikka haitat menis ohi. Sentraliinia ikävä :(
 
"surusilmä"
Hei,

kirjoittelin ajatuksia voxrasta aloittaessani keväällä sen käytön.
Voitte päätellä jotain sen sopivuudesta, kun syön sitä edelleen 300mg/vrk.
Syöminen ei ole vähentynyt :/ nukkuminen vaihtelee, mutta yleisesti ottaen nukun PALJON jos vaan saa. Viikonloppuna 12 tuntia on ihan minimi... no ihanaahan se nukkuminen on.
Päänsärkyä on ollut ehkä normaalia enemmän, mutta en oikein osaa liittää sitä tähän lääkkeeseen. Voihan olla että essitalopramin vierotusoireita ne ois.
Yleinen olotila on tosi hyvä. Enemmän ajattelen positiivisesti, myös itsestäni. Jos hetken ajattelen, että hyi mikä oksettava akka, niin sekunnissa komennan negatiivisen itseni olemaan hiljaa ja kuittaan että ihan nättihän minä olen :) Oikeasti, olen alkanut näkemään kauniita asioita ja matalapaineen tullessa, en kynnä pohjamudissa, ehkä pikaisesti käyn, mutta en jää sinne. Eli mielialaan voxralla on mun kohdalla erittäin hyvä vaste. Toivottavasti tämä jatkuu näin :)
Jaksamista ja voimia teille kohtalotovereille. Kyllä se päivä paistaa vielä, uskokaa pois <3
 
hipsterström
[QUOTE="vieras";28809075]Cipralex on kaikkein parhain masennuslääke.[/QUOTE]

Minusta tuo on vähän huono kommentti siksi, koska masennuslääkkeet ei kaikki toimi kaikilla. Mutta ymmärrän toki mitä tarkoitat, mukavaa jos siitä on siulle ollu apua. Miä kans yhessä vaiheessa kokeilin sitä, mut se ei toiminut.
 
JayP
Voxraa syönyt toukokuusta asti, ensin 4vkoa 150mg sitten nosto 300mg:n. 8 vkoa on takana, eikä mitään vaikutusta, ei kummallakaan annostuksella. En ole saanut minkäänlaisia haittavaikutuksia lääkkeestä, yöunista on paha sanoa kun ne oli jo menny ennen Voxraa... Ainut missä Voxra on ollu mulla tehokas, on ollu laihtuminen. Ei vain ole nälkä ja hyvin vähällä ruualla tulee toimeen. 7kg:a on lähteny tuon 8 vkon aikana. Toisilla auttanu kai tupakanpolttoon, mulla ei, eikä myöskään masennukseen. Kaverin Psykiatri oli kuvannu Voxraa "idioottivarmana" lääkkeenä, no ei ainakaan mulla toimi niin. Kiva kun psykiatrilla ei ollu mulle tarjota lääkevaihtoehtoja ku 2, takana monen masennuslääkkeen kokeilut ja noista 2:sta toista olin jo syöny, joten tää oli niinku mun viimeinen oljenkorsi...
Ei kai se ollu viimine oljenkorsi...toivottavasti ei, koska muuten se on mullakin sitä. Meillä monella masennus johtuu asioista joita ei voi lääkkeill korjata, tai saahan sit- koittaa. Vitun raskas tie vaan kokeilla kaikke ne mielialalääkkeet...saa siinä vuoden jos toisen meneen huurussa ja ei voinu sitoutua mihinkään, työhön ym (ei sillä että niit ois ollu, koska vähissä oli, sama se on vieläkimn) ehkä on parempi hyväksyä asiat mitä ei voi muuttaa. joillekkin voi olla pillerit ratkaisui. Itse asias suurin osa kokeilee niitä 1-4viikkoa ja huomaavat että ei olekaan niin huono olo ja asiat on oikeestaan ihan ok. Mut entä ne jotka kokee vaan lhaittavaitukukset..me jotka ollaan kokeiltu aasta ööhön.. jos jotenkin vois neuvoa ettei kaikkien muiden tarvis käydä sitä läpi, vaan keskittyy olennaiseeen..kuitenkin, pitäs pysyy positiivisena. Pointti oli se että lääkkeet ei paranna jos asiat on päin prsettä.. Niiden avulla kyllä on moni koittanut ja osalle niistä ollu hyötyykin, kuitenkin ei missään nimessä kakaroile..eikä ne muuta sun elämää , joka on sarja valintoja , Jaksa sen enempää lässyttää. Mut ehkä olis parempi selvittää mistä mielentila johtuu ja tekemään siihen suuntaan konkreettisia toimia,loppujenlopuks kyse on vain elämästä ja tavoitteista.
 
"vatipää"
Lääkäri määräsi voxran aloitettavaksi ja nyt toinen päivä menossa.
Mitään ruumiillisia sivuvaikutuksia en ole havainnut, olo on aivan normaali. Illalla olin ehkä
hieman levoton, mutta rentoutusharjoitus auttoi uneen. Tänään on tullut siivottua ahkerasti,
huomasin että paikallaan vatvominen vain kertakaikkisesti tuntui pahalta. En siis ole mitenkään erityisen
ahdistunut, tai myöskään pakkomielteiseksi saakka levoton. Tekee vain mieli puuhailla - pestä ikkunoita ja imuroida. :D Taustalla vuosia jatkunut kausiluonteinen masennus, lisäksi olen tunnesyöppö ja nyt mukaan astui ihan puhdas mielipaha oman kehon tilasta - mitä siis ei aikaisemmin ole ollut.
Toivottavasti tämä auttaa sekä mieleen että painoon. :)
 
"surusilmä"
Meillä monella masennus johtuu asioista joita ei voi lääkkeill korjata, tai saahan sit- koittaa. Vitun raskas tie vaan kokeilla kaikke ne mielialalääkkeet...saa siinä vuoden jos toisen meneen huurussa ja ei voinu sitoutua mihinkään, työhön ym (ei sillä että niit ois ollu, koska vähissä oli, sama se on vieläkimn) ehkä on parempi hyväksyä asiat mitä ei voi muuttaa. joillekkin voi olla pillerit ratkaisui. Itse asias suurin osa kokeilee niitä 1-4viikkoa ja huomaavat että ei olekaan niin huono olo ja asiat on oikeestaan ihan ok. Mut entä ne jotka kokee vaan lhaittavaitukukset..me jotka ollaan kokeiltu aasta ööhön.. jos jotenkin vois neuvoa ettei kaikkien muiden tarvis käydä sitä läpi, vaan keskittyy olennaiseeen..kuitenkin, pitäs pysyy positiivisena. Pointti oli se että lääkkeet ei paranna jos asiat on päin prsettä.. Niiden avulla kyllä on moni koittanut ja osalle niistä ollu hyötyykin, kuitenkin ei missään nimessä kakaroile..eikä ne muuta sun elämää , joka on sarja valintoja , Jaksa sen enempää lässyttää. Mut ehkä olis parempi selvittää mistä mielentila johtuu ja tekemään siihen suuntaan konkreettisia toimia,loppujenlopuks kyse on vain elämästä ja tavoitteista.


Minä ainakin tiedän mistä mielentilani johtuu. Niin paska elämä alusta lähtien, jossa on saanut osakseen kaikenlaista paskaa ihan lähimmiltä ihmisiltä, joiden olisi pitänyt rakastaa ja suojella. Se että yritin unohtaa ja mennä eteenpäin, antaa anteeksi, se ei vain riittänyt. Oma-arvontunto on ihan perseestä. Kyllä kai, kun on saanut aina kuulla olleensa jollakin lailla erilainen, huonompi kuin muut (lihavampi, puheliaampi, pikkuvanha) ja ylipäätänsä menin syntymään. Kyllä tuollainen jättää jälkensä. Sanonta, minkä taakseen jättää sen edestään löytää, koskee juurikin mua. Tässä tapauksessa LÄÄKITYS auttaa mua muuttamaan ajattelutapani ITSEÄNI kohtaan. Ymmärtämään ehkä niitä jotka ovat minusta tämmöisen tehneet. Olisin todennäköisesti tappanut itseni, ilman nykyistä lääkettä. Lääkkeen AVULLA pystyn toimimaan ja muuttamaan asioita omaksi parhaakseni, jotta voin toimia samoin myös muita kohtaan. Ehkäpä ja varmastikin, lääkkeeni jää pikkuhiljaa pois, kun olen vahvempi ja olen oppinut rakastamaan itseäni, mutta sitä ennen avun tuo arjessa VOXRA, psykiatrinen hoito ja omat rakkaat ihmiset, jotka jaksavat tukea.

Kyllä minä luulen, että suurin osa meistä kirjoittajista on yrittänyt ja ehkä onnistunutkin selvittämään syyn mistä paska olo johtuu, joten ei varmasti ole siitä kyse, vaikka tuossa sellaisen kuvan saikin, että lääkettä nassuun ja eteenpäin vaan. Joissakin ja turhan monissa tapauksissa varsinkin yleislääketieteen puolella, kirjoitetaan vaikkapa sitalopramin tyyppistä masennuslääkettä ja lähetetään apteekin kautta kotiin. Se on järkyttävää. Niin oli minullakin, kunnes pääsin OIKEASTI hoitoon ja saamaan apua. Valitettavan usein vain ihminen on siinä vaiheessa niin huonossa kunnossa, että hoidon alkaminen on todella vaikeaa ja elämä epätoivoista paskaa. Onneksi uskalsin sanoa työterveydessä halustani kuolla ja että se otettin tosissaan, niin pääsin hoitoon "ajoissa".

Tavoitteita ei voi asettaa, jos on peli menetetty.. omassa päässä... kun ainoa tavoite on päästä pois lopullisesti. Pahinta mitä masentuneelle / mielensä särkeneelle ihmiselle on sanoa, että nokka pystyyn ja ajattele positiivisesti. Että kun teet niin ja näin niin kyllä se siitä. Silloin kun on pohjalla, on sieltä todella vaikeaa nousta ilman apua, oli se sitten puoliso, ystävä, psykiatri, lääke jne.

Minä olen alkanut kokoamaan sirpaleitani ja huomaan, että pikkuhiljaa alan näkemään ihania asioita, myös itsessäni. Jonain päivänä valoa on enemmän kuin pimeyttä. Pilkahduksia on jo <3

Tsemppiä ja voimia teille kaikille ja mukavaa syksyä!
 
Liiputti
Tskana 10 pv, eilen oli päivä joka tuntui jo hyvältä, mutta tänään sitten ahdistusta ja rintakehän puristusta ja paniikki niin paljon, että yhteensä olen ottanut jo yli 2 temestaa. Otan ne neljäsosina tai puolikkaina. Voi kun niin toivon tästä nyt apuja, haluaisin jo normaaliksi itsekseni :(
 
voxran käyttäjä
Olen syöny sitä elokuusta (?) asti, jos oikein muistan, ja tupakanpoltto on loppunut ihan huomaamatta.

Syömiseen ja juomiseen ei ole mielestäni vaikuttanu, harmittaa kyllä, koska siksi lääkäri sitä taisi suositellakin, olen tosi ylipainonen.
 
"jan"
noinko paljo tää voxra tuo sivuoireita,mitä jangi on kirjotellu?viikon oon ite syöny ja tekis mieli lopettaa,ku nätä lukee,ite en oo tosin huomannu muuta,ku pinna palaa tosi herkästi.on kyllä bentsoi ajettu alas,et siinä kai syy.
 
voxran kokeilija
Mulla on nyt toinen päivä voxraa kallistumassa iltaan. Eilen oli ihan hyvä olo muuten, mutta päivällä tuli kerran sellainen outo huimauskohtaus kun olin sohvalla istumassa. Ei kestänyt kuitenkaan paria tuntia kauempaa se huimailu.
Tänään on sitten taas ollut ärtyisyyttä ja itkuisuutta, tekisi mieli raivota kaikille ihan ilman syytäkään. Ei ole myöskään ollut niin nälkä kuin yleensä. Migreeni tuli myös, mutta mulla on sitä muutenkin niin vaikea sanoa vaikuttiko Voxra siihen tällä kertaa vai ei.

150mg annoksella nyt siis aloitin, keskivaikeaan masennukseen.
 
spanieli
Minulla ei ollut pohjalla muuta lääkitystä kun aloitin Voxran. Söin aikoinaan mm. SSRI-lääkkeitä masennukseen ilman vastetta ja luulin jo kaikkien psyykelääkkeiden olevan joko puppua tai sitten tuovan mukanaan hirveät sivuoireet, mutta sitten kokeilin Voxraa.

Alkuun ensimmäiset pari päivää olivat odotetusti outoja. Olo ei ollut varsinaisesti huono, mutta kummallinen; en pystynyt tajuamaan pitkiä lauseita tai puheenvuoroja, fiilis oli epätodellinen ja välillä koin sellaisia alle sekunnin välähdyksiä, etten lainkaan tiennyt missä olin. Kolmantena päivänä olo oli jo normaali, paitsi sen jälkeen kun erehdyin juomaan kahvia, joka jostain syystä palautti sivuoireet muutamaksi tunniksi. Liittynee jotenkin siihen, että kofeiini on stimulantti pubropionin lailla. Tämän kokemuksen jälkeen en ole uskaltanut juoda kahvia lainkaan, mutta samapa tuo. Kärsin myös jossain määrin unettomuudesta ja ruokahaluttomuudesta, mutta sellaista nyt on muutenkin joskus masentuneena. Erona on kuitenkin on se, ettei nykyään valvoessa päässä pyöri kamalat ajatukset yöt läpeensä. Sen sijaan lääkkeen piristävän vaikutuksen vuoksi taipumukseni nukkua tolkuttoman pitkiä päiväunia on kadonnut kokonaan.

Nyt kuukauden 150 mg:n syömisen jälkeen annos nostettiin siihen 300 mg:n ja sivuoireet palasivat jossain määrin ensimmäisenä päivänä, joskin huomattavasti lievempinä kuin silloin kun elimistöni kohtasi ensi kerran Voxran. Kaiken kaikkiaan haittavaikutukset ovat kohdallani olleet hyvin lyhytaikaiset ja siedettävät, etenkin verrattuna kaikkiin psykoosilääkkeisiin.

Voxran vaikutus on ollut näinkin lyhyessä ajassa huomattava. Ahdistuneet pakkoajatukset ovat vaimenneet lähes kokonaan ja olen ollut taas yhteydessä vanhoihin ystäviin. Illalla nukkumaanmennessä ei tunnu pahalta, eikä aamut ole yhtä epätoivoa siitä, mitä tulevasta päivästä tulee. Kaikkein tärkeintä minulle on, että kykenen taas iloitsemaan muiden ihmisten puolesta enkä ole katkera muiden onnistumisista. Pitkäaikaisessa masennuksessa kamalinta mielestäni on se, miten se tekee minut narsistiseksi kotona nyhjöttäväksi kusipääksi, joka ei osaa enää edes iloita oman kumppanin puolesta. Jossain vaiheessa huomasin Facebookin selaamisen muuttuneen ahdistavaksi kalvavan ulkopuolisuudentunteen vuoksi. Nyt jaksan taas innostua asioista ja kiinnostua ihmisistä. Pidin jopa kutsut kotonani.

Työkykyinen en vielä ole, mutta odottelen toiveikkaana annoksen tuplaamisen tuomia vaikutuksia. Aloite- ja toimintakykyni on ollut pitkään alhainen, enkä ole jaksanut keskittyä mihinkään, mutta ehkäpä Voxra tekee tässä(kin) suhteessa jotain sikäli kun kyseessä on myös ADD-lääke. Tuntuu myös että terapiassa on alkanut sujua paremmin lääkityksen aloittamisen jälkeen. Tai ainakaan sinne lähtö ei tunnu enää työläältä ja vaikealta, vaan nykyään jopa odotan tunteja. Puhuminen on jotenkin helpompaa ja rennompaa.

Tiivistettynä: Voxra tuntuu lähes ihmeeltä! Kuukausi takaperin itkeä vollotin päivät pitkät lakanoissa ja halusin kuolla, mutta nyt herään toisinaan aamuisin hymyillen. Lääke ei myöskään turruta tunteita, ainoastaan pahimmat aallonpohjat ovat leikkaantuneet pois. Seksi on parasta ja nautin ruoasta silloin kun muistan syödä.

Ai niin. Sellainen haittavaikutus unohtui mainita, että filmi menee poikki tosi helposti alkoholin juomisen yhteydessä. Tätä olen kokenut aiemminkin muiden lääkkeiden kanssa, joten en ole yllättynyt. Mutta ei kai siinä, pitää vain vähän opetella uudestaan omia juomatottumuksiaan. Muista päihteistä minulla ei ole Voxran kanssa kokemuksia, vaikka poltankin pilveä satunnaisesti.
 
Routua
Minulla Voxra ollut käytössä reilun kuukauden ja olen ollut tosi tyytyväinen.

Aiempaa käyttökokemusta on vaikka minkämerkkisistä mielialalääkkeistä ( n. 10 erilaista kokeillut?) aiemmalla masennuskaudella n. 5 v sitten. Niillä olin pöhö ja zombi, olo turta. Eli leikkasivat pois sekä sekä "matalat" että "korkeat" tunteet. Persoonallisuuteni muuttui omituiseksi ystävienikin mielestä.

Nyt olo suht normaali ja toiveikas, vaikka pahoja asioita joudun taas käymään läpi juuri nyt. Annoksella 300 mg mennään ja minkäänlaisia haittavaikutuksia en koe. Vain paino on pudonnut 2-3 kg, mikä on ihan kiva juttu. Ruokahalu on siis vähentynyt, ei vaan suu vedä eikä tee mieli ruokaa. Joskus ohimennen saataa töissä tulla "öllö" olo, mutta saattaa myös johtua siitä että en ole syönyt tarpeeksi. Kahvia en juo lainkaan -en ole koskaan juonut- joten sen yhteisvaikutuksesta Voxran kanssa en voi kommentoida, kuten Spanieli kirjoitti.

Tosi pahoihin hetkiin on Opamox, mutta niitä koetan vältellä, sillä olen jo kerran elämässäni taistellut niiden riippuvuudesta eroon ja en suosittele kenellekään niitä tuskaisia olotiloja. Mutta välillä on vain töissä pakko ottaa kun tulee "raippaa ja puukkoo".

Eli ihmeen kirkas ja tulevaisuteen näkevä olo vaikka juuri nyt tosi paha tilanne omassa elämässä käytävä taas läpi. Voxra on ollut ehdottomasti paras mielialalääke jota olen kokeillut. Olen käynyt kaksi kertaa 1-4 v kestänyttä masennusjaksoa elämäni aikana läpi ja näin toiveikasta olotilaa en ole vielä masennuksen aikana kokenut.
 
Kokemusta
Söin Voxraa kaksi vuotta. Alkuvaikeuksien (2-3 viikkoa) jälkeen se tasoittui ja toimi todella hyvin. Ongelmia tuli alkoholin kanssa, jotka jatkuivat myös ilman alkoholia. Rytmihäiriöt olivat todella pahoja välillä pienenkin lasillisen jälkeen ja jossain vaiheessa ne jäivät myös päälle pitkäksi aikaa alkoholin ottamisen jälkeen. Ei vaikuta libidoon, eikä lihota. Lopettamisesta ei tullut mitään oireita, kun sen teki rauhassa, lääkärin kanssa sovitusti. En ole tarvinnut nyt enää vuoteen mitään lääkkeitä.
 
Utelias?
Ainakin IV:nä suoneen tuo toimii ihan kivasti. Piristää ja jaksaa tehdä kotityöt.
Tosin, aine on todella lyhyt kestoinen IV:nä. Hyvät nousut. piristää sen 1-2h ja siinäpä se oli. Eikä uskalla ottaa useampaa, koska tällä lääkkeellähäm saa kouristuskohtauksia ja niitä en halua.

En ole varma, joten kysyn Teiltä. Millaisia annoksia Voxraa te käytätte?

Itsellä 150mg /pv mutta kuullut juttuja. että muilla olisi jopa 2x 300mg, joka tuntuu jo todella suurelta määrältä.


Ja yhä oksettaa, särkee päätä, itkettää ja hermostuttaa, eikä hyvää vaikutusta tunnu missään. Ihmettelen siis aiempaa Michiyukin (ilmeisesti psyk. sairaanhoitaja) kommenttia, että pitäis vaikuttaa jo viikossa. Lääkettä ennen kun on syönyt on ollut ihan hiukan parempi olo (kiitos vinkistä) mutta oksettaa silti. Ja itselleni tätä lääkettä määräsi ihan psykiatri joka sanoi tuosta vaikutusajasta että voi kestää useita viikkoja, apteekissa samat sanat. Ilmeisesti tuo voxra pitäisi nostaa siihen 300mg että alkaisi tuntua jossain?
Tai sitten odottelen vielä pari viikkoa et mitä tapahtuu.
 
Läkäri jutusteli tuossa jokin aika sitten, että 70% saa läkkeistä jonkinlaisen vasteen -muo kiinnostaa enemmän se, että 30% ei saa mitään. Eli toisinsanoen on 30% mahdollisuus, että vetelee mietoa amfetamiinia ilman mitään vaikutusta. Toisaalta olishan se kiva kokeilla, jos vaikka alkas laihtua, se kun aikoinaan oli vallankin tehokas laihdutusläke... :p! Mutta oikeesti en suostunu kokeilemaan, musta toi luku, että 70% saa jotain vastetta (ja kaikilla se ei suinkaan oo positiivinen) on sen verran heikko, että en rupee koekaniiniks.
Mieluummin vaadin hoitoa kun laastaria.
 
spanieli
Nyt on takana noin puoli vuotta Voxraa ja annoksella 300 mg mennään.

Alun haittavaikutukset ovat kadonneet kokonaan, mutta niin on valitettavasti suurin apukin. Se alun 1,5kk tuntuu näin jälkeenpäin ajatellen jonkinlaiselta ihmeeltä (kuten aiemmassa viestissä kuvasinkin), mutta sen jälkeen olo on palannut taas jälleen lähes "normaaliksi", eli alavireiseksi, poissaolevaksi ja ahdistuneeksi. Kyllä tästä tietenkin JOTAIN apua on (yhä lääke on tehokkain kokeilemistani), mutta toimintakyky on taas liki nollissa. Ehkä se ei vaan tunnu enää niin pahalta kuin ennen. Ahdistavat pakkoajatukset ovat pysyneet suht hiljaisina, mutta tuntemukset raskaasta, mätänevästä möykystä vatsassa ja sumusta pään sisällä ovat palanneet. Ehkäpä alkuajat lääkkeen kanssa tuntuivat niin hyviltä ihan vain voimakkaan kontrastin vuoksi siihen aiempaan kurjuuteen?

Voxra on minulle tällä hetkellä jonkinlainen ohut tukikeppi. Hirveimmät olot ovat laimentuneet ja vähentyneet, mutta en missään nimessä voi hyvin. Lääkkeen ansiosta ulos lähteminen ei kuitenkaan tunnu niin ahdistavalta ja olenkin kyennyt aloittelemaan joogaharrastusta, jota monet tahot ovat suositelleet. Pystyn myös keskittymään hieman aiempaa paremmin esim. lukemiseen. Toivon, että terapia + Voxra + joogan avulla kasvava fyysinen kunto ja tietoisuus omasta kehosta ovat seuraava askel eteenpäin.
 
"höh"
Olen käyttäny n. vuoden. Haittavaikutuksia en ole huomannut. En tiedä, onko tämä minun lääkkeenkäyttö aiheellista, koska käytän sitä positiivisten sivuvaikutusten takia. Mieheni on sanonut, että olen kuin toinen ihminen voxraa käyttäessä.
Vaikutuksen huomaa niin, että ajatukset muuttuu selkeämmiksi lääkettä käytettäessä. Mielialaongelmat lähtee pois niin, että tuntuu siltä, että on helpompi ryhtyä erilaisiin arkipäivän toimiin. Pääasiallisin syy minulla lääkkeen käytölle on se, että pysyy paremmin mukana sos kanssakäymisessä. Yleensä olen ollut hiljainen ja sisäänpäinvetäytynyt, mutta voxralla kykykenen kuuntelemaan ja ymmärtämään ihmisiä paremmin. Tämä on mielestäni hyvä asia, koska olen kiinnostunut ihmisistä ja haluan luoda vuorovaikutusta/olla ihmisten seurassa. Voxra auttaa pääseemään irti maneereista kuten pakonomaisesta liikuskelusta/näpertelystä kun pitäisi istua hiljaa paikallaan. Auttaa myös lukiessa saamaan tekstistä tärkeimmät asiat irti, eikä vain jumitu lillukan varsiin. Kirjoitustaito on parantunut huomattavasti. Opiskeluaikaan minulla oli vaikeuksia lauseiden muodostamisessa, mutta nyt sekin sujuu hyvin. Nyt vaikuttaa siltä, että en unohtele asioita niin nopeasti kuin ennen, mikä auttaa kovasti tekstin saamisessa sujuvammaksi. Ennen kaikki kirjoitustehtävät ja muutkin työt menivät aina yhdeksi jahkailuksi eikä mitään saanut aikaiseksi, vaikka kyllä sainkin, mutta se vaati aikaa ihan pirusti. Minulla oli vaikeaa kouluaikaan, koska äiti vaati minulta aina ihan liikaa. Luottamus itseen on parantunut huomattavasti onnistumisten myötä.
Olen tyytyväinen lääkkeeseen. Ennen oli sitalopraami käytössä pakko-oireiden takia. Pakko-oireet johtuivat siitä, koska piti mennä töihin tosi aikaisin aamulla enkä ole koskaan ollut mikään aamuihminen. Oireet painottuivat iltaan, koska minua pelotti saanko unta. Sen takia minun piti tarkistaa vesihana, hella jne ja että kaikki tarvittavat ovat laukussa. Lapsesta asti olen ollut huonouninen. Sitalopraami ei toiminu pakko-oireisiin, voxra taas auttaa ehkä paremmin tuomalla varmuutta.
Suosittelen lääkettä jos mikään muu ei toimi. On yllättävää, miten masennuslääke voi toimia noinkin hyvin ja myös muihinkin ongelmiin. Ehkä syynä on se, että mieli tulee liikkuvaisemmaksi jos ei masenna. Onkohan muilla samanlaisia kokemuksia?
 
faktaa!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Bupropioni

Bupropioni (markkinoidaan nimillä Zyban ja Voxra) on tupakoinnin lopettamiseen ja masennukseen käytettävä lääke.

Kemialliselta nimeltään se on ?-keto-3-kloori-N-tert-butyyliamfetamiini, eli substituoitu katinoni. Tämän takia lääke on mieto psykostimulantti. Sen ensisijaisen farmakologisen vaikutuksen arvellaan olevan dopamiinin ja noradrenaliinin vapauttaminen ja takaisinoton estäminen, sekä nikotinergisten asetyylikoliinireseptoreiden antagonismi.[1][2][3][4][5][6] Lääketieteellisesti bupropioni on ei-trisyklinen masennuslääke, joka eroaa perustavanlaatuisella tavalla muista yleisesti määrätyistä antidepressanteista kuten selektiivisistä serotoniinin takaisinoton estäjistä.

Bupropionia käytetään ADHD:n ja ADD:n oireiden lääkitsemiseen. Vuonna 2005 julkaistussa kuuden viikon pituisessa lääketutkimuksessa 21 prosenttia potilaista hyötyi bupronionlääkityksestä.[7]

Bupropionilla on jonkin verran väärinkäyttöpotentiaalia, koska sillä on lievästi crack-kokaiinin ja amfetamiinin kaltainen vaikutus murskattuna (depot-rakenteen hajotessa aine vapautuu nopeammin elimistöön). Bupropioni-depottabletti murskattuna muuttuu syövyttäväksi ja vaurioittaa vakavasti kudoksia, sekä lisää kouristusten riskiä, jonka takia bupropionin väärinkäyttö on hengenvaarallista.[8]

http://psyvault.net/viewtopic.php?t=4147&f=3

Bupropioni

Postby Koke on 20 May 2011, 01:05

Joka paikassa lukee, ettei aineella ole viihdekäyttöarvoa, mutta mutta... Tän kokeilun jälkeen uskallan sanoa, että kyllä tällä hereillä pysyy hippasen paremmin ku kahvilla.

lisää linkistä!
 
Turhia lääkkeitä käyttänyt
Kuinkakohan moni meistä käyttää masennuslääkkeitä turhaan ja jonkun tahon (lääkäri, Kela) painostuksesta?
"
Masentavat lääkkeet
28 min
Masennuslääkkeitä syödään yhä suurempia annoksia ja entistä kauemmin. Pitkäaikainen käyttö saattaa jopa pahentaa potilaan tilaa.

MOT: Masentavat lääkkeet
Ma 26.5. klo 20, Yle TV1
Toimittajat
Kaihovaara
Riikka Kaihovaara
"
http://areena.yle.fi/tv/2188168
 
"venla"
Haluaisin kuulla(=lukea)kokemuksia Voxran nostamisesta 300 mg:aan? Takana pari kk 150 mg ja on auttanut paljon,ensimmäinen kk oli aika toivotonta,mutta sitten alkoi helpottamaan.

Olin huonouninen jo ennenkin,nyt taas tullut yöheräilyä ja valvoskelua aamuyöstä,johtuneekohan nyt tästä nostosta?

Takana 20 v cipramilia/efexoria ja unilääkkeitä...olen ns.kroonikko jo :/

Siis auttoiko teitä 300 mg paremmin kuin 150 mg?
 

Yhteistyössä